بازار املاک / تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن یزد| انتظار کاهش قیمت نیست

تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن یزد| انتظار کاهش قیمت نیست

یزد- تورم ۴۰ درصدی بازار مسکن طی سه ماهه نخست سال جاری به عقیده برخی کارشناسان به انتخابات مربوط بود اما حالا که انتخابات نیز تمام شده بازهم تورم پابرجاست؛ تورمی که خانه دار شدن مردم را سخت کرده است.



مهناز حاج تقیطبق سخن کارشناسان، میزان معاملات املاک در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بازار مسکن در ایران و استان یزد راکد است. شرایط اقتصادی و تورم عامل افزایش قیمت ملک است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه رشد هزینه ساخت مسکن از سویی و از سوی دیگر از بین رفتن اعتماد بین مالک و سازنده باعث دست نگه داشتن و ناامیدی مالکان از ساخت مسکن شده است.

یکی دیگر از علت های افزایش قیمت در حوزه زمین و مسکن بحث سودجویی و دلالی است که مشکلات اقتصادی بسیاری به بار آورده است. متاسفانه بورس‌بازی سازماندهی شده در استان یزد و مناطقی از استان ایجاد شده که بر رکود و تورم و ایجاد خلل در بازار مسکن تأثیر گذاشته است.

پیش از این، رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد در گفتگو با بازار گفته بود در سال جاری، اجاره بها به دلیل شرایط کرونا طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، در تهران ۲۵ درصد، کلان شهرها ۲۰ درصد و شهرهای کوچک ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته و مستاجران به دلیل شیوع بیماری کرونا کمتر برای رهن و اجاره به بنگاه‌ها مراجعه و خودشان به صورت غیررسمی قراردادها را تمدید می‌کنند که اتحادیه مسئولیتی در این خصوص ندارد و متأسفانه نرخ اجاره بها و حتی فروش ملک در یزد متناسب با مصوبه قانونی نیست و حتی بیشتر از نرخ تورم سالانه است.

مستاجران به دلیل شیوع بیماری کرونا کمتر برای رهن و اجاره به بنگاه‌ها مراجعه و خودشان به صورت غیررسمی قراردادها را تمدید می‌کنند

امیر یاسینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد این بار در زمینه وضعیت جدید بازار مسکن در یزد به بازار پاسخ می دهد.

* وضعیت فعلی اجاره و فروش ملک در یزد چگونه است؟
امسال افزایش اجاره بها مشکلات عدیده‌ای را برای مستأجران ایجاد کرد. اتحادیه مشاوران املاک نیز در رابطه با وضعیت اجاره با کمبود شدید عرضه املاک اجاره‌ای مواجه شد و به ندرت با موارد اجاره ای در دفاتر املاک با قیمت‌های نامتعارف روبه‌رو می‌شویم. طبق مصوبه ۷۲ ستاد ملی کرونا، در صورت نداشتن شرایط خاص، تمامی قراردادهای اجاره با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل باید تمدید شود درحالیکه این قانون در همه موارد اعمال نمی‌شود. در مورد بازار خرید و فروش ملک نیز باید بگویم در حال حاضر دچار رکود در انجام معاملات هستیم و دوران کم رونقی را طی می‌کنیم. شواهد حاکی از آن است که در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با تورم ۴۰ درصدی در حوزه خرید و فروش مسکن مواجه بوده‌ایم.

* دلایل عمده گرانی ملک در یزد چیست؟
جدا از مسائل کلان کشور اعم از تورم و رکود که در همه بازارها به ویژه بازار مسکن تأثیرگذاشته است، افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، ماسه، آهن، افزایش دستمزد کارگران، افزایش بی رویه عوارض شهرداری و فروش تراکم در بعضی مناطق شهری مانند صفائیه توسط شهرداری باعث گرانی ملک شده است. در مورد تراکم نیز لازم است بگویم که در قانون شهرداری دو نوع تراکم جمعیتی و ساختمانی تعریف شده است.

سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن مواجه بوده‌ایم

* تراکم جمعیتی بیشتر در کدام نواحی یزد مشاهده می‌شود؟
تراکم جمعیتی در واقع عبارت از تعداد افراد ساکن در هر هکتار مشخص است. به علت توزیع ناعادلانه خدمات شهری، شاهد این تراکم در بعضی مناطق از جمله بلوار جمهوری، خیابان کاشانی، بلوار جوان و چند منطقه دیگر هستیم.

* تراکم ساختمانی چگونه باعث افزایش قیمت ملک در یزد شده است؟
تراکم ساختمانی به صورت درصد بیان می‌شود و در واقع نشان دهنده متراژ ساخت و ساز در زمین است. مثلا در منطقه صفاییه یزد طبق طرح جامع ساختمانی، مجوزهای پنج یا شش طبقه به سازندگان داده می‌شود که خود این عمل هرچند برای شهرداری درآمد خوبی دارد ولی باعث افزایش قیمت زمین و گرانی مسکن می‌شود.

* در این باره پیشنهادی دارید؟
با اجرای ناعادلانه خدمات شهری در مناطق مختلف شهر، مشاوران املاک هیچ منفعتی در گرانی مسکن نمی‌برند و باید قیمت ملک را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهند تا مبلغ ملک با بودجه خریدار برابر شود. از این‌رو انتظار است شهرداری در این زمینه به وظیفه ذاتی خود عمل کند تا از این طریق بازار مسکن دچار تلاطم بیشتر نشود.

* پیش بینی شما در مورد روند بازار مسکن در ایران و یزد چیست؟
اکنون با دوران رکود مواجه هستیم و تا چند ماه آینده رونق در بازار مسکن پیش بینی نمی‌شود. همواره قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازار املاک دچار رکود می‌شود و با وضعیت گرانی مصالح ساختمانی و عدم تمایل سازندگان به ساخت و ساز مواجه‌ایم. به نظر می‌رسید تا زمان رسیدن به یک ثبات نسبی، وضعیت ملک در حالت رکود است و بعد از پایان یافتن انتخابات تقریبا همه چیز به روند عادی خود بازگردد، اما هنوز این برهه حساس طی نشده است.

* احتمال ارزان‌تر شدن قیمت مسکن را می‌دهید؟
اگر به ثبات نسبی در بازار مسکن برسیم، شاهد یک اتفاق خوب خواهیم بود ولی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت. اگر با روی کار آمدن دولت جدید، دولت به وعده های خود در خصوص مسکن به ویژه تحقق وعده ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی عمل کند، شاهد روزهای خوبی برای مردم به ویژه جوانان هستیم.

در صورت اتخاذ سیاست‌های انقباضی توسط بانک‌ها و ایجاد ثبات در بازارهای مالی و تحقق شعار آقای رئیسی در مورد ایجاد یک میلیون واحد مسکونی در سال امیدواریم قیمت مسکن در آینده دچار سجام گسیختگی نشود.

نمی‌توان گفت که بازار پرسود مسکن از وجود افراد سودجو و بورس‌بازان خالی می‌شود

* اکنون چقدر بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌دانید؟
همیشه مسکن دارای جذابیت مناسب جهت سرمایه‌گذاری بوده است و من فکر می‌کنم تا تولید مسکن جواب گوی تقاضای سالانه نباشد، همیشه بخش املاک و مستغلات بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. در حال حاضر نیز شاهد ورود حجم بزرگ نقدینگی به این بازار پرسود هستیم و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران همچنان نیز این روند را ادامه خواهند داد.

* هنوز هم بورس‌بازان در بازار مسکن یزد جولان می‌دهند؟
قطعأ هر بازار پرسود بورس بازان هم حضور دارند و این افراد نقدینگی سرگردان مردم را به سمت بازار هدف خود هدایت می‌کنند. پس تا زمانی که سرمایه‌های سرگردان وجود دارد، بورس‌بازان نیز فعال هستند و کار خود را با سیاست تمام انجام می‌دهند.
بعد از اقدام دادگستری یزد در خصوص پلمپ املاک متخلف و بازداشت بورس‌بازان حوزه مسکن در یزد تا حدودی فعالیت بورس‌بازان، سوداگران و اختلال‌گران متوقف شد. خوشبختانه در این جریان، عده‌ای از زمین خواران و اخلال‌گران بازار بازداشت و به جرائم آنها رسیدگی شد، اما هنوز هم نمی‌توان گفت که بازار پرسود مسکن از وجود چنین افرادی پک شده است.

* عمده‌ترین مشکل اتحادیه مشاوره املاک یزد چیست؟
باید برای صدور پروانه کسب معاملات املاک، حریم صنفی لحاظ کرد و در این مورد محدودیت در نظر گرفت.

 بازار

رشد پی در پی قیمت مسکن در بازار راکد

آمارهای بانک مرکزی سخن می گویند براساس داده های بانک مرکزی رشد متوسط قیمت مسکن تهران برای سومین ماه متوالی در سال جاری مثبت بوده و به ۵.۸ درصد رسید. این افزایش قیمت در ابتدای تابستان ۱۴۰۱ در نهایت موجب شد تا تورم نقطه ای مسکن تهران به قله ده ماهه برسد. این در حالی است که معاملات مسکن در این ماه افت قابل توجهی را در مقایسه با ماه قبل داشته است.

تخریب چند واحد مسکونی در روستای سارویی

تاخت و تاز مونسون در مرودشت بر اثر بارش‌های سنگین شب گذشته در روستای سارویی مرودشت، ۱۲ واحد مسکونی تخریب شد. چند روزی است که سامانه بارشی مونسون، در نقطه نقطه فارس شروع به باریدن کرده که در این بین برخی را خشنود و برخی دیگر را به خاطر خسارات وارده غمگین کرده است .

‍ رفع آبگرفتگی روستای در کوتاهترین زمان

‍ رفع آبگرفتگی روستای پرسک الشتر با تلاش راهداری در کوتاهترین زمان سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت : آبگرفتگی روستای پرسک شهرستان الشتر که درپی بارش های شب گذشته اتفاق افتاده بود با تلاش راهداری و دیگر دستگاه ها در کوتاه ترین زمان برطرف شد.

وام سهام عدالت می خواهید؟ از این ۳ بانک...

کف و سقف وام چقدر است ؟ از سال گذشته قرار شد سهام عدالت به‌عنوان وثیقه بانکی پذیرفته شود و دارندگان آن بتوانند از بانک وام بگیرند. تاکنون تنها سه بانک برای پرداخت وام با توثیق سهام عدالت اعلام آمادگی کرده‌اند زمان اوج بورس و زمانی که قیمت سهام عدالت روز به روز بیشتر می‌شد، حسن روحانی به مردم توصیه کرد سهام عدالت خود را نفروشند چراکه به زودی هم قیمت خانه و زمین می‌شود.

انتقادخرید خانه در کشورهای دیگر

انتقاد نماینده مجلس از افزایش تمایل ایرانی‌ها برای خرید خانه در کشورهای دیگر مردم ما علاقه‌مند به داشتن خانه‌های بزرگ هستند، بنابراین باید به مردم زمین بدهیم تا در آن خانه بسازند. چرا باید کاری کنیم که بروند و در کشورهای دیگر خانه بخرند؟ لطف‌الله سیاهکلی شامگاه امروز در نشست با اعضای اتحادیه مشاوران املاک شهرستان قزوین که در امامزاده آمنه‌خاتون قزوین برگزار شد

تعمیر رایگان خانه نیازمندان

این جهادگران خانه نیازمندان را رایگان تعمیر می‌کنند کاهش اجاره‌خانه مستاجران کم‌درآمد به سبک جوانان فرحزادی این روزها که مشکلات اقتصادی گذران زندگی را برای خانوارهای کم‌درآمد و کم‌برخوردار را دشوار کرده، جوان‌های دلسوز و جهادگر محله فرحزاد آستین همت بالا زده‌اند. آنها چند سالی است که با تشکیل یک گروه جهادی هوای خانوارهای کم‌درآمد محله را دارند؛ از تعمیر خانه‌ نیازمندان و معلولان تا تلاش برای تامین اجاره‌بهای مستاجران کم‌درآمد و تهیه سبد ارزاق.

خسارت بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان

بارندگی‌ها به ۵۱ واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان از خسارت به ۵۱ واحد مسکونی استان بر اثر سامانه بارشی مونسون و سیل خبر داد. مصطفی بیک مداح مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی مونسون و سیل از روز دوشنبه تا کنون به ۵۱ واحد مسکونی این استان خسارت زده است.

قیمت آپارتمان در تهران؛ ۶ مرداد ۱۴۰۱

براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۴۳ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۶۰ متر گردآوری کردیم.

انفجار شدید در مسکن مهر خرم آباد

موج انفجار 6 تن را راهی بیمارستان کرد. سرپرست آتش نشانی خرم‌آباد، گفت: ساعتی پیش، موج انفجار در فاز یک مسکن مهر کمالوند باعث تخریب برخی از واحدهای یکی از مجتمع‌های مسکونی و مصدومیت ۶ نفر شد.منصور میرزایی به تشریح این حادثه پرداخت و خاطر نشان کرد: ساعت ۲۱:۱۶ دقیقه چهارشنبه شب مورخ ۵مرداد ماه ۱۴۰۱ طی تماس های متعدد مردمی با سامانه ۱۲۵ مرکز کنترل و فرماندهی سازمان آتش نشانی از وقوع یک فقره حادثه‌ی انفجار در فاز ۱ مسکن مهر باخبر شده و در پی آن دو اکیپ امداد و نجات و دو ایستگاه آتش نشانی به محل حاد

خسارت سیل به ۵۱ واحد مسکونی سیستان و...

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی مونسون و سیل از روز دوشنبه تا کنون به ۵۱ واحد مسکونی این استان خسارت زده است. مصطفی بیگ مداح روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آمادگی بنیاد مسکن برای امدادرسانی به سیل‌زدگان اظهارداشت: تجهیزات و ماشین‌آلات بنیاد مسکن در چهار منطقه سیستان و بلوچستان مستقر شده است.

قیمت آپارتمان پنجم مرداد ۱۴۰۱

قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

قلعه‌نویی: با ۲۰ میلیارد نمی‌توان خانه...

سرمربی تیم فوتبال گل‌گهرسیرجان گفت: یک بازیکن ۲۰ میلیارد دستمزد می‌گیرد اما نمی‌تواند خانه بخرد. امیر قلعه‌نویی در حاشیه تمرین گل‌گهرسیرجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سه چهار بازیکن‌مان را در نقل‌وانتقالات از دست دادیم اما ۹۰ درصد بازیکنان‌مان را حفظ کردیم. شاکله اصلی تیم را حفظ کردیم. دو سه بازیکن خیلی خوب به ما اضافه شدند، بازیکن برزیلی بیاید خیلی از مشکلات ما حل می‌شود.

خانه 90 متری نارمک

قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. بر اساس بررسی‌های میدانی برای قیمت مسکن در تهران، مشاورین املاک سطح شهر قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را به شرح جدول زیر اعلام کردند.

مرداد آخرین مهلت مالیات خانه های خالی

پایان مرداد ماه آخرین مهلت پرداخت مالیات واحدهای مسکونی خالی مالکین واحدهای مسکونی خالی حداکثر تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ فرصت دارند با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام نمایند.

قیمت مسکن روستایی ۴ تا ۵ میلیون

رئیس بنیاد مسکن گفت: رئیس جمهور مستقیم خود دستور داده که تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برای مسکن روستایی تا لحظه واریز پیگیری شود.امروز آقای اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن از آخرین وضعیت نوسازی واحدهای مسکن روستایی و نهضت ملی مسکن در جمع خبرنگاران به سوالات پاسخ داد

املاک لاکشری پایتخت

در تلاطم بازار مسکن و وضعیت اقتصادی نابسامان که بسیاری از خانوارها حتی برای اجاره یک واحد ۵۰ متری در جنوب شهر با چالش روبه‌رو هستند، هنوز خانه‌های لوکس با قیمت‌های نجومی در آگهی‌های اینترنتی به چشم می‌خورد که هوش از سر آدم می‌برد.

سوداگری به بهای جان شهر

بالا بودن ارزش زمین در استان قزوین سبب شده تا در سال‌های اخیر شاهد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به مسکونی برای دستیابی به ارزش افزوده باشیم. یکی از این تغییر کاربری ها مربوط می شود به زمین های شهر الوند که به زمین های شلویری و گلچین معروف است . زمین های گلچین و شلویری جزو مرغوب ترین زمینهای کشاورزی شهر الوند است که در بررسی های بعمل آمده حتی تا عمق 10 متری نیز هیچ رگه ای از ماسه در این زمین ها دیده نمی شود .

صدور یک هفته‌ای پروانه ساخت در تهران

زمان تکمیل ساخت ۳ هزار واحد مسکونی معاون شهردار تهران از صدور یک هفته‌ای پروانه ساخت و ساز در پایتخت خبر داد و گفت: کلنگ زنی ۳ هزار واحد مسکن ملی شروع شده و عملیات طراحی و پروانه آن به زودی شروع می‌شود. این واحدها سه ساله ساخته خواهند شد.

بحران در بازار مسکن

بلایی که سر مستاجران می آید | مستاجرانی که حاشیه نشین می‌شوند افزایش نرخ اجاره‌بها باعث بحران در بازار مسکن شد. مستاجران این روزها مدام در حال حساب و کتاب هستند، دنبال فرمولی می‌گردند تا کف حقوق و دستمزدهایشان را به سقفی برسانند که خانه‌ای مناسب گرفته و در آن زندگی کنند. اما مشکل اینجاست که تعیین نرخ اجاره بها توسط بنگاه‌داران و صاحب‌خانه‌ها از هیچ قاعده و قانونی تمکین نمی‌کند.

شرط فروش ملک مالکان

برخی فروشندگان ملک در زمان تفاهم نهایی با خریدار، خواهان درج بندی در قرارداد می‌شوند؛ بندی که در آن فروشنده بین بازه ۲۴ تا ۷۲ ساعت از خریدار وقت می‌خواهد تا در صورتی که موفق به خرید ملک جدید شد، این قرارداد جاری و نهایی خواهد شد.

۴ میلیارد دلار سرمایه ایرانی در جیب...

ایرانی‌ها، در کمتر از سه سال سه هزار و ۹۶۰ میلیون دلار از سرمایه خود را به ترکیه منتقل کرده‌اند. چه عواملی در خروج این میزان از سرمایه موثر بوده است؟ شرایط اقتصادی اخیر در ایران باعث شده برخی تمایل داشته باشند سرمایه خود را در کشورهای همسایه به‌ویژه ترکیه درگیر کنند. در چند سال گذشته چه میزان از سرمایه ایرانی‌ها به کشور ترکیه منتقل شده است؟