طراحی ودکوراسیون / طراحی پلان

طراحی پلان


اگر تا بحال پلان یک ساختمان را طراحی کرده باشید، حتما متوجه این موضوع شده‌اید که باید مراحل طراحی پلان را به ترتیب انجام دهید تا پلان ساختمان مسکونی شما به بهترین شکل ممکن طراحی شود.
برای یک طراحی خوب، قبل از هرچیزی باید بدانیم که نیازهای ساختمانی که قرار است طراحی کنیم چیست؟ طبیعتا طراحی هر ساختمان با ساختمان دیگر متفاوت است.
 فرض بر طراحی یک آپارتمان مسکونی معمولی با ۴ یا ۵ طبقه روی پیلوت و تعداد یک واحد در هر طبقه است. چون می‌خواهیم به فرآیند طراحی پلان بپردازیم بنابراین مساحت، موقعیت یا شکل زمین ملاک نیست.
هریک از نقشه های ساختمان دارای ویژگی ها و کاربردهای خاص خود است که برای آشنایی با آنها می توانید مطلب "ویژگی های نقشه های فاز یک و دو" را مشاهده کنید.
برای طراحی پلان باید مراحل زیر را به‌ترتیب دنبال کنید:
- تصمیم‌گیری در مورد محل سرویس پله و آسانسور
اولین و مهم‌ترین چیزی که باید در طراحی پلان در مورد آن تصمیم‌گیری و آن را در پلان جانمایی کنیم، محل سرویس‌پله و آسانسور است. در جانمایی محل سرویس پله و آسانسور در پلان باید به عواملی مثل عرض و شکل زمین، تعداد واحد در هر طبقه، تعداد پارکینگ مورد نیاز در همکف و زیرزمین (در صورت وجود) و… توجه کرد. سپس باید در مورد شکل سرویس پله و اینکه سرویس پله ۴ طرفه، ۳ طرفه یا پله ۲ طرفه باشد، تصمیم‌گیری کنیم.
هرچند هیچ قانون کلی در این مورد وجود ندارد و با توجه به شکل و ابعاد زمین و محدودیت‌های پروژه باید بهترین موقعیت قرارگیری پله و آسانسور را مشخص کرد، اما معمولا بهترین موقعیت سرویس پله و آسانسور در پلان آپارتمان های مسکونی، در وسط پلان است.
مراحل طراحی پلان ساختمان مسکونی
- تقسیم‌بندی فضاهای عمومی و خصوصی در پلان
بعد از مشخص شدن محل پله در پلان، باید یک تقسیم‌بندی کلی در مورد فضاهای عمومی، خصوصی و نیمه‌خصوصی انجام دهیم. به اینکار اصطلاحا لکه گذاری پلان هم می‌گویند. البته لکه گذاری پلان شامل جانمایی پله و آسانسور هم می‌شود، اما به دلیل اهمیت محل قرارگیری سرویس پله در پلان و تأثیر آن در روند طراحی، آن را در اولین مرحله کار قرار دادیم. برخلاف تصور خیلی از هنرجویان معماری، لکه گذاری پلان ساختمان مسکونی اصلا کار سختی نیست. هر چند اینکار در ساختمان‌های با مساحت زیاد و یا در طراحی های خاص شاید کمی سخت به‌نظر برسد و زمان بیشتری ببرد، اما در طراحی آپارتمان‌های مسکونی به‌هیچ‌عنوان کار دشواری نیست.

با توجه به موقعیت قرارگیری پله و آسانسور که گفتیم بهترین موقعیت آن در اینگونه ساختمان‌ها، در وسط پلان است، یک سمت پلان را به قسمت خصوصی (اتاق خواب‌ها و حمام) و سمت دیگر پلان را به قسمت عمومی و نیمه خصوصی (پذیرایی، نشیمن و آشپزخانه) اختصاص می‌دهیم.در این مرحله شاید نیاز باشد کمی موقعیت سرویس پله را جابه‌جا کنیم.
طراحی فضاهای عمومی و خصوصی در پلان ساختمان
-جانمایی آشپزخانه و ورودی ساختمان
تصمیم‌گیری در مورد بهترین موقعیت آشپزخانه در پلان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که تا حد زیادی می‌تواند روی کیفیت طراحی تأثیر مستقیم بگذارد. در کتاب ۷ نکته در طراحی ساختمان‌های مسکونی در مورد بهترین موقعیت قرارگیری آشپزخانه در پلان توضیح داده‌ام، اما اگر بخواهم خیلی خلاصه بگویم بهتر است آشپزخانه را در موقعیتی طراحی کنید که دارای نور و تهویه مستقیم باشد و ترجیحا امکان طراحی و دسترسی مستقیم به تراس از آشپزخانه ممکن باشد.
ورودی آشپزخانه باید نزدیک به ورودی ساختمان باشد و به طور مستقیم با پذیرایی و نشیمن در ارتباط باشد.
بهتر است آشپزخانه را طوری طراحی کنید که محل کار (مخصوصا سینک و گاز) از تمام قسمت‌های پذیرایی قابل رویت نباشد.
- تصمیم‌گیری در مورد نحوه چیدمان اتاق خواب‌ها و حمام نسبت به هم

در این قسمت از طراحی باید کمی دقت به خرج دهید و حالت‌های مختلف جانمایی اتاق خواب‌ها را بررسی کنید و بهترین تصمیم را در این مورد بگیرید.

در طراحی اتاق خواب‌ها به این نکات توجه کنید:

حتما یکی از اتاق خواب‌ها را بسته به مساحت بنا، به‌عنوان اتاق خواب والدین، بزرگ‌تر از سایر اتاق‌ها طراحی کنید. سعی کنید مساحت اتاق والدین کمتر از ۱۵ متر مربع نباشد.
حتما برای اتاق خواب‌ها یک فیلتر ورودی در نظر بگیریم و دقت کنیم درب اتاق‌ها از سایر قسمت‌های منزل به طور مستقیم قابل رویت نباشد.
حتی‌المقدور درب اتاق خواب والدین از اتاق خواب فرزندان فاصله داشته باشد و به هم چسبیده نباشد.
حتما همه اتاق خواب‌ها دارای کمد با عرض استاندارد ۶۰ سانتی‌متر باشند.
بهتر است عمق یکی از کمدها برای قرارگیری رختخواب ۸۰ یا ۱۰۰ سانتی‌متر باشد.
حمام در نزدیکی اتاق خواب‌ها طراحی شود و حتما توجه شود که درب آن از سایر قسمت‌های منزل قابل رویت نباشد.

 ستون‌گذاری با توجه به موقعیت قرارگیری ماشین‌ها در پارکینگ و شکل پلان طبقات
بعد از اینکه کلیات طراحی پلان انجام شد و  قبل از اینکه سراغ انجام اصلاحات جزئی‌تر برویم باید ستون‌گذاری را در پلان ساختمان انجام دهیم. خیلی از دوستان در ستون‌گذاری مشکل دارند. بر خلاف تصور، ستون گذاری در ساختمان‌های مسکونی کار بسیار ساده‌ای است.

در مقاله‌ای جداگانه در مورد نحوه ستون‌گذاری در پلان معماری توضیح داده‌ام. در این مرحله از فرآیند طراحی پلان ابتدا باید سراغ طراحی پارکینگ رفته و با توجه به تعداد و موقعیت قرارگیری ماشین‌ها در پارکینگ، ستون‌گذاری را انجام دهیم. و سپس موقعیت قرارگیری این ستون‌ها را در پلان تیپ طبقات مورد بررسی قرار دهیم.در این مرحله ممکن است با توجه به موقعیت ستون‌ها مجبور باشیم تغییرات کوچکی در طراحی پلان طبقات انجام دهیم.

- انجام اصلاحات پلان و رعایت ریزه‌کاری‌های مربوط به طراحی داخلی

در این مرحله که تقریبا شکل کلی پلان آماده شده است، سراغ ریزه‌کاری‌ها و موارد مربوط به طراحی داخلی می‌رویم. در این مرحله از فرآیند طراحی پلان، با توجه به ستون گذاری که در مرحله قبل انجام دادیم، احتمالا مجبور خواهیم شد تغییرات خیلی جزئی در برخی قسمت‌های پلان تیپ طبقات اعمال کنیم، اما تغییرات کلی خیر.

- مبلمان کردن پلان

آخرین کاری که باید برای تکمیل طراحی پلان انجام دهیم، مبلمان کردن اصولی پلان ساختمان است. در زمان مبلمان کردن حتما باید اصول حرفه‌ای نحوه چیدمان مبلمان در پلان را رعایت کنیم که در مقاله‌ای جداگانه در این مورد صحبت خواهم کرد.

در این مرحله نیز ممکن است تغییرات ظریفی در طراحی پلان انجام دهیم. تغییراتی که بیشتر در جهت کارآمد شدن فضاهای داخلی و با توجه به طراحی داخلی فضاهای مختلف انجام می‌شود.

سبک معماری آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ مجموعه آرامگاهی در شمال شیراز و جنوب دروازه قرآن است. وسعت آن ۵ هکتار می باشد. از دو فضای باز شمالی و جنوبی تشکیل‌شده است که هرکدام با یک تالار از هم جداشده‌اند. این مجموعه دارای ۴ گیت ورودی و خروجی می‌باشد. دروازه اصلی در جنوب، ۲ دروازه در غرب و دیگری در شمال شرقی است. تالار آرامگاه حافظ که قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد، ۵۶ متر طول و ۸ متر عرض دارد و از ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع ۵ متر تشکیل‌شده است. این تالار درگذشته دارای ۴ ستون و ۴ اتاق بوده که بعداً اتاق‌ها از آن حذف‌شده است.

معماری منارجنبان

منارجنبان با مساحتی حدود ۱۴۶ متر مربع و مناره هایی به ارتفاع هفت و نیم متر از سطح بام، یکی از آثار معماری دوره ایلخانیان به شمار می رود. سقف بنای منارجنبان با کاشی کاری های لاجوردی و فیروزه ای پوشانده شده و چشم هر بیننده ای را بخود خیره می کند. بر فراز منار جنبان که از شاهکارهای معماری ایران است، دو مناره ی زیبا قرار گرفته که ارتفاع هرکدام از سطح زمین ۱۷.۵ متر و پهنایشان هم ۹ متر می باشد.

معماری کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون یک عمارت با ۶۷هزار مترمربع مساحت است. ماجرای این کاخ با بناکردن کوشکی در میان باغ شروع می‌شود. این کوشک همان مرکز اولیه عمارت چهل ستون است. بعد از آن به‌تدریج ساختمان تکمیل می‌شود و بخش‌های دیگر در مجموعه به‌وجود می‌آیند عمارت چهل ستون بخش‌های مختلفی دارد، تالار ۱۸ ستون و تالار آینه. در اصل ایوان کاخ چهل ستون اصفهان دارای دو بخش است.

معماری کاخ هشت بهشت

معماری کاخ هشت بهشت همانند باغی است مسطح هم ردیف باغ هایی چون خرگاه، انگورستان و دمور. بخش مرکزی بنای کاخ ایوانی به سمت شمال دارد و 4 صفه است. سقف بالای صفه از مقرنس هایی از جنس گچ پوشیده شده که بسیار خوش طرح و رنگ هستند. گچ بری و ها نقاشی های اتاق های طبقه اول بسیار چشم نواز دیدنی هستند اما در برابر رواق ها، طاق ها و پنجره های بی نظیر طبقه دوم رنگ می بازند.

معماری عالی قاپو

یکی از قسمت‌هایی که باعث تفاوت چشمگیر معماری عالی قاپو با معماری دیگر ساختمان‌ها شده است، وجود تزئینات داخلی و خارجی در آن است. در تزئینات داخلی و خارجی از کاشی‌هایی با آجرهای هفت‌رنگ و خطوط اسلیمی به همراه نقاشی‌های گل، بوته و حیوانات و مینیاتوری‌های اصیل ایرانی توسط رضا عباسی و خارجی توسط اروپاییان استفاده شده است.

خانه تاريخي بروجرديها

اين خانه درخيابان علوي كاشان واقع است و توسط بازرگاني به نام حاج سيد حسن نطنزي در حوالي سال 1275 قمري در دوره قاجاريه ساخته شده است ،چون صاحب خانه مال التجاره از بروجرد وارد مي كرده، لذا به حاج آقا حسن بروجردي مشهور شده و خانه اي هم كه متعلق به وي بوده به خانه بروجردي موسوم شده است .

خانه تاريخي طباطبايي ها

اين خانه كه از شاهكارهاي هنر معماري قديم بشمار مي رود در نزديكي خانه تاريخي بروجرديها و در جوار بقعه مباركه امامزاده سلطان امير احمد (ع) قرار دارد. به علت آنكه سنگ بناي اين خانه را شخصي به نام حاج سيد جعفر طباطبايي نطنزي بنا نهاده است به خانه طباطبايي ها موسوم و مشهور شده است.

سبک معماری خانه آل یاسین

خانه آل ياسين كه در محله پشت مشهد در خيابان امام خميني (ره) كاشان قرار دارد . در اواسط قرن سيزدهم هجري قمري به دستور محمد شاه قاجار براي مرحوم سيد پشت مشهدي يعني محمد تقي حسيني كاشاني عالم و مرجع معروف قرن سيزدهم ساخته شده است.

سبک معماری خانه های قزوین

لان اصلی خانه‌های قزوین از یک تالار میانی با ابعاد گسترده و دو اتاق کوچک در طرفین تالار تشکیل شده و غالبا دارای شاه‌نشین و اتاق‌های گوناگون هستند. این خانه‌ها دارای زیرزمین‌های تودرتو با طرح‌های زیبا و پوشش‌های ضربی و آجرکاری‌های چشم‌نواز هستند. حوض‌خانه با سنگ‌های مرمرین و هواکش‌ها به منظور خنک کردن و تهویه فضای زیرزمین‌ خانه تعبیه شده‌اند و بیان‌گر ویژگی‌های معماری این شهر است.

کاروانسرای زین الدین در یزد

مهریز یکی از شهرستان های تاریخی و باستانی استان یزد است که به دلیل قدمت و آثار تاریخی که در خود دارد سالانه میزبان جمعیت بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. این کاروانسرا قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد و یکی از دیدنی ترین جاذبه هایی است که در این شهرستان وجود دارد

معماری کاروانسرای دیرگچین

دِیرِ گچین کاروانسرایی در ایران است که بر سر راه جاده تاریخی ری به قم در مرکز پارک ملی کویر قرار دارد. دیر گچین یکی از بزرگ‌ترین کاروانسراهای ایران است و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر باعث شده آن را «مادر کاروانسراهای ایران» بنامند. دیر گچین در بخش مرکزی شهرستان قم، ۸۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قم (کیلومتر ۶۰ بزرگراه گرمسار)، و ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ورامین واقع شده‌است.

کاروانسرای عباسی مادرشاه

کاروانسرای عباسی مادرشاه در مورچه خورت، یكی از بزرگترین كاروانسراهای اصفهان اسـت که همزمان با بنای مدرسه چهارباغ ساخته شد تا درآمد و عواید آن بـه مصرف مخارج طلاب و نگه داری مدرسه برسد.

معماری بازار قزوین

بازار قزوین، از جمله دیدنی‌ترین آثار معماری شهر قزوین به شمار می‌آید. این بازار تشکیل شده از تعدادی سرا و تیمچه، و مجموعه‌ای زیبا و دیدنی است. این مجموعه در دوره صفویه ساخته شد اما، قسمت‌های دیگر آن در دوران قاجاریه تکمیل شد. این بازارهای در گذشته شامل مراکز تجاری چون سراها، مراکز فرهنگی - مذهبی مانند مدارس، مساجد و فضاهای خدماتی نظیر گرمابه و آب انبار بوده است.

بازار وکیل شیراز

در مرکز این شهر و شرق میدان شهرداری بنا شده است. ساخت این بازار به نیمه قرن هجدهم میلادی بر می گردد که ۲۱ سال به طول انجامید. از بازار جهرم به عنوان خواهر دوقلوی بازار وکیل یاد می شود. برای ساخت بازار وکیل از مصالحی همچون گچ، آجر و آهک استفاده شده است. دیوارهای این بنا، روی پایه هایی از تخته سنگ تراشیده، قرار دارند.

معماری سنتی بازار کاشان

تاریخ ساخت بازار سنتی کاشان را به دوران آل بویه نسبت می‌دهند. از دوران آق‌قیونلوها هم آثاری در این بازار تاریخی یافت شده است. در زمان شاه عباس صفوی این بازار گسترش زیادی یافت و در دوران زندیه و سپس قاجاریه بخش‌های بیشتری به آن افزوده شد. بخشی از این بازار در زلزله سال ۱۱۲۹ از میان رفت و بخش دیگری هم در دوران پهلوی و پس از آن، در جریان گسترش و نوسازی شهر ویران شد.

معماری بازار قیصریه اصفهان

قیصریه معروفترین بازار اصفهان است که در میدان نقش جهان واقع شده است این بازار با نام بازار سلطانی نیز شناخته می شود. ساختار بازار قیصریه در دو طبقه مرتفع ساخته شده که طبقه بالا به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشت و در طبقه پایین مغازه‌های اصناف گوناگون در کنار هم مستقر بوده اند.

معماری بازار تبریز

بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و جزو زنده‌ترین بازارهای تاریخی ایران به شمار می‌رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این بازار که شامل مجموعه‌ای از ساختارهای مختلف اجتماعی است، در میان بازارهای ایران منحصربه‌فرد است.

معماری بازار

بازار در بافت شهر، استخوان بندی اصلی شهر را تشکیل می دهد. مسقف بودن بازار یکی از خصوصیات بارز آن به حساب می آید که بر اساس حکمت و دلایلی خاص، این گونه ساخته می شدند. بازارهای مسقف ضمن مصون نگه داشتن مردم از شرایط نامساعد جوی، امنیت در بازار را نیز تامین می کردند.

معماری مساجد دردوره قاجار

این دوره را باید دوره افول معماری ایران به شمار آورد چرا که در مقایسه با ابنیه بسیار زیبای دوره صفوی ، بنایی که بتواند با آن برابری کند ، ساخته نشد. برجسته ترین ابنیه این دوره متعلق به فتحعلی شاه است که خود تقلیدی از ابنیه صفوی است و اکثر تزئینات مهم از هنر اروپایی اقتباس شده است .

معماری مساجد دردوره صفویه

بناهای این دوره باز هم دارای طرح کلی چهار ایوانی است البته به ساخت ایوان های عظیم با ابعاد بزرگ توجه بسیار شده است. در ابنیه مذهبی کاشی های لعاب دار، معرق و هفت رنگ در تزیین دیواره های خارجی و داخلی بنا ، طاق ها، مناره ها، گنبدها و محراب ها استفاده شده است.

معماری مساجد دردوره تیموریان

بناها در این دوره بازهم بر پایه شکل ها و ساختمان های دوره سلجوقی استوار است. ولی در سایه تسلط مغولان ، مقیاس و عظمت تازه ایی یافته و در تزئینات بنا توجه بسیار مبذول شده است.