بازار املاک / آیا کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

آیا کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اکثر مردم تهیه مسکن و سرپناه برای زندگی کردن است. تورم و تقاضای مردم برای خانه‌دار شدن و… ازجمله عوامل اثرگذار بر رشد مسکن است. برای کنترل قیمت مسکن و مهار تورم دولت راهکار‌هایی توسط کارشناسان ارائه می‌دهد.

از مهم‌ترین راه‌حل‌ها می‌توان به کنترل نرخ تورم، افزایش ساخت و ساز و عرضه مسکن با توجه به تقاضای مردم اشاره کرد. در این مقاله سعی داریم پاسخ سوال کنترل قیمت مسکن امکان پذیر است؟ را به شما توضیح دهیم و همچنین راهکار‌های دولت برای برای کنترل قیمت را شرح دهیم. پیشنهاد می‌دهیم برای یافتن سوالات خود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قیمت مسکن

به‌طور میانگین در دو سال اخیر، ماهانه قیمت مسکن پنج درصد افزایش داشته و در ماه‌های سال حتی این روند رشد به ۱۲ درصد نیز رسیده است. تورم در بعضی از نقاط حتی به‌میزان ۸۴ درصد نیز رشد داشته است. این موضوع و بالا رفتن قیمت خانه باعث شده که خانه‌دار شدن به یک آرزو برای مردم تبدیل شود. بیشتر این فشار این تورم به مستاجران و خریداران واقعی منزل آمد از این مسئولان برای جلوگیری از این معضلات راه‌هایی را در نظر گرفته‌اند.

بازار مسکن یکی از سودآورترین و تاثیرگذارترین عوامل موثر بر اقتصاد است. به‌همین دلیل اقتصاد مسکن برای همه دولت‌ها بسیار مهم است و در صورت بروز هرگونه مشکلی مانند کاهش عرضه و تقاضا در بازار مسکن مداخله می‌کنند. برای جلوگیری از ایجاد رکود و تورم در بازار مسکن، دولت باید راهکار‌هایی برای کنترل قیمت ارائه دهد.

عوامل بسیاری بر نرخ مسکن تاثیر خواهند گذاشت که از این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت زمین

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در بازار مسکن، قیمت زمین است. امروزه به‌علت کاهش روستا نشینی و مهاجرت افراد به شهر تعداد زمین کاهش یافته است و همین موضوع سبب افزایش قیمت مسکن شده است.

قیمت مصالح ساختمانی

دومین عامل موثر بر تعیین قیمت مسکن، قیمت مصالح ساختمانی است. از آنجایی که امروزه قیمت دلار افزایش یافته است، سبب افزایش در قیمت مصالح ساختمانی مانند آهن، سنگ و… می‌شود. در نتیجه سبب افزایش قیمت مسکن می‌شود.

میزان عرضه و تقاضاطی دو سال اخیر به‌علت افزایش قیمت‌ها به دلایل مختلفی مانند کرونا و… قیمت مسکن بسیار افزایش یافته است و تقریبا دو برابر شده است. این موضوع سبب کاهش قدرت خرید و تقاضا شده است. این موضوع سبب ایجاد تورم در بازار مسکن خواهد شد.

دستمزد کارگران

به‌علت دلایلی مانند افزایش تقاضا، قیمت مسکن و… دستمزد کارگران نیز افزایش یافته است.

نوع منطقه

نوع منطقه باتوجه مکان منطقه، نوع آب وهوا، شرایط و… بر قیمت منازل تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

به‌طورکلی در سال ۹۹ به میزان ۵۳۰۰۰ واحد ساخته‌شده است، اما این رقم در سال ۹۴، به میزان ۶۶۰۰۰ واحد بوده است. درصورتی‌که با توجه به شرایطی مانند ازدواج، زادوولد، طلاق، نوسازی و تخریب و… باید به‌طور متوسط سالی ۸۵۰۰۰ واحد باید ساخته شود تا کمبود عرضه نداشته باشیم. در چند سال اخیر بیشترین آمار ساخت و ساز مربوط به مناطق ۵ و ۲۲ تهران میباشد که عموم سهم ساخت در منطقه ۲۲ تهران متعلق به ارگان‌های دولتی میباشد که انبوه سازی‌های عظیمی انجام میدهند و البته پروژه‌های غیر دولتی همچون پروژه ساحل ۳ و یا پروژه آفتاب مهتاب نیز در کنار دیگر پروژه‌ها در حال احداث می‌باشند.

دولت برای کنترل قیمت مسکن چه راهکار‌هایی ارائه می‌دهد؟

از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دولت در راس کار خود قرار داده است، تولید مسکن ملی، کنترل تورم، گرفتن مالیات از خانه‌های خالی، دادن وام ودیعه مسکن به مستاجران و آسان کردن صدور مجوز ساخت‌وساز است. با در نظر گرفتن این راهکار‌ها در کوتاه‌مدت و بلندمدت سبب کاهش نوسانات قیمت مسکن می‌شود. گرچه مسکن مهر و مسکن ملی طرح‌های دولت برای تامین نیاز مسکن هستند، اما در اینکه چقدر توانسته اند به این موضوع کمک کنند مبحث مقاله امروز ما نمیباشد، زیرا باید این موضوع را در کنار پروژه‌های ارگانی اجرا شده در کنار دولت بررسی کنیم که برخی از آن‌ها سرعت و روند بهتری نسبت به پروژه‌های مسکن ملی و پروژه‌های ارگانی در حال ساخت در منطقه ۲۲ وضعیت بهتری نسبت به پروژه‌های خود دولت دارند. پروژه مهر ایثار یاران در کنار پروژه‌های دولتی در این منطقه با شرایط مختلف در حال بهره برداری است.

کاهش مدت‌زمان صدور پروانه ساختمانی

به‌طورکلی پروانه ساخت مسکن در طول چهار ماه صادر می‌شود. اگر این مدت کمتر شود و مراحل آن راحت‌تر صورت گیرد، میزان تولید مسکن افزایش خواهد یافت. این عامل در میزان تولید ساختمان‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

متناسب‌سازی عرضه و تقاضا

خرید مسکن یکی از دغدغه‌های همه و به‌خصوص جوانان است. امروزه به علت بالا بودن قیمت مسکن و پایین آمدن قدرت خرید مسکن، دولت برای رفع این مشکل مسکن ملی را مطرح کرده است و جوانان و افراد کم‌درآمد می‌توانند در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کنند و با کمک کمترین پول صاحب‌خانه شوند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در بخش مسکن با آن روبرو می‌شویم، نامتعادل بودن عرضه مسکن با تقاضای مردم است. این عدم تعادل را با ساختن مسکن و ساختمان‌های متناسب با تقاضای مردم می‌توان جبران کرد.

کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟

دولت با احداث منازل مسکونی کوچک و بزرگ برای اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد در بخش مسکن و شهرسازی و در اختیار گذاشتن تسهیلات اعطایی به آن‌ها تا حدودی می‌تواند مشکل مستاجر بودن را برای این اقشار کم کند. می‌توان انجمن‌ها و بانک‌هایی تشکیل داد که مردم پس‌انداز‌هایی که دارند در آنجا سرمایه‌گذاری کنند تا در آینده پس‌اندازی برای ساختن خانه برای فرزندان و نوه‌های آن‌ها باشد.

درصورتی‌که در کشور‌های دیگر برای افزایش تقاضا همچنین طرحی ارائه نمی‌دهند و برای منزل‌های مسکونی خالی مالیات در نظر گرفته‌اند. اگر در طول چند سال متوالی مالیات خانه خالی پرداخت درواقع میزان مالیات بسیار بیشتر از ارزش واقعی مسکن خواهد شد؛ اما در کشور ما علاوه بر اینکه برای خانه‌های خالی هیچ مالیاتی پرداخت نخواهید کرد، می‌توانید با اجاره دادن منزل نیز بسیار سود ببرید.

توجه داشته باشید که اجاره منازل مسکونی و ساخت مسکن ملی تاثیر زیادی در کاهش تورم نداشته و نگهداری از کالا‌های سرمایه‌ای سود زیادی ندارد. بهترین راه‌حل برای کاهش این مشکلات به گردش درآوردن پول در بازار است.

بازار مسکن و بازار خودرو

بازار خودرو نیز مانند بازار مسکن در چند سال اخیر دچار نوسانات شده است و میزان قیمت‌ها افزایش‌یافته است. توجه داشته باشید که این بازار نیز سود خود را دارد و میزان سود بازار خودرو بیشتر از بازار مسکن است. در کشور ما پس از چند سال استفاده از وسایل، املاک، خودرو و… در زمان فروش سود بسیاری خواهید کرد که این وضعیت غیرعادی، نگران‌کننده و نشان‌دهنده تورم بالا است. حتی سود بانکی هم سبب ایجاد تورم خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم پاسخ سوال کنترل قیمت مسکن امکان‌پذیر است؟ را برای شما شرح دهیم و همچنین نقش دولت و راهکار‌های آن در زمان رکود را برای شما توضیح دادیم. باید توجه داشته باشید که در زمان رکود مسکن دولت سریعا مداخله نمی‌کند و به‌طور متوسط بین ۳۰ تا ۳۶ ماه تاثیر خود را بر روی بازار میگذارد. توجه داشته باشید که مهم‌ترین راه‌حل برای بهبود وضعیت کنونی کاهش قیمت زمین، مصالح و… است. به گردش درآمدن پول در بازار خودرو و مسکن می‌تواند مفید باشد و بازار را تکان بدهد.

به گزارش ساختمان آنلاین

پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال ۱۴۰۳

بازار مسکن قطعاً از سایر بازار‌های اقتصادی تأثیر پذیر خواهد بود؛ زیرا اگر بازار‌هایی ارزی و طلا در آرامش باشند، بازار مسکن نیز تبعیت کرده و شاهد نوسان هیجانی قیمت نخواهیم بود.

ثبت نام وام فوری دو میلیاردی

اخیراً به درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مصوب شورای پول و اعتبار، وام خرید مسکن اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از مبلغ یک میلیارد تومان به مبلغ دو میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد

معاملات خرید و فروش مسکن در روزهای...

بازار شب عید معاملات مسکن شهر تهران بر اساس مشخصات تازه‌ترین آپارتمان‌های عرضه‌شده به این بازار با تنوع نسبتا مناسبی از فایل فروش همراه است. با این حال، تازه‌ترین تحقیقات میدانی از وضعیت معاملات مسکن در ماه پایانی سال‌جاری- اسفند۱۴۰۲- نشان‌دهنده رکود خریدوفروش در این بازار است.

۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستند

۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستندبر اساس آخرین سرشماری مسکن و خانوار منتشر شده در سال ۱۳۹۴ بدون احتساب خانه های خالی و خانه های دوم و با احتساب حدود ۲۲۸۰۰۰۰۰ واحد مسکونی و ۱۸۱۰۰۰۰۰ خانه نسبت مسکن به خانه ۱٫۶ بوده است. یعنی در سال ۱۳۹۴ تعداد خانه ها کمتر از تعداد خانوار بوده و در برخی واحدهای مسکونی بیش از یک خانوار سکونت داشته اند.

سکوت مطلق بازار املاک در آستانه سال...

بازار املاک و مستغلات یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی هر کشور است. این بازار شامل خرید، فروش و اجاره املاکی مانند خانه، آپارتمان، ویلا و مغازه است. بازار املاک و مستغلات تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

تعیین سقف اجاره مسکن از ابتدای ۱۴۰۳

طرح کنترل و ساماندهی بازار مسکن و اجاره از سال گذشته در مجلس در دست بررسی قرار گرفت. به اعتقاد فعالان بازار مسکن، این طرح در صورت اجرایی شدن می‌تواند بسیاری از مشکلات مستأجران را حل کند. طرح ساماندهی بازار اجاره و مسکن ۱۴ ماده دارد که ۱۱ ماده آن در شورای نگهبان به تصویب رسیده و چند ماده باقی‌مانده در دست بررسی است.

ایست خرید و فروش ملک

در هفته‌های اخیر فنر قیمت دلار آزاده شده و با فرارفتن از قله تاریخی خود اکنون در کانال ۶۰ هزار تومانی نوسان دارد. به این ترتیب بازار مسکن بار دیگر در اسفندماه، با تردید معامله‌گران روبرو و خریدوفروش حکم تعلیق خورد. منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن درباره وضعیت کنونی و عوامل اثرگذار بر بازار مسکن گفت: «آنچه در حال حاضر برای بازار مسکن مهم است، رفتار بازارهای موازی از جمله دلار و سکه است که هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم با التهابات، تغییر بها و کنترل قیمت از سوی دولت مواجه می‌شود.»

خبر داغ درباره وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ به تأخیر افتاد و در قالب یک بخشنامه توسط بانک مرکزی به بانک‌های مختلف ابلاغ شد. از امروز به بعد، متقاضیان این تسهیلات می‌توانند بسته به محل سکونت خود، درخواست و ثبت نام برای وام ودیعه مسکن را انجام دهند. جامعه هدف وام مسکن طبق روال سال‌های گذشته مستاجران متاهل هستند، اما آقایان مستاجر بالای ۴۵ سال و خانم‌های مستاجر بالای ۳۵ سال هم در زمره متقاضیان وام قرار می‌گیرند.

قیمت مسکن به کدام سمت خواهد رفت؟

بازار ساخت و معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲ روند مثبتی نداشت و سیاست‌های انقباضی دولت نیز با وجود ایجاد آرامش موقتی در این عرصه عملا مشکلی بر مشکلات قبلی اضافه کرد.ساخت و ساز مسکن امسال را در رکود گذراند. فعالان این حوزه نیز معتقدند دیگر توانی نزد مردم برای خرید خانه باقی نمانده است. اما با این شرایط چه افقی می‌توان برای بازار معاملات و ساخت مسکن در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفت؟

پس از ورود چین به بازار املاک ایران...

ماجرای ساخت خانه توسط چینی ها هنوز بر سر زبان هاست. این داستان اولین بار نیست که درباره آن صحبت می شود. یک بار دو سال پیش، یعنی در پاییز ۱۴۰۰ و همزمان با ساخت مسکن دولتی، گمانه زنی شد که چینی ها وارد ساخت مسکن در ایران می شوند، اما بعد از آن دیگر صحبتی از آن نشد. او تا به حال داستان شکل جدیدی به خود گرفته است.

انتظار کاهش قیمت مسکن در سال 1403

مسکن در روزهای پایانی سال، بازار آرام و باثباتی دارد و آمارهای رسمی و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد اگر مؤلفه‌های تأثیر‌گذار بر قیمت مسکن دچار تغییرات ناگهانی نشود، چشم‌انداز بازار مسکن در سال آینده نیز روند کاهشی قیمت‌‌ها را نشان می‌دهد.

این پنج دلیل پیشبینی بازار مسکن را جابه...

بعضی از پژوهشگران با توجه به رشد نقدینگی، وضعیت سایر بازارهای دارایی و انتظارات، نوسانات در بازار مسکن را توجیه می‌کنند. آنها در روایت رسمی این وضعیت را بهبودی و آرامش در بازار مسکن در پایان ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ می‌دانند. با این حال، روند این متغیرها بازارمسکن در سال آینده به گونه‌ای است که ممکن است دوباره این بازار مسکن مهم را به نوسان و تغییر وضعیت بیندازد.

سمت‌وسوی بازار مسکن در سال پیش رو

کارشناسان معتقدند حوزه مسکن، سال آینده را هم با رکود در معاملات و نبود تقاضای مصرفی در پی کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان واقعی سپری می‌کند و صرف‌نظر از نوسان‌های احتمالی ارز، به طور بنیادین، زمینه‌ای برای افزایش قیمت در این بازار دیده نمی‌شود.

فرمول قسط بندی وام تغییر کرد

بر اساس فرمول قبلی متقاضیان باید طی ۲۰ سال، ۲۴۰ قسط به مبلغ هشت میلیون و ۴۸۸ هزار تومان پرداخت می‌کردند، اما با تصمیم دولت قرار شد اقساط وام ۵۵۰ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن با روش پلکانی محاسبه شود.

تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن برای...

معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: در صورت همکاری بانک‌ها، به متقاضیانی که قصد بازگشت به روستاها را دارند، تسهیلات ساخت ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن پرداخت می‌شود.

پیش بینی وضعیت بازار مسکن تا پایان سال

سال 1402 به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و همین عامل باعث شده است برخی کارشناسان اعتقاد داشته باشند به‌طور سنتی جنب و جوشی در بازار حاکم شده است؛ هیجاناتی نسبی که نوسان قیمت دلار می‌تواند به آن دامن بزند. اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند شرایط بازار مسکن بحرانی‌تر از آن است که این اتفاقات بتواند محرکی برای آن باشد. مجید گودرزی، کارشناس مسکن وضعیت بازار را تا پایان سال پیش‌بینی کرده است.

افزایش ۳ برابری اجاره ویلا در تعطیلات...

هرچند در فصل سرد سال، انتظار می‌رفت نرخ اجاره روزانه ویلا خصوصا در مناطق شمالی ایران کاهشی شود؛ اما بررسی ها از سایت‌های اجاره ویلا در دو استان مازندران و گیلان نشان می‌دهد که، اجاره ویلا در شمال کشور چندان نسبت به فصل سفرها کاهش محسوسی نداشته است.

مسیر خانه دار شدن مردم هموار شد

رئیس انجمن انبوه سازان از پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در تهران خبر داد. ایرج رهبر در خصوص وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن استان تهران اظهار کرد:‌ حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار واحد این طرح با احتساب واحدهای طرح اقدام ملی دولت قبل در تهران توسط انبوه‌سازان در حال ساخت است.

قیمت خانه‌های 100 متری در تهران چند؟

واحد های ۱۰۰ متری تهران عاقلانه‌ترین گزینه خرید برای سکونت و یا سرمایه‌گذاری در این شهر هستند، اگر خانواده باشید و یا حتی مجرد باشید، واحد آپارتمان های ۱۰۰ متری مناسب برای سکونت شما هستند که در تمامی مناطق تهران این واحد ها رو میتوان پیدا کرد.

احتمال ثبت نام جدید نهضت ملی مسکن برای...

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست وزارت راه این است که فعلا افرادی که ثبت نام کرده‌اند ساماندهی شوند و پس از آن، سایت برای متقاضیان جدید باز می‌شود.

نوسانات ارزی و احتمال انفجار قیمت ملک...

با توجه به گفته مشاوران املاک، تقاضای خریداران و فروشندگان ملک برای گرفتن اطلاعات درباره وضعیت بازار املاک افزایش یافته است. این افزایش تقاضا باعث امیدواری شده است که بازار در زمان محدودی که تا پایان سال باقی مانده است، بهبود یابد.