بازار املاک / حساب‌ و کتاب اقساط وام مسکن

حساب‌ و کتاب اقساط وام مسکن

در شرایط فعلی، وام مسکن با اوراق ممتاز (تسه) کلان‌ترین تسهیلاتی است که به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‌شود و اغلب افرادی که قادر به بازپرداخت اقساط آن باشند، می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

تسهیلات خرید مسکن

مبلغ این وام به‌صورت انفرادی در شهر تهران ۴۰۰میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰هزار نفر، ۳۲۰میلیون تومان و در سایر شهرها ۲۴۰میلیون تومان تعیین شده و زوجین می‌توانند تا ۲ برابر این رقم را به‌عنوان تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند. 

البته دریافت هر ۵۰۰هزار تومان از این تسهیلات نیازمند خرید یک برگه از اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) است که اکنون قیمت هر برگه آن به ۱۱۰هزار تومان رسیده است. 

با این حساب، بابت هر ۵۰۰هزار تومان وام مسکن باید ۱۱۰هزار تومان از آن صرف خرید اوراق شود و عملاً خالص تسهیلات دریافتی در تهران به ۳۱۲میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و… به ۲۵۰میلیون تومان و در سایر مناطق شهری به ۱۸۷میلیون تومان می‌رسد. 

البته چند‌ماه پیش شورای‌عالی مسکن مصوب کرد که مبلغ وام مسکن ۳۷.۵درصدی افزایش پیدا کند و مثلاً در شهر تهران از ۴۰۰میلیون به ۵۵۰میلیون تومان برسد؛ اما این مصوبه هنوز ابلاغ و اجرا نشده و از سرنوشت آن‌ هم اطلاعی در دست نیست.

حساب‌ وکتاب اقساط وام مسکن

یک متقاضی وام مسکن در شهر تهران برای دریافت وام ۴۰۰میلیون تومانی باید ۸۰۰برگه اوراق امتیاز تسهیلات مسکن خریداری کنند که مجموع هزینه آن به قیمت روز، حدود ۸۸میلیون تومان است. 

با این حساب، خالص وام دریافتی این متقاضی تهرانی ۳۱۲تومان خواهد بود که باید در یک دوره ۱۲ساله (۱۴۴قسط) با اقساط ماهانه ۸میلیون و ۵۵هزار تومان بازپرداخت شود. 

همچنین زوج‌های ساکن تهران برای دریافت وام ۸۰۰ میلیون تومانی باید ۱۶۰۰ برگه اوراق امتیاز تسهیلات مسکن به ارزش ۱۷۶میلیون تومان خریداری کنند و خالص وام دریافتی آنها ۶۲۴میلیون تومان خواهد بود که باید در ۱۴۴قسط ماهانه ۱۶میلیون و ۱۱۰هزار تومانی بازپرداخت شود.


نرخ سود وام مسکن

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، وام خرید مسکن با استفاده از اوراق با نرخ سود ۲۲.۵درصد به متقاضیان اعطا می‌شود؛ 

اما این نرخ سود اسمی تسهیلات است و از آنجا‌ ‌که متقاضی باید مبلغ قابل‌توجهی از وام را صرف خرید اوراق کند، نرخ سود مؤثر این تسهیلات به ۳۰.۱درصد می‌رسد. 

البته با توجه به ذات تورمی اقتصاد ایران و رشد بیش از تورم مسکن در بلندمدت، دریافت این تسهیلات حتی با نرخ سود ۳۰.۱درصد صرفه اقتصادی دارد .

 یکی از دلایل همراهی نکردن بانک‌ها در اعطای این تسهیلات بلندمدت نیز همین نکته است که اقساط وام بعد از چند سال، عملاً مستهلک می‌شود و قدرت خرید آن به‌شدت کاهش می‌یابد.

نهضت ملی مسکن مهری

مصالح ساختمانی هر هفته گران می‌شود. پرداخت بدهی میلیاردی کارخانه با چک کارگر؟ نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: در حال حاضر قیمت مصالح ساختمانی هر هفته افزایش پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش و رشد ساخت‌و ساز مسکن ثبات قیمت مصالح ساختمانی است و این افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث کاهش انگیزه ساخت و ساز شده‌ است.در این شرایط که انبوه‌سازان دیگر زیر بار ریسک‌های قابل پیش‌بینی نمی‌روند، عدم کنترل قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش تولید شده چراکه مصالح ساختمانی تاثیر

تصمیم مهم سران قوا برای قیمت‌ها

عرضه کالاهای ضروری به قیمت شهریور ۱۴۰۰ در نشست عصر امروز سران قوا که با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور، دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضاییه درمجلس شورای اسلامی برگزار شد. روسای قوای مقننه و قضائیه ضمن تشکر از دولت برای اجرای طرح عادلانه کردن یارانه ها، بر همراهی و همکاری همه دستگاه ها با دولت برای اجرای این طرح تاکید کردند.

مالیات ساخت و ساز

از دیگر معافیت‌هایی که دولت برای ساخت و ساز در نظر گرفته، معافیت مالیاتی خالی بودن خانه است. اما برخی از افراد از این مسئله سوءاستفاده کرده و خانه‌های خریداری شده را استفاده نمی‌کنند تا سود و قیمت بیشتری عایدشان شود. به همین منظور دولت نیز تنها برای اولین سال خالی بودن خانه مالیاتی دریافت نمی‌کنند.

خانه‌های تاریخی و مرمت

خانه‌های تاریخی کرمان در پیچ و خم هفت خوان مرمت طرح مرمت و بازسازی هفت خانه تاریخی کرمان به دلیل افزایش قیمت مصالح نتوانسته هفت خوان مرمت را طی کند و متوقف شده است. شهر کرمان با قدمت تاریخی و بنا‌ها و عمارت‌های فراوانی که دارد گنجینه‌ای از آثار میراث فرهنگی را به خود اختصاص داده . که در این میان خانه‌های تاریخی این شهر هر کدام شناسنامه و هویت تاریخی و فرهنگی مردمان دیار کریمان محسوب می‌شوند.

افزایشی قیمت اوراق مسکن

روند افزایشی اوراق مسکن همچنان ادامه دارد؛ به طوریکه متاهل‌ها برای خرید این اوراق باید بیش از ۱۱۹ میلیون تومان پرداخت کنند، درحالی که این رقم در هفته قبل حدود ۹۸ میلیون تومان بود.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۲۵ هزار و ۷۰۰، ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ و ۱۲۴ هزار و ۲۰۰تومان قیمت دارند. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر، مرداد و شهریورماه سال گذشته با قیمت ۱۲۳ هزار و ۹۰۰، ۱۲۴ هزار و ۴۰۰ و ۱۲۳ هزار و ۹۰۰توم

پردیس در حصار مشکلات زیرساختی

مسئولان پاسخگوی کمبودها باشند گروه استان‌ها- با وجود این که مسئولان کشور از بسته شدن پرونده مسکن مهر خبر می‌دهند اما در پردیس هنوز چندین واحد مسکونی این طرح به دلایل مختلف تحویل متقاضیان نشده و مشکلات ساکنان فاز ۵ در حوزه‌های زیرساختی و سرانه‌ها همچنان به قوت خود باقی است.فاز 5 مسکن مهر پردیس علی‌رغم تحویل واحدهای مسکونی همچنان ناتمام رها شده و فاقد زیرساخت‌های رفاهی، اجتماعی و امکانات اولیه شهرنشینی است که مردم‌ را با مشکلات عدیده مواجه و نارضایتی به وجود آورده است.

گرانی اجاره مسکن در کرمان

دردسرهای گرانی و مستاجران به حاشیه شهرها پناه بردند کرمان- کم کم به فصل جابه جایی نزدیک می شویم و نگرانی مستاجران از رشد نرخ اجاره بها افزایش پیدا می کند از سویی عده زیادی از مالکان و دلالان هم دندان طمع را برای بالا بردن اجاره بها تیز کرده اند.عدم نظارت بر بازار خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در کرمان سبب شده تا سلیقه ای عمل کردن در این بخش زیاد از حد باشد و مالکان و دلالان قیمت ها را به گونه ای وضع می کنند .که با معیشت شان جور در بیاید و هر قیمتی که دلشان خواست را به مستاجران ارائه کنند.

بازار مصالح ساختمانی

پیش بینی بازار مصالح ساختمانی در جهان در یک سال اخیر قیمت مصالح ساختمانی در دنیا متاثر از تحولات جهانی، روند غافلگیرکننده‌ای داشته است. مرکز مطالعاتی و مشاوره ساختمان و مسکن جهانی در گزارشی با بررسی روند مزبور به پیش بینی در خصوص روند بازار مصالح ساختمانی پرداخته است.

ساخت اولین شهرک خصوصی

پروانه ساخت اولین شهرک خصوصی کشور در استان بوشهر با هدف احداث ۳۱۲۴ واحد مسکونی برای اسکان ۱۲ هزار نفر صادر شد.اعلام مالک آن ظرف شش سال اولین شهرک خصوصی کشور ساخته خواهد شد. هم‌چنین ساخت بیش از ۴۰ شهرک در ۱۴ استان کشور در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید برای رونق بازار مسکن، قرار دارد.

مسکن با واقعیت همخوان شود

هدف گذاری برای ساخت مسکن با کیفیت قیمت گذاری با واقعیت همخوانی داشته باشد گرگان- مرتضوی، رئیس انجمن انبوه‌سازان گلستان گفت: قیمت گذاری مسکن در طرح جهش تولید باید با ذکر همه جزئیات و دقیق باشد و همچنین باید ساخت مسکن باکیفیت و با دوام را مد نظر قرار دهیم.

نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی

۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در جلسه شورای مسکن گناباد گفت: از۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مجموع چهار میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور ۴۰۰ هزار واحد معادل ۱۰ درصد آنها در این استان در حال ساخت است.

افزایش قیمت مسکن کمبود زمین

افزایش قیمت مسکن در خرم آباد ناشی از کمبود زمین است فرماندار خرم آباد گفت: کمبود زمین و بالابودن تقاضا برای مسکن منجر به افزایش قیمت در این حوزه شده است. علی محمد دریکوند درجلسه بررسی وضعیت مسکن، چالش ها و برنامه های پیش رو در سال ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه شهر خرم آباد سالانه با تقاضای زیادی در حوزه مسکن مواجه است

مستأجر و موجر در فشار تورم

تورم در بازار اجاره به آمارهای رسمی هم رسیده است. طبق برآورد مرکز آمار تورم اجاره در کل کشور برابر با دو درصد بوده که در قیاس با فروردین‌ماه سال‌های گذشته بالاترین رکورد به شمار می‌آید.روزنو:«صاحب‌خانه مبلغ اجاره‌بهای سه میلیون تومانی را به شش میلیون تومان افزایش داده

واگذاری ملک به خانوار ۳ فرزندی

آغاز ثبت‌نام واگذاری زمین و مسکن خانوارهای دارای 3 فرزند معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانوارهای دارای ۳ فرزند خبر داد. معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

واگذاری یک واحد مسکونی

واگذاری یک واحد مسکونی به خانواده‌های دارای سه فرزند در استان تهران مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ، در استان تهران به جای تخصیص زمین، یک واحد مسکونی به مشمولین واگذار می کنیم .خلیل محبت خواه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: براساس قانون، خانواده های که از ابان 1400 دارای فرزند سوم شدند زمین به انها اختصاص می دهند اما در شهرهای جدید اطراف استان تهران به این افراد واحد مسکونی داده می شود .

قیمت روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۲۵ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. به گزارش تازه‌نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم.در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

خبر مهم از نهضت ملی مسکن

روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی توضیحاتی در خصوص قیمت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن ارائه داد. وزارت راه و شهرسازی بر اساس فهرست بهای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای نهضت ملی مسکن را ۴.۷ میلیون تومان برآورد و اعلام کرد که در صورت کاهش یا افزایش هزینه‌ها، قیمت در زمان تحویل واحد به متقاضیان کاهش یا افزایش می‌یابد. هزینه تامین زمین، خانوارهای مشمول یارانه این طرح و نحوه تامین مصالح ساختمانی ارایه کرد.

نهضت ملی مسکن در بروجن

اجرای مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن در بروجن مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان بروجن با ساخت ۵۲۸ واحد مسکونی آغاز شد. اجرای مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن در بروجنبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز چهارمحال و بختیاری، سرپرست فرمانداری شهرستان بروجن گفت: مرحله نخست طرح نهضت ملی مسکن با ساخت ۵۲۸ واحد مسکونی در قالب ۳ طرح در محله الهیه بروجن در حال ساخت است.

ارزانترین خانه‌های تهران

ارزانترین خانه‌های تهران را در این مناطق بخریدقیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را منتشر کرد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

پلمب مشاوران املاک بدون مجوز

دستور استاندار لرستان برای راه‌اندازی سامانه آمار و اطلاعات مسکن پلمب مشاوران املاک بدون مجوز در دستور کار قرار گرفت استاندار لرستان خواستار قانونمند شدن فعالیت همه مشاوران املاک شد و گفت: دفاتر مشاوران املاک بدون مجوز باید پلمب شود و از طرفی سامانه آمار و اطلاعات مسکن نیز باید رفع مشکل شده و فعال شود.

سرطانی شدن تورم درکشور

روایت رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی از سرطانی شدن تورم درکشور عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: تورم، به بیان ساده، افزایش مداوم قیمت‌ها در اقتصاد است و شکل فزاینده آن‌که درواقع شتاب گرفتن رشد قیمت‌ها است، دردآورتر هست.