بازار املاک / وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن

وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن

کارشناسان: با این روشها ثبات نرخ اجاره سخت است.رشد ۱۰۰ درصدی اجاره بها در دو سال صدای دولت و رییس جمهور را درآورد بطوریکه رئیسی دستور داد کارگروهی برای بررسی مقابله با رشد اجاره بها تشکیل شود، اما سوال این است این اقدام می تواند موفقیت آمیز باشد؟ گروه راه و مسکن: آمار دی ماه بانک مرکزی در خصوص تورم و اجاره بها اگر چه تا حدودی به واقعیت های بازار مسکن نزدیک بود اما نکته قابل توجه این گزارش این بود که دلیل تورم در آبان ماه رشد بیش از ۴۰ درصدی اجاره بها بوده است.

اما بانک مرکزی بعد از گزارش های آبان ماه متوجه شد که میزان رشد نرخ تورم اجاره مسکن در آذر ماه بیشتر از آبان ماه بوده و به ۵۴ درصد رسیده است.
در واقع در گزارش بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین دلایل رشد نرخ تورم نقطه به نقطه علاوه بر اقلام خوراکی اجاره مسکن بوده.
به طوری‌که این بانک میزان رشد نرخ تورم اجاره مسکن را در اذرماه ۵۴ درصد اعلام کرده که این روند در دی ماه نیز با رشد ۴. ۴۳ درصدی همراه شد و سهم بیش از ۵۴. ۴ درصدی را در رشد نرخ تورم این ماه داشته است.

این آمار نشان داد که تا چه حد اجاره بها در تورم نقش دارد و همین گزارش کافی بود تا حساسیت ها نسبت به کنترل اجاره بها در دولت بیشتر شود.
 در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز مقرر شد این ستاد، سیاست حمایتی خود را با هدف کنترل رشد اجاره بها و حمایت از اجاره‌نشینان تدوین و ارائه کند.
بعد از این ماجرا بود که رییسی رئیس جمهور دستور تشکیل کارگروهی در این خصوص را ارائه کرد تا راهکارهای ویژه ای قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات اندیشیده شود.

در سه سال گذشته رشد بیش از ۶۰۰ درصدی را تجربه کرد و هر چند مدتی است که روند رشد آن خیلی اندک است و از تورم بسیار عقب تر اما همین رشد کافیست که متوجه رشد اجاره بها شویم. 
حالا وقتی قیمت مسکن مدتی است ثابت مانده اجاره بها برای ترمیم این عقب ماندگی خود اقدام می کند.
حسن محتشم عضو هیات مدیره انبوه سازان مسکن در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه گشتن به دنبال دلایل رشد اجاره بها چندان هم سخت نیست 


قیمت مسکن در سه سال گذشته رشد بیش از ۶۰۰ درصدی را تجربه کرد و هر چند مدتی است که روند رشد آن خیلی اندک است و از تورم بسیار عقب تر اما همین رشد کافیست که متوجه رشد اجاره بها شویم. 
حالا وقتی قیمت مسکن مدتی است ثابت مانده اجاره بها برای ترمیم این عقب ماندگی خود اقدام می کند.

اجاره بها تابع قیمت مسکن است اما به هر حال قیمت اجاره معمولا مطابق با شرایط درآمدی خانوارها رشد می‌کند .
که این موضوع باعث شده تا در زمان‌هایی که رشد قیمت مسکن ثابت می‌ماند بازار اجاره نسبت به ترمیم این عقب ماندگی اقدام کند. 
البته باید توجه داشت که با وجود این میزان رشد قیمت اجاره بها همچنان از قیمت مسکن عقب‌تر بوده بنابراین احتمالا ظرف یک تا دو سال آینده نرخ اجاره بهای مسکن با شیبی ملایم تداوم یابد.


پرداخت تسهیلات و اقدامات این چنینی به نوعی یک مسکّن است اما برای چاره جویی در این خصوص چرا راه دور می رویم. 
باید بخش خصوصی را برای تولید مسکن ارزان قیمت تقویت کرد و در نهایت اجاره داری حرفه ای را راه اندازی کنیم. 
البته راه اندازی اجاره داری حرفه ای شرایط خاص خود را دارد که نیازمند تصویب برخی قوانین است.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا دادن تسهیلات و تشکیل کمیته برای کنترل اجاره بها می تواند مفید باشد؟ گفت: 
به هر حال پرداخت تسهیلات و اقدامات این چنینی به نوعی یک مسکّن است اما برای چاره جویی در این خصوص چرا راه دور می رویم. 
باید بخش خصوصی را برای تولید مسکن ارزان قیمت تقویت کرد و در نهایت اجاره داری حرفه ای را راه اندازی کنیم. 
البته راه اندازی اجاره داری حرفه ای شرایط خاص خود را دارد که نیازمند تصویب برخی قوانین است.


اما در سال جاری و سال گذشته طرحی با هدف کمک به مستاجران اجرایی شد که بر اساس آن مقرر شد به مستاجران با ارائه مستندات به سیستم بانکی وام ودیعه درافت کنند.
وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن| کارشناسان: با این روشها ثبات نرخ اجاره سخت است!
بر اساس آمار منتشر شده از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که نشان می داد .
متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در تهران در آذر ماه امسال ۸۴ هزار تومان است .
 مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک واحد ۱۰۰ متری ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت کند وام ودیعه به میزان لازم پرداخت نشده است.


این در حالی است که در مهر ماه سال ۱۳۹۸، متوسط اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۴۰ هزار تومان بود که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها طی دو سال گذشته را شاهد بوده‌ایم.
متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در تهران در آذر ماه امسال ۸۴ هزار تومان است.
 مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت کند .
این در حالی است که در مهر ماه سال ۱۳۹۸، متوسط اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۴۰ هزار تومان بود که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها طی دو سال گذشته را شاهد بوده‌ایم


دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در حالی پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در ۲ سال گذشته را ۱۲۵ هزار میلیارد اعلام می کند که نیاز سالانه مستاجران به وام ۵۰۰ هزار میلیارد ریال است.



مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس و عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه باید نگران افزایش آمار اجاره نشینی و مستاجران بود گفت: 


آمار پرداخت وام ودیعه مسکن در سال گذشته ۵ هزار میلیارد تومان و در سال جاری ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. 
در صورتی که نیاز مردم با توجه به افزایش قیمت، میزان مورد نیاز به ودیعه مسکن حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است. 
حال با تشکیل کمیته کنترل اجاره بها باید گفت وعده سرخمن داده شده است.
بر اساس آمارها، رشد قیمت مسکن و اجاره بها باعث شده تا سهم مسکن در سبد هزینه خانوارها به ۱.۳ برابر «حد مجاز» برسد. 
برخی نتایج از تازه‌ترین آمار رسمی در خصوص سهم پارامترهای مختلف در سبد هزینه‌ای خانوارها نشان می‌دهد.
هزینه اجاره‌نشینی در شهرهای کشور در سال ۹۹ به ۴۳‌درصد افزایش یافته است که یک رکورد تاریخی برای وزن مسکن در سبد مصرفی به حساب می‌آید.


وعده سر خرمن با تشکیل کارگروه کنترل اجاره بهای مسکن| کارشناسان: با این روشها ثبات نرخ اجاره سخت است!
آنطور که کارشناسان اقتصاد مسکن می‌گویند مشخص است که وضعیت موجود بازار اجاره مســـکن، وضعیت غیر منتظره‌ای نیست. 
چرا که اجاره بـــها تا حد زیادی از قیمت مسکن تأثیر می‌پذیرد و اجاره بها، «نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن» محسوب می‌شود .
کسی که ملک خود را اجاره می‌دهد، در عمل یک سرمایه‌گذاری در کالایی به اسم مسکن کرده و بازدهی این سرمایه‌گذاری، همان اجاره مسکنی است که دریافت می‌کند. 
پس بنابراین وقتی میزان سرمایه‌گذاری در بخش مسکن افزایش می‌یابد به این معنا که خریدار باید پول بیشتری برای خرید مسکن بدهد، طبیعتا متناسب با آن انتظار دارد که اجاره بیشتری هم دریافت کند.


از آنجا که به گفته برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس، قیمت مسکن در ۷ سال حدود ۷۰۰ درصد افزایش داشته است اجاره بها نمی‌توانست به این سرعت افزایش یابد.
چون اجاره بها باید با درآمد خانوارهای طبقات متوسط یا پایین‌تر منطبق می‌شد، بنابراین نه تنها رشد اجاره بها در ماه‌های اخیر متوقف نشده است، بلکه در یکی دو سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

پلمب مشاوران املاک بدون مجوز

دستور استاندار لرستان برای راه‌اندازی سامانه آمار و اطلاعات مسکن پلمب مشاوران املاک بدون مجوز در دستور کار قرار گرفت استاندار لرستان خواستار قانونمند شدن فعالیت همه مشاوران املاک شد و گفت: دفاتر مشاوران املاک بدون مجوز باید پلمب شود و از طرفی سامانه آمار و اطلاعات مسکن نیز باید رفع مشکل شده و فعال شود.

سرطانی شدن تورم درکشور

روایت رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی از سرطانی شدن تورم درکشور عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: تورم، به بیان ساده، افزایش مداوم قیمت‌ها در اقتصاد است و شکل فزاینده آن‌که درواقع شتاب گرفتن رشد قیمت‌ها است، دردآورتر هست.

سنگینه رکود بازار مسکن

آمار از کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال گذشته نسبت به سه سال قبل از آن حکایت دارد. نرخ افزایش سالیانه آن به ۱۶ درصد رسید، به طوری که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ تعداد معاملات مسکن شهر تهران ۵۷ درصد افت کرد. جامعه ۲۴ سال ۱۴۰۰ با وجود ثبات نسبی قیمت مسکن شهر تهران، رکود این بازار در مقایسه با سالهای قبل از آن عمیق‎تر شد.

اوراق مسکن از ۱۰۰ هزار گذشت

هر برگ اوراق مسکن دوباره از ۱۰۰ هزار تومان عبور کرد قیمت اوراق تسهیلات مسکن که سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و تا ۱۶۰ هزار تومان هم افزایش یافته بود. در سال جدید توانست به زیر ۱۰۰ هزار تومان برسد اما این روند ادامه نداشت و قیمت هر برگ دوباره به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۰۲ هزار و ۵۰۰، ۱۰۴ هزار و ۳۰۰ و ۱۰۴ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت دارند.

خریداران مسکن ملی حذف از فهرست متقاضیان

مدیرکل راه و استان تهران گفت: متقاضیان مجرد اگر تعهدنامه محضری خود را در سامانه ثمن بارگذاری نکنند، از فهرست متقاضیان نهضت ملی مسکن حذف خواهند شد. متقاضیان مرد مجرد بالای ۲۳ سال با ورود به سامانه نهضت ملی مسکن به آدرس saman.mrud.ir، باید تعهد نامه محضری را دانلود و سپس به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنند و پس از تکمیل تعهد نامه و ثبت محضری، اسکن تعهدنامه تکمیل شده را مجددا در سایت بارگذاری کنند تا شرایط احراز توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران پیگیری و دنبال شود.

افتتاح خانه های روستایی مقاوم سازی شده

۳۰ واحد مسکونی مقاوم سازی شده روستایی در چالدران به بهره برداری رسید. برای احداث هر یک از این واحدهای مسکونی بیش از 1 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت شده است. عبدالله نژاد فرماندار چالدران گفت: در راستای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی در چالدران امسال برنامه ریزی شده 600 واحد مسکونی با اعتبار 120 میلیارد تومان در قالب تسهیلات بهسازی شوند . در این خصوص 30 میلیارد تومان نیز تسهیلات بلاعوض به روستاییان پرداخت خواهد شد.

آپارتمان در تهران ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۲۵ سال براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

طرح نهضت ملی بیمه کیفیت می‌شد

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی از سه تا ۱۰ سال بیمه کیفیت می‌شوند. محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای هماهنگی برنامه‌های حوزه مسکن گفت: تفاهم نامه‌ای با بیمه امضا شد که براساس آن واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی از سه تا ۱۰ سال بیمه کیفیت می‌شوند.

صدور پروانه ساختمانی اسیر بوروکراسی...

کندی روند صدور پروانه های ساختمانی باعث شده تا نوسازی واحد های فرسوده به تعویق بیفتد. برای نوسازی و ترغیب ساکنین بافت فرسوده مشوق های در نظر گرفته شد که می توان به ارا ئه تسهیلات به دارندگان واحد ها در بافت فرسوده ، تخفیف در صدور پروانه های ساختمانی و کاهش 50 درصدی درهزینه های نظام مهندسی اشاره کرد اما با وجود این مشوق ها ، آمار های صدور پروانه های ساختمانی در سال گذشته ، نشان ازکاهش 18.5 درصدی صدور پروانه های ساختمانی در تهران است.

نقلی‌های زیر یک میلیارد تومان در تهران

با بودجه کمتر از یک میلیارد تومان می‌توانید آپارتمان‌های بین ۳۰ تا ۷۱ با سن بنای ۶ تا بیش از ۳۰ را خریداری کنید. ارزان‌ترین فایل موجود یک واحد ۷۱متری در خانی‌آباد است که هر متر آن ۱۰.۵ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده و خرید آن با بودجه ۷۵۰ میلیون تومانی امکان‌پذیر است. در تهران‌پارس شرقی هم یک آپارتمان ۶ ساله با متراژ ۶۰ متر به صورت قولنامه‌ای متری ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و با قیمت کل ۸۰۰ میلیون تومان برای فروش آگهی کرده‌اند.

افزایش قیمت ها و سکوت وتماشا و تکذیب...

دولت درباره گرانی_منشا بیشتر گرانی ها خود دولت وشرکت های دولتی هستند جدا از اینکه قیمت تقریبا تمام کالاها وخدمات از نیمه فروردین به شدت روبه افزایش بوده و رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است،فرآیند خاموش اما ملموس حذف ارز۴۲۰۰ تومانی هم آغاز شده وبه قطارگرانی ها سرعت بخشیده است و تمام اینها درحالی است که واکنش دولت و وزارتخانه های عریض و طویل به این موضوع فعلا سکوت است.

کمتر از یک میلیارد تومان خانه بخرید

در این مناطق از تهران با کمتر از یک میلیارد تومان خانه بخرید آپارتمان های 50 متری در مناطق جنوبی تهران که کمتر از یک میلیارد قیمت گذاری شده است، می پردازیم. آنجایی که به دلیل قیمت مسکن و آپارتمان نوساز ، خرید خانه در تهران جزو سخت ترین کار هاست و برای این کار سرمایه نسبتا زیادی لازم است، برای افرادی که سرمایه کمتری دارند مناطق جنوبی تهران می‌تواند انتخاب خوبی باشد. در این گزارش به بررسی منازل ۵۰ متری و آپارتمان نوساز در جنوب تهران پرداخته‌ایم.

50 واحد مسکونی به محرومان کمیته

تحویل 50 واحد مسکونی به محرومان کمیته امداد خراسان شمالی مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی از تحویل 50 واحد مسکونی محرومان از محل تفاهم نامه با یکی از کارخانجات خبرداد. عصر امروز مجید الهی راد، مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران در رابطه با ساخت مسکن محرومان، اظهارکرد: یکی از کارخانجات تعهد ساخت ۵۰ واحد مسکونی برای محرومان استان را داشت که هم اکنون این واحد ها در حال اتمام هستند.

قیمت آپارتمان۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

ریزش قیمت مسکن

پیش‌بینی عجیب رییس اتحادیه املاک درباره قیمت مسکن رییس اتحادیه مشاوران املاک با اعلام اینکه سال ۱۴۰۱ سال کاهش قیمت مسکن است، گفت: این شرایط تا دو تا سال آینده نیز در کشور ادامه دارد و شاهد تداوم کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.

چگونه وام ۴۸۰ میلیونی مسکن بگیریم؟

هزینه وام مسکن نسبت به حدود ۱۰ روز قبل تفاوت چندانی نداشته و بر این اساس متاهل‌های ساکن تهران میتوانند با پرداخت ۹۱ میلیون تومان، نسبت به اخذ وام ۴۸۰ میلیون تومانی اقدام کنند.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۹۸ هزار و ۳۰۰، ۹۳ هزار و ۲۰۰ و ۹۴ هزارتومان قیمت دارند.

رهن و اجاره در پونک تهران

قیمت رهن و اجاره مسکن در منطقه پونک تهران یک دستگاه واحد مسکونی حدود ۱۳۰ متر، واقع در منطقه پونک با عمر بنای ۶ سال، با مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان ودیعه و ۵ میلیون تومان اجاره داده می‌شود.فهرست رهن و اجاره آپارتمان در منطقه پونک تهران به شرح زیر است؛

ساخت مسکن مهر ارتش در خرم‌آباد

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خبر داد؛ ساخت ۱۲۰۰ واحد مسکونی توسط تعاونی مسکن مهر ارتش در خرم‌آباد سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان از ساخت ۱۲۰۰ واحد مسکونی توسط تعاونی مسکن مهر ارتش در خرم‌آباد خبر داد. روز چهارشنبه در سومین روز از هفته کارگر سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان از پروژه مسکن مهر لشکر ۸۴ خرم آباد بازدید کرد.

تسهیلات بافت فرسوده دوگنبدان

رئیس بنیاد مسکن گچساران گفت: با پیگیری های انجام شده میزان تسهیلات بافت فرسوده این شهرستان افزایش یافته است. محمد مراد راغ پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: افزون بر یک هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی ارزان قیمت و ۲۲۰ میلیارد ریال به صورت بلاعوض برای احیای بافت فرسوده دوگنبدان هزینه شده است. این میزان تسهیلات برای نوسازی ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان پرداخت شده است.

قیمت آپارتمان چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

۵۲ درصدخانه از بی دوام است

مدیر بنیاد مسکن گرگان از مجموع ۳۲ هزار واحد مسکونی روستایی در گرگان، ۱۷ هزار واحد معادل ۵۲ درصد بی دوام هستند. در گرگان ۹۳ روستا داریم و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد واحدهای مسکونی روستایی ۳۲ هزار و ۵۰۷ واحد بوده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۵۰۳ واحد بادوام و ۱۷ هزار و ۷۵ واحد بی دوام است؛ یعنی ۵۲ درصد واحدهای روستایی گرگان بی دوام هستند.