بازار املاک / گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن

گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن

گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن

گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن در دولت سیزدهم؛ کمک به تکمیل۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر| رفع تعرض از هزار و ۳۴۱ هکتار زمین عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا تیرماه سال جاری حاکی از کمک به تکمیل۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر و رفع تعرض از یک هزار و ۳۴۱ هکتار زمین است.

ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن با افزایش تولید و عرضه از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم قرار گرفت تا بتواند ضمن ساماندهی در حوزه مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور علاوه بر اشتغالزایی، از سهم هزینه مسکن در سبد خانوار به ویژه اقشار کم برخوردار بکاهد.

به همین منظور اجرای طرح عظیم نهضت ملی مسکن با تفاوت‌های جدی با مسکن مهر و رفع نواقص آن، در کشور آغاز شد.

از بین زیرمجموعه‌های وزارت راه وشهرسازی سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی اصلی برای تامین زمین وارد عمل شد و با توجه به تاکید رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی بر شهرسازی بجای ساخت مسکن صرف، اقدامات زیربنایی و روبنایی برای سکونت خانوارها، در این سازمان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی شروع شد.

از آنجایی که تکمیل واحدهای باقی‌مانده از مسکن مهر نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داشت، سازمان ملی زمین و مسکن اقداماتی در جهت کمک به تکمیل ۲۰۷ پروژه معادل ۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر از شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت از واحدهای مساکن مهر انجام داد که اعتبار آن به میزان ۶۴۳.۳ میلیارد ریال از محل بند ب تبصره ۸ قانون بودجه کشور سال ۱۴۰۰ بود.

احداث ۵۴ مدرسه در ۴۷ شهر

این سازمان همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا دوازدهم تیرماه سال جاری خدمات روبنایی به مبلغ ۲۴۱.۳ میلیارد ریال را انجام داده که کمک به احداث ۵۴ مدرسه در ۴۷ شهر، کمک به احداث ۲۱ باب کلانتری در ۱۸ شهر و همچنین کمک به احداث ۴۱ پروژه شامل مسجد، کتابخانه و مراکز درمانی و ... در ۳۸ شهر از جمله این خدمات است.

از جمله خدمات زیربنایی این سازمان نیز اجرای ۴۹ پروژه به مبلغ ۹۲ میلیارد ریال برای کمک به تاسیسات زیربنایی(آب، فاضلاب و برق) در اراضی مسکن مهر در ۳۰ شهر بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده است.

سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون طرح ۱۲۸ پروژه مختلف جمعاً به مبلغ ۱۹۸ میلیارد ریال را نیز تهیه کرده است که شامل مطالعات امکان سنجی توسعه اراضی به تعداد ۱۹ پروژه جهت بررسی امکان توسعه اراضی مورد نظر متناسب با سیاست‌های سازمان، وزارت متبوع و دولت، مطالعات رفع خطر سیلاب و آبگرفتگی به تعداد ۳ پروژه جهت بررسی خطرات سیلاب و آبگرفتگی در پروژه های مورد عمل و در معرض خطر و مطالعات ژئوتکنیک اراضی برای ۱۳ پروژه جهت بررسی خطر زلزله و خطرات زمین ساخت، می‌شود.

این سازمان از ابتدای دولت سیزدهم تا زمان یاد شده ۴۵ طرح آماده‌سازی زمین جهت توسعه اراضی، ۴۲ مورد طرح برای پروژه‌های ساخت و ساز و ۶ مورد پروژه‌های تخریب و نوسازی خانه‌های سازمانی را تهیه کرده است.

بررسی و تصویب ۴۰طرح آماده‌سازی زمین، ۳۹طرح ساختمانی و ۱۷ طرح غیر ساختمانی (از جمله دیوار حائل و ...) از اقدامات انجام گرفته توسط کمیته‌های فنی بررسی و تصویب طرح های مورد عمل سازمان ملی زمین و مسکن است.

این سازمان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در زمینه پژوهش نیز طرح‌هایی را تهیه کرده و به مرحله تصویب رسانده است.

طراحی و ارائه مدل ساختمان‌های سبز و پایدار و تهیه شرح خدمات مهندسین مشاور برای آن و همچنین بررسی راهکارها و قوانین تشویقی جهت توسعه ساخت ساختمان‌های سبز و پایدار از جمله این پروژه‌های پژوهشی است.

تعدادی از طرح‌های جاری نیز در دولت دوازدهم آغاز شده و در دولت سیزدهم در حال انجام است که شامل تهیه و تدوین ویرایش پنجم آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) ایران به همراه تفسیر آن می‌شود.

امکان‌سنجی روش‌های اجرای ساختمان‌های مسکونی بتن مسلح پیش ساخته مدولار تا ۱۰ طبقه و با هدف تهیه الگویی مناسب جهت انبوه‌سازی و ارزیابی الگو و شاخص‌های بومی سرزمینی طراحی نما در معماری تاریخی ایران از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است .

که شامل انتشار نتایج حاصل از طرح پژوهشی با عنوان «طراحی و ارائه مدل ساختمان های سبز و پایدار» و تهیه شرح خدمات مهندسین مشاور برای آن و همچنین بررسی راهکارها و قوانین تشویقی جهت توسعه ساخت ساختمان های سبز و پایدار در قالب کتاب با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مجری این طرح، می‌شود.

معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن نیز از ابتدای دولت سیزدهم تا زمان یاد شده به تحصیل ۲,۲۴۲ هکتار اراضی داخل محدوده و ۲۴,۴۲۸ هکتار اراضی داخل حریم اقدام کرده است که واگذاری مسکونی ۹ هزار و ۴۷۴ واحد معادل ۱۴۱ هکتار از دیگر اقدامات این معاونت به شمار می‌آید. همچنین ۳۶۲ قطعه به مساحت ۳۵۵ هکتار نیز واگذاری غیر مسکونی شده است.

واگذاری زمین به ۲ هزار و ۳۵ نفر از اقشار ویژه از دیگر اقدامات معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن طی عمر دولت سیزدهم تا دوازدهم تیرماه ۱۴۰۱ است.

رفع تعرض از هزار و ۳۴۱ هکتار زمین
یگان حفاظت سازمان ملی زمین ومسکن نیز طی این مدت به رفع تعرض از یک هزار و ۳۴۱ هکتار زمین پرداخته که برای ۳۵۰ فقره به مساحت ۴۷۹ هکتار به ارزش ۱۲ هزار و ۱۲ میلیارد تومان اجرای حکم انجام شده است.

  • شرایط استفاده از طرح جهش تولید مسکن

    شرایط استفاده از طرح جهش تولید مسکن

    محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شب گذشته با حضور در شبکه خبر به تشریح جزئیات قانون جهش تولید و تامین مسکن پرداخت و گفت: قانون جهش تولید مسکن قانون مساله محور است

  • برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی را به دیزل ژنراتور مجهز کنید

    برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی را به دیزل...

    آذربایجان شرقی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز بر الزام نصب دیزل ژنراتور در برج‌ها، مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های بلند مرتبه تاکید کرد.

  •  یارانه، حقوق بازنشستگی و اجاره، بیشترین منبع درآمد خانوارها

    یارانه، حقوق بازنشستگی و اجاره،...

    نتایج بررسی ها نشان می دهد که بیشترین سهم منابع درآمدی خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته از محل یارانه ها، حقوق بازنشستگی و اجاره مسکن شخصی بوده است.

  • نوسازی تمامی واحد‌های مسکونی روستای دهگاه بروجرد

    نوسازی تمامی واحد‌های مسکونی روستای...

    رئیس بنیاد مسکن انقلاب: تمامی واحد‌های مسکونی روستای دهگاه بروجرد نوسازی می‌شوند

  • ایرانی‌ها چند خانه در ترکیه خریدند؟

    ایرانی‌ها چند خانه در ترکیه خریدند؟

    خرید مسکن توسط ایرانی‌ها در ترکیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

  • وام 480 میلیونی برای مردم کمرشکن است

    وام 480 میلیونی برای مردم کمرشکن است

    عضو کمیسون عمران مجلس گفت: عمده افراد فاقد مسکن از اقشار کم درآمد کارگر و کارمند هستند که حقوق آنها کفاف پرداخت اقساط این وام را نمی‌دهد.

  • شاه‌کلید خانه‌دار شدن مردم در دستان بانک‌ها

    شاه‌کلید خانه‌دار شدن مردم در دستان...

    در حال حاضر بخشی از سرمایه بانک‌ها، خانه‌های خالی است که از همین راه به‌دست آمده که بانک‌ها با افزایش قیمت مسکن از عرضه آن خودداری می‌کنند.

  • پیش بینی بسیار تلخ از بازار اجاره مسکن

    پیش بینی بسیار تلخ از بازار اجاره مسکن

    این روز‌ها بازار اجاره‌بها با افزایش بهای شدیدی روبرو است و راهکاری‌هایی نظیر پرداخت وام ودیعه مسکن نیز نتوانسته گره‌ای از مستاجران باز کند، در چنین شرایطی بسیاری از افراد مجبور به مهاجرت به حاشیه کلان‌شهر‌ها بخصوص تهران شده‌اند.

  • میلگرد ارزان شد/مردم منتظر کاهش قیمت مسکن باشند؟

    میلگرد ارزان شد/مردم منتظر کاهش قیمت...

    -دولت وعده کاهش قیمت سیمان را داده و میلگرد هم کمی ارزان شده است. دبیر انجمن انبوه‌سازان می‌گوید اگر قیمت مصالح ساختمانی بیشتر نشود و ثبات قیمتی ادامه داشته باشد، مسکن در ادامه سال گران نمی‌شود. اما مردم منتظر کاهش قیمت مسکن نباشند.

  • جدیدترین قیمت مسکن در مناطق مختلف پایتخت

    جدیدترین قیمت مسکن در مناطق مختلف...

    بررسی قیمت روز آپارتمان‌ها در مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد برای خرید آپارتمان در مناطق مختلف بسته به متراژ و سال ساخت باید هزینه‌های مختلفی پرداخت کرد.

  • آخرین قیمت خرید مسکن سه‌شنبه ۳۰ شهریور

    آخرین قیمت خرید مسکن سه‌شنبه ۳۰ شهریور

    در این مطلب به آخرین قیمت خرید مسکن در روز سه شنبه ۳۰ شهریور پرداخته‌ایم.

  • قانون جهش تولید و تأمین مسکن؛ زمینه‌ساز حرکت لوکوموتیو اقتصاد کشور

    قانون جهش تولید و تأمین مسکن؛ زمینه‌ساز...

    بر اساس ماده یک قانون جهش تولید مسکن، دولت موظف است نیاز سالانه مسکن کشور را بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات طرح جامع مسکن، در مناطق شهری و روستایی تأمین کند.

  • بازار مسکن در همدان؛ از گرانی تا رکود

    بازار مسکن در همدان؛ از گرانی تا رکود

    وضعیت گرانی مسکن در همدان به داستانی دنباله‌دار تبدیل شده و از حدود چهار سال گذشته استارت افزایش بی مهابای قیمت مسکن در همدان زده شد و تا به امروز ادامه دارد. قیمت‌های عجیب و غریب و به دور از واقعیت مسکن در نقاط مختلف همدان گواه این است که این قیمت‌گذاری‌ها به صورت دلخواه مالکان و کارشناسی نشده گذاشته شده است.

  •  شهروندان از قدرت خرید خانه و وام مسکن می‌گویند

    شهروندان از قدرت خرید خانه و وام مسکن...

    در سال‌های اخیر با افزایش سرسام آور قیمت مسکن بسیاری از مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند؛ به طوری که به گفته کارشناسان ۹۵ درصد متقاضیان توانایی خرید مسکن ۵۰ متری در شهرهای بزرگ را ندارند. این نشان‌دهنده تورم موجود در بازار مسکن است.

  • قیمت مسکن در تهران بیشتر از اروپا

    قیمت مسکن در تهران بیشتر از اروپا

    یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه قیمت خانه در تهران با برخی شهرهای اروپایی برابری می کند و بعضا بیشتر شده است گفت: از سال ۹۰ به بعد دچار رکود ساخت و ساز شدیم که نتیجه آن به شکل رشد لجام گسیخته قیمت مسکن بروز پیدا کرد.

  • رشد قیمت مسکن در چهارمحال‌وبختیاری

    رشد قیمت مسکن در چهارمحال‌وبختیاری

    کمبود زمین به‌ویژه در شهرکرد، بروجن و لردگان از مهم‌ترین دلایل گرانی افسارگسیخته مسکن در چهارمحال‌وبختیاری است.

  • آغاز ساخت ۵۰ واحدمسکونی درتالش ساخت ۵۰ واحد مسکن مددجویی امروز در تالش شروع شد.

    آغاز ساخت ۵۰ واحدمسکونی درتالش ساخت ۵۰...

    آغاز ساخت ۵۰ واحدمسکونی درتالشبه مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) گیلان با اشاره به اینکه ساخت مسکن در ۶۲ منطقه محروم کشور که به همت بنیاد مستضعفان و کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرایی شد گفت: ۱۰۰ واحد سهم گیلان است که ۵۰ واحد به غرب و ۵۰ واحد به شرق استان اختصاص داده شد.

  • بررسی چهار دلیل عدم خوش­‌بینی به طرح دولتی مسكن‌­سازی

    بررسی چهار دلیل عدم خوش­‌بینی به طرح...

    واکنش طیف فعال در بازار ملک به طرح «یک میلیون مسکن‌سازی در سال» با تحقیق میدانی از واسطه‌های بازار بررسی شد. نتایج تحقیق میدانی نشان می‌دهد متقاضیان مصرفی خرید خانه به‌دلیل دست‌کم سه نوع تردید نسبت به اثرگذاری مثبت طرح دولت، به آینده بازار خوش‌بین نیستند.

  • صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک رایگان شد

    صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک...

    طبق قانون جهش تولید مسکن، وزارت صمت مکلف شد تا ظرف یک ماه آینده سامانه معاملات املاک و مستغلات اتحادیه مشاوران املاک را به وزارت راه و شهرسازی منتقل کند.

  • کالبدشکافی تسهیلات مسکن؛ چرا وام‌های مسکن جذاب نیست؟

    کالبدشکافی تسهیلات مسکن؛ چرا وام‌های...

    بازار متشنج مسکن، تقاضای مصرفی را کاهش داده و تمام راه‌ها را برای خانه‌دارشدن بسته است؛ در این شرایط، تسهیلات خرید مسکن با همان ایراد‌های قبلی ازجمله دوره بازپرداخت کم و مبلغ اقساط بالا، افزایش پیدا کرده است.