بازار املاک / رشد قیمت مسکن در چهارمحال‌وبختیاری

رشد قیمت مسکن در چهارمحال‌وبختیاری

کمبود زمین به‌ویژه در شهرکرد، بروجن و لردگان از مهم‌ترین دلایل گرانی افسارگسیخته مسکن در چهارمحال‌وبختیاری است.


خاطره حسین‌زاده-
مسکن به‌عنوان یک کالای اساسی در زندگی مردم، نه‌تنها نقش مهمی در کیفیت زندگی شهروندان ایفا می‌کند، بلکه ازنظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است، به‌گونه‌ای که 2 بخش مسکن و خوراک با سهم 28درصدی در محاسبه تورم، بیشترین ضریب اهمیت را در محاسبه این شاخص دارند و موتورمحرکه اقتصاد کشور نیز به‌شمار می‌روند.  با این وجود بخش مسکن مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور، همواره با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده‌است و این تحولات در سال‌های گذشته با سرعت زیادی به‌وقوع پیوسته و سبب افزایش چند برابری قیمت زمین و مسکن در نقاط مختلف کشور، ازجمله استان چهارمحال‌وبختیاری شده‌است.

اگرچه قیمت مسکن طی سال‌های اخیر در چهارمحال‌وبختیاری مانند دیگر نقاط کشور از رشد قابل‌توجهی برخوردار شده‌است، اما این افزایش قیمت در شهرهای شهرکرد، بروجن و لردگان بیشتر به‌چشم می‌آید و براساس آخرین گزارش‌های حوزه مسکن، با توجه به شاخص‌های درنظرگرفته شده، این استان جزو گران‌ترین استان‌ها در قیمت خانه و زمین به‌شمار می‌رود. درچنین شرایطی کمبود زمین، از مهم‌ترین دلایل گرانی مسکن در شهرکرد در مقایسه با سایر مناطق کشور است، چراکه موقعیت ویژه توپوگرافیک و کوهستانی بودن منطقه، توسعه‌شهری را در مرکز استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌است.

چالش زمین در3شهر استان
معاون بازآفرینی‌شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری دراین باره گفت: اکنون می‌توان گفت در شهرهای شهرکرد، بروجن و لردگان دیگر زمینی برای ساخت‌وساز وجود ندارد و با توجه به جمعیت روبه رشد و توسعه این شهرها، باید تصمیم موثری دراین بخش گرفته شود. پ

«ابراهیم علیرضایی» تأخیر در بازنگری در طرح جامع شهرکرد را از چالش‌های موجود درزمینه تأمین زمین دراین شهر عنوان کرد و افزود: به‌نظر می‌رسد با توسعه شهر بتوان بخشی از نیاز مردم به زمین را برطرف کرد. طرح جامع، طرح بلندمدتی است که حاوی اطلاعاتی درباره اوضاع جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی شهر، ضوابط و مقررات کاربری اراضی، شبکه معابر و تأسیسات زیرساختی است. این طرح جامع به سفارش وزارت راه و شهرسازی و ازسوی مهندسان مشاور تهیه می‌شود و تصویب نهایی آن با شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران است.

طرح جامع شهرکرد درمسیر تصویب
معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری نیز درباره انتقادهای مطرح شده درباره تأخیر در ارائه اسناد بازنگری طرح‌جامع شهرکرد که سبب کمبود زمین برای توسعه شهر شده‌است، گفت: مقرر شده اسناد و مدارک پیشنهادی بازنگری طرح جامع شهرکرد به‌زودی ازسوی مشاور ارائه شود. «صغری علیزاده» افزود: بازنگری در طرح جامع شهرکرد به سبب نداشتن نقشه‌های پایه، سال‌هاست به‌طول انجامیده که این نقشه‌ها ازسوی شهرداری تأمین و در اختیار مشاور طرح قرار داده شده‌است.

وی ادامه داد: این طرح پس از ارائه ازسوی مشاور، در شهرداری و شورای‌اسلامی‌شهر بررسی و ارزیابی می‌شود و در مرحله بعد باید در کارگروه زیربنایی و سپس شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب برسد و پس از آن، برای تصویب‌نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در تهران ارسال می‌شود.

علیزاده اظهارکرد: پیش از این، نرخ رشد و جمعیتی که قرار است تا 10سال آینده در شهرکرد ساکن شود، در شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسیده بود. معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری اضافه‌کرد: براساس قانون، مقرر شده مشاور اسناد و مدارک پیشنهادی خود برای توسعه شهرکرد را به‌زودی ارائه دهد و اگرچه نمی‌توان درخصوص تصمیم‌های احتمالی تا آن زمان اظهارنظر کرد، اما براساس قوانین موجود پیش‌بینی می‌شود از اراضی ملی داخل محدوده شهرکرد آزادسازی شود.

چرا خانه‌دار شدن رویایی دست‌نیافتنی شد؟
یک کارشناس حوزه مسکن چهارمحال‌وبختیاری نیز دراین باره به خبرنگارهمشهری گفت: افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن دلایل مختلفی دارد، اما آنچه این بازار نابه‌سامان را متلاطم‌ و خانه‌دار شدن را برای بسیاری از مردم استان به رویای دست‌نیافتنی تبدیل کرده، سفته‌سازی و سوداگری در بازار مسکن است. دراین میان کمبود زمین نیز دلیل مهم دیگری برای شکل‌گیری این وضعیت ‌است.

«مجید نیکخو» با تأکید بر اینکه مسکن طی سال‌های اخیر از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده‌است، اظهارکرد: مسکن یکی از نیازهای اولیه انسان‌ها و مکانی برای سکونت است، اما در سال‌های اخیر با تبدیل شدن به کالایی سرمایه‌ای، بسیاری از خانواده‌ها از تأمین این نیاز خود درمانده‌اند و افزایش تقاضا برای خانه‌های استیجاری به‌شدت افزایش پیدا کرده‌است.

وی تصریح کرد: این چالش جدی مردم استان چهارمحال‌وبختیاری، در شهرهای شهرکرد، بروجن و لردگان ابعاد گسترده‌تری دارد و سبب شده این استان در آخرین ارزیابی‌های انجام شده در حوزه مسکن، درجمع گران‌ترین استان‌ها در حوزه قیمت مسکن قرار گیرد.

نیکخو کمبود زمین را از دلایل گرانی مسکن در شهرکرد در مقایسه با سایر مناطق کشور دانست و گفت: علاوه‌بر موقعیت توپوگرافی که توسعه شهر را با مشکل مواجه کرده، طرح‌ تفصیلی و جامع شهرکرد نیز از 10سال گذشته به‌روزرسانی نشده و همین موضوع شهر را با افزایش تقاضا و کمبود عرضه مواجه کرده‌است.

این کارشناس حوزه مسکن ایجاد تحول اساسی در نگاه‌های موجود مدیریتی، تقویت نظارت‌ها و تدوین قوانین موثر برای جلوگیری از رشد سوداگری در اقتصاد را از راهکارهای موجود برای ساماندهی بازار مسکن و سایر بازارهای موازی دانست و اضافه‌کرد: قوانینی مانند مالیات بر عایدی مسکن، بازنگری در طرح‌های تفصیلی و ارائه طرح‌های حمایتی ازسوی دولت برای کاهش قیمت مسکن، می‌تواند نقش موثری در این حوزه ایفا کند.

همشهری آنلاین

سورپرایز دولت پزشکیان برای مستاجران

عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: متقاضیان مسکن با ورود وزیر جدید راه وشهرسازی، چشم انتظار تخصیص زمین با قیمت صفر هستند.

بانک‌ها بزرگترین مافیا و علت گرانی مسکن...

بانک‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی در هر کشوری نقش مهمی در تعیین و تثبیت اوضاع مالی و اقتصادی دارند. در ایران نیز بانک‌ها نقش اساسی در اقتصاد ایفا می‌کنند اما در سال‌های اخیر، انتقادهای بسیاری به عملکرد برخی بانک‌ها وارد شده است. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در این زمینه مطرح شده، تلاش بانک‌ها برای بهبود مصنوعی وضعیت مالی خود از طریق بازار مسکن و انتشار مکرر آگهی‌های مزایده املاک است.

تغییر آهنگ رشد معاملات بازار مسکن

روند رشد نقطه به نقطه معاملات مسکن شهر تهران در تیر سال جاری با افزایش مواجه شده است.نرخ رشد نقطه به نقطه معاملات مسکن از تیر سال گذشته تا تیر امسال صعودی بوده و از منفی ۷۳ درصد به ۲۷ درصد رسیده این در حالی‌ است که در همین مدت رشد نقطه به نقطه متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران نزولی بوده است.

مسکن‌ ملی متوقف شد

دستگاه پایش «مسکن‌سازی دولتی» از توقف ‌کار حکایت دارد. کارنامه پرداخت وام ساخت به مسکن‌ ملی به‌عنوان تنها تابلوی رسمی در دسترس برای رصد روند احداث خانه‌های دولتی‌ساز نشان می‌دهد، تیر ماه امسال تنها ۱۰۰ میلیارد تومان به سازنده‌های حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی پرداخت شد

قیمت مسکن ۲۵ متری اعلام شد

ساخت مسکن ۲۵ متری که ابتدا قرار بود کلنگ آن برای اولین بار در منطقه 19 تهران زمین بخورد، متری 30 میلیون تومان اعلام شد.

با این روش منتظر ریزش قیمت‌ها باشید

طرح « مسکن مهر » در دولت نهم و دهم آغاز شد اما در همان دولت به پایان نرسید. دولت روحانی این طرح را با عنوان «مسکن ملی» ادامه داد و دولت سیزدهم همگام با اجرای طرح نهضت ملی مسکن نسبت به تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر اقدام کرد

شرایط دریافت زمین دولتی رایگان چیست؟

افرادی که واجد شرایط دریافت زمین رایگان هستند، باید مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای پنج سال را در سامانه ثمن برای احراز صلاحیت بارگذاری کنند

افزایش دو برابری سقف تسهیلات خرید مسکن

با هدف اثربخشی بیشتر تسهیلات مسکن و تسهیل شرایط خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه سقف تسهیلات بانک مسکن از محل اوراق ممتاز افزایش یافته است، با موافقت شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران و استان‌های مختلف کشور افزایش یافته است

بازار مسکن ایران در آستانه انفجار؛...

قیمت مسکن و اجاره در سال‌های اخیر نوسانات شدیدی داشته و این امر موجب شده تا بسیاری از مردم از توان خرید مسکن خارج شوند.

افزایش سقف وام مسکن ضروری است

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به افزایش هزینه‌های ساخت و ساز گفت: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های ساخت، افزایش سقف تسهیلات مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان ضروری بود. اما متأسفانه بانک مرکزی تاکنون و بعد از گذشت دو ماه آئین نامه آن را برای اجرا به بانک‌های عامل ابلاغ نکرده است.

نفس بازار مسکن بریده شد

بازار مسکن از دسترس خارج شده است؛ دیگر نمی‌توان حتی با وام سنگین بانکی هم ملک خرید. آخرین گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به نزدیک ۸۶ میلیون تومان رسیده است. براساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه امسال ۸۵.۹ میلیون تومان بود که از افزایش ۹.۷ درصدی قیمت نسبت خرداد سال قبل حکایت دارد.

قیمت مسکن در شهریور چگونه می‌شود؟

دولت توان اجرای اقدام جدیدی را در بازار مسکن ندارد و در نتیجه برنامه اصلی در این باره تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن خواهد بود. هفته گذشته بود که بالاخره پازل کابینه دولت چهاردهم پس از حواشی بسیار کنار هم چیده شد. حالا که تب انتخابات ریاست جمهوری فرونشسته و وزارتخانه‌ها هر کدام صاحب متولی جدید شده‌اند، چه افقی برای آشفته بازار مسکن وجود دارد؟

امتیاز طلایی برای مستأجران فعال شد

در فصل جابه‌جایی‌ها در بازار اجاره مسکن، روزهای شلوغ شورای‌های حل اختلاف است، روزهایی که مستاجران با قوانین بی‌رحمانه‌ای که مدافع موجران هستند، مواجه می‌شوند و هم سرپناه و هم پناه قانونی را از دست می‌دهند، هر چند که در ظاهر قانون حامی آنهاست.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ چقدر است؟

وام ودیعه مسکن طرحی است که دولت برای حمایت از مستأجران در نظر گرفته است تا درد افزایش بی‌رویه‌ی اجاره‌بها را کمی تسکین دهد.

فرصت یک هفته‌ای برای عرضه مالکان...

۹۰ هزار مالک بیش از ۵ خانه خالی دارند، مجموع خانه‌های خالی این افراد به بیش از ۵۰۰ هزار واحد می‌رسد که باید ملک خود را عرضه یا ثبت کنند.

خبر خوش برای متقاضیان و خریداران مسکن...

فرزانه صادق مالواجرد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در بیان برنامه های خود برای وزارت راه و شهرسازی گفت: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که یکی از وعده های انتخاباتی خود مبنی بر حضور زنان در عرصه سیاست را عملی کردند.

کارگران مستاجر خانه دار می شوند

مسئله مسکن کارگران از دیرباز یکی از دغدغه‌های اصلی مردم ایران بوده است. نوسانات شدید قیمت مسکن، عدم دسترسی اقشار کم‌درآمد به مسکن کارگران مناسب و مشکلات ناشی از اجرای طرح‌هایی مانند مسکن کارگران، همواره این موضوع را در کانون توجه قرار داده است. .مسئله مسکن کارگران از دیرباز یکی از دغدغه‌های اصلی مردم ایران بوده است.

مشتری در بازار مسکن کمیاب شد

مشتری در بازار مسکن کمیاب شدقدرت خرید متقاضیان و عموم مستأجران کاهش یافته و همین موضوع دلیلی بر رکود بازار مسکن شده و می توان گفت که این روزها مشتری کمیاب شده است.

ثبت نام جدید خرید مسکن ملی با شرایط...

در طول ۱۵ سال گذشته، قوانین متعددی در زمینه مسکن تصویب شده است که بر لزوم واگذاری تولید مسکن به بخش خصوصی و مدیریت آن توسط این بخش تأکید دارند.

قیمت اجاره مسکن در گرو تکمیل خودنویس

سامانه خودنویس یکی از مهمترین گام‌های دولت در بهبود وضعیت بازار مسکن به ویژه بخش اجاره بوده است که از طریق راه اندازی این سامانه بخش زیادی از دلالی و سوداگری‌ها در بازار اجاره برچیده شد. این در حالیست که در سال‌های گذشته به دلیل نبود یک سامانه کنترل قیمت و ثبت قرارداد‌ها بسیاری از مستاجران از دریافت هزینه‌های گزاف از سوی مشاوران املاک برای صدور کد رهگیری گله‌مند بودند.

برآورد تقریبی پایان رکود در بازار مسکن

اثر نوسانات ۶ ساله قیمت مسکن از سال گذشته به شکل رکود معاملاتی بروز کرده و این وضعیت در چهار ماه ابتدای سال جاری نیز ادامه … اثر نوسانات ۶ ساله قیمت مسکن از سال گذشته به شکل رکود معاملاتی بروز کرده و این وضعیت در چهار ماه ابتدای سال جاری نیز ادامه داشته است.