بازار املاک / تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن یزد| انتظار کاهش قیمت نیست

تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن یزد| انتظار کاهش قیمت نیست

یزد- تورم ۴۰ درصدی بازار مسکن طی سه ماهه نخست سال جاری به عقیده برخی کارشناسان به انتخابات مربوط بود اما حالا که انتخابات نیز تمام شده بازهم تورم پابرجاست؛ تورمی که خانه دار شدن مردم را سخت کرده است.



مهناز حاج تقیطبق سخن کارشناسان، میزان معاملات املاک در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بازار مسکن در ایران و استان یزد راکد است. شرایط اقتصادی و تورم عامل افزایش قیمت ملک است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه رشد هزینه ساخت مسکن از سویی و از سوی دیگر از بین رفتن اعتماد بین مالک و سازنده باعث دست نگه داشتن و ناامیدی مالکان از ساخت مسکن شده است.

یکی دیگر از علت های افزایش قیمت در حوزه زمین و مسکن بحث سودجویی و دلالی است که مشکلات اقتصادی بسیاری به بار آورده است. متاسفانه بورس‌بازی سازماندهی شده در استان یزد و مناطقی از استان ایجاد شده که بر رکود و تورم و ایجاد خلل در بازار مسکن تأثیر گذاشته است.

پیش از این، رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد در گفتگو با بازار گفته بود در سال جاری، اجاره بها به دلیل شرایط کرونا طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، در تهران ۲۵ درصد، کلان شهرها ۲۰ درصد و شهرهای کوچک ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته و مستاجران به دلیل شیوع بیماری کرونا کمتر برای رهن و اجاره به بنگاه‌ها مراجعه و خودشان به صورت غیررسمی قراردادها را تمدید می‌کنند که اتحادیه مسئولیتی در این خصوص ندارد و متأسفانه نرخ اجاره بها و حتی فروش ملک در یزد متناسب با مصوبه قانونی نیست و حتی بیشتر از نرخ تورم سالانه است.

مستاجران به دلیل شیوع بیماری کرونا کمتر برای رهن و اجاره به بنگاه‌ها مراجعه و خودشان به صورت غیررسمی قراردادها را تمدید می‌کنند

امیر یاسینی رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد این بار در زمینه وضعیت جدید بازار مسکن در یزد به بازار پاسخ می دهد.

* وضعیت فعلی اجاره و فروش ملک در یزد چگونه است؟
امسال افزایش اجاره بها مشکلات عدیده‌ای را برای مستأجران ایجاد کرد. اتحادیه مشاوران املاک نیز در رابطه با وضعیت اجاره با کمبود شدید عرضه املاک اجاره‌ای مواجه شد و به ندرت با موارد اجاره ای در دفاتر املاک با قیمت‌های نامتعارف روبه‌رو می‌شویم. طبق مصوبه ۷۲ ستاد ملی کرونا، در صورت نداشتن شرایط خاص، تمامی قراردادهای اجاره با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل باید تمدید شود درحالیکه این قانون در همه موارد اعمال نمی‌شود. در مورد بازار خرید و فروش ملک نیز باید بگویم در حال حاضر دچار رکود در انجام معاملات هستیم و دوران کم رونقی را طی می‌کنیم. شواهد حاکی از آن است که در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با تورم ۴۰ درصدی در حوزه خرید و فروش مسکن مواجه بوده‌ایم.

* دلایل عمده گرانی ملک در یزد چیست؟
جدا از مسائل کلان کشور اعم از تورم و رکود که در همه بازارها به ویژه بازار مسکن تأثیرگذاشته است، افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، ماسه، آهن، افزایش دستمزد کارگران، افزایش بی رویه عوارض شهرداری و فروش تراکم در بعضی مناطق شهری مانند صفائیه توسط شهرداری باعث گرانی ملک شده است. در مورد تراکم نیز لازم است بگویم که در قانون شهرداری دو نوع تراکم جمعیتی و ساختمانی تعریف شده است.

سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با تورم ۴۰ درصدی در بازار مسکن مواجه بوده‌ایم

* تراکم جمعیتی بیشتر در کدام نواحی یزد مشاهده می‌شود؟
تراکم جمعیتی در واقع عبارت از تعداد افراد ساکن در هر هکتار مشخص است. به علت توزیع ناعادلانه خدمات شهری، شاهد این تراکم در بعضی مناطق از جمله بلوار جمهوری، خیابان کاشانی، بلوار جوان و چند منطقه دیگر هستیم.

* تراکم ساختمانی چگونه باعث افزایش قیمت ملک در یزد شده است؟
تراکم ساختمانی به صورت درصد بیان می‌شود و در واقع نشان دهنده متراژ ساخت و ساز در زمین است. مثلا در منطقه صفاییه یزد طبق طرح جامع ساختمانی، مجوزهای پنج یا شش طبقه به سازندگان داده می‌شود که خود این عمل هرچند برای شهرداری درآمد خوبی دارد ولی باعث افزایش قیمت زمین و گرانی مسکن می‌شود.

* در این باره پیشنهادی دارید؟
با اجرای ناعادلانه خدمات شهری در مناطق مختلف شهر، مشاوران املاک هیچ منفعتی در گرانی مسکن نمی‌برند و باید قیمت ملک را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهند تا مبلغ ملک با بودجه خریدار برابر شود. از این‌رو انتظار است شهرداری در این زمینه به وظیفه ذاتی خود عمل کند تا از این طریق بازار مسکن دچار تلاطم بیشتر نشود.

* پیش بینی شما در مورد روند بازار مسکن در ایران و یزد چیست؟
اکنون با دوران رکود مواجه هستیم و تا چند ماه آینده رونق در بازار مسکن پیش بینی نمی‌شود. همواره قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازار املاک دچار رکود می‌شود و با وضعیت گرانی مصالح ساختمانی و عدم تمایل سازندگان به ساخت و ساز مواجه‌ایم. به نظر می‌رسید تا زمان رسیدن به یک ثبات نسبی، وضعیت ملک در حالت رکود است و بعد از پایان یافتن انتخابات تقریبا همه چیز به روند عادی خود بازگردد، اما هنوز این برهه حساس طی نشده است.

* احتمال ارزان‌تر شدن قیمت مسکن را می‌دهید؟
اگر به ثبات نسبی در بازار مسکن برسیم، شاهد یک اتفاق خوب خواهیم بود ولی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت. اگر با روی کار آمدن دولت جدید، دولت به وعده های خود در خصوص مسکن به ویژه تحقق وعده ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی عمل کند، شاهد روزهای خوبی برای مردم به ویژه جوانان هستیم.

در صورت اتخاذ سیاست‌های انقباضی توسط بانک‌ها و ایجاد ثبات در بازارهای مالی و تحقق شعار آقای رئیسی در مورد ایجاد یک میلیون واحد مسکونی در سال امیدواریم قیمت مسکن در آینده دچار سجام گسیختگی نشود.

نمی‌توان گفت که بازار پرسود مسکن از وجود افراد سودجو و بورس‌بازان خالی می‌شود

* اکنون چقدر بازار مسکن را برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌دانید؟
همیشه مسکن دارای جذابیت مناسب جهت سرمایه‌گذاری بوده است و من فکر می‌کنم تا تولید مسکن جواب گوی تقاضای سالانه نباشد، همیشه بخش املاک و مستغلات بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. در حال حاضر نیز شاهد ورود حجم بزرگ نقدینگی به این بازار پرسود هستیم و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران همچنان نیز این روند را ادامه خواهند داد.

* هنوز هم بورس‌بازان در بازار مسکن یزد جولان می‌دهند؟
قطعأ هر بازار پرسود بورس بازان هم حضور دارند و این افراد نقدینگی سرگردان مردم را به سمت بازار هدف خود هدایت می‌کنند. پس تا زمانی که سرمایه‌های سرگردان وجود دارد، بورس‌بازان نیز فعال هستند و کار خود را با سیاست تمام انجام می‌دهند.
بعد از اقدام دادگستری یزد در خصوص پلمپ املاک متخلف و بازداشت بورس‌بازان حوزه مسکن در یزد تا حدودی فعالیت بورس‌بازان، سوداگران و اختلال‌گران متوقف شد. خوشبختانه در این جریان، عده‌ای از زمین خواران و اخلال‌گران بازار بازداشت و به جرائم آنها رسیدگی شد، اما هنوز هم نمی‌توان گفت که بازار پرسود مسکن از وجود چنین افرادی پک شده است.

* عمده‌ترین مشکل اتحادیه مشاوره املاک یزد چیست؟
باید برای صدور پروانه کسب معاملات املاک، حریم صنفی لحاظ کرد و در این مورد محدودیت در نظر گرفت.

 بازار

در سال ۱۴۰۳ اجاره مسکن چقدر افزایش...

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا به امروز ۴ تا ۵ استان تعیین سقف‌های اجاره خود را اعلام کرده‌اند که تا یک هفته آینده سقف اجاره مسکن تعیین و اعلام می‌شود.

فرمول تعیین قیمت مسکن اعلام شد

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: با بیان اینکه عوامل بسیار زیادی بر تعیین قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران اثر دارد گفت: محل قرارگیری ساختمان و دسترسی آن به نقاط مختلف و مراکز اصلی شهر تاثیر بسیار زیادی بر تعیین قیمت مسکن دارد به طوری که اگر دسترسی واحد‌ها به مناطق مرکز شهر و خطوط ارتباطی مترو و بی آرتی مناسب و سریع باشد زمینه ساز افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

پیام بازار مصالح به بازار مسکن

تورم تولید مسکن در پایتخت طی سال گذشته با دو تغییر معنادار برای بازار ساخت‌وساز همراه شد. نرخ رشد هزینه ساخت‌وساز از محل قیمت مصالح‌ساختمانی و خدمات مرتبط، از ۴۰درصد در بهار سال گذشته –تغییرات نقطه‌ای- به ۲۳درصد در فصل آخر کاهش پیدا کرد.

سامانه برآورد منطقه‌ای قیمت مسکن ایجاد...

برای جلوگیری از قیمت‌سازی کاذب در بازار مسکن، طبق قانون قرار شد سامانه‌ای برای برآورد قیمت به صورت منطقه‌ای ایجاد شود و دیگر قیمت سازی توسط مشاوران املاک یا دلالان نخواهد بود.

تعیین سقف قیمت اجاره مسکن

تعیین سقف قیمت اجاره مسکن در استان‌های با نرخ تورم ۳۰ درصد در دستور کار قرار گرفته است.

پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی...

نایب رئیس اتحادیه مشاور املاک با بیان اینکه " پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی است" گفت: آثار مثبت تصمیمات دولت در سال قبل در حوزه مسکن، احتمالا امسال نمایان می‌شود.

خرداد ماه و آغاز مصايب مسکن اجاره‌ای

هر سال با نزدیک شدن به خرداد ماه، معضلی با عنوان مسکن اجاره‌ای، زندگی بیش از نیمی از خانواده‌های ایرانی را درگیر خود می‌كند.

سامانه خودنویس، قیمت‌های اجاره را کاهش...

کارشناس بازار مسکن گفت: با اجرایی شدن سامانه خودنویس از سال گذشته، قیمت‌های اجاره در فصل جابه‌جایی کاهش یافته است.

فرمول جدید تعیین سقف اجاره‌بها

طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره با تایید شورای نگهبان به قانون تبدل شد و به‌زودی ابلاغ می‌شود. این قانون حوزه‌های مختلف بازار مسکن را در برمی‌گیرد و هدف نهایی آن، نظارت بر اجرای قوانین بالادستی برای ساماندهی بازار و جلوگیری از التهاب این بازار تحت تأثیر عوامل داخلی و یا خارجی بازار مسکن است و فعالان بازار مسکن معتقد هستند این قانون بخشی از مشکلاتی را که هم‌اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع می‌کند.

شرایط دریافت وام مسکن یک میلیارد تومانی...

وام مسکن برای افراد که از مسکن محروم هستند مهم است. رقم جدید وام مسکن بدستور دولت رئیسی در نیمه دوم سال اوج گرفت. وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است

گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به گلایه مردم از اقساط سنگین تسهیلات مسکن گفت: بانک ها به دلایل مختلف اقتصادی تمایل چندانی به پرداخت تسهیلات با بازپرداخت طولانی مدت ندارند و ترجیح می دهند در بخش های مختلف زودبازده سرمایه گذاری کنند.

پیش‌بینی جدید از قیمت مسکن در ماه‌های...

رکود در بازار مسکن همچنان حکمفرماست‌ و شرایط به‌گونه‌ای که حتی مشاوران املاک می‌گویند تا حدی خرید و فروش ملک متوقف شده است. این در شرایطی است که مشاوران املاک معتقدند که قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان در تهران نسبت به اسفند حدود ۱۰ درصد تغییر کرده، ولی با این حال به دلیل نبود مشتری، قیمت‌ها هنوز به قطعیت نرسیده‌اند.

نحوه دریافت وام اجاره بدون وثیقه

مبلغ وام در نظر گرفته شده توسط دولت بسته به شهر متفاوت است، به عنوان مثال برای تهران مبلغ وام و سپرده مسکن 200 میلیون تومان، برای شهرهای بزرگ 150 میلیون تومان، برای شهرها 100 میلیون تومان و برای شهرهای کوچک است. و روستاها 40 میلیون تومان.

چرا نصف متقاضیان خرید مسکن ملی، منصرف...

این افراد همان خانوارهایی هستند که بعد از اتمام ثبت‌نام‌های مسکن مهر از حدود یک دهه قبل، به‌رغم آنکه متقاضی خرید مسکن بوده‌اند اما به دلیل ضعف قدرت خرید و جهش‌های مکرر قیمتی، موفق به خرید مسکن مطابق با سازوکارهای بازار نشده‌اند.

دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های...

یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: این رها شدن قیمت‌ها و وضعیت مسکن می‌تواند بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بزرگی را با خود در پی داشته باشد و همه این شرایط و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است نشان از ضعف عملکردی دولت و مجلس در همه ادوار گذشته دارد. باید جلوی این اقدامات نیز گرفته شود و اکنون نیز ما بازاری، وحشی‌تر از بازار مسکن در کشور نداریم.

بازار مسکن خالی از فروشنده است

طی دو هفته اخیر خریدار ملک وجود داشته اما حالا فروشندگان هستند که به دلیل نوسانات بازار عقب نشینی کرده اند .

ارزش ودیعه مستاجران

در ۳۰ سال گذشته قیمت مسکن بیش از ۱۵۰۰ برابر شده است. این ناشی ازیک رهاشدگی است و یک شکاف جدی بین کاهش ارزش ودیعه مستاجران و افزایش قیمت مسکن ایجاد می‌کند. این موضوع باید با وام‌های بانکی پر شود، اما وام‌های بانکی هم عموما هزینه‌های سنگین مالی به خانواده‌های مستاجر تحمیل می‌کند.

خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی...

درحالی خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن غیرقانونی است که در شهرهای پردیس و پرند این کار با قیمت‌های نسبتا بالا در حال انجام است.

چشم‌انداز اجاره مسکن: آغاز عصر جدید...

اجاره‌بهای مسکن در سال۱۴۰۲ با «صعود تاریخی» در شهر‌ها مواجه شد. بررسی‌ها با استناد به داده‌های رسمی از نبض اجاره نشان می‌دهد رشد ۳۹.۶درصدی اجاره کشوری و ۵۲درصدی اجاره تهران در یک‌سال، «عصر جدیدی در بازار اجاره‌نشین‌ها» رقم زده که مشخصه اصلی آن، «امکان جبران رشد هزینه‌های زندگی موجر از محل اجاره‌داری» است.

با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: انشااله که سال خوبی خواهد بود. هر سالی که سال خوبی برای مستاجران بوده، سالی بوده که تعداد آپارتمان‌های ساخته و تولید و عرضه شده یک مقدار زیاد بوده است.

عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت...

با توجه به آنکه اجاره‌بها بخش قابل توجهی از درآمد اقشار پایین را به خود اختصاص می‌دهد، دولت هفت برنامه را برای کنترل‌بخشی به بازار مسکن و اجاره بها در دستور کار قرار داده است