طراحی ودکوراسیون / طراحی دفتر اداری و تامین آسایش حرارتی

طراحی دفتر اداری و تامین آسایش حرارتی

طراحی دفتر اداری و تامین آسایش حرارتی


طراحی فضای اداری باید مبتنی بر ترندهای روز دنیا باشد. در این مقاله فاکتورهای مهم طراحی فضای اداری مبتنی بر مدرنیته را شرح خواهیم داد.
طراحی فضای اداری و فاکتورهای مهمی که می‌تواند بهترین خروجی کاری را داشته باشد صحبت خواهیم کرد، برای طراحی یک فضای ایده‌آل باید به ابعاد مختلفی از طراحی در جهت تامین رفاه و آسایش کارمندان توجه شود که در ادامه به بخش مهمی از آن ها اشاره خواهیم کرد. اگر پس از مطالعه نیاز به مشاوره بیشتر داشتید با ما تماس بگیرند.

از مهمترین عوامل در طراحی دکوراسیون داخلی اداری که می تواند رفاه کارمندان را به بهترین نحو فراهم نماید، توجه به حرارت محیط است که یکی از پارامترهای اصلی بازدهی فضای کار است. همان طور که می دانید دمای طبیعی بدن انسان 37 درجه است، دمای ایده‌آل هر فرد بسته به موقعیت جغرافیایی، فصول سال، سن و جنسیت شان با یکدیگر متفاوت است. بهترین کار این است که اگر طراحی بر مبنای ایجاد فضای خصوصی صورت می‌گیرد 
حتما آزادی عمل برای تنظیم دمای محیط برای هر فرد تعبیه شود و کلیات طراحی به شیوه‌ای صورت پذیرد که در فصول مختلف سال بتوان خروج و ورود سرما و گرما را به‌خوبی کنترل کرد تا از نظر هزینه نیز بهینه‌سازی شده باشد.


طراحی دفتر اداری و تامین آسایش حرارتی

از دیگر عوامل مهم در طراحی دکوراسیون اداری قابلیت کنترل و کاهش صدا حین انجام کار است، این صدا می‌تواند صداهای فضای بیرونی ساختمان و همچنین محیط داخلی از جمله صدای موبایل‌های شخصی، تلفن و صداهای محیطی را شامل شود که برای کنترل هر کدام می‌توان راهکاری مناسب در نظر گرفت. ایجاد یک محیط آکوستیک می‌تواند بازدهی کاری را افزایش دهد، برخی مشاغل به خودی خود پر سر و صدا هستند که این دور از انتظار نیست اما به عنوان مثال در محیط یک آژانس تبلیغاتی توجه به فاکتورهای ذکر شده و چیدمان صحیح فضا می تواند از شنیده شدن صداهای جانبی محیط بکاهد و بهره وری را بالا ببرد. در ادامه به چند راهکار برای تحقق این امر در طراحی دکوراسیون اتاق کار اداری اشاره می شود:

1.تعبیه پوشش‌های سقفی مناسب که بتواند صدای خارج از محیط را جذب و از ورود آن جلوگیری کند

2.بهره‌گیری از پانل در بخش ایستگاه‌های کاری که منجر به مسدود شدن صداهای مجاور می‌گردد

3.استفاده از تکنیک‌های پوشش الکترونیکی که جزو موارد به روز دنیا به‌شمار می‌رود

4.چیدمان صحیح

5.بهره‌گیری از فضاهای هندسی مناسب همچون مربع که میزان کنترل صدا را افزایش می‌دهد

6.عدم استفاده از متریال های سخت به دلیل قابلیت پایین این متریال در جذب صدا

آسایش بصری در طراحی داخلی ساختمان اداری

تامین آسایش بصری در طراحی دکوراسیون اتاق اداری، شرایط نور و المان های محیطی را شامل می شود. در این امر باید از طراحان معمار خبره بهره گرفت چرا که انجام یک طراحی صحیح می تواند نورپردازی محیط را بالا برده و همسو با آن سلامت روان کارکنان را نیز افزایش دهد. در این بخش به حفظ حریم خصوصی کارکنان نیز توجه کنید و آن را نادیده نگیرید.

طراحی داخلی فضای اداری و توجه به کیفیت هوا از نظر مهران طاهری

طراحی فضای اداری باید بر مبنای حفظ کیفیت فضا و کنترل آلودگی صورت پذیرد. در جهت تحقق این امر توجه به نوع تهویه داخلی بسیار مهم است. اگر حوزه کاری شما صنعتی نیست بدانید که باید هوای بیرون به خوبی در محیط داخلی جریان داشته باشد چرا که می تواند میزان غلظت آلاینده های هوا را کاهش دهد، البته توجه به میزان ورود و خروج هوا از بیرون بسته به نوع حوزه کاری بسیار مهم است. در این بخش سعی کنید از تهویه طبیعی کمک بگیرید چرا که استفاده زیاد از تهویه مکانیکی علاوه بر عدم بهبود مصرف انرژی، فواید کمتری را نیز دارا می باشد.

طراحی فضای اداری و سندروم ساختمان بیمار

طراحی فضای اداری باید به شکلی باشد که با حضور مکرر در آن احساس ناراحتی و بیماری نکنیم، سندروم ساختمان بیمار به وضعیتی گفته می شود که فرد با حضور در ساختمان احساس

  • معماری مساجد دردوره ایلخانان

    معماری مساجد دردوره ایلخانان

    در این دوره انواع ساختمان ها ، حالت سنتی و سبک سلجوقی خودرا حفظ کرده، ولی مغولان برای نمایش قدرت خود به ساخت بناهای عظیم با گنبدهای بسیار بزرگ و برج های بلند روی آوردند و برای افزایش هیبت بنا ، نماهای ساختمان را با قاب های باریک و بلند وهلال های نوک تیز آراستند .

  • معماری مساجد دردوره سلجوقیان

    معماری مساجد دردوره سلجوقیان

    ویژگی معماری این دوره را به اختصار می توان موقر ، نیرومند و دارای ساختاری زیبا توصیف کرد . در این دوره با وجود فاصله زمانی نزدیک به چهار قرن با ایران باستان باز هم می توان طرح کلی چهارایوانی ساسانی را مشاهده کرد .

  • معماری مساجد دردوره آل بویه

    معماری مساجد دردوره آل بویه

    ویژگی های معماری این دوره شبیه معماری ساسانی ( پیش از اسلام ) بوده و ابنیه مذهبی این دوره چهارایوانی ، دارای ستون های عظیم و ایوان های بلند طاقدار است . تزیین اصلی بنا در این دوره گچبری است که دارای رنگهای متنوع بوده و طرح های آن ، سنت های قدیمی ایران در دوره ساسانی را یادآوری می کند . از مساجد این دوره می توان بهمسجد جمعه نایین اشاره کرد. این مسجد که هنوز مورد استفاده است قدیمی ترین مناره به یادگار مانده در ایران را داراست .

  • معماری مساجد در دوره عباسی

    معماری مساجد در دوره عباسی

    در اوایل این دوره مساجد با طرح صحن روباز و ایوان های ستون دار ساخته می شدند که نمونه ای از معماری دوره اموی و به طور کل اعراب بوده است . در بناها بیشتر از خشت استفاده شده و ستون های یک پارچه بودند .

  • سبک معماری مساجد در ایران

    سبک معماری مساجد در ایران

    معماری مساجد در ایران تمامی مساجد با هر اسلوبی که ساخته شوند عناصر مشترکی دارند که عبارتند از: صحن، ایوان، رواق، مناره، گنبد، شبستان و محراب که هریک از این عناصر می تواند از معماری مسجد حذف گردد به جز محراب

  • معماری سروستان فارس؛ کاخ بهرام گور

    معماری سروستان فارس؛ کاخ بهرام گور

    هرچند شهر سروستان در استان فارس، امروزه شهری کوچک و آرام است اما در دوره ساسانیان یکی از مهم‌ترین شهرهای جنوب ایران بود و جای تعجب نیست که یکی از سالم‌ترین کاخ های بازمانده از این دوره را در سروستان مشاهده کنیم.

  • معماری تیسفون؛ طاق کسرا

    معماری تیسفون؛ طاق کسرا

    طاق کسرا یا ایوان مدائن امروزه در قلمرو کشور عراق قرار دارد اما از نظر تاریخی و معماری و بازتابی که در شعر و ادب پارسی داشته، آنقدر مهم است که نمی‌توان از کاخ‌های باستانی ایران نام برد و از این کاخ یاد نکرد. در دوره‌ای طولانی از عصر ساسانیان، پایتخت ایران بر کرانه رود دجله قرار داشت.

  •  معماری کاخ سه درگاهی

    معماری کاخ سه درگاهی

    کاخ اختصاصی داریوش نخستین بنا و اقامتگاه خصوصی شاهان هخامنشی است که در بخش جنوبی تخت جمشید ساخته شده‌است. زمان حکومت اردشیر بنای کوچکی در انتهای جنوبی حیاط وسیع جلوی پلکان شرقی آپادانا ساخته شد که به نظر می‌رسد محلی است برای ورود به قسمت کاخ‌های خصوصی که بعد از داریوش، خشایارشا و اردشیر نیز اقامتگاه خصوصی خود را در جنوب تخت جمشید ساخته بودند

  • سبک های معماری ایرانی "سبک اصفهانی"

    سبک های معماری ایرانی "سبک اصفهانی"

    معماری بومی آذربایجان پدید آوردنده ی سه شیوه، رازی، آذری و اصفهانی بوده است؛ پس خاستگاه این شیوه شهر اصفهان نبوده ولی در آنجا رشد و بهترین ساختمان ها در آنجا رشد کرده است. از دیدگاه استاد پیرنیا شیوه ی اصفهانی آخرین معماری شیوه معماری ایران است که در نوشته های غربی به شیوه صفوی، افشاری و زند... قاجار نامیده شده اند.

  • سبک های معماری ایرانی "سبک آذری"

    سبک های معماری ایرانی "سبک آذری"

    سبک آذری دارای دو دوره است، دوره نخست از زمان هولاگو و پایتخت شدن مراغه و دوره دوم آن از زمان تیمور و پایتختی سمرقند آغاز می شود. در آن زمان نیاز به ساخت و ساختمان های گوناگون بود که باید هرچه زودتر آمادهه می شدند. از همین رو در روند ساختمان سازی شتاب گرفتند، پس به بهره گیری از عناصر یکسان روی آوردند ( مانند کاربندی در سازه).

  • سبک معماری در تزئینات و زینت

    سبک معماری در تزئینات و زینت

    به عنوان یک ویژگی مشترک، معماری اسلامی از اشکال زینتی خاصی استفاده می‌کند. از جمله الگوهای ریاضی پیچیده، طرح‌های هندسی استادانه و الگوهای درهم تنیده، نقوش گل مانند اسلیمی و کتیبه‌های خوشنویسی دقیق، که برای تزئین ساختمان هستند.

  • معرفی کاخ های شوش

    معرفی کاخ های شوش

    کاخ‌های شوش نیز به دست داریوش ساخته شدند. این مجموعه هم مانند دیگر کاخ‌های هخامنشی از چهار جزء تالار پذیرایی، تالار بارعام، اتاق‌های مسکونی و دروازه اصلی تشکیل شده‌است.

  • معماری تخت جمشید

    معماری تخت جمشید

    آنگونه که در منابع متعدد و گوناگون تاریخی آمده‌است ساخت تخت جمشید در حدود ۲۵ قرن پیش در دامنه غربی کوه رحمت، به عبارتی میترا یا مهر و در زمان داریوش کبیر آغاز گردید و سپس توسط جانشینان وی با تغییراتی در بنای اولیه آن ادامه یافت.

  • معماری کاخ های پاسارگارد

    معماری کاخ های پاسارگارد

    مجموعه کاخ‌های پاسارگاد اقامتگاه کوروش کبیر، در ۴۸ کیلومتری شمال تخت جمشید واقع است. این مجموعه شامل دروازه اصلی، تالار بارعام و کاخ مسکونی است. دروازه اصلی تالار ستون‌داری بوده که دو ردیف چهارتایی از ستون‌های سنگی ساخته شده بوده‌است.

  • سبک های پس از اسلام(سبک خراسانی)

    سبک های پس از اسلام(سبک خراسانی)

    سبک معماری خراسانی در قرن اول هجری و با طلوع اسلام در ایران ، آغاز شد. بنابراین می توان گفت متاثر از سبک معماری اسلامی است. این سبک معماری تا قرن چهارم هجری ادامه داشت. اما چرا این سبک معماری، خراسانی نام گرفت؟ چون پس از آمدن اسلام ، ساخت بناهای مذهبی و مساجد آغاز شد. اولین بناها هم در خراسان ساخته شدند؛ بنابراین این سبک به خراسانی معروف شد.

  • سبک معماری پیش از اسلام ، سبک پارسی و سبک پارتی

    سبک معماری پیش از اسلام ، سبک پارسی و...

    سبک های معماری خانه های ایرانی به دو دوره کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از: سبک های پس از اسلام

  • معماری خانه سنتی

    معماری خانه سنتی

    فضای لایتناهی منبع تغذیه معماری است. معماری خانه های تاریخی قسمتی از فضا را برای حضور ، تعریف و تنظیم می کند. در این فرآیند خصلت پیوسته بودن فضای محصور شده به فضای لایتناهی را حفظ می کند.

  • دکوراسیون  آشپزخانه در چهار سبک رایج

    دکوراسیون آشپزخانه در چهار سبک رایج

    سبک مدرن یکی از سبک های پرطرفدار در طراحی آشپزخانه های امروزی به شمار می رود. به ویژه در آپارتمانهای کوچک امروزی جوابگوی مناسبی برای طراحی آشپزخانه و کابینت آشپزخانه می باشد.استفاده از کابینت ام دی اف و های گلاس برای طراحی و اجرای این سبک مرسوم است.از ویژگیهای سبک مدرن سادگی، خطوط منظم هندسی، رنگ های خنثی و پرهیز از تزئینات زیاد می باشد و این خود دلیلی است برای بزرگتر جلوه دادن فضای آشپزخانه که نمونه هایی از آن را می بینیم.

  • سایه و نیم سایه در معماری و طراحی داخلی

    سایه و نیم سایه در معماری و طراحی داخلی

    استادان نقاشی های ناموزون و بی تناسب، مثل زارباران اولین کسانی بودند که فهمیدند برای روشن کردن یک شی بهترین روش سایه زدن اطراف آن نیست همین اثر به معماری منتقل می شود . در یک کلیسا وقتی نور از روزنه های پنجره یا سقف خودش را به فضای داخل می رساند ایجاد سایه می کند. محیطی رمانتیک ایجاد می کند بدین ترتیب در روز ، روزنه ها و … که نور را فیلتر می کنند همگی مناسب ترین راه برای نشان دادن حضور نور هستند.

  • نور شرق(صبحگاهی) و نور غرب (غروب)در معماری و طراحی داخلی

    نور شرق(صبحگاهی) و نور غرب (غروب)در...

    نور شرق( صبحگاهی روشنایی صبح بهترین ابزار برای بیدار شدن از خواب است . خوردن صبحانه کامل بدون شتابزدگی در کنار روشنایی روز ارامش و نیروی کافی به انسان می دهد. نور غربی (غروب) با به اتمام رسیدن روز شدت نور کاسته می شود . اما انعکاسان هنوز وجود دارد دیوارهای سفید با شدت بیشتر و با رنگ مایل به زرد می درخشند و دیوارهای بتونی رنگ نارنجی تندی به خود می گیرند.

  • نور جنوبی در معماری و طراحی داخلی

    نور جنوبی در معماری و طراحی داخلی

    نور خورشید در نیمکره شمال در قسمت جنوب با انحراف بیشتر و شدت گرم کنندگی کمتر در زمستان است و برعکس آن در تابستان می باشد . معمولا فرض می شود که نمای جنوبی بهترین جهت یابی برای فضاهای خانگی است .