بازار املاک / ستاره استقلال خانه پدری‌اش را زیر قیمت بفروخت

ستاره استقلال خانه پدری‌اش را زیر قیمت بفروخت

ستاره استقلال شب دربی گفت بازی نمی کنم؛ پورحیدری مجبور شد شبانه خانه پدری‌اش را زیر قیمت بفروشد همسر زنده یاد منصور پورحیدری گفت: منصور عاشق من و فرزندانش بود اما باور کنید گاهی اوقات می‌گویم استقلال را حتی از من هم بیشتر دوست داشت. صحبت کردن با خانواده‌ای که همسر و پدرشان بخشی فراموش‌نشدنی از فوتبال ایران تلقی می‌شود و به درستی برای باشگاه استقلال حکم پدر یک خانواده را داشت، واقعاً کار آسانی نیست.

با دیدن آنها خاطرات ۵۰ ساله استقلال مقابل چشمانت رژه می‌رود و گاهی اوقات گیج می‌شوی که این حجم از دوست داشتن یک تیم چطور در وجود یک‌ فرد متبلور می‌شود؟

 فردی که همسر و فرزندانش را فوق‌العاده دوست داشت اما هرگاه پای استقلال به میان می‌آمد دستانش می‌لرزید و گاهی اوقات برای حفظ این عشق ماورایی از خود و سرمایه‌اش مایه می‌گذاشت. 
بالغ بر پنج سال از فوت منصور پورحیدری می‌گذرد. کسی که به‌حق لقب پدر استقلال را به او دادند و افسوس که پس از درگذشت این پدر، با خانواده‌اش اصلاً خوب برخورد نکردند. خانواده‌ای که البته همچنان به حرمت نام منصورخان و عشق استقلال بسیاری از ناگفته‌ها را به حکم امانت در صندوقچه دل‌شان حفظ می‌کنند. 

 یادگاری‌های منصور پورحیدری در اختیار موزه ورزش ایران قرار بگیرد بهانه‌ای شد تا روز یک‌شنبه میزبان خانم دکتر فریده شجاعی و علی پورحیدری، همسر و پسر منصورخان باشیم؛ البته یک کوچولوی دوست‌داشتنی به نام مانلی پورحیدری هم آنها را همراهی می‌کرد، تنها نوه منصورخان که وقتی او از دنیا رفت حدوداً چهار ساله بود.
 با خانواده منصورخان از هر دری صحبت کردیم و حاصل آن مصاحبه‌های بسیار خواندنی شد که در این بخش گفته‌های دکتر فریده شجاعی همسر منصورخان پورحیدری از نظرتان می‌گذرد از نظرتان می‌گذرد.

منصور، سوسیس تخم مرغ و مربیگری

اولین آشنایی من با منصور به زمانی برمی‌گشت که سن و سال خیلی کمی داشتم و بازیکن تیم فوتبال بانوان باشگاه تاج (استقلال) بودم. من قبل از اینکه بسکتبال کار کنم برای مقطعی فوتبال بازی می‌کردم و جالب است بدانید منصور پورحیدری اولین مربی من بود. 
ما با هم ۱۱ سال اختلاف سنی داشتیم و منصور در مقطع بسیار کوتاهی که من عضو تیم فوتبال بانوان باشگاه بودم مربیگری این تیم را برعهده گرفت اما پس از آن در تیم بزرگسالان تاج (استقلال) دستیار مرحوم رایکوف شد. 

در همان مقطع به بسکتبال هم علاقه نشان دادم و آقای عنایت‌ا... آتشی که مربی من بود، وقتی استعدادم را در بسکتبال دید دیگر اجازه نداد فوتبال بازی کنم و فقط بسکتبال را دنبال کردم. در آن مقطع باشگاه تاج (استقلال) در محلی قرار داشت که الان از آن به عنوان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران استفاده می‌شود.

 تمام آن مجموعه که نزدیک میدان بهارستان و روبه‌روی بیمارستان طرفه قرار دارد، متعلق به باشگاه ما بود و برخلاف الان که فقط شعار می‌دهند و حرف از باشگاه فرهنگی- ورزشی می‌زنند اما در هیچ رشته دیگری غیر از فوتبال فعالیت نمی‌کنند، آن زمان باشگاه ما کاملاً فرهنگی- ورزشی بود و در رشته‌های فراوانی فعالیت می‌کرد هم در عرصه بانوان و هم در عرصه آقایان. 

اتفاقاً باشگاه یک کافه تریا هم داشت که عصرها ورزشکاران تمامی رشته‌ها آنجا جمع می‌شدند. باب آشنایی بیشتر من و منصور هم همان‌جا شکل گرفت. یادش به‌خیر منصور عاشق سوسیس تخم‌مرغ‌هایی بود که در آن کافه تریا درست می‌شد. این را هم بگویم علاوه بر منصور پورحیدری، آقایان ناصر حجازی و اکبر کارگرجم هم به بسکتبال علاقه داشتند و گاهی اوقات این سه نفر در سالن بسکتبال باشگاه هم حاضر می‌شدند.

خواستگاری از طریق آتشی

منصور خیلی خجالتی و درونگرا بود به همین خاطر وقتی بحث ازدواج پیش آمد اصلاً خودش رویش نمی‌شد با من در این رابطه صحبت کند. به همین خاطر مسئله را با عنایت‌ا... آتشی مطرح کرد و آقای آتشی من را برای پورحیدری خواستگاری کرد. در آن مقطع خانواده‌ها فوتبال را یک حرفه نمی‌دانستند به همین خاطر روز خواستگاری خانواده منصور به ما گفتند در بنگاه پدرش کار می‌کند و به صورت تفریحی فوتبال را ادامه می‌دهد. البته اصلاً هم دروغ نگفتند چون پدرش خدابیامرز تاجر آهن بود. ما با هم نامزد کردیم و در نهایت سال ۵۴ مراسم ازدواج‌مان برگزار شد.

پا قدم خوب بچه‌ها برای استقلال

پاقدم بچه‌های من برای استقلال فوق‌العاده خوب بوده است. علی در سال ۶۲ به دنیا آمد همان سالی که استقلال توانست دربی معروف ۱۲۰ هزار نفره را ببرد و با سرمربیگری منصور عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های تهران را به دست‌ آورد. 

عسل هم در سال ۷۰ به دنیا آمد، سالی بسیار خوب برای استقلال چون در آن سال توانستیم عنوان قهرمانی و نایب‌قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را به دست آوریم و قهرمان جام باشگاه‌های تهران هم بشویم. آن سال آخرین دوره‌ای بود که استقلال و پرسپولیس در جام باشگاه‌های تهران حاضر شدند.

به باد دادن زندگی

واقعاً شاید باورتان نشود ولی منصور پورحیدری زندگی‌اش را برای استقلال به باد داد! از بعد از انقلاب که همراه با عنایت‌ا... آتشی آن‌قدر رفت ‌و آمد تا مانع انحلال باشگاه تاج شد و اسم استقلال را همراه با آقای آتشی روی این باشگاه گذاشت تا دهه‌های ۶۰ و ۷۰ که برای مقطعی عملاً بخش زیادی از هزینه باشگاه را تأمین می‌کرد و برای اینکه بازیکنان بزرگ را به خدمت بگیرد بارها از ثروت پدری‌اش مایه گذاشت. سال‌ها قبل علی پسرم در مدرسه فوتبال امیر قلعه‌نویی حضور داشت. 

یک روز پس از پایان تمرینات آقای قلعه‌نویی ما را به منزل رساند در طول مسیر پیرامون شرایط استقلال صحبت می‌کرد و به شوخی می‌گفت‌ منصورخان ما را هم با این اخلاقش بیچاره کرده است! گفتم چرا؟ آقای قلعه‌نویی جواب داد منصورخان آن‌قدر استقلال را دوست دارد که از این باشگاه پول نمی‌گیرد و ما هم در رودربایستی او می‌مانیم و نمی‌توانیم پول‌مان را بگیریم. واقعاً قلعه‌نویی هم برای استقلال زحمت ‌کشید و همواره جزو شاگردان بامعرفت منصور محسوب می‌شود.

همسفر شدن با استقلال

در مقطعی که منصور سرمربی تیم ملی بود آقای صفایی فراهانی بحث ورود مسائل علمی را به طور جدی پیگیری می‌کرد و منصور هم از آن استقبال کرد به همین خاطر چند بار ملی‌پوشان زیر نظر من در مجموعه ورزشی انقلاب تست‌های آمادگی جسمانی دادند.

 جالب است بدانید که یک بار من به عنوان مدیر بخش تغذیه ورزشکاران حرفه‌ای در فدراسیون پزشکی ورزشی با تیم استقلال هم به مسافرت رفتم و همراه با خود منصور راهی عربستان شدیم.

 وقتی ما وارد ورزشگاه در شهر جده شدیم خبرنگاران و عکاسان برای دقایقی اصلاً هر دو تیم را رها کرده بودند و سراغ من آمدند چون برای‌شان خیلی عجیب بود یک باشگاه فوتبال ایرانی مدیر زن همراه خودش داشته باشد.

فروختن خانه پدری

یک‌بار دقیقاً شب قبل از دربی یکی از بازیکنان بزرگ آن زمان استقلال به خانه ما آمد و صراحتاً به منصور گفت اگر پولم را ندهید فردا برای استقلال برابر پرسپولیس بازی نمی‌کنم! منصور به هر دری زد نتوانست پول جور کند و در نهایت سراغ خانه پدری‌اش رفت. یکی از مهم‌ترین ارثیه‌هایی که برای او به یادگار مانده بود.

 این خانه از قبل یک مشتری داشت ولی منصور پورحیدری برای اینکه ستاره خودش را در بازی با پرسپولیس همراه داشته باشد، پولی که هیچ وقت از طرف باشگاه به او برگشت داده نشد را به آن بازیکن داد. نمی‌دانید آن شب من چقدر حرص خوردم.

 منصور عاشق من و فرزندانش بود اما باور کنید گاهی اوقات می‌گویم استقلال را حتی از من هم بیشتر دوست داشت. از این ماجراهای مالی اصلاً کم نداشتیم. منصور سال ۵۸ همراه با من برای مربیگری در امارات راهی دبی شد و چند سال در آنجا دستمزد دلاری گرفت اما همه این پول‌ها را در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ برای استقلال خرج کرد. 

همان اوایل دهه ۶۰ که برگشته بودیم با یکی از دوستانش در یک نمایشگاه اتومبیل شریک شد و چند ماشین بنز و بی‌ام‌و هم آورده بودند اما باور کنید همه آن پول‌ها و سهم خودش از نمایشگاه را هم برای استقلال خرج کرد.

 این را هم بگویم من خودم چون استقلالی بودم از موفقیت منصور و تیم خوشحال می‌شدم ولی گاهی اوقات دلم می‌سوخت که این‌طور سرمایه و ارثیه خود را برای استقلال هزینه می‌کند و به او می‌گفتم منصور آنها قدر زحمات تو را نمی‌دانند اما این مسئله برایش مهم نبود و فقط به موفقیت استقلال فکر می‌کرد.

فرمول تعیین قیمت مسکن اعلام شد

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: با بیان اینکه عوامل بسیار زیادی بر تعیین قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران اثر دارد گفت: محل قرارگیری ساختمان و دسترسی آن به نقاط مختلف و مراکز اصلی شهر تاثیر بسیار زیادی بر تعیین قیمت مسکن دارد به طوری که اگر دسترسی واحد‌ها به مناطق مرکز شهر و خطوط ارتباطی مترو و بی آرتی مناسب و سریع باشد زمینه ساز افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

پیام بازار مصالح به بازار مسکن

تورم تولید مسکن در پایتخت طی سال گذشته با دو تغییر معنادار برای بازار ساخت‌وساز همراه شد. نرخ رشد هزینه ساخت‌وساز از محل قیمت مصالح‌ساختمانی و خدمات مرتبط، از ۴۰درصد در بهار سال گذشته –تغییرات نقطه‌ای- به ۲۳درصد در فصل آخر کاهش پیدا کرد.

سامانه برآورد منطقه‌ای قیمت مسکن ایجاد...

برای جلوگیری از قیمت‌سازی کاذب در بازار مسکن، طبق قانون قرار شد سامانه‌ای برای برآورد قیمت به صورت منطقه‌ای ایجاد شود و دیگر قیمت سازی توسط مشاوران املاک یا دلالان نخواهد بود.

تعیین سقف قیمت اجاره مسکن

تعیین سقف قیمت اجاره مسکن در استان‌های با نرخ تورم ۳۰ درصد در دستور کار قرار گرفته است.

پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی...

نایب رئیس اتحادیه مشاور املاک با بیان اینکه " پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی است" گفت: آثار مثبت تصمیمات دولت در سال قبل در حوزه مسکن، احتمالا امسال نمایان می‌شود.

خرداد ماه و آغاز مصايب مسکن اجاره‌ای

هر سال با نزدیک شدن به خرداد ماه، معضلی با عنوان مسکن اجاره‌ای، زندگی بیش از نیمی از خانواده‌های ایرانی را درگیر خود می‌كند.

سامانه خودنویس، قیمت‌های اجاره را کاهش...

کارشناس بازار مسکن گفت: با اجرایی شدن سامانه خودنویس از سال گذشته، قیمت‌های اجاره در فصل جابه‌جایی کاهش یافته است.

فرمول جدید تعیین سقف اجاره‌بها

طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره با تایید شورای نگهبان به قانون تبدل شد و به‌زودی ابلاغ می‌شود. این قانون حوزه‌های مختلف بازار مسکن را در برمی‌گیرد و هدف نهایی آن، نظارت بر اجرای قوانین بالادستی برای ساماندهی بازار و جلوگیری از التهاب این بازار تحت تأثیر عوامل داخلی و یا خارجی بازار مسکن است و فعالان بازار مسکن معتقد هستند این قانون بخشی از مشکلاتی را که هم‌اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع می‌کند.

شرایط دریافت وام مسکن یک میلیارد تومانی...

وام مسکن برای افراد که از مسکن محروم هستند مهم است. رقم جدید وام مسکن بدستور دولت رئیسی در نیمه دوم سال اوج گرفت. وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است

گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به گلایه مردم از اقساط سنگین تسهیلات مسکن گفت: بانک ها به دلایل مختلف اقتصادی تمایل چندانی به پرداخت تسهیلات با بازپرداخت طولانی مدت ندارند و ترجیح می دهند در بخش های مختلف زودبازده سرمایه گذاری کنند.

پیش‌بینی جدید از قیمت مسکن در ماه‌های...

رکود در بازار مسکن همچنان حکمفرماست‌ و شرایط به‌گونه‌ای که حتی مشاوران املاک می‌گویند تا حدی خرید و فروش ملک متوقف شده است. این در شرایطی است که مشاوران املاک معتقدند که قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان در تهران نسبت به اسفند حدود ۱۰ درصد تغییر کرده، ولی با این حال به دلیل نبود مشتری، قیمت‌ها هنوز به قطعیت نرسیده‌اند.

نحوه دریافت وام اجاره بدون وثیقه

مبلغ وام در نظر گرفته شده توسط دولت بسته به شهر متفاوت است، به عنوان مثال برای تهران مبلغ وام و سپرده مسکن 200 میلیون تومان، برای شهرهای بزرگ 150 میلیون تومان، برای شهرها 100 میلیون تومان و برای شهرهای کوچک است. و روستاها 40 میلیون تومان.

چرا نصف متقاضیان خرید مسکن ملی، منصرف...

این افراد همان خانوارهایی هستند که بعد از اتمام ثبت‌نام‌های مسکن مهر از حدود یک دهه قبل، به‌رغم آنکه متقاضی خرید مسکن بوده‌اند اما به دلیل ضعف قدرت خرید و جهش‌های مکرر قیمتی، موفق به خرید مسکن مطابق با سازوکارهای بازار نشده‌اند.

دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های...

یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: این رها شدن قیمت‌ها و وضعیت مسکن می‌تواند بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بزرگی را با خود در پی داشته باشد و همه این شرایط و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است نشان از ضعف عملکردی دولت و مجلس در همه ادوار گذشته دارد. باید جلوی این اقدامات نیز گرفته شود و اکنون نیز ما بازاری، وحشی‌تر از بازار مسکن در کشور نداریم.

بازار مسکن خالی از فروشنده است

طی دو هفته اخیر خریدار ملک وجود داشته اما حالا فروشندگان هستند که به دلیل نوسانات بازار عقب نشینی کرده اند .

ارزش ودیعه مستاجران

در ۳۰ سال گذشته قیمت مسکن بیش از ۱۵۰۰ برابر شده است. این ناشی ازیک رهاشدگی است و یک شکاف جدی بین کاهش ارزش ودیعه مستاجران و افزایش قیمت مسکن ایجاد می‌کند. این موضوع باید با وام‌های بانکی پر شود، اما وام‌های بانکی هم عموما هزینه‌های سنگین مالی به خانواده‌های مستاجر تحمیل می‌کند.

خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی...

درحالی خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن غیرقانونی است که در شهرهای پردیس و پرند این کار با قیمت‌های نسبتا بالا در حال انجام است.

چشم‌انداز اجاره مسکن: آغاز عصر جدید...

اجاره‌بهای مسکن در سال۱۴۰۲ با «صعود تاریخی» در شهر‌ها مواجه شد. بررسی‌ها با استناد به داده‌های رسمی از نبض اجاره نشان می‌دهد رشد ۳۹.۶درصدی اجاره کشوری و ۵۲درصدی اجاره تهران در یک‌سال، «عصر جدیدی در بازار اجاره‌نشین‌ها» رقم زده که مشخصه اصلی آن، «امکان جبران رشد هزینه‌های زندگی موجر از محل اجاره‌داری» است.

با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: انشااله که سال خوبی خواهد بود. هر سالی که سال خوبی برای مستاجران بوده، سالی بوده که تعداد آپارتمان‌های ساخته و تولید و عرضه شده یک مقدار زیاد بوده است.

عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت...

با توجه به آنکه اجاره‌بها بخش قابل توجهی از درآمد اقشار پایین را به خود اختصاص می‌دهد، دولت هفت برنامه را برای کنترل‌بخشی به بازار مسکن و اجاره بها در دستور کار قرار داده است

وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می...

با توجه به افزایش اجاره بها، یکی از طرح های حمایتی دولت از مستاجران، اعطای وام دیعه مسکن است که در کلانشهرها و سایر شهرهای کشور با مبالغ متغیر پرداخت می شود.