املاک / سیاست‌های مالیاتی املاک مسکونی در دیگر کشورها

سیاست‌های مالیاتی املاک مسکونی در دیگر کشورها

سیاست‌های مالیاتی املاک مسکونی در دیگر کشورها

شما از شرایط مالیات بر خانه‌ها، خانه‌های خالی یا ارزش خرید ملک در کشورهای دیگه خبر دارید؟
 تو این پست می‌خوایم کشور همسایه، ترکیه و چند کشور معروف رو بررسی کنیم.

ترکیه
ایران در ماه آگوست رتبه‌ی اول خرید خانه در ترکیه شد.

در حال حاضر قیمت دلاری خرید مسکن در شمال تهران نسبت به نرخ‌های جهانی بالاتر است. مثلاً خانه‌ی متری ۸۰ میلیون یعنی متری ۳۰۰ هزار دلار که از متوسط قیمت خانه در بسیاری از کشورها بالاتر است.
فرض کنید شما یک خانه‌ی ۲۰۰ متری با قیمت متری حدوداً ۵۰ میلیون تومان دارید. یعنی ۱۰ میلیارد تومان که معادل ۳۸۰ هزار دلار است. با این مبلغ در کشورهای مجاور خصوصاً ترکیه می‌توان یک ملک بسیار خوب تهیه کرد.

اگر تابع خارجی با هدف مالیاتی در ترکیه اقامت داشته باشد، پس این فرد باید در ترکیه مالیات بپردازد. اگر اتباع خارجی اقامت قانونی ترکیه داشته باشند یا در هر یک سال مالیاتی بیش از شش ماه در ترکیه زندگی کنند، مقیم ترکیه محسوب می شوند. این قانون در تعیین اقامت با اهداف مالیاتی به قانون شش ماهه معروف است. اگر یک تابع خارجی به عنان مقیم ترکیه فرض شود، پس باید صرف نظر از خاستگاه درآمد، مالیات بر درآمد بپردازد. به عبارت دیگر، تایع خارجی که با اهداف مالیاتی مقیم ترکیه باشد، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد جهانی خود است.

اگر تابع خارجی با هدف مالیاتی مقیم ترکیه نباشد، تنها ملزم به پرداخت مالیات بر درآمدی است که از طریق تجارت در ترکیه یا مالکیت بر اموال غیرمنقول به دست می‌آید. به این وضعیت مالیات یا مالیات دهنده‌ی محدود شده می‌گویند. کسانی مثل دیپلمات‌ها که صرفاً به دلیل اجرای مسوولیت اداری و رسمی یا جلسات بیش از شش ماه در ترکیه اقامت دارند هم به عنوان مالیات دهنده‌ی محدود شده محسوب می‌شوند. اکثر ترک‌هایی که صاحب خانه‌ی ویلایی هستند و مقیم ترکیه نمی‌باشند در این دسته قرار دارند. بدین معنی که تنها ملزم به پرداخت مالیات بر درآمدی هستند که از راه اجاره دادن خانه‌های ویلایی و یا سرمایه گذاری به دست می‌آید.

آمریکا
نیوجرسی بالاترین نرخ مالیاتی خرید مسکن در آمریکا را داراست.

در حالی که معاملات مسکن در آمریکا بار دیگر رونق گرفته است، بررسی نرخ های مالیاتی مسکن در ۳۰۰۶ حوزه در این کشور نشان می‌دهد که تنها در سه ایالت نرخ مالیات خرید مسکن بیشتر از دو درصد است. ایالت نیوجرسی با ۲.۲ درصد بالاترین نرخ مالیات خرید مسکن را در سراسر کشور دارد و پس از آن نیز ایالت ایلینوی با ۲.۱۸ درصد و تگزاس با ۲.۱۵ درصد قرار دارند. ورمونت با ۱.۹۷ درصد و کنتیکت با ۱.۹۲ درصد دیگر ایالت هایی هستند که بیشترین نرخ مالیات بر خرید مسکن را دارند.

گزارش منتشر شده توسط شهرداری هونولولو نشان می‌دهد اخذ مالیات ۱ درصدی می‌تواند حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی را آزاد کند یا ۶۰ میلیون دلار به صندوق عمومی کمک کند. شهردار شهر قصد دارد این قانون مالیاتی را پس از اعمال بر روی خانه‌های خالی، بر زمین‌های بایر و استفاده نشده به میزان ۱ درصد ارزش ارزیابی‌شده، مدل‌سازی کند.

کانادا
ونکوور شهری است که در کانادا از سال ۲۰۱۷ این مالیات را اخذ می‌کند. یعنی خانه‌هایی که کمتر از ۶ ماه خالی باشند، در سال ۲۰۱۷، معادل ۱ درصد ارزش ملک و از امسال یعنی سال ۲۰۲۱ معادل ۳ درصد از ارزش ملک را به عنوان مالیات بر خانه‌های خالی تعیین کرده‌اند. همین سیاست منجر به عرضۀ ۳۰ درصد از خانه‌های خالی شده است و سالیانه ۳۹ میلیون دلار درآمد از این طریق برای دولت این کشور به دست می‌آید.

این درآمد قرار است صرف ساخت ۱۱۴ هزار مسکن در این کشور برای کسانی که توانایی مالی ندارند، شود. نکتۀ قابل توجه این است که در شهر ونکوور تنها حدود ۱۳۰۰ خانۀ خالی وجود داشته و برای همین ۱۳۰۰ خانه  قانون وضع شده است، زیرا به این موضوع که مردم باید به راحتی خانه‌دار بشوند و سوداگری وجود نداشته باشد اهمیت می‌دهند.

فرانسه
بر مبنای تجریبات اخذ مالیات بر خانه‌های خالی کشور فرانسه که از سال ۱۹۹۸ فرآیند اخذ این پایه مالیاتی را آغاز کرده است، اگر واحدهای مسکونی بیشتر از ۹۰ روز خالی باشند، باید معادل ۱۰ درصد اجاره‌ای در سال اول ۱۲.۵ درصد ارزش اجاره‌ای در سال دوم و ۱۵ درصد ارزش اجاره‌ای در سال سوم در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر مالیات بدهند.

در سال ۲۰۱۳ با اصلاحیه‌ه‍ای بر نرخ‌های قبلی، رقم دریافتی مالیات بر خانه‌های خالی افزایش پیداکرد و برای سال اول ۱۲.۵ درصد ارزش اجاره‌ای و برای سال دوم معادل ۲۵ درصد ارزش اجاره‌ای در همه شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر مصوب شد.

به این دلیل که فرانسوی‌ها معتقد بودند، اگر می‌خواهیم این مالیات را بگیریم باید خیلی از شهرها مشمول شوند تا این موضوع تصور نشود که مردم و سرمایه‌گذاران به سمت شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت بروند و مشمول مالیات نشوند و در آن جا سوداگری انجام دهند.

آن‌ها حتی به این مرحله رسیدند که خانه‌هایی که بیشتر از ۱۸ ماه خالی باشند را به نفع بی‌خانمان‌ها و کسانی که به خانۀ ارزان احتیاج دارند، ضبط می‌کنند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شده است نشان می‌دهد که مالیات بر خانه‌های خالی در فرانسه توانسته ۱۳ درصد عرضه‌ی مسکن خالی را در این کشور افزایش دهد که نتیجه‌ی بسیار مطلوبی است. ب

نابراین مالیات بر خانه‌های خالی بر اساس تجربیات جهانی هم زمینه هم زمینه عرضه واحدهای مسکونی خالی را مهیا می‌کند، هم منجر به تناسب واحدهای مسکونی ساخته شده با نیاز به مسکن می‌شود.