طراحی ودکوراسیون / کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون بیست ستون بیشتر ندارد.نام این کاخ چهل ستون است چرا که انعکاس بیست ستون آن در آب، مجموع ستون ها را به چهل می رساند. اینکه می گویند عدد چهل در ادبیات ایران چون بسیار کاربرد دارد کاخ چهلستون نام گرفته بی ربط است. در ادامه متن همراه سفرزون باشید. از آن دسته بناهایی است که بیشتر از اینکه شبیه کاخ باشد، یک باغ ایرانی است. باغ چهلستون شکلی محصور دارد، از شرق به خیابان چهارباغ عباسی می رسد از جنوب به خیابان سپه و از غرب مشرف به میدان نقش جهان است. این باغ ابعادی در حددود ۲۲۵ در ۲۷۵ متر دارد

قبل از آنکه به کاخ چهلستون برسید فضای سرسبز و پر طروات اطراف کاخ شما را مجذوب خود خواهد کرد. کاخ چهلستون اصفهان در واقع یک باغ ایرانی است بیشتر تا اینکه تنها یک عمارت باشد.

معماری کلی کاخ چهلستون

کاخ چهلستون اصفهان از معماری برونگرا بر خوردار است و با اکثر ساختمان های ایرانی تفاوت دارد. 
این کاخ به نوعی ساخته شده است تا دید خوبی به باغ برای ساکنان آن داشته باشد. 
طراحی آن به صورت چهارضلی بوده که با دو خط موازی به سه مستطیل تقسیم می شود.

در مستطیل های کناری اتاق های کوچ و بزرگ قرار دارند. 
در سه طرف کخ چهلستون، سه ایوان وجود دارد. در این کاخ همانند سایر بنا های ایرانی، تقاران به خوبی پیاده سازی شده است. 
که همین تقارن ویژگی مهم و درست این عمارت است. تقارنی که سبب شده نقطه مرکزی کاخ که همان جایگاه شاه است به خوبی نمایان شود.


ایوان اول: اولین بخش از معماری جذاب کاخ چهل ستون اصفهان

بعد از اینکه از حوض عبور کردید به ایوانی می رسید که بیست ستون دارد. 
ستون هایی با طول ارتفاع تقریبا چهارده متری که همگی از جنس چنار و یا کاج هستند. در بین ستون ها دو ستون وجود دارد که پایه های آنها سنگی بوده و نمای از شیر است. 
مجموع ستون هایی که می بینید ۲۰عدد است.

سردر آینه قدم بعد از ایوان است

شاید بعد از دیدن ستون های ایوان  بخواهید زود وارد فضای اندرونی کاخ بشوید ولی اگر کمی سر خود را به بالا بگیرید متوجه سردر آینه خواهید شد. 
سطوح و نمای سقف و دیوارهای این قسمت با آینه های خشتی بزرگ و معرق های کوچک و ظریف تزیین شده اند.

تالار اشراف : جذاب ترین قسمت کاخ چهلستون اصفهان است

بعد از سردر آینه و ایوان، شما وارد تالار اشراف یا تالار اصلی می شوید.  
این تالار ۲۲ متر طول و ۱۱ متر عرض در ۱۲ کتر ارتفاع دارد. 
دیواری های بالای آن مملو از نقاشی است نقاشی هایی که همه در نهایت ظرافت با رنگ روغن کشیده شده اند. 
 این تالار توسط پنجره های بزرگ اطراف روشن می شده است. تالار اشراف محل انجام امور متفرقه شاه بوده است.

تحلیل و بررسی نقاشی های درون کاخ چهل ستون اصفهان

شش تابلو دیوار نقاشی بر روی دیوارهای کاخ چهلستون وجود دارد. 
از سمت غربی به ترتیب راست به چپ، نقاشی مجلس بزم شاه عباس و ولی محمد خان، صحنه جنگ چالدران و مجلس پذیرایی شاه طهماسب از همایون پادشاه هند دیده می شود. 
در سمت شرقی به ترتیب از راست به چپ، صحنه جنگ شاه اسماعیل اول با شبیک خان ازبک، جنگ نادرشاه افشار با قوای هند و مجلس پذیرایی شاه عباس صفوی از محمد خان پادشاه ترکستان دیده می شود.

مکتب اصفهان در نقاشی ها

مکتب اصفهان به خوبی در این نقاشی ها جلوه آرایی می کند.
 در این مکتب، افراد لباسهای فاخر و مجلل دارند. تک چهره ها در نقاشی بسیار و همگی عموما به صورت سه رخ کشیده می شوند. 
باغ و گل ها بسیار زیبا و پر شکوه کشیده می شدند.
 اصلی ترین و بزرگترین هنرمند این مکتب رضا عباسی بوده است.

تحلیل نقاشی: جنگ شاه اسماعیل اول با ازبکان

این اثر به سبک مکتب اصفهان و با آموزه های رضا عباسی کشیده شده است، رنگ ها در آن غلیظ ولی عموما روشن است. 
شاه اسماعیل با لباس زرد و سوار بر اسبی سفید دیده می شود و در مقابل پادشاه ازبک لباس بنفش دارد. 
در این دیوار نقاشی فرار سپاه ازبک و به اسارت گرفتن آنها نیز روایت شده است.

تحلیل نقاشی: پذیرایی شاه طهماسب اول از همایون شاه هندوستان

در این نقاشی نگاگر سعی کرده بر پایه مکتب اصفهان رفتار کند و جزئی ترین موارد از جمله آرایش لباس، کلاه، گیسو و .. را رسم کند. 
در این نقاشی ابزار موسیقی آن زمان که شامل دف، سه تار و ارغنون بوده نمایان است. 
رنگ های به کار رفته در این نقاشی همه طبیعی و از رنگ های معدنی بوده است به همین خاطر است که ماندگاری بالایی تا کنون داشته اند. 
شاه ایران در این تابلو لباس قرمز و شاه هند لباس زرد به تن دارد. در این تابلو به خوبی عظمت دربار شاه اسماعیل نمایان است.

تحلیل نقاشی: نبرد نادرشاه باگوکانی هندو

این تابلو نقاشی بعد از عصر صفوی به مجموعه کاخ چهلستون اضافه شده است. 
قرار گرفتن یک تابلوی پذیرایی از هندو ها در کنار یک تابلوی جنگیدن با هندو ها نشان از تاریخ پر فراز و نشیب ارتباط ما ایرانی ها با هندو ها می دهد.

بالا خانه کاخ چهلستون
می گویند بالا خانه محل خواب شاه بوده است، احتمالا شاه خواب های دلچسبی را تجربه می کرده چرا که از طرفی نمای باغ را در مقابل خود داشته و از طرف دیگر نقاشی های گرم و جذاب در بالای سر خود میدیده است.

اطلاعات بازدید از کاخ چهلستون

کاخ چهلستون اصفهان در مرکز اصفهان واقع شده است نزدیک ترین بنا به آن موزه معاصر اصفهان است .
بعد از آن شما نقش جهان را خواهید دید. حدودا بازدید از مکان یک ساعت بیشتر طول نمی کشد اگر از طرف خیابان سپه به نقش جهان بروید شاید بتوانید در کافه مس و قالی استراحتی داشته باشید. 
از دیگر مکان های نزدیک به کاخ می توان به کاخ هشت بهشت اشاره کرد. 
نکته ای که نباید فراموش کنید این است که ساعت بازدید از نه تا شش بعد از ظهر است.
کاخ چهلستون اصفهان از آن دسته باغ های ایرانی است که ثبت یونسکو شده است و ندیدن آن یک خسران به شمار می رود. 
این کاخ – باغ ایرانی جلوه دیگری از سلطنت هنری شاهان صفوی است که امروزه در دسترس ما قرار دارد.

  • سبک معماری آرامگاه حافظ

    سبک معماری آرامگاه حافظ

    آرامگاه حافظ مجموعه آرامگاهی در شمال شیراز و جنوب دروازه قرآن است. وسعت آن ۵ هکتار می باشد. از دو فضای باز شمالی و جنوبی تشکیل‌شده است که هرکدام با یک تالار از هم جداشده‌اند. این مجموعه دارای ۴ گیت ورودی و خروجی می‌باشد. دروازه اصلی در جنوب، ۲ دروازه در غرب و دیگری در شمال شرقی است. تالار آرامگاه حافظ که قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد، ۵۶ متر طول و ۸ متر عرض دارد و از ۲۰ ستون سنگی به ارتفاع ۵ متر تشکیل‌شده است. این تالار درگذشته دارای ۴ ستون و ۴ اتاق بوده که بعداً اتاق‌ها از آن حذف‌شده است.

  • معماری منارجنبان

    معماری منارجنبان

    منارجنبان با مساحتی حدود ۱۴۶ متر مربع و مناره هایی به ارتفاع هفت و نیم متر از سطح بام، یکی از آثار معماری دوره ایلخانیان به شمار می رود. سقف بنای منارجنبان با کاشی کاری های لاجوردی و فیروزه ای پوشانده شده و چشم هر بیننده ای را بخود خیره می کند. بر فراز منار جنبان که از شاهکارهای معماری ایران است، دو مناره ی زیبا قرار گرفته که ارتفاع هرکدام از سطح زمین ۱۷.۵ متر و پهنایشان هم ۹ متر می باشد.

  • معماری  کاخ چهل ستون

    معماری کاخ چهل ستون

    کاخ چهل ستون یک عمارت با ۶۷هزار مترمربع مساحت است. ماجرای این کاخ با بناکردن کوشکی در میان باغ شروع می‌شود. این کوشک همان مرکز اولیه عمارت چهل ستون است. بعد از آن به‌تدریج ساختمان تکمیل می‌شود و بخش‌های دیگر در مجموعه به‌وجود می‌آیند عمارت چهل ستون بخش‌های مختلفی دارد، تالار ۱۸ ستون و تالار آینه. در اصل ایوان کاخ چهل ستون اصفهان دارای دو بخش است.

  •  معماری کاخ هشت بهشت

    معماری کاخ هشت بهشت

    معماری کاخ هشت بهشت همانند باغی است مسطح هم ردیف باغ هایی چون خرگاه، انگورستان و دمور. بخش مرکزی بنای کاخ ایوانی به سمت شمال دارد و 4 صفه است. سقف بالای صفه از مقرنس هایی از جنس گچ پوشیده شده که بسیار خوش طرح و رنگ هستند. گچ بری و ها نقاشی های اتاق های طبقه اول بسیار چشم نواز دیدنی هستند اما در برابر رواق ها، طاق ها و پنجره های بی نظیر طبقه دوم رنگ می بازند.

  • معماری عالی قاپو

    معماری عالی قاپو

    یکی از قسمت‌هایی که باعث تفاوت چشمگیر معماری عالی قاپو با معماری دیگر ساختمان‌ها شده است، وجود تزئینات داخلی و خارجی در آن است. در تزئینات داخلی و خارجی از کاشی‌هایی با آجرهای هفت‌رنگ و خطوط اسلیمی به همراه نقاشی‌های گل، بوته و حیوانات و مینیاتوری‌های اصیل ایرانی توسط رضا عباسی و خارجی توسط اروپاییان استفاده شده است.

  • خانه تاريخي بروجرديها

    خانه تاريخي بروجرديها

    اين خانه درخيابان علوي كاشان واقع است و توسط بازرگاني به نام حاج سيد حسن نطنزي در حوالي سال 1275 قمري در دوره قاجاريه ساخته شده است ،چون صاحب خانه مال التجاره از بروجرد وارد مي كرده، لذا به حاج آقا حسن بروجردي مشهور شده و خانه اي هم كه متعلق به وي بوده به خانه بروجردي موسوم شده است .

  • خانه تاريخي طباطبايي ها

    خانه تاريخي طباطبايي ها

    اين خانه كه از شاهكارهاي هنر معماري قديم بشمار مي رود در نزديكي خانه تاريخي بروجرديها و در جوار بقعه مباركه امامزاده سلطان امير احمد (ع) قرار دارد. به علت آنكه سنگ بناي اين خانه را شخصي به نام حاج سيد جعفر طباطبايي نطنزي بنا نهاده است به خانه طباطبايي ها موسوم و مشهور شده است.

  • سبک معماری خانه آل یاسین

    سبک معماری خانه آل یاسین

    خانه آل ياسين كه در محله پشت مشهد در خيابان امام خميني (ره) كاشان قرار دارد . در اواسط قرن سيزدهم هجري قمري به دستور محمد شاه قاجار براي مرحوم سيد پشت مشهدي يعني محمد تقي حسيني كاشاني عالم و مرجع معروف قرن سيزدهم ساخته شده است.

  •  سبک معماری خانه های قزوین

    سبک معماری خانه های قزوین

    لان اصلی خانه‌های قزوین از یک تالار میانی با ابعاد گسترده و دو اتاق کوچک در طرفین تالار تشکیل شده و غالبا دارای شاه‌نشین و اتاق‌های گوناگون هستند. این خانه‌ها دارای زیرزمین‌های تودرتو با طرح‌های زیبا و پوشش‌های ضربی و آجرکاری‌های چشم‌نواز هستند. حوض‌خانه با سنگ‌های مرمرین و هواکش‌ها به منظور خنک کردن و تهویه فضای زیرزمین‌ خانه تعبیه شده‌اند و بیان‌گر ویژگی‌های معماری این شهر است.

  • کاروانسرای زین الدین در یزد

    کاروانسرای زین الدین در یزد

    مهریز یکی از شهرستان های تاریخی و باستانی استان یزد است که به دلیل قدمت و آثار تاریخی که در خود دارد سالانه میزبان جمعیت بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. این کاروانسرا قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد و یکی از دیدنی ترین جاذبه هایی است که در این شهرستان وجود دارد

  • معماری کاروانسرای دیرگچین

    معماری کاروانسرای دیرگچین

    دِیرِ گچین کاروانسرایی در ایران است که بر سر راه جاده تاریخی ری به قم در مرکز پارک ملی کویر قرار دارد. دیر گچین یکی از بزرگ‌ترین کاروانسراهای ایران است و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این اثر باعث شده آن را «مادر کاروانسراهای ایران» بنامند. دیر گچین در بخش مرکزی شهرستان قم، ۸۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قم (کیلومتر ۶۰ بزرگراه گرمسار)، و ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ورامین واقع شده‌است.

  • کاروانسرای عباسی مادرشاه

    کاروانسرای عباسی مادرشاه

    کاروانسرای عباسی مادرشاه در مورچه خورت، یكی از بزرگترین كاروانسراهای اصفهان اسـت که همزمان با بنای مدرسه چهارباغ ساخته شد تا درآمد و عواید آن بـه مصرف مخارج طلاب و نگه داری مدرسه برسد.

  • معماری بازار قزوین

    معماری بازار قزوین

    بازار قزوین، از جمله دیدنی‌ترین آثار معماری شهر قزوین به شمار می‌آید. این بازار تشکیل شده از تعدادی سرا و تیمچه، و مجموعه‌ای زیبا و دیدنی است. این مجموعه در دوره صفویه ساخته شد اما، قسمت‌های دیگر آن در دوران قاجاریه تکمیل شد. این بازارهای در گذشته شامل مراکز تجاری چون سراها، مراکز فرهنگی - مذهبی مانند مدارس، مساجد و فضاهای خدماتی نظیر گرمابه و آب انبار بوده است.

  • بازار وکیل شیراز

    بازار وکیل شیراز

    در مرکز این شهر و شرق میدان شهرداری بنا شده است. ساخت این بازار به نیمه قرن هجدهم میلادی بر می گردد که ۲۱ سال به طول انجامید. از بازار جهرم به عنوان خواهر دوقلوی بازار وکیل یاد می شود. برای ساخت بازار وکیل از مصالحی همچون گچ، آجر و آهک استفاده شده است. دیوارهای این بنا، روی پایه هایی از تخته سنگ تراشیده، قرار دارند.

  • معماری سنتی بازار کاشان

    معماری سنتی بازار کاشان

    تاریخ ساخت بازار سنتی کاشان را به دوران آل بویه نسبت می‌دهند. از دوران آق‌قیونلوها هم آثاری در این بازار تاریخی یافت شده است. در زمان شاه عباس صفوی این بازار گسترش زیادی یافت و در دوران زندیه و سپس قاجاریه بخش‌های بیشتری به آن افزوده شد. بخشی از این بازار در زلزله سال ۱۱۲۹ از میان رفت و بخش دیگری هم در دوران پهلوی و پس از آن، در جریان گسترش و نوسازی شهر ویران شد.

  • معماری بازار قیصریه اصفهان

    معماری بازار قیصریه اصفهان

    قیصریه معروفترین بازار اصفهان است که در میدان نقش جهان واقع شده است این بازار با نام بازار سلطانی نیز شناخته می شود. ساختار بازار قیصریه در دو طبقه مرتفع ساخته شده که طبقه بالا به امور دفتری و بازرگانی اختصاص داشت و در طبقه پایین مغازه‌های اصناف گوناگون در کنار هم مستقر بوده اند.

  • معماری بازار تبریز

    معماری بازار تبریز

    بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و جزو زنده‌ترین بازارهای تاریخی ایران به شمار می‌رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این بازار که شامل مجموعه‌ای از ساختارهای مختلف اجتماعی است، در میان بازارهای ایران منحصربه‌فرد است.

  • معماری بازار

    معماری بازار

    بازار در بافت شهر، استخوان بندی اصلی شهر را تشکیل می دهد. مسقف بودن بازار یکی از خصوصیات بارز آن به حساب می آید که بر اساس حکمت و دلایلی خاص، این گونه ساخته می شدند. بازارهای مسقف ضمن مصون نگه داشتن مردم از شرایط نامساعد جوی، امنیت در بازار را نیز تامین می کردند.

  • معماری مساجد دردوره قاجار

    معماری مساجد دردوره قاجار

    این دوره را باید دوره افول معماری ایران به شمار آورد چرا که در مقایسه با ابنیه بسیار زیبای دوره صفوی ، بنایی که بتواند با آن برابری کند ، ساخته نشد. برجسته ترین ابنیه این دوره متعلق به فتحعلی شاه است که خود تقلیدی از ابنیه صفوی است و اکثر تزئینات مهم از هنر اروپایی اقتباس شده است .

  • معماری مساجد دردوره صفویه

    معماری مساجد دردوره صفویه

    بناهای این دوره باز هم دارای طرح کلی چهار ایوانی است البته به ساخت ایوان های عظیم با ابعاد بزرگ توجه بسیار شده است. در ابنیه مذهبی کاشی های لعاب دار، معرق و هفت رنگ در تزیین دیواره های خارجی و داخلی بنا ، طاق ها، مناره ها، گنبدها و محراب ها استفاده شده است.

  • معماری مساجد دردوره تیموریان

    معماری مساجد دردوره تیموریان

    بناها در این دوره بازهم بر پایه شکل ها و ساختمان های دوره سلجوقی استوار است. ولی در سایه تسلط مغولان ، مقیاس و عظمت تازه ایی یافته و در تزئینات بنا توجه بسیار مبذول شده است.