قوانین املاک / مشارکت در ساخت

 مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت یک نوع قرارداد دو طرفه است که در یک طرف آن مالک خانه و طرف دیگر سازنده ملک قرار دارد . در این معامله پر سود زمین یا ملک کلنگی دارایی مالک ، و سرمایه و تخصص ساخت و ساز ، دارایی سازنده یا مجری طرح است . هر دو طرف معامله با قراردادن سرمایه های خود به یکدیگر ، ملک کلنگی و یا قدیمی را تبدیل به یک آپارتمان نوساز چند طبقه می کنند و در نهایت در سود این ساخت و ساز با هم شریک می شوند.


سهم مالک و سازنده چگونه تعیین می شود

فرمول مشارکت در ساخت بر اساس میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان ( نوساز ) در منطقه ، محاسبه می شود . 

فرمولی که در آن سهم مالک از سازنده های ساختمان بیشتر است و معمولا به صورت 55 درصد در برابر 45 درصد یا 60 درصد به 40 درصد است .

  • تفاوت شماره پلاک ثبتی و تفکیکی در چیست؟

    تفاوت شماره پلاک ثبتی و تفکیکی در چیست؟

    شماره پلاک ثبتی به این صورت است که از دو قسمت اصلی و فرعی تشکیل شده است که ممکن است قطعه اصلی یکپارچه باقی بماند و شماره فرعی وجود نداشته باشد. اما شماره پلاک تفکیکی به این صورت است که ملک به دو یا چند قسمت تقسیم می‌شود و برای هر قسمت از ملک پلاک تفکیکی درنظر گرفته می‌شود.

  • قانون تغییر کاربری مسکونی

    قانون تغییر کاربری مسکونی

    تغییر کاربری زمین مسکونی به تجاری از ۲ طریق انجام می‌شود از طریق تخریب و نوسازی تغییر کاربری به تجاری از طریق دریافت مجوزهای لازم

  •  قوانین زیربنایی

    قوانین زیربنایی

    چنانچه بعد از تخریب ملک، عرض آن بیشتر از مقدار درج‌شده در سند ملکی باشد، مالک موظف به اصلاح سند خواهد بود. راه دیگر این است که متراژ اضافی بر عرض در سند علاوه بر درز انقطاع از طرفین رها شود. کمی سخت شد؟ حق دارید.

  •  نکته طلایی برخورداری از امتیازات شهرداری

    نکته طلایی برخورداری از امتیازات...

    برخی مواقع افراد از طرح‌های شهرداری اطلاع حاصل می‌کنند و قبل از اجرای طرح‌ها، خود به تخریب و بازسازی بنا می‌پردازند. در واقع قبل از اینکه دستوری از جانب شهرداری صادر شده باشد، اقدام به عقب‌نشینی ملک می‌کنند. دقت داشته باشید در این هنگام شهرداری وظیفه‌ای برای پرداخت مبلغ بهای ملک به مالک نخواهد داشت.

  •  مالیات بر ساخت و ساز

    مالیات بر ساخت و ساز

    بر اساس مصوبه این قانون، هرگونه ساخت و ساز مسکن توسط سازندگان حقیقی اعم از خرده‌سازان (بساز و بفروش‌ها) و انبوه‌سازان، شامل ۱۵ تا ۲۵ درصد مالیات از محل سود سازنده، از اولین فروش آن واحد مسکونی می‌شود.

  •  شرایط معافیت مالیاتی ملک

    شرایط معافیت مالیاتی ملک

    مکان زندگی هریک از افراد خانواده، اجداد یا افراد تحت تعهد صاحب ملک، ملک تجاری محسوب نمی‌شود و مشمول پرداخت مالیات نیست. در صورتی که با ارائه اسناد ثابت شود که مبلغی برای اجاره پرداخت می‌شود، مالیات به آن تعلق می‌گیرد. گاهی صاحب ملک، واحد مسکونی خود را با عقد قراردادی اجاره می‌دهد و مکان دیگری را برای محل زندگی خود اجاره می‌کند.

  • قوانین ساخت پارکینگ

    قوانین ساخت پارکینگ

    ساخت پارکینگ در تعدادی زیادی از ساختمان‌ها با توجه به نقشه موجود در پروانه‌ی ساخت ضروری است. درصورتی‌که سازنده دست به ساخت پارکینگ غیرقابل استفاده‌ای بزند یا پارکینگی خلاف قوانین اصولی درنظر گرفته شده بسازد، به‌دلیل تخلف ملزم به پرداخت جریمه است.

  • مالیات بر نقل و انتقال

    مالیات بر نقل و انتقال

    عوارضی که ناشی از خرید و فروش واحد مسکونی یا تجاری یا تسلیم حق بهره برداری و تشکیل و ساخت وصول می‌گردد، دو دسته است: مالیات بر نقل و انتقال ملک: براساس ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم، هرگونه جابه‌جایی و انتقال ملک مشمول ۵ درصد مالیات بر ارزش معامله می‌شود.

  • نقل و انتقال املاک وقفی

    نقل و انتقال املاک وقفی

    به طور کلی خرید املاک وقفی از آن جهت بین مردم دارای اهمیت است که این املاک نسبت به املاک عادی قیمت کمتری دارند اما صرف خرید این املاک به ای معنا نیست که اشخاص بعد ها بخواهند نسبت به اراضی ادعای مالکیتی داشته باشند.

  • مالیات بر درآمد اجاره ملک چیست؟

    مالیات بر درآمد اجاره ملک چیست؟

    مالیات بر درآمد اجاره ملک ، به عنوان یکی از انواع مالیات بر درآمد املاک، مالیاتی است که از فرد اجاره دهنده، اخذ می شود. به این ترتیب، بر درآمدی که اجاره دهنده، از راه اجاره دادن ملک، کسب کرده، با شرایط مقرر در قانون، مالیات تعلق می گیرد که به این مالیات، مالیات بر درآمد اجاره ملک یا به اختصار مالیات اجاره گفته می شود.

  • شناسه یکتا سند مالکیت چیست؟

    شناسه یکتا سند مالکیت چیست؟

    یکی از اطلاعاتی که در هنگام ثبت نام در سامانه املاک و اسکان کشور، مالکین املاک ملزم به وارد کردن آن در این سامانه می باشند، شناسه یکتا سند مالکیت یا همان کد یکتا ملک یا شماره دفتر املاک آن می باشد. لذا برای بسیاری از اشخاص این سوال مطرح می شود که شماره دفتر املاک در سند کجاست؟

  • استعلام سند ملکی با شماره ملی

    استعلام سند ملکی با شماره ملی

    شاید برایتان پیش آمده باشد که بخواهید از وضعیت ثبتی ملکی که به نام خودتان است آگاهی پیدا کنید. در این مواقع می توانید به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنید از آنها درخواست استعلام ثبت سند نمایید.

  • نحوه فک رهن سند خانه

    نحوه فک رهن سند خانه

    روش تسویه حساب کامل جهت فک رهن خانه تسویه حساب کامل با بانک در این روش الزامی است. در این شرایط، بانک به محاسبه اصل بدهی شما بدون در نظر گرفتن سود وام پرداخته و شما بایستی اقدام به پرداخت بدهی خود نمایید. با انجام این کار، فک رهن سند خانه شما انجام می شود.

  • مراتب ابطال سند المثنی

    مراتب ابطال سند المثنی

    در مباحث گذشته روش صدور سند مالکیت المثنی بطور مشروح توضیح داده شد حال چنانچه بعد از صدور و تسلیم سند المثنی سندمالکیت اولیه پیدا شود .

  • هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست  خریدار یا فروشنده

    هزینه انتقال سند ملک بر عهده کیست ...

    در هر معامله ای که انجام می شود به جز آثار اصلی آن یک سری مسائل فرعی نیز وجود دارد که تکلیف آن هم باید مشخص شود و اگر مشخص نشود تابع عرف و قانون خواهد بود هزینه های قبل از تنظیم سند

  • صدور سند مالکیت المثنی

    صدور سند مالکیت المثنی

    وقتی که سند مالکیتی از بین برود، مثلاً دچار آتش سوزی و حریق گردد و اثری از آن باقی نماند یا گم شود، مالک می تواند از اداره ثبت محل وقوع ملک، تقاضای صدور سند مالکیت المثنی نماید

  • معیارهای تعیین عوارض نوسازی شهرداری

    معیارهای تعیین عوارض نوسازی شهرداری

    معیارهای تعیین عوارض نوسازی شهرداری چیست میزان قابل پرداخت عوارض نوسازی شهرداری امکان دارد که در استان ها و شهر های مختلف تفاوت داشته باشد.

  • جبران خسارت در نتیجه عقب نشینی ملک

    جبران خسارت در نتیجه عقب نشینی ملک

    اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که قانون به شهرداری اجازه می‌دهد طرح‌های نوسازی و بهینه‌سازی معابر را، هر گونه که صلاح می‌داند، اجرا کند. این قاعده به این معنا است که شما به ناچار باید با شهرداری همکاری کنید و آن مقدار از ملک را که لازم است.

  • قوانین مربوط به املاک مشاع

    قوانین مربوط به املاک مشاع

    برخی از ملک ها به یک نفر تعلق نداشته و چند نفر در آن شریک هستند. در این صورت این ملک را مشاع می گویند.

  • مطالبه بهای املاک واقع در طرح شهرداری

    مطالبه بهای املاک واقع در طرح شهرداری

  • انتقال سند

    انتقال سند