بازار املاک / هفت راه برای خریدن خانه ارزان

هفت راه برای خریدن خانه ارزان

خانه دار شدن و خریدن خانه یکی از معضلات جوانان امروزی است. اگر شما هم به دنبال راه هایی برای خریدن خانه هستید به شما راه های زیر را پیشنهاد می کنیم

گزارش های تازه از افزایش حجم و تعداد معاملات مسکن خبر می دهد. حسام عقبایی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به اوضاع بازار مسکن در ماه های اخیر می گوید: «در پنج ماه نخست سال حجم معاملات انجام گرفته مسکن رو به رشد بوده.» وقتی این خبر را می شنویم، بلافاصله گوش های مان تیز می شود و فکر می کنیم کسی می خواهد فریب مان بدهد.
 واقعیت این است که وقتی از افزایش تعداد و حجم معاملات حرف می زنیم، منظورمان فقط افزایش ناچیز در قراردادهای ثبت شده است و هنوز تا رونق واقعی فاصله داریم. شاید به همین خاطر است که عقبایی بدون مکث و تعلل جمله اش را ادامه می دهد: «اما میزان افزایش به گونه ای نیست که بگوییم بازار مسکن از رکود خارج شده است.»
قرار نیست در این نوشته راهکارهایی برای خروج از رکود ارائه دهیم یا دلایل گرانی مسکن را مرور کنیم. نکته اینجاست که عقیده داریم از بعضی جهت فرصت خوبی برای خرید خانه دست داده است. در شرایطی که همه چیز به رکودی سنگین گره خورده، می توان بعضی مالکان را که به پلو احتیاج فوری دارند، برای تخفیف های بیشتر متقاعد کرد. علاوه بر آن بعضی خانه ها هستند که کمتر از معمول قیمت خورده اند.
 املاکی های حرفه ای فایل هایی از این دست زیر دست شان دارند. به عنوان مثال واحدی 115 متری و سه سال ساخت در محله هنگام با قیمت هر متر مربع یک میلیون و 560 هزار تومان به فروش می رسد در حالی که حداقل قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این محله 2.5 میلیون تومان است؛ چرا؟

گاهی اوقات واحدهایی به دلیل نقاط ضعف شان با قیمتی بسیار ارزان تر به فروش می رسند. واحدی هم که هر متر مربع آن یک میلیون و 560 هزار تومان قیمت گذاری شده است دو نقطه ضعف دارد؛ یکی موضوع سند ملک است. این واحد دارای قولنامه است و سند شخصی ندارد. چنین خانه هایی را در میان آگهی های فروش می توان با اسم رمز «سند در دست اقدام» جستجو کرد.
 
موضوع دوم نیز واقع شدن واحد مسکونی در طبقه زیر همکف است که از ارزش ملک می کاهد. واحدهای زیاد دیگری در مناطق مختلف تهران وجود دارند که به دلایل مختلف از جمله قولنامه ای بودن، واقع شدن واحد در طبقه زیر همکف، قدیمی بودن ملک، نیاز فوری مالک به پول و حتی نداشتن پارکینگ یا نورگیر مناسب با قیمتی ارزان تر به فروش می رسند.


بیشتر بدانید : چگونه در زندگی های امروزی صرفه جویی کنیم؟


اول؛ خرید خانه در طبقه زیر همکف
عوامل زیادی وجود دارند که در قیمت ملک اثرگذار هستند؛ برای مثال واحدهای قولنامه ای بسیار ارزان تر از واحدهای دارای سند شخصی هستند. همچنین داشتن آسانسور، پارکینگ و سایر امکانات اینچنینی در قیمت ملک اثرگذار است اما از دیگر مواردی که سبب کاهش قیمت واحد مسکونی می شود، واقع شدن آن واحد در طبقه زیر همکف است.
در میان فایل واحدهای فروشی، واحدهای زیادی وجود دارند که در طبقه زیر همکف یا همان زیرزمین واقع شده اند و از قیمت های پیشنهادی آنها کاملا مشخص است که قرار گرفتن این واحدها در طبقه زیر همکف اثر زیادی در قیمت آنها گذاشته است.
 برای مثال در میان آگهی های موجود، ارزان ترین واحدی که در طبقه زیر همکف واقع شده، مربوط به واحدی 115 متری و سه سال ساخت در محله هنگام است که این ملک با قیمت هر متر مربع یک میلیون و 560 هزار تومان آگهی شده است که دلیل فاصله قیمتی زیاد این ملک با سایر ملک های واقع شده در این محله، سند قولنامه ای و واقع شدن آن در طبقه زیر همکف است. همچنین در میان آگهی این خانه های زیرزمینی، واحدی 106 متری و نوساز با قیمت هر متر مربع 12 میلیون تومان در محله سعادت آباد از گران ترین ها به شمار می رود.


دوم؛ خرید خانه در شهرهای حاشیه ای
رکود سنگین بازار مسکن در شهر تهران موجب شده که شهرهای جدید هم از رونق بیفتند و خرید و فروش در این شهرها به پایین ترین حد خود برسد. شهرهای جدید اطراف تهران در چند سال گذشته تحت تاثیر رکود بازار مسکن تهران قرار گرفته اند و به شدت در رکود قرار دارند، به طوری که خرید و فروش مسکن در این شهرها با کندی بیشتری انجام می گیرد و حتی می توان گفت متقاضیان کمی هم در این شهرها حضور دارند.
این شرایط باعث شده که حتی در میان آگهی های خرید و فروش مسکن، کمتر اثری از واحدهای شهرهای جدید اطراف تهران باشد که نشان می دهد متقاضی خرید و فروش این واحدها وجود ندارد و یا اینکه در حد بنگاه های املاک در سطح شهر باقی مانده است. در حالی که در سال های گذشته پای ثابت آگهی های فروش املاک بود.

ایرج رهبر، یکی از اعضای انجمن انبوه سازان استان تهران هم این موضوع را تایید می کند. رکود بازار مسکن در تهران، تاثیر زیادی را در شهرهای جدید گذاشته و کاهش قیمت بسیاری را داشته است. او می گوید در حال حاضر به طور رسمی خرید و فروش مسکن مهر هم انجام نمی شود. البته به صورت غیررسمی در بنگاه های املاک، خرید و فروش می شود اما در مجموع متقاضیان بسیار کمتری نسبت به سال های گذشته برای خرید مسکن در شهرهای جدید وجود دارد.
 
همچنین یکی از مشاوران املاک در این شهر، با بیان اینکه قیمت مسکن در شهر پردیس به شدت کاهش یافته است، می گوید: «قیمت ها نسبت به سال های گذشته، تغییر زیادی داشته، ضمن آن که استقبال از خرید هم کم شده است.» این فعال بازار مسکن با اشاره به اینکه خرید مسکن مهر از واحدی 34 میلین تومان هم وجود دارد می گوید: «قیمت واحدها به شدت کاهش یافته و همین موضوع یکی از نشانه های رکود در بازار شهرهای جدید است.»


سوم؛ خرید خانه های نوساز به شکل قولنامه ای
بازار مسکن چند سالی است که در رکود به سر می برد. با این حال به گفته بسیاری از مشاوران املاک، هنوز هم خانه های متراژ پایین طرفداران خاص خود را دارد و وام های مسکن بیش از همه برای خرید این خانه ها مصرف می شود. بر اساس فایل های موجود، می توان دریافت که به صورت حدودی قیمت هر متر مربع از واحدهای 40 تا 50 متری نوساز در شهر تهران، با توجه به موقعیت مکانی از دو میلیون تومان شروع شده و تا 13 میلیون تومان ادامه دارد و به طور کلی قیمت کل این واحدها از 85 میلیون تومان شروع می شود و تا 624 میلیون تومان ادامه دارد.
ملکی که 85 میلیون تومان آگهی شده، واحدی 40 متری در محله جشنواره است که به دلیل قولنامه ای بودن، ارزان تر از سایر ملک های آن منطقه به فروش می رسد.


7 راه ارزان برای خانه دار شدن
7 راه ارزان برای خانه دار شدن
چهارم؛ خرید خانه در منطقه پنج تهران
در میان واحدهای آگهی شده در منطقه پنج تهران، واحدهای زیادی با قیمت های کمتر از 200 میلیون تومان به فروش می رسند که اکثر آنها دارای متراژی کمتر از 60 متر مربع هستند. در میان این واحدها برخی به دلیل اینکه دارای سند شخصی نیستند، با قیمتی به مراتب پایین تر از سایر واحدهای مشابه خود در آن محله به فروش می رسند؛ برای مثال در محله کن سولقان، واحدی نوساز و 55 متری با قیمت هر متر مربع دو میلیون تومان آگهی شده و این در حالی است که واحدهای مشابه آن با قیمت های بالاتری به فروش می رسند و دلیل ارزان بودن این واحد، قولنامه ای بودن آن است.


پنجم؛ خرید خانه با 40 میلیون تومان
در کنار فایل هایی که با شرایط فروش نقدی به بازار مسکن عرضه شده اند، پکیج هایی برای دریافت چند مرحله ای قیمت آپارتمان های فروشی از سوی مالکان و مشاوران املاک به متقاضیان خرید توصیه می شود. در این پکیج ها پرداخت قیمت واحد به شکل پرداخت پولی که بابت رهن آپارتمان از مستاجر دریافت می شود به اضافه وامی که مالک جدید می تواند در زمان خرید واحد از بانک بگیرد، عمده ترین این روش ها است.

به این ترتیب می توان با 40 میلیون تومان هم در تهران صاحب خانه شد. قیمت کلی بیشتر سوئیت و تک خوابه های 30 تا 40 متری در بیشتر مناطق تهران بیش از 100 میلیون تومان نیست. برخی از این واحدها نسبت به قیمت شان کیفیت خوبی نیز دارند. اگرچه متراژ این واحدها شاید در نگاه اول مورد پسند زوج ها نباشد اما برای اول زندگی از بهترین گزینه ها محسوب می شوند. مناطق جنوب شهر مملو از واحدهای 30 و 40 متری هستند که برخی از این واحدها حتی یک اتاق کوچک هم دارند. بیشتر این واحدها قدیمی ساز و بازسازی شده اند و برخی از این سوئیت ها دارای پارکینگ هم هستند که قیمت بالایی هم ندارند.

مثلا در سبلان، سوئیت 25 متری نوساز در یک آپارتمان چهار طبقه با پارکینگ، خواب، کف پوش، سرامیک و آشپزخانه وجود دارد که با هزینه پارکینگ و نقل و انتقال حدود 90 میلیون تومان خرج بر می دارد و مالک آن در ابتدای معامله تنها 40 میلیون می خواهد.


ششم؛ اگر می خواهید بی خیال پارکینگ شوید
برای افرادی که سن و سالی از آنها گذشته، آسانسور یکی از مهم ترین فاکتورها در هنگام خرید یا رهن و اجاره یک واحد آپارتمان در طبقات چهارم یا پنجم است؛ ملاکی که حتی برای جوان ترها هم در خرید و فروش آپارتمان در نظر گرفته می شود. مشاوران املاک می گویند افرادی که می توانند از پله ها رفت و آمد کنند و بیماری استخوانی مانند دیسک های مختلف گردن و زانو و ... ندارند ، می توانند به قیمت تحمل رنج عبور از پله، با مبلغ کمتری صاحب یک آپارتمان در منطقه مورد نظر خود شوند.

اختلاف قیمت در خرید و فروش واحدهای طبقات چهارم و پنجم ساختمان های بدون آسانسور با طبقات اول و دوم در بعضی موارد به متری 500 هزار تومان هم می رسد و شما در این گونه موارد می توانید در خرید یک آپارتمان 70 متری با این شیوه، 35 میلیون تومان صرفه جویی کنید.
منبع : روزنامه هفت صبح

رمزگشایی از ناکام ماندن طرح مسکن دولتی

تسهیلات 200 میلیونی مسکن پرداخت شد؟ چند روز قبل مسوولان ساخت مسکن دولتی در شهرهای کوچک اعلام کردند اعتقاد داریم طرح نهضت ملی مسکن باید متقاضی‌محور باشد. روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: تاکنون ۱۰۴هزار نفر از متقاضیان نهضت ملی مسکن تحت مسوولیت بنیاد مسکن واریز وجه داشته‌‌اند و ۸۳هزار واحد نیز به مرحله ساخت رسیده است درحالی‌که هدف اولیه اجرای سالانه ۴۰۰هزار واحد توسط بنیاد مسکن است.

قیمت اجاره رکورد ده ساله را زد

مقایسه آمار ثبت شده در سه شاخص زمین ، مسکن و اجاره در نقاط شهری در پایان سال 1400 نشان می دهد که افزایش قیمت در اجاره به رکورد ده ساله رسید . تورم فصلی زمستان 1400 اجاره در نقاط شهری برابر 16.3 درصد بوده که از نیمه دوم سال 91 کنون بی سابقه بوده است . این افزایش باعث شده معاملات در بازار اجاره افت قابل ملاحظه ای داشته باشد در حدی که تعداد معاملات در زمستان 1400 نسبت به فصل قبل از افت 68 درصدی داشته است . بیشترین افت فصلی در 5 سال اخیر بوده است .

هزینه یک خانواده سه نفره ماهانه چقدر...

یک خانواده سه نفره کارگری امروز اگر ماهی ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان درآمد ثابت ماهانه داشته باشد، می‌تواند از عهده مخارج زندگی برآید، اجاره خانه بدهد، ماهی چند کیلو گوشت و مرغ بخرد، هزینه‌های آموزش و درمان را تامین کند و چرخ زندگی را تا اندازه‌ای بگرداند؛ اما فاصله دستمزد حدود ۷۰ درصد کارگران شاغل با این رقم حداقلی، بیش از ۶۳ درصد است.

هشدار نسبت به خرید و فروش نهضت مسکن...

اخیرا دیده شده برخی سوداگران با پوشش واسطه‌گری نهضت ملی مسکن اقدام به خرید و فروش این واحدها می‌کنند که مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران از شهروندان خواست تا فریب این تبلیغات را نخورند؛ چرا که نه تنها آپارتمان‌ها هنوز آماده نشده بلکه قابل خرید و فروش نیستند.در تهرانسر ۹۰۰ واحد نهضت ملی مسکن به صورت مشارکتی در حال ساخت است که پس از اتمام کار، دولت و بخش خصوصی هرکدام سهم خود را برمی‌دارند. سهم دولت با شرایط خاصی از طریق آگهی عمومی فروخته خواهد شد و به این صورت نیست که در بازار قابل خرید و فروش باشد

فروریختن ساختمان ۲ طبقه بر اثر...

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از ریزش ساختمان ۲طبقه به دلیل گودبرداری در زمین مجاور خبر داد. این حادثه ساعت ۲۱ و ۲۷ دقیقه شب گذشته به مرکز فرماندهی عملیات آتش نشانی اصفهان گزارش شده است. با بیان اینکه در این حادثه ریزش آوار منزل مسکونی دو طبقه در مجاورت زمین گودبرداری شده واقع در خیابان امید شرقی اتفاق افتاده است

کمبود زمین برای اجرای طرح ملی نهضت مسکن

کرمان برای اجرای طرح ملی نهضت مسکن با کمبود زمین روبه‌‌رو است در این استان برای ساخت این واحدهای مسکن ملی کسری زمین داریم به‌دلیل عدم تامین زمین ۵۴ درصد از برنامه چهار ساله عقب هستیم.علی حاجی‌زاده عصر امروز در شورای مسکن استان کرمان که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد با بیان اینکه برنامه ابلاغی استان 129 هزار واحد مسکونی در شمال استان کرمان بوده است، اظهار داشت: حدود 180 هزار نفر در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کردند و حدود 40 هزار نفر تایید نهایی شدند.

عرضه در بورس کالا عامل کاهش قیمت مسکن

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد کاهش قیمت مسکن با عرضه در بورس کالا کارشناس حوزه بورس کالا گفت: با عرضه ملک در بورس کالا، قیمت کشف شده زیر قیمت‌های معاملاتی بازار خواهد بود. عظیمی در خصوص علت عرضه نشدن املاک بانک‌ها در بورس‌ کالا.

خانه‌دار شدن ۶ هزار جوان زرین دشتی

اجرای طرح ملی مسکن کسب رتبه نخست زرین دشت در تامین زمین با الحاق ۱۷۰ هکتار در فارس با شروع به کار دولت سیزدهم و وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال بارقه ای از امید در دل جوانان فاقد مسکن در سراسر کشور دمیده شد.مسکنی که اولویت اصلی زندگی هر جوانی برای تشکیل زندگی شده است و حتی در خیلی از موارد نداشتن مسکن مستقل و کشمکش های زندگی مختلط با خانواده ها باعث فروپاشی بنیان خانواده ها شده است.

پیامدهای منفی تورم مسکن

درآمد خانوارهای شهری را می بلعد رفاه خانوارها گروگان گرفته شد وزن بسیار سنگین و نامتعارف اجاره‌بها در سبد هزینه خانوارها، در یک آمار رسمی تایید شد.

اجرای طرح تخفیف پروانه و عوارض ساختمان

شهردار دوگنبدان گفت: طرح تخفیف پروانه و عوارض ساختمان های مختلف در این شهر اعمال می شود. پرداخت عوارض در روند توسعه و رونق شهری و ارائه خدمات شهرداری تاثیر به سزایی دارد. طرح تخفیف پروانه و عوارض ساختمان های مختلف مسکونی،تجاری،آموزشی، بهداشتی و دیگر بخش ها در دوگنبدان اجرا می شود.

لوکس‌سازان ایرانی به ترکیه و کشورهای...

پیش‌بینی قیمت مسکن تا پایان سال ؛ دوباره گران می شود؟ عواملی که می‌توانست به تورم و رشد قیمت مسکن منجر شود در نیمه اول سال اتفاق افتاده و انتظار داریم در شش ماهه دوم، بازار به نسبت آرامی را داشته باشیم. محصولی که در بخش مسکن تولید می‌شود، بر اساس قیمت تمام شده است. ممکن است در مواقعی قیمت مصالح ساختمانی کاهش یا افزایش پیدا کند. در سال جاری یک سری افزایش‌های جدی در نهاده‌های ساختمانی و دستمزدها داشتیم که قیمت تمام شده مسکن را بالا برد.

بازار مسکن ترکیه به دست روس ها

بر اساس اعلام اداره آمار ترکیه ایرانی‌ها در ماه گذشته میلادی ۶۳۳ واحد خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند . اداره آمار ترکیه اعلام کرد که ایرانی‌ها در ماه گذشته میلادی ۶۳۳واحد خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که ۱۱.۹درصد از خانه‌های فروخته‌شده به خارجی‌ها در ترکیه است.

خانه‌های قدیمی در بازار

بازار مسکن این روزها روی خوشی به کهنه‌سازها نشان می‌دهد. بسیاری از سرمایه‌گذاران ملکی این روزها به سمت خانه‌های قدیمی می‌روند. قیمت بسیار پایین قدیمی‌سازها در بازار و همچنین پرداخت وام‌های مختلف باعث شده بسیاری از معاملات حول این خانه‌ها بچرخد. بازار مسکن طی سال‌های اخبر رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد که این خود باعث شده نتوان چشم‌انداز بلند مدتی برای بازار مسکن متصور شد.

بی تدبیری دولت رئیسی در بازار مسکن

فصل نقل‌وانتقال مسکن و جابه‌جایی مستأجران رو به پایان است و اهالی بازار می‌گویند با فروکش کردن تب تقاضا و جاگیر شدن بخش عمده مستأجران، اجرای سیاست‌های کنترل بازار اجاره نیز به فراموشی سپرده شده است. بی تدبیری دولت رئیسی در بازار مسکن از چند ماه پیش، دولت و مجلس دست‌به‌کار اصلاح سازوکار بازار اجاره و مسکن و ساماندهی و کنترل این بازار‌ها شدند و بسته‌ها، طرح‌ها و مصوبه‌هایی برای این اصلاح در دستور کار داشتند؛ اما به‌تدریج با نزدیک شدن به پایان تابستان و فروکش کردن تب بازار اجاره، دیگر نه خبری از ای

علت مسکونی نشدن جزایر سه‌گانه؟

شورای همکاری خلیج فارس بازهم مثل گذشته و برای چندمین بار ادعای مضحک ایرانی نبودن جزایر سه گانه ایرانی را مطرح کرد. وزیران امور خارجه کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس ، طی نشستی به میزبانی عربستان سعودی بازهم به موضع گیری علیه ایران پرداختند و در بیانیه‌ای ادعای بی اساس امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را تکرار کردند و از تهران خواستند که برای حل این مسئله با ابوظبی وارد مذاکره مستقیم شود یا دو طرف به دیوان عالی بین‌الملل رجوع کنند.

خرید خانه در جنوب تهران با چقدر پول؟

با چقدر پول می توانید صاحب یکی از آپارتمان‌های جنوب تهران شوید؟ به دلیل اینکه قیمت مسکن اخیرا جهش و نوسانات زیادی را تجربه کرده است، متقاضیان مسکن به دنبال خانه‌هایی با قیمت‌های مناسب‌تر می‌گردند. در ادامه به بررسی قیمت واحد ها در محله‌های مختلف جنوب تهران خواهیم پرداخت. اگر قصد خرید واحد آپارتمانی در مولوی را دارید، برای خرید واحدی ۷۲ متری درحالی که ۱۰ سال از ساخت آن واحد گذشته است و ۲ اتاق خوابه است، به سرمایه‌ای حدود ۱ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان نیاز دارید.

صدور سند مالکیت املاک روستایی و شهرهای...

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در طول یک سال گذشته 5 هزار جلد سند مالکیت برای املاک روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر صادر شده است. رضا خواجه‌ای، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان به کسب رتبه برتر کشوری در صدور سند مالکیت برای واحدهای مسکونی روستایی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و‌ همکاری اداره ثبت اسناد و املاک استان اشاره و اظهار کرد: صدور اسناد مالکیت برای واحدهای مسکونی شهری و روستایی در استان، ۱۰ درصد بالاتر از میانگین

گرانی زمین مسکونی در کدام استانها

بیشترین رشد قیمت زمین پارسال مربوط بود به استان بوشهر که تورم سالانه بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد. چند روز پیش مرکز آمار ایران گزارش بازار مسکن کشور در پاییز سال گذشته را منتشر کرد. مرکز آمار در بخشی از این گزارش به بررسی بازار زمین مسکونی و کلنگی در استان‌های مختلف کشور پرداخته است.

انبوه سازان در انتظار اصلاح قیمت مسکن

نقش تورمی «شرکت های واسطه» در جهش تولید مسکن نائب رئیس انجمن انبوه سازان گلستان با اشاره ضرورت بازنگری در قیمت پیشنهادی برای طرح جهش مسکن گفت: انبوه سازان در انتظار اصلاح قیمت ها و بهبود شرایط پیشنهادی دولت هستند.

قیمت پیشنهادی راه و شهرسازی

قیمت پیشنهادی راه و شهرسازی نیازمند ۳۵ درصد تعدیل است گرگان- فروتن، عضو انجمن انبوه سازان فارس با اشاره به ضرورت بازنگری در قیمت پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، گفت: نرخ های پیشنهادی جهش تولید مسکن نیازمند ۳۵ درصد تعدیل است.قیمت‌های پیشنهادی حداقلی وزارت راه و شهرسازی سبب شده تا انبوه‌سازان رغبتی به مشارکت در پروژه‌های جهش تولید مسکن نداشته باشند.

واحدهای نقلی در مسکن ملی

بر این اساس مطابق آخرین جزئیات رسیده‌ از صورتجلسه کمیته فنی طرح نهضت ملی مسکن، مقرر شده است که ۷ درصد از واحدهای مسکونی ساخته شده در قالب ساخت یک میلیون مسکن در شهر قم حداکثر ۵۵ متر متراژ داشته باشند.بر اساس اطلاعات به دست آمده از مصوبات معاونت معماری و شهرسازی، تراکم نفر در هکتار در نهضت ملی مسکن برخی استان‌ها تناسبی با گفته‌های رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی ندارد و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر این تصمیمات سلیقه‌ای اصلاح شود.