بازار املاک / عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه رهن و اجاره مسکن برای برخی از مردم آرزو شده است

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه رهن و اجاره مسکن برای برخی از مردم آرزو شده است

گفت: باید برای سکونت اقشار مختلف مردم به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه چاره اندیشی شود.مجتبی یوسفی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما درباره وضعیت اجاره بها گفت: در حوزه مسکن از جمله خرید و فروش و رهن و اجاره, قطعا رهن و اجاره متاثر از قیمت ملک است و با افزایش قیمت املاک رهن و اجاره بها افزایش می یابد و نگرانیم که بیش از این افزایش یابد.

او با بیان اینکه باید درکنار کار کوتاه مدت کار بلندمدت هم انجام شود ادامه داد: رهن و اجاره مسکن برای برخی آرزو شده است.
 عده ای مجبور شدند از شهرهای بزرگ خارج شوند و به حاشیه شهرها و شهرهای پیرامون و شهرهای کوچک بروند.
این به معنی مهاجرت خوب نیست بلکه از نوع بد آن است یعنی اشتغال فرد در شهر بزرگ اما سکونت او در حاشیه شهر است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:
گرفتن مالیات از خانه های خالی تا چه حد می تواند مؤثر باشد؟ 
این که می گوییم انتظار ما این است که رشد قیمت کاهش یابد به این معنی نیست که نگران نباشیم زیرا تا رسیدن به تعادل بازار اجاره، راه زیاد است .
بنابراین باید درباره آن فکر شود و درباره سکونت اقشار مختلف مردم به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه چاره اندیشی شود.

او با اشاره به اینکه مالیات ها و پایه های جدید مالیاتی در کوتاه مدت کمک می کند.
 تا سودآوری را از حوزه مسکن کمتر کنیم, افزود: بر اساس سرشماری سال 1395، دو تا دو و نیم میلیون واحد مسکونی خالی داریم، البته برخی شهرهای جدید را به علت نداشتن زیرساخت ها باید از این آمار خارج کنیم.

یوسفی اضافه کرد: اصل مالیات بر خانه های خالی به سال 1366 بر می گردد اما این قانون به دلیل این که میزان مالیاتی که بنا بود گرفته شود نسبت به اطلاعات و سامانه هایی که دولت ها باید هزینه می کرد صرفه نداشت، اجرایی نشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: از مجلس ششم این موضوع حذف و دوباره در سال 1394 اضافه شد و در سال 1399 در ماده 54 دوباره در بحث مالیات های مستقیم اصلاح شد.

یوسفی افزود: روش اعمال مالیات بر خانه های خالی در قانون اصلاحی سال 1399 اشکال دارد زیرا به جای این که به جنبه بازدارندگی آن توجه شود به جنبه درآمدی آن توجه شد.

او اضافه کرد: اگر می خواستیم به جنبه بازدارندگی آن توجه کنیم برای وصول آن باید از تجربه موفق کشورهای دیگر استفاده می کردیم.

یوسفی اضافه کرد: برای شناسایی این واحدها اشکال وجود داشت از جمله اینکه سامانه های ما برخط نیست.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آهنگ رشد قیمت مسکن در حال کُند شدن است.
گفت: پیش بینی ما این است که اگر تحولات اقتصاد کلان، پیش بینی پذیر و تورم کنترل شود با چشم انداز افزایش تولید، قیمت مسکن کاهش یابد.

علی فرنام با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه چشم انداز افزایش اجاره بها، آهنگ تصاعدی دارد، افزود: 
در مهر سال 1399، تورم نقطه به نقطه مسکن در مقایسه با مهر سال 1398 به 100 درصد رسید و اجاره هم حدود 35 تا 36 درصد افزایش یافت.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد در قله افزایش قیمت اجاره بها هستیم، ادامه داد: این به معنی کاهش نرخ اجاره نیست، اما شیب افزایش اجاره بها کُند و نزولی می‌شود.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: برآوردم این است که پس از عید، تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن به کمتر از 40 درصد خواهد رسید.

فرنام گفت: شاخص P به R که نسبت قیمت به اجاره بهای مسکن است.
 در کشور‌های مختلف عدد متفاوتی دارد در اوج افزایش قیمت، این عدد از 30 نیز بیشتر رفت و اکنون که آهنگ رشد قیمت مسکن، کاهشی شده، اما قیمت اجاره بها در حال افزایش است .
این نسبت در حال کوچک شدن و حدود 26 تا 27 است.

او با اشاره به اینکه عدد تعادلی آن حدود 15 تا 16 است، افزود: 
این شاخص معنادار و خوبی است و حباب قیمت مسکن را نشان می‌دهد.

فرنام اضافه کرد:
 این شاخص در ادبیات جهانی شناخته شده است و اگر از حدی بیشتر شود در کشور‌هایی با شرایط خاص مانند هنگ کنگ ممکن است بالا رود و این نشان دهنده حباب مسکن است.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: 
اکنون آهنگ افزایش قیمت کُندتر و آهنگ افزایش اجاره بها، سریع‌تر شده است.

فرنام افزود:
 شاخص P به R در حال کوچک شدن است البته به معنی بهبود شرایط نیست به این معنی است که رشد قیمت در حال متوقف شدن است.

او اضافه کرد: 
اگر بتوانیم پس از عید کاهش رشد اجاره بها را نیز داشته باشیم هر دو شاخص به عدد معقولی حدود 22 و 23 می‌رسد .
اگر بلند مدت آن را در دو دهه اخیر ببینیم در همین حدود میانگین 20 تا 25 بوده و کف آن تا 15 و سقف آن نیز تا عدد 25 افزایش یافته است.

 حداقل 30 درصد خانواده ها مستاجر هستند

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه وضعیت اجاره بها مناسب نیست و حداقل 30 درصد خانواده‌ها مستاجر هستند، گفت:
 اقتصاد ما در وضعیت رکود تورمی قرار دارد و از دو منظر تورم و رکود به خانواده‌های مستاجران فشار وارد می‌شود.

هادی عباسی در ارتباط با برنامه گفتگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه باید برای مستاجران، فوری چاره اندیشی شود، افزود: 
دو برنامه در دستور کار قرار گرفته است یکی افزایش تولید و عرضه مسکن و دیگری بحث‌های مالیاتی و مقابله با سوداگری و گرفتن مالیات از خانه‌های خالی. 
در عرصه عمل و اجرا هر کدام از این برنامه‌ها با کُندی پیش می‌رود و نیاز به سرعت است.

عباسی افزود: 
انتظار این بود گرفتن مالیات از 2 میلیون واحد مسکونی خالی در کلان شهر‌ها به ویژه مناطق گران قیمت، آغاز شود.
 انتظار داریم قانون مالیات بر واحد‌های مسکن خالی با جدیت پیگیری و گام به گام اجراء شود و کلان شهر‌ها در اولویت قرار گیرد.

عباسی افزود: 
باید نشانه‌های جدی بودن دولت در اجرای این قانون به جامعه ارسال شود، اما هنوز این کار انجام نشده است.

او گفت: 
دولت بر اساس قانون ساماندهی در جهش تولید، موظف است زمین با هزینه صفر به صورت اجاره 99 ساله برای ساخت مسکن تامین کند و بانک‌ها نیز موظف هستند وام ساخت پرداخت کنند.

عباسی افزود:
 باید 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت را پرداخت می‌کردند و بانک مرکزی هم باید به صورت برخط اعلام می‌کرد که بانک‌ها چقدر به تعهداتشان عمل کردند.
 اما اکنون که در ماه یازدهم سال 1400 هستیم بانک‌ها کمتر از 5 درصد به تعهداتشان عمل کردند.

او افزود:
برای ساماندهی و رفع مشکلات مسکن، رئیس جمهور باید هفتگی جلسات شورای عالی مسکن را تشکیل دهد، چون سهم مسکن در تورم بسیار بالاست.

این کارشناس حوزه مسکن اضافه کرد: اگر تورم بخش مسکن کنترل نشود نمی‌توانیم تورم را تک رقمی کنیم و اگر بخش مسکن را فعال نکنیم نمی‌توانیم 2 میلیون شغل را در کشور ایجاد کنیم.

او تاکید کرد: از نظر اشتغال، تورم، رشد اقتصادی و از منظر عدالت نیازمندیم سیاست‌های مسکن را اجرا کنیم و این به مذاکرات ارتباطی ندارد، چون مصالح و زمین در داخل کشور وجود دارد و به منابع ارزی هم نیازی نداریم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که فقط 13 هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده است، گفت:
 امور مالیاتی، سایتی را معرفی کرده است تا افراد، واحد مسکونی خود را در آن جا بررسی کنند و اگر آن واحد به عنوان واحد خالی، فرض شده است مشمول مالیات می‌شود.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که آیا برای این واحد‌ها برگه تشخیص مالیاتی صادر شده است؟ افزود: 
خیر؛ در مرحله راستی آزمایی است.

در کشور‌های دنیا که دسترسی به آب‌های آزاد دارند معمولاً تا شعاع 150 کیلومتری از ساحل حدود 35 تا 40 درصد جمعیت کشور در آن جا ساکن می‌شوند و محور اقتصاد آن ها، اقتصاد دریاست، اما در حدود 2800 کیلومتر سواحل جنوبی کشورمان که بیشتر شامل استان‌های محروم است تنها کمتر از 9 درصد جمعیت ساکن است.

فرنام پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیزبا بیان اینکه نسبت اجاره نشینی به طور مستمر از سال 1365 از حدود 16 یا 18 درصد به بیش از 30 درصد در سرشماری سال 1395 رسید، گفت: با شاخص دیگر تقریباً از هر سه خانوار یک خانوار در سال 1395 مستاجر بوده و این نرخ در کلان شهر‌ها بیشتر است برای مثال در استان تهران 42 درصد است و در شهر تهران به حدود 50 درصد می‌رسد.

مالیات بر خانه های خالی؛ راهکار کنترل سوداگری مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره راهکار کوتاه مدت حل مشکلات افزایش اجاره بها گفت: باید با استفاده از اعمال مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات مرتبط با حوزه مسکن به عنوان بازدارنده، موضوعات مرتبط با سوداگری مسکن را کنترل کنیم.

مجتبی یوسفی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه قرار شد 75 هزار میلیارد تومان از ذخیره بانک‌ها نزد بانک مرکزی برای حمایت از مشاغل در دوران کرونا در سال‌های 1399 و 1400 تسهیلات دهیم، افزود: 
پارسال پنج هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن اختصاص داده شد که حدود یک میلیون نفر نام نویسی کردند، اما حدود 300 تا 400 هزار نفر شرایط دریافت تسهیلات را داشتند.


او افزود: امسال حدود یک میلیون نفر نام نویسی کردند و حدود 800 هزار نفر واجد شرایط شدند و 10 هزار میلیارد تومان بانک‌ها برای کمک به ودیعه مسکن اختصاص دادند، اما متأسفانه این مبلغ به حدود 230 هزار خانوار اختصاص یافت که هنوز هم پرداخت نشده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در قانون جهش تولید مسکن مصوب کردیم که بانک‌ها 20 درصد از منابع تسهیلات هر سال خود را که معادل 360 هزار میلیارد تومان است امسال به حوزه مسکن اختصاص دهد.

یوسفی ادامه داد: 
در کمیسیون عمران، این موضوع را در بودجه پیشنهاد دادیم، اما دولت متأسفانه یک ریال برای صندوق ملی زمین و مسکن اختصاص نداد.

او افزود: امسال برای شروع اجرای قانون جهش تولید مسکن، این صندوق باید 57 هزار و سال بعد 110 هزار میلیارد تومان منابع داشته باشد.

یوسفی اضافه کرد:
 تنها 8 هزار میلیارد تومان برای مسکن حمایتی با نظر مثبت مجلس برای تحت پوشش‌های کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یافته است و 10 هزار میلیارد تومان هم از فروش زمین.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود:
 خواستیم حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تومان از تسهیلات خود را به بخش ودیعه مسکن اختصاص دهند تا در کوتاه مدت به مستأجران کمک کنیم.

او اضافه کرد: این سامانه در پایان سال 1399 و ابتدای امسال در دسترس مردم قرار گرفت، اما موفق نبود و زیر چهار میلیون در آن نام نویسی و اطلاعات خود را وارد کردند.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکار‌های کوتاه مدت گفت: 
برخی معتقدند چرا دولت در حوزه مسکن مداخله می‌کند؟ اما اتفاقاً حوزه مسکن جایی است که حتی در اقتصاد باز و آزاد هم به مداخله غیر مستقیم دولت‌ها نیاز دارند.

علی فرنام افزود:
 تقریباً 40 کشور را مطالعه کردیم که چند گزاره در آن‌ها مشترک است از جمله این که مدت قرارداد اجاره در بیشتر کشور‌ها دو سال تا شش سال است؛ این موضوع در ثبات مستأجر و امنیت فکری او مؤثر است.

او اضافه کرد: 
آن‌ها برای افزایش اجاره بها، اقدامات حمایتی دارند و برای شرایط تخلیه و تمدید قرارداد حمایت می‌کنند.

فرنام گفت: 
قانون تشویق ساخت مسکن استیجاری مصوب سال 1377 و قانون ساماندهی حمایت از عرضه و تولید مسکن بر روی زمین مانده و اجرا نشده است.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود:
 اجاره داری حرفه‌ای هم از جمله راهکارهاست.


لینک منبع :

https://qwp.ir/lG-a 

لینک خبر:

خروج سازندگان از بازار

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: بازار مسکن در حال حاضر با افزايش قیمت، صرفه اقتصادی برای سازندگان ندارد.

حال خراب بازار مسکن

حال بازار مسکن خوب نیست؛ این تصویری است که این روزها آگاهان به حوزه مسکن عنوان می‌کنند. نمودار تعداد پروانه‌های ساختمانی حاکی از آن است که بازار مسکن از سال ۹۰ تاکنون با ریزش عجیب در صدور تعداد پروانه‌های ساختمانی برای ساخت مسکن روبه‌رو بوده است.

رواج اجاره ساعتی خانه‌ها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: یکی از سایت‌های معروف به وضوح اقدام به درج آگهی خانه‌های ساعتی می‌کند که از مسئولان مربوطه تقاضا داریم این پدیده نوظهور را رصد و ساماندهی کنند.مشاوران املاک به هیچ عنوان در موضوع خانه‌هایی که به شکل ساعتی اجاره داده می‌شود ورود نکرده و صرفا به بحث اجاره سالانه مطابق با شرح وظایفشان در قانون عمل می‌کنند.با این حال، شنیده می‌شود که بعضی مواقع در نقاطی از کشور، خانه‌ها به صورت ساعتی اجاره داده می‌شود که آگهی آنها در اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها درج می‌شود.

1900واحد مسکونی در حال ساخت

یک میلیون و 900 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور در حال ساخت است. رییس‌جمهوری در جمع ائمه جمعه سراسر کشور بر اهمیت ساخت مسکن در دولت سیزدهم تاکید کرد و گفت: با تلاش‌های انجام شده هم اکنون یک میلیون و 900 هزار واحد مسکونی نهضت ملی در سراسر کشور در حال ساخت است و کار واگذاری زمین به متقاضیان در شهرهای کوچک نیز در حال انجام است.

مهم‌ترین وام‌ها در سال ۱۴۰۳

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه خرید مسکن در سال آینده، برای خانوار‌های دارای سه فرزند و بیشتر که بعد از سال ۱۳۹۹ به دنیا آمده است، ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد.رحیم زارع گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که ۳۱ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی برای حوزه اشتغال اختصاص پیدا کند که هر استان ۷۰ درصد ۳۱ همت را می‌گیرد.

تسهیلات حمایتی مسکن

پرداخت بیش از ۲۴۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی در قالب طرح جهش تولید مسکن توسط بانک سپه در راستای اجرای تکالیف ابلاغی بانک مرکزی از محل بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، از بین ۶۵ هزار و ۲۳۴ واحد مسکونی شهری به ارزش ۲۶۵ هزار و ۷۲۳ میلیارد ریال که در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت. بانک در قالب طرح جهش تولید مسکن. سپه معرفی شد، این بانک مبلغ ۱۳۹ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال به ۳۵ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی پرداخت کرد که این تسهیلات همچنان به مشمولان در حال پرداخت است.

املاک دولت در بورس کالا

با معامله ۴ ملک سازمان خصوصی سازی واقع در بابل، فرآیند مولدسازی املاک مازاد دولت از مسیر بورس کالای ایران آغاز شد. از ۶ عرضه املاک سازمان خصوصی که دیروز در تالار املاک و مستغلات بورس کالا عرضه شده بود ۴ واحد آپارتمانی مورد معامله قرار گرفت که همگی این املاک در استان مازندران شهرستان بابل واقع شده اند. آپارتمان های عرضه شده در روز جاری مسکونی بوده و همگی دارای مساحت عرصه ۱۷ هزار و ۵۵۸ متر مربع و اعیان ۱۴۴.۵ مترمربع بودند. از ۴ آپارتمان به فروش رفته، معامله یک ملک با رقابت خریداران مواجه شد.

وام مسکن برای زوج‌ها

وام مسکن زوجین آمار‌های عجیب و غریب و البته باورنکردنی دارد. چرا که نحوه پرداخت اقساط و هزینه‌های دریافت این وام به گونه‌ای است که هر متقاضی خرید خانه را در شوک فرو خواهدبرد. آیا واقعا کسی این وام را دریافت می‌کند؟! این روز‌ها بحث تأمین مسکن برای زوجین به یکی از دغدغه‌های مهم تازه عروس و داماد‌ها تبدیل شده، اما شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که تهیه مسکن مناسب بسیار دشوار شده است. زمان انتظار خرید مسکن در کشور‌های توسعه‌یافته بین ۴ تا ۱۰ سال است.

کاهش شدید قیمت آپارتمان‌ در تهران

طبق اعلام مرکز آمار ایران، در آذر ماه ١٤٠٢ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ٢.٩ درصد کاهش داشته است.همچنین این شاخص در بررسی سالانه و نقطه به نقطه نیز کاهش را نشان می‌دهد. شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور و به روش هدانیک محاسبه شده است؛

قیمت میلگرد 16 در شهرها

میلگرد 16 از محصولات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. در ابتدا این محصول از کشورهای چین و آمریکا وارد ایران می شد. اما در حال حاضر با تاسیس کارخانه های مختلف، کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده توانسته میلگرد های با سایزهای متفاوت را به بازار داخلی و حتی بین المللی عرضه کند.

مسکن در بورس

مصرف‌کنندگان واقعی و زوج‌های جوان می توانند با استفاده از فروش متری مسکن برای سرمایه‌گذاری و خرید مسکن موردنیاز خود به‌صورت اقساطی استفاده کنند. سخنگوی شهرداری تهران می‌گوید تمام مقدمات عرضه پروژه‌های مسکن به‌صورت «متری» آماده است و مجموعه مدیریت شهری امروز منتظر اخذ مجوزهای لازم از جانب بازار سرمایه است. عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران ، درباره آخرین وضعیت عرضه پروژه‌های مسکن به‌صورت «متری»، بیان داشت:

مبلغ وام مسکن افزایش خواهد یافت

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: در حال حاضر با مشکل افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها روبرو هستیم که با اجرای «طرح ملی مسکن» امیدوار به کاهش قیمت و اجاره‌بهای آن هستیم. محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل مسکن اقشار مختلف جامعه، راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته، گفت: «قانون جهش تولید مسکن»، به عنوان راهکار بلند مدت برای حل مشکلات زیرساخت این حوزه، به تصویب رسید

نگهداشت ساختمان

دبیر انجمن مهندسان راه و ساختمان می‌گوید: متاسفانه هم اکنون هیچ‌گونه قانونی برای نگهداشت بناها وجود ندارد و حتی در این زمینه رشته دانشگاهی هم نداریم، به‌‌‌ این ترتیب شاهد هستیم ساختمان‌‌‌ها در پایان کار به حال خود رها می‌‌‌شوند. عباس اکبرپور، دبیر انجمن مهندسان راه و ساختمان در یادداشتی نوشت: در حالی که بنا‌‌‌ها باید بیمه شوند و به صورت ادواری مورد نظارت و بازرسی قرار گیرند و نرخ آن بر اساس این گزارش‌‌‌ها متغیر باشد.

انبوه‌سازان و مصالح ساختمانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: از ظرفیت شورای فنی و مسکن استان برای رفع موانع و استفاده ملزومات ساختمانی استفاده می‌کنیم تا انبوه‌سازان موظف به استفاده از منابع داخل استان شوند. علیرضا عباس زاده امروز در آیین اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته از همت مسوولان متولی در برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان قدر دانی کرد و اظهارداشت: بخش ساختمان از بخش های بزرگ و محرک در اقتصاد و اشتغال کشور است.

شرکت‌های دانش‌بنیان

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در زمینه تأمین مسکن برای شرکت‌های دانش‌بنیان آماده هستیم‌ و در این زمینه فردی مامور خواهد شد تا به سرعت مسکن شرکت‌های دانش‌بنیان را تأمین کنیم. خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی امروز در رویداد تبادل فناوری در حوزه ساختمان و حمل و نقل از وزارت راه و شهرسازی به عنوان پیشران پیشرفت نام برد و اظهار کرد: نهضت ملی مسکن به عنوان بزرگترین پروزه ساختمان‌سازی در 100 سال اخیر است که در تأمین مالی ساخت، مصالح، صنعتی‌سازی و سرعت ساخت و ساز نیاز داریم.

تصویب افزایش قیمت سیمان

در حال حاضر، مصالح ساختمانی به عنوان یکی از کالاهای مهم در بازار بورس شناخته شده‌ هستند. در این میان، سیمان به عنوان یکی از مصالح اصلی، با مصرف بالا در صدر لیست این کالاها قرار دارد. یکی از دلایل اصلی محبوبیت و استفاده گسترده از سیمان، کیفیت بالا و تنوع آن است. در ادامه، ما قصد داریم به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.علت افزایش قیمت سیمان یکی از عوامل مهمی که بر کم و زیاد شدن قیمت سیمان تأثیر دارد، میزان تولید سیمان است. شرایط آب و هوایی و تغییر فصل

تولیدکنندگان مصالح ساختمانی

تولیدکنندگان مصالح ساختمانی قم در نشست مدیریت مصرف سوخت طی فصل سرد سال در شرکت گاز استان قم بر تعهد اعضای این اتحادیه در روشن نکردن کوره‌های جدید خود با استفاده از گاز طبیعی در زمان‌هایی که احتمال محدودیت در گازرسانی وجود دارد، تأکید کردند. مرتضی خوش‌لهجه، مدیرعامل شرکت گاز استان قم در نشست مدیریت مصرف سوخت طی فصل سرد سال که با حضور مدیران و روسای دستگاه‌های مرتبط و نمایندگان اصناف در سالن شهید سلیمانی شرکت گاز برگزار شد، با اشاره ناترازی جریان گاز طی فصل سرد سال.

کاسبان هزینه‌‌زای پروانه‌‏‌ ساختمانی

بازار مسکن سرشار از تورم است و هیچ نقطه‌ای از آن نیست که تحت‌تاثیر این اختلال اقتصادی قرار نگرفته باشد. مصالح ساختمانی، زمین، صدور پروانه ساخت و دستمزدها، چهار شاخص هزینه‌بر در ساختمان‌سازی هستند که اتفاقا هر چهار مورد نیز درگیر تورم شدید هستند.در حال حاضر، کمتر زمین‌داری حاضر به فروش است و تمایل به ساخت‌وساز در تهران نیز به پایین‌ترین حد خود رسیده! در واقع قیمت زمین به قدری بالاست که برای سازندگان، صرفه اقتصادی ندارد که درگیر ساختمان‌سازی شوند.

طرح اجاره بهای مسکن

اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت. جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست عبدالرضا مصری آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

متقاضیان نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی نهضت ملی مسکن در استان خبر داد . اکنون ۱۲ هزار واحد مسکونی در خوزستان در حال ساخت است به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسعود بیات منش با اشاره به آغاز ساخت اولین صنعت شهر کشور در استان در یک اقدام جهادی و با کمک‌ دولت، فرآیند خانه‌دار شدن کارکنان صنایع استان تسهیل شده است.

مسکن قابل سکونت

معاون بنیاد مسکن در گفتگو با بازار مطرح کرد. متوسط ساخت مسکن قابل سکونت در روستاها متری ۸ میلیون| تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیونی در شُرف صدور است جودی، معاون امور مسکن بنیاد مسکن با بیان اینکه متوسط ساخت هر متر مسکن قابل سکونت در روستاها ۸ میلیون تومان است . گفت: تضمین نامه وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی در شُرف صدور از سوی سازمان برنامه است.