بازار املاک / تاثیر نوسانات قیمت آهن بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

تاثیر نوسانات قیمت آهن بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

با توجه به اینکه در پروژه‌های ساختمان سازی بخش زیاد و چشمگیری از هزینه‌ها مرتبط با آهن آلات است، نوسانات قیمت آهن طی سال‌های اخیر به خصوص قیمت میلگرد، تیرآهن و پروفیل را بر قیمت مسکن نمی‌توان نادیده گرفت. از آنجایی که قیمت مسکن و آهن آلات رابطه کاملا مستقیم با یکدیگر دارند آگاهی از قیمت محصولات آهنی کمک شایانی در پیش بینی قیمت مسکن می‌کند.

با بالا رفتن قیمت محصولات فولادی قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد و از سویی قیمت خود آهن آلات به عوامل متعددی همچون هزینه حمل و نقل، مواد اولیه و... بستگی دارد. در این مقاله سعی داریم علل این نوسانات را مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

مهم ترین محصولات فولادی مورد استفاده در ساختمان ها
اصلی‌ترین بخش در ساخت و ساز انتخاب درست محصولات فولادی است زیرا باعث استحکام و مقاومت ساختمان می‌شود؛ انتخاب درست و استاندارد این مقاطع علاوه بر بالا بردن سطح مقاومت و استحکام، در برابر تنش‌های مختلف برشی، کششی و فشاری سازه را مقام می‌کند.

 با توجه به زلزله‌های سال‌های اخیر در کشور ایران، دوام و استحکام در برابر عوامل طبیعی بسیار اهمیت دارد. از مهم‌ترین محصولات فولادی مورد استفاده می‌توان به میلگرد، تیرآهن، ورق‌های فولادی و... اشاره کرد که در ادامه به بررسی هرکدام از این موارد به صورت مفصل می‌پردازیم.

انواع میلگرد
میلگرد یا rebar از مهم‌ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی هستند؛ این میله آهنی که برای بتن سازی استفاده می‌شود را می‌توان با توجه به نوع، استاندارد، رده مکانیکی، شکل ظاهری و... دسته‌بندی کرد. به طور کلی این محصول به دو صورت آجدار و ساده در بازار عرضه می‌شود؛ در نوع آجدار بر روی سطح آن برجستگی‌های منظمی وجود دارد در صورتی که سطح نوع ساده صاف و صیقلی است. همچنین می‌توان این مقطع را از لحاظ رده مکانیکی به چهار دسته زیر تقسیم کرد:

A1
A2
A3
A4
انواع ورق فولادی
ورق‌های فلزی را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

ورق­‌های گرم
شامل ورق سیاه، ورق ST52، ورق اسیدشویی، ورق هاردوکس و...

ورق‌­های سرد
شامل ورق گالوانیزه، عرشه فولادی گالوانیزه و...

انواع تیرآهن
تیرآهن نقش مهمی در استحکام اسکلت ساختمان دارد و تحمل تنش‌های حاصل از نیروی خمشی و برشی وظیفه آن است؛ این محصول دارای سه نوع زیر است:

تیرآهن IPE
تیرآهن IPB
تیرآهن INP
انواع قوطی و پروفیل
پروفیل‌های ساختمانی در انواع متفاوت تولید می‌شوند و نقش مهمی در استحکام و وزن ساختمان دارند؛ این محصولات را می‌توان به لحاظ نحوه ساخت به سه دسته نورد سرد، نورد گرم و مرکب تقسیم‌بندی کرد. اما دسته‌بندی متداول دیگر آن‎‌ها به دو صورت باز و بسته است. پروفیل باز شامل تسمه، چهارپهلو، نبشی، ناودانی، پرلین زد، سپری و پروفیل فرانسوی می‌شود. پروفیل لنگه دری، کلافی، HSS و پروفیل‌هایی با شکل ظاهری مربع و مستطیل در دسته پروفیل بسته قرار می‌گیرند.

انواع لوله
انتخاب لوله در ساختمان‌سازی نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد؛ این محصول به منظور لوله‌کشی شوفاژ و پکیج، فاضلاب، آب سرد و گرم و گاز در ساختمان سازی استفاده می‌شوند.

از انواع پرکاربرد این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوله گاز خانگی
لوله داربست
لوله گالوانیزه
لوله پی وی سی
لوله پلی اتیلن
بررسی نوسانات قیمت میلگرد، تیرآهن و پروفیل در سال 1400
میلگردها بسیار پر تقاضا هستند به خصوص نوع آجدار از فروش و تقاضا بالاتری نیز برخوردار است و همین امر باعث می‌­شود تا سطح رقابت بالاتر رفته و قیمت‌­ها عادلانه‌­تر باشد؛ در این نمودار تغییرات قیمت میلگرد امروز در سال 1400 را مشاهده می‌کنید.

با توجه به نظر کارشناسان آهن پرتال:

"انواع میلگرد، بر اساس برآمدگی‌های روی آن تشخیص داده می‌شود، با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. از آن‌جایی که حجم میلگرد خریداری شده برای پروژه‌های ساخت‌وساز معمولاً زیاد است، پس اطلاع از بهترین و مناسب‌ترین قیمت روز میلگرد موجود در بازار برای مشتریان این محصول از ارزش بالایی برخوردار است. تعیین قیمت میلگرد برای سایزهای 14، 16، 18 و ... انجام می‌شود و وزن آن‌ها نقش زیادی در افزایش یا کاهش آن‌ها دارد."

 

در این تصویر نمودار تغییرات قیمت میلگرد را در سال 1400 مشاهده می کنید.

همانطور که گفته شد از اجزای اصلی ساختمان سازی تیرآهن است؛ این محصول به قدری مهم است که با تغییر کوچکی در قیمت آن تاثیر زیاد زیاد آن بر قیمت مسکن را می­‌توان مشاهده کرد. در ادامه تغییرات قیمت تیرآهن امروز را مشاهده می‌کنید.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد."

 

در این تصویر تغییرات قیمت تیراهن را در سال 1400 مشاهده می کنید.

بررسی نوسانات پروفیل­‌ها کار سخت و دشواری است اما باتوجه به ماده اولیه آن بخش عمده­‌ای از قیمت این محصول فولادی بستگی به ورق سیاه دارد؛ در ادامه تغییرات قیمت پروفیل آهن را مشاهده می‌کنید.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"به‌دلیل کاربرد گسترده پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌ و دیگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزینه‌های پروژه، قیمت پروفیل آهن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید این مقطع فولادی و همچنین استفاده از تجهیزات به‌روز، قیمت روز پروفیل آهن نسبت به دیگر مصالح فلزی بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های گالوانیزه و کامپوزیت که در ضخامت‌های متداول 20*20، 30*30، 40*40 تولید می‌شوند، از پرکاربردترین پروفیل‌های موجود در بازار هستند."

 

در این تصویر تغییرات قیمت پروفیل آهن را در سال 1400 مشاهده می کنید.

تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم نوسانات قیمت آهن آلات بر قیمت مسکن
تاثیرات بر قیمت آهن آلات به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می­‌گیرد؛ تمامی عللی که تا به اینجا گفته شد تاثیر کاملا مستقیم بر قیمت محصولات فولادی دارد. از طرفی دیگر عوامل غیرمستقیمی نیز وجود دارد که تاثیر آن­ها را نمی­‌توان نادیده گرفت. تاثیر روانی افزایش قیمت این محصولات به صورت غیرمستقیم بر قیمت مصالح ساختمانی دیگری مانند سیمان، آجر و... تاثیر گذاشته است و در نهایت به افزایش قیمت مسکن کمک می‌کند.

قیمت آهن آلات تمام فروشنده های معتبر آهن آلات در آهن پرتال
با توجه به نوسانات قیمت و تغییرات روزانه در کنار تعداد زیاد کارخانه­‌های تولیدکننده، اطلاع از قیمت دقیق آهن آلات برندهای مختلف به شدت سخت شده است. اما در سایت آهن پرتال شما شاهد قیمت­ به روز شده انواع تیرآهن، پروفیل، میلگرد، ورق و.. تمام کارخانه‌­ها و فروشنده­‌های معتبر خواهید بود؛ همچنین نمودار قیمت انواع محصولات فولادی در سال 1400 در این سایت وجود دارد.

رشد پی در پی قیمت مسکن در بازار راکد

آمارهای بانک مرکزی سخن می گویند براساس داده های بانک مرکزی رشد متوسط قیمت مسکن تهران برای سومین ماه متوالی در سال جاری مثبت بوده و به ۵.۸ درصد رسید. این افزایش قیمت در ابتدای تابستان ۱۴۰۱ در نهایت موجب شد تا تورم نقطه ای مسکن تهران به قله ده ماهه برسد. این در حالی است که معاملات مسکن در این ماه افت قابل توجهی را در مقایسه با ماه قبل داشته است.

تخریب چند واحد مسکونی در روستای سارویی

تاخت و تاز مونسون در مرودشت بر اثر بارش‌های سنگین شب گذشته در روستای سارویی مرودشت، ۱۲ واحد مسکونی تخریب شد. چند روزی است که سامانه بارشی مونسون، در نقطه نقطه فارس شروع به باریدن کرده که در این بین برخی را خشنود و برخی دیگر را به خاطر خسارات وارده غمگین کرده است .

‍ رفع آبگرفتگی روستای در کوتاهترین زمان

‍ رفع آبگرفتگی روستای پرسک الشتر با تلاش راهداری در کوتاهترین زمان سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت : آبگرفتگی روستای پرسک شهرستان الشتر که درپی بارش های شب گذشته اتفاق افتاده بود با تلاش راهداری و دیگر دستگاه ها در کوتاه ترین زمان برطرف شد.

وام سهام عدالت می خواهید؟ از این ۳ بانک...

کف و سقف وام چقدر است ؟ از سال گذشته قرار شد سهام عدالت به‌عنوان وثیقه بانکی پذیرفته شود و دارندگان آن بتوانند از بانک وام بگیرند. تاکنون تنها سه بانک برای پرداخت وام با توثیق سهام عدالت اعلام آمادگی کرده‌اند زمان اوج بورس و زمانی که قیمت سهام عدالت روز به روز بیشتر می‌شد، حسن روحانی به مردم توصیه کرد سهام عدالت خود را نفروشند چراکه به زودی هم قیمت خانه و زمین می‌شود.

انتقادخرید خانه در کشورهای دیگر

انتقاد نماینده مجلس از افزایش تمایل ایرانی‌ها برای خرید خانه در کشورهای دیگر مردم ما علاقه‌مند به داشتن خانه‌های بزرگ هستند، بنابراین باید به مردم زمین بدهیم تا در آن خانه بسازند. چرا باید کاری کنیم که بروند و در کشورهای دیگر خانه بخرند؟ لطف‌الله سیاهکلی شامگاه امروز در نشست با اعضای اتحادیه مشاوران املاک شهرستان قزوین که در امامزاده آمنه‌خاتون قزوین برگزار شد

تعمیر رایگان خانه نیازمندان

این جهادگران خانه نیازمندان را رایگان تعمیر می‌کنند کاهش اجاره‌خانه مستاجران کم‌درآمد به سبک جوانان فرحزادی این روزها که مشکلات اقتصادی گذران زندگی را برای خانوارهای کم‌درآمد و کم‌برخوردار را دشوار کرده، جوان‌های دلسوز و جهادگر محله فرحزاد آستین همت بالا زده‌اند. آنها چند سالی است که با تشکیل یک گروه جهادی هوای خانوارهای کم‌درآمد محله را دارند؛ از تعمیر خانه‌ نیازمندان و معلولان تا تلاش برای تامین اجاره‌بهای مستاجران کم‌درآمد و تهیه سبد ارزاق.

خسارت بارندگی‌ها در سیستان و بلوچستان

بارندگی‌ها به ۵۱ واحد مسکونی در سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان از خسارت به ۵۱ واحد مسکونی استان بر اثر سامانه بارشی مونسون و سیل خبر داد. مصطفی بیک مداح مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی مونسون و سیل از روز دوشنبه تا کنون به ۵۱ واحد مسکونی این استان خسارت زده است.

قیمت آپارتمان در تهران؛ ۶ مرداد ۱۴۰۱

براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۴۳ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۶۰ متر گردآوری کردیم.

انفجار شدید در مسکن مهر خرم آباد

موج انفجار 6 تن را راهی بیمارستان کرد. سرپرست آتش نشانی خرم‌آباد، گفت: ساعتی پیش، موج انفجار در فاز یک مسکن مهر کمالوند باعث تخریب برخی از واحدهای یکی از مجتمع‌های مسکونی و مصدومیت ۶ نفر شد.منصور میرزایی به تشریح این حادثه پرداخت و خاطر نشان کرد: ساعت ۲۱:۱۶ دقیقه چهارشنبه شب مورخ ۵مرداد ماه ۱۴۰۱ طی تماس های متعدد مردمی با سامانه ۱۲۵ مرکز کنترل و فرماندهی سازمان آتش نشانی از وقوع یک فقره حادثه‌ی انفجار در فاز ۱ مسکن مهر باخبر شده و در پی آن دو اکیپ امداد و نجات و دو ایستگاه آتش نشانی به محل حاد

خسارت سیل به ۵۱ واحد مسکونی سیستان و...

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت سامانه بارشی مونسون و سیل از روز دوشنبه تا کنون به ۵۱ واحد مسکونی این استان خسارت زده است. مصطفی بیگ مداح روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آمادگی بنیاد مسکن برای امدادرسانی به سیل‌زدگان اظهارداشت: تجهیزات و ماشین‌آلات بنیاد مسکن در چهار منطقه سیستان و بلوچستان مستقر شده است.

قیمت آپارتمان پنجم مرداد ۱۴۰۱

قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

قلعه‌نویی: با ۲۰ میلیارد نمی‌توان خانه...

سرمربی تیم فوتبال گل‌گهرسیرجان گفت: یک بازیکن ۲۰ میلیارد دستمزد می‌گیرد اما نمی‌تواند خانه بخرد. امیر قلعه‌نویی در حاشیه تمرین گل‌گهرسیرجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سه چهار بازیکن‌مان را در نقل‌وانتقالات از دست دادیم اما ۹۰ درصد بازیکنان‌مان را حفظ کردیم. شاکله اصلی تیم را حفظ کردیم. دو سه بازیکن خیلی خوب به ما اضافه شدند، بازیکن برزیلی بیاید خیلی از مشکلات ما حل می‌شود.

خانه 90 متری نارمک

قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. بر اساس بررسی‌های میدانی برای قیمت مسکن در تهران، مشاورین املاک سطح شهر قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را به شرح جدول زیر اعلام کردند.

مرداد آخرین مهلت مالیات خانه های خالی

پایان مرداد ماه آخرین مهلت پرداخت مالیات واحدهای مسکونی خالی مالکین واحدهای مسکونی خالی حداکثر تا پایان مردادماه ۱۴۰۱ فرصت دارند با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام نمایند.

قیمت مسکن روستایی ۴ تا ۵ میلیون

رئیس بنیاد مسکن گفت: رئیس جمهور مستقیم خود دستور داده که تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برای مسکن روستایی تا لحظه واریز پیگیری شود.امروز آقای اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن از آخرین وضعیت نوسازی واحدهای مسکن روستایی و نهضت ملی مسکن در جمع خبرنگاران به سوالات پاسخ داد

املاک لاکشری پایتخت

در تلاطم بازار مسکن و وضعیت اقتصادی نابسامان که بسیاری از خانوارها حتی برای اجاره یک واحد ۵۰ متری در جنوب شهر با چالش روبه‌رو هستند، هنوز خانه‌های لوکس با قیمت‌های نجومی در آگهی‌های اینترنتی به چشم می‌خورد که هوش از سر آدم می‌برد.

سوداگری به بهای جان شهر

بالا بودن ارزش زمین در استان قزوین سبب شده تا در سال‌های اخیر شاهد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به مسکونی برای دستیابی به ارزش افزوده باشیم. یکی از این تغییر کاربری ها مربوط می شود به زمین های شهر الوند که به زمین های شلویری و گلچین معروف است . زمین های گلچین و شلویری جزو مرغوب ترین زمینهای کشاورزی شهر الوند است که در بررسی های بعمل آمده حتی تا عمق 10 متری نیز هیچ رگه ای از ماسه در این زمین ها دیده نمی شود .

صدور یک هفته‌ای پروانه ساخت در تهران

زمان تکمیل ساخت ۳ هزار واحد مسکونی معاون شهردار تهران از صدور یک هفته‌ای پروانه ساخت و ساز در پایتخت خبر داد و گفت: کلنگ زنی ۳ هزار واحد مسکن ملی شروع شده و عملیات طراحی و پروانه آن به زودی شروع می‌شود. این واحدها سه ساله ساخته خواهند شد.

بحران در بازار مسکن

بلایی که سر مستاجران می آید | مستاجرانی که حاشیه نشین می‌شوند افزایش نرخ اجاره‌بها باعث بحران در بازار مسکن شد. مستاجران این روزها مدام در حال حساب و کتاب هستند، دنبال فرمولی می‌گردند تا کف حقوق و دستمزدهایشان را به سقفی برسانند که خانه‌ای مناسب گرفته و در آن زندگی کنند. اما مشکل اینجاست که تعیین نرخ اجاره بها توسط بنگاه‌داران و صاحب‌خانه‌ها از هیچ قاعده و قانونی تمکین نمی‌کند.

شرط فروش ملک مالکان

برخی فروشندگان ملک در زمان تفاهم نهایی با خریدار، خواهان درج بندی در قرارداد می‌شوند؛ بندی که در آن فروشنده بین بازه ۲۴ تا ۷۲ ساعت از خریدار وقت می‌خواهد تا در صورتی که موفق به خرید ملک جدید شد، این قرارداد جاری و نهایی خواهد شد.

۴ میلیارد دلار سرمایه ایرانی در جیب...

ایرانی‌ها، در کمتر از سه سال سه هزار و ۹۶۰ میلیون دلار از سرمایه خود را به ترکیه منتقل کرده‌اند. چه عواملی در خروج این میزان از سرمایه موثر بوده است؟ شرایط اقتصادی اخیر در ایران باعث شده برخی تمایل داشته باشند سرمایه خود را در کشورهای همسایه به‌ویژه ترکیه درگیر کنند. در چند سال گذشته چه میزان از سرمایه ایرانی‌ها به کشور ترکیه منتقل شده است؟