طراحی ودکوراسیون / دکوراسیون لوکس با ترکیب رنگ سبز و طلایی

دکوراسیون لوکس با ترکیب رنگ سبز و طلایی

  30 آبان 1398۳ 0زمان مطالعه: 4 دقیقه
ترکیب رنگ درختان و نور خورشید در دکوراسیون داخلی، حس سرزندگی و شادابی را به ارمغان می‌آورد. به سراغ ترکیب رنگ در دکوراسیون می‌رویم؛ این بار سبز و طلایی.
ترکیب رنگ
ترکیب رنگ در دکوراسیون
هر رنگ ویژگی روانشناسی خاصی دارد و حسی منحصر به فرد در فضا القا می‌کند. ترکیب رنگ ها کنار یکدیگر تاثیر هر دو رنگ را به طور جداگانه به فضا می‌افزاید و باعث تلطیف تاثیرات رنگ مقابل می‌شود. در این بخش از مجله دلتا سراغ ترکیب رنگ سبز و طلایی می‌رویم. این دو رنگ، از دسته رنگ های ملایم و روشن به شمار می‌آیند. از آنجا که نمای تک رنگ یا مونوکروم سبب ایجاد یکنواختی می‌شود، بهترین روش، استفاده از چند رنگ در کنار هم و ایجاد هارمونی در چیدمان داخلی است.

رنگ سبز در دکوراسیون
سبز، نماد حیات و رنگی گرم است که از ترکیب آبی و زرد به دست می‌آید. این رنگ فضا را کوچک و دوستانه جلوه می‌دهد. از محبوب ترین رنگ های قرن هجدهم بوده است که از آن زمان تا کنون طرفداران زیادی دارد. برای کسب اطلاعات در مورد تاثیر رنگ سبز در دکوراسیون، بهتر است برویم سراغ ویژگی های رنگ های مادر، یعنی دو رنگی که سبز را به وجود می‌آورند.

آبی؛ آبی رنگی سرد و یادآور آسمان و دریا است. این رنگ سبب بزرگ تر دیده شدن فضا می‌شود. از همین رو خانه ای آبی رنگ، بزرگ به نظر می‌رسد و به ساکنان آرامش می‌بخشد.

زرد؛ رنگ زرد هیجان را در فرد به وجود می‌آورد و با خمودی مقابله می‌کند. با افزایش ضربان قلب، گردش خون را افزایش می‌دهد، بنابراین سبب شادی و نشاط می‌شود.

تلفیق این دو رنگ، حس سرزندگی را در کنار آرامش به ارمغان می‌آورد. آبی و زرد، به عنوان رنگ های هم خانواده برای سبز شناخته می‌شوند.

رنگ طلایی در دکوراسیون
رنگ طلایی، رنگی گرم، ترکیبی از زرد و نقره ای و یادآورد نور خورشید است. این رنگ روی سطوح براق به خوبی جلوه پیدا می‌کند و با انعکاس نور، فضا را بزرگ تر نشان می‌دهد. رنگ طلایی، در کنار سبز، نمایی برجسته می‌یابد و ویژگی گرما بخشی آن را افزایش می‌دهد. علاوه بر داشتن خصوصیات رنگ زرد، که در بالا به آن اشاره شد، ویژگی های رنگ نقره ای، از جمله سکون و قابلیت انطباق را در خود دارد.

ترکیب رنگ
ترکیب رنگ سبز و طلایی
نیاز نیست برای بهره گرفتن از ویژگی های این دو رنگ در دکوراسیون، کل فضا را فقط با این دو رنگ پر کنید. در ذهن خود یکی از این دو رنگ را به عنوان پس زمینه و رنگ دیگر را به عنوان مکمل و برای ایجاد کنتراست در نظر بگیرید. هارمونی زیبایی از ترکیب این دو رنگ در کنار لوازم چوبی و قهوه ای، به وجود می‌آید، زیرا یادآور ترکیب رنگ طبیعی هستند.

برای جلوگیری از اشباع رنگ، از طوسی، سفید، مشکی، خاکی و رنگ های خنثی کمک بگیرید. در این خانه برای جلوگیری از افزایش دمای بصری، از سبز مایل به آبی استفاده شده است تا خنکی رنگ آبی را به فضا بیفزاید.

ترکیب رنگ

دکوراسیون داخلی خانه کوچک
برای جلوگیری از تجمع رنگ های متعدد، سینک و کاشی بین کابینتی را سفید انتخاب شده، سرامیک سفیدِ کف اتاق طرحی مشابه کاشی ها دارد که در نمای کلی منزل، یگانگی را پدید آورده است.

پرده های توری اجازه می‌دهند نور به خوبی به داخل وارد و نور کافی برای فضای داخل تامین شود.

ترکیب رنگ

انعکاس رنگ طلایی روی وسایل، پیوستگی را در ذهن تداعی می‌کند. تزیین دیوار با ساعت طلایی رنگ، نمایی مینیمال به این بخش از خانه بخشیده است. برای جدا سازی فضاها از کفپوش های مختلف، به جای در، استفاده شده است. وجود در، فضای بیش تری اشغال و از بازتاب نور به بخش های مختلف خانه جلوگیری می‌کند. اما با حذف آن، فضا دلباز به نظر می‌رسد.

سبز و طلایی

فرم های منحنی و اشکال گرد، آرامش و صلح را در ناخودآگاه بیننده به وجود می‌آورد. فضاهای کوچک و باریک حس خفگی در افراد به وجود می‌آورند. برای مقابله با این حس، از آینه و چراغ دیواری گرد در دکوراسیون سرویس بهداشتی کمک گرفته شده است. برای جدا سازی دو بخش از هم، با استفاده از سنگ های مشکی و مرمر، مرز ایجاد شده است.

این ترکیب، فقط یکی از ده ها ترکیبی است که می‌توانید در کنار هر کدام از این دو رنگ به کار ببرید. اگر در چیدمان منزل خود از این رنگ ها استفاده می‌کنید

معماری مساجد دردوره ایلخانان

در این دوره انواع ساختمان ها ، حالت سنتی و سبک سلجوقی خودرا حفظ کرده، ولی مغولان برای نمایش قدرت خود به ساخت بناهای عظیم با گنبدهای بسیار بزرگ و برج های بلند روی آوردند و برای افزایش هیبت بنا ، نماهای ساختمان را با قاب های باریک و بلند وهلال های نوک تیز آراستند .

معماری مساجد دردوره سلجوقیان

ویژگی معماری این دوره را به اختصار می توان موقر ، نیرومند و دارای ساختاری زیبا توصیف کرد . در این دوره با وجود فاصله زمانی نزدیک به چهار قرن با ایران باستان باز هم می توان طرح کلی چهارایوانی ساسانی را مشاهده کرد .

معماری مساجد دردوره آل بویه

ویژگی های معماری این دوره شبیه معماری ساسانی ( پیش از اسلام ) بوده و ابنیه مذهبی این دوره چهارایوانی ، دارای ستون های عظیم و ایوان های بلند طاقدار است . تزیین اصلی بنا در این دوره گچبری است که دارای رنگهای متنوع بوده و طرح های آن ، سنت های قدیمی ایران در دوره ساسانی را یادآوری می کند . از مساجد این دوره می توان بهمسجد جمعه نایین اشاره کرد. این مسجد که هنوز مورد استفاده است قدیمی ترین مناره به یادگار مانده در ایران را داراست .

معماری مساجد در دوره عباسی

در اوایل این دوره مساجد با طرح صحن روباز و ایوان های ستون دار ساخته می شدند که نمونه ای از معماری دوره اموی و به طور کل اعراب بوده است . در بناها بیشتر از خشت استفاده شده و ستون های یک پارچه بودند .

سبک معماری مساجد در ایران

معماری مساجد در ایران تمامی مساجد با هر اسلوبی که ساخته شوند عناصر مشترکی دارند که عبارتند از: صحن، ایوان، رواق، مناره، گنبد، شبستان و محراب که هریک از این عناصر می تواند از معماری مسجد حذف گردد به جز محراب

معماری سروستان فارس؛ کاخ بهرام گور

هرچند شهر سروستان در استان فارس، امروزه شهری کوچک و آرام است اما در دوره ساسانیان یکی از مهم‌ترین شهرهای جنوب ایران بود و جای تعجب نیست که یکی از سالم‌ترین کاخ های بازمانده از این دوره را در سروستان مشاهده کنیم.

معماری تیسفون؛ طاق کسرا

طاق کسرا یا ایوان مدائن امروزه در قلمرو کشور عراق قرار دارد اما از نظر تاریخی و معماری و بازتابی که در شعر و ادب پارسی داشته، آنقدر مهم است که نمی‌توان از کاخ‌های باستانی ایران نام برد و از این کاخ یاد نکرد. در دوره‌ای طولانی از عصر ساسانیان، پایتخت ایران بر کرانه رود دجله قرار داشت.

معماری کاخ سه درگاهی

کاخ اختصاصی داریوش نخستین بنا و اقامتگاه خصوصی شاهان هخامنشی است که در بخش جنوبی تخت جمشید ساخته شده‌است. زمان حکومت اردشیر بنای کوچکی در انتهای جنوبی حیاط وسیع جلوی پلکان شرقی آپادانا ساخته شد که به نظر می‌رسد محلی است برای ورود به قسمت کاخ‌های خصوصی که بعد از داریوش، خشایارشا و اردشیر نیز اقامتگاه خصوصی خود را در جنوب تخت جمشید ساخته بودند

سبک های معماری ایرانی "سبک اصفهانی"

معماری بومی آذربایجان پدید آوردنده ی سه شیوه، رازی، آذری و اصفهانی بوده است؛ پس خاستگاه این شیوه شهر اصفهان نبوده ولی در آنجا رشد و بهترین ساختمان ها در آنجا رشد کرده است. از دیدگاه استاد پیرنیا شیوه ی اصفهانی آخرین معماری شیوه معماری ایران است که در نوشته های غربی به شیوه صفوی، افشاری و زند... قاجار نامیده شده اند.

سبک های معماری ایرانی "سبک آذری"

سبک آذری دارای دو دوره است، دوره نخست از زمان هولاگو و پایتخت شدن مراغه و دوره دوم آن از زمان تیمور و پایتختی سمرقند آغاز می شود. در آن زمان نیاز به ساخت و ساختمان های گوناگون بود که باید هرچه زودتر آمادهه می شدند. از همین رو در روند ساختمان سازی شتاب گرفتند، پس به بهره گیری از عناصر یکسان روی آوردند ( مانند کاربندی در سازه).

سبک معماری در تزئینات و زینت

به عنوان یک ویژگی مشترک، معماری اسلامی از اشکال زینتی خاصی استفاده می‌کند. از جمله الگوهای ریاضی پیچیده، طرح‌های هندسی استادانه و الگوهای درهم تنیده، نقوش گل مانند اسلیمی و کتیبه‌های خوشنویسی دقیق، که برای تزئین ساختمان هستند.

معرفی کاخ های شوش

کاخ‌های شوش نیز به دست داریوش ساخته شدند. این مجموعه هم مانند دیگر کاخ‌های هخامنشی از چهار جزء تالار پذیرایی، تالار بارعام، اتاق‌های مسکونی و دروازه اصلی تشکیل شده‌است.

معماری تخت جمشید

آنگونه که در منابع متعدد و گوناگون تاریخی آمده‌است ساخت تخت جمشید در حدود ۲۵ قرن پیش در دامنه غربی کوه رحمت، به عبارتی میترا یا مهر و در زمان داریوش کبیر آغاز گردید و سپس توسط جانشینان وی با تغییراتی در بنای اولیه آن ادامه یافت.

معماری کاخ های پاسارگارد

مجموعه کاخ‌های پاسارگاد اقامتگاه کوروش کبیر، در ۴۸ کیلومتری شمال تخت جمشید واقع است. این مجموعه شامل دروازه اصلی، تالار بارعام و کاخ مسکونی است. دروازه اصلی تالار ستون‌داری بوده که دو ردیف چهارتایی از ستون‌های سنگی ساخته شده بوده‌است.

سبک های پس از اسلام(سبک خراسانی)

سبک معماری خراسانی در قرن اول هجری و با طلوع اسلام در ایران ، آغاز شد. بنابراین می توان گفت متاثر از سبک معماری اسلامی است. این سبک معماری تا قرن چهارم هجری ادامه داشت. اما چرا این سبک معماری، خراسانی نام گرفت؟ چون پس از آمدن اسلام ، ساخت بناهای مذهبی و مساجد آغاز شد. اولین بناها هم در خراسان ساخته شدند؛ بنابراین این سبک به خراسانی معروف شد.

سبک معماری پیش از اسلام ، سبک پارسی و...

سبک های معماری خانه های ایرانی به دو دوره کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از: سبک های پس از اسلام

معماری خانه سنتی

فضای لایتناهی منبع تغذیه معماری است. معماری خانه های تاریخی قسمتی از فضا را برای حضور ، تعریف و تنظیم می کند. در این فرآیند خصلت پیوسته بودن فضای محصور شده به فضای لایتناهی را حفظ می کند.

دکوراسیون آشپزخانه در چهار سبک رایج

سبک مدرن یکی از سبک های پرطرفدار در طراحی آشپزخانه های امروزی به شمار می رود. به ویژه در آپارتمانهای کوچک امروزی جوابگوی مناسبی برای طراحی آشپزخانه و کابینت آشپزخانه می باشد.استفاده از کابینت ام دی اف و های گلاس برای طراحی و اجرای این سبک مرسوم است.از ویژگیهای سبک مدرن سادگی، خطوط منظم هندسی، رنگ های خنثی و پرهیز از تزئینات زیاد می باشد و این خود دلیلی است برای بزرگتر جلوه دادن فضای آشپزخانه که نمونه هایی از آن را می بینیم.

سایه و نیم سایه در معماری و طراحی داخلی

استادان نقاشی های ناموزون و بی تناسب، مثل زارباران اولین کسانی بودند که فهمیدند برای روشن کردن یک شی بهترین روش سایه زدن اطراف آن نیست همین اثر به معماری منتقل می شود . در یک کلیسا وقتی نور از روزنه های پنجره یا سقف خودش را به فضای داخل می رساند ایجاد سایه می کند. محیطی رمانتیک ایجاد می کند بدین ترتیب در روز ، روزنه ها و … که نور را فیلتر می کنند همگی مناسب ترین راه برای نشان دادن حضور نور هستند.

نور شرق(صبحگاهی) و نور غرب (غروب)در...

نور شرق( صبحگاهی روشنایی صبح بهترین ابزار برای بیدار شدن از خواب است . خوردن صبحانه کامل بدون شتابزدگی در کنار روشنایی روز ارامش و نیروی کافی به انسان می دهد. نور غربی (غروب) با به اتمام رسیدن روز شدت نور کاسته می شود . اما انعکاسان هنوز وجود دارد دیوارهای سفید با شدت بیشتر و با رنگ مایل به زرد می درخشند و دیوارهای بتونی رنگ نارنجی تندی به خود می گیرند.

نور جنوبی در معماری و طراحی داخلی

نور خورشید در نیمکره شمال در قسمت جنوب با انحراف بیشتر و شدت گرم کنندگی کمتر در زمستان است و برعکس آن در تابستان می باشد . معمولا فرض می شود که نمای جنوبی بهترین جهت یابی برای فضاهای خانگی است .