بازار املاک / تهران جای مستاجرها نیست

تهران جای مستاجرها نیست

مستأجر پارسال خانه را ۲۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱.۵ میلیون تومان اجاره کرده است، امسال که برای تمدید آمده صاحبخانه می‌گوید ۵۰ میلیون تومان رهن بدهد و ۲.۵ میلیون تومان اجاره… مستأجر شوکه شده است و آخر هم با پولی که داشت در تهران خانه پیدا نکرد و مجبور شد به چهاردانگه اسلامشهر برود. مستأجر نشین‌ ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران حاکی از آن است که حدود چهار میلیون تهرانی، حاشیه‌نشین هستند یا در بافت ناکارآمد زندگی می‌کنند.



با این حال اجاره‌بها در پایتخت ایران سر به فلک می‌گذارد و رقم اجاره‌خانه در محله‌های فقیرنشین تهران که گاهی در همسایگی حاشیه‌نشینان است، باورنکردنی به نظر می‌رسد. اجاره‌های گزافی که این روز‌ها بنا بر گفته مشاوران املاک، در حال پس‌زدن کارگران از پایتخت است.

روی کاغذ‌های کهنه قرارداد اجاره‌خانه، چند لایه نایلونی کشیده و چسب زده است. از زیر چادر سیاه و مندرسی که چشمانش را تا نیمه پوشانده جوی نازکی به سمت ماسک آبی روی دهانش سرازیر می‌شود. مشخص نیست عرق ساعت‌ها پیاده‌روی و سرگردانی بین این بنگاه املاکی و آن بنگاه املاکی است یا اشک؟

خطاب به بنگاه‌دار که دفتری بزرگ با جلد زرشکی چرک را زیرورو می‌کند، می‌گوید خدا را خوش می‌آید که حکم تخلیه گرفته؟ من یک زن بی‌سرپرست با یک مادر علیل کجا بروم؟ به خدا خانه پیدا نمی‌کنم.

بنگاه‌دار زیر لب می‌پرسد حصارک کرج می‌توانی بروی؟ ملک خودم است؛ و جواب می‌شنود: من برای غذای بیرون‌بر… سبزی خرد می‌کنم. از اینجا تا حصارک کرج خیلی راه است. مادرم آلزایمر دارد و نمی‌توانم جای دور بروم.

بنگاه‌دار گوشی تلفن را برمی‌دارد و می‌گوید خدا بزرگ است! …

ریزش تاریخی قیمت مسکن اتفاق می‌افتد؟

در محله فقیرنشین عبدل‌آباد، نزدیک خیابان احسانی که بورس نخ و پارچه ارزان است، مردی روی صندلی‌های زهواردررفته املاکی با صاحبخانه جروبحث می‌کند: به مرگ بچه‌ام برای پول پیش خانه وسیله مسافرکشی‌ام را فروختم ۶۷ میلیون تومان و یک هوندا ۱۵۰ دیسکی خریدم پیک کار کنم. می‌دانی نداری یعنی چه؟

صاحبخانه که با لباس کار چرب و پر از لکه‌های سیاه به بنگاه آمده است، جواب می‌دهد:

 قربانت بروم من هم که آقازاده نیستم صبح تا شب جان می‌کنم و دو تا انگشتم حین کار قطع شده، دخل و خرجم نمی‌خواند که طبقه پایین آن خراب‌شده را اجاره دادم. چه کسی خوشش می‌آید توالت و حمامش را با مردم شریکی استفاده کند؟

‌بنگاه‌داران املاک می‌گویند دفاترشان هر روز صحنه این بحث و جدل‌هاست. یکی از املاکی‌های خیابان دولتخواه می‌گوید هفته پیش مستأجر با یک دبه بنزین اینجا آمد و روی خودش خالی کرد که به خیر گذشت!

بنگاه‌دار دیگری در همین محله می‌گوید:
 مستأجر پارسال خانه را ۲۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱.۵ میلیون تومان اجاره کرده است، امسال که برای تمدید آمده صاحبخانه می‌گوید ۵۰ میلیون تومان رهن بدهد و ۲.۵ میلیون تومان اجاره… مستأجر شوکه شده است و آخر هم با پولی که داشت در تهران خانه پیدا نکرد و مجبور شد به چهاردانگه اسلامشهر برود.

او ادامه می‌دهد: این روز‌ها دعوا‌های مستأجر و صاحبخانه بالا گرفته است. از شورای حل اختلاف محلات بپرسید چه صفی برای حکم تخلیه خانه تشکیل می‌شود؟ دولت گفت که در زمان کرونا صاحبخانه‌ها حق ندارند حکم تخلیه بگیرند، ولی این حرف‌ها به درد همان رادیو و تلویزیون می‌خورد مگر کسی می‌تواند به زور در ملک مردم بنشیند؟!

تهران قطب مستأجران

این خلاصه‌ای از وضعیت مستأجرنشین‌ترین استان ایران یعنی تهران است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران، تهرانی‌ها کمترین سهم مالکیت واحد‌های مسکونی در ایران را دارند و کمتر از نیمی از پایتخت‌نشینان یعنی ۴۸.۸ درصد از آن‌ها مالک خانه هستند و بیشتر از ۵۱ درصد مردم تهران اجاره‌نشین به شمار می‌آیند. مستأجرانی که زیر بار فشار گرانی و اجاره‌خانه گاهی ناچار به مهاجرت و جابه‌جایی به حومه شهر شده‌اند.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در فصل زمستان ۱۴۰۰ مستأجرانی که قرارداد اجاره خود را تمدید کرده‌اند، به طور میانگین با ۵۰.۹ درصد افزایش اجاره‌بها مواجه شده‌اند.

در محله‌های فقیرنشین شهر، اما اوضاع خانه‌به‌دوش‌ها وخیم‌تر است. در منطقه دولتخواه، جایی که مردم شانه به شانه حاشیه‌نشینان هستند، یک آپارتمان قدیمی ۶۰ متری نیاز به ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و بین دو میلیون و ۱۰۰ تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره دارد.

در عبدل‌آباد هم که یکی دیگر از محله‌های زندگی فقیرترین تهرانی‌هاست، یک آپارتمان ۵۰ متری ۲۳ سال ساخت ۵۰ میلیون تومان رهن و دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود.

در محله پاسگاه نعمت‌آباد هم که به بازار کهنه‌فروشی خلازیر معروف است، یک آپارتمان ۶۰‌متری قدیمی ۳۰ میلیون تومان رهن و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود. اجاره‌بها در شوش و میدان خراسان هم تقریبا در همین بازه قیمت است.

امسال حداقل دستمزد پایه کارگران به حدود چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسیده است و بسیاری از کارگران تهرانی به شرط آنکه پس‌انداز مناسبی برای رهن خانه داشته باشند، ناچارند حداقل نیمی از حقوق خود را به عنوان اجاره‌خانه بپردازند.

هرچند بسیاری از این کارگران دستمزد‌ های قانونی نمی‌گیرند و بیمه ندارند یا اگر از دستمزد‌های قانونی برخوردار باشند مدام در معرض اخراج و تعدیل هستند.

مشاوران املاک تهران می‌گویند که با صعود سرسام‌آور اجاره‌بها، پایتخت دیگر جای زندگی کارگران نیست و بسیاری از آن‌ها به حاشیه شهر رانده شده‌اند.

آن‌ها توضیح می‌دهند که ریزش قدرت خرید مردم تقاضای اجاره در محلات جنوبی شهر را افزایش داده و همین موضوع شرایط را برای مستأجران فقیر دشوارتر کرده است.

بنا بر گفته آنها، دفاتر بنگاه‌های املاک جنوب شهر، این روز‌ها شاهد زد و خورد و دعوا یا استیصال مستأجرانی است که حکم تخلیه گرفته‌اند.

۴ میلیون تهرانی حاشیه‌نشین هستند
مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور می‌گوید مستأجران زیادی ناچار به مهاجرت از تهران شده‌اند که بخش درخور توجهی از آنان کارگران هستند.

البته دولت تلاش کرد به صورت دستوری وارد بازار اجاره‌بهای مسکن شود که گزارش‌های مراجع آماری و روایت‌های کف و کوچه‌خیابان‌های شهر از اجاره‌نشینی، نشان می‌دهد که موفق نبوده است.

با شیوع کووید۹ در ایران، ستاد کرونا بخش‌نامه‌ای صادر کرد که صاحبخانه‌ها اجازه ندارند برای مستأجران حکم تخلیه بگیرند و حداکثر افزایش مبلغ اجاره‌بهای سالانه ملک در تهران ۲۵ درصد است؛ اما دولت طبق معمول نتوانست به صورت دستوری بازار را مهار کند و در همین بازه زمانی گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی در مقاطعی از تورم ۵۰ درصدی اجاره‌بهای مسکن در تهران حکایت دارد.

البته مصوبه ستاد کرونا برای صادرنشدن حکم تخلیه هم چندان قابلیت اجرائی ندارد. نعمت احمدی، حقوق‌دان، در این زمینه توضیح می‌دهد که ستاد کرونا به شورای حل اختلاف ابلاغ کرده که حکم تخلیه صادر نکنند، اما در مواردی که صاحبخانه مدعی می‌شود خودش نیاز به سکونت در خانه داشته یا قصد فروش ملک را دارد، دیگر نمی‌شود کاری کرد و حکم تخلیه صادر می‌شود.

بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر اقتصاد مسکن هم وضعیت بازار مسکن را نگران‌کننده می‌داند و معتقد است وضعیت نامساعد اقتصاد کلان کشور، بازار مسکن را هم مانند تمامی بازار‌ها تحت تأثیر قرار داده است.

او می‌گوید که عرضه مسکن نسبت به تقاضا بسیار پایین است و کاهش ساخت‌وساز و صعود قیمت زمین، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران و… همه و همه منجر به تورم بالا در بخش مسکن شده و از آن سمت تورم دورقمی موجب شده مسکن از حالت کالای مصرفی خارج شده و به شکل کالای سرمایه‌ای تغییر کارکرد دهد و با ادامه این شرایط و تورم دورقمی این وضعیت ادامه دارد و بسیاری مسکن را نه برای مصرف شخصی که برای حفظ ارزش سرمایه خریداری می‌کنند. این تحلیلگر می‌گوید تداوم شرایط فعلی در بازار مسکن، به رشد حاشیه‌نشینی دامن می‌زند.

در همین زمینه گزارش مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی حاکی از دوبرابرشدن جمعیت زیر خط فقر در سال‌های ۹۶ تا ۹۹ است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران سال گذشته خبر داد که حدود چهار میلیون نفر از مردم تهران حاشیه‌نشین هستند یا در بافت ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.

ارزان‌ترین خانه‌های تهران

این خانه متری ۱۴۴ میلیون تومان قیمت دارد ارزان‌ترین خانه‌های تهران در کجا قرار دارد؟ براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

مسکن محرومین در خمین

در مراسمی یک باب منزل مسکونی به ارزش یک میلیارد ریال در روستای رازان از توابع بخش مرکزی خمین افتتاح شد. افتتاح مسکن محرومین در خمینبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ به مناسبت هفته بسیج سازندگی

نهضت ملی مسکن مهری

مصالح ساختمانی هر هفته گران می‌شود. پرداخت بدهی میلیاردی کارخانه با چک کارگر؟ نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: در حال حاضر قیمت مصالح ساختمانی هر هفته افزایش پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش و رشد ساخت‌و ساز مسکن ثبات قیمت مصالح ساختمانی است و این افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث کاهش انگیزه ساخت و ساز شده‌ است.در این شرایط که انبوه‌سازان دیگر زیر بار ریسک‌های قابل پیش‌بینی نمی‌روند، عدم کنترل قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش تولید شده چراکه مصالح ساختمانی تاثیر

تصمیم مهم سران قوا برای قیمت‌ها

عرضه کالاهای ضروری به قیمت شهریور ۱۴۰۰ در نشست عصر امروز سران قوا که با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضاییه درمجلس شورای اسلامی برگزار شد. روسای قوای مقننه و قضائیه ضمن تشکر از دولت برای اجرای طرح عادلانه کردن یارانه ها، بر همراهی و همکاری همه دستگاه ها با دولت برای اجرای این طرح تاکید کردند.

مالیات ساخت و ساز

از دیگر معافیت‌هایی که دولت برای ساخت و ساز در نظر گرفته، معافیت مالیاتی خالی بودن خانه است. اما برخی از افراد از این مسئله سوءاستفاده کرده و خانه‌های خریداری شده را استفاده نمی‌کنند تا سود و قیمت بیشتری عایدشان شود. به همین منظور دولت نیز تنها برای اولین سال خالی بودن خانه مالیاتی دریافت نمی‌کنند.

خانه‌های تاریخی و مرمت

خانه‌های تاریخی کرمان در پیچ و خم هفت خوان مرمت طرح مرمت و بازسازی هفت خانه تاریخی کرمان به دلیل افزایش قیمت مصالح نتوانسته هفت خوان مرمت را طی کند و متوقف شده است. شهر کرمان با قدمت تاریخی و بنا‌ها و عمارت‌های فراوانی که دارد گنجینه‌ای از آثار میراث فرهنگی را به خود اختصاص داده . که در این میان خانه‌های تاریخی این شهر هر کدام شناسنامه و هویت تاریخی و فرهنگی مردمان دیار کریمان محسوب می‌شوند.

افزایشی قیمت اوراق مسکن

روند افزایشی اوراق مسکن همچنان ادامه دارد؛ به طوریکه متاهل‌ها برای خرید این اوراق باید بیش از ۱۱۹ میلیون تومان پرداخت کنند، درحالی که این رقم در هفته قبل حدود ۹۸ میلیون تومان بود.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۲۵ هزار و ۷۰۰، ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ و ۱۲۴ هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارند. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریورماه سال گذشته با قیمت ۱۲۳ هزار و ۹۰۰، ۱۲۴ هزار و ۴۰۰ و ۱۲۳ هزار و ۹۰۰توم

پردیس در حصار مشکلات زیرساختی

مسئولان پاسخگوی کمبودها باشند گروه استان‌ها- با وجود این که مسئولان کشور از بسته شدن پرونده مسکن مهر خبر می‌دهند اما در پردیس هنوز چندین واحد مسکونی این طرح به دلایل مختلف تحویل متقاضیان نشده و مشکلات ساکنان فاز ۵ در حوزه‌های زیرساختی و سرانه‌ها همچنان به قوت خود باقی است.فاز 5 مسکن مهر پردیس علی‌رغم تحویل واحدهای مسکونی همچنان ناتمام رها شده و فاقد زیرساخت‌های رفاهی، اجتماعی و امکانات اولیه شهرنشینی است که مردم‌ را با مشکلات عدیده مواجه و نارضایتی به وجود آورده است.

گرانی اجاره مسکن در کرمان

دردسرهای گرانی و مستاجران به حاشیه شهرها پناه بردند کرمان- کم کم به فصل جابه جایی نزدیک می شویم و نگرانی مستاجران از رشد نرخ اجاره بها افزایش پیدا می کند از سویی عده زیادی از مالکان و دلالان هم دندان طمع را برای بالا بردن اجاره بها تیز کرده اند.عدم نظارت بر بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در کرمان سبب شده تا سلیقه ای عمل کردن در این بخش زیاد از حد باشد و مالکان و دلالان قیمت ها را به گونه ای وضع می کنند .که با معیشت شان جور در بیاید و هر قیمتی که دلشان خواست را به مستاجران ارائه کنند.

بازار مصالح ساختمانی

پیش بینی بازار مصالح ساختمانی در جهان در یک سال اخیر قیمت مصالح ساختمانی در دنیا متاثر از تحولات جهانی، روند غافلگیرکننده‌ای داشته است. مرکز مطالعاتی و مشاوره ساختمان و مسکن جهانی در گزارشی با بررسی روند مزبور به پیش بینی در خصوص روند بازار مصالح ساختمانی پرداخته است.

ساخت اولین شهرک خصوصی

پروانه ساخت اولین شهرک خصوصی کشور در استان بوشهر با هدف احداث ۳۱۲۴ واحد مسکونی برای اسکان ۱۲ هزار نفر صادر شد.اعلام مالک آن ظرف شش سال اولین شهرک خصوصی کشور ساخته خواهد شد. هم‌چنین ساخت بیش از ۴۰ شهرک در ۱۴ استان کشور در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید برای رونق بازار مسکن، قرار دارد.

مسکن با واقعیت همخوان شود

هدف گذاری برای ساخت مسکن با کیفیت قیمت گذاری با واقعیت همخوانی داشته باشد گرگان- مرتضوی، رئیس انجمن انبوه‌سازان گلستان گفت: قیمت گذاری مسکن در طرح جهش تولید باید با ذکر همه جزئیات و دقیق باشد و همچنین باید ساخت مسکن باکیفیت و با دوام را مد نظر قرار دهیم.

نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی

۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در جلسه شورای مسکن گناباد گفت: از۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مجموع چهار میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور ۴۰۰ هزار واحد معادل ۱۰ درصد آنها در این استان در حال ساخت است.

افزایش قیمت مسکن کمبود زمین

افزایش قیمت مسکن در خرم آباد ناشی از کمبود زمین است فرماندار خرم آباد گفت: کمبود زمین و بالابودن تقاضا برای مسکن منجر به افزایش قیمت در این حوزه شده است. علی محمد دریکوند درجلسه بررسی وضعیت مسکن، چالش ها و برنامه های پیش رو در سال ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه شهر خرم آباد سالانه با تقاضای زیادی در حوزه مسکن مواجه است

مستأجر و موجر در فشار تورم

تورم در بازار اجاره به آمارهای رسمی هم رسیده است. طبق برآورد مرکز آمار تورم اجاره در کل کشور برابر با دو درصد بوده که در قیاس با فروردین‌ماه سال‌های گذشته بالاترین رکورد به شمار می‌آید.روزنو:«صاحب‌خانه مبلغ اجاره‌بهای سه میلیون تومانی را به شش میلیون تومان افزایش داده

واگذاری ملک به خانوار ۳ فرزندی

آغاز ثبت‌نام واگذاری زمین و مسکن خانوارهای دارای 3 فرزند معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانوارهای دارای ۳ فرزند خبر داد. معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

واگذاری یک واحد مسکونی

واگذاری یک واحد مسکونی به خانواده‌های دارای سه فرزند در استان تهران مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ، در استان تهران به جای تخصیص زمین، یک واحد مسکونی به مشمولین واگذار می کنیم .خلیل محبت خواه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: براساس قانون، خانواده های که از ابان 1400 دارای فرزند سوم شدند زمین به انها اختصاص می دهند اما در شهرهای جدید اطراف استان تهران به این افراد واحد مسکونی داده می شود .

قیمت روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۲۵ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم.در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

خبر مهم از نهضت ملی مسکن

روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی توضیحاتی در خصوص قیمت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن ارائه داد. وزارت راه و شهرسازی بر اساس فهرست بهای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن را ۴.۷ میلیون تومان برآورد و اعلام کرد که در صورت کاهش یا افزایش هزینه‌ها، قیمت در زمان تحویل واحد به متقاضیان کاهش یا افزایش می‌یابد. هزینه تامین زمین، خانوارهای مشمول یارانه این طرح و نحوه تامین مصالح ساختمانی ارایه کرد.

نهضت ملی مسکن در بروجن

اجرای مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن در بروجن مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بروجن با ساخت ۵۲۸ واحد مسکونی آغاز شد. اجرای مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن در بروجنبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، سرپرست فرمانداری شهرستان بروجن گفت: مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن با ساخت ۵۲۸ واحد مسکونی در قالب ۳ طرح در محله الهیه بروجن در حال ساخت است.

ارزانترین خانه‌های تهران

ارزانترین خانه‌های تهران را در این مناطق بخریدقیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را منتشر کرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.