بازار املاک / قیمت مسکن تا شهریور 1400 کاهش پیدا می کند؟

قیمت مسکن تا شهریور 1400 کاهش پیدا می کند؟

قیمت مسکن تا شهریور 1400 کاهش پیدا می کند؟

در دو سال اخیر با گرانی بیش از حد مسکن خیلی ها از کاهش قیمت آن ناامید شده اند و توان خرید آن را ندارند.


قیمت مسکن شاید بیش از چندین برابر شده و توان خرید آن برای گروه زیادی از هموطنان از بین رفته و این افزایش قیمت همچنان ادامه دارد و شاید بتوان گفت امیدی برای کاهش آن برای مردم نیست.رییس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از دستورالعملهای ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی و بازگشایی مکرر دفاتر املاک گفت: در شرایطی که معاملات در رکود شدید به سر می‌برد تعطیلات کرونایی وضعیت معیشتی مشاوران املاک را بدتر کرده و بسیاری از همکاران ما به رانندگی تاکسی‌های اینترنتی، میوه‌فروشی و حتی دستفروشی رو آورده‌اند.

مصطفی قلی خسروی  اظهار کرد: از حدود ۱۰ روز قبل برای چندمین بار در سال جاری دفاتر مشاور املاک به دستور ستاد ملی کرونا تعطیل شده و امروز مجددا این تعطیلات را تا یکشنبه تمدید کرده‌اند. سال گذشته هم این وضعیت را داشتیم. افراد شاغل در صنف ما با توجه به استفاده از تلفن و فناوری‌های جدید، کمترین ارتباط حضوری با متعاملین را دارند؛ در حالی که مشاغل دیگر که فضای کار آنها بسیار شلوغ‌تر از دفاتر املاک است تعطیل نشده‌اند.

وی افزود: این تعطیلات و بازگشایی‌های مکرر شدیدا در وضعیت معیشتی مشاوران املاک تاثیر می‌گذارد. حدود ۹۰ درصد همکاران ما طی یک سال اخیر راننده تاکسی‌های اینترنتی شده یا وارد مشاغل کاذب شده‌اند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ما مولد مالیاتی و مولد اقتصادی هستیم و به کنترل قیمتها در بازار مسکن کمک می‌کنیم گفت: وقتی دفاتر املاک بسته باشند هرکس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خودش تعیین و در سایتها درج می‌کند. در حالی که اکثر همکاران ما درخصوص قیمتهای کارشناسی و واقعی به فروشندگان، مشاوره می‌دهند و به ارزانی کمک می‌کنند. از طرف دیگر رونق اقتصاد به رونق بازار مسکن بستگی دارد؛ چرا که ۱۷۲ شغل کلیدی به صنعت ساختمان وابسته است.

خسروی تاکید کرد: از ستاد کرونا انتظار داریم با توجه به ارتباط کم مشاوران املاک با مراجعه کنندگان، ما را جزو صنوف گروههای شغلی یک قرار دهد؛ چرا که صنف مشاوران املاک در حال نابودی است و باید فکری برای این وضعیت کرد.

وی در واکنش به انتقادات برخی مسئولان وزارت راه و شهرسازی از صنف مشاوران املاک گفت: اگر بخش دولتی به مهمترین وظیفه خود در تولید و عرضه مسکن بپردازد گرانی‌ها تا این حد در بازار مسکن ایجاد نمی‌شود. مسکن اجتماعی که از روی کاغذ فراتر نرفت. سپس مسکن ملی را مطرح کردند و از سال ۱۳۹۸ قول دادند ۴۰۰ هزار واحد را تا دو سال به اتمام برسانند. الان چیزی که در عمل افتتاح کرده‌اند کمتر از ۴۰ هزار واحد است. یعنی به ۱۰ درصد وعده خود هم عمل نکردند. بعد می آیند از مشاوران املاک انتقاد می کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: نه بازار مصالح، نه قیمت‌گذاری و نه سیاست‌گذاری، هیچ کدام در اختیار  اتحادیه مشاوران املاک نیست. یک واقعیت این است که تعداد مسکن در شهر تهران، کمتر از تقاضا است که علت اصلی آن به کاهش ساخت و ساز ناشی از سیاستهای اشتباه مسئولان برمی‌گردد. اما طی سالهای اخیر به محض اینکه مسکن گران می‌شد پیکان انتقادات را به سمت ما می‌گرفتند. به نظرم این رفتار مسئولان نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت است. بی‌برنامگی خودتان را گردن دیگران نیندازید.

خسروی درباره پیش‌بینی وضعیت آینده بازار مسکن گفت: در حال حاضر فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که دولت رئیسی وعده احداث سالیانه یک میلیون واحد را محقق کند تا ثبات قیمتی که هم‌اکنون در بازار مسکن ایجاد شده به هم نخورد. امیدواریم یک وزیر کارآمد در حوزه راه و شهرسازی، زمام امور را به دست بگیرد و ساخت و ساز افزایش پیدا کند.

محمد اسلامی اظهار داشت: تاکنون ۲۸ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی از طرح اقدام ملی مسکن به بهره برداری رسیده است.

تغییر دکوراسیون آشپزخونه چند درمیاد؟
قیمت روز ساخت کابینت بازار خدمات
تغییر دکوراسیون آشپزخونه چند درمیاد؟ قیمت روز ساخت کابینت بازار خدمات

مهم‌ترین بخش از اظهارات وی را در ادامه می‌خوانید:

 برای طرح اقدام ملی مسکن ۵۰ هزار هکتار از اراضی وزارت جهاد کشاورزی را در اختیار گرفته ایم و وام ساخت مسکن را از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش داده ایم که بیش از ۵۰ درصد هزینه ساخت مسکن را پوشش می‌دهد.

 با شناسایی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی،  مشخصات آن‌ها را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده ایم و قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی درباره آن‌ها از مرداد امسال اجرایی شود.

 نکته ویژه قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات مضاعف بر خانه‌های خالی حقوقی است که دو برابر خانه‌های حقیقی دریافت می‌شود.

 تاکنون سه میلیون نفر در سامانه جامع املاک و اسکان نام نویسی کرده اند که به دلیل شرایط کرونا تا پایان شهریور مهلت نام نویسی خانوارها در این سامانه تمدید شده است. البته وضعیت مسکن حدود ۲۵ میلیون خانوار را شناسایی کرده ایم که این وضعیت برای آن‌ها به صورت پیامک ارسال می‌شود تا آن را تأیید یا رد کنند.

 بورس مسکن را نیز راه اندازی کردیم و خودمان نیز به عنوان خط شکن؛ تعدادی مسکن در آن قرار دادیم تا دستگاه‌های دیگر نیز خود را در این بورس بفروشند.

 دولت سیزدهم اعلام کرده است می‌خواهد سالانه یک میلیون مسکن بسازد که زمین، زیرساخت‌ها و نظام مهندسی آن آماده است، اما تعداد متقاضیان باید بررسی شود. در طرح اقدام ملی مسکن برای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جانمایی شده است.

 در شهر پردیس ۱۵ هزار مسکن مهر تحویل داده شده است، اما صاحبان آن‌ها نیاز ندارند و در آن‌ها ساکن نشده اند.

 ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری زیرساختی در پردیس انجام داده ایم و امکانات بسیاری در آن احداث کرده ایم، اما تا زمانی که صاحبان واحدها در آن ساکن نشوند؛ این شهر آباد نمی‌شود.

 در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۱۱ هزار کیلومتر یعنی سالانه به طور میانگین؛ یک هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه ساخته ایم.  بیشتر نقاط حادثه خیز جاده‌ها را نیز بهینه سازی کرده ایم و در ماه‌های آینده ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز که در مرحله آسفالت است به شبکه راه‌های کشور افزوده می‌شود.

 امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان برای وام ودیعه مسکن پیش بینی شده و برای افرادی است که تاکنون دریافت نکرده اند.

 در سال ۹۹ حداقل ۶۵ درصد میزان اثاث کشی بر اساس قانون اجاره بها کاهش داشته و این آمار در شهرهای دیگر غیر از تهران بالای ۸۰ درصد بوده است.

تاکنون ۲۵۰ هزار خانوار ثبت نام کرده اند و این وام برای افرادی است که تاکنون دریافت نکرده اند و سقف این وام برای تهران به ۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. دلیل اصلی پرداخت این وام این است که مردم اثاث کشی نکنند و ما زمین ۹۹ ساله برای ساخت واحد اجاره‌ای می‌دهیم.

مطالب مرتبط:

لیست شهرهای قابل ثبت نام در طرح مسکن ملی خرداد 1400
زمان بازپرداخت طرح ملی مسکن در سال 1400
از وام مسکن روستایی چه خبر؟
 اخیرا وزیر راه و شهرسازی گفته وام مسکن تا ۵۰ درصد قیمت مسکن را هم پوشش می‌دهد. نهایت سقف وام مسکن هم‌اکنون ۲۴۰ میلیون تومان است و این اظهارات وزیر راه و شهرسازی ابهاماتی را به همراه داشت که آیا او حداقل از آمارهای رسمی منتشر شده درباره قیمت مسکن مطلع نیست که این طور اظهارنظری کرده است؟

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۳۰ میلیون تومان است که حتی اگر متقاضی یک خانه ۴۰ متری بخواهد بخرد حداقل ۱٫۲ میلیارد تومان باید خرید خانه هزینه کند. از نگاه برخی سخنان اخیر وزیر راه و شهرسازی هم می‌تواند سیگنال مثبتی درباره افزایش وام مسکن باشد.

در همین حال انتشار اخباری در مورد احتمال افزایش سقف وام خرید مسکن، به هجوم برخی سفته‌بازان برای خرید اوراق تسهیلات مسکن و فروش آنها با قیمت‌های بالاتر در ماه‌های آینده منجر شده است.

خبرگزاری مهر در این مورد نوشته است: انتشار اخباری در خصوص احتمال افزایش سقف وام خرید مسکن سبب شده تا معاملات این روزهای اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن، با افزایش شدید عرضه مواجه شود.

علاوه بر این، دیروز پس از سال‌ها میزان وام نوسازی مسکن روستایی دو برابر و معادل ۱۰۰ میلیون تومان شد.

حمید رضا سهرابی، مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن درباره جزییات پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن روستایی توضیح داده است که شش بانک از جمله مسکن، تجارت، صادرات، رفاه، کشاورزی و ملت از سمت بانک مرکزی دستورگرفته‌اند که این وام را پرداخت کنند و پیگیری‌ها برای پرداخت این وام از بانک‌های ملی و سپه هم ادامه دارد.

از سوی دیگر همچنین سقف وام مسکن پرداختی به کارکنان و بازنشستگان عضو صندوق نفت به منظور کمک به تأمین مسکن تا ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

اما در حال حاضر سقف وام مسکن چقدر است و برای بهره‌مندی از آن چقدر باید هزینه کرد؟ زوج‌های تهرانی می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون توان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۳ میلیون و ۹۶۰هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه چهار میلیون و ۷۹۲ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند در مجموع باید ۲۸ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان پرداخت کنند.

برخی مشاوران املاک می‌گویند انتظارات تورمی در بازار مسکن تعدیل شده است، اما کمبود فایلهای نوساز می‌تواند اثرات تورمی بر کل بازار ایجاد کند. افزایش ۳ درصدی قیمت در خردادماه هرچند بنا به گفته کارشناسان اهمیت چندانی ندارد اما آمارها از رشد قیمت در مناطق پرتقاضا، به‌ویژه در نیمه جنوبی تهران حکایت دارد.

به گزارش تیتربرتر

  • دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن چیست؟

    دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن چیست؟

    اقدامات عمدی نظیر انحصار زمین و عدم الحاق آن به محدوده شهر، باعث افزایش بی‌رویه قیمت مسکن است.

  • شرایط ثبت نام وام 200 میلیونی مستاجران

    شرایط ثبت نام وام 200 میلیونی مستاجران

    سقف وام ودیعه مسکن اعلام شده و با رعایت شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، به سامانه خودنویس مراجعه کرده و برای صفر کردن حق الزحمه‌های میلیونی پرداخت می‌کنیم. همچنین یادآور می‌شویم که در ماه خرداد سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده ۱۱ طرح دو فوریتی کنترل و تنظیم اجاره و قیمت‌گذاری مسکونی‌ها موافقت کردند.

  • معاملات مسکن همچنان روند خوبی ندارد

    معاملات مسکن همچنان روند خوبی ندارد

    جدیدترین گزارش بانک مرکزی از معاملات بازار مسکن در مردادماه نشان می دهد که قیمت مسکن در مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به آذرماه ۱۴۰۲، با رشد ۴۷ درصدی همراه بوده است.

  • خبر خوش برای مالکین / مالیات های این افراد بخشوده می شود

    خبر خوش برای مالکین / مالیات های این...

    بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها صاحبخانه‌هایی که ملک خود را به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، اقشار سه دهک پایین جامعه و افراد تحت پوشش بهزیستی اجاره دهند مشمول ۱۰۰ درصد معافیت مالیات بر درآمد اجاره خواهند شد.

  • سایه سنگین رکود بر معاملات مسکن

    سایه سنگین رکود بر معاملات مسکن

    شدت گرفتن تنش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای طی هفته‌‌‌های اخیر بر روند معاملات خرید ملک و اجاره‌‌‌بها اثرگذار شده است؛ اگرچه تشدید تنش منطقه‌‌‌ای زمینه‌‌‌ساز رشد نرخ ارز در کشور شده و به شکل معمول قیمت مسکن در کشور همگرا با نرخ ارز نوسان دارد؛ اما این مرتبه این دو بازار، رفتاری واگرا از خود بروز داده‌‌‌اند. افزایش ریسک تنش منطقه‌‌‌ای طی دو هفته اخیر باعث شده تا بخشی از صاحبان ملک حاضر به ارائه تخفیف در معاملات فروش خانه شوند، امااین افزایش تخفیف نیز نتوانسته تا به اینجای کار بازار فروش خانه در پایتخت را داغ

  • متقاضیان وام ودیعه مسکن در بلاتکلیفی!

    متقاضیان وام ودیعه مسکن در بلاتکلیفی!

    متقاضیان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن که پیش‌تر و در سنوات گذشته این تسهیلات را دریافت کرده‌اند با شرط تسویه تسهیلات قبلی امکان دریافت مجدد تسهیلات را خواهند یافت. شرط پرداخت مجدد تسهیلات مجدد ودیعه مسکن مربوط به متقاضیانی است که در سال‌های 1399 و 1400 تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده و تسویه تسهیلات را انجام داده‌اند، این دسته از متقاضیان با درج گزینه تسویه تسهیلات از طریق شعب بانک عامل این امکان را برای بار دوم خواهند یافت تا نسبت به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اقدام کنند.

  • معافیت اجاره املاک مسکونی

    معافیت اجاره املاک مسکونی

    جعفر پورمختار مشروط شدن اعمال معافیت‌های مالیاتی در بخش درآمد‌های حاصل از اجاره املاک مسکونی مندرج در تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، به ثبت قرارداد اجاره نامه در سامانه املاک و مستغلات کشور را، در راستای اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول (مصوب ۱۴۰۱.۰۹.۰۶) عنوان کرد و افزود: یکی از آثار مثبت اجرای این قانون افزایش شفافیت و کاهش زمینه بروز مشکلاتی، چون زمین خواری، فرار مالیاتی و فروش یک ملک به چندین نفر و ... است.

  • وام ودیعه مسکن برای این افراد

    وام ودیعه مسکن برای این افراد

    سامانه خودنویس با موفقیت توانسته است فرآیند قراردادزنی بین موجر و مستاجر را شفاف و رایگان کند. این سامانه به طور عملی توانسته است به درستی مسکن‌های موجود در سراسر کشور را شناسایی کند و با ایجاد زیرساخت‌های لازم، اقدامات مخرب و واسطه‌گری در حوزه مسکن را به حداقل برساند. بر اساس قانون جهش تولید مسکن باید تمام قراردادهای خرید و فروش، پیش‌فروش و اجاره املاک مسکونی و غیرمسکونی در سامانه خودنویس ثبت شود و کد رهگیری دریافت کنند.

  • قیمت مسکن ترسناک شد

    قیمت مسکن ترسناک شد

    با افزایش قیمت مسکن از سال ۱۳۹۷، سهم مسکن در سبد هزینه‌های خانوارها رشد چشمگیری داشته است. طبق آمار رسمی، این سهم در سال ۱۳۹۶، پیش از افزایش قیمت‌ها، ۳۳ درصد بود، اما در سال گذشته به ۴۲.۴ درصد افزایش یافته است.

  • سیگنال‌های تغییرات بین المللی برای سرمایه‌گذاری ملکی

    سیگنال‌های تغییرات بین المللی برای...

    بررسی‌ها میدانی نشان می‌دهد، مسکن در ۲ هفته اخیر با شتاب بیشتری به سمت رکود حرکت کرده است.

  • کم‌ درآمدها وام۱۵۰ میلیونی می گیرند

    کم‌ درآمدها وام۱۵۰ میلیونی می گیرند

    معاون بنیاد مسکن از تحویل ۲۵ هزار واحد مسکونی مددجویان خبر داد و گفت: ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کم درآمدها تخصیص داده می‌شود.

  • دریافت وام مسکن با بهره ۱۳ درصد

    دریافت وام مسکن با بهره ۱۳ درصد

    بانک مسکن با ارائه طرح تابش به متقاضیان امکان می‌دهد تا با افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت، برای خرید مسکن و سایر خدمات مرتبط … بانک مسکن با ارائه طرح تابش به متقاضیان امکان می‌دهد تا با افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت، برای خرید مسکن و سایر خدمات مرتبط بهره‌مند شوند.

  • حساب‌ و کتاب اقساط وام مسکن

    حساب‌ و کتاب اقساط وام مسکن

    در شرایط فعلی، وام مسکن با اوراق ممتاز (تسه) کلان‌ترین تسهیلاتی است که به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‌شود و اغلب افرادی که قادر به بازپرداخت اقساط آن باشند، می‌توانند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

  • افزایش نرخ اجاره در تابستان

    افزایش نرخ اجاره در تابستان

    سه‌ماه اعمال «نرخ دولتی» برای اجاره‌بهای مسکن در کشور به‌خاطر «واکنش منفی بازار به مداخله نچسب» جواب نداد. تصویب شده بود اجاره‌های تابستانی حداکثر ۲۵درصد افزایش یابد؛ اما در عمل، ۴۲.۸درصد رشد کرد.

  • این افراد رایگان خانه دار می‌شوند

    این افراد رایگان خانه دار می‌شوند

    وزارت راه و شهرسازی جدیدترین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن را اعلام کرد که نشان می‌دهد مجموع واحد‌های مسکونی شامل آنهایی که شروع‌شده، در دست ساخت و تکمیل‌شده، به ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۵۰ واحد رسیده است.

  • خبر بسیار مهم برای متقاضیان مسکن ملی

    خبر بسیار مهم برای متقاضیان مسکن ملی

    طرح مسکن ملی برای کمک به قشر ضعیف است. قرار بر این است برای ساخت مسکن ملی وام مسکن ملی پرداخت شود اما صف دریافت وام مسکن ملی هر روز طولانی تر میشود.

  • پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال ۱۴۰۳

    پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال...

    فصل اجاره به انتهای خود نزدیک شده و حالا مردم به دنبال پاسخ این سوال هستند که بازار مسکن و اجاره در نیمه دوم سال چه روندی را طی خواهد کرد؟ اگر اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ ندهد، بازار اجاره و مسکن تا پایان سال روندی آرام را طی خواهد کرد.

  • خبر مهم خرید مسکن

    خبر مهم خرید مسکن

    هر چند تابستان امسال قیمت‌ها به طور قابل توجهی بالا نرفت، اما باید توجه داشت که در طی یک الی دو سال گذشته قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا کرد و مردم دیگر قدرت خرید ندارند.

  • پرداختی ۹۶۰ میلیون تومانی دولت برای خریداران مسکن

    پرداختی ۹۶۰ میلیون تومانی دولت برای...

    یکی از محل‌های تامین منابع مالی برای متقاضیان ورود به بازار مسکن،‌ وام خرید است. این وام از محل اوراق حق تقدم مسکن (تسه) به متقاضیان پرداخت می شود و برای زوجین تهرانی ۸۰۰ میلیون تومان و با احتساب وام تعمیر (جعاله) ۹۶۰ میلیون تومان است.

  • الان وقت خرید خانه هست یا نه؟

    الان وقت خرید خانه هست یا نه؟

    بازار ملک، فصل جابه‌جایی را با کسادی سپری کرد. دو ماه ابتدایی تابستان امسال معاملات مسکن شهر تهران در کانال ۳۰۰۰ فقره قرار داشت که رقم پایینیدو پیش بینی مهم درباره قیمت مسکن در پایان سال ۱۴۰۳محسوب می‌شود.

  • برای وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن چقدر باید هزینه کرد؟

    برای وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن چقدر...

    مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در مرداد ۱۴۰۳ متوسط قیمت مسکن به ازای هر مترمربع ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که در مقایسه با ماه قبل (تیرماه) ۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اثرگذاری وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن به واسطه افزایش قیمت‌ها همچنان در حال کاهش است. امروز با این وام می‌توان ۸.۳ متر مسکن در شهر تهران خریداری کرد.