بازار املاک / یک میلیون سرپناه_۱ میلیون مسکن چقدر برق نیاز دارد؟

یک میلیون سرپناه_۱ میلیون مسکن چقدر برق نیاز دارد؟

در شرایطی که مدل ساخت 1 میلیون واحد مسکونی بر اساس خانه 1 طبقه در دستور کار قرار گیرد، می‌توان نیاز به برق 1150 مگاواتی این واحدها را از طریق برق تجدیدپذیر تامین کرد.


وعده ساخت 1 میلیون مسکن در سال واکنش‌های بسیاری را در فضای رسانه‌ای و کارشناسی کشور به همراه داشته و اظهارات متفاوتی پیرامون این وعده بزرگ مطرح می‌شود.

با توجه به اهمیت جزئیات ساخت 1 میلیون واحد مسکونی در سال، بررسی این مسئله در پرونده "یک میلیون سرپناه" در دستور کار خبرگزاری فارس است. بر این اساس در هفتمین شماره از پرونده مذکور به سراغ پاسخ این سوال می‌رویم که انرژی برق  یک میلیون مسکن در سال چگونه تامین می‌شود؟

*نیاز برقی 1 میلیون مسکن چه قدر است؟

در گام اول پاسخ به سوال نحوه تامین برق یک میلیون واحد مسکونی در سال، باید بدانیم این تعداد واحد مسکونی پس از ساکن شدن خانوارها به چه میزان برق نیاز دارند.

بر اساس برآورد آماری صورت گرفته از میزان مصرف واحدهای مسکونی کشور، مصرف برق یک واحد مسکونی معمولا برای مصارف عادی با کولر آبی برابر حداکثر ۵ کیلووات ساعت است ولی برای خانه‌های با کولر‌های گازی بین ۷ تا ۱۰ کیلووات مصرف برق ثبت می‌شود.

در نظر داشته باشید که این میزان مصرف برای ساعات اوج مصرف و استفاده همزمان است وگرنه در خیلی از ساعات روز ممکن است مصرف شما به کیلووات هم نرسد.

در شرایطی که اتلاف 15 درصدی شبکه توزیع به میزان مصرف برق واحدهای مسکونی اضافه شود، به طور کلی برای ساخت 1 میلیون خانه بالغ بر 1150 مگاوات توان تولید برق نیاز است. به عبارت دیگر 1 میلیون واحد مسکونی در سال معادل تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر مصرف برق دارند.

*برآورد هزینه تامین برق 1 میلیون مسکن

در همین راستا، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به سرمایه‌گذاری لازم به منظور تولید برق مورد نیاز 1 میلیون خانوار در واحدهای مسکونی جدید گفت:« قطعا برای تامین برق واحد‌های مسکونی تامین اعتبار نیاز است که طبق برآورد‌های اولیه تامین برق 1 میلیون مسکن چیزی بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان برآورد شده، سرمایه نیاز دارد.»

در نگاه اول اضافه کردن 1150 مگاوات توان اسمی به ظرفیت 80 هزار مگاواتی شبکه برق کشور مسئله قابل توجهی تلقی نمی‌شود اما اگر بدانیم در تابستان سال جاری شبکه برق با کسری نزدیک به 15 هزار مگاواتی مواجه شده و در صورت عدم توجه به این مسئله 1150 مگاوات دیگر نیز به ناترازی تولید و مصرف اضافه می‌شود، مسئله تامین برق واحدهای مسکونی اهمیت پیدا می‌کند.

با اطلاع از هزینه و نیاز به برق 1 میلیون واحد مسکونی به نظر می‌رسد توجه به این مسئله باید در دستور کار وزرای راه و شهرسازی و نفت و انرژی قرار گیرد.



*راهکاری برای تامین برق 1 میلیون مسکن

فارغ از نیاز به توان 1150 مگاواتی برای تامین برق 1 میلیون واحد مسکونی، این مسئله می‌تواند معادل یک فرصت بی‌نظیر و تاریخی در صنعت برق کشور لحاظ شود.

به منظور آگاهی از این فرصت بی‌نظیر، پیش از پرداختن به راهکار باید بدانیم، این مسئله تنها در واحدهای مسکونی یک طبقه قابلیت اجرایی دارد.

یک طبقه شدن واحد مسکونی می‌تواند به سبب ایجاد امنیت بیشتر خانواده و ایجاد فضای کافی زمینه استقرار واحدهای تولیدکننده انرژی نظیر صفحه‌های خورشیدی برای تولید برق و آب گرم را مهیا کرده و در صورت توجه دولت به این حوزه زمینه خود تامین شدن این واحدها از منظر انرژی را فراهم می‌شود.

خبرگزاری فارس پیشتر در گزارشی تحت عنوان "همه مزایای ساخت واحد مسکونی 1 طبقه/ بهترین مدل برای تولید انبوه مسکن چیست؟ " ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه را به عنوان بهترین مدل تولید انبوه مسکن معرفی کرده بود.

بر همین اساس، در شرایطی که فضای لازم در واحدهای مسکونی یک طبقه مهیا شود، می‌توان بخش اعظمی از 1150 مگاوات توان مورد نیاز تامین برق 1 میلیون مسکن را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کرد.

به گزارش فارس، در حال حاضر ظرفیت نصب شده انرژی تجدید پذیر ایران 903 مگاوات برآورد می‌شود، این یعنی استفاده از انرژی تجدیدپذیر در تامین برق 1 میلیون واحد مسکونی می‌تواند زمینه افزایش 2 برابری تولید برق تجدیدپذیر در کشور را به وجود بیاورد.

تقاضای ایجاد شده به سبب استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ساخت 1 میلیون مسکن به اندازه‌ای است که می‌تواند زمینه توسعه قابل توجه این حوزه در کشور را به وجود آورد و اشتغال قابل توجهی در نوآورانه‌ترین صنایع کشور را شکل بدهد.

در شرایطی که ساخت 1 میلیون واحد مسکونی با توسعه 1150 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در واحدهای مسکونی یک طبقه دنبال شود، سالانه دست کم انرژی معادل 8.7 میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی خواهد شد. علاوه بر این، از انتشار 4.5 میلیون تن گازهای آلاینده به جو نیز جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس

دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن چیست؟

اقدامات عمدی نظیر انحصار زمین و عدم الحاق آن به محدوده شهر، باعث افزایش بی‌رویه قیمت مسکن است.

شرایط ثبت نام وام 200 میلیونی مستاجران

سقف وام ودیعه مسکن اعلام شده و با رعایت شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، به سامانه خودنویس مراجعه کرده و برای صفر کردن حق الزحمه‌های میلیونی پرداخت می‌کنیم. همچنین یادآور می‌شویم که در ماه خرداد سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده ۱۱ طرح دو فوریتی کنترل و تنظیم اجاره و قیمت‌گذاری مسکونی‌ها موافقت کردند.

معاملات مسکن همچنان روند خوبی ندارد

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از معاملات بازار مسکن در مردادماه نشان می دهد که قیمت مسکن در مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به آذرماه ۱۴۰۲، با رشد ۴۷ درصدی همراه بوده است.

خبر خوش برای مالکین / مالیات های این...

بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها صاحبخانه‌هایی که ملک خود را به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، اقشار سه دهک پایین جامعه و افراد تحت پوشش بهزیستی اجاره دهند مشمول ۱۰۰ درصد معافیت مالیات بر درآمد اجاره خواهند شد.

سایه سنگین رکود بر معاملات مسکن

شدت گرفتن تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای طی هفته‌‌‌های اخیر بر روند معاملات خرید ملک و اجاره‌‌‌بها اثرگذار شده است؛ اگرچه تشدید تنش منطقه‌‌‌ای زمینه‌‌‌ساز رشد نرخ ارز در کشور شده و به شکل معمول قیمت مسکن در کشور همگرا با نرخ ارز نوسان دارد؛ اما این مرتبه این دو بازار، رفتاری واگرا از خود بروز داده‌‌‌اند. افزایش ریسک تنش منطقه‌‌‌ای طی دو هفته اخیر باعث شده تا بخشی از صاحبان ملک حاضر به ارائه تخفیف در معاملات فروش خانه شوند، امااین افزایش تخفیف نیز نتوانسته تا به اینجای کار بازار فروش خانه در پایتخت را داغ

متقاضیان وام ودیعه مسکن در بلاتکلیفی!

متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن که پیش‌تر و در سنوات گذشته این تسهیلات را دریافت کرده‌اند با شرط تسویه تسهیلات قبلی امکان دریافت مجدد تسهیلات را خواهند یافت. شرط پرداخت مجدد تسهیلات مجدد ودیعه مسکن مربوط به متقاضیانی است که در سال‌های 1399 و 1400 تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده و تسویه تسهیلات را انجام داده‌اند، این دسته از متقاضیان با درج گزینه تسویه تسهیلات از طریق شعب بانک عامل این امکان را برای بار دوم خواهند یافت تا نسبت به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کنند.

معافیت اجاره املاک مسکونی

جعفر پورمختار مشروط شدن اعمال معافیت‌های مالیاتی در بخش درآمد‌های حاصل از اجاره املاک مسکونی مندرج در تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، به ثبت قرارداد اجاره نامه در سامانه املاک و مستغلات کشور را، در راستای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول (مصوب ۱۴۰۱.۰۹.۰۶) عنوان کرد و افزود: یکی از آثار مثبت اجرای این قانون افزایش شفافیت و کاهش زمینه بروز مشکلاتی، چون زمین خواری، فرار مالیاتی و فروش یک ملک به چندین نفر و ... است.

وام ودیعه مسکن برای این افراد

سامانه خودنویس با موفقیت توانسته است فرآیند قراردادزنی بین موجر و مستاجر را شفاف و رایگان کند. این سامانه به طور عملی توانسته است به درستی مسکن‌های موجود در سراسر کشور را شناسایی کند و با ایجاد زیرساخت‌های لازم، اقدامات مخرب و واسطه‌گری در حوزه مسکن را به حداقل برساند. بر اساس قانون جهش تولید مسکن باید تمام قراردادهای خرید و فروش، پیش‌فروش و اجاره املاک مسکونی و غیرمسکونی در سامانه خودنویس ثبت شود و کد رهگیری دریافت کنند.

قیمت مسکن ترسناک شد

با افزایش قیمت مسکن از سال ۱۳۹۷، سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوارها رشد چشمگیری داشته است. طبق آمار رسمی، این سهم در سال ۱۳۹۶، پیش از افزایش قیمت‌ها، ۳۳ درصد بود، اما در سال گذشته به ۴۲.۴ درصد افزایش یافته است.

سیگنال‌های تغییرات بین المللی برای...

بررسی‌ها میدانی نشان می‌دهد، مسکن در ۲ هفته اخیر با شتاب بیشتری به سمت رکود حرکت کرده است.

کم‌ درآمدها وام۱۵۰ میلیونی می گیرند

معاون بنیاد مسکن از تحویل ۲۵ هزار واحد مسکونی مددجویان خبر داد و گفت: ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کم درآمدها تخصیص داده می‌شود.

دریافت وام مسکن با بهره ۱۳ درصد

بانک مسکن با ارائه طرح تابش به متقاضیان امکان می‌دهد تا با افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت، برای خرید مسکن و سایر خدمات مرتبط … بانک مسکن با ارائه طرح تابش به متقاضیان امکان می‌دهد تا با افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت، برای خرید مسکن و سایر خدمات مرتبط بهره‌مند شوند.

حساب‌ و کتاب اقساط وام مسکن

در شرایط فعلی، وام مسکن با اوراق ممتاز (تسه) کلان‌ترین تسهیلاتی است که به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‌شود و اغلب افرادی که قادر به بازپرداخت اقساط آن باشند، می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

افزایش نرخ اجاره در تابستان

سه‌ماه اعمال «نرخ دولتی» برای اجاره‌بهای مسکن در کشور به‌خاطر «واکنش منفی بازار به مداخله نچسب» جواب نداد. تصویب شده بود اجاره‌های تابستانی حداکثر ۲۵درصد افزایش یابد؛ اما در عمل، ۴۲.۸درصد رشد کرد.

این افراد رایگان خانه دار می‌شوند

وزارت راه و شهرسازی جدیدترین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد که نشان می‌دهد مجموع واحد‌های مسکونی شامل آنهایی که شروع‌شده، در دست ساخت و تکمیل‌شده، به ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد رسیده است.

خبر بسیار مهم برای متقاضیان مسکن ملی

طرح مسکن ملی برای کمک به قشر ضعیف است. قرار بر این است برای ساخت مسکن ملی وام مسکن ملی پرداخت شود اما صف دریافت وام مسکن ملی هر روز طولانی تر میشود.

پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال...

فصل اجاره به انتهای خود نزدیک شده و حالا مردم به دنبال پاسخ این سوال هستند که بازار مسکن و اجاره در نیمه دوم سال چه روندی را طی خواهد کرد؟ اگر اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ ندهد، بازار اجاره و مسکن تا پایان سال روندی آرام را طی خواهد کرد.

خبر مهم خرید مسکن

هر چند تابستان امسال قیمت‌ها به طور قابل توجهی بالا نرفت، اما باید توجه داشت که در طی یک الی دو سال گذشته قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا کرد و مردم دیگر قدرت خرید ندارند.

پرداختی ۹۶۰ میلیون تومانی دولت برای...

یکی از محل‌های تامین منابع مالی برای متقاضیان ورود به بازار مسکن،‌ وام خرید است. این وام از محل اوراق حق تقدم مسکن (تسه) به متقاضیان پرداخت می شود و برای زوجین تهرانی ۸۰۰ میلیون تومان و با احتساب وام تعمیر (جعاله) ۹۶۰ میلیون تومان است.

الان وقت خرید خانه هست یا نه؟

بازار ملک، فصل جابه‌جایی را با کسادی سپری کرد. دو ماه ابتدایی تابستان امسال معاملات مسکن شهر تهران در کانال ۳۰۰۰ فقره قرار داشت که رقم پایینیدو پیش بینی مهم درباره قیمت مسکن در پایان سال ۱۴۰۳محسوب می‌شود.

برای وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن چقدر...

مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مرداد ۱۴۰۳ متوسط قیمت مسکن به ازای هر مترمربع ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل (تیرماه) ۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اثرگذاری وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن به واسطه افزایش قیمت‌ها همچنان در حال کاهش است. امروز با این وام می‌توان ۸.۳ متر مسکن در شهر تهران خریداری کرد.