بازار املاک / وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن

وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن

کارشناسان: با این روشها ثبات نرخ اجاره سخت است.رشد ۱۰۰ درصدی اجاره بها در دو سال صدای دولت و رییس جمهور را درآورد بطوریکه رئیسی دستور داد کارگروهی برای بررسی مقابله با رشد اجاره بها تشکیل شود، اما سوال این است این اقدام می تواند موفقیت آمیز باشد؟ گروه راه و مسکن: آمار دی ماه بانک مرکزی در خصوص تورم و اجاره بها اگر چه تا حدودی به واقعیت های بازار مسکن نزدیک بود اما نکته قابل توجه این گزارش این بود که دلیل تورم در آبان ماه رشد بیش از ۴۰ درصدی اجاره بها بوده است.

اما بانک مرکزی بعد از گزارش های آبان ماه متوجه شد که میزان رشد نرخ تورم اجاره مسکن در آذر ماه بیشتر از آبان ماه بوده و به ۵۴ درصد رسیده است.
در واقع در گزارش بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین دلایل رشد نرخ تورم نقطه به نقطه علاوه بر اقلام خوراکی اجاره مسکن بوده.
به طوری‌که این بانک میزان رشد نرخ تورم اجاره مسکن را در اذرماه ۵۴ درصد اعلام کرده که این روند در دی ماه نیز با رشد ۴. ۴۳ درصدی همراه شد و سهم بیش از ۵۴. ۴ درصدی را در رشد نرخ تورم این ماه داشته است.

این آمار نشان داد که تا چه حد اجاره بها در تورم نقش دارد و همین گزارش کافی بود تا حساسیت ها نسبت به کنترل اجاره بها در دولت بیشتر شود.
 در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز مقرر شد این ستاد، سیاست حمایتی خود را با هدف کنترل رشد اجاره بها و حمایت از اجاره‌نشینان تدوین و ارائه کند.
بعد از این ماجرا بود که رییسی رئیس جمهور دستور تشکیل کارگروهی در این خصوص را ارائه کرد تا راهکارهای ویژه ای قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات اندیشیده شود.

در سه سال گذشته رشد بیش از ۶۰۰ درصدی را تجربه کرد و هر چند مدتی است که روند رشد آن خیلی اندک است و از تورم بسیار عقب تر اما همین رشد کافیست که متوجه رشد اجاره بها شویم. 
حالا وقتی قیمت مسکن مدتی است ثابت مانده اجاره بها برای ترمیم این عقب ماندگی خود اقدام می کند.
حسن محتشم عضو هیات مدیره انبوه سازان مسکن در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه گشتن به دنبال دلایل رشد اجاره بها چندان هم سخت نیست 


قیمت مسکن در سه سال گذشته رشد بیش از ۶۰۰ درصدی را تجربه کرد و هر چند مدتی است که روند رشد آن خیلی اندک است و از تورم بسیار عقب تر اما همین رشد کافیست که متوجه رشد اجاره بها شویم. 
حالا وقتی قیمت مسکن مدتی است ثابت مانده اجاره بها برای ترمیم این عقب ماندگی خود اقدام می کند.

اجاره بها تابع قیمت مسکن است اما به هر حال قیمت اجاره معمولا مطابق با شرایط درآمدی خانوارها رشد می‌کند .
که این موضوع باعث شده تا در زمان‌هایی که رشد قیمت مسکن ثابت می‌ماند بازار اجاره نسبت به ترمیم این عقب ماندگی اقدام کند. 
البته باید توجه داشت که با وجود این میزان رشد قیمت اجاره بها همچنان از قیمت مسکن عقب‌تر بوده بنابراین احتمالا ظرف یک تا دو سال آینده نرخ اجاره بهای مسکن با شیبی ملایم تداوم یابد.


پرداخت تسهیلات و اقدامات این چنینی به نوعی یک مسکّن است اما برای چاره جویی در این خصوص چرا راه دور می رویم. 
باید بخش خصوصی را برای تولید مسکن ارزان قیمت تقویت کرد و در نهایت اجاره داری حرفه ای را راه اندازی کنیم. 
البته راه اندازی اجاره داری حرفه ای شرایط خاص خود را دارد که نیازمند تصویب برخی قوانین است.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا دادن تسهیلات و تشکیل کمیته برای کنترل اجاره بها می تواند مفید باشد؟ گفت: 
به هر حال پرداخت تسهیلات و اقدامات این چنینی به نوعی یک مسکّن است اما برای چاره جویی در این خصوص چرا راه دور می رویم. 
باید بخش خصوصی را برای تولید مسکن ارزان قیمت تقویت کرد و در نهایت اجاره داری حرفه ای را راه اندازی کنیم. 
البته راه اندازی اجاره داری حرفه ای شرایط خاص خود را دارد که نیازمند تصویب برخی قوانین است.


اما در سال جاری و سال گذشته طرحی با هدف کمک به مستاجران اجرایی شد که بر اساس آن مقرر شد به مستاجران با ارائه مستندات به سیستم بانکی وام ودیعه درافت کنند.
وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن| کارشناسان: با این روشها ثبات نرخ اجاره سخت است!
بر اساس آمار منتشر شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که نشان می داد .
متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در تهران در آذر ماه امسال ۸۴ هزار تومان است .
 مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک واحد ۱۰۰ متری ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت کند وام ودیعه به میزان لازم پرداخت نشده است.


این در حالی است که در مهر ماه سال ۱۳۹۸، متوسط اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۴۰ هزار تومان بود که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها طی دو سال گذشته را شاهد بوده‌ایم.
متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در تهران در آذر ماه امسال ۸۴ هزار تومان است.
 مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت کند .
این در حالی است که در مهر ماه سال ۱۳۹۸، متوسط اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۴۰ هزار تومان بود که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها طی دو سال گذشته را شاهد بوده‌ایم


دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در حالی پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در ۲ سال گذشته را ۱۲۵ هزار میلیارد اعلام می کند که نیاز سالانه مستاجران به وام ۵۰۰ هزار میلیارد ریال است.



مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس و عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه باید نگران افزایش آمار اجاره نشینی و مستاجران بود گفت: 


آمار پرداخت وام ودیعه مسکن در سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان و در سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. 
در صورتی که نیاز مردم با توجه به افزایش قیمت، میزان مورد نیاز به ودیعه مسکن حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است. 
حال با تشکیل کمیته کنترل اجاره بها باید گفت وعده سرخمن داده شده است.
بر اساس آمارها، رشد قیمت مسکن و اجاره بها باعث شده تا سهم مسکن در سبد هزینه خانوارها به ۱.۳ برابر «حد مجاز» برسد. 
برخی نتایج از تازه‌ترین آمار رسمی در خصوص سهم پارامترهای مختلف در سبد هزینه‌ای خانوارها نشان می‌دهد.
هزینه اجاره‌نشینی در شهرهای کشور در سال ۹۹ به ۴۳‌درصد افزایش یافته است که یک رکورد تاریخی برای وزن مسکن در سبد مصرفی به حساب می‌آید.


وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن| کارشناسان: با این روشها ثبات نرخ اجاره سخت است!
آنطور که کارشناسان اقتصاد مسکن می‌گویند مشخص است که وضعیت موجود بازار اجاره مســـکن، وضعیت غیر منتظره‌ای نیست. 
چرا که اجاره بـــها تا حد زیادی از قیمت مسکن تأثیر می‌پذیرد و اجاره بها، «نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن» محسوب می‌شود .
کسی که ملک خود را اجاره می‌دهد، در عمل یک سرمایه‌گذاری در کالایی به اسم مسکن کرده و بازدهی این سرمایه‌گذاری، همان اجاره مسکنی است که دریافت می‌کند. 
پس بنابراین وقتی میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن افزایش می‌یابد به این معنا که خریدار باید پول بیشتری برای خرید مسکن بدهد، طبیعتا متناسب با آن انتظار دارد که اجاره بیشتری هم دریافت کند.


از آنجا که به گفته برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس، قیمت مسکن در ۷ سال حدود ۷۰۰ درصد افزایش داشته است اجاره بها نمی‌توانست به این سرعت افزایش یابد.
چون اجاره بها باید با درآمد خانوارهای طبقات متوسط یا پایین‌تر منطبق می‌شد، بنابراین نه تنها رشد اجاره بها در ماه‌های اخیر متوقف نشده است، بلکه در یکی دو سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

سهم مسکن در کل هزینه سالانه خانوار

آخرین گزارش مرکز آمار از بودجه خانوار، مربوط به سال ۱۴۰۱ است که سهم مسکن از کل هزینه سالانه خانوار به بالاترین سطح خود می‌رسد.

قیمت خانه با این اتفاق ارزان می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث ١٠٠٠ واحد از مساکن نهضت ملی و مشارکتی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان را به اجرا می‌رسانیم، گفت: حمایت ما از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها مالی و تسهیلاتی نیست بلکه در حمایت‌ها به دنبال ایجاد پلتفرم‌هایی هستیم که ساختار بروکراسی تغییر دهیم و به ساختار شبکه‌ای برسیم که بتوانیم از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده کنیم.​

بانک‌ها بازار مسکن را به آتش کشیدند؟

تقریبا تمام کارشناسان این گزاره را تایید می‌کنند که بانک‌ها یکی از مظنونین قطعی افزایش قیمت‌ها دربازارمسکن کشور هستند؛ چراکه آنان برای جبران ناترازی‌های خود وضمنا سرمایه گذاری، درعین داشتن نقدینگی اقدام به خرید انبوده واحد‌های مسکونی درکشور کرده وبدین سان باعث برهم خوردن عرضه وتقاضا دراین بازار وافزایش قیمت‌ها می‌شوند.

رکود شدید در بازار مسکن

بسیاری از افرادی که در سال‌های گذشته به خانه‌دار شدن امیدوار بودند، اکنون این امید را از دست داده‌اند و در حال تلاش برای تأمین هزینه‌های رهن منازل خود هستند.برپایه آمارها، خرداد ماه امسال سه‌هزار و ۸۰۰ قرارداد خرید مسکن در تهران به ثبت رسید که نشان‌دهنده رکود شدید در این بخش است.

تاثیر افزایش قیمت سیمان بر بهای مسکن

قطعی برق در فصل گرما یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی‌ است که صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. امسال نیز قطعی برق، دامن صنعت سیمان را گرفته و موجب افزایش قیمت این فراورده ساختمانی شده است.

با پول کم صاحب خانه شوید

رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن گفت: در شرایط تورمی کشور مردم می‌توانند با هر سرمایه‌ای یونیتی از نهضت ملی مسکن خریداری کنند.

مسکن در بدترین وضعیت دهه‌های اخیر

بد مسکنی به بدترین وضعیت در دهه‌های اخیر رسیده است و طبق آنچه داده‌های رسمی و گزارش‌ها می‌گویند، سیر سقوطِ شهروندان از ارتفاعِ بلندِ مسکن شایسته از سال ۱۴۰۰ به شیوه‌ای جدی کلید خورده است.

بازار مسکن کاملا از بازار ارز تاثیر...

فهرست فایل‌های ارائه‌شده از بازار مسکن طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد، بازار مسکن با نوعی ثبات در قیمت‌ها همراه بوده که در بازار کاملا محسوس است.

شرایط دریافت وام 4 میلیارد تومانی بانک...

مشتریان بانک توسعه تعاون که مایل به خرید دفتر کار اداری یا مسکونی هستند و کمبود مالی دارند، امکان درخواست برای تسهیلات 4 میلیارد تومانی طرح «هم کار» این مجموعه را دارند. این وام 4 میلیاردی به ساکنان شهرهای بزرگ تهران، کرج، مشهد، تبریز، شیراز و اهواز پرداخت می‌شود.

شرایط ویژه وام مستاجری در سال ۱۴۰۳

با توجه به افزایش قیمت مسکن و هزینه‌ بالای رهن و اجاره در کشور دولت برای کمک به مستاجرین مصوبه وام کمک ودیعه مسکن( وام اجاره) را تصویب کرد. این وام توسط به ۲۰ بانک، ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران‌زمین، پست بانک و مؤسسه اعتباری ملل ابلاغ شد.

راهی برای کاهش قیمت مسکن

توسعه افقی شهرها در دولت چهاردهم منجر به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن می‌شود.الحاق اراضی یکی از اصلی‌ترین نیازهای پروژه های نهضت ملی مسکن است که باید این موضوع را هم دولت چهاردهم دنبال کند در حالی که توسعه افقی شهرها در سال های گذشته زمینه ساز کاهش مدت زمان خرید مسکن شده است. طبق آمارها ساخت مسکن، شهرک سازی و توسعه افقی شهرها و همچنین بازگشت به پروژه های ویلایی سازی انگیزه را برای بسیاری متقاضیان افزایش داده است.

با انتشار 5000 آگهی جعلی، قیمت مسکن را...

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با بیان اینکه با قانون جدید مسکن جلوی انتشار آگهی‌های جعلی را می‌گیریم، گفت: گزارش‌هایی داشتیم که یک فرد با انتشار 5 هزار آگهی فیک از طریق یکی از سکوهای اینترنتی توانست 5 درصد قیمت یک منطقه را افزایش دهد.

پیش‌بینی بازار مسکن؛ زمان مناسب برای...

واسطه‌های بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ادامه روند نزولی بازارهای سرمایه نظیر دلار، طلا و سکه، قیمت مسکن افزایش خواهد یافت. برخی از واسطه‌های ملکی معتقدند که در صورت ادامه روند نزولی بازارهای سرمایه با نقدشوندگی بالا مانند دلار، طلا و سکه، افزایش قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود.

اهدا زمین رایگان به اقشار کم درآمد

زمین رایگان با اجاره ٩٩ ساله در اختیار افرادی قرار خواهد گرفت که در روستاها ساکن شوند. بدین ترتیب تا پایان دولت به ٢ میلیون متقاضی در شهرها و روستاها زمین داده می‌شود

۷۰ درصد حقوق کارگران صرف اجاره‌بها...

​رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری کشور با اشاره به اینکه اصل ۳۱قانون اساسی درباره تأمین مسکن همواره رعایت نشده است گفت: کدام کارگری با ۱۱ میلیون حقوق می تواند از پس هزینه های مسکن در کشور برآید؟

خرید خانه با سرمایه کم

خرید خانه با سرمایه کم ممکن است چالش بزرگی به نظر برسد، اما با برنامه‌ریزی دقیق و استراتژی‌های مناسب می‌توانید به این هدف دست یابید. به بررسی روش‌ها و نکات کلیدی برای خرید خانه با حداقل سرمایه پرداخته و راهکارهای عملی برای شما ارائه خواهیم داد.

آرامش قیمت مسکن و تب تند اجاره بها

بانک مرکزی داده های خود از وضعیت بازار مسکن تهران را برای اردیبهشت و خرداد امسال به روزرسانی کرد. با استفاده از این داده ها مشخص می شود که در سه ماهه نخست امسال، معاملات مسکن در این شهر حدود ۸ درصد بیشتر شده و این اتفاق همزمان با تورم ۵.۵ درصدی مسکن رخ داده است.

دریافت وام اجاره 200 میلیون تومانی

وام ودیعه مسکن یکی از راه هایی است که افراد برای رهایی خود از کرایه خانه به آن امید دارند. در این فصل که همه درگیر اسباب کشی هستند خیلی از مستأجران به وام ودیعه مسکن فکر میکنند ولی وقتی مبلغ و سود آن را می‌بینند از این فکر خیلی ها منصرف می‌شوند و به دنبال راه دیگری برای جبران هستند.

خبر مهم برای مستاجران

سقف اجاره بهای مسکن به ۳۱ استان کشور ابلاغ شد که با اجرای آن شاهد قانونی شدن کامل سقف اجاره بهای مسکن خواهیم بود.

کمک سامانه خودنویس به مستاجران

انتفاع مالی مستاجران و موجران از محل ثبت رایگان قرارداد اجاره در سامانه خودنویس به مرز هزار میلیارد تومان رسیده است. طبق آمار‌های وزارت راه و شهرسازی، در دوره فعالیت سامانه خودنویس ۵۷۰ هزار و ۷۵۴ قرارداد اجاره در این سامانه ثبت شده و کل حق کمیسیون این قرارداد‌ها در هزینه طرفین معامله صرفه جویی شده است.

قیمت مسکن بعد از انتخابات

نتظار از دولت چهاردهم آن است که بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تامین مالی شامل پیش‌فروش و تسهیلات مسکن، دیپلماسی فعال برای توسعه خدمات مهندسی و ارتقای توان علمی صنعت ساختمان را مدنظر قرار دهد.