بازار املاک / ویلا‌های ۸ تا ۱۰ میلیارد تومانی

ویلا‌های ۸ تا ۱۰ میلیارد تومانی

بر اساس آگهی‌های منتشرشده در پلتفرم‌های مختلف، از ۳ میلیون و ۷۸۲ هزار آگهی خریدوفروش مسکن در دو استان گیلان و مازندران، ۲۱.۸ درصد از آن‌ها زیر ۱۰۰ متر، ۲۵.۷ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر، ۲۰.۷ درصد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر، ۲۸.۹ درصد بالای ۳۰۰ متر و ۲.۹ درصد نیز بدون مشخصات متراژ بوده است. این متراژ بیانگر این موضوع است که سهم ویلا در این استان‌ها نسبتا بالا بوده و آپارتمان‌ها نیز با قواره‌های بیشتر ساخته می‌شود.

به جرات می‌توان گفت تراکم جمعیت و خانه‌سازی در بیشتر استان‌ها و شهر‌های کشور به حداکثر خود رسیده به‌طوری که در برخی مناطق زمین بایر زیادی باقی نمانده است. شهر‌های شمالی نیز از این امر مستثنی نیستند و این ساخت‌وساز‌ها تا جایی پیش رفته که در چندسال اخیر اغلب زمین‌های کشاورزی و باغات موجود در استان‌های شمالی به‌صورت قانونی یا غیرقانونی تخریب و به آپارتمان یا ویلا تبدیل شده‌اند. 

با توجه به ورود حجم بالای سرمایه‌گذاری‌ها به املاک و زمین‌های استان‌های شمالی از دیگر استان‌ها و ازجمله تهران؛ گرچه همچنان ویلاسازی ادامه دارد، اما روند ساخت‌وساز از ویلاسازی به آپارتمان‌سازی تغییر فاز داده است. از همین‌رو در سال‌های اخیر خرید زمین در استان‌های شمال به میزان قابل‌توجهی مورد استقبال قرار گرفته است که علت آن علاوه‌بر پتانسیل رشدپذیری اقتصادی که شهر‌های شمالی دارند، آب‌وهوای مطلوب این شهر‌ها نیز است که موجب شده افراد زیادی تمایل به خرید زمین یا ملک در این منطقه از کشور داشته باشند. آمار‌ها نشان می‌دهد در برخی شهر‌های گیلان و مازندران قیمت‌های ۳۰ میلیون تومان برای آپارتمان و ۳۶ میلیون تومان برای واحد‌های تجاری آگهی می‌شود که چندین‌برابر قیمت سال‌های قبل است.


۳۶ میلیون تومان یک‌متر مغازه در شمال!

افزایش تقاضای سکونت در استان‌های شمالی کشور موجب افزایش قیمت املاک در این منطقه شده است به‌طوری که در شش‌ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان‌های مازندران و گیلان شاهد افزایش متوسط قیمت‌های املاک هستیم؛ اما در همین مدت زمان در استان گلستان افزایش قیمت در این حوزه را داشته‌ایم. قیمت املاک مسکونی گلستان از دو استان دیگر گران‌تر است به‌طوری که براساس آمار اعلام‌شده ازسوی موتور جست‌وجوی ملک‌رادار، گلستان با متوسط قیمتی هر مترمربع ۸ میلیون و ۹۶۱ هزار تومان به گران‌ترین استان میان استان‌های شمالی تبدیل شده است. ازسوی دیگر گیلان با متوسط قیمتی هر مترمربع ۸ میلیون و ۵۰۲ هزار تومان و مازندران با قیمت متوسط هر مترمربع ۸ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان به‌ترتیب در رتبه‌های پایین‌تر از گلستان از نظر قیمتی جای گرفته‌اند.

درمقابل املاک اداری و تجاری استان گیلان با فاصله کمی از استان مازندران در صدر قیمت‌ها قرار دارد. با وجود این، متوسط قیمت‌های ثبت‌شده در آگهی‌های استان مازندران از نیمه اول امسال فاصله خود را با استان گیلان کمتر کرده است. در این حوزه گلستان با قیمت هر مترمربع ۲۴ میلیون و ۴۹۴ هزار تومان پایین‌تر از دو استان شمالی جای گرفته است. مازندران با متوسط قیمتی هر مترمربع ۳۵ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان قرار دارد و گیلان با ۳۶ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان گران‌ترین قیمت هر مترمربع از املاک اداری را به‌خود اختصاص داده است.


خانه متری ۳۰ میلیون تومان!

نگاهی به قیمت‌های آپارتمان و ویلا در استان گیلان نشان می‌دهد بالاترین قیمت ویلا مربوط به لنگرود، اطاقور، شلمان و کومله با ۸.۴ میلیون تومان به‌ازای هر متر و بندرانزلی با ۸.۱ میلیون تومان است. لاهیجان، سیاهکل، دیلمان و رودبنه با ۷.۴ میلیون تومان و رودسر، املش، کلاچای، رانکوه و واجارگاه با ۶.۷ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ارزان‌ترین ویلا‌ها هم مربوط به صومعه‌سرا، ماسال، گوراب‌زرمیخ و مرجقل است که هر متر ویلا ۳/۳ میلیون تومان آگهی شده است. رضوانشهر و پره‌سر با ۳.۵ و فومن، شفت و ماسوله با ۴/۴ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. درخصوص قیمت آپارتمان‌ها نیز، بالاترین قیمت آگهی‌های استان گیلان مربوط به لاهیجان، سیاهکل، دیلمان و رودبنه با ۱۸.۱ میلیون تومان و رشت با ۱۵.۱ میلیون تومان است. رودبار با ۸.۵ میلیون تومان و تالش، اسالم و لیساربالاده با ۸.۶ میلیون تومان کمترین قیمت را بین شهر‌های این استان دارند. روند قیمتی املاک در استان گیلان صعودی است و با افزایش قیمت ملک در این استان‌ها نرخ اجاره‌بها نیز دستخوش افزایش شده است. به این ترتیب میانگین خرید هر مترمربع ویلا در استان گیلان ۵ میلیون تومان و میانگین قیمت برای هر مترمربع آپارتمان در این استان ۱۱ میلیون تومان است.

املاک ویلایی موجود در سلمانشهر، کلارآباد و عباس‌آباد با فاصله زیادی از مناطق دیگر این استان، گران‌ترین املاک در شهر‌های استان مازندران محسوب می‌شوند به‌طوری که متوسط قیمت خرید هر مترمربع ویلا در این شهر‌ها که گران‌ترین شهر‌های این استان هستند بیش از ۲۱ میلیون تومان است. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر‌های چاف و چمخاله در این استان نزدیک به ۳۰ میلیون تومان است. ارزان‌قیمت‌ترین ویلا در این استان مربوط به شهر چمستان با متری ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان است. در استان مازندران گران‌ترین آپارتمان‌ها مربوط به چاف و چمخاله با ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. پس از آن سلمان‌شهر، کلارآباد و عباس‌آباد با میانگین متری ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. علاوه‌بر آن ارزان‌ترین آپارتمان‌های این استان در شهر‌های نکا و سورک قرار دارد که متوسط قیمت هر مترمربع در آن‌ها ۷ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان است. با توجه به ارقام اعلامی میانگین قیمت برای خرید ویلا در استان مازندران ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و برای خرید آپارتمان ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است.


افزایش ۹۸ درصدی قیمت زمین

با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم در کشور اغلب افراد تمایل به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف دارند که زمین یکی از آنهاست. در شهر‌های شمالی نیز رایج‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در چندسال اخیر مربوط به خرید باغ و زمین بوده چراکه با چنین سرمایه‌گذاری‌ای نه‌تن‌ها سرمایه‌گذاران کسب سود می‌کنند بلکه می‌توانند برای زمان فراغت نیز از این اماکن استفاده کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد حجم خریدوفروش باغ و زمین در استان‌های شمالی کشور در شش‌ماهه ابتدایی سال حدود ۳.۳۳ درصد رشد داشته است. همچنین قیمت خرید باغ و زمین در استان‌های مازندران و گلستان در مقایسه با املاک مسکونی نیز رشد بیشتری را تجربه کرده است درحالی که در استان گیلان، املاک مسکونی نسبت به باغ و زمین دستخوش افزایش قیمت بالاتری بوده و علاوه‌بر آن متوسط افزایش قیمت باغ و زمین در استان گلستان ۸۹ درصد، استان گیلان ۹۴ درصد و استان مازندران ۹۸ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته رسیده است. با نگاهی به آگهی‌های موجود در برخی پلتفرم‌ها می‌توان دریافت که از هر ٣باغ و زمین آگهی‌شده در شمال کشور، یکی از آن‌ها را می‌توان با ٥٠٠میلیون تومان خریداری کرد.

از همین‌رو مازندران با متوسط قیمت هر مترمربع ۴ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۶۰۰ تومان در رده گران‌ترین و استان گلستان با متوسط قیمت هر مترمربع ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۱۰۰ تومان ارزان‌ترین باغات و زمین را در شهر‌های شمالی عرضه می‌کند. براساس آماری که پلتفرم شیپور از شش‌ماهه ابتدایی سال جاری ارائه کرده، مازندران با ۹۸ درصد رشد قیمتی در هر مترمربع بالاترین رشد قیمت برای سرمایه‌گذاران بین استان‌های شمالی محسوب می‌شود که بیشترین میزان عرضه در شمال کشور (استان‌های گیلان، گلستان و مازندران) نیز در همین استان قرار گرفته است.


ویلا‌های ۸ تا ۱۰ میلیارد تومانی

بر اساس آگهی‌های منتشرشده در پلتفرم‌های مختلف، از ۳ میلیون و ۷۸۲ هزار آگهی خریدوفروش مسکن در دو استان گیلان و مازندران، ۲۱.۸ درصد از آن‌ها زیر ۱۰۰ متر، ۲۵.۷ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر، ۲۰.۷ درصد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر، ۲۸.۹ درصد بالای ۳۰۰ متر و ۲.۹ درصد نیز بدون مشخصات متراژ بوده است. این متراژ بیانگر این موضوع است که سهم ویلا در این استان‌ها نسبتا بالا بوده و آپارتمان‌ها نیز با قواره‌های بیشتر ساخته می‌شود. با احتساب ویلا‌های بالای ۳۰۰ متر، در هر دو استان شمالی آگهی‌های بالای ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان به تعداد زیادی دیده می‌شود؛ ارقامی که در سال‌های قبل نصف این مقدار هم نبود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

افتتاح بخشی از واحدهای نهضت ملی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خبر داد افتتاح بخشی از واحدهای نهضت ملی تا پیش از تابستان محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تا قبل از پایان تابستان تعداد قابل ملاحظه‌ای از طرح نهضت ملی افتتاح می‌شوند. بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در مراحل مختلف اجرا قرار دارد و تا قبل از پایان تابستان تعداد قابل ملاحظه‌ای از طرح نهضت ملی افتتاح می‌شوند.

5خانه در آمل تخریب شد

رئیس کل دادگستری مازندران: ۵ واحد مسکونی ویلایی غیرمجاز در آمل تخریب شد رئیس کل دادگستری مازندران گفت: دو مورد احکام قضایی موضوع ماده ۳ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها در بخش مرکزی شهرستان آمل اجرا شد.

تخلیه مجتمع مسکونی در پاکدشت

یک مجتمع مسکونی در پاکدشت به دلیل بروز ترک‌های عمیق با دستور مقام قضایی تخلیه شد. به علت ایجاد ترک‌های عمیق در یکی از واحدهای یک مجتمع مسکونی در پاکدشت با دستور مقام قضائی این مجتمع تخلیه شده است. بر اساس این گزارش طبق بررسی‌های آتش نشانی در قسمت بالکن قسمتی به مساحت خانه اضافه شده که به دلیل عدم استحکام احتمال ریزش را قوت داده است.

کلنگ‌ احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی

کلنگ‌ احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی در استان با حضور وزیر کشور به زمین زده شد سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: با حضور وزیر کشور احداث ۱۵ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در استان کلنگ‌زنی شد.

خرید و فروش مسکن در بورس

خرید و فروش متری مسکن در بورس ممکن می‌شود رییس اداره مطالعات اقتصادی بورس کالا از دریافت موافقت اصولی دو صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات برای طی مراحل پذیره نویسی و امکان خرید و فروش متری واحد‌های تجاری یا مسکونی خبر داد.

تغییر جدیدکاهش قیمت بازار مسکن

احتمال جدی درباره بازار مسکن در تهران وجود دارد. آمارهای رسمی در مدت اخیر، دو سیگنال را درباره بخش عرضه، به بازار مسکن ارسال کرده‌اند؛ نخست روند صعودی در صدور پروانه‌های ساختمانی و دیگری کاهش تعداد پروانه‌ها در تهران و افزایش آن‌ها در شمال کشور. این سیگنال‌ها چه پیامدی برای بازار دارند؟

متقاضیان وام ودیعه مسکن

معرفی متقاضیان وام ودیعه مسکن به بانک ظرف ۲۴ ساعت استعلام افراد واجد شرایطی که برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن ثبت نام می‌کنند ظرف ۲۴ ساعت توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شوند. متقاضیان وام اجاره به بانک ظرف ۲۴ ساعت معرفی می‌شوند. و گویا فرآیند تشکیل پرونده به وسیله بانک‌ها در حال انجام است.

باغ ویلا از آب شرب یارانه ای در نیشابور

استفاده ۱۵ هزار باغ ویلا از آب شرب یارانه ای در نیشابور در شهرستان نیشابور وجود دارد که با تعرفه مسکونی و یارانه ای از آب شرب استفاده می کنند. شهرستان نیشابور بعد از شهرستان طرقبه و شاندیز بیشترین ییلاقات را در استان دارد . که باعث افت فشار در روزهای آخر هفته و تخریب تاسیسات آب رسانی به روستاها می شود.

طرح کنترل و ساماندهي اجاره بهاي املاک

بررسي طرح کنترل و ساماندهي اجاره بهاي املاک مسکوني؛ فردا در مجلسخبرگزاری آریا-مجلس شورای اسلامی هفته جاری روز‌های یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه جلسات علنی خواهد داشت و قرار است در جلسه فردا به عنوان اولین دستور طرح دو فوریتی محرومیت زدایی به بررسی گذاشته شود.

آغاز ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی

آغاز ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی در منظریه ایستگاه راه‌آهن شهرکرد با حضور وزیر کشور کلنگ‌زنی می‌شود هم‌زمان با سفر استانی رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری، ایستگاه راه‌آهن شهرکرد با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور کلنگ‌زنی می‌شود.

رکورد فروش مسکن در تهران

شیب صعودی قیمت ارز در اردیبهشت‌ ماه، عامل اصلی تغییر قیمت در بازار مسکن بوده به طوری که هر متر مربع واحد مسکونی در تهران با رشد 6 درصدی مواجه شده است. با توجه به آمار‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی، شاخص قیمت مسکن در تهران به رشد 6.1 درصدی خود رسید. بررسی رشد ماهانه شاخص قیمت مسکن نشان می‌دهد که طی یک‌ سال گذشته این دومین رکورد در افزایش قیمت مسکن است.

بافت فرسوده و غیر مسکونی بازار جیرفت

دستگاه قضایی به موضوع بافت فرسوده و غیر مسکونی مخروبه در حاشیه بازار جیرفت ورود کرد دادگستری شهرستان جیرفت کرمان به موضوع بافت فرسوده و غیر مسکونی مخروبه در حاشیه بازار این شهرستان ورود کرد. اصغر ستایی مختاری، در بازدید از بافت فرسوده وغیر مسکونی جیرفت که با همراهی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و رئیس پلیس پیشگیری انجام شد، افزود:

غول‌های مزاحم در آسمان مشهد

ماجرای انتقال فرودگاه مشهد به بیرون از محدوده شهر قصه امروز و دیروز نیست سال‌هاست مشکلات قرار گرفتن فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد در نزدیکی بافت مسکونی و عبور هواپیماها از آسمان شهر از رسانه‌ها منتشر شده و هر بار سخنی از سوی مسئولان برای حل این مشکلات به خورد مردم داده شده بدون اینکه اقدامی در پی آن باشد.به بحث انتقال فرودگاه و پروژه دهن پرکنی مثل شهرفرودگاهی کاری نداریم که خود سنگی بزرگ و در شرایط موجود بی‌تردید علامت نزدن است.

با ساخت و سازهای ناایمن برخورد میشود

دادستان تبریز هشدار داد دستگاه قضایی با ساخت و سازهای ناایمن قاطعانه برخورد می‌کند حادثه متروپل آبادان، تجربه تلخی است که بر ضرورت ساخت و سازهای مجاز و ایمن و نظارت بر روند اجرای آنها از سوی مسئولان مربوطه صحه گذاشت، گفت: تمام ساختمان‌های تجاری و مسکونی ناایمن در کلانشهر تبریز و سایر شهرستان‌های استان باید هر چه زود شناسایی و نسبت به مقاوم‌سازی آنها اقدام شود.

مالیات از خانه های لوکس

در حال حاضر عملاً تا صاحب‌خانه لوکسی که شناسایی شده، قصد خرید و فروش نداشته و ناگزیر از گرفتن برگه مفاصا حساب مالیاتی نباشد. نمی‌توانیم از وی مالیات بگیریم؛ یعنی اگر فردی قصد فروش خانه خود را نداشته باشد، ابزاری برای وصول نداریم. پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون مالیات بر خانه های لوکس را برای تصویب در هیئت وزیران به کمیسیون اقتصاد دولت ارائه داد.

شناسایی ساختمان‌های ناایمن

دادستان تبریز دستور شناسایی ساختمان‌های ناایمن استان را صادر کرد دادستان آذربایجان شرقی ساختمان های تجاری و مسکونی ناایمن در شهر تبریز و سایر شهرستان های استان باید شناسایی شده و ضمن آسیب شناسی نقاط ضعف آنها احصا و برای رفع این نقاط راهکارهای لازم ارائه شود.

وام مسکن ملی ثبت نام وام مسکن شروع شد

از امروز متقاضیان دریافت وام مسکن می‌توانند در سایت ارائه شده ثبت نام کنند. وام مسکن چیست و چگونه می‌شود وام مسکن را دریافت کرد؟ وام مسکن گونه‌ای از وام است، که جهت تأمین هزینه خریداری، ساخت‌وساز یا نوسازی ملک، در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی قرار می‌گیرد. بانک مسکن به عنوان شناخته‌شده‌ترین بانک در زمینه‌ی «وام مسکن»، چندین نوع وام‌ مسکن را ارائه می‌دهد.

انتقاد از تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی...

انتقاد نایب رئیس مجلس از تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی خرید مسکن/ مردم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نرخ تسهیلات کنونی ساخت مسکن به دلیل گرانی مصالح و هزینه‌ها، اجرای طرح را با مشکل مواجه می‌کند، گفت: تسهیلات مسکن باید ۸۰ درصد بها تمام شده خانه‌ها را پوشش دهد.

ساخت مسکن وکارخانه برای جوانان

امام جمعه همدان: خیّرین به سمت ایجاد کارخانه و ساخت مسکن برای جوانان حرکت کنند. شرایط فعلی که طرح مسکن ملی مطرح شده، خوب است تا مقداری زمین را در اختیار خیرین قرار دهیم و آنها نیز چند واحد مسکونی برای جوانانی که تازه ازدواج کرده‌اند را ساخته و در اختیار جوانان قرار دهند.

وام مجردان/هر مجرد 280 میلیون

مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود. هزینه وام مسکن که مدتی است روند افزایشی به خود گرفته طی ۱۰ روز گذشته صعودی نبوده و تقریبا ثابت مانده است.بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در فروردین و اردیبهشت و خرداد سال گذشته به ترتیب ۱۲۹ هزار و ۴۰۰، ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ و ۱۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند.

ساختمان‌های پزشکان استاندارد نیست

رئیس نظام پزشکی‌همدان:‌ ساختمان‌های پزشکان همدان استاندارد نیست گروه استان‌ها_رئیس سازمان نظام پزشکی همدان گفت: یکی از دغدغه و نگرانی‌های اصلی ما، غیر استاندارد بودن ساختمان‌های پزشکان همدان است.