بازار املاک / دلار رئیسی در مسیر مسکن روحانی

دلار رئیسی در مسیر مسکن روحانی

دو روز پیش اعلام قیمت دلار بدون ذکر منبع و نام صرافی ممنوع شد. از دیروز هم مراجعی که قیمت ارز را اعلام می‌کنند، مبنای قیمت‌ها را نرخ دلار صرافی ملی قرار داده‌اند و صرافی ملی هم در شرایط کنونی دلار را حدود ۱۰ درصد ارزان‌تر از بازار آزاد می‌فروشد. این شرایط جدیدی که در بازار ارز ایجاد شده، یادآور نحوه مواجهه سیاستگذاران پیشین در برابر افزایش قیمت‌ها است

سیاست‌هایی مانند: غیر قانونی بودن اعلام هر نرخی جز ۴۲۰۰ تومان برای دلار در ابتدای راه‌اندازی دلار رانتی و ممنوعیت درج قیمت خودرو و املاک در دیوار طی سال‌های ۹۸ و ۹۹؛ نمونه‌ای از این رفتارها هستند.

حال در این گزارش «بورسان» با استفاده از داده‌های استخراج شده از آگهی‌های املاک «دیوار» و همچنین داده‌های قیمت دلار در بازار آزاد طی دوره‌ای که هر دلاری غیر از ۴۲۰۰ تومانی غیرقانونی بود،‌ به بررسی اثر کم‌شدن شفافیت قیمتی بازار بر تغییرات قیمت‌ها در بازار پرداخته است.

رشد ۸۰ درصدی قیمت دلار با حذف نرخ از بازار
اوایل سال ۹۷ دلار منحوس رانتی با قیمت ۴۲۰۰ تومان در اقتصاد ایران متولد شد. معاون اول رئیس جمهور سابق که از دلار دولتی رونمایی کرده بود، نرخ رسمی دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و هر قیمتی جز این را غیرقانونی اعلام کرد. دلار دولتی ۴۲۰۰ هر چند همچنان اقتصاد ایران را آزاد می‌دهد ولی ممنوعیت اعلام نرخی جز ۴۲۰۰ تومان تا اواسط مرداد ماه سال ۹۷ ادامه یافت. مقایسه قیمت دلار دولتی با ارز بازار آزاد که در آن برهه قاچاق محسوب می‌شد، به اعتقاد اغلب کارشناسان نشان می‌دهد که این اقدام تاثیر چندانی بر نرخ ارز نداشته است. طی این مدت دلار در بازار آزاد از حدود ۵۵۰۰ به ۱۰ هزار تومان هم رسید.


بال پنهان پرواز قیمت مسکن
این شکل از محدودیت‌ها و فیلتر کردن بازار در سال‌های بعد هم تکرار شد. به عنوان مثال در اردیبهشت ۹۸ هم به مدت حدود ۲ هفته سایت‌های فروش کالا مانند دیوار، از درج قیمت خودرو و مسکن بازداشته شدند. اما طولانی‌ترین این محدودیت‌ها در سال قبل بود. جایی که از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه دوم دی ماه یعنی به مدت ۷ ماه، پلتفرم‌های درج نیازمندی‌های آنلاین، مجاز به درج قیمت آگهی‌های مسکن و خودرو نبودند. در این دوره ۷ ماهه تمام بازارها یکی از سریع‌ترین رشدهای تاریخ خود را تجربه کردند. متوسط قیمت هر متر مربع ملک مسکونی در تهران طی این مدت با رشد بیش از ۶۰ درصدی از کمتر از ۱۷ میلیون تومان به حدود ۲۷.۴ میلیون تومان رسید.

اما کار جایی جالب‌تر می‌شود که با بررسی داده‌های استخراج شده از «دیوار» به مقایسه متوسط قیمت پیشنهادی فروشندگان با میانگین قیمت املاک تهران بپردازیم. به علت این که آگهی‌های فروش مسکن توسط صاحب‌خانه یا مشاور املاک که هر دو از افزایش قیمت نفع می‌برند، گذاشته می‌شود، تقریبا همیشه فاصله‌ای بین متوسط قیمت آگهی‌ها با قیمت معاملات وجود دارد. حال با نگاهی به نمودار تغییرات این دو متغیر، می‌بینیم که در سال گذشته مدام فاصله این دو از هم بیشتر می‌شود. به طوری که این فاصله در آذر و دی به اوج خود می‌رسد و متوسط قیمت هر متر مربع ملک مسکونی آگهی شده ۳۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی معاملات است! این در حالی است که تا قبل از ممنوعیت درج قیمت‌ها در آگهی‌های فروش این فاصله تنها ۴ درصد بود. دیگر نکته جالب توجه این است که در اولین ماه برداشته شدن محدودیت درج قیمت‌ در آگهی‌ها، با وجود رشد قیمت معاملات شاهد افت متوسط قیمت‌های فروش آگهی‌های دیوار بودیم و اختلاف قیمت‌های پیشنهادی با قیمت معاملات از حدود ۳۰ درصد به کمتر از ۲۰ درصد رسید. این اختلاف در ماه‌های بعد کمتر هم شد.

منبع: داده‌های استخراج شده از آگهی‌های «دیوار»، داده‌های معاملات مسکن بانک مرکزی

دشمنی به نام نادیده گرفتن نظام قیمت‌ها
هر چند بازار مسکن به طور تاریخی همبستگی بالایی با رشد قیمت دلار دارد، اما به نظر می‌رسد ممنوعیت درج قیمت در آگهی‌های فروش ملک طی سال گذشته نقش مهمی در میزان رشد قیمت مسکن تهران داشته است. زیرا به نظر می‌رسد انتظارات تورمی سال گذشته به شدت اوج گرفته بود. نشانه آن هم رسیدن قیمت دلار و شاخص بورس به سطوحی است که هنوز بعد از یک سال به آن سطوح برنگشته‌اند. حال در چنین فضایی حذف «قیمت»، به عنوان مهم‌ترین مولفه هر بازاری، می‌تواند منجر به از بین رفتن کارکرد بازار شود. به عبارتی به نظر می‌رسد در فضای غیرشفاف ایجاد شده، فروشندگان که خبری از سطوح قیمتی ندارند مدام اعداد بالاتری را برای فروش ملک خود اعلام می‌کنند تا مبادا از بازار جا بمانند. به طوری که افزایش رشد قیمت‌های پیشنهادی فروش تا دی ماه یعنی ماهی که ممنوعیت درج قیمت برداشته می‌شود ادامه می‌یابد. این در حالی است که رشد قیمت رسمی معاملات از آبان ماه، یعنی زمانی که به واسطه نزولی شدن قیمت دلار و پیروزی بایدن در انتخابات آماریکا انتظارات تورمی فروکش کرده بود، متوقف شد. با توجه به رشد تندتر قیمت‌های پیشنهادی فروش در زمانی که شفافیت قیمتی وجود نداشته، ممکن است بخشی از تندترین تورم تاریخ بازار مسکن به علت همین حذف قیمت‌ها باشد.

حال این بار در بازار ارز شرایطی ایجاد شده که یادآور همان دوران است. دو روز پیش درج قیمت دلار مشروط به ذکر نام صرافی فروشنده با آن نرخ شد. سپس از دیروز رسانه‌های مختلف قیمت دلاری که درج می‌کنند قیمت دلار صرافی ملی است. حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف قیمت دلار صرافی ملی و بازار آزاد به محدوده ۱۰ درصد رسیده است و یک فرصت آربیتراژی بزرگ در این بازار ایجاد شده است. (بخوانید: چگونه یارانه دلاری سفر به ترکیه بگیریم؟ ) به عبارتی دیگر سیاست‌گذار جدید هم به نحوی شروع به تلاش برای کاهش شفافیت قیمتی بازار کرده است. اتفاقی که از طرفی با توجه به فعالیت کانال‌های متعدد اعلام نرخ ارز بازار آزاد در فضای مجازی، به نظر نمی‌رسد چندان به موفقیت بیانجامد و از طرفی دیگر به علت ارزان‌فروشی دلار، با صرف هزینه زیاد همراه است.

همان‌طور که بالاتر هم اشاره شد، بررسی‌ها نشان می‌دهد حذف «قیمت» از بازار منجر به کاهش التهاب و افت قیمت‌ها نمی‌شود و حتی شاید منجر به افزایش التهاب قیمت‌ها در بازار شود. به همین دلیل شاید یکی از پاسخ‌های معمای صعود قیمت دلار در آستانه شروع مذاکرات برجامی که برخلاف انتظار اغلب کارشناسان بوده هم ریشه در این کاهش اطلاعات قیمتی بازار ارز دارد و دلار رئیسی در مسیر مسکن روحانی قرار گرفته است.

در نهایت هم می‌توان به پست اینستاگرامی امروز تیمور رحمانی، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، اشاره کرد که نوشته بود: هیچ دشمنی به اندازه ایده "نادیده گرفتن نظام قیمت‌ها" در بلند مدت قدرت و امنیت یک کشور را تحلیل نمی‌برد.


بورسان - آرمان علایی

ارزان‌ترین خانه‌های تهران

این خانه متری ۱۴۴ میلیون تومان قیمت دارد ارزان‌ترین خانه‌های تهران در کجا قرار دارد؟ براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

مسکن محرومین در خمین

در مراسمی یک باب منزل مسکونی به ارزش یک میلیارد ریال در روستای رازان از توابع بخش مرکزی خمین افتتاح شد. افتتاح مسکن محرومین در خمینبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ به مناسبت هفته بسیج سازندگی

نهضت ملی مسکن مهری

مصالح ساختمانی هر هفته گران می‌شود. پرداخت بدهی میلیاردی کارخانه با چک کارگر؟ نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: در حال حاضر قیمت مصالح ساختمانی هر هفته افزایش پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش و رشد ساخت‌و ساز مسکن ثبات قیمت مصالح ساختمانی است و این افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث کاهش انگیزه ساخت و ساز شده‌ است.در این شرایط که انبوه‌سازان دیگر زیر بار ریسک‌های قابل پیش‌بینی نمی‌روند، عدم کنترل قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش تولید شده چراکه مصالح ساختمانی تاثیر

تصمیم مهم سران قوا برای قیمت‌ها

عرضه کالاهای ضروری به قیمت شهریور ۱۴۰۰ در نشست عصر امروز سران قوا که با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضاییه درمجلس شورای اسلامی برگزار شد. روسای قوای مقننه و قضائیه ضمن تشکر از دولت برای اجرای طرح عادلانه کردن یارانه ها، بر همراهی و همکاری همه دستگاه ها با دولت برای اجرای این طرح تاکید کردند.

مالیات ساخت و ساز

از دیگر معافیت‌هایی که دولت برای ساخت و ساز در نظر گرفته، معافیت مالیاتی خالی بودن خانه است. اما برخی از افراد از این مسئله سوءاستفاده کرده و خانه‌های خریداری شده را استفاده نمی‌کنند تا سود و قیمت بیشتری عایدشان شود. به همین منظور دولت نیز تنها برای اولین سال خالی بودن خانه مالیاتی دریافت نمی‌کنند.

خانه‌های تاریخی و مرمت

خانه‌های تاریخی کرمان در پیچ و خم هفت خوان مرمت طرح مرمت و بازسازی هفت خانه تاریخی کرمان به دلیل افزایش قیمت مصالح نتوانسته هفت خوان مرمت را طی کند و متوقف شده است. شهر کرمان با قدمت تاریخی و بنا‌ها و عمارت‌های فراوانی که دارد گنجینه‌ای از آثار میراث فرهنگی را به خود اختصاص داده . که در این میان خانه‌های تاریخی این شهر هر کدام شناسنامه و هویت تاریخی و فرهنگی مردمان دیار کریمان محسوب می‌شوند.

افزایشی قیمت اوراق مسکن

روند افزایشی اوراق مسکن همچنان ادامه دارد؛ به طوریکه متاهل‌ها برای خرید این اوراق باید بیش از ۱۱۹ میلیون تومان پرداخت کنند، درحالی که این رقم در هفته قبل حدود ۹۸ میلیون تومان بود.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۲۵ هزار و ۷۰۰، ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ و ۱۲۴ هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارند. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریورماه سال گذشته با قیمت ۱۲۳ هزار و ۹۰۰، ۱۲۴ هزار و ۴۰۰ و ۱۲۳ هزار و ۹۰۰توم

پردیس در حصار مشکلات زیرساختی

مسئولان پاسخگوی کمبودها باشند گروه استان‌ها- با وجود این که مسئولان کشور از بسته شدن پرونده مسکن مهر خبر می‌دهند اما در پردیس هنوز چندین واحد مسکونی این طرح به دلایل مختلف تحویل متقاضیان نشده و مشکلات ساکنان فاز ۵ در حوزه‌های زیرساختی و سرانه‌ها همچنان به قوت خود باقی است.فاز 5 مسکن مهر پردیس علی‌رغم تحویل واحدهای مسکونی همچنان ناتمام رها شده و فاقد زیرساخت‌های رفاهی، اجتماعی و امکانات اولیه شهرنشینی است که مردم‌ را با مشکلات عدیده مواجه و نارضایتی به وجود آورده است.

گرانی اجاره مسکن در کرمان

دردسرهای گرانی و مستاجران به حاشیه شهرها پناه بردند کرمان- کم کم به فصل جابه جایی نزدیک می شویم و نگرانی مستاجران از رشد نرخ اجاره بها افزایش پیدا می کند از سویی عده زیادی از مالکان و دلالان هم دندان طمع را برای بالا بردن اجاره بها تیز کرده اند.عدم نظارت بر بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در کرمان سبب شده تا سلیقه ای عمل کردن در این بخش زیاد از حد باشد و مالکان و دلالان قیمت ها را به گونه ای وضع می کنند .که با معیشت شان جور در بیاید و هر قیمتی که دلشان خواست را به مستاجران ارائه کنند.

بازار مصالح ساختمانی

پیش بینی بازار مصالح ساختمانی در جهان در یک سال اخیر قیمت مصالح ساختمانی در دنیا متاثر از تحولات جهانی، روند غافلگیرکننده‌ای داشته است. مرکز مطالعاتی و مشاوره ساختمان و مسکن جهانی در گزارشی با بررسی روند مزبور به پیش بینی در خصوص روند بازار مصالح ساختمانی پرداخته است.

ساخت اولین شهرک خصوصی

پروانه ساخت اولین شهرک خصوصی کشور در استان بوشهر با هدف احداث ۳۱۲۴ واحد مسکونی برای اسکان ۱۲ هزار نفر صادر شد.اعلام مالک آن ظرف شش سال اولین شهرک خصوصی کشور ساخته خواهد شد. هم‌چنین ساخت بیش از ۴۰ شهرک در ۱۴ استان کشور در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید برای رونق بازار مسکن، قرار دارد.

مسکن با واقعیت همخوان شود

هدف گذاری برای ساخت مسکن با کیفیت قیمت گذاری با واقعیت همخوانی داشته باشد گرگان- مرتضوی، رئیس انجمن انبوه‌سازان گلستان گفت: قیمت گذاری مسکن در طرح جهش تولید باید با ذکر همه جزئیات و دقیق باشد و همچنین باید ساخت مسکن باکیفیت و با دوام را مد نظر قرار دهیم.

نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی

۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در جلسه شورای مسکن گناباد گفت: از۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مجموع چهار میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور ۴۰۰ هزار واحد معادل ۱۰ درصد آنها در این استان در حال ساخت است.

افزایش قیمت مسکن کمبود زمین

افزایش قیمت مسکن در خرم آباد ناشی از کمبود زمین است فرماندار خرم آباد گفت: کمبود زمین و بالابودن تقاضا برای مسکن منجر به افزایش قیمت در این حوزه شده است. علی محمد دریکوند درجلسه بررسی وضعیت مسکن، چالش ها و برنامه های پیش رو در سال ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه شهر خرم آباد سالانه با تقاضای زیادی در حوزه مسکن مواجه است

مستأجر و موجر در فشار تورم

تورم در بازار اجاره به آمارهای رسمی هم رسیده است. طبق برآورد مرکز آمار تورم اجاره در کل کشور برابر با دو درصد بوده که در قیاس با فروردین‌ماه سال‌های گذشته بالاترین رکورد به شمار می‌آید.روزنو:«صاحب‌خانه مبلغ اجاره‌بهای سه میلیون تومانی را به شش میلیون تومان افزایش داده

واگذاری ملک به خانوار ۳ فرزندی

آغاز ثبت‌نام واگذاری زمین و مسکن خانوارهای دارای 3 فرزند معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانوارهای دارای ۳ فرزند خبر داد. معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

واگذاری یک واحد مسکونی

واگذاری یک واحد مسکونی به خانواده‌های دارای سه فرزند در استان تهران مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ، در استان تهران به جای تخصیص زمین، یک واحد مسکونی به مشمولین واگذار می کنیم .خلیل محبت خواه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: براساس قانون، خانواده های که از ابان 1400 دارای فرزند سوم شدند زمین به انها اختصاص می دهند اما در شهرهای جدید اطراف استان تهران به این افراد واحد مسکونی داده می شود .

قیمت روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۲۵ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم.در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

خبر مهم از نهضت ملی مسکن

روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی توضیحاتی در خصوص قیمت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن ارائه داد. وزارت راه و شهرسازی بر اساس فهرست بهای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن را ۴.۷ میلیون تومان برآورد و اعلام کرد که در صورت کاهش یا افزایش هزینه‌ها، قیمت در زمان تحویل واحد به متقاضیان کاهش یا افزایش می‌یابد. هزینه تامین زمین، خانوارهای مشمول یارانه این طرح و نحوه تامین مصالح ساختمانی ارایه کرد.

نهضت ملی مسکن در بروجن

اجرای مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن در بروجن مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بروجن با ساخت ۵۲۸ واحد مسکونی آغاز شد. اجرای مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن در بروجنبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، سرپرست فرمانداری شهرستان بروجن گفت: مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن با ساخت ۵۲۸ واحد مسکونی در قالب ۳ طرح در محله الهیه بروجن در حال ساخت است.

ارزانترین خانه‌های تهران

ارزانترین خانه‌های تهران را در این مناطق بخریدقیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را منتشر کرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.