بازار املاک / گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن

گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن

گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن در دولت سیزدهم؛ کمک به تکمیل۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر| رفع تعرض از هزار و ۳۴۱ هکتار زمین عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا تیرماه سال جاری حاکی از کمک به تکمیل۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر و رفع تعرض از یک هزار و ۳۴۱ هکتار زمین است.

ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن با افزایش تولید و عرضه از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم قرار گرفت تا بتواند ضمن ساماندهی در حوزه مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور علاوه بر اشتغالزایی، از سهم هزینه مسکن در سبد خانوار به ویژه اقشار کم برخوردار بکاهد.

به همین منظور اجرای طرح عظیم نهضت ملی مسکن با تفاوت‌های جدی با مسکن مهر و رفع نواقص آن، در کشور آغاز شد.

از بین زیرمجموعه‌های وزارت راه وشهرسازی سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی اصلی برای تامین زمین وارد عمل شد و با توجه به تاکید رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی بر شهرسازی بجای ساخت مسکن صرف، اقدامات زیربنایی و روبنایی برای سکونت خانوارها، در این سازمان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی شروع شد.

از آنجایی که تکمیل واحدهای باقی‌مانده از مسکن مهر نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داشت، سازمان ملی زمین و مسکن اقداماتی در جهت کمک به تکمیل ۲۰۷ پروژه معادل ۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر از شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت از واحدهای مساکن مهر انجام داد که اعتبار آن به میزان ۶۴۳.۳ میلیارد ریال از محل بند ب تبصره ۸ قانون بودجه کشور سال ۱۴۰۰ بود.

احداث ۵۴ مدرسه در ۴۷ شهر

این سازمان همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا دوازدهم تیرماه سال جاری خدمات روبنایی به مبلغ ۲۴۱.۳ میلیارد ریال را انجام داده که کمک به احداث ۵۴ مدرسه در ۴۷ شهر، کمک به احداث ۲۱ باب کلانتری در ۱۸ شهر و همچنین کمک به احداث ۴۱ پروژه شامل مسجد، کتابخانه و مراکز درمانی و ... در ۳۸ شهر از جمله این خدمات است.

از جمله خدمات زیربنایی این سازمان نیز اجرای ۴۹ پروژه به مبلغ ۹۲ میلیارد ریال برای کمک به تاسیسات زیربنایی(آب، فاضلاب و برق) در اراضی مسکن مهر در ۳۰ شهر بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده است.

سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون طرح ۱۲۸ پروژه مختلف جمعاً به مبلغ ۱۹۸ میلیارد ریال را نیز تهیه کرده است که شامل مطالعات امکان سنجی توسعه اراضی به تعداد ۱۹ پروژه جهت بررسی امکان توسعه اراضی مورد نظر متناسب با سیاست‌های سازمان، وزارت متبوع و دولت، مطالعات رفع خطر سیلاب و آبگرفتگی به تعداد ۳ پروژه جهت بررسی خطرات سیلاب و آبگرفتگی در پروژه های مورد عمل و در معرض خطر و مطالعات ژئوتکنیک اراضی برای ۱۳ پروژه جهت بررسی خطر زلزله و خطرات زمین ساخت، می‌شود.

این سازمان از ابتدای دولت سیزدهم تا زمان یاد شده ۴۵ طرح آماده‌سازی زمین جهت توسعه اراضی، ۴۲ مورد طرح برای پروژه‌های ساخت و ساز و ۶ مورد پروژه‌های تخریب و نوسازی خانه‌های سازمانی را تهیه کرده است.

بررسی و تصویب ۴۰طرح آماده‌سازی زمین، ۳۹طرح ساختمانی و ۱۷ طرح غیر ساختمانی (از جمله دیوار حائل و ...) از اقدامات انجام گرفته توسط کمیته‌های فنی بررسی و تصویب طرح های مورد عمل سازمان ملی زمین و مسکن است.

این سازمان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در زمینه پژوهش نیز طرح‌هایی را تهیه کرده و به مرحله تصویب رسانده است.

طراحی و ارائه مدل ساختمان‌های سبز و پایدار و تهیه شرح خدمات مهندسین مشاور برای آن و همچنین بررسی راهکارها و قوانین تشویقی جهت توسعه ساخت ساختمان‌های سبز و پایدار از جمله این پروژه‌های پژوهشی است.

تعدادی از طرح‌های جاری نیز در دولت دوازدهم آغاز شده و در دولت سیزدهم در حال انجام است که شامل تهیه و تدوین ویرایش پنجم آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) ایران به همراه تفسیر آن می‌شود.

امکان‌سنجی روش‌های اجرای ساختمان‌های مسکونی بتن مسلح پیش ساخته مدولار تا ۱۰ طبقه و با هدف تهیه الگویی مناسب جهت انبوه‌سازی و ارزیابی الگو و شاخص‌های بومی سرزمینی طراحی نما در معماری تاریخی ایران از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است .

که شامل انتشار نتایج حاصل از طرح پژوهشی با عنوان «طراحی و ارائه مدل ساختمان های سبز و پایدار» و تهیه شرح خدمات مهندسین مشاور برای آن و همچنین بررسی راهکارها و قوانین تشویقی جهت توسعه ساخت ساختمان های سبز و پایدار در قالب کتاب با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مجری این طرح، می‌شود.

معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن نیز از ابتدای دولت سیزدهم تا زمان یاد شده به تحصیل ۲,۲۴۲ هکتار اراضی داخل محدوده و ۲۴,۴۲۸ هکتار اراضی داخل حریم اقدام کرده است که واگذاری مسکونی ۹ هزار و ۴۷۴ واحد معادل ۱۴۱ هکتار از دیگر اقدامات این معاونت به شمار می‌آید. همچنین ۳۶۲ قطعه به مساحت ۳۵۵ هکتار نیز واگذاری غیر مسکونی شده است.

واگذاری زمین به ۲ هزار و ۳۵ نفر از اقشار ویژه از دیگر اقدامات معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن طی عمر دولت سیزدهم تا دوازدهم تیرماه ۱۴۰۱ است.

رفع تعرض از هزار و ۳۴۱ هکتار زمین
یگان حفاظت سازمان ملی زمین ومسکن نیز طی این مدت به رفع تعرض از یک هزار و ۳۴۱ هکتار زمین پرداخته که برای ۳۵۰ فقره به مساحت ۴۷۹ هکتار به ارزش ۱۲ هزار و ۱۲ میلیارد تومان اجرای حکم انجام شده است.

افزایش قیمت اوراق مسکن

قیمت این اوراق در تیر و مرداد و شهریور سال جاری نیز به ترتیب ۷۳ هزار و ۱۰۰، ۷۳ هزار و ۴۰۰ و ۷۴ هزار و ۳۰۰تومان است و این گزارش بر اساس قیمت شهریور ماه نوشته شده است.

خسارت 60 درصدی به واحد های مسکونی...

زلزله 30 تا 60 درصد به واحد های مسکونی،مراکز خدماتی و تاسیسات در شهرستان کوهرنگ خسارت وارد کرد.

کدام دسته از خبرنگاران و اصحاب هنر...

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر خبرنگار و هنرمندی قبل‌تر از امکانات دولتی برای خانه‌دار شدن استفاده کرده باشد و یا مالک خصوصی باشد نمی‌تواند مشمول تفاهمنامه ساخت مسکن بین وزارت راه و وزارت ارشاد شود.

زلزله به ۲۰۰ منزل مسکونی در ایذه خسارت...

سرپرست فرمانداری ایذه گفت: زلزله ۵.۷ ریشتری صبح روز دوشنبه، به ۲۰۰ واحد مسکونی در شهرستان ایذه خسارت وارد کرد.

بهره‌برداری از 147 واحد مسکونی روستایی...

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: به مناسبت روز روستا 147 واحد مسکونی در روستاهای استان آماده بهره برداری است.

فعلا منتظر کاهش تورم در دولت رئیسی...

افزایش تورم و گرانی فزاینده قیمتها منتشر می شود نوشت:تورم مانند تب، نشانه بیماری و پیامد آن است و نه خود بیماری.

سقف جدید تسهیلات خرید و ساخت خانه به...

بانک عامل بخش مسکن از ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار درباره افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق به تمامی شعب بانک در سراسر کشور خبر داد.

خانه » اخبار » قیمت خانه در محدوده...

هر متر مربع یک دستگاه واحد مسکونی ۱۳۵ متری، با عمر بنای ۱۵ سال، واقع در منطقه قیطریه تهران، نبش اتوبان صدر به مبلغ ۶۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد

مشکل سند ۱۳۵ هکتار زمین مسکونی پس از ۲۵...

نماینده مردم فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند گفت: طی جلسه‌ای، زمین های ۱۳۵ هکتاری بلوار شهید بهشتی فیروزآباد، نیروی انتظامی و زمین های تعاونی سه‌گانه‌ای دادگستری، منابع طبیعی و ثبت اسناد تعیین تکلیف شد.

رقم اقساط و بازپرداخت تسهیلات مسکن و...

طبق مصوبه بانک مرکزی سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم در شهر تهران برای زوجین از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان افزیش یافت و مبلغ این وام به صورن انفرادی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. افزایش سقف تسهیلات «ساخت و خرید مسکن» و «جعاله مسکن» از محل اوراق گواهی حق‌تقدم در یک‌هزار و سیصد و بیستمین جلسه شورای پول و اعتبار در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ تصویب و پس از چندی به بانک مسکن ابلاغ شد.

افزایش چند برابری مشاوران املاک

افزایش قارچ‌گونه بنگاه‌های معاملاتی که به‌وضوح دیده می‌شود در نگاه اول شاید به‌عنوان یک معضل مطرح نشود اما پیشی‌گرفتن تعداد مشاوران از تعداد مسکن می‌تواند نشان‌دهنده رکود سنگین در بازار مسکن باشد.

اخذ پول در ازای ارائه "کد رهگیری"

کیسه‌ای که بنگاه‌داران برای وام ودیعه مسکن دوخته‌اند! یکی از شروط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت کد رهگیری است و با این‌که اتحادیه املاک بارها اعلام کرده دریافت کد رهگیری رایگان است، بسیاری از مشاوران املاک طلب هزینه می‌کنند.

خانه در جنوب تهران ارزان شد

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه شهریور امسال در مناطق جنوبی تهران شاهد کاهش ۲ تا ۸ درصدی قیمتها بودیم گفت: تحرک نسبی بازار مسکن در شهریورماه ناشی از پایان فصل جابه‌جایی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در شمال تهران بوده که بانک مرکزی این موضوع را به کل بازار تعمیم داده است.

رشد 41 درصدی تعداد معاملات مسکن تهران

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن تهران دقایقی پیش منتشر شد که حاوی نکات جالب توجهی بود. اول اینکه نشان از رونق گرفتن خرید خانه در تهران داشت و دوم از تداوم رشد قیمت‌ها در یان بازار خبر می‌داد.

ثبت نام وام اجاره تا پایان آذرماه تمدید...

تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام‌ کرده‌اند و بر این اساس حدود ۳۴۰ هزار متقاضی مدارک خود را بارگذاری و ۱۷ هزار نفر تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند.

قیمت روز آپارتمان در تهران؛ چهارشنبه ۷...

قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۳۰ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

معاون اسبق وزارت راه و شهرسازی در گفتگو...

فاطمی عقدا: امکان ساخت ۱ میلیون مسکن وجود دارد/ دهک‌های درآمدی تفکیک شود

آیا دارایی های پاسارگاد از کیفیت...

بانک پاسارگاد املاک تملیکی اش را ۲۰۰۰ میلیارد تومان حساب کرد بانک پاسارگاد بیش از هزار و ۱۱۸ واحد مسکونی، تجاری و زمین را تحت تملیک خود درآورده که در اموال تملیکی بسیاری از آنها در مرحله رسیدگی است و در اموال بانک نیز بیش از ۱۰۰ مورد فاقد سند ویا سرقفلی است.

صاحبخانه شدن در منطقه امین حضور تهران...

صاحبخانه شدن در منطقه امین حضور تهران چقدر خرج دارد؟هر متر مربع یک دستگاه واحد مسکونی ۹۴ متری، با عمر بنای ۴ سال، واقع در منطقه امین حضور تهران، خیابان نیک دامغانی به مبلغ ۱۴ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

وقوع انفجار و آتش‌سوزی در یک مجتمع...

انفجار و آتش‌سوزی در یک مجتمع مسکونی در گوتنبرگ سوئد به زخمی شدن ۲۵ تن انجامید.

چهار گروهی که با قانون جدید صاحب خانه...

آخرین وضعیت تسهیلات مسکن محمود زاده معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: استفاده نکردن از تسهیلات دولتی در حوزه مسکن از اول انقلاب، نداشتن مالکیت شخصی، متاهل بودن و حداقل ۵ سال سکونت در شهری که تقاضا دارند از شرایط واگذاری مسکن در قانون جدید است.