طراحی ودکوراسیون / تفاوت موکت با سایر کفپوش ها

تفاوت موکت با سایر کفپوش ها

تفاوت موکت با سایر کفپوش ها

موکت از جمله کف‌پوش‌هایی است که در اکثر خانه‌های ایرانی می‌توانید مشاهده کنید چرا که زیبایی خاصی را به فضای خانه می‌بخشید ولی به مرور دیگر کف‌پوش‌هایی مانند لمینت، پارکت و ... به بازار آمده‌اند که تحولی خاصی را در دکوراسیون داخلی منازل ایجاد کردند البته هنوز که هنوزه موکت طرفداران خاص خودش را در فرهنگ ایرانی دارد.


تفاوت طرز ساخت موکت و کف‌پوش‌های دیگر

برای ساخت موکت‌ها از دو الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود. منظور از الیاف طبیعی، نخ و پشم می‌باشد و منظور از الیاف مصنوعی، مواد شیمیایی مانند نایلون تا پلی‌استر می‌باشد ولی برای ساخت کفپوش‌های دیگر مانند لمینت، پارکت و ... از چوب طبیعی درختان استفاده می‌شود و به همین علت مزایای زیر را دارند

جنس محکم‌تری دارند
دیرتر خراب می‌شوند
مقرون به صرفه‌تر است
در محیط مرطوب باد نخواهد کرد
در محیط‌های آبی کوچکتر نخواهند شد
تفاوت ظاهر موکت و کفپوش‌های دیگر
موکت‌ها از نظر ظاهری با دیگر کف‌پوش‌ها تفاوت‌های بسیاری را نیز دارد که عبارتند از :
موکت‌ها به نسبت دیگر کفپوش‌ها نه تنها دارای رنگ و تنوع طرح بیشتری هستند بلکه حس بیشتری را به دیگران انتقال می‌دهند.
موکت‌ها در مقایسه با دیگر کفپوش‌ها دارای ظاهر نرم‌تر و به شدت ملایم‌تری هستند که می‌توانند لطافت خاصی را به فضا انتقال دهند.
ظاهر کفپوش‌های دیگر مانند لمینت و پارکت در مقایسه با موکت‌ها از نقش و نگارهای چوبی به وجود آمده‌اند.

تفاوت موکت و سایر کفپوش‌ها در رابطه با مقاومت در برابر آب و گرما

همانطور که گفته شد در ساخت برخی از موکت‌ها از الیاف مصنوعی استفاده شده است که همین موضوع باعث می‌شود آن‌ها به خوبی در مقابل آب مقاوم باشند ولی بهتر است که از آن در آشپزخانه استفاده نشود چرا که بهتر است آب به لایه‌های زیرین موکت نفوذ نکند ولی می‌توانید سایر کفپوش‌ها سخت در فضای آشپزخانه استفاده کنید، با وجود اینکه بهتر است این کفپوش‌ها را در فضایی که مدام با آب در ارتباط است، استفاده نکنید.

تفاوت موکت با سایر کفپوش ها

موکت‌ها در مقابل گرما مانند کبریت روشن و یا ماهی‌تاوه خیلی داغ مقاوم نمی‌باشد و کفپوش‌های چوبی نیز در مقابل گرما مقاوم نمی‌باشند ولی اثر سوختگی ایجاد شده قابل اصلاح می‌باشد.

تفاوت موکت و سایر کفپوش‌ها در تمیزکاری و مراقبت

بین موکت و دیگر کفپوش‌ها به ویژه کفپوش‌های سخت از نظر تمیزکاری و مراقبت تفاوت‌های بسیاری وجود دارد که این تفاوت‌ها عبارتند از:
تمیز کردن کفپوش‌های دیگر مانند پارکت، لمینت راحت‌تر از موکت می‌باشد چرا که زمانی که جارو می‌کشید به راحتی سطح این کفپوش‌ها را از هر گونه گرد و غبار پاک می‌کنید ولی احتمال این که گرد و غبار را از سطح موکت پاک کنید، کم است؛ حتی می‌توانید به راحتی سطح سرامیک را با مواد شوینده از هر گونه گرد و غبار پاک کنید.
در واقع برخی افراد تصور می‌کنند که گرد و غبار و آلودگی به جسم موکت نفوذ می‌کند و در الیاف آن گیر می‌کنند.

تفاوت موکت و سایر کفپوش‌ها از نظر دوام و نگه‌داری

1. موکت‌ها در صورتی که به خوبی از آن‌ها نگه داری شود، تا 10 سال بیشتر عمر نمی‌کنند ولی کفپوش‌های دیگر پارکت و لمینت اگر جنس خوبی داشته باشند، از دوام بسیار خوبی برخودار خواهند بود، به گونه‌ایی که تا چندین نسل برای شما کار خواهند کرد.
2. در صورتی که بخشی از موکت خراب شود یا بسوزد، باید آن را دور بیندازید و امکان تعویض بخشی از آن وجود ندارد ولی در صورتی که بخشی از پارکت یا موکت خراب شود، به راحتی می‌توانید آن را تعمیر کنید.
3. به طور کلی کفپوش‌های دیگر مانند پارکت و لمینت از دوام و نگهداری بالاتری نسبت به موکت برخوردار هستند.

تفاوت موکت و سایر کفپوش‌ها از لحاظ نصب

در ساخت موکت‌ها و کفپوش‌هایی مانند پارکت و لمینت از فوم استفاده می‌شود و تکه موکت پس از برش خوردن با چسب حرارتی مخصوص به یک دیگر وصل شده و بر روی کف نصب می‌شوند ولی در نصب لمینت از چسب استفاده نمی‌شود چرا که یک سری کلید نر و ماده وجود دارد که در یک دیگر چفت می‌شوند.

به طور کلی فرایند نصب موکت نسبت به سایر کفپوش‌ها سریع‌تر و آسانتر می‌باشد.

موکت‌ها از جمله کفپوش‌های قدیمی در نظر گرفته می‌شود ولی هنوز که هنوزه طرفداران خاص خودش را دارد چرا که در انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شود. در این مقاله تلاش شد که موکت از لحاظ طرز ساخت، ظاهر، مقاومت در برابر آب و گرما، تمیزکاری و مراقبت، دوام و نگه‌داری، نصب و ایمنی با دیگر کفپوش‌ها به طور کامل بررسی شود


به گزارش ایسنا

  • معماری مساجد دردوره ایلخانان

    معماری مساجد دردوره ایلخانان

    در این دوره انواع ساختمان ها ، حالت سنتی و سبک سلجوقی خودرا حفظ کرده، ولی مغولان برای نمایش قدرت خود به ساخت بناهای عظیم با گنبدهای بسیار بزرگ و برج های بلند روی آوردند و برای افزایش هیبت بنا ، نماهای ساختمان را با قاب های باریک و بلند وهلال های نوک تیز آراستند .

  • معماری مساجد دردوره سلجوقیان

    معماری مساجد دردوره سلجوقیان

    ویژگی معماری این دوره را به اختصار می توان موقر ، نیرومند و دارای ساختاری زیبا توصیف کرد . در این دوره با وجود فاصله زمانی نزدیک به چهار قرن با ایران باستان باز هم می توان طرح کلی چهارایوانی ساسانی را مشاهده کرد .

  • معماری مساجد دردوره آل بویه

    معماری مساجد دردوره آل بویه

    ویژگی های معماری این دوره شبیه معماری ساسانی ( پیش از اسلام ) بوده و ابنیه مذهبی این دوره چهارایوانی ، دارای ستون های عظیم و ایوان های بلند طاقدار است . تزیین اصلی بنا در این دوره گچبری است که دارای رنگهای متنوع بوده و طرح های آن ، سنت های قدیمی ایران در دوره ساسانی را یادآوری می کند . از مساجد این دوره می توان بهمسجد جمعه نایین اشاره کرد. این مسجد که هنوز مورد استفاده است قدیمی ترین مناره به یادگار مانده در ایران را داراست .

  • معماری مساجد در دوره عباسی

    معماری مساجد در دوره عباسی

    در اوایل این دوره مساجد با طرح صحن روباز و ایوان های ستون دار ساخته می شدند که نمونه ای از معماری دوره اموی و به طور کل اعراب بوده است . در بناها بیشتر از خشت استفاده شده و ستون های یک پارچه بودند .

  • سبک معماری مساجد در ایران

    سبک معماری مساجد در ایران

    معماری مساجد در ایران تمامی مساجد با هر اسلوبی که ساخته شوند عناصر مشترکی دارند که عبارتند از: صحن، ایوان، رواق، مناره، گنبد، شبستان و محراب که هریک از این عناصر می تواند از معماری مسجد حذف گردد به جز محراب

  • معماری سروستان فارس؛ کاخ بهرام گور

    معماری سروستان فارس؛ کاخ بهرام گور

    هرچند شهر سروستان در استان فارس، امروزه شهری کوچک و آرام است اما در دوره ساسانیان یکی از مهم‌ترین شهرهای جنوب ایران بود و جای تعجب نیست که یکی از سالم‌ترین کاخ های بازمانده از این دوره را در سروستان مشاهده کنیم.

  • معماری تیسفون؛ طاق کسرا

    معماری تیسفون؛ طاق کسرا

    طاق کسرا یا ایوان مدائن امروزه در قلمرو کشور عراق قرار دارد اما از نظر تاریخی و معماری و بازتابی که در شعر و ادب پارسی داشته، آنقدر مهم است که نمی‌توان از کاخ‌های باستانی ایران نام برد و از این کاخ یاد نکرد. در دوره‌ای طولانی از عصر ساسانیان، پایتخت ایران بر کرانه رود دجله قرار داشت.

  •  معماری کاخ سه درگاهی

    معماری کاخ سه درگاهی

    کاخ اختصاصی داریوش نخستین بنا و اقامتگاه خصوصی شاهان هخامنشی است که در بخش جنوبی تخت جمشید ساخته شده‌است. زمان حکومت اردشیر بنای کوچکی در انتهای جنوبی حیاط وسیع جلوی پلکان شرقی آپادانا ساخته شد که به نظر می‌رسد محلی است برای ورود به قسمت کاخ‌های خصوصی که بعد از داریوش، خشایارشا و اردشیر نیز اقامتگاه خصوصی خود را در جنوب تخت جمشید ساخته بودند

  • سبک های معماری ایرانی "سبک اصفهانی"

    سبک های معماری ایرانی "سبک اصفهانی"

    معماری بومی آذربایجان پدید آوردنده ی سه شیوه، رازی، آذری و اصفهانی بوده است؛ پس خاستگاه این شیوه شهر اصفهان نبوده ولی در آنجا رشد و بهترین ساختمان ها در آنجا رشد کرده است. از دیدگاه استاد پیرنیا شیوه ی اصفهانی آخرین معماری شیوه معماری ایران است که در نوشته های غربی به شیوه صفوی، افشاری و زند... قاجار نامیده شده اند.

  • سبک های معماری ایرانی "سبک آذری"

    سبک های معماری ایرانی "سبک آذری"

    سبک آذری دارای دو دوره است، دوره نخست از زمان هولاگو و پایتخت شدن مراغه و دوره دوم آن از زمان تیمور و پایتختی سمرقند آغاز می شود. در آن زمان نیاز به ساخت و ساختمان های گوناگون بود که باید هرچه زودتر آمادهه می شدند. از همین رو در روند ساختمان سازی شتاب گرفتند، پس به بهره گیری از عناصر یکسان روی آوردند ( مانند کاربندی در سازه).

  • سبک معماری در تزئینات و زینت

    سبک معماری در تزئینات و زینت

    به عنوان یک ویژگی مشترک، معماری اسلامی از اشکال زینتی خاصی استفاده می‌کند. از جمله الگوهای ریاضی پیچیده، طرح‌های هندسی استادانه و الگوهای درهم تنیده، نقوش گل مانند اسلیمی و کتیبه‌های خوشنویسی دقیق، که برای تزئین ساختمان هستند.

  • معرفی کاخ های شوش

    معرفی کاخ های شوش

    کاخ‌های شوش نیز به دست داریوش ساخته شدند. این مجموعه هم مانند دیگر کاخ‌های هخامنشی از چهار جزء تالار پذیرایی، تالار بارعام، اتاق‌های مسکونی و دروازه اصلی تشکیل شده‌است.

  • معماری تخت جمشید

    معماری تخت جمشید

    آنگونه که در منابع متعدد و گوناگون تاریخی آمده‌است ساخت تخت جمشید در حدود ۲۵ قرن پیش در دامنه غربی کوه رحمت، به عبارتی میترا یا مهر و در زمان داریوش کبیر آغاز گردید و سپس توسط جانشینان وی با تغییراتی در بنای اولیه آن ادامه یافت.

  • معماری کاخ های پاسارگارد

    معماری کاخ های پاسارگارد

    مجموعه کاخ‌های پاسارگاد اقامتگاه کوروش کبیر، در ۴۸ کیلومتری شمال تخت جمشید واقع است. این مجموعه شامل دروازه اصلی، تالار بارعام و کاخ مسکونی است. دروازه اصلی تالار ستون‌داری بوده که دو ردیف چهارتایی از ستون‌های سنگی ساخته شده بوده‌است.

  • سبک های پس از اسلام(سبک خراسانی)

    سبک های پس از اسلام(سبک خراسانی)

    سبک معماری خراسانی در قرن اول هجری و با طلوع اسلام در ایران ، آغاز شد. بنابراین می توان گفت متاثر از سبک معماری اسلامی است. این سبک معماری تا قرن چهارم هجری ادامه داشت. اما چرا این سبک معماری، خراسانی نام گرفت؟ چون پس از آمدن اسلام ، ساخت بناهای مذهبی و مساجد آغاز شد. اولین بناها هم در خراسان ساخته شدند؛ بنابراین این سبک به خراسانی معروف شد.

  • سبک معماری پیش از اسلام ، سبک پارسی و سبک پارتی

    سبک معماری پیش از اسلام ، سبک پارسی و...

    سبک های معماری خانه های ایرانی به دو دوره کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از: سبک های پس از اسلام

  • معماری خانه سنتی

    معماری خانه سنتی

    فضای لایتناهی منبع تغذیه معماری است. معماری خانه های تاریخی قسمتی از فضا را برای حضور ، تعریف و تنظیم می کند. در این فرآیند خصلت پیوسته بودن فضای محصور شده به فضای لایتناهی را حفظ می کند.

  • دکوراسیون  آشپزخانه در چهار سبک رایج

    دکوراسیون آشپزخانه در چهار سبک رایج

    سبک مدرن یکی از سبک های پرطرفدار در طراحی آشپزخانه های امروزی به شمار می رود. به ویژه در آپارتمانهای کوچک امروزی جوابگوی مناسبی برای طراحی آشپزخانه و کابینت آشپزخانه می باشد.استفاده از کابینت ام دی اف و های گلاس برای طراحی و اجرای این سبک مرسوم است.از ویژگیهای سبک مدرن سادگی، خطوط منظم هندسی، رنگ های خنثی و پرهیز از تزئینات زیاد می باشد و این خود دلیلی است برای بزرگتر جلوه دادن فضای آشپزخانه که نمونه هایی از آن را می بینیم.

  • سایه و نیم سایه در معماری و طراحی داخلی

    سایه و نیم سایه در معماری و طراحی داخلی

    استادان نقاشی های ناموزون و بی تناسب، مثل زارباران اولین کسانی بودند که فهمیدند برای روشن کردن یک شی بهترین روش سایه زدن اطراف آن نیست همین اثر به معماری منتقل می شود . در یک کلیسا وقتی نور از روزنه های پنجره یا سقف خودش را به فضای داخل می رساند ایجاد سایه می کند. محیطی رمانتیک ایجاد می کند بدین ترتیب در روز ، روزنه ها و … که نور را فیلتر می کنند همگی مناسب ترین راه برای نشان دادن حضور نور هستند.

  • نور شرق(صبحگاهی) و نور غرب (غروب)در معماری و طراحی داخلی

    نور شرق(صبحگاهی) و نور غرب (غروب)در...

    نور شرق( صبحگاهی روشنایی صبح بهترین ابزار برای بیدار شدن از خواب است . خوردن صبحانه کامل بدون شتابزدگی در کنار روشنایی روز ارامش و نیروی کافی به انسان می دهد. نور غربی (غروب) با به اتمام رسیدن روز شدت نور کاسته می شود . اما انعکاسان هنوز وجود دارد دیوارهای سفید با شدت بیشتر و با رنگ مایل به زرد می درخشند و دیوارهای بتونی رنگ نارنجی تندی به خود می گیرند.

  • نور جنوبی در معماری و طراحی داخلی

    نور جنوبی در معماری و طراحی داخلی

    نور خورشید در نیمکره شمال در قسمت جنوب با انحراف بیشتر و شدت گرم کنندگی کمتر در زمستان است و برعکس آن در تابستان می باشد . معمولا فرض می شود که نمای جنوبی بهترین جهت یابی برای فضاهای خانگی است .