بازار املاک / آخرین وضعیت تامین مسکن در تهران

آخرین وضعیت تامین مسکن در تهران

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران از امضای تفاهم‌نامه بین شهرداری و وزارت راه برای تامین مسکن خبر داد. نیاز نیست به حاشیه برویم محله خوب فقط مسکن خوب نیست قرار است به زودی تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری تهران و وزارت راه در خصوص تأمین مسکن امضا شود. مسکن در داخل شهر ساخته می‌شود و قرار نیست شهر افقی رشد کند.

بر اساس آمار به دست آمده کلانشهر تهران نیازمند سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است این در حالی است که از سال ۹۳ تا کنون سالانه حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شده است، عقب ماندگی های جدی در این زمینه وجود دارد.

در خصوص آخرین وضعیت تامین مسکن در تهران، امضای تفاهم نامه بین شهرداری و وزارت راه، ساخت و ساز در بافت فرسوده و اراضی ناکارآمد شهری، رفع موانع تولید مسکن، راه کار برای رفع معضلات اجتماعی، بحث تامین خدمات پشتیبان سکونتگاه‌ها و ... با کاوه حاج علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

*در خصوص تفاهم‌نامه‌ای که قرار است بین شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی در خصوص تامین مسکن تهرانی ها امضا شود توضیح دهید؟ این تفاهم نامه چه زمان امضا خواهد شد؟


قرار است تفاهم نامه‌ای بین شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی بزودی امضا شود. در این تفاهم نامه بر همکاری دو دستگاه در خصوص برنامه تامین مسکن و نوسازی بافت فرسوده تاکید شده است و قرار است  امکانات خوبی فراهم می شود و  در زمینه نوسازی بافت فرسوده حمایت‌های ویژه انجام شود.


قرار است که ساخت و سازهایی در بافت فرسوده و اراضی ناکارآمد رها شده صورت گیرد. همکاری بین دو دستگاه زمینه را برای توسعه ایجاد می کند. برخی موانع و مشکلات هم  که برای تامین مسکن و نوسازی وجود دارد با این تفاهم برطرف می‌شود.

قرار است سطح حمایت از نوسازی بافت فرسوده افزایش و تامین مسکن در این محدوده رشد یابد. اعتقاد داریم که همه مسکن مورد نیاز شهر تهران در محدوده قانونی شهر( در بافت فرسوده و اراضی رها شده) قابل تامین است و دیگر نیاز نیست که شهر تهران گسترش افقی داشته باشد البته باید تسهیلات و امکانات هم برای تامین مسکن داده شود و ضوابط تشویقی در این زمینه ایجاد شود. دستگاه ها بر روی چارچوب ها توافق کردند در صورت امضاء تفاهم‌نامه کار اجرایی خواهد شد.

*با توجه به اینکه در تهران کمبود مسکن داریم و قبلا برای رفع این مشکل ساخت و سازهای در حاشیه شهر مانند پرند و پردیس صورت گرفته است به گفته شما  با امضای این تفاهم نامه دیگر ساخت و ساز در حاشیه صورت نمی گیرد بلکه تامین مسکن در داخل شهر صورت می‌گیرد چطور این امر رخ خواهد داد؟ آیا دستگاه های ذی ربط در این زمینه توافق خواهند کرد؟ محاسن و معایب اجرای این کار چیست؟

بر اساس تحلیل های به دست آمده کلانشهر تهران نیازمند سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است ما باید این نیاز را برطرف کنیم و برای این امر دو فرصت وجود دارد. ابتدا اینکه از  ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در مرکز و جنوب شهر تهران استفاده کنیم از سوی دیگر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی ناکارآمد در داخل شهر واقع در کمربند جنوبی شهر و در محدوده قانونی وجود دارد که ما می‌توانیم در این محدوده ها واحدهای مسکونی بسازیم و نیاز سالیانه تهران به تامین مسکن را برطرف کنیم. اگر تامین مسکن در داخل شهر صورت گیرد بسیاری از زیرساخت ها موجود است و کمتر با کمبود روبرو می شویم و هزینه‌های اقتصادی و اجرایی هم تا حدی قابل کنترل و کاهش می یابد. حداقل در شهر تهران با این کار دیگر مردم به حاشیه نخواهند رفت و در داخل شهر با ساخت و سازها می توانیم به نیاز شهروندان پاسخ دهیم.

در حال حاضر مشکل ترافیک و آلودگی هوا وجود دارد و با انجام این کار جمعیت رشد می کند. چه اشکالاتی با اجرای طرح به وجود می آید؟ در این زمینه توضیح دهید.

واقعیت این است که جمعیت حتی اگر در  داخل شهر تهران زیاد نشود به شهرهای مجاور می روند اما وابستگی این افراد به تهران همچنان وجود دارد و  از بین نمی‌رود. این افراد برای  اوقات فراغت و آموزش، کار و ...  به تهران وابسته هستند و محل سکونت آنها شاید در اطراف تهران باشد اما آنها برای کار و مرتفع کردن نیازها به تهران می آیند.

تجربه نشان داده که اگر در داخل شهر تامین مسکن صورت گیرد دیگر سکونتگاههای غیر رسمی در محدوده پیرامونی شهر رخ نمی دهد. اگر در این زمینه گام برداریم اتفاقات خوبی رخ می دهد. در حال حاضر تعدادی از مردم برای اشتغال به تهران می آیند و برای جابجایی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر امروز ۱۰ میلیون سفر در شهر رخ دهد سه و نیم میلیون سفر یعنی ۳۵ % مربوط به کسانی است که در سکونتگاه های اطراف تهران زندگی می کنند و برای کار و آموزش و ... به تهران می آیند.


*شما گفتید که سالانه  باید ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شود تا نیاز شهر مرتفع شود در سال‌های گذشته چه میزان مسکن در پایتخت ساخته شده است؟

در  سال‌های گذشته تامین مسکن در تهران کاهش پیدا کرده است. جمعیت در شهرها و روستاهای پیرامونی پایتخت افزایش چشمگیری یافته است و در برخی از سکونتگاهها رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.تقریبا سالانه 60 هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شده است.

این که نگذاریم جمعیت از یک حدی بالاتر رود مشکل را حل نمی کند شاید مشکلات جدیدتری هم ایجاد کند.

*در خصوص ایجاد شهر فشرده و هوشمند توضیح دهید؟

با توجه به محدود بودن جغرافیایی شهر تهران باید به سمت ایده شهر فشرده و هوشمند حرکت کنیم.در واقع مدل های مختلف شهرها و کلانشهرها را باید بررسی کنیم که با افزایش جمعیت چه اقداماتی انجام داده اند. فقط تهران هم این شرایط را ندارد و در همه جای دنیا مردم به سمت کلان‌شهرها حرکت می کنند چراکه کانون فرصت و توسعه استانی است.

در مواجهه با رشد جمعیت دو راه حل وجود دارد یکی اینکه به سمت شهر ها بدون مرز برویم. که البته این کار پیامدهای منفی دارد و به دنبال آن نیستیم. ما باید به دنبال مدل متفاوتی برای رشد شهری باشیم و آن هم رشد فشرده است که از اراضی داخل محدوده شهر برای توسعه استفاده کنیم.

ما در تفاهمنامه به دنبال استفاده از ظرفیت بافت فرسوده و اراضی رها شده هستیم و می خواهیم که در داخل شهر توسعه داشته باشیم.البته این را هم بگویم که امروزه تقریبا در تمام کلانشهرهای دنیا بر این اساس اقدام می‌کنند و پاسخ به نیازهای می دهند و شرایط بهتر می‌شود.

*تامین مسکن در کلان شهر تهران با استفاده از کدام ظرفیت‌ها صورت می گیرد و آیا برای تأمین مسکن دولت وام ویژه‌ای در نظر می‌گیرد؟

قرار است تامین مسکن با استفاده از ظرفیت مردم و سازندگان بخش خصوصی باشد و یکی از پایه‌های اساسی آن تسهیلات بانکی باشد که برای ساخت و ساز داده شود و هم باید تسهیلاتی در بافت فرسوده برای اسکان موقت برای طول دوران ساخت و ساز داده شود. انتظار این است که دولت نگاه ویژه‌ای داشته باشد که خوشبختانه در این دوره اجماع خوبی صورت گرفته است

*چه میزان وام برای ساخت و ساز و همچنین اسکان موقت برای طول دوره ساخت داده می شود؟

تفاهمنامه منعقد شود جزئیات هم داده می شود. این تفاهم نامه نوسازی مسکن و بهسازی و توانمندسازی در محلات هدفمند بازآفرینی شهر تهران است و به زودی منعقد خواهد شد.

*در یک برنامه  مدون چه میزان مسکن در تهران ساخته می شود؟

ببینید تهران سالانه نیازمند ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است. تلاش  می‌کنیم که با انعقاد این قرارداد به سمت تامین مسکن برویم و در یک برنامه مدون  امکان تامین حداقل ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در سال را داشته باشیم در حال حاضر میزان تامین مسکن ۶۰ هزار واحد است یعنی دو و نیم برابر با کف انتظار فاصله داریم.

انتظار این است که ۹۰ هزار واحد به عدد فعلی اضافه شود. اگر پلکانی هم حساب کنیم در سال ۱۴۰۱،  ۱۰۰ هزار واحد مسکونی، در سال 1402 و صد و بیست و پنج هزار واحد مسکونی و در سال ۱۴۰۳ به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی برسیم. البته تاکید می کنم که از سال ۹۳ تاکنون سالانه ۶۰ هزار واحد مسکونی تولید شده و ما عقب ماندگی  در این زمینه داریم و باید بگویم که سالانه ۹۰ هزار واحد عقب هستیم.

*موانعی بر سر راه نوسازی بافت فرسوده در تهران وجود دارد. چه پیش بینی هایی در این تفاهم نامه برای رفع این موانع صورت گرفته است؟ در این باره توضیح دهید.

رفع برخی موانع در اختیار وزارت راه و شهرسازی که برطرف می شود. البته شهرداری تهران و دولت هم به دنبال مانع زدایی برای تامین مسکن هستند. ۱۳,۵۰۰ واحد در نوار حاشیه خطوط راه آهن در مرکز شهر و ۳۸۰۰ پلاک در حریم دکل های فشار قوی باید تعیین تکلیف شود که البته قرار است با همکاری دو دستگاه موانع برطرف شود.

آیا در نوسازی بافت فرسوده در تهران فقط قرار است به بحث نوسازی توجه شود و یا برای رفع معضلات اجتماعی در این زمینه هم برنامه ریزی شده است. در برخی از مسکن هایی که در حاشیه شهر ساخته شده زیرساخت ها فراهم نشده و خدمات لازم  داده نمی شود در این طرح برنامه چیست؟

موضوع نوسازی بافت فرسوده چند وجهی است یکی از بخش های بافت فرسوده نوسازی است اما ابعاد چندگانه ای دارد. اعتقاد داریم که باید ابعاد مختلف نوسازی مورد بررسی قرار گیرد و متناسب با ساخت و ساز آنها هم پیش رود.

برای نوسازی مسکن باید مجموعه‌ای از برنامه‌ها را داشته باشیم که البته در تفاهم شهرداری تهران با وزارتخانه بحث تامین خدمات پشتیبان سکونتگاهها دیده شده است. محله خوب فقط مسکن خوب نیست بلکه باید زیرساخت‌ها و امکانات هم در اختیار مردم قرار گیرد.

قرار است که در این تفاهم نامه دو طرف منابع را به اشتراک بگذارند و متناسب با موضوع ساخت و ساز بحث تامین خدمات هم پیش رود البته باید مجموعه اقدامات نرم افزاری برای آموزش و توانمندسازی انجام شود هر چند که تاکنون هم توسط شهرداری در محلات دارای بافت فرسوده اقداماتی صورت گرفته است.

قیمت آپارتمان امروز ۵ شهریور ۱۴۰۱

بر اساس بررسی‌های میدانی برای قیمت مسکن در تهران، مشاورین املاک سطح شهر قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را به شرح جدول زیر اعلام کردند.

اختصاص 197 هکتار زمین در آلونی...

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۹۷ هکتار از اراضی ملی خارج از محدوده شهر «آلونی» برای ساخت مسکن طرح نهضت ملی اختصاص یافت. ۱۹۷ هکتار از اراضی ملی خارج از محدوده شهر آلونی برای ساخت مسکن طرح نهضت ملی اختصاص یافت. همزمان با هفته دولت کلنگ احداث واحدهای طرح نهضت ملی مسکن و مجتمع ادارات در اراضی شهرستان خانمیرزا به زمین زده شد.با مصوبه شورای مسکن استان و پس از انجام آزمایشات ژئوتکنیک و مکانیک خاک، ۱۹۷ هکتار اراضی توسط منابع طبیعی تحویل راه و شهرسازی شد.

بازار مسکن رفت به خواب رکود

در حالی که از ابتدای اردیبهشت تا پایان تیرماه بازار مسکن پایتخت با افزایش نسبی معاملات همراه بود، مرداد ماه وضعیت بازار مسکن تحت‌تاثیر دو عامل دستخوش تغییر شد. تغییری که به واسطه آن، فروش در بازار مسکن را در چند هفته اخیر دشوارتر از ماه‌های پیش از آن کرد. با شروع شهریور ماه نیز از آنجا که هنوز از تاثیرگذاری عوامل رکودزا در بازار مسکن به طور محسوس کاسته نشده. فعلا تغییر محسوسی پیرامون وضعیت بازار مسکن به چشم نمی‌آید.

قیمت آپارتمان در تهران_دوم شهریور ۱۴۰۱

قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

خانه الان بخریم یا بعد از توافق احتمالی

پیش‌ بینی قیمت مسکن یک کارشناس اقتصادی مسکن از ثبات قیمت مسکن تا یکسال آینده خبر داد و گفت: بحث توافق احتمالی یا حتی عدم توافق مذاکرات و برجام در حال حاضر تاثیر خاصی روی قیمت مسکن و زمین نخواهد داشت وضعیت بازار مسکن مانند بازار ارز و سکه نیست که با کوچکترین خبری از برجام تحت تاثیر قرار گیرد. مسکن به یکی از موضوعات پر از دغدغه و بحث برانگیز برای اکثر خانواده‌ها تبدیل شده است.

316 واحد مسکونی در نیکشهر افتتاح می‌شود

316 واحد مسکونی طی هفته دولت در نیکشهر افتتاح می‌شود فرماندار نیکشهر گفت: 316 واحد مسکونی با هزینه 316 میلیارد ریال در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید. مجیب حسنی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: 316 واحد مسکونی با هزینه 316 میلیارد ریال در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

قیمت دلار در فردای احیای برجام

به سقوط قیمت ارز خوشبین باشیم؟ یک کارشناس بازار ارز معتقد است: ممکن است توافقات و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده و آزادی فروش نفت بتواند به طور موقت و مانند یک مسکن بر روی اقتصاد کشور اثر بگذارد، ولی درمان اصلی نیست.علی‌اصغر سمیعی در یادداشتی درباره قیمت احتمالی ارز پس از توافق برجام . با اینکه برجام و توافقات احتمالی می‌تواند توانایی‌های مالی بانک مرکزی را افزایش دهد، ولی آمدن مقداری پول به خزانه کشور نمی‌تواند بر واقعیت‌های اقتصادی اثر جدی بگذارد.

تحویل 2 هزار واحد مسکن در دهه فجر

تحویل 2 هزار واحد مسکن در سیستان و بلوچستان طی دهه فجر مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی از تحویل 2 هزار واحد مسکن در سیستان و بلوچستان طی دهه فجر خبر داد. حسین مذنب مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی در سفر به سیستان و بلوچستان از پروژه های نهضت مسکن در سیستان و بلوچستان بازدید کرد.

تفاهم نامه سازمان ملي زمين و مسکن و...

تفاهم نامه سازمان ملي زمين و مسکن و وزارت دفاع براي ساخت 500 هزار واحد مسکوني زمین‌های در اختیار ستاد کل نیرو‌های مسلح قابلیت ساخت 500 هزار واحد مسکونی را دارد که این میزان، بخش قابل توجهی از اراضی مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن را شامل می‌شود.

حداقل هزینه‌های زندگی چقدر است؟

هزینه زندگی کارگران و بازنشستگان ماهی چند؟ اجاره خانه در تهران و کلانشهرها یک معضل است؛ الان در تهران، وقتی مبلغ رهن را در نظر بگیریم، متوسط اجاره خانه ده تا ۱۲ میلیون تومان است؛ هزینه‌های آموزش و درمان و حمل و نقل هم سرسام‌آور است. «ساده زندگی می‌کنیم، در همین رشت شهریه‌ی یک ترم مدرسه غیرانتفاعی، نوزده میلیون تومان است اما ما که بچه‌هایمان را نمی‌توانیم به این مدارس بفرستیم. اگر خرید کنیم فقط از تره‌بار؛ تره‌بار هر کیلو میوه زیر ۲۵ هزار تومان نیست

رواج پدیده تازه در بازار مسکن

بازار مسکن برخلاف بازارهای مالی هم‌چنان در رکود به سر می‌برد. در هفته‌های اخیر بسیاری از معاملات مسکن چه از سوی خریدار و چه از سوی فروشنده فسخ شده است. دلیل فسخ قراردادهای مسکن چیست و آیا تعیین تکلیف برجام، به رکود بازار خاتمه می‌دهد؟ برخی از واسطه‌های ملکی عدم قطعیت در مذاکرات برجام باعث شده در چند ماه اخیر معاملات بازار مسکن راکد باقی بماند. این رکود با توجه به شروع دور جدید مذاکرات وین سنگین‌تر حس می‌شود.

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهر برای خرید...

با چه حقوقی در آمریکا صاحبخانه شویم؟ در شهر نیویورک، یک فرد برای خرید خانه باید حداقل حسابی شش رقمی داشته‌باشد، اما در کلیولند فرد آمریکایی می‌تواند با درآمد سالانه کمی بیش از ۴۵۰۰۰ دلار صاحب‌خانه شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که شهروند آمریکایی برای خرید خانه حداقل به درآمد سالانه ۴۵ هزار دلار نیاز دارد.

بی رغبتی سرمایه گذار بازار مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس با بازار مطرح کرد بی رغبتی سرمایه گذار به دلیل عوارض ۶۰ درصدی ساخت و ساز مسکن چندین برابر شدن نرخ بیمه ساختمانی عضو کمیسیون عمران مجلس درباره رکود و کاهش ساخت مسکن امسال شهرداری ها در کلان شهرها عوارض ساخت و ساز را بیش از ۶۰ درصد و گاهی اوقات بیش از صد درصد افزایش داده اند.

هزینه اجاره خانه های لوکس در تهران

آپارتمان های لوکس محله های شمالی پایتخت همیشه مشتری‌های خاص خود را دارند و چندان تابع فضای کلی بازار مسکن در تهران نیست. این روزها پیدا کردن آپارتمان نقلی در یک محله متوسط با مبلغ اجاره زیر ۵ میلیون تومان دشوار است. این درحالی است که اجاره‌های پیشنهادی نسبتی با حداقل حقوق مصوب ندارد. افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای بود که سران سه قوه بسته‌ای حمایتی را برای مهار قیمت اجاره مصوب کردند.

طرحی پایین آوردن قیمت خانه

نماینده مجلس با انتقاد از وضعیت نامناسب اجاره‌بهای مسکن در کشور گفت: نهضت ملی مسکن طرح خوبی است که به تعادل عرضه و تقاضا کمک می‌کند. اجرای قانون جهش تولید مسکن به صورت کلی بسیار مفید است اما متاسفانه در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در منطقه سیستان با وجود قریب به ۵۰۰ هزار نفر جمعیت اتفاق خاصی در حوزه ساخت مسکن رخ نداده و تنها تعدادی زمین در منطقه ای نامناسب برای این امر شناسایی شده است.

واگذاری واحدهای مسکونی به خبرنگاران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه توضیحاتی درباره جزئیات پرداخت وام خرید کالا از طریق کارت اعتباری ویژه خبرنگاران، از رایزنی برای واگذاری ۱۴ هزار مسکن ویژه خبرنگاران خبر داد. وزیر ارشاد با اشاره به فعالیت حدود ۱۷ هزار فعال رسانه‌ای در کشور و تلاش دولت برای بهره‌مندی آنان از زیرساخت‌های لازم فعالیت حرفه‌ای تاکنون بسته اینترنت هدیه روز خبرنگار برای ۱۲ هزار نفر تخصیص یافته و سایر خبرنگارانی که تاکنون مشمول دریافت این بسته اینترنت نشده‌اند با تکمیل مدارک می‌توانند از این فرصت بهره‌مند شوند.

سند خانه بیاورید وام اجاره بگیرید

بهانه تراشی برخی بانک‌ها در پرداخت وام اجاره در شرایطی که تسهیلات کمک ودیعه مسکن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از اوایل خردادماه امسال ابلاغ شده، بنا به گفته برخی متقاضیان در نقاط مختلف کشور، برخی بانک‌ها به بهانه نداشتن ابلاغیه و بخشنامه از پرداخت این وام خودداری می‌کنند. برخی مستاجران هم می‌گویند که بانک به آنها گفته کپی سند خانه یا خودرو متعلق به خود را بیاورید تا بدانیم توانایی پرداخت وام اجاره را دارید.

خانه های حسینی برای حمایت از مستاجران

راه اندازی پویش خانه های حسینی برای حمایت از مستاجران یکی از مهم ترین فعالیت های این روزهای بنیاد راه اندازی پویش خانه های حسینی است که در آن، مستاجر متعهد می شود در ازای تخفیفی که از صاحب خانه می گیرد. به صورت مستمر در خانه ای که اجاره کرده، مراسم روضه برپا کند یا زیارت عاشورا بخواند و یا خانم خانه برای کودکان کلاس قرآن و نهج البلاغه داشته باشد.

بازار مسکن مقداری از تب و تاب افتاد

مشاوران املاک شهر تهران از کاهش هیجانات بازار مسکن در مردادماه خبر می‌دهند. پس از یک دوره التهاب در چهار ماهه ابتدای سال جاری به نظر می‌رسد بازار ملک به ثبات نسبی رسیده و اطلاعات غیرسمی نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت نسبت به ماه گذشته نصف شده است. انتظارات تورمی در بازار مسکن تا حدودی کاهش یافته و فعالان بازار می‌گویند که اثر ریسکهای غیراقتصادی در بازار کمرنگ شده است.

مبلغ وام مسکن نخبگان مشخص شد

عضو هیئت مدیره بانک مسکن از افزایش وام مسکن نخبگان و استعدادهای برتر به ۶۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله خبر داد. باتوجه به نقش مسکن در ایجاد آرامش خانوار و تأکید مدیران ارشد بانک درخصوص حمایت از موضوع تهیه مسکن، سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن نخبگان و استعدادهای برتر به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

قیمت نجومی مسکن ملی چه کسانی سود کردند؟

قیمت مسکن از ابتدا تا به امروز با نوسان زیادی همراه شده است که این مهم برای بسیاری از متقاضیان دردسرهای مالی زیادی را به وجود آورده است. باتوجه به آخرین قیمت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن که چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده، اگر بعضی واحدها با همین نرخ به دست متقاضیان برسد قیمت یک واحد ۶۰ متری این پروژه ۲۸۲ میلیون تومان خواهد بود؛ البته برخی سازندگان مدعی هستند که به دلیل رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی قیمت هر متر به حدود ۸ میلیون تومان رسیده .....