بازار املاک / غول‌های مزاحم در آسمان مشهد

غول‌های مزاحم در آسمان مشهد

ماجرای انتقال فرودگاه مشهد به بیرون از محدوده شهر قصه امروز و دیروز نیست سال‌هاست مشکلات قرار گرفتن فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد در نزدیکی بافت مسکونی و عبور هواپیماها از آسمان شهر از رسانه‌ها منتشر شده و هر بار سخنی از سوی مسئولان برای حل این مشکلات به خورد مردم داده شده بدون اینکه اقدامی در پی آن باشد.به بحث انتقال فرودگاه و پروژه دهن پرکنی مثل شهرفرودگاهی کاری نداریم که خود سنگی بزرگ و در شرایط موجود بی‌تردید علامت نزدن است.

آنچه قرار است به آن بپردازیم مشکلات و معضلات پرواز هواپیماها بر فراز آسمان مشهد است که اگر نشود از آن به عنوان فاجعه زیست‌محیطی یاد کرد شاید کمتر از آن هم نباشد.
پرواز و فرود نزدیک به ۲۰۰ هواپیما در شبانه‌روز آلودگی هوایی و صوتی بعضاً مشکل‌آفرینی برای ساکنان شهر مشهد به وجود می‌آورد که تبعات معضلات زیست‌محیطی دیگر شاید به گرد آن هم نرسد. 

کارشناسان میزان آلودگی پرواز هواپیماها در آسمان شهر مشهد را همتراز با آلودگی ۶۰۰ هزار خودرو دانسته‌اند.
 این یعنی اگر هواپیماها از آسمان مشهد بروند یک سوم از آلودگی هوا کمتر خواهد شد. (حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در شهر مشهد تردد می‌کنند)

 آلودگی صوتی هواپیماها در شرایطی که حد مجاز آلودگی صوتی در هر نقطه شهر نزدیک به ۷۰ دسی‌بل است .
در برخی از مناطق شهر مشهد به‌ویژه مناطقی که در مسیر خط هوایی هواپیماها قرار دارند این شاخص تا ۱۰۰‌دسی‌بل نیز می‌رسد! بد نیست یادآور شویم .
آستانه تحمل آلودگی صوتی برای هر انسان ۱۳۰‌دسی‌بل است تا عمق فاجعه خاموشی که عبور هواپیماها از فراز شهر مشهد برای سیستم شنوایی، روحی روانی و عوارض فیزیکی به مرور زمان برای مردم خواهد داشت مشخص شود.

با این تفاسیر اما همیشه یکی از دغدغه‌مندترین سوژه‌های رسانه‌ها کوچ هواپیماها از آسمان شهر مشهد بوده و هست. 
دستگاه‌های نظارتی ازجمله برخی مقامات قضایی طی سال‌های گذشته اتمام‌حجت‌هایی در این زمینه کردند اما هنوز که هنوز است هیچ کدام از آن‌ها اجرایی نشده است

ساخت فرودگاه جدید یا ایجاد باند سوم که هیچ، اما تغییر مسیر پرواز و فرود هواپیماها در فرودگاه مشهد که به راحتی قابلیت اجرایی دارد.
 متأسفانه از سوی مدیران مرتبط و شرکت‌های هواپیمایی نادیده گرفته می‌شود و کسی توجهی به آن ندارد!

مدیر روابط عمومی فرودگاه‌های خراسان رضوی این موضوع را رد می‌کند و مدعی است خیلی وقت است که دیگر هواپیماها از روی شهر مشهد ترددی ندارند و مسیر پروازیشان عوض شده است.
جعفری همچنین موضوع کوتاه بودن مسیر پروازی بر فراز شهر مشهد برای هواپیماهای شرکت‌های هوایی و صرفه‌جویی سوختی که این مسیر نسبت به مسیرهای دیگر دارد را رد می‌کند و می‌گوید: 

این موضوع به بحث سوخت ارتباطی ندارد. مسیر پروازی را همکاران ما در برج مراقبت فرودگاه بر مبنای شرایط جوی، ترافیک پروازی و مسائلی از این دست تعیین می‌کنند .
 ارتباطی به شرکت‌های هواپیمایی ندارد. همکاران ما تا جایی که امکان داشته باشد و مسئله‌ای به وجود نیاید مسیر پروازی را از مسیرهای دیگری جز آسمان شهر مشهد برای پروازهای ورودی و خروجی مشخص می‌کنند.

گلایه‌ها و دلهره‌های مردمی

گرچه ادعای روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های استان را به عنوان یک مرجع باید مورد توجه و استناد قرار داد.
 اما مشاهده‌های عینی و گزارش‌های مردمی و گلایه‌مندی‌هایی که در مورد پرواز هواپیماها بر فراز شهر مشهد دارند، چیز دیگری می‌گوید. 

علاوه بر خطراتی ازجمله احتمال سقوط هواپیما در منطقه مسکونی که ساکنان مسیر پروازی را تهدید می‌کند مسائلی ازجمله آلودگی هوایی و صوتی خیلی از مردم را کلافه کرده است.
پرواز هواپیماها در ساعتی از شب که زمان استراحت مردم است ممنوع شده، اما متأسفانه بدون در نظر گرفتن این موضوع بسیاری از مواقع در زمان‌های ممنوع نیز پرواز هواپیماها آسایش مردم را به هم می‌زند.

با تمام این اوصاف آنچه مسلم است اینکه تعلل متولیان این حوزه در سطح ملی و استانی در جانمایی فرودگاه جدید حداقل در یک دهه گذشته موجب افزایش چندین برابری هزینه‌های اجرای این امر ضروری شده و هر روز تأخیر در عملیاتی کردن این موضوع بر میزان هزینه‌ها می‌افزاید و خسارت‌های زیست‌محیطی پرواز هواپیماها بر فراز شهر، آلودگی هوا را تشدید می‌کند.

افزایش تعهد بیمه نامه مخاطرات طبیعی...

مدیرکل بیمه ایران در گیلان مطرح کرد گیلان مدیرکل بیمه ایران در گیلان، از افزایش حق بیمه تعیین شده در سال جاری خبر داد و بیان کرد: تعهد بیمه ایران در حوزه مخاطرات طبیعی طی امسال ۱۰۰ میلیون تومان شامل ۶۰ میلیون برای ساختمان و ۴۰ میلیون برای اثاثیه است.

قیمت مسکن در استرالیا طی ماه اکتبر به...

قیمت مسکن در استرالیا طی ماه اکتبر به بالاترین رقم خود رسید و موجب شد فشارها بر بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ بهره افزایش یابد.

ریزش برج مسکونی در نیجریه قربانی گرفت/...

در پی ریزش مرگبار ساختمانی چند طبقه در نیجریه، شش تن جان باخته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر نیز مفقود شده اند. رئیس خدمات اورژانس شهر لاگوس نیجریه، پایتخت اقتصادی این کشور امروز (سه شنبه) اعلام کرد که در پی ریزش ساختمان یک برج مسکونی و در حال ساخت در این شهر، دست کم شش تن جان خود را از دست دادند.

معاون راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان:...

زاهدان- معاون راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: با تدابیر به عمل آمده و پیگیری های استاندار، با الحاق ۱۱۳ هکتار به محدوده شهر زاهدان زمین احداث واحدهای مسکونی طرح جهش مسکن تامین شد.

علت رسوب فایل‌های نوساز در بازار مسکن

اگرچه از تعداد آپارتمان‌های نوساز عرضه شده به بازار مسکن طی حداقل دو ماه اخیر کاسته شده است، اما معدود آپارتمان‌های نوساز که همچنان در بازار فروش باقی مانده‌اند، اتفاقا فایل‌های «خوش قیمت» به شمار می‌آیند.

نرخ اجاره مسکن در لرستان افزایش ۲...

رئیس اتحادیه نمایشگاه اتومبیل و مشاورین املاک لرستان: لرستان- حسینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه اتومبیل و مشاورین املاک لرستان گفت: امسال قیمت اجاره مسکن در استان نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.

مانور امدادی اسکان اضطراری در اهواز...

ایسنا/خوزستان مانور امدادی اسکان اضطراری هلال احمر به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در اهواز برگزار شد.

چشم انداز بازار مسکن تا پایان سال

در حالی که به دلیل کاهش جابه جایی ها و آغاز نام نویسی طرح نهضت ملی مسکن، تعداد خرید و فروش واحدهای مسکونی کاهش یافته، برخی فروشندگان نیز قیمت ها را به شدت کاهش داده اند. بررسی‌های میدانی حاکی از بازگشت رکود سنگین به بازار خرید و فروش مسکن در روزهای اخیر است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن، آغاز نام نویسی نهضت ملی مسکن است.

بنیاد برکت ۵۴ مدرسه و ۴۰۰ خانه...

مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از تعمیر و بازسازی ۵۴ مدرسه و ۴۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده در زلزله اندیکا خبر داد.

بیش از ۵۳۴ هزار مسکن ملی در سراسر کشور...

معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی با اعلام این مطلب که بیش از ۵۳۴ هزار واحد مسکن ملی در سراسر کشور در حال اجراست از تکمیل و تحویل ۲ میلیون و ۶۱ هزار واحد مسکونی مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون خبر داد و تعداد واحدهای نیمه‌تمام را ۱۴۳ هزار واحد برشمرد.

۱۵۰۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در...

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد از تحویل خانه های طرح اقدام ملی مسکن در یزد و مهریز در چند هفته آینده و برنامه ریزی کلنگ زنی حدود ۱۵۰۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان در آینده نزدیک خبر داد.

بانک‌ها مسکن را دوست دارند

از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی که وزارت راه و شهرسازی شناسایی کرده بخش قابل توجهی از آنها متعلق به بانکها است که تعداد دقیق آن اعلام نشده اما گفته می‌شود برای کسب سود خریداری یا ساخته شده است. مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند بخش قابل توجهی از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی شناسایی شده مربوط به شرکتهای حقوقی اعم از دستگاههای دولتی و بانکها است.

اعلام شرط انبوه‌سازی چینی‌ها در ایران

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس با اعلام شرط ورود شرکت‌های چینی در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: توقف طرح مسکن مهر قیمت مسکن را چند ۱۰۰ درصد افزایش داد.

قیمت‌ها در بازار مسکن شکسته می‌شوند

دولت سعی کرده با طرح‌های مسکنی که در دستور کار خود قرار داده بار دیگر گامی در جهت رونق مسکن بردارد که امیدوار هستیم بتواند با همکاری تمامی بخش‌ها این بازار جان دوباره گیرد.

چه راهکارهایی برای پیشگیری از سرقت...

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: شهروندان نباید اجناس قیمتی خود را داخل انباری‌ها قرار دهند.

۱۲ کشور اروپایی شهرک سازی های جدید...

وزارت خارجه آلمان و ۱۱ کشور اروپایی دیگر در بیانیه ای مشترک خواستار توقف اجرای طرح شهرک سازی های جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شدند. سخنگویان وزارت خارجه ۱۲ کشور اروپایی در بیانیه ای مشترک از رژیم صهیونیستی خواستند تا از طرح ساخت هزاران واحد مسکونی جدید در کرانه باختری صرف نظر کند.

سرنوشت قیمت مسکن تا پایان سال

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با «بازار» مطرح کرد بانک مرکزی و مرکز آمار در بازار تشنج ایجاد می کنند

قیمت خانه ویلایی در کرج

قیمت خانه ویلایی در کرج بسیار متنوع است و یک خانه نوساز با متراژ ۲۲۰ متر در منطقه حسین اباد با قیمت ۳.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد .

زنان در طرح جدید مسکن صاحبخانه می‌شوند

در طرح جدید دولت و مجلس برای بازار مسکن، چند گروه از زنان نیز با داشتن شرایطی می‌توانند در سامانه ثمن وزارت راه ثبت‌نام کنند. چند روزی می‌شود که ثبت‌نام طرح جدید مسکن آغاز شده و متقاضیان با مراجعه به سامانه ثمن به آدرس https://saman.mrud.ir/ می‌توانند در این طرح جدید مسکن درخواست خود را ثبت کنند.

دلایل عدم توفیق مصوبه میزان مجاز افزایش...

مستاجران سال به سال مجبور هستند، واحد مسکونی خود را به مناطق ارزان قیمت تر ببرند و این مسئله فشار زیادی را برای آن‌ها به همراه دارد.مسئله بیانگر وضعیت نامناسب بازار مسکن اجاره‌ای است. به هر ترتیب آمارهای رسمی و گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که سال گذشته مصوبه ستاد کرونا چندان جدی گرفته نشده است.

حباب مسکن در شهرهای بزرگ جهان

در نتیجه بحران کرونا طی دو سال اخیر، مسکن به عنوان یک مقصد امن سرمایه گذاری به شدت در سراسر جهان محبوب شد و قیمت ها نیز در نتیجه افزایش تقاضا شروع به بالا رفتن کردند. بانک یو بی اس با توجه به متغیرهایی نظیر نرخ تورم، ارزش پول ملی، تعادل بین عرضه و تقاضا و نیز چشم انداز آتی بخش مسکن اقدام به تخمین میزان حباب قیمت مسکن در ۲۵ شهر بزرگ دنیا کرده است.