بازار املاک / اخذ پول در ازای ارائه "کد رهگیری"

اخذ پول در ازای ارائه "کد رهگیری"

کیسه‌ای که بنگاه‌داران برای وام ودیعه مسکن دوخته‌اند! یکی از شروط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت کد رهگیری است و با این‌که اتحادیه املاک بارها اعلام کرده دریافت کد رهگیری رایگان است، بسیاری از مشاوران املاک طلب هزینه می‌کنند.


ارائه وام ودیعه مسکن برای مستأجران با شرایطی خاص باعث شده برخی مشاوران املاک هم کیسه خود را برای آن بدوزند و برای مواردی همچون درج کد رهگیری و ثبت قراردادهای صوری مبالغ هنگفتی را از متقاضیان دریافت این نوع وام‌ها دریافت کنند.

یکی از شروط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن الزام ثبت کد رهگیری است و در شرایطی که اتحادیه املاک بارها اعلام کرده دریافت کد رهگیری رایگان است اما بازهم بسیاری از مشاوران املاک با دریافت مبالغی از مستأجرانِ از همه‌جا بی‌خبر این کدها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

سودجویی مشاورین املاک برای کد رهگیری

سامانه طرح اقدام ملی مسکن برای تائید و پایان ثبت نام اقدام به دریافت کد رهگیری قرارداد اجاره می‌کند این در حالی است که بیشتر بنگاه‌های املاک قراردادهای اجاره را بدون دریافت کد رهگیری می‌نویسند و مستأجران برای دریافت کد باید هزینه بالایی پرداخت کنند.

بازار این کد رهگیری‌ها آنقدر داغ شده که حتی سرو کله تبلیغات سودجویان به آگهی‌های تبلیغی هم باز شده و این افراد با دادن مشخصات صوری و ثبت قولنامه‌های دروغین مدارک مورد نیاز را برای اخذ این وام ودیعه برای مستأجران فراهم می‌کنند و این‌گونه با دریافت درصدی از وام این اقدامات را انجام می‌دهند و نام آن را هم تسهیل‌گری در اخذ وام ودیعه مسکن گذاشته‌اند! اقدامی که عامدانه سعی در کلاه گذاشتن بر سر مستأجران و سوءاستفاده از نیاز آن‌ها دارد.

۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان مبالغی است که برخی مشاوران مسکن سودجو در این بازار دلالی‌ها از مستأجران بی‌نوا دریافت می‌کنند در حالی که برای هر قرارداد اجاره که تنظیم می شود باید کد رهگیری آن هم داده شود و مشاورین املاک فقط باید حق کمیسیون خود را دریافت کنند و حق ندارند برای کد رهگیری هزینه‌ای دریافت کنند.

تشدید نظارت بیشتر مسئولان

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز با اشاره به اعلام مراجع مرتبط برای اخذ وام ودیعه مسکن مبنی بر داشتن اجاره نامه رسمی و یا مبایعه نامه و کد رهگیری گفت: با اینکه بارها توسط این مراجع گفته شده کد رهگیری رایگان است اما مبالغی بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برای این موضوع توسط مشاوران املاک دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه نه وزارت راه و نه اتحادیه املاک هیچکدام این مبالغ را تائید نمی‌کنند و بنگاه‌های املاک این مبالغ را خودسرانه دریافت می‌کنند، افزود: این بار اول هم نیست و در موضوعات مختلف هم اینگونه بوده، در مورد خرید و فروش امتیاز مسکن اقدام ملی آقای وزیر اعلام کرد خرید و فروش غیر قانونی است اما اتحادیه و بنگاه‌ها اعلام کردند این امتیاز را می‌فروشند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: مسئولان باید به جای اعلام صرف در این موضوعات نظارت و پیگیری‌های خود در این زمینه افزایش می‌دادند و متخلفان را اعمال قانون می‌کردند تا این اتفاق نیفتد اما به علت اینکه این صنف تخلفات فراوانی دارند و به عنوان اصناف در وزارت صمت قرار گرفته نه در وزارت مربوط جایگاه درستی دارد و قانون هم در انجام اعمال قانون‌هایی که برای متخلفان در نظر گرفته بازدارنده نیست.

وی با انتقاد از عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی و سازمان‌های مربوطه در رسیدگی به این کار عنوان کرد: حتما باید به مردم اطلاع رسانی کنند که مردم هم خودشان در زمینه پرداخت این وجوه مقاومت کنند و این را کوتاهی از صنف و دستگاه‌های نظارتی می‌بینم چون هیچ مشکل قانونی هم نداریم و به صراحت همه اعلام کرده‌اند که این پرداخت‌ها غیر قانونی است و تا موقعی که نظارت وجود نداشته باشد و در ست و حسابی اعمال قانون انجام نشود این مسئله به همین منوال پابرجاست.

بررسی موضوعات مرتبط با مردم در کمیسیون‌های مجلس

شاکری با اشاره به بررسی این موضوع در کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: به همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه اعلام کردیم لایحه و درخواست بیاورند تا مجلس تسهیل و یا حداقل اعمال قانون کند و از آنها حمایت کند ما منتظر هستیم و به آنها کمک هم می‌کنیم و مجلس به دور از این موضوعات نیست و در حال پیگیری است.

وی با اشاره به تداوم این تخلفات آن را اجحافی سخت به مردم خواند و افزود: با رئیس اتجادیه مشاورین املاک جلسات متعددی برگزار شد و اعلام آمادگی می‌کنند اما اقدامی نمی‌کنند اما از آنها می‌خواهیم اصلاحات و نظرات خود را رسماً برای کمیسیون عمران ارسال کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین از بررسی حق کمیسیون بنگاه‌ها در مجلس خبر داد و گفت: این موضوع در کمیسیون قضائی مجلس در حال طی کردن مراحل نهایی است و کمیسیون عمران هم به آن ورود کرده و با اصلاحات انجام شده ضوابط آن کاملا تغییر می‌کند و دریافت کمیسیون بنگاه‌ها هم تابع ضوابط مشخصی می‌شود و از قیمت بازاری ملک جدا می‌شود و اینگونه دست دلالان و سوداگران از این موضوع قطع می‌شود که ظرف دو هفته آینده مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز - سرویس اقتصادی

استقبال از انعقاد تفاهم‌نامه تسهیل صدور...

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور(حمزه شکیب) گفت: از پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه بین عوامل ذی مدخل در حوزه ساخت وساز، با هدف تسهیل فرآیندها و کاهش زمان صدور پروانه ساخت قویا استقبال می کنیم.

شرط عجیب خرید ملک در تهران

پس از افزایش تورم و رشد بی حد و مرز قیمت ها در بازارها شاهد اتفاقات جالب و البته عجیب و غریب بودیم. همانند سایر بازارها، بازار مسکن نیز از قافله گرانی ها عقب نماند و با رشد سرسام آور قیمت واحد های مسکونی حسابی دل مردم را به درد آورد.

با ۱.۵ میلیارد تومان کجای تهران می توان...

قیمت آپارتمان‌ های کوچک یا به قول معروف نقلی در تهران از حدود ۱.۵ میلیارد تومان تا بیش از ۴ میلیارد

آغاز اجرای عملیات ساخت ۴۸۶ واحد مسکونی...

عملیات اجرایی ساخت ۴۸۶ واحد مسکونی در قالب اجرای طرح جهش ملی مسکن روز چهارشنبه با حضور استاندار مازندران، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شماری دیگر مسوولان دستگاه های اجرایی در منطقه "گله دون" از توابع شهرستان ساری آغاز شد.

وام جدید مسکن به کار چه کسانی می‌آید؟

سقف وام مسکن در تهران برای زوجین با احتساب جعاله به ۹۶۰ میلیون تومان رسیده است اما همچنان تکافوی لازم برای خرید مسکن توسط خانه اولی‌ها را ندارد.

ساختمان‌ها، بزرگترین منابع اتلاف انرژی

رئیس هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به اینکه ساختمان ها یکی از عوامل اتلاف انرژی هستند در عین حال بکارگیری فناوری های نوین را از جمله مکانیزمهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانها ارزیابی کرد.

بخش مسکن نیازمند نگاه راهبردی و...

رییس انجمن انبوه سازان استان تهران ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از نگاه تک بعدی به حوزه مسکن، خواستار ایجاد تعامل بین وزارتخانه های مربوطه در حوزه مسکن و تبعیت از طرح های جامع و راهبردی شد و گفت: غفلت از طرح آمایش سرزمینی، سبب شکل گیری پدیده مهاجرت مردمی و به دنبال آن تعمیق مشکلات مسکن در شهرهای بزرگ شده است.

سختی خدمت رسانی به واحدهای مسکن مهر

اخیرا یک مقام مسوول وزارت راه ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از ساخت و ساز در بیابانها در عین حال تاکید کرد که به جای آن بهتر است دولت به احیای بافتهای فرسوده که خدمات رسانی به آنها آسان تر است اقدام کند.

رونق انبوه‌سازی در جنوب غربی پایتخت

شهردار منطقه ۱۸ با اشاره به اینکه بعد از چهار دهه مشکل شن چاله ها در این منطقه حل شد تاکید کرد: با توجه به ظرفیتی که در منطقه ۱۸ برای ساخت و ساز وجود دارد پیش بینی می شود که اتفاقات خوبی در بخش مسکن در این منطقه به زودی رخ دهد.

ممنوعیت خدمات‌رسانی به خانه باغ‌ها به...

نماینده مجلس خواستار انعطاف دولت در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در خانه باغ‌ها و نیز سکونت گاه های غیررسمی شد و گفت: با توجه به اینکه برخی از ساخت و سازها در باغ ها، به محل اسکان مردم فاقد مسکن تبدیل شده است، بنابراین دستگاه های خدمات رسان به صورت مشروط نسبت به خدمات رسانی به این خانه باغ ها اقدام کند.

فارس بیش از ۶۰ هزار مسکن فرسوده دارد

شیراز - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس از شناسایی ۶۰ هزار واحد مسکونی فرسوده در استان فارس خبر داد.

قیمت وام مسکن تغییر کرد!

درحالی که مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار از افزایش وام مسکن تا ۹۶۰ میلیون تومان حکایت دارد، متاهل‌های ساکن تهران برای اخذ این وام باید بیش از ۱۶۷ میلیون تومان پرداخت کنند.

مستاجران تهرانی به‌کدام مناطق پناه...

مالک یک خانه دوخوابه و معمولی در مرکز تهران ۲۰۰ میلیون پول پیش می‌گیرد و رقم اجاره را ماهی ۱۰ میلیون تعیین کرده است. با نصف این بودجه در جنوب تهران گزینه‌های بهتری وجود دارد

تسهیل‌گری شهرداری در بخش خصوصی مسکن

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در ساخت مسکن نقش تسهیل گر دارد در خصوص زمان بندی اتمام پروژه های مسکونی شهرداری تهران اظهار داشت: در مورد پیشرفت فیزیکی و زمان اتمام پروژه های مسکونی مرتبط با شهرداری باید از نهادهای متولی پرس و جو کرد.

کاهش قیمت مسکن در برخی از نقاط پایتخت

طی روزهای اخیر در حالی برخی از رسانه ها بر ریزش قیمت برخی واحدهای مسکونی در بازار مسکن تاکید کرده اند که بررسی حاکی از آن است که این ریزش محدود قیمتها بیش از هر چیز ریشه در کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن که سبب رکود معاملات شده است دارد.

صنعتی‌سازی راهکار حل مشکلات مسکن است

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان با یادآوری این موضوع که صنعتی سازی راهکار برون رفت از مشکلات بخش مسکن است در عین حال بر لزوم الگوبرداری از کشور ترکیه برای احیای بافتهای ناکارآمد شهری تاکید کرد و گفت: این انجمن نشست مشترکی با متصدیان حوزه ساخت و ساز در کشور ترکیه انجام و قرار شده است که در توانمند سازی بافتهای فرسوده شهر استانبول همکاری داشته باشد.

کاهش یک میلیارد تومانی مسکن در پردیس

درحالی اوایل امسال قیمت یک واحد مسکن مهر در شهر پردیس به مرز ۴ میلیارد تومان رسیده بود که قیمت پیشنهادی همین واحد در زمان حاضر کمتر از ۳ میلیارد تومان است.

نباید کیفیت در پروژه‌های مسکن، فدای...

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دقت و کیفت در پروژه های شهرداری تهران نباید فدای سرعت شود تاکید کرد: با توجه به مشکلات مربوط به حوزه مسکن، ورود شهرداری تهران به ساخت مسکن ضروری بوده است، اما کیفیت ساخت نباید فدای بهره برداری از پروژه های عمرانی شود.

تنها راه رفع بحران مسکن، اصلاح...

طی روزهای اخیر در حالی برخی از نمایندگان مجلس و فعالان حوزه مسکن، با اتکاء به "طرح کنترل و ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی" بر فراهم شدن زمینه مهار قیمت ها در بازار مسکن تاکید دارند که بر خلاف آنچه که عنوان می شود تا زمانی که رویه های معیوب این بازار اصلاح نشود به هیچ وجه نمی توان به ساماندهی این بازار دلخوش بود.

سرعت فرآیند ایمن‌سازی ساختمان‌های...

نائب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حرکت ایمن سازی ساختمانهای ناایمن لاک پشتی است تاکید کرد: در شورای شهر تهران موضوع تعامل با قوه قضائیه در حال پیگیری است تا به فرآیند موثر و صحیحی دست پیدا کنیم.

قیمت تمام شده مسکن ملی مقطوع نخواهد بود

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران از اعلام نهایی قیمت تمام شده مسکن ملی در استان تهران تا ۴۸ ساعت آینده خبر داد و در عین حال تاکید کرد که این قیمت کاملا کارشناسی و بر اساس جمع بندی اعضای حاضر در جلسه شورای مسکن استان تهران تعیین شده است.