بازار املاک / دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی

دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی

دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی| ۳.۵میلیارد مالیات به مالکان تعلق گرفت بیرجند-درحالی یک هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی شناسایی شده که بسیاری از مردم در زمینه تامین و اجاره مسکن با مشکل مواجه هستند و طرح مالیات برخانه های خالی هنوز گرهی از بازار مسکن باز نکرده است.

طرح مسکن مهر هر چند از بعضی از جهات شاید به نظر خوب بیاید اما مشکلات بسیاری در آن وجود داشت که یکی از آنها ساخت بیش از نیاز واحدهای مسکونی بود که سبب شد افرادی برای سرمایه گزاری تعدادی از آنها را خریداری کنند و چون خانه‌های خالی مانند سیب و سیب زمینی نیستند که بعد از مدتی از بین بروند و خراب شوند لذا صاحبان آنها به دنبال ارزش افزوده این املاک هستند تا در آینده سودی از این طریق به جیب زنند.

 با اعلام دولت دوازدهم مبنی برگرفتن مالیات از خانه‌های خالی آب به دست و پای این افراد و همچنین کسانی که با پول خود یا با تسهیلات صاحب چند خانه شده‌اند، افتاد.
وزارت راه و شهرسازی افراد را به عنوان مالکان خانه‌های خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است این وزارتخانه با تقاطع گیری سامانه‌های اطلاعاتی خود این واحدها را به عنوان خانه‌های خالی معرفی کرد. 
از سوی دیگر سامانه‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی نیز فعال شد تا افرادی که در این سامانه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی شدند بتوانند گزینه عدم پذیرش را درج کنند.

با استفاده از این سامانه‌های اطلاعاتی قرار است آنهایی که عدم پذیرش را ثبت می‌کنند.
 راستی آزمایی شوند که آیا واحد مسکونی آنها خالی از سکنه است یا خیر. 
طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اگر فردی ملک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نکند به عنوان واحد مسکونی خالی شناسایی و مشمول مالیات می‌شود.
 که از این موضوع استقبالی از سوی صاحبان خانه‌های مسکونی نشد و تا این لحظه هم تعداد خانه خالی را وزارت راه و شهرسازی به طور دقیق به ادارات امور مالیاتی اعلام نکرده و هنوز پرداخت مالیاتی برای خانه‌های خالی پرداخت نشده است.

خانه‌های خالی و افزایش اجاره بهاء
یکی از همشهریان خراسان جنوبی در گفتگو با بازار اظهار کرد: با وجود این تعدادی از خانه‌های مسکن مهر و همچنین خانه‌های که انبوه سازان یا افراد احداث کرده‌اند.
خالی می‌باشد اما قیمت اجاره مسکن و خرید مسکن بسیار افزایش یافته است که این موضوع دلایل بسیاری دارد.

اگر صاحبان خانه‌های خالی مجبور شوند که خانه‌های خالی خود را وارد بازار مسکن کنند این موضوع تأثیر زیادی در کاهش قیمت مسکن خواهد داشت که یکی از مواردی که سبب می‌شود .
صاحبان این خانه‌ها آنها را وارد بازار کنند تعلق گرفتن مالیات بر این خانه‌ها می‌باشد.

مدیرکل دفتر فرآیندهای سازمان امور مالیاتی هم پیش از این اعلام کرده بود: 
شناسایی خانه‌های خالی مربوط به وزارت راه و شهرسازی و تکلیف آنهاست. سازمان امور مالیاتی تخصص و تکلیفی در این خصوص ندارد و ما نمی‌توانیم به آنها اعلام کنیم که عدم پذیرش مودیان را قبول کند یا خیر.

 تاکنون ۴۹ هزار نفر عدم پذیرش مالیات تعیین شده برای خانه‌های خالی را ثبت کرده‌اند و ما این اطلاعات را به وزارت راه و شهرسازی دادیم و قرار است ظرف هفته‌های آینده اطلاعات راستی آزمایی شده را به ما بازگردانند.
تاکنون حدود هزار نفر مالیات بر خانه‌های خالی را واریز کردند و برخی نیز آن را پذیرفتند اما هنوز واریزی نداشتند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی رقم پیش بینی شده برای درآمدهای مالیاتی از محل خانه‌های خالی در قانون بودجه سال جاری دو هزار میلیارد تومان است اما تاکنون یک میلیارد تومان به عنوان این پایه مالیاتی واریز شده است.
 همچنین ۷۶ میلیارد تومان نیز مالیات خانه‌های خالی اشخاص حقوقی شناسایی شده است.
دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی| ۳.۵میلیارد مالیات به مالکان تعلق گرفت

ضرایب پرداخت مالیات بر واحدهای مسکونی خالی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار بیان کرد: موضوع مالیات بر خانه‌های خالی برای اولین بار در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴ در قالب ماده ۵۴ مکرر به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید و مطابق این ماده قرار بر این بود واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی شوند، از سال دوم اجرای قانون یعنی سال ۱۳۹۶ به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره شوند.

وی در خصوص شرح این مالیات ها بیان داشت: سال دوم- معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم- معادل مالیات متعلقه، سال چهارم و به بعد- معادل یک و نیم ۱.۵ برابر مالیات متعلقه باید پرداخت شود.

اما با توجه به اینکه پیش نیاز مطالبه مالیات از خانه‌های خالی، تکمیل اطلاعات و شناسایی خانه‌ها بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی بود و این سامانه در مهلت مقرر قانونی به بهره برداری نرسید لذا مطالبه مالیات از خانه‌های خالی عملاً محقق نشد.
در سال ۱۳۹۹ مجدد اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در دستور کار مجلس محترم شورای اسلامی قرار گرفت و در جلسه علنی مورخ ۰۵/‏۰۹/‏۱۳۹۹‬ متن ماده صدرالاشاره اصلاح شد.

وی ادامه داد: بر اساس این اصلاحیه " هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می شود.

وی در خصوص ضرایب این مالیات ها هم گفت: سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه، سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه باید پرداخت شود.
 همچنین مطابق تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر ق. م. م در سال ۱۳۹۹ وزارت راه و شهرسازی مکلف به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات املاک در سامانه ملی املاک و اسکان گردید و مالکان واحدهای مسکونی شهری و روستایی نیز موظف به ثبت اطلاعات کلیه املاک تحت تملک اقدام کنند.

دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی| ۳.۵میلیارد مالیات به مالکان تعلق گرفت

شناسایی هزارو ۶۲ خانه خالی در بیرجند

مدیر کل امور مالیاتی خراسان جنوبی به خبرنگار بازار گفت: از ابتدای اسفند سال ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ماه سال جاری تعداد ۱۰۶۲ ملک خالی از سکنه به عنوان واحد خالی تحت تملک ۹۶۵ مودی در خراسان جنوبی شناسایی شده اند که برای مالکان آنها پیامک ارسال شده است.

 میزان مالیات مربوط به املاک خالی حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که مالکان پس از ارسال پیامک و ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی می توانند نسبت به مشاهده املاک و میزان مالیات متعلقه اقدام و در صورت پذیرش برگ مطالبه، مالیات را پرداخت و در صورتی که نسبت به آن معترض باشند باید نسبت به ثبت عدم پذیرش و اعتراض مبادرت کنند.

اجرای این قانون در بین شهرهای خراسان جنوبی فقط در بیرجند مصداق دارد و با توجه به اینکه اوراق مطالبه مالیات صادره در مراحل اعتراض و دادرسی می باشند و به قطعیت نرسیده اند تا کنون از این محل مالیاتی پرداخت نشده است
با توجه به اینکه مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم (اصلاحیه ۱۳۹۹) هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹مکرر قانون مالیات های مستقیم، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، شامل می شود .

اجرای این قانون در بین شهرهای خراسان جنوبی فقط در بیرجند مصداق دارد و با توجه به اینکه اوراق مطالبه مالیات صادره در مراحل اعتراض و دادرسی می باشند و به قطعیت نرسیده اند تا کنون از این محل مالیاتی پرداخت نشده است.
احسانی مهر تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم افزایش درآمدهای مالیاتی نیست و دولت با اجرای این قانون به دنبال شناسایی املاک خالی از سکونت و کنترل نرخ اجاره بها و جلوگیری از افزایش بی رویه آن است تا با مدیریت عرضه مسکن ایجاد ثبات در بازار مسکن را شاهد باشیم.

قطعاً مالیات بر خانه‌های خالی راهکاری مؤثر جهت بهبود شرایط بازار مسکن خواهد بود، اما باید به این نکته توجه داشت که باوجود مزایای اجرای قانون مالیات از خانه‌های خالی هنوز در استان گرهی از مشکلات مردم در بازار مسکن باز نشده است.

قیمت آپارتمان سه‌شنبه6اردیبهشت

قیمت روز آپارتمان در تهران سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.توجه کنید که قیمت‌ها بر حسب مترمربع به تومان بوده و تقریبی است.

با ۵۰۰ میلیون تومان صاحب خانه شوید

در چند سال اخیر، خرید خانه تبدیل به رویای دست نیافتنی بسیاری از ایرانیان شده است، چرا که عمده خانواده‌ها قادر به تامین هزینه‌های میلیاردی برای تهیه سرپناه نیستند.در سال‌های گذشته همواره مسکن مهر جزو آپارتمان‌های ارزان قیمت به ویژه در اطراف شهرهای بزرگ محسوب می‌شد اما اکنون واحدهای مسکونی مهر نیز دچار جهش قیمت شده و برای خرید آنها در شهر جدید پردیس حداقل باید بین ۷۶۰ میلیون تا ۱۲۰۰ میلیارد تومان داشت.

خیز قیمت اوراق مسکن

روند صعودی هزینه وام مسکن ادامه‌دار شد؛ خیز قیمت اوراق مسکن برای فتح قله ۱۰۰ میلیون تومانی در حالی که قیمت اوراق تسهیلات مسکن در هفته نخست پس از تعطیلات نوروز تا ۷۸ هزار تومان کاهش یافته بود، دوباره روند صعودی خود را پیش گرفت به حدود ۱۰۱ هزار تومان رسید.و روز یکشنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به‌طور میانگین به حدود ۱۰۱ هزار تومان رسید.این قیمت در مقایسه با قیمت هفته نخست پس از تعطیلات نوروزی افزایشی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

آغاز پذیرش درخواست‌های وام خرید

ودیعه مسکن اعضای هیات علمی پذیرش درخواست‌های اعضای هیأت علمی متقاضی وام خرید یا ودیعه مسکن، در سال ۱۴۰۱ توسط ستاد امور رفاهی وزارت علوم آغاز شد. همایون حسینیان مشاور ستاد امور رفاهی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار مهر از آغاز پذیرش درخواست‌های اعضای هیأت علمی متقاضی وام خرید یا ودیعه مسکن، در سال ۱۴۰۱ خبر داد. تأمین اعتبار بانک‌ها معمولاً از اردیبهشت ماه شروع می‌شود و زمان پرداخت وام‌ها نیز از اردیبهشت ماه به بعد خواهد بود.

قیمت آپارتمان دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

قیمت روز آپارتمان در تهران دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم.

پیش‌بینی آینده مسکن

مدیران رده‌بالا هم حقوقشان صرف اجاره مسکن می‌شود دولت مستقیم ورود نکند قیمت مسکن به دلیل کسری تولید به شدت افزایش پیدا کرده و با درآمدها همخوانی ندارد و حتی دهک‌های بالا را هم درگیر کرده است، یعنی یک مدیر رده‌بالا باید تمام حقوق خود را بدهد تا بتواند سرپناه مناسب شان خود را تامین کند.

مشکل خرید خانه برای پزشکان

یک کارشناس مسکن با بیان این ادعا که طبقات بالای جامعه مثل پزشکان و دندانپزشکان هم در خرید مسکن ناتوان شده‌اند گفت: مسکن مثل یک چرخ در حال حرکت است که متقاضیان به آن نمی‌رسند.در حال حاضر قیمت مسکن در بازار به مراتب کمتر از هزینه ساخت است. به طور مثال سال گذشته در منطقه ۲۲ پروژه مسکونی وجود داشت که قیمت آن متری ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان تعیین شده بود ولی هم‌اکنون قیمت تمام شده در همان منطقه حدود ۳۰ میلیون تومان در هر متر مربع درمی‌آید که مشتری قدرت خرید ندارد.

پایین ترین خانه ها در تهران

قیمت مسکن در یافت آباد و عبدل آباد به ترتیب به متری ۱۱ و ۱۴ میلیون رسیده است. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش از مناطق ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کردیم. توجه کنید که قیمت‌ها بر حسب مترمربع به تومان بوده و تقریبی است، چراکه قیمت مسکن در تهران با توجه به نوع ساختمان، امکانات، خیابان و یا نظر مالک تغییر می‌کند.

سود سیمانی ها در بورس کالا

کدام عوامل روی سودآوری شرکت های سیمانی اثرگذار خواهد بود؟ با توجه به طرح نهضت تولید ملی مسکن که سالانه ساخت یک میلیون مسکن را در دستورکار قرار دارد، چه دورنمایی برای صنعت سیمان دیده میشود.ناظران و تحلیلگران بازارهای کالایی بر این باورند با شروع ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن و رونق نسبی در بخش ساخت و ساز، افزایش تقاضا برای سیمان را شاهد خواهیم بود.

ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی معلولان لرستان

مشارکت بنیاد مستضعفان در ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی معلولان لرستان مدیر عمران و زیرساخت بنیاد مستضعفان در لرستان از مشارکت این بنیاد در ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی با اولویت خانواده‌های دارای دو معلول لرستانی خبر داد.

یک میلیون مسکن رئیسی عملی نیست

چرا وعده رئیسی برای ساخت یک میلیون مسکن در سال عملی نیست؟ تهدید مسکن ملی برای بورس تهران امروز در نشست دوره ای مدیران عامل بانک‌ها با حضور وزیر مسکن حمایت از ساخت مسکن در دستور کار بانک ها قرار گرفت. حالا دیگر به نظر می‌رسد ابرپروژه نهضت ملی مسکن وارد فازی جدید و اجرایی شده است.‌ پروژه‌ای که از مناظر مختلف با انتقاداتی جدی مواجه است.

خبر بسیار ویژه برای مستاجران

4 برابر بیشتر وام ودیعه مسکن دریافت کنید در سه سال گذشته، با شروع جابه‌جایی مستأجران، بازار اجاره دچار التهاب و افزایش قیمتی افسار گسیخته ناشی از افزایش مداوم و ماهانه قیمت مسکن بود.امسال به خاطر ثبات قیمت مسکن و خروج التهاب از این بازار، قیمت‌های اجاره نیز رشد بی‌ضابطه ندارد. گزارش میدانی از برخی بنگاه‌های املاک، نشان می‌دهد بیشتر مستأجرانی که به بنگاه‌ها مراجعه می‌کنند، برای جابه‌جایی بعد از ماه مبارک رمضان و در اواخر خرداد، خود را آماده می‌کنند.

قیمت آپارتمان در تهران سه‌شنبه ۳۰...

قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش سعی کردیم از هر منطقه ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کنیم.

قیمت تمام شده ساختمان

تأمین «زمین»؛ چالش طرح ملی مسکن در استان های شمالی گرگان- قدس مفیدی، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت: چالش طرح ملی مسکن در استان های شمالی کشور، تأمین زمین بوده که کار دشواری است.

عملکرد زاکانی در 200 روز شهرداری تهران

زاکانی بیش از 200 روز است که سکان اداره شهر تهران را به دست گرفته است. در این مدت اقداماتی در زمینه ساماندهی معتادین متجاهر، حمایت از تولید مسکن، توسعه حمل ونقل و ... انجام داده است.گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، حدود 200 روز از حضور علیرضا زاکانی در شهرداری تهران می گذرد.اقدامات متعددی در حوزه اجتماعی، فرهنگی، حمل ونقل، خدمات شهری و .... در شهر صورت گرفته است.

فصل نقل و انتقال مسکن

مالکان: رشد اجاره بها حداقل ۵۰ درصد؛ مشاوران املاک: فقط ۲۰ درصد در حالیکه اجاره بها از سوی مالکان و موجران بیش از ۵۰ درصد و مطابق با رشد نرخ تورم افزایش نسبت به اسفند پارسال دارد فعالان و املاکی ها رشد اجاره بها را فقط ۲۰ درصد عنوان می کنند. هنوز علیرغم اینکه به فصل نقل و انتقالات بازار مسکن دو ماهی باقی مانده است می بینیم که اجاره بها موضوع مهم این روزهای بازار مسکن شده است.

بهای ساخت مسکن روستایی فرا تر از شهری

عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها به ضرر روستاییان تمام شد نرخ مصالح ساخت مسکن و نهاده‌های ساختمانی در کشور رو به افزایش است؛ موضوعی که تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی در شهرها دارد. در این میان گزارشات از پیشی گرفتن روند رشد قیمت تمام‌شده مسکن در روستاها نسبت به شهرها حکایت می‌کند.

بزرگ‌ترین پروژه مسکن‌ساز در اردستان

انجمن خیران مسکن‌ساز شهرستان اردستان عملیات اجرایی بزرگ‌ترین پروژه مسکن‌ساز شامل ۴۵۰ واحد مسکونی را آغاز کرد. حمیدرضا تأملی، شامگاه (شنبه، ۲۷ فروردین) در نشست خبری پروژه‌های مسکن شهرستان، اظهار کرد: از دو سال گذشته تاکنون برنامه‌های مقدماتی پروژه مسکن کریمان شامل تهیه زمین، تعیین کاربری با هدف خانه‌دار شدن اقشار ضعیف، آسیب‌پذیر و فاقد مسکن در سطح شهرستان اردستان انجام شد.

تهران جای مستاجرها نیست

مستأجر پارسال خانه را ۲۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۱.۵ میلیون تومان اجاره کرده است، امسال که برای تمدید آمده صاحبخانه می‌گوید ۵۰ میلیون تومان رهن بدهد و ۲.۵ میلیون تومان اجاره… مستأجر شوکه شده است و آخر هم با پولی که داشت در تهران خانه پیدا نکرد و مجبور شد به چهاردانگه اسلامشهر برود. مستأجر نشین‌ ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران حاکی از آن است که حدود چهار میلیون تهرانی، حاشیه‌نشین هستند یا در بافت ناکارآمد زندگی می‌کنند.

قیمت روز آپارتمان در تهران

قیمت روز آپارتمان در تهران یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید. براساس مشاهدات میدانی در مناطق مختلف تهران با توجه به امکانات اطراف منزل و موقعیت آن قیمت‌های مختلفی را می‌بینیم. در این گزارش سعی کردیم از هر منطقه ۲۲ گانه تهران یک مورد قیمت مسکن را با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال و متراژ بین ۴۰ تا ۲۰۰ متر گردآوری کنیم.

نجات اصفهان کمتر از ۱۰ سال

‏برای نجات ‎اصفهان کمتر از ۱۰ سال دیگر فرصت باقی است. حالا ۸۱۶ هزار خانه، ۶ هزار بنای تاریخی، ورزشگاه بزرگ نقش جهان، ۲ پالایشگاه، ۳ فرودگاه و ۲.۵ میلیون نفر در اصفهان در معرض خطر فرونشست زمین ناشی از ‎بحران آب هستند.