بازار املاک / پایان امپراتوری مشاوران املاک

پایان امپراتوری مشاوران املاک

وزارت راه و شهرسازی با هدف ساماندهی بازار مسکن و اجاره و حمایت از مستاجران بسته‌ پیشنهادی خود را با عنوان «ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها» به هیات دولت ارسال کرده است. این بسته دارای ۵ محور است که یکی از محورها بحث ساماندهی حق کمیسیون مشاوران املاک است. براساس این پیشنهاد مبنای حق کمیسیون خریدوفروش، ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم است که هر سال توسط کمیسیون تقویم املاک تعیین می‌شود، خواهد بود.

 به این ترتیب برای نخستین بار با مصوبه هیات وزیران، بنگاه‌های املاک در سراسر کشور با یک قانون واحد و مشخص که مانع درآمدزایی کاذب از هر نوع معامله‌ای می‌شود.
 فعالیت خواهند کرد و دستمزد آنها باتوجه به «قیمت منطقه‌ای املاک» تعیین خواهد شد.

«تغییر در شیوه نرخ‌گذاری خدمات مشاوران املاک» خبر مهمی بود که چند روز پیش ازسوی دولت اعلام و به اذعان بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل مخرب در بازار مسکن شناسایی و از تداوم یک شیوه غلط جلوگیری شد؛ البته تا ابلاغ نهایی و انجام فرآیندهای قانونی، فعلا نرخ کمیسیون مشاوران املاک با روش‌های پُرایراد فعلی محاسبه می‌شود.

دفاتر مشاوران املاک در سراسر کشور طبق قانون از هر معامله‌ای تا ۰.۲۵ درصد حق دریافت کمیسیون داشتند که در بسیاری از مواقع تا یک درصد از طرفین معامله برای انواع قراردادها اخذ می‌شد و به‌دلیل خلأ نظارتی، جلوی این تخلف آشکار نیز گرفته نشده بود.

مردم هر سال در فصل جابه‌جایی سکونتی از دریافت یک درصدی حق کمیسیون ازسوی مشاوران املاک گلایه داشتند اما خلأهای قانونی مانع تغییر روند مذکور شده بود. مشکل وقتی بیشتر می‌شد که با هدف کسب سودهای بیشتر، مشاوران املاک به‌طور مستقیم در قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی دخالت می‌کردند.
اکنون و بعد از ۴۰ سال با تدبیر دولت سیزدهم، دستمزد مشاوران املاک براساس قیمت منطقه‌ای ملک تعیین می‌شود.

شیوه محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک

براساس مصوبه هیات دولت که بسیاری از کارشناسان آن را یک گام عملی و مهم در توقف دلال‌بازی و واسطه‌گری‌های سودآور در معاملات ملک می‌دانند، سازمان امور مالیاتی قیمت منطقه‌ای املاک را تعیین و براساس آن دستمزد مشاوران املاک از هر معامله خریدوفروش یا اجاره مشخص می‌شود.در نحوه جدید تعیین دستمزد مشاوران املاک، قیمت منطقه‌ای که معمولا رقم‌هایی بسیار پایین‌تر از قیمت‌های موجود در آگهی‌ها و فایل‌های بنگاه‌های املاکی است، مبنای محاسبه حق‌کمیسیون خواهد بود. 

در این فرمول مشاوران املاک به‌جای دریافت حق کمیسیون برمبنای رقم‌های کلان و پرحباب ملک، برمبنای قیمت منطقه‌ای املاک درصدی را دریافت خواهند کرد که این امر مانع تلاش آنها در قیمت‌گذاری جعلی برای معاملات آتی خواهد شد. براساس این طرح، مقرر شده پایه محاسبه حق کمیسیون خرید و فروش مشاوران املاک قیمت‌ روز معامله در نظر گرفته نشود، بلکه ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم که هر سال توسط کمیسیون تقویم املاک تعیین می‌شود، مبنای محاسبه قرار گیرد.

این موضوع در زمینه املاک اجاره‌ای نیز نافذ خواهد بود و حق کمیسیون مشاوران املاک در بخش رهن و اجاره براساس ارزش اجاری املاک موضوع ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم که هر سال توسط کمیسیون فوق‌الذکر تعیین شده و ملاک عمل قرار می‌گیرد، تعیین می‌شود.

در تقویم املاک ارزش اجاری و معاملاتی براساس ناحیه‌بندی‌هایی صورت می‌گیرد که در سازمان امور مالیاتی انجام شده است. در شهر تهران مناطق ۲۲گانه متفاوت خواهند بود و ارزش معاملاتی و اجاره‌بهای خانه‌های یک منطقه با یکدیگر تفاوت نخواهند داشت.

چاپ تمامی تعرفه‌ها روی قراردادها و مبایعه‌نامه‌ها

پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با افزایش یا کاهش قیمت ملک حق کمیسیون مشاوران دچار نوسان نخواهد شد، ‌گفت: یک عدد ثابت طی بازه زمانی یک‌ساله مبنای معامله قرار می‌گیرد و از آنجایی که کمیسیونی متشکل از افراد صاحب‌نظر و مسئول در این حوزه قیمت‌ها را تعیین می‌کند، نرخ‌ها متعادل و متناسب خواهد بود.

 بنابراین این امر اتفاق بسیار مهم و بزرگی است که در حوزه خریدوفروش و اجاره مسکن رخ داده است. وی با بیان اینکه در این مصوبه مقرر شده نرخ‌ کمیسیون مشاوران املاک هر سال برای هر شهرستان توسط کمیسیون نظارت هر شهرستان تعیین شود، افزود: پایه همان پایه تعیین‌شده در کمیسیون تقویم املاک است و نرخ براساس تصمیم کمیسیون نظارت هر شهرستان تعیین می‌شود.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در این بخش تمامی تعرفه‌ها روی قراردادها و مبایعه‌نامه‌ها چاپ می‌شود، تاکید کرد: سامانه‌های کد رهگیری باید به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل شوند.با این شرایط اطلاعات قیمت املاک از سامانه امور مالیاتی دریافت و نرخ‌ها توسط کمیسیون نظارت هر شهرستان تعیین می‌شود.


 به ترتیب یادشده به محض مشخص شدن یک خانه در نقطه موردنظر توسط مشاور املاک، براساس نرخ‌های درج شده در سامانه، حق کمیسیون تعیین می‌شود و مردم نیز باید براساس مبلغ چاپ شده روی قراردادها، حق کمیسیون را پرداخت کنند. علاوه بر این حق کمیسیون باید در دفتر مشاور املاک، از طریق دستگاه‌های کارتخوانی که به سازمان امور مالیاتی متصل است، پرداخت شود.
وی با بیان اینکه باید این ساختار را طی مدت سه‌ماهه فراهم سازیم، خاطرنشان کرد:‌ زیرساخت‌ها فراهم شده و با اراده‌ای که در این زمینه وجود دارد، برآنیم زودتر از زمان تعیین‌شده این امر را عملیاتی کنیم.

سخن پایانی

مصوبه هیات وزیران درباره حق کمیسیون مشاوران املاک تا یک ماه آینده در فرآیند ابلاغ و اجرا قرار می‌گیرد. 
براساس این بسته همه بنگاه‌های املاک باید دستگاه کارتخوان خود را به سامانه امور مالیاتی متصل کنند تا حق کمیسیون توسط سامانه تعیین شود.
 دریافت آن با چک از طرفین معامله غیرقانونی خواهد بود.
از آنجایی که زیرساخت اجرای این مصوبه سال‌ها است که فراهم و تنها دلیل اجرا نشدن این مهم ‌خلأ قانونی بود، اکنون توقع آحاد جامعه اجرای بدون بهانه و نظارت کلان در اجرای این مصوبه دولت است.

بازار مسکن شب عید

سه شاهد آماری و مستند در بازار معاملات مسکن می‌ گوید، این شب عید با همه خریدهای شب عید دوره‌ های گذشته تفاوت دارد. در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته – دست کم از سال ۹۵ تا ۹۹- نبض معاملات خرید آپارتمان در تهران یکی از سه فاز «نرمال»، «هیجان مثبت» یا «کما» (هیجان منفی) را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که در شرایط طبیعی – فاز اول- خریدها در بیشترین حجم ممکن قرار داشت. الان اما شرایط بازار ملک فاز «میانه» را تجربه می‌کند. ارقام مربوط به حجم معاملات و تورم زمستانی ملک این فاز را توضیح می‌دهد.

دولت بی برنامه و خواب زمستانی دولتمردان

تمایل مالکان به گرفتن اجاره‌های سنگین به جای رهن کامل همزمان با کاهش روزافزون ارزش پولی ملی در حالی صاحبان خانه این روزها به دنبال گرفتن اجاره‌های نجومی به جای رهن کامل واحد‌ مسکونی خود هستند. که عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور هشدار داد که اگر جلوی موج بحران افزایش اجاره مسکن گرفته نشود، تهدید جدی متوجه بیشتر مستاجران کشور خواهد شد.

بهترین راهکار جبران کمبود زمین

معاون وزیر راه و شهرسازی: در شهرهای شمالی که با مشکل کمبود زمین در مراکز شهرها مواجه هستند، بهترین گزینه جبران کمبودها ساخت وساز در بافت فرسوده است. اگر ساخت و سازها را به سمت بافت فرسوده هدایت کنیم با یک تیر چند هدف حاصل می‌شود؛ ساخت و ساز در بافت فرسوده در شهرهای شمالی که با مشکل کمبود زمین در مراکز شهرها مواجه هستند گزینه مناسبی است.

خانه بخریم یا صبر کنیم؟

در فضای کلی اگر کسی امکان خرید مسکن دارد باید نیاز مصرفی خود را تامین کند و آن را به تعویق نیندازد. مرکز آمار ایران، تورم بازار مسکن تهران در آبان‌ماه ۱۴۰۱ حدود ۵ درصد بیشتر شد. در آبان‌ماه امسال قیمت مسکن در همه شاخص‌های تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه با افزایش همراه شد. بر این اساس، متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران در ماهی که گذشت، به ترتیب ۴۷ میلیون و ۹۳۸ هزار تومان و ۴۶ میلیون و ۱۶ هزار تومان بود.

وام نوسازی مسکن در یزد

در طرح بازآفرینی شهری ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود صفر درصد و ۲۰۰ میلیون تومان دیگر با سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. طرح بازآفرینی شهری به در سه محور تکمیل زیرساخت‌های شهری تکمیل طرح‌های خدماتی روبنایی و تکمیل و نوسازی مسکن به دنبال افزایش کیفیت زندگی مردم در مناطق کمتر برخوردار شهری اجرایی می‌شود.

صدور ۲۰ هزار پروانه ساخت در سال آینده

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ما می‌خواهیم صدور پروانه ساخت را از ۵ هزار به ۱۰ هزار فقره در سال جاری و سال آینده نیز به ۲۰ هزار فقره افزایش دهیم. در خصوص "تبصره دوم اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران" با بیان اینکه استفساریه برای تکمیل لایحه بوده است

یک چهارم سكونت گاه های بافت فرسوده است

براساس آخرین آمار و شاخص‌های مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی در حدود یک چهارم سطح کشور را بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل داده است که جمیعتی بالغ بر ۲۲ میلیون نفر را در این بافت‌ها ساکن هستند.یک چهارم سكونت گاه هاي كشور در بافت های فرسوده

احداث واحدهای تخریب شده در زلزله

ارومیه - فرماندار خوی گفت:بیش از ۵۰ درصد واحدهای مسکونی تخریب شده در مناطق زلزله زده شهرستان خوی ساخته شده است. عصر دوشنبه در بازدید از روند بازسازی مناطق زلزله زده خوی در حال پی کنی این روستاها به اتمام رسیده و۳۸۰و احد در مرحله اجرای عملیات بتن ریزی ۲۹۰ واحد در مرحله اسکلت بندی بندی دارند و پوشش سقف ۱۰۰ واحد نیز به اتمام رسیده است.

تعمیر و مرمت ۱۶۰ واحد مسکونی در زنجان

تعمیر و مرمت ۷۲ باب منزل مسکونی انجام‌شده است ۱۶۰ باب هم در ذیل تفاهم‌نامه منعقده ساخته خواهد شد. در جلسه شورای هم‌اندیشی گروه‌های جهادی که در محل کمیته امداد استان برگزار شد

انفجار گاز در یک مجتمع مسکونی

انفجار مهیب گاز شهری در یک مجتمع مسکونی ۵ طبقه، خسارت های هنگفتی را به بار آورد و طبقه همکف این ساختمان را ویران کرد. این حادثه دلهره آور صبح روز گذشته در بولوار شهید مطهری مشهد هنگامی رخ داد که صدای وحشتناک ناشی از انفجار در ساختمان ، اهالی محل را از منازل بیرون کشید.

راه کاهش قیمت تمام شده مسکن

با عرضه محصولات و کالاهای مختلف در بورس کالا (از جمله مصالح ساختمانی) می‌توان هزینه های توزیع را کاهش داد. علی اصغر ضیاچی، کارشناس بازار سهام با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا فرآیند بورس کالا به حذف قیمت‌گذاری دستوری و کشف قیمت بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا کمک می‌کند. عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان امکان فروش محصول با قیمت بالاتر را دارند و صد البته که این اقدام به نفع شرکت‌ها است و فروش خودرو خارج از بورس کالا هیچ منطقی ندارد.

بازار مسکن از خواب زمستانه بیدار شد !

پشت پرده افزایش قیمت مسکن تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آبان‌ماه دست‌کم سه میلیون تومان معادل 6.7 درصد افزایش یافته است اگرچه رقم اعلامی تنها ناظر بر متوسط قیمت واحدهای مسکونی معامله‌شده است تمام واقعیت را نشان نمی‌دهد اما به هر روی بیانگر حرکت تورمی بازار مسکن در هشتمین ماه سال است.

رقابت مسکن و دلار

تحرک بازار مسکن در دومین ماه از پاییز امسال در حالی رقم خورد که به دلیل پایان فصل جابه‌جایی انتظار رشد حدود ۷ درصد قیمت‌ها و ۴۸ درصد معاملات دور از ذهن بود؛ اما کارشناسان معتقدند نوسانات نرخ ارز، بخشی از سرمایه‌ها را به منظور محافظت در برابر تورم به سمت بازار ملک سوق داد.

بازار سیمان و عرضه‌ در بورس کالا

بررسی روند معاملات سیمان طی یک ماه گذشته در بورس کالای ایران بیانگر ثبات و آرامش ادامه‌دار این معاملات است. نهم شهریور سال ۱۴۰۰ بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از تولیدکنندگان و حذف قیمت‌های کاذب بازار، عرضه کل سیمان کشور در بورس کالای ایران را مصوب کرد.

گزارش تحولات بازار معاملات مسکن

تعداد آپارتمان های مسکونی معامله شده در شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۱، به ۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۴۷.۸ و ماه مشابه سال قبل ۹.۶ درصد افزایش نشان می دهد.

خانه 500 میلیاردی در تهران آگهی شد!

زعفرانیه و نیاوران یکی از گران‌ترین مناطقی هستند که بیشترین آگهی فروش ویلاهای سوپرمیلیاردی و لوکس را به خود اختصاص داده‌اند. در زعفرانیه یک عمارت و ویلای فول امکانات ۲۵۰۰ متری (با قدمت ۳۰ سال) ۵۰۰ میلیارد تومان آگهی شده یعنی متری ۲۰۰ میلیون تومان.

کمبود یونولیت در بازار مسکن

پور حاجت گفت:کمبود یونولیت همچنان در بازار وجود دارد و این موضوع روز به روز بر قیمت مسکن اثرگذارتر می شود. فرشید پور حاجت با تاکید بر کمبود یونولیت در بازار گفت: با وجود پیگیری های صورت گرفته هنوز تغییری در قیمت یونولیت ساختمانی صورت نگرفته است و همچنان قیمت آن نسبت به چند ماه گذشته بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

سقف بیمه ساختمانی ۳۰ میلیون تومان شد

هیات وزیران به استناد اصل (۱۳۸) قانون اساسی و در اجرای ماده (۲) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی حداکثر تعهد صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان به ازای هر واحد مسکونی را تعیین کرد.

کلید حل بحران بازار مسکن

ساخت مسکن در سال‌های گذشته ۵۰ درصد کاهش یافت دریافت مالیات املاک، دولت همانند بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته بایستی با یک اهرم مالیاتی مؤثر، سوداگری در بازار مسکن را کاهش داده و بازار مسکن را به سمت مصرفی بودن هدایت کند. گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، در چند سال اخیر و با رشد مداوم نرخ اجاره و خرید مسکن، تهیه سرپناه برای تمام اقشار جامعه به‌خصوص جوانان در شرف ازدواج به رویا تبدیل شده است.

اعجاب انگیزترین طرح شهرسازی در مرکز...

ساختمان‌هایی با معماری متفاوت و سبز در مهم‌ترین منطقه تجاری آمستردام هلند مجموعه مسکونی، اداری و تجاری «دره» به عنوان یکی از نوین ترین طرح‌های شهرسازی خودنمایی می‌کند. این مجموعه قلب بافت تجاری منطقه «زویداس» را تبدیل به منطقه مسکونی با حفظ فضای سبز و منظر مناسب شهری کرده است.

چشم انداز منفی واردات فولاد

تحلیلگران بازار چین معتقدند واردات فولاد به این کشور در کوتاه مدت روند نزولی خواهد داشت. در اکتبر نیز آمار ضعیفی ثبت شده چراکه بازار مسکن در رکود به سر می برد و تقاضای فولاد کم بود. واردات محصولات نیمه نهایی فولادی در اکتبر ۵۴۵ هزار تن ثبت شد که ۱۹.۳ درصد نسبت به ماه قبل و ۶۰ درصد در مقایسه با اکتبر سال گذشته افت داشت.