بازار املاک / اتفاق عجیب در بازار مسکن_خرید خانه 40 درصد زیر قیمت؟

اتفاق عجیب در بازار مسکن_خرید خانه 40 درصد زیر قیمت؟

سرمایه‌گذاران خارجی امیدوارند که طی ماه‌های آتی روند جهش قیمت مسکن در ترکیه برای جبران افت ارزش لیر آغاز شود. بر اساس داده‌های موسسه آمار ترکیه تعداد فروش مسکن به شهروندان خارجی نزدیک به ۵۰ درصد رشد داشته است و ایرانیان اولین خریداران املاک این کشور محسوب می‌شوند. این در شرایطی است که مشکلات جدید خرید ملک در ترکیه برای سرمایه‌گذاران و بخصوص ایرانی‌ها ایجاد شده است به صورتی که سرمایه گذاران در این بخش به سختی می‌توانند دارایی‌های خود را نقد کنند و شرایط خروج سرمایه‌ها از این کشور بسیار سخت شده اس

روز سه شنبه گذشته ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار علی‌رغم ادعای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی‌بر پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی در این کشور بازهم کاهش یافت و هر لیر ترکیه به ۱۳.۴ دلار امریکا معامله شد.
سال گذشته میلادی لیر ترکیه بدترین عملکرد خود را طی ۲ دهه گذشته تجربه کرد و ۴۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. بر اساس آمار دولت ترکیه نرخ تورم سالیانه این کشور ۳۶ درصد افرایش یافته است و بر اساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی با ادامه این روند نرخ تورم این کشور در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت.همچنین کاهش شدید ارزش لیر و نرخ تورم بیش از ۳۰ درصد کشور ترکیه باعث شده است اتباع خارجی برای حفظ ارزش سرمایه خود در برابر این تورم شدید به سمت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن ترکیه روی بیاورند.

 
کاهش قیمت مسکن در ترکیه

قیمت مسکن در ترکیه را برای اتباع خارجی که با دلار وارد بازار خرید و فروش مسکن می‌شوند به شکل قابل توجهی کاهش یافته است و بر اساس داده‌های موسسه آمار این کشور تعداد فروش مسکن به شهروندان خارجی نزدیک به ۵۰ درصد رشد داشته است و ایرانیان اولین خریداران املاک این کشور محسوب می‌شوند و گوی سبقت را از عراق ربوده‌اند.

سرمایه‌گذاران خارجی امیدوارند که طی ماه‌های آتی روند جهش قیمت مسکن در ترکیه برای جبران افت ارزش لیر آغاز شود این در شرایطی است که مشکلات جدید خرید ملک در ترکیه برای سرمایه‌گذاران و بخصوص ایرانی‌ها ایجاد شده است.

براساس اعلام یکی از رسانه‌های ترک‌زبان طبق قوانین ترکیه، سرمایه گذاران خارجی که در بخش مسکن این کشور سرمایه گذاری کرده اند باید آپارتمان خود را حدودا ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت خرید فقط به شهروندان ترکیه بفروشند. اتفاقی که چندین سال پیش برای سرمایه‌گذاران چینی در ترکیه رخ داد، پس از آنکه اعلام شد چینی‌ها نمی‌توانند به اتباع خارجی خانه بفروشند، خرید خانه ازسوی چینی‌ها در این کشور به شدت کاهش یافت و آنها سرمایه‌های خود را جمع کردند و از ترکیه رفتند.

همچنین ‌تعدادی از تجار ایرانی که در ترکیه آپارتمان خریده بودند، پس از فروش آنها و تحمل زیان، با ممانعت دولت ترکیه برای خارج کردن وجوه حاصله مواجه و در عوض مجبور به سپرده‌گذاری در بانک ترکیه‌ای به مدت ۳ سال آن هم به لیره ترکیه شده‌اند.

 
مهاجرت سرمایه از اقتصاد ترکیه شدت گرفته است

علی گلستانی، کارشناس اقتصاد بین الملل درخصوص تحولات اقتصادی اخیر ترکیه گفت: کاهش ارزش لیر ترکیه اتفاق جدیدی نیست، اما این موضوع از آن جهت مورد توجه است که طی چند روز گذشته افت ارزش پول ملی ترکیه رکورد جدیدی ثبت کرده است. از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۱ به دلیل سیاست‌های اقتصادی و مسائل سیاست خارجی دولت ترکیه، نشانه‌های رکود اقتصادی در این کشور مشاهده می‌شد.

گلستانی افزود: باید به این نکته توجه داشت که اقتصاد ترکیه در حال حاضر بسیار ناپایدار و شکننده است و حتی مسائل غیر اقتصادی نیز می‌تواند به شدت روی آن تاثیر گذار باشد و اقتصاد این کشور را به سمت فروپاشی سوق دهد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های ایرانی در بخش مسکن ترکیه نیز تحت تاثیر شرایط اقتصادی حاکم بر این کشور قرار خواهند گرفت. چرا که کالاهای سخت معامله پذیر مانند مسکن و زمین بیشتر تحت تاثیر این شرایط اقتصادی و رکود حاکم بر آن قرار خواهد گرفت. در شرایط رکود اقتصادی بازار مسکن و زمین چابکی لازم را برای معامله نخواهند داشت و به دلایل کاهش قدرت خرید و نیاز به سرمایه بالا سرمایه گذاران در این بخش به سختی می‌توانند دارایی‌های خود را نقد کنند و شرایط خروج سرمایه‌ها از این کشور بسیار سخت خواهد بود.

گلستانی تاکید کرد: تحولات بازار مسکن ترکیه نشان می‌دهد بسیاری از سرمایه گذاران و افرادی که به واسطه کسب اقامت در این کشور در بخش مسکن این ترکیه سرمایه گذاری کردند، در تلاش هستند دارایی‌های خود را برای خروج از ترکیه نقد کنند و این یک نشانه آغازین برای شروع مهاجرت سرمایه در اقتصاد ترکیه است.

این کارشناس اقتصادی افزود: مردم ترکیه به دلیل عدم ثبات و امنیت در اقتصاد و تشدید افت ارزش پولی ملی به سمت خرید دلار به منظور حفظ ارزش دارایی‌های خود حرکت می‌کنند و پدیده مهاجرت سرمایه در اقتصاد ترکیه شدت گرفته است.

گلستانی با اشاره به وضعیت سیاسی ترکیه اظهار داشت: وضعیت سلامتی اردوغان تاثیر زیادی بر مسائل داخلی و خارجی ترکیه خواهد داشت و علی رغم تسلط حزب عدالت و توسعه بر نهادهای سیاسی، با ادامه این وضعیت قدرت سیاسی اردوغان متزلزل خواهد شد.
 

زنگ خطر برای سرمایه‌گذاران در بخش مسکن ترکیه

همچنین رضا کامی دبیر اتاق بازرگانی تبریز گفت: با توجه به تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت ترکیه و کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی با وجود تورم بالا کارشناسان سقوط ارزش لیر را پیش بینی کرده بودند. به دلیل اینکه اقتصاد ترکیه به سرمایه‌گذاری‌های خارجی وابسته است تشدید رکود اقتصادی ترکیه و ادامه اعتراضات مردم می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور را افزایش دهد و حتی باعث تشدید خروج سرمایه‌های خارجی از ترکیه شود.

دبیر اتاق بازرگانی تبریز تاکید کرد: سرمایه گذاران در بخش مسکن ترکیه به دلیل عدم نقدشوندگی سریع دارایی‌ها در این بازار و شرایط رکود اقتصادی در ترکیه به سختی می‌توانند سرمایه‌های خود را از این کشور خارج کنند و ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن ترکیه به شدت بالا رفته است.

به گزارش منیبان

سهم مسکن در کل هزینه سالانه خانوار

آخرین گزارش مرکز آمار از بودجه خانوار، مربوط به سال ۱۴۰۱ است که سهم مسکن از کل هزینه سالانه خانوار به بالاترین سطح خود می‌رسد.

قیمت خانه با این اتفاق ارزان می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث ١٠٠٠ واحد از مساکن نهضت ملی و مشارکتی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان را به اجرا می‌رسانیم، گفت: حمایت ما از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها مالی و تسهیلاتی نیست بلکه در حمایت‌ها به دنبال ایجاد پلتفرم‌هایی هستیم که ساختار بروکراسی تغییر دهیم و به ساختار شبکه‌ای برسیم که بتوانیم از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده کنیم.​

بانک‌ها بازار مسکن را به آتش کشیدند؟

تقریبا تمام کارشناسان این گزاره را تایید می‌کنند که بانک‌ها یکی از مظنونین قطعی افزایش قیمت‌ها دربازارمسکن کشور هستند؛ چراکه آنان برای جبران ناترازی‌های خود وضمنا سرمایه گذاری، درعین داشتن نقدینگی اقدام به خرید انبوده واحد‌های مسکونی درکشور کرده وبدین سان باعث برهم خوردن عرضه وتقاضا دراین بازار وافزایش قیمت‌ها می‌شوند.

رکود شدید در بازار مسکن

بسیاری از افرادی که در سال‌های گذشته به خانه‌دار شدن امیدوار بودند، اکنون این امید را از دست داده‌اند و در حال تلاش برای تأمین هزینه‌های رهن منازل خود هستند.برپایه آمارها، خرداد ماه امسال سه‌هزار و ۸۰۰ قرارداد خرید مسکن در تهران به ثبت رسید که نشان‌دهنده رکود شدید در این بخش است.

تاثیر افزایش قیمت سیمان بر بهای مسکن

قطعی برق در فصل گرما یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی‌ است که صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. امسال نیز قطعی برق، دامن صنعت سیمان را گرفته و موجب افزایش قیمت این فراورده ساختمانی شده است.

با پول کم صاحب خانه شوید

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن گفت: در شرایط تورمی کشور مردم می‌توانند با هر سرمایه‌ای یونیتی از نهضت ملی مسکن خریداری کنند.

مسکن در بدترین وضعیت دهه‌های اخیر

بد مسکنی به بدترین وضعیت در دهه‌های اخیر رسیده است و طبق آنچه داده‌های رسمی و گزارش‌ها می‌گویند، سیر سقوطِ شهروندان از ارتفاعِ بلندِ مسکن شایسته از سال ۱۴۰۰ به شیوه‌ای جدی کلید خورده است.

بازار مسکن کاملا از بازار ارز تاثیر...

فهرست فایل‌های ارائه‌شده از بازار مسکن طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد، بازار مسکن با نوعی ثبات در قیمت‌ها همراه بوده که در بازار کاملا محسوس است.

شرایط دریافت وام 4 میلیارد تومانی بانک...

مشتریان بانک توسعه تعاون که مایل به خرید دفتر کار اداری یا مسکونی هستند و کمبود مالی دارند، امکان درخواست برای تسهیلات 4 میلیارد تومانی طرح «هم کار» این مجموعه را دارند. این وام 4 میلیاردی به ساکنان شهرهای بزرگ تهران، کرج، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز پرداخت می‌شود.

شرایط ویژه وام مستاجری در سال ۱۴۰۳

با توجه به افزایش قیمت مسکن و هزینه‌ بالای رهن و اجاره در کشور دولت برای کمک به مستاجرین مصوبه وام کمک ودیعه مسکن( وام اجاره) را تصویب کرد. این وام توسط به ۲۰ بانک، ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران‌زمین، پست بانک و مؤسسه اعتباری ملل ابلاغ شد.

راهی برای کاهش قیمت مسکن

توسعه افقی شهرها در دولت چهاردهم منجر به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن می‌شود.الحاق اراضی یکی از اصلی‌ترین نیازهای پروژه های نهضت ملی مسکن است که باید این موضوع را هم دولت چهاردهم دنبال کند در حالی که توسعه افقی شهرها در سال های گذشته زمینه ساز کاهش مدت زمان خرید مسکن شده است. طبق آمارها ساخت مسکن، شهرک سازی و توسعه افقی شهرها و همچنین بازگشت به پروژه های ویلایی سازی انگیزه را برای بسیاری متقاضیان افزایش داده است.

با انتشار 5000 آگهی جعلی، قیمت مسکن را...

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با بیان اینکه با قانون جدید مسکن جلوی انتشار آگهی‌های جعلی را می‌گیریم، گفت: گزارش‌هایی داشتیم که یک فرد با انتشار 5 هزار آگهی فیک از طریق یکی از سکوهای اینترنتی توانست 5 درصد قیمت یک منطقه را افزایش دهد.

پیش‌بینی بازار مسکن؛ زمان مناسب برای...

واسطه‌های بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ادامه روند نزولی بازارهای سرمایه نظیر دلار، طلا و سکه، قیمت مسکن افزایش خواهد یافت. برخی از واسطه‌های ملکی معتقدند که در صورت ادامه روند نزولی بازارهای سرمایه با نقدشوندگی بالا مانند دلار، طلا و سکه، افزایش قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود.

اهدا زمین رایگان به اقشار کم درآمد

زمین رایگان با اجاره ٩٩ ساله در اختیار افرادی قرار خواهد گرفت که در روستاها ساکن شوند. بدین ترتیب تا پایان دولت به ٢ میلیون متقاضی در شهرها و روستاها زمین داده می‌شود

۷۰ درصد حقوق کارگران صرف اجاره‌بها...

​رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با اشاره به اینکه اصل ۳۱قانون اساسی درباره تأمین مسکن همواره رعایت نشده است گفت: کدام کارگری با ۱۱ میلیون حقوق می تواند از پس هزینه های مسکن در کشور برآید؟

خرید خانه با سرمایه کم

خرید خانه با سرمایه کم ممکن است چالش بزرگی به نظر برسد، اما با برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی‌های مناسب می‌توانید به این هدف دست یابید. به بررسی روش‌ها و نکات کلیدی برای خرید خانه با حداقل سرمایه پرداخته و راهکارهای عملی برای شما ارائه خواهیم داد.

آرامش قیمت مسکن و تب تند اجاره بها

بانک مرکزی داده های خود از وضعیت بازار مسکن تهران را برای اردیبهشت و خرداد امسال به روزرسانی کرد. با استفاده از این داده ها مشخص می شود که در سه ماهه نخست امسال، معاملات مسکن در این شهر حدود ۸ درصد بیشتر شده و این اتفاق همزمان با تورم ۵.۵ درصدی مسکن رخ داده است.

دریافت وام اجاره 200 میلیون تومانی

وام ودیعه مسکن یکی از راه هایی است که افراد برای رهایی خود از کرایه خانه به آن امید دارند. در این فصل که همه درگیر اسباب کشی هستند خیلی از مستأجران به وام ودیعه مسکن فکر میکنند ولی وقتی مبلغ و سود آن را می‌بینند از این فکر خیلی ها منصرف می‌شوند و به دنبال راه دیگری برای جبران هستند.

خبر مهم برای مستاجران

سقف اجاره بهای مسکن به ۳۱ استان کشور ابلاغ شد که با اجرای آن شاهد قانونی شدن کامل سقف اجاره بهای مسکن خواهیم بود.

کمک سامانه خودنویس به مستاجران

انتفاع مالی مستاجران و موجران از محل ثبت رایگان قرارداد اجاره در سامانه خودنویس به مرز هزار میلیارد تومان رسیده است. طبق آمار‌های وزارت راه و شهرسازی، در دوره فعالیت سامانه خودنویس ۵۷۰ هزار و ۷۵۴ قرارداد اجاره در این سامانه ثبت شده و کل حق کمیسیون این قرارداد‌ها در هزینه طرفین معامله صرفه جویی شده است.

قیمت مسکن بعد از انتخابات

نتظار از دولت چهاردهم آن است که بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تامین مالی شامل پیش‌فروش و تسهیلات مسکن، دیپلماسی فعال برای توسعه خدمات مهندسی و ارتقای توان علمی صنعت ساختمان را مدنظر قرار دهد.