بازار املاک / خانه بخریم یا صبر کنیم؟

خانه بخریم یا صبر کنیم؟

در فضای کلی اگر کسی امکان خرید مسکن دارد باید نیاز مصرفی خود را تامین کند و آن را به تعویق نیندازد. مرکز آمار ایران، تورم بازار مسکن تهران در آبان‌ماه ۱۴۰۱ حدود ۵ درصد بیشتر شد. در آبان‌ماه امسال قیمت مسکن در همه شاخص‌های تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه با افزایش همراه شد. بر این اساس، متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران در ماهی که گذشت، به ترتیب ۴۷ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان و ۴۶ میلیون و ۱۶ هزار تومان بود.

رشد متناسب با تورم قیمت‌ها در بازار مسکن


مسکن بخشی از مجموعه اقتصاد کلان کشور است و حرکتش هم متناسب با وضعیت اقتصادی کشور است.
در اقتصاد ما، مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و یکی از ویژگی‌های کالاهای سرمایه‌ای این است که علاوه بر تورم سالیانه‌ای که با آن مواجه هستیم ممکن است .
هر از چند گاهی دچار جهش و شوک قیمتی شوند؛ مشکل مشابه این را در ارز و در هر آنچه که اصطلاحا کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، هم می‌بینیم.

ما در سال‌های ۹۲-۹۷ نرخ تورمی 


در مجموعه کالاهایمان داشتیم اما تورم شامل حال مسکن نمی‌شد .
در این سال‌ها در بخش مسکن تقریبا شاهد رکودی بودیم که غیرتورمی بود. 
یعنی با افزایش قیمت مواجه نبودیم و حتی مسکن در برخی از محلات و شهرها کاهش قیمت هم داشت.


این عدم افزایش قیمت مسکن در سال‌های ۹۲-۹۷ باعث شد به یکباره شوک شدیدتری بعد از سال ۹۷ داشته باشیم. 
اتفاقی هم که در حال حاضر دارد می‌افتد این است که متناسب با تورم و حتی فراتر از تورم شاهد افزایش قیمت مسکن هستیم 
اما گفتنی است این چیزی که شاهد افزایش آن هستیم جهش قیمت نیست بلکه رشد متناسب با تورم است.


با بیان اینکه جهش قیمت زمانی است که شما بگویید به یکباره قیمت مسکن ۴ یا ۵ برابر بشود
 در سال‌های گذشته ما به تناوب شاهد جهش قیمت در بخش مسکن بوده‌ایم ولی الان شاهد رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی هستیم که با تخفیف می‌شود .
متناسب با نرخ تورم است و شوک قیمتی به آن معنا نیست؛ اما از طرفی بنا به شرایط کلی اقتصاد ما شاهد رکود غیرتورمی در مسکن شبیه سال‌های ۹۲-۹۷ هم نیستیم.


عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت مسکن



بازار مسکن در ایران در رکود تورمی به سر می‌برد و معاملات در این بخش افت قابل توجهی داشته است. 
کارشناس بازار مسکن درباره عوامل بروز تورم در این بخش همانطور که گفته شد، عامل اصلی افزایش قیمت مسکن تحت تاثیر شرایط کلان اقتصادی است.
یعنی آن تورم ساختاری که در کشور وجود دارد و شرایط اقتصادی کلی کشور باعث شده است مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود .

فعالیت‌های سفته‌بازان و دلالی روی بازار مسکن متمرکز شود.


منابع ریالی مازاد مردم (بخش حقیقی و حقوقی) به سمت خرید و فروش مسکن برود که اینها از عوامل اصلی بروز تورم در حوزه مسکن است.
مهرپور با بیان اینکه در دو سال اخیر در بخش مسکن فارغ از تورم عمومی که با آن مواجه هستیم شاهد تورم شدید در قیمت تمام‌شده مسکن هستیم.
افزایش هزینه‌های ساخت و ساز شامل رشد قیمت مصالح ساختمانی و دستمزدها در تشدید بحران مسکن اثرگذار است.

تا اواسط دهه ۹۰ هزینه ساخت هر متر منزل مسکونی کمتر از یک میلیون تومان بود 


اما الان این قیمت حداقل به ۸ میلیون تومان رسیده است.
این کارشناس مسکن .مجموع اینها در کنار وضعیت کلان اقتصادی باعث شده است .
دیگر در ایران پدیده‌ای تحت عنوان مسکن ارزان‌قیمت عملا وجود خارجی نداشته باشد. 

طرح‌هایی هم که دولت تحت عنوان مسکن ملی و امثالهم ارائه می‌دهد حتی اگر موفق هم باشند صرفا به افزایش تعداد عرضه مسکن کمک می‌کند .
 این عرضه مسکن لزوما متناسب با تقاضای مصرف‌کننده نیست.
درواقع اقدامات دولت و مجموعه حاکمیتی که مسکن عرضه می‌کنند .


متناسب با تقاضای مصرف‌کننده نیست بلکه صرفا تعداد مسکن‌های ساخته‌شده بیشتر می‌شود.
 در همین شهر تهران عموما تقاضایی که نسبت به مسکن وجود دارد به شهر تهران متمرکز می‌شود و برای شهرهای اطراف تهران این تقاضا وجود ندارد .
در حالی که دولت تحت عنوان ساخت انبوه مسکن به خاطر زمین‌های رایگان در اطراف شهر به سمت ساخت و ساز در این مناطق می‌رود و اینگونه می‌شود .
که این ساخت و ساز پاسخگوی نیاز متقاضی امروز مسکن نیست.


مسکن گران‌تر می‌شود؟


در حال حاضر متاثر از افزایش قیمت زمین و هزینه‌های ساخت و ساز و همچنین چشم‌انداز صعود قیمت ارز، سطح انتظارات تورمی در بخش مسکن رو به بالاست. 
 راهکار اصلی برای کنترل بازار مسکن این است که مسکن از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.

 هیچ‌کس (فرد حقیقی یا حقوقی) منابع ریالی مازاد خود را به سمت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن نبرد. 
تنها اینگونه می‌شود به آینده بخش مسکن امیدوار بود اما اگر این اتفاق نیفتد به صِرف افزایش ساخت نمی‌شود.که افزایش قیمت مسکن متوقف می‌شود.

تا اتفاق مهمی در شرایط کلان اقتصادی نیفتد دلیل منطقی و مشخصی برای کاهش قیمت مسکن نیست.
 بر این اساس، در فضای کلی اگر کسی امکان خرید مسکن دارد باید نیاز مصرفی خود را تامین کند و آن را به تعویق نیندازد. 

چون فضای کلی به نحوی است که طبیعتا رشد قیمت زمین و مسکن صعودی است .
اگر به لحاظ تاریخ اقتصادی در ایران هم بررسی کنیم می‌بینیم که با توجه به شرایط کلی اقتصاد، قیمت مسکن ارزان نمی‌شود.

پرداختی ۹۶۰ میلیون تومانی دولت برای...

یکی از محل‌های تامین منابع مالی برای متقاضیان ورود به بازار مسکن،‌ وام خرید است. این وام از محل اوراق حق تقدم مسکن (تسه) به متقاضیان پرداخت می شود و برای زوجین تهرانی ۸۰۰ میلیون تومان و با احتساب وام تعمیر (جعاله) ۹۶۰ میلیون تومان است.

الان وقت خرید خانه هست یا نه؟

بازار ملک، فصل جابه‌جایی را با کسادی سپری کرد. دو ماه ابتدایی تابستان امسال معاملات مسکن شهر تهران در کانال ۳۰۰۰ فقره قرار داشت که رقم پایینیدو پیش بینی مهم درباره قیمت مسکن در پایان سال ۱۴۰۳محسوب می‌شود.

برای وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن چقدر...

مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مرداد ۱۴۰۳ متوسط قیمت مسکن به ازای هر مترمربع ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل (تیرماه) ۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اثرگذاری وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن به واسطه افزایش قیمت‌ها همچنان در حال کاهش است. امروز با این وام می‌توان ۸.۳ متر مسکن در شهر تهران خریداری کرد.

سورپرایز دولت پزشکیان برای مستاجران

عضو انجمن انبوه سازان مسکن کشور گفت: متقاضیان مسکن با ورود وزیر جدید راه وشهرسازی، چشم انتظار تخصیص زمین با قیمت صفر هستند.

بانک‌ها بزرگترین مافیا و علت گرانی مسکن...

بانک‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی در هر کشوری نقش مهمی در تعیین و تثبیت اوضاع مالی و اقتصادی دارند. در ایران نیز بانک‌ها نقش اساسی در اقتصاد ایفا می‌کنند اما در سال‌های اخیر، انتقادهای بسیاری به عملکرد برخی بانک‌ها وارد شده است. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در این زمینه مطرح شده، تلاش بانک‌ها برای بهبود مصنوعی وضعیت مالی خود از طریق بازار مسکن و انتشار مکرر آگهی‌های مزایده املاک است.

تغییر آهنگ رشد معاملات بازار مسکن

روند رشد نقطه به نقطه معاملات مسکن شهر تهران در تیر سال جاری با افزایش مواجه شده است.نرخ رشد نقطه به نقطه معاملات مسکن از تیر سال گذشته تا تیر امسال صعودی بوده و از منفی ۷۳ درصد به ۲۷ درصد رسیده این در حالی‌ است که در همین مدت رشد نقطه به نقطه متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران نزولی بوده است.

مسکن‌ ملی متوقف شد

دستگاه پایش «مسکن‌سازی دولتی» از توقف ‌کار حکایت دارد. کارنامه پرداخت وام ساخت به مسکن‌ ملی به‌عنوان تنها تابلوی رسمی در دسترس برای رصد روند احداث خانه‌های دولتی‌ساز نشان می‌دهد، تیر ماه امسال تنها ۱۰۰ میلیارد تومان به سازنده‌های حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی پرداخت شد

قیمت مسکن ۲۵ متری اعلام شد

ساخت مسکن ۲۵ متری که ابتدا قرار بود کلنگ آن برای اولین بار در منطقه 19 تهران زمین بخورد، متری 30 میلیون تومان اعلام شد.

با این روش منتظر ریزش قیمت‌ها باشید

طرح « مسکن مهر » در دولت نهم و دهم آغاز شد اما در همان دولت به پایان نرسید. دولت روحانی این طرح را با عنوان «مسکن ملی» ادامه داد و دولت سیزدهم همگام با اجرای طرح نهضت ملی مسکن نسبت به تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر اقدام کرد

شرایط دریافت زمین دولتی رایگان چیست؟

افرادی که واجد شرایط دریافت زمین رایگان هستند، باید مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای پنج سال را در سامانه ثمن برای احراز صلاحیت بارگذاری کنند

افزایش دو برابری سقف تسهیلات خرید مسکن

با هدف اثربخشی بیشتر تسهیلات مسکن و تسهیل شرایط خانه‌دار شدن اقشار مختلف جامعه سقف تسهیلات بانک مسکن از محل اوراق ممتاز افزایش یافته است، با موافقت شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران و استان‌های مختلف کشور افزایش یافته است

بازار مسکن ایران در آستانه انفجار؛...

قیمت مسکن و اجاره در سال‌های اخیر نوسانات شدیدی داشته و این امر موجب شده تا بسیاری از مردم از توان خرید مسکن خارج شوند.

افزایش سقف وام مسکن ضروری است

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به افزایش هزینه‌های ساخت و ساز گفت: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های ساخت، افزایش سقف تسهیلات مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان ضروری بود. اما متأسفانه بانک مرکزی تاکنون و بعد از گذشت دو ماه آئین نامه آن را برای اجرا به بانک‌های عامل ابلاغ نکرده است.

نفس بازار مسکن بریده شد

بازار مسکن از دسترس خارج شده است؛ دیگر نمی‌توان حتی با وام سنگین بانکی هم ملک خرید. آخرین گزارش‌های رسمی دولت نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به نزدیک ۸۶ میلیون تومان رسیده است. براساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه امسال ۸۵.۹ میلیون تومان بود که از افزایش ۹.۷ درصدی قیمت نسبت خرداد سال قبل حکایت دارد.

قیمت مسکن در شهریور چگونه می‌شود؟

دولت توان اجرای اقدام جدیدی را در بازار مسکن ندارد و در نتیجه برنامه اصلی در این باره تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن خواهد بود. هفته گذشته بود که بالاخره پازل کابینه دولت چهاردهم پس از حواشی بسیار کنار هم چیده شد. حالا که تب انتخابات ریاست جمهوری فرونشسته و وزارتخانه‌ها هر کدام صاحب متولی جدید شده‌اند، چه افقی برای آشفته بازار مسکن وجود دارد؟

امتیاز طلایی برای مستأجران فعال شد

در فصل جابه‌جایی‌ها در بازار اجاره مسکن، روزهای شلوغ شورای‌های حل اختلاف است، روزهایی که مستاجران با قوانین بی‌رحمانه‌ای که مدافع موجران هستند، مواجه می‌شوند و هم سرپناه و هم پناه قانونی را از دست می‌دهند، هر چند که در ظاهر قانون حامی آنهاست.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ چقدر است؟

وام ودیعه مسکن طرحی است که دولت برای حمایت از مستأجران در نظر گرفته است تا درد افزایش بی‌رویه‌ی اجاره‌بها را کمی تسکین دهد.

فرصت یک هفته‌ای برای عرضه مالکان...

۹۰ هزار مالک بیش از ۵ خانه خالی دارند، مجموع خانه‌های خالی این افراد به بیش از ۵۰۰ هزار واحد می‌رسد که باید ملک خود را عرضه یا ثبت کنند.

خبر خوش برای متقاضیان و خریداران مسکن...

فرزانه صادق مالواجرد در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در بیان برنامه های خود برای وزارت راه و شهرسازی گفت: از آقای پزشکیان تشکر می‌کنم که یکی از وعده های انتخاباتی خود مبنی بر حضور زنان در عرصه سیاست را عملی کردند.

کارگران مستاجر خانه دار می شوند

مسئله مسکن کارگران از دیرباز یکی از دغدغه‌های اصلی مردم ایران بوده است. نوسانات شدید قیمت مسکن، عدم دسترسی اقشار کم‌درآمد به مسکن کارگران مناسب و مشکلات ناشی از اجرای طرح‌هایی مانند مسکن کارگران، همواره این موضوع را در کانون توجه قرار داده است. .مسئله مسکن کارگران از دیرباز یکی از دغدغه‌های اصلی مردم ایران بوده است.

مشتری در بازار مسکن کمیاب شد

مشتری در بازار مسکن کمیاب شدقدرت خرید متقاضیان و عموم مستأجران کاهش یافته و همین موضوع دلیلی بر رکود بازار مسکن شده و می توان گفت که این روزها مشتری کمیاب شده است.