بازار املاک / مسکن ۹۹ درصد گران شد!

مسکن ۹۹ درصد گران شد!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت : خرداد سال ۹۹ بانک مرکزی از افزایش ۴۸ درصدی قیمت مسکن خبر داد و انتشار این خبر در شرایطی بود که کف بازار افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی را نشان می‌داد اما این خبر منجر به افزایش ۹۹ درصدی قیمت مسکن شد.«مصطفی قلی خسروی» با انتقاد از سیاست‌های دولت گذشته در حوزه مسکن، اظهار داشت: خرداد سال ۹۹ بانک مرکزی از افزایش ۴۸ درصدی قیمت مسکن خبر داد و انتشار این خبر در شرایطی بود که کف بازار افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی را نشان می‌داد اما این خبر منجر به افزایش ۹۹ درصدی قیمت مسکن شد.

در بررسی‌هایی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که این خبر با هدف نجات بانک‌ها از ورشکستگی منتشر شده است.
چراکه پشتوانه مالی بانک‌ها، ساختمان‌هایی است که دارند، بنابراین بانک مرکزی وقت می‌خواست با انتشار آمار نادرست، به تراز مالی بانک‌ها کمک کند که سیاست بسیار خطرناکی بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: دولت قبل در هشت سال گذشته افتخار می کرد که یک آجر روی آجر نگذاشته است.
در حالی‌که هر وقت به ساخت و ساز توجه نشد، به بحران مسکن دامن زده شد. همان طور که می‌دانیم بازار مسکن تابع عرضه و تقاضاست، وقتی توازن این دو عامل به هم بخورد، بحران شکل می‌گیرد.

قلی خسروی با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت قبل گفت:
 
آقای آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی، بارها و بارها سخن از «مسکن اجتماعی» به میان آورد، چند بار پرسیدیم این مسکن اجتماعی به کجا رسید.
 اما سفسطه می‌کردند و در نهایت هم گفتند که بودجه کافی در اختیار نداریم با اینکه در این باره ما با کمیسیون عمران مجلس صحبت کرده بودیم.

طرح مسکنی دولت می‌تواند مانع افزایش قیمت مسکن شود

عملکرد آقای آخوندی از کنار زدن «مسکن مهر» گرفته تا طرح «مسکن اجتماعی» و در نهایت عملیاتی نکردن این طرح، ضربه جدی به بخش مسکن وارد کرد.
در صورتی که مسکن مهر در سال ۸۶ کلید خورد، یعنی دقیقا زمانی بود که قیمت‌ها روند افزایشی به خود گرفته بود و طرح مسکن مهر در آن مقطع تا حدودی توانست قیمت ها را کنترل کند. 
همان طور که اکنون « نهضت ملی مسکن» می‌تواند تا حدودی مانع افزایش قیمت مسکن شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد:
 وقتی دولت گذشته مسکن تولید نکرد، عرضه کم شد و تقاضا رو به افزایش بود و این سیاست دولت به معضل جدی در بازار مسکن تبدیل شد.

اعلام نرخ ۲۵ درصدی خود موجب افزایش اجاره بها شد 

قلی خسروی با اشاره به سیاست‌های غلط دولت گذشته که منجر به افزایش نرخ اجاره بها در بخش مسکن شد.
 وقتی کرونا ناخواسته وارد کشورهای دنیا شد، دولت قبل افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره مسکن را کلید زد.
در حالی که اجاره نشین‌ها با درصدهای به مراتب پایین‌تر با مالکان به توفق رسیده بودند و تعیین نرخ دستوری دولت، کلی انتقاد را در پی داشت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه باید نسبت به مسکن مطالعات داشته باشیم، افزود: سیاست‌های غیر کارشناسانه به قیمت مسکن و نرخ اجاره بها آسیب می‌زند به همین دلیل بارها گفته‌ام که در مورد مسکن تا جایی که امکان دارد، کارشناسانه صحبت کنید تا دچار مشکلات عدیده نشویم.

چشم انداز بازار مسکن در سال آینده/ افزایش عرضه مسکن در چند هفته اخیر

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن
 عوامل متعددی بر آینده این بازار تاثیرگذار است که مهم‌ترین آن به نوسانات اقتصاد کلان، بازارهای موازی و توان خرید متقاضیان برمی‌گردد. 
در حال حاضر توان طرف تقاضا کاهش یافته و شرایط امیدوارکننده‌ای در فضای سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد شده که چنانچه واقعاً این شرایط محقق شود.
بازار مسکن را نیز تا حدودی تحت تاثیر قرارمی دهد.

اخبار خوبی از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای به گوش می‌رسد که این موضوع سبب شده تا انتظارات افزایشی، جای خود را به انتظارات کاهشی در بازارهای طلا، ارز و به خصوص مسکن بدهد.
 از نیمه دوم امسال که دولت بر اوضاع اقتصادی مسلط شد و مذاکرات هسته‌ای شکل جدی‌تری به خود گرفت.
روند رشد فزاینده نرخ تورم تا حدودی کنترل شد و بازارهای ارز و طلا به ثبات نسبی رسیدند. 
اکنون که تیم مذاکره کننده در آستانه دستیابی به توافق است.
 این انتظار ایجاد شده که با رشد درآمدهای نفتی و درآمدهای صادراتی، شاهد کاهش قیمت دارایی‌های ثابت مثل طلا، ارز و مسکن باشیم تا جایی که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش عرضه در بازار مسکن هستیم.

 در سال های ۸۹ تا ۹۲ که به واسطه ازدواج بیش از ۸۵۰ هزار زوج در سال، اوج تقاضای مسکن بود و البته تحریم‌های فلج کننده نیز علیه کشور وجود داشت.
طرح مسکن مهر توانست التهاب بازار مسکن را تا حد زیادی کنترل کند. 
ضمنا رونق حاصل از ساخت مسکن روستایی و شهری موجب رونق ساخت و ساز و به تبع آن سایر بخش های اقتصاد شده بود. 
در صورت تداوم این طرح دیگر تقاضای انباشته‌ای در بازار مسکن وجود نداشت و افزایش شدید قیمت مسکن و اجاره نیز رخ نمی‌داد.
زیرا هر خانواده‌ای متناسب با توان خود می‌توانست صاحب خانه شود.
 با روی کار آمدن دولت یازدهم و سکان‌داری عباس آخوندی بر بخش مسکن کشور، امید خانوارهای متوسط و ضعیف جامعه برای خانه دار شدن تبدیل به یأس شد.

افزایش نرخ مسکن در شهرهای بزرگ در سال های اخیر؛ خرید مسکن را برای بسیاری از خانواده ها تبدیل به رویا کرده است. 
برای بعضی از خانواده‌ها سال‌های انتظار برای خانه دار شدن، یعنی تعداد سال‌هایی که یک خانواده با پس انداز کردن یک سوم درآمد خود بتواند یک مسکن متوسط را تهیه کند.
به بیش از ۵۰ سال رسیده است.


لینک خبر:

https://qwp.ir/n2-a 

شرایط ثبت نام وام 200 میلیونی مستاجران

سقف وام ودیعه مسکن اعلام شده و با رعایت شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، به سامانه خودنویس مراجعه کرده و برای صفر کردن حق الزحمه‌های میلیونی پرداخت می‌کنیم. همچنین یادآور می‌شویم که در ماه خرداد سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده ۱۱ طرح دو فوریتی کنترل و تنظیم اجاره و قیمت‌گذاری مسکونی‌ها موافقت کردند.

معاملات مسکن همچنان روند خوبی ندارد

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از معاملات بازار مسکن در مردادماه نشان می دهد که قیمت مسکن در مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به آذرماه ۱۴۰۲، با رشد ۴۷ درصدی همراه بوده است.

خبر خوش برای مالکین / مالیات های این...

بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها صاحبخانه‌هایی که ملک خود را به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، اقشار سه دهک پایین جامعه و افراد تحت پوشش بهزیستی اجاره دهند مشمول ۱۰۰ درصد معافیت مالیات بر درآمد اجاره خواهند شد.

سایه سنگین رکود بر معاملات مسکن

شدت گرفتن تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای طی هفته‌‌‌های اخیر بر روند معاملات خرید ملک و اجاره‌‌‌بها اثرگذار شده است؛ اگرچه تشدید تنش منطقه‌‌‌ای زمینه‌‌‌ساز رشد نرخ ارز در کشور شده و به شکل معمول قیمت مسکن در کشور همگرا با نرخ ارز نوسان دارد؛ اما این مرتبه این دو بازار، رفتاری واگرا از خود بروز داده‌‌‌اند. افزایش ریسک تنش منطقه‌‌‌ای طی دو هفته اخیر باعث شده تا بخشی از صاحبان ملک حاضر به ارائه تخفیف در معاملات فروش خانه شوند، امااین افزایش تخفیف نیز نتوانسته تا به اینجای کار بازار فروش خانه در پایتخت را داغ

متقاضیان وام ودیعه مسکن در بلاتکلیفی!

متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن که پیش‌تر و در سنوات گذشته این تسهیلات را دریافت کرده‌اند با شرط تسویه تسهیلات قبلی امکان دریافت مجدد تسهیلات را خواهند یافت. شرط پرداخت مجدد تسهیلات مجدد ودیعه مسکن مربوط به متقاضیانی است که در سال‌های 1399 و 1400 تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده و تسویه تسهیلات را انجام داده‌اند، این دسته از متقاضیان با درج گزینه تسویه تسهیلات از طریق شعب بانک عامل این امکان را برای بار دوم خواهند یافت تا نسبت به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کنند.

معافیت اجاره املاک مسکونی

جعفر پورمختار مشروط شدن اعمال معافیت‌های مالیاتی در بخش درآمد‌های حاصل از اجاره املاک مسکونی مندرج در تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، به ثبت قرارداد اجاره نامه در سامانه املاک و مستغلات کشور را، در راستای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول (مصوب ۱۴۰۱.۰۹.۰۶) عنوان کرد و افزود: یکی از آثار مثبت اجرای این قانون افزایش شفافیت و کاهش زمینه بروز مشکلاتی، چون زمین خواری، فرار مالیاتی و فروش یک ملک به چندین نفر و ... است.

وام ودیعه مسکن برای این افراد

سامانه خودنویس با موفقیت توانسته است فرآیند قراردادزنی بین موجر و مستاجر را شفاف و رایگان کند. این سامانه به طور عملی توانسته است به درستی مسکن‌های موجود در سراسر کشور را شناسایی کند و با ایجاد زیرساخت‌های لازم، اقدامات مخرب و واسطه‌گری در حوزه مسکن را به حداقل برساند. بر اساس قانون جهش تولید مسکن باید تمام قراردادهای خرید و فروش، پیش‌فروش و اجاره املاک مسکونی و غیرمسکونی در سامانه خودنویس ثبت شود و کد رهگیری دریافت کنند.

قیمت مسکن ترسناک شد

با افزایش قیمت مسکن از سال ۱۳۹۷، سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوارها رشد چشمگیری داشته است. طبق آمار رسمی، این سهم در سال ۱۳۹۶، پیش از افزایش قیمت‌ها، ۳۳ درصد بود، اما در سال گذشته به ۴۲.۴ درصد افزایش یافته است.

سیگنال‌های تغییرات بین المللی برای...

بررسی‌ها میدانی نشان می‌دهد، مسکن در ۲ هفته اخیر با شتاب بیشتری به سمت رکود حرکت کرده است.

کم‌ درآمدها وام۱۵۰ میلیونی می گیرند

معاون بنیاد مسکن از تحویل ۲۵ هزار واحد مسکونی مددجویان خبر داد و گفت: ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کم درآمدها تخصیص داده می‌شود.

دریافت وام مسکن با بهره ۱۳ درصد

بانک مسکن با ارائه طرح تابش به متقاضیان امکان می‌دهد تا با افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت، برای خرید مسکن و سایر خدمات مرتبط … بانک مسکن با ارائه طرح تابش به متقاضیان امکان می‌دهد تا با افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت، برای خرید مسکن و سایر خدمات مرتبط بهره‌مند شوند.

حساب‌ و کتاب اقساط وام مسکن

در شرایط فعلی، وام مسکن با اوراق ممتاز (تسه) کلان‌ترین تسهیلاتی است که به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‌شود و اغلب افرادی که قادر به بازپرداخت اقساط آن باشند، می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

افزایش نرخ اجاره در تابستان

سه‌ماه اعمال «نرخ دولتی» برای اجاره‌بهای مسکن در کشور به‌خاطر «واکنش منفی بازار به مداخله نچسب» جواب نداد. تصویب شده بود اجاره‌های تابستانی حداکثر ۲۵درصد افزایش یابد؛ اما در عمل، ۴۲.۸درصد رشد کرد.

این افراد رایگان خانه دار می‌شوند

وزارت راه و شهرسازی جدیدترین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد که نشان می‌دهد مجموع واحد‌های مسکونی شامل آنهایی که شروع‌شده، در دست ساخت و تکمیل‌شده، به ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد رسیده است.

خبر بسیار مهم برای متقاضیان مسکن ملی

طرح مسکن ملی برای کمک به قشر ضعیف است. قرار بر این است برای ساخت مسکن ملی وام مسکن ملی پرداخت شود اما صف دریافت وام مسکن ملی هر روز طولانی تر میشود.

پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال...

فصل اجاره به انتهای خود نزدیک شده و حالا مردم به دنبال پاسخ این سوال هستند که بازار مسکن و اجاره در نیمه دوم سال چه روندی را طی خواهد کرد؟ اگر اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ ندهد، بازار اجاره و مسکن تا پایان سال روندی آرام را طی خواهد کرد.

خبر مهم خرید مسکن

هر چند تابستان امسال قیمت‌ها به طور قابل توجهی بالا نرفت، اما باید توجه داشت که در طی یک الی دو سال گذشته قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا کرد و مردم دیگر قدرت خرید ندارند.

پرداختی ۹۶۰ میلیون تومانی دولت برای...

یکی از محل‌های تامین منابع مالی برای متقاضیان ورود به بازار مسکن،‌ وام خرید است. این وام از محل اوراق حق تقدم مسکن (تسه) به متقاضیان پرداخت می شود و برای زوجین تهرانی ۸۰۰ میلیون تومان و با احتساب وام تعمیر (جعاله) ۹۶۰ میلیون تومان است.

الان وقت خرید خانه هست یا نه؟

بازار ملک، فصل جابه‌جایی را با کسادی سپری کرد. دو ماه ابتدایی تابستان امسال معاملات مسکن شهر تهران در کانال ۳۰۰۰ فقره قرار داشت که رقم پایینیدو پیش بینی مهم درباره قیمت مسکن در پایان سال ۱۴۰۳محسوب می‌شود.

برای وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن چقدر...

مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مرداد ۱۴۰۳ متوسط قیمت مسکن به ازای هر مترمربع ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل (تیرماه) ۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اثرگذاری وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن به واسطه افزایش قیمت‌ها همچنان در حال کاهش است. امروز با این وام می‌توان ۸.۳ متر مسکن در شهر تهران خریداری کرد.

سورپرایز دولت پزشکیان برای مستاجران

عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: متقاضیان مسکن با ورود وزیر جدید راه وشهرسازی، چشم انتظار تخصیص زمین با قیمت صفر هستند.