بازار املاک / بورس‌های جهانی نگران از افزایش قیمت مسکن

بورس‌های جهانی نگران از افزایش قیمت مسکن

افزایش سریع قیمت مسکن در آمریکا و انگلیس باعث ریزش بیشتر شاخص های مهم بورسی در جهان شد. افزایش سریع قیمت ها به ویژه در بخش مسکن باعث نگرانی سیاست گذاران و فعالان بازارهای مالی شده است. پس از انتشار خبر رکوردشکنی قیمت مسکن در انگلیس، حالا در آمریکا نیز میشل بومان- مدیر بانک مرکزی این کشور- با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مداوم قیمت مسکن گفته است با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در بخش مسکن، تورم می تواند سرکش تر و مهار آن سخت تر شود.



 وی با بیان اینکه شاهد اختلالات کم سابقه ای در بخش مسکن هستیم افزود: در کوتاه مدت انتظار دارم روند قیمت ها کماکان صعودی باشد.

تا پایان ماه اکتبر، تورم انتظاری فعالان اقتصادی آمریکا با افزایش ۰.۴ درصدی نسبت به ماه قبل به ۵.۷ درصد رسید. افزایش انتظارات برای بالا ماندن تورم به کاهش اطمینان مصرف کنندگان منجر خواهد شد.
پیش‌تر نیز گروهی از اقتصاددانان آمریکایی در نامه مشترکی هشدار داده بودند که تداوم روند کاهش اطمینان مصرف کنندگان به شرایط اقتصادی این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی به دلیل کاهش سرمایه های ورودی جدید کاهش قابل توجهی پیدا کند.

سازمان جهانی غذا در بیانیه ای اعلام کرد متوسط قیمت اقلام غذایی در سطح جهانی به بالاترین سطح خود در یک دهه اخیر رسیده است. افزایش قیمت مواد غذایی تنها در ماه اکتبر سه درصد بیشتر از ماه قبل بوده است.

تصاویر منتشره از چین نیز نشان می دهد به دنبال درخواست دولت از شهروندان برای ذخیره مواد غذایی، صف های طولانی مردم در مقابل فروشگاه ها برای خرید حجم بالای مواد غذایی تشکیل شده که در کوتاه مدت منجر به افزایش تورم خواهد شد.

در آخرین هفته ماه اکتبر شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا با کاهش ۱۴ هزار نفری به ۲۶۹ هزار نفر رسیده که کمی فعالان بازار را نسبت به بهتر شدن وضعیت، حداقل در بازار کار امیدوار کرده است. این کاهش در حالی بود که انتظار می رفت این رقم، ۲۷۵ هزار نفر اعلام شود. به طور متوسط شمار متقاضیان هفتگی دریافت مزایای بیکاری آمریکا حدود ۲۰۰ هزار نفر بود که پس از شیوع کرونا این رقم به سرعت رو به افزایش رفت. نرخ بیکاری آمریکا در حال بازگشت به چهار درصد است.

شرایط بازار کار بسیاری از نقاط جهان رو به بهبود است تا جایی که طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، تا پایان ماه سپتامبر نرخ بیکاری منطقه یورو با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷.۴ درصد رسید. این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۶.۷ درصد رسید. این نرخ کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هشت ماه اخیر بوده است.

در هشداری آشکار برای اقتصاد آمریکا، شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور تا پایان ماه اکتبر به ۴۳.۹ واحد رسیده که این رقم ۳.۸ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. با توجه به این روند انتظار می رود ورود جریان سرمایه های جدید به بخش های مختلف اقتصادی آمریکا کندتر شده و دولت مجبور شود به طور مستقیم نقدینگی بیشتری به بازارها تزریق کند. کار بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای تخصیص یک تریلیون دلار اعتبار در مجلس سنا به زودی آغاز می شود.

شاخص های بورسی آمریکا تحت تاثیر افزایش سوددهی شرکت های بزرگ این کشور در وضعیت خوبی قرار دارند تا جایی که بیشتر شاخص ها اکنون به قله خود از ماه نوامبر سال قبل تاکنون رسیده اند. با این حال نگرانی از تورم و اخلال در زنجیره تامین کماکان روی رفتار معامله گران سایه انداخته است. در همین زمان و با افزایش سهام شرکت های بزرگ، مایکروسافت در حال تبدیل شدن به یک غول ۲.۵ تریلیون دلاری است و تسلا نیز به جمع شرکت های یک تریلیونی پیوسته است.

با بازگشت زندگی به سطح عادی در نقاط مختلف جهان، رشد اقتصادی در شماری از کشورها رو به بهبود است. مرکز آمار فرانسه اعلام کرد در سه ماهه سوم سال جاری، متوسط رشد اقتصادی این کشور ۳.۰ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۹ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی و ۲.۱ درصد بیشتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر مثبت ۱.۷ درصد اندازه گیری شده است.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، تاکنون بیش از ۲۵۱ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۸۷۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین پنج میلیون و ۷۶ هزار و ۵۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۷۶ هزار و ۴۶۲ نفر، برزیل با ۶۰۹ هزار و ۶۰۲ نفر، هند با ۴۶۱ هزار و ۴۱۱ نفر، مکزیک با ۲۸۹ هزار و ۸۱۱ نفر و روسیه با ۲۴۹ هزار و ۲۱۵ نفر بوده است. (بروزرسانی تا ساعت ۱۲ ظهر به وقت گرینویچ)

دن اسپایسر - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه ای ان زد - گفت: سه ماهه سوم سال دارای جنبه های مثبت و جنبه های منفی بود و ما شاهد بودیم شرکت‌های بزرگ شاخص اس اند پی ۵۰۰ یک رشد متوسط ۱۳ درصدی را در درآمد خود به نسبت فصل قبل ثبت کردند. از طرف دیگر ریسک‌های موجود بر سر راه بازار از جمله تورم و اخلال در زنجیره تامین طی این مدت نه تنها کمتر نشده اند بلکه بیشتر هم شده اند.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها ریزشی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۶ هزار و ۴۴۱.۳۴ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۳ درصد ریزش تا سطح ۴۷۰۳.۷۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۹ درصد کاهش در سطح ۱۵ هزار و ۹۸۶.۵۱ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۳۰۰.۴۱ واحد بسته شد.

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۰۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۶ هزار و ۴۶.۵۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با عقبگرد ۰.۰۹ درصدی در سطح ۷۰۴۷.۴۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۵ درصد بالا رفت و به ۹۰۷۰.۸۱ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با کاهش ۰.۳۵ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۵۰۷.۰۵ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۴۳ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۷۶۳.۵۱ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" افزایش ۰.۱۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۴۸.۱۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۰۶ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۴۵۲.۲۱ واحدی به کار خود خاتمه داد.

در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۹۵ درصد افزایش به ۸۲.۲۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۹۱ درصدی به ازای ۸۳.۶۷ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افزایش ۰.۵۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۲۴.۱۷ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افزایش ۱.۴۵ درصدی به ازای ۲۴.۵۶ دلار مبادله شد.


به گزارش بلومبرگ

رشد پی در پی قیمت مسکن در بازار راکد

آمارهای بانک مرکزی سخن می گویند براساس داده های بانک مرکزی رشد متوسط قیمت مسکن تهران برای سومین ماه متوالی در سال جاری مثبت بوده و به ۵.۸ درصد رسید. این افزایش قیمت در ابتدای تابستان ۱۴۰۱ در نهایت موجب شد تا تورم نقطه ای مسکن تهران به قله ده ماهه برسد. این در حالی است که معاملات مسکن در این ماه افت قابل توجهی را در مقایسه با ماه قبل داشته است.

تخریب چند واحد مسکونی در روستای سارویی

تاخت و تاز مونسون در مرودشت بر اثر بارش‌های سنگین شب گذشته در روستای سارویی مرودشت، ۱۲ واحد مسکونی تخریب شد. چند روزی است که سامانه بارشی مونسون، در نقطه نقطه فارس شروع به باریدن کرده که در این بین برخی را خشنود و برخی دیگر را به خاطر خسارات وارده غمگین کرده است .

‍ رفع آبگرفتگی روستای در کوتاهترین زمان

‍ رفع آبگرفتگی روستای پرسک الشتر با تلاش راهداری در کوتاهترین زمان سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت : آبگرفتگی روستای پرسک شهرستان الشتر که درپی بارش های شب گذشته اتفاق افتاده بود با تلاش راهداری و دیگر دستگاه ها در کوتاه ترین زمان برطرف شد.

وام سهام عدالت می خواهید؟ از این ۳ بانک...

کف و سقف وام چقدر است ؟ از سال گذشته قرار شد سهام عدالت به‌عنوان وثیقه بانکی پذیرفته شود و دارندگان آن بتوانند از بانک وام بگیرند. تاکنون تنها سه بانک برای پرداخت وام با توثیق سهام عدالت اعلام آمادگی کرده‌اند زمان اوج بورس و زمانی که قیمت سهام عدالت روز به روز بیشتر می‌شد، حسن روحانی به مردم توصیه کرد سهام عدالت خود را نفروشند چراکه به زودی هم قیمت خانه و زمین می‌شود.

انتقادخرید خانه در کشورهای دیگر

انتقاد نماینده مجلس از افزایش تمایل ایرانی‌ها برای خرید خانه در کشورهای دیگر مردم ما علاقه‌مند به داشتن خانه‌های بزرگ هستند، بنابراین باید به مردم زمین بدهیم تا در آن خانه بسازند. چرا باید کاری کنیم که بروند و در کشورهای دیگر خانه بخرند؟ لطف‌الله سیاهکلی شامگاه امروز در نشست با اعضای اتحادیه مشاوران املاک شهرستان قزوین که در امامزاده آمنه‌خاتون قزوین برگزار شد

تعمیر رایگان خانه نیازمندان

این جهادگران خانه نیازمندان را رایگان تعمیر می‌کنند کاهش اجاره‌خانه مستاجران کم‌درآمد به سبک جوانان فرحزادی این روزها که مشکلات اقتصادی گذران زندگی را برای خانوارهای کم‌درآمد و کم‌برخوردار را دشوار کرده، جوان‌های دلسوز و جهادگر محله فرحزاد آستین همت بالا زده‌اند. آنها چند سالی است که با تشکیل یک گروه جهادی هوای خانوارهای کم‌درآمد محله را دارند؛ از تعمیر خانه‌ نیازمندان و معلولان تا تلاش برای تامین اجاره‌بهای مستاجران کم‌درآمد و تهیه سبد ارزاق.

خسارت بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان

بارندگی‌ها به ۵۱ واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان از خسارت به ۵۱ واحد مسکونی استان بر اثر سامانه بارشی مونسون و سیل خبر داد. مصطفی بیک مداح مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی مونسون و سیل از روز دوشنبه تا کنون به ۵۱ واحد مسکونی این استان خسارت زده است.

قیمت آپارتمان در تهران؛ ۶ مرداد ۱۴۰۱

براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۴۳ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۶۰ متر گردآوری کردیم.

انفجار شدید در مسکن مهر خرم آباد

موج انفجار 6 تن را راهی بیمارستان کرد. سرپرست آتش نشانی خرم‌آباد، گفت: ساعتی پیش، موج انفجار در فاز یک مسکن مهر کمالوند باعث تخریب برخی از واحدهای یکی از مجتمع‌های مسکونی و مصدومیت ۶ نفر شد.منصور میرزایی به تشریح این حادثه پرداخت و خاطر نشان کرد: ساعت ۲۱:۱۶ دقیقه چهارشنبه شب مورخ ۵مرداد ماه ۱۴۰۱ طی تماس های متعدد مردمی با سامانه ۱۲۵ مرکز کنترل و فرماندهی سازمان آتش نشانی از وقوع یک فقره حادثه‌ی انفجار در فاز ۱ مسکن مهر باخبر شده و در پی آن دو اکیپ امداد و نجات و دو ایستگاه آتش نشانی به محل حاد

خسارت سیل به ۵۱ واحد مسکونی سیستان و...

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی مونسون و سیل از روز دوشنبه تا کنون به ۵۱ واحد مسکونی این استان خسارت زده است. مصطفی بیگ مداح روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آمادگی بنیاد مسکن برای امدادرسانی به سیل‌زدگان اظهارداشت: تجهیزات و ماشین‌آلات بنیاد مسکن در چهار منطقه سیستان و بلوچستان مستقر شده است.

قیمت آپارتمان پنجم مرداد ۱۴۰۱

قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

قلعه‌نویی: با ۲۰ میلیارد نمی‌توان خانه...

سرمربی تیم فوتبال گل‌گهرسیرجان گفت: یک بازیکن ۲۰ میلیارد دستمزد می‌گیرد اما نمی‌تواند خانه بخرد. امیر قلعه‌نویی در حاشیه تمرین گل‌گهرسیرجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سه چهار بازیکن‌مان را در نقل‌وانتقالات از دست دادیم اما ۹۰ درصد بازیکنان‌مان را حفظ کردیم. شاکله اصلی تیم را حفظ کردیم. دو سه بازیکن خیلی خوب به ما اضافه شدند، بازیکن برزیلی بیاید خیلی از مشکلات ما حل می‌شود.

خانه 90 متری نارمک

قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. بر اساس بررسی‌های میدانی برای قیمت مسکن در تهران، مشاورین املاک سطح شهر قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را به شرح جدول زیر اعلام کردند.

مرداد آخرین مهلت مالیات خانه های خالی

پایان مرداد ماه آخرین مهلت پرداخت مالیات واحدهای مسکونی خالی مالکین واحدهای مسکونی خالی حداکثر تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ فرصت دارند با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام نمایند.

قیمت مسکن روستایی ۴ تا ۵ میلیون

رئیس بنیاد مسکن گفت: رئیس جمهور مستقیم خود دستور داده که تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برای مسکن روستایی تا لحظه واریز پیگیری شود.امروز آقای اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن از آخرین وضعیت نوسازی واحدهای مسکن روستایی و نهضت ملی مسکن در جمع خبرنگاران به سوالات پاسخ داد

املاک لاکشری پایتخت

در تلاطم بازار مسکن و وضعیت اقتصادی نابسامان که بسیاری از خانوارها حتی برای اجاره یک واحد ۵۰ متری در جنوب شهر با چالش روبه‌رو هستند، هنوز خانه‌های لوکس با قیمت‌های نجومی در آگهی‌های اینترنتی به چشم می‌خورد که هوش از سر آدم می‌برد.

سوداگری به بهای جان شهر

بالا بودن ارزش زمین در استان قزوین سبب شده تا در سال‌های اخیر شاهد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به مسکونی برای دستیابی به ارزش افزوده باشیم. یکی از این تغییر کاربری ها مربوط می شود به زمین های شهر الوند که به زمین های شلویری و گلچین معروف است . زمین های گلچین و شلویری جزو مرغوب ترین زمینهای کشاورزی شهر الوند است که در بررسی های بعمل آمده حتی تا عمق 10 متری نیز هیچ رگه ای از ماسه در این زمین ها دیده نمی شود .

صدور یک هفته‌ای پروانه ساخت در تهران

زمان تکمیل ساخت ۳ هزار واحد مسکونی معاون شهردار تهران از صدور یک هفته‌ای پروانه ساخت و ساز در پایتخت خبر داد و گفت: کلنگ زنی ۳ هزار واحد مسکن ملی شروع شده و عملیات طراحی و پروانه آن به زودی شروع می‌شود. این واحدها سه ساله ساخته خواهند شد.

بحران در بازار مسکن

بلایی که سر مستاجران می آید | مستاجرانی که حاشیه نشین می‌شوند افزایش نرخ اجاره‌بها باعث بحران در بازار مسکن شد. مستاجران این روزها مدام در حال حساب و کتاب هستند، دنبال فرمولی می‌گردند تا کف حقوق و دستمزدهایشان را به سقفی برسانند که خانه‌ای مناسب گرفته و در آن زندگی کنند. اما مشکل اینجاست که تعیین نرخ اجاره بها توسط بنگاه‌داران و صاحب‌خانه‌ها از هیچ قاعده و قانونی تمکین نمی‌کند.

شرط فروش ملک مالکان

برخی فروشندگان ملک در زمان تفاهم نهایی با خریدار، خواهان درج بندی در قرارداد می‌شوند؛ بندی که در آن فروشنده بین بازه ۲۴ تا ۷۲ ساعت از خریدار وقت می‌خواهد تا در صورتی که موفق به خرید ملک جدید شد، این قرارداد جاری و نهایی خواهد شد.

۴ میلیارد دلار سرمایه ایرانی در جیب...

ایرانی‌ها، در کمتر از سه سال سه هزار و ۹۶۰ میلیون دلار از سرمایه خود را به ترکیه منتقل کرده‌اند. چه عواملی در خروج این میزان از سرمایه موثر بوده است؟ شرایط اقتصادی اخیر در ایران باعث شده برخی تمایل داشته باشند سرمایه خود را در کشورهای همسایه به‌ویژه ترکیه درگیر کنند. در چند سال گذشته چه میزان از سرمایه ایرانی‌ها به کشور ترکیه منتقل شده است؟