بازار املاک / شیوع «معاوضه» در معاملات مسکن

شیوع «معاوضه» در معاملات مسکن

یک محرک در بازار مسکن «تقاضای تبدیل مصرفی» و «صاحبان املاک سرمایه‌ای» را پای میز معامله ملک آورد. نتایج تحقیقات میدانی نشان می‌دهد طی هفته‌های اخیر با وجود «تداوم رکود سنگین معاملات مسکن» دو گروه خریدار و فروشنده مقابل هم نشسته و در حال انجام معامله هستند. معاملات ملکی این دو گروه، شکل جدیدی از معاوضه است.


  ماه پایانی فصل اصلی نقل و انتقالات ملکی در حالی سپری می‌شود که در شرایط ابررکود معاملات مسکن، رگه‌هایی از تحرک نسبی دو گروه از معامله‌گران به تازگی مشاهده شده است. یک گروه خریداران سرمایه‌ای حاضر در بازارهای مختلف از قبیل بازار ملک ظرف دو، سه سال گذشته هستند که این روزها در حال تحرک و معامله در بازار مسکن هستند. گروه دوم نیز متقاضیان تبدیل به احسن آپارتمان مصرفی هستند. این دو گروه اکنون در بازار با یکدیگر برخورد کرده‌اند و در نتیجه رگه‌هایی از تحرک نسبی معاملات مسکن در شرایط ابررکود پایتخت مشاهده شده است.

 برخورد و تلاقی دو گروه از متقاضیان خرید و فروش ملک در بازار مسکن سبب شده نوعی از معاملات ملک که به صورتی متفاوت بعضا در گذشته نیز وجود داشته است، اکنون در بازار رواج پیدا کند. «معاوضه» همان نوع متفاوت معاملات ملکی است که این روزها در بازار کم‌رمق مسکن تعداد آن در حال افزایش است. البته این معاوضه با الگوهای رایج معاوضه که پیش‌تر در بازار ملک رایج بوده، تفاوت دارد. در گذشته بیشتر معاوضه ملک با ملک در بازار مسکن رایج بود و مابه‌التفاوت قیمت دو ملک نیز به صورت پول نقد بین طرفین معامله مبادله می‌شد. این در حالی است که اکنون «سبد کالا» در معاملات مصرفی مسکن مبادله می‌شود. علت رایج شدن این نوع معاوضه در بازار مسکن این است که خریداران ملکی از جنس «سرمایه‌گذار» هستند و در نتیجه عمده دارایی آنها به کالاهای سرمایه‌ای از قبیل آپارتمان، ویلا، سکه، ارز، خودرو و سهام تبدیل شده است.

 

اما ماجرای تلاقی دو نوع تقاضای متفاوت خرید و فروش ملک در بازار مسکن چیست؟ یک گروه که تحرک آنها در روزهای اخیر در بازار مسکن بیشتر شده، متقاضیان تبدیل آپارتمان مصرفی هستند. این افراد با توجه به اینکه ثبات نسبی قیمت مسکن در طول پنج ماه سپری شده از ابتدای امسال تاکنون را مشاهده کرده‌اند، سیگنال لازم برای حضور در بازار را از این شرایط ثبات دریافت کرده‌اند. در واقع ثبات نسبی قیمت مسکن در طول ماه‌های اخیر، محرک آنها برای ورود به بازار مسکن و تبدیل آپارتمان مصرفی خود به گزینه‌ای با قیمت بیشتر یا کمتر نسبت به ملک فعلی آنها شده است.

آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند، در بازار فعلی برخی تقاضای تبدیل به احسن دارند و برخی نیز با توجه به شرایط ویژه اقتصادی به ویژه پس از شیوع کرونا، ناگزیر به تبدیل ملک خود به آپارتمان ارزان‌تر شده‌اند تا بخشی از نقدینگی حاصل از این معامله را به مصارف ضروری دیگر از قبیل مصارف شغلی، درمانی و … برسانند.

میانگین قیمت مسکن در معاملات شهر تهران در پایان سال گذشته 30 میلیون و 300 هزار تومان بود که پس از 5 ماه افت و خیز این میزان اکنون به 30 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. به این ترتیب حتی کانال قیمت مسکن طی ماه‌های سپری شده از امسال تغییر نکرده است و سرجمع رشد قیمت در طول 5 ماه اول امسال 9/ 1 درصد بوده است. طبعا صاحبان آپارتمان‌های مصرفی که قصد تبدیل ملک خود چه به آپارتمان مصرفی با موقعیت بهتر و ارزش بیشتر و چه تبدیل معکوس به ملک ارزان‌تر را دارند، بیش از سایر اقشار جامعه قیمت‌ها را رصد کرده و در جریان ثبات نسبی قیمت که از ابتدای امسال تاکنون حس شده، قرار گرفته‌اند و فضای فعلی را برای تبدیل مصرفی آماده تشخیص داده‌اند.

البته قیمت مسکن از فروردین 1400 تا پایان مرداد، چند نوبت رفت و برگشت داشته است، طوری که در فروردین و اردیبهشت میانگین ماهانه قیمت مسکن در معاملات به ترتیب 3 و 2 درصد افت کرد و در خرداد قیمت با رشد 3 درصدی روبه‌رو شد. همچنین در تیر ماه نوسان افزایشی جزئی در حد یک درصد روی میانگین قیمت معاملات صورت گرفت و در مردادماه نیز میانگین قیمت 3 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافت.

به این ترتیب تورم فصلی مسکن در بهار امسال منفی یک درصد و در دو ماه سپری شده از تابستان نسبت به فصل بهار نیز حدود یک درصد بوده است. این رفت و برگشت قیمتی در نهایت منجر به بازدهی 9/ 1 درصدی مسکن  ابتدای شهریور نسبت به ابتدای امسال شد که نسبت به شرایط رکود تورمی سه سال گذشته، به لحاظ دامنه محدود تغییرات قیمت مسکن، از سوی فعالان بازار مطلوب برآورد می‌شود. در نتیجه این برآورد مثبت که از بازار شکل گرفته، تحرک گروه‌هایی از متقاضیان تبدیل مصرفی ملک آغاز شده است.

بررسی از تغییرات قیمت مسکن در مدت مشابه سال‌های اخیر به روشنی نشان می‌دهد سیگنال ثبات به درستی از سوی معامله‌گران این روزهای بازار مسکن تشخیص داده شده است. مقایسه قیمت مسکن در فروردین سال 97 با مرداد همان سال نشان می‌دهد قیمت مسکن در طول یک دوره 5 ماهه رشدی معادل 32 درصد داشته و از سطح مترمربعی 5 میلیون و 400 هزار تومان به سطح 7 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است. در سال بعد نیز این تغییرات در مدت مشابه 20 درصد بوده و قیمت مسکن از مترمربعی 11 میلیون تومان در شروع سال 98 به 13 میلیون و 100 هزار تومان در مرداد همان سال افزایش یافته است. تغییرات قیمت در 5 ماهه سال 99 نیز 48 درصد بوده است. در ابتدای سال گذشته میانگین قیمت هرمترمربع آپارتمان مسکونی در تهران 15 میلیون و 600 هزار تومان بوده که این میزان در مردادماه به 23 میلیون و 100 هزار تومان افزایش یافت.

به این ترتیب بازدهی 32، 20 و 48 درصدی مسکن در بازه 5 ماهه مورد مقایسه طی سه سال قبل با وضعیت امسال که بازدهی کمتر از 2 درصد بوده است، تفاوت زیادی دارد و فعالان بازار مسکن و متقاضیان خرید یا فروش ملک نیز با یک مقایسه ساده به این نتیجه رسیده‌اند که فضای با‌ثبات کنونی می‌تواند برای انجام معامله مناسب باشد.

اما در سوی مقابل معاملات روزهای اخیر چه کسانی حضور دارند؟ تحقیقات میدانی از فعالان بازار مسکن و برخی از واسطه‌های ملکی نشان می‌دهد متقاضیان تبدیل مصرفی ملک با گزینه «معاوضه» روبه‌رو شده‌اند؛ چراکه طرف مقابل معامله از جنس «سرمایه‌گذار» بوده است؛ به این معنا که دست‌کم ظرف سه سال اخیر دارایی‌های نقدی خود را در بازارهای مختلف به انواع دارایی و کالای سرمایه‌ای از قبیل ملک، سکه، ارز، طلا، سهام و نظایر آن تبدیل کرده و در نتیجه اکنون در حالی برای خرید ملک پا به بازار مسکن گذاشته که برای پرداخت بهای ملک، به جای نقدینگی سبدی از انواع کالاهای سرمایه‌ای را در اختیار دارد و با پیشنهاد معاوضه به میدان معامله پا گذاشته است. البته مهم‌ترین کالای سرمایه‌ای در این سبد، از نوع دارایی ملکی است اما انواع کالاهای دیگر نیز در کنار آن وجود دارد. این گروه از خریداران که اخیرا رگه‌هایی از تحرک آنها در بازار مشاهده می‌شود، حاضر به خرید ملک از متقاضیان تبدیل در بازار مصرفی آپارتمان هستند و حاضرند در ازای ارزش معامله یک واحد آپارتمان دیگر و برخی دیگر از دارایی‌های خود از قبیل ویلا، ارز و نظایر آن را پرداخت کنند. در واقع روال قبل معاوضه ملک در ازای ملک به شکل سنتی گذشته در بازار رایج نیست و این روزها علاوه بر ملک، کالاهای سرمایه‌ای دیگری نیز برای پوشش بهای ملک در قالب یک سبد کالا به فروشنده عرضه می‌شود. پاسخ به این پرسش که چرا سرمایه‌گذاران نیز در کنار متقاضیان تبدیل مصرفی ملک وارد بازار مسکن شده‌اند روشن است؛ همان‌طور که متقاضیان مصرفی مسکن سیگنال ثبات را دریافت کرده و زمان را برای فروش و خرید ملک جایگزین مناسب دیده‌اند، سرمایه‌گذاران نیز با دریافت سیگنال ثبات، به قصد تبدیل دارایی وارد بازار شده‌اند.

تحرک هر دو گروه متقاضیان معامله ملکی در این مقطع حاوی دو پیام است. پیام نخست این است که دارندگان دارایی‌های ملکی و سایر کالاهای سرمایه‌ای در این مقطع نسبت به اینکه از نگه داشتن ملک خود منتفع خواهند شد، تردید دارند؛ بلکه حتی این طور حس می‌کنند که ممکن است نگه داشتن بخشی از سرمایه‌ها به دلیل شروع استفاده از اهرم‌های مالیاتی جدید توسط دولت یا موضوعات دیگر از قبیل ثبات احتمالی قیمت در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری با توجه به احتمال کاهش ریسک متغیرهای غیراقتصادی ناشی از توافق احتمالی بر سر احیای برجام، برای آنها ریسک‌هایی به دنبال داشته باشد. پیام دوم نیز ورود تدریجی گروهی از متقاضیان مصرفی مسکن به بازار است که اگر در ماه‌های آتی به همین شکل ادامه پیدا کند، می‌توان امیدوار بود متقاضیان تبدیل مصرفی ملک بخشی از بار ابررکود معاملاتی را سبک‌تر کنند و به تدریج از عمق رکود معاملات مسکن کاسته شود.

با این حال تقاضای اصلی مسکن که باید به آن پاسخ داده شود، یعنی متقاضیان خانه اولی مسکن همچنان دستشان از بازار کوتاه است و برای بازگشت آنها به بازار مسکن دو اقدام عاجل از سوی دولت ضروری است؛ یکی شکستن انجماد عرضه و جلوگیری از احتکار ملکی توسط سوداگران و سفته‌بازان و دیگری ترمیم قدرت خرید متقاضیان مسکن از طریق افزایش سقف تسهیلات. هیچ‌یک از این دو اقدام بدون دیگری نمی‌تواند تاثیری که باید در بازار بگذارد و حتی اگر قدرت خرید مسکن ترمیم شود، مادامی که چاره‌ای برای احتکار ملکی اندیشیده نشود، سودی به نفع خروج بازار مسکن از رکود و خانه‌دار شدن متقاضیان خانه اولی نخواهد داشت.

راه‌حل فوری و قابل اجرای مقابله با انجماد ملکی نیز استفاده از ابزار مالیاتی است. در میان انواع مالیات‌های ملکی که در دنیا رواج دارد، مالیات سالانه املاک به عنوان پایه مالیاتی شناسایی می‌شود که طی آن تمام املاک بدون تبصره و استثنا مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و باید این مالیات را هر ساله بپردازند. البته ضریب این مالیات متناسب با اینکه مربوط به خانه اول فرد باشد یا خانه‌های بعدی، می‌تواند شناور باشد؛ به این معنا که ملاکان مالیات بیشتری نسبت به مالکان خانه‌های مصرفی بپردازند. مقدار این مالیات در دنیا عموما بین 5/ 0 تا یک درصد ارزش روز ملک است که در پایان هر سال از مالک اخذ می‌شود. چنین مالیاتی می‌تواند دست محتکران را از بازار کوتاه و آنها را ناگزیر به عرضه کند. در کنار این ابزار مالیاتی، استفاده از ابزارهایی از قبیل مالیات بر معاملات املاک نیز دست سوداگرانی  را که از خرید و فروش‌های مکرر به دنبال کسب سود هستند، کوتاه می‌کند.

اینکه سرمایه‌گذاران با سبد کالا برای معامله و معاوضه وارد بازار شده‌اند، ممکن است از این منظر سوال‌برانگیز باشد که چرا با وجود ثبات قیمتی، آنها دارایی خود را ابتدا به نقدینگی تبدیل نمی‌کنند تا سپس نسبت به خرید ملک اقدام کنند؟ به ویژه با توجه به اینکه تحقیقات میدانی نشان می‌دهد معاوضه ملک با سبد کالاهای سرمایه‌ای در حال حاضر با بهایی بین 2 تا 5 درصد بیشتر از قیمت ملک در حالتی که به صورت نقدی معامله شود، صورت می‌گیرد و این یعنی خریداری که قصد دارد به جای تمام یا بخشی از ارزش ملک، کالای سرمایه‌ای به فروشنده پرداخت کند، عملا ملک را گران‌تر از محدوده متعارف قیمتی بازار می‌خرد.

ماجرا به تمایل سرمایه‌گذاران به تبدیل دارایی بازمی‌گردد و چون پول نقد در اختیار ندارند و از طرفی انتظارات تورمی آنها کاملا منفی نیست، در نتیجه ترجیح می‌دهند به جای انجام دو معامله (یکی به قصد فروش کالاهای سرمایه‌ای و دیگری به قصد خرید ملک) یک معامله به صورت «معاوضه» انجام دهند. در واقع این گروه از فروشندگان آپارتمان‌های سرمایه‌ای خود را در کنار سایر کالاهای سرمایه‌ای که در سال‌های اخیر خریداری کرده‌اند روی میز می‌گذارند و در سمت مقابل خریدار مصرفی که قصد تبدیل آپارتمان خود را دارد، ملک خود را به سرمایه‌گذار واگذار کرده و خرید سرمایه‌ای قبلی طرف مقابل را از آن خود می‌کند.

به نظر می‌رسد چون هنوز سطحی از انتظارات تورمی در بازارهای مختلف وجود دارد و آینده اقتصادی به لحاظ وضعیت تورمی مبهم است، یک گروه از سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند نگه داشتن برخی کالاهای سرمایه‌ای الزاما به نفع آنها نیست و در عین حال چون تصور می‌کنند همچنان این دارایی ملکی است که می‌تواند ریسک در برابر انتظارات تورمی را کاهش دهد، به بازار مسکن ورود کرده‌اند تا دارایی‌های مختلف خود را به دارایی ملکی تبدیل کنند و در این بین خرید ملکی سرمایه‌ای قبلی خود را نیز می‌توانند با استفاده از روش معاوضه‌ای که در پیش گرفته‌اند، به دارایی ملکی با ارزش بالاتر تبدیل به احسن کنند.

به گزارش ساختمان آنلاین

گرانقیمت ترین خانه ها در جهان

بالاترین ثروتی که یک سلبریتی در 2021 کسب کرده، چیزی حدود 580 میلیون دلار بوده است. سلبریتی‌ها ثروت زیادی که دارند را خرج خرید چیزهایی مانند عمارت‌های لوکس، جواهرات گران‌قیمت، لباس‌های خاص، خودروهای لوکس و … می‌کنند. به عنوان مثال اخیرا جنیفر لوپز و بن افلک برای خرید یک عمارت 64 میلیون دلاری اقدام کرده‌اند.خانه‌های بزرگ و لوکس سلبریتی‌ها امکانات رفاهی عالی و گاهی عجیب و غریب دارد. خانه‌هایی که متراژ بسیار بالایی دارند و از قسمت‌های متعددی تشکیل شده‌اند. در ادامه می‌توانید گران‌قیمت‌ترین خانه‌های

قیمت اجاره خانه در قشم برای عید نوروز

از آنجایی که طی فروردین ماه دمای جزیره قشم استان هرمزگان نهایتا 24 درجه خواهد بود بسیاری از مردم عید نوروز را برای سفر به این جزیره انتخاب می‌کنند. البته سفر نیازمند محلی برای اقامت است که برخی اچاره خانه را ترجیح می‌دهند. براساس بررسی‌های صورت گرفته در سایت‌های اجاره خانه، قیمت اجاره خانه در قشم برای عید نوروز در ارزان‌ترین حالت شبی 700 هزارتومان قیمت دارد.

آپارتمان 70 متری در پیروزی

پیروزی در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین محدوده‌های شرق تهران به شمار می‌رود که به سبب افزایش قیمت خانه درتهران در کمترین حالت خریدار برای آپارتمان 70 متری در پیروزی باید حدود 3 میلیارد تومان بودجه داشته باشد.

خانه 64 میلیون دلاری جنیفر لوپز و بن...

زوج مشهور هالیوودی، جنیفر لوپز و بن افلک در حال بازسازی خانه 64 میلیون دلاری خود که به تازگی در لس آنجلس خریداری کرده‌اند، دیده شده‌اند. پس از هفته‌ها جست و جو، جنیفر لوپز و بن افلک بلاخره خانه رویایی خود را در منطقه پسیفیک پلسیدس پیدا کردند! جنیفر لوپز و بن افلک در خانه باورنکردنی و 64 میلیون دلاری خود در لس آنجلس دیده شده‌اند. این زوج پس از ازدواجشان در جولای گذشته به دنبال خانه رویایی و مناسب برای خانواده جدید خود بودند.

قیمت مسکن ارزان می‌شود؟

ناراحتی شدید دلالان مسکن از قانون جدید با سیستمی شدن تعیین حق کمیسیون املاک و کاهش نفع مشاوران در قیمت‌گذاری، نقش این صنف در تغییرات قیمت مسکن کاهش می‌یابد.وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای اجرای قانون جدید کد رهگیری معاملات مسکن است که براساس آن ضمن اجباری شدن صدور کد رهگیری برای معاملات املاک، ارتباط مستقیم تعیین حق کمیسیون مشاوران املاک و دلالان ملکی با قیمت معامله قطع شده و نفع و نقش این صنف در افزایش یا کاهش غیرواقعی قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند.

قیمت آپارتمان 90 متری در قیطریه

برخی از متقاضیان مسکن برای خرید خانه به منطقه یک مراجعه می‌کنند و قیمت خانه در تهران محدوده قیطریه را موردبررسی قرار می‌دهند. آپارتمان 90 متری 2 خوابه با عمر بنا 10سال 8 میلیارد و 600 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و متقاضی برای هر متر آن باید 95 میلیون و 555 هزارتومان هزینه کند. این واحد در طبقه چهارم واقع شده و امکاناتی همچون آسانسور، پارکینگ و انباری دارد.

مدیریت نرخ ارز و تقویت پول ملی

دولت برای مدیریت نرخ ارز و تقویت پول ملی برنامه ریزی داشته باشد.نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه هیچ کنترلی در زمینه نرخ ارز در کشور وجود ندارد،گفت:دولت نیرو و امکانات و تجهیزات زیادی برای مدیریت بازار ارز دارد لذا دولت هرجا که لازم است باید نظارت خود را در این بخش تقویت کند.افزایش قیمت دلار و به تبع آن کاهش ارزش پول ملی گفت:نگرانی در زمینه کاهش ارزش پول ملی و افزایش بی رویه قیمت دلار در جامعه محسوس است متاسفانه هیچ کنترل موثری در زمینه نرخ ارز در کشور وجود ندارد

اجاره‌بهای یک واحد آپارتمان درفرمانیه

برای اجاره در محدوده فرمانیه حداقل باید به میزان ۳ میلیون تومان اجاره و ۲۰۰ میلیون تومان پول پیش داشته باشید. در ادامه قیمت‌های اجاره مسکن در این منطقه تهران منتشر می‌شود:

آپارتمان 70 متری در تهرانپارس

بررسی قیمت خانه‌ در تهران نشان می‌دهد که متقاضی برای خرید آپارتمان 70 متری در تهرانپارس در کمترین حالت باید مبلغی حدود 3 میلیارد تومان بپردازد. قیمت 6 آپارتمان 70 متری در تهرانپارس را بررسی می‌کند؛ آپارتمان 70 متری در تهرانپارس شرقی با عمر بنا 22 سال متری 47 میلیون و 142 هزارتومان قیمت‌گذاری شده و متقاضی برای خرید این بنا باید 3 میلیارد و 300 میلیون تومان بپردازد. از امکانات این آپارتمان می‌توان به پارکینگ، 2 اتاق و انباری اشاره کرد.

وام نوسازی بافت فرسوده تمام شد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خواستار واگذاری همه اراضی دولتی به شهرداری شد و گفت:‌ تسهیلات بانک‌ها برای نوسازی بافت فرسوده تمام شده است. مهدی هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به وجود برخی موانع در مباحث مربوط به مسکن شهر تهران، اظهار کرد:‌ یکی از مسائل این است که دولت‌ها به عنوان اصلی‌ترین متعهد ساخت مسکن در کشور، زمین فراوانی در شهر تهران دارد که می‌تواند این‌ها (زمین‌ها)‌ را در برنامه‌ریزی مسکن با شهرداری مشارکت دهد.

قرار نیست به هر قیمتی مسکن احداث کنیم

وزیر راه و شهرسازی : از تجربه های گذشته درس بگیریم بذرپاش گفت: برای ارتقاء کیفیت مسکن ملی می توان از شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک کمک گرفت. مهرداد بذر پاش، وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی مدیران شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شرکت آزمایشگاه فنی مکانیک خاک با فدمتی ۷۰ ساله یکی از فنی ترین مجموعه های وزارت راه و شهرسازی است و ماموریت های نظارتی و محاسباتی را بر عهده دارد.

خانه‌های + 20میلیارد تومان مشمول مالیات...

براساس مصوبه تازه مجلس، از خانه‌ها و ویلاهای لوکس که قیمت بیش از 20 میلیارد تومان داشته باشند مالیات اخذ می‌شود. محمدرضا میرتاج‌‌الدینی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امشب کمیسیون تلفیق بودجه گفت:‌ در این جلسه اعضای کمیسیون مالیات برخانه و ویلاهای لوکس را مصوب کردند. براساس این مصوبه خانه‌ها و ویلاهای لوکس که قیمت بیش از 20 میلیارد تومان داشته باشند مشمول مالیات بر خانه‌های لوکس می‌شوند که در این مصوبه قید جمعیت شهرهایی که این ویلا‌ها و خانه‌ها در آن قرار دارد نیز حذف شده ا

قیمت آپارتمان 80 متری در پرند

نوسانات اقتصادی و تغییر قیمت خانه در تهران سبب شده تا متقاضیان خرید مسکن به حومه پایتخت مراجعه کنند که همین امر سبب شده تا قیمت این محدوده‌ها نیز تا 12 برابر نسبت به چهارسال گذشته افزایشی شود. قیمت آپارتمان در پرند که طی سال‌های گذشته حدود 300 تا 400 میلیون تومان بود براساس بررسی‌های انجام شده حداقل بودجه موردنیاز برای خرید آپارتمان 80 متری در پرند در حال حاضر یک میلیارد تومان است.

بار گرانی آهن‌آلات روی دوش مسکن

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن معتقد است تاثیر افزایش قیمت کنونی آهن‌آلات بر صنعت ساختمان از دو جهت حائز اهمیت است، اولی تاثیر مستقیم به دلیل کاربرد فولاد و آهن‌آلات در تمام بخش‌های ساختمان و دیگری تاثیر تورم موجود در کشور در اثر افزایش نرخ ارز است.قیمت‌ انواع محصولات فولادی در روزهای اخیر علاوه بر اینکه در بازار جهانی صعود داشته، در بازار داخلی نیز روند صعودی را تجربه کرده است.

قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های...

آخرین قیمت وام مسکن در سراسر کشور | اوراق مسکن برای مجردها و متأهل‌های تهرانی چقدر تمام می شود؟ آخرین آمارها حاکی از آن است که روند کاهشی هر برگ اوراق مسکن همچنان ادامه دارد و متاهل‌های ساکن تهران می‌توانند با پرداخت بیش از ۱۱۳ میلیون تومان نسبت به اخذ این اوراق اقدام کنند، درحالی که هفته قبل باید ۱۱۹ میلیون تومان پرداخت می‌کردند.

اتمام آواربرداری714واحدمسکونی در خوی

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: با استقرار ستادهای معین آذربایجان‌غربی در مناطق زلزله زده شهرستان خوی عملیات آواربرداری و ابلاغ دستورکارهای واحدهای مسکونی تعمیری تا پایان اسفندماه به اتمام خواهد رسید.جعفر برزگر مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی : دستورکارهای تعمیری تاکنون به ۸۹۰۰ واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی زلزله زده شهرستان خوی برای تعمیر و سکونت شهروندان ابلاغ شده است.

مسکن‌های چینی

تهاتر نفت در قبال ساخت مسکن یک نماینده مجلس از نهایی شدن قرارداد «انبوه‌سازی مسکن در برابر نفت» با شرکت چینی خبر داد. احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس از قرارداد ساخت یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ملی توسط سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد و گفت: این شرکت خارجی با مبلغی معادل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع و بهره‌گیری از مصالح و نیروی انسانی داخلی و بومی عهده‌دار ساخت و سرمایه‌گذاری شده است.

ریزش بافت فرسوده در پی زلزله درز

مدیر جمعیت هلال احمر لارستان گفت: به دنبال وقوع زمین لرزه 5.5 ریشتری در منطقه درز و سایبان لارستان فارس که صبح امروز به وقوع پیوست، ترک خوردگی و شکستگی شیشه‌ها در برخی منازل مسکونی رخ داد و بافت فرسوده ریزش جزئی داشت.زمانی در گفتگو با خبرنگار فارس در لارستان با اشاره به وقوع دومین زلزله در مناطق درز و سایبان که با هرمزگان نیز هم مرز است، گفت: روز گذشته زلزله ای با قدرت 5.2 و صبح امروز نیز زلزله ای به بزرگی 5.5 ریشتر در این منطقه رخ داد.

خبر خوش صندوق بازنشستگی از مسکن

بازنشستگانی که برای مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اند، به ادارات صندوق بازنشستگی در هر استان مراجعه کنند و اطلاعات خود را ارائه کنند تا در الویت واگذاری مسکن قرار بگیرند. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از تامین مسکن برای بازنشستگان این صندوق خبر داد.

اجاره ۹ میلیون تومانی در تجریش

اجاره روزانه ملک رونق گرفت اجاره بهای روزانه خانه در محله تجریش از ۸ هزار تومان آغاز تا ۹ میلیون تومان است. تهران شهری است که مأموریت‌ها و مسافران زیادی می آیند . ساکنان در منطقه یک پایتخت خانه‌هایشان را روزانه اجاره داده می‌شود . برای اجاره روزانه باید حداکثر ۹ میلیون تومان پرداخت شود.

کمک قطر به زلزله زدگان ترکیه و سوریه

کشور قطر که پارسال میزبان جام جهانی فوتبال بود، ۱۰هزار واحد کانکس متحرک استفاده شده در این رویداد را به مردم زلزله‌زده ترکیه و سوریه اهدا کرد. زلزله ششم فوریه که با قدرت ۷.۸ ریشتر جنوب شرقی ترکیه و بخش‌های از کشور همسایه یعنی سوریه را لرزاند، به ویران شدن بسیاری از ساختمان‌های مسکونی منجر شده است. در جریان این زلزله مرگبار که تاکنون بیش از ۴۱هزار کشته برجای گذشته، بالغ بر یک میلیون نفر در ترکیه بی‌خانمان شده‌اند و گفته می‌شود این رقم در سوریه بالاتر است.