بازار املاک / بازار مسکن شیراز همچنان بر مدار گرانی می‌چرخد

بازار مسکن شیراز همچنان بر مدار گرانی می‌چرخد

بازار مسکن شیراز همچنان بر مدار گرانی می‌چرخد

عضو کمیسیون عمران مجلس: بعید می‌دانم خانه ارزان شود بازار مسکن شیراز همچنان بر مدار گرانی می‌چرخد/ عضو کمیسیون عمران مجلس: بعید می‌دانم خانه ارزان شود افزایش نرخ تورم، مصالح ساختمانی، زمین و........ باعث شده تا روز به روز قیمت مسکن در شیراز افزایش یابد و افراد سالانه قدرت اجاره منزل نقلی هم در کلانشهر شیراز از دست بدهند و سال به سال برای ادامه زندگی به نقطه پایین تر مهاجرت کنند.



 شیراز خرید مسکن موضوع دور و درازی است که قرار نیست در آینده نزدیک حل شود و هم مجلس و هم دولت جدید از روز آغاز به کارش تاکنون نتوانسته هیچ اتفاق مناسبی در حوزه مسکن رقم بزنند. با  سر زدن به مشاوران املاک به راحتی می‌توان وضعیت بد مسکن و اجاره بها را در شیراز  فهمید. به طوری که یک کارگر با احتساب دریافتی ماهیانه 5 میلیون تومان باید برای خانه دار شدن 20 سال حقوقش را بدون هیچ‌گونه دریافتی پس انداز کند.

حباب تورمی باعث شد تا خریداران واقعی قدرت خرید مسکن را از دست بدهند

آن طور که یزدان پناه کارشناس و نائب رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک شیراز می گوید: قیمت خانه در شیراز از متری 8 میلیون تومان آغاز و به متری 50 الی 60 میلیون تومان می رسد.

یک کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه در حال حاضر و طبق معمول چندین سال گذشته بازار مسکن شیراز همچنان راکد است، می گوید: متاسفانه ایجاد حباب تورمی در نرخ ها سبب شده تا خریداران واقعی قدرت خرید مسکن در شیراز را از دست بدهند و این در حالی است که تنها افرادی که خواستار تغییر خانه و سرمایه گذاری در حوزه مسکن هستند از خرید ملک در شیراز استقبال می کنند.

عقیل یزدان پناه در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بعضی افراد هم با خرید خانه ارزان قیمت قصد دارند در این حوزه سرمایه گذاری کنند، می افزاید: در حال حاضر به ندرت خرید وفروش خانه در شیراز انجام می شود.

افزایش نرخ تسهیلات مسکن را گران تر می کند

نائب رئیس سابق اتحادیه مشاورین املاک شیراز می گوید: ذکر این نکته ضروری است که پرداخت تسهیلات و افزایش نرخ وام باعث ایجاد تورم می شود و این در حالی است که افزایش نرخ تسهیلات باعث گرانی قیمت خانه می شود.

یزدان پناه با اشاره به اینکه هنوز پدیده خانه های اشتراکی در شیراز رخ نداده است، بیان می کند: اما در صورت پیش‌روی روند فعلی و افزایش نرخ و اجاره بها مسکن قطعا در سال های آینده شاهد چنین اتفاقاتی در حوزه مسکن در شیراز خواهیم بود.

مهاجرت حاشیه نشین‌ها به روستاها

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه در حال حاضر مردم هم قدرت خرید و هم پرداخت اجاره بها در شیراز را از دست داده اند، تصریح می کند: در حال حاضر افرادی که درون شهر زندگی می‌کردند و اجاره نشین بودند افزایش نرخ اجاره‌ها باعث شده تا به حاشیه های شهر شیراز مهاجرت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه افرادی که در گذشته در حاشیه شهر شیراز زندگی می‌کردند در حال حاضر به شهر‌ستان‌های اطراف و روستاها مهاجرت کرده‌اند، می گوید: در حال حاضر افرادی که در شهرک‌های شیراز زندگی می‌کردند افزایش نرخ مسکن و تورم در حوزه مسکن باعث شد تا حاشیه نشین شده و  به سمت شهرستان ها و روستاها مهاجرت کنند.

یزدان پناه با بیان اینکه با بررسی از ورودی شیراز مسیر دروازه قرآن و ..... به راحتی متوجه می شوید که خیل عظیمی از مردم از بیرون وارد شیراز می شوند می افزاید: بسیاری از افراد از شهرهایی مانند زرقان، لپویی و .... برای کار به شیراز می آیند و در زمان های آخر شب به شهر و محل سکونت‌شان باز می گردند.

وی با اشاره به اینکه مالکان در شیراز به بهانه افزایش نرخ تورم و افزایش 60 درصدی قیمت رهن و اجاره به دنبال بلند کردن مستأجران هستند، می‌گوید: مالکان پیش از شیوع کرونا نرخ اجاره بها را حداکثر میان 12 الی 15 درصد گران می کردند.

رهن یک میلیاردی خانه در شیراز

این مشاور املاک در ادامه با اشاره به اینکه قیمت رهن کامل در بعضی از نقاط شیراز به یک میلیارد تومان رسیده، می افزاید: در نقاطی هم مالکان میزان نرخ اجاره بها را 10 الی 15 میلیون تومان عنوان می کنند به طوری که افراد در سال‌های گذشته با یک میلیارد تومان هزینه رهن می توانستند یک منزل خوب در نقطه عالی شیراز خریداری کنند.

طرح تولید جهش مسکن خانه را ارزان نمی‌کند

پاک فطرت عضو کمیسیون عمران هم در ادامه با بیان اینکه ذکر این نکته ضروری است که طرح جهش تولید مسکن هم نمی تواند قیمت خانه را خیلی ارزان کند می گوید: نرخ مسکن هم از اقتصاد کشور و وضعیت ارز خارجی، طلا، خودرو تورم و ..... تبعیت می کند و این در حالی است که قیمت تمام این موارد ذکر شده تاثیر مستقیمی بر روی نرخ مسکن دارد.

علی رضا پاک فطرت در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه امکان دارد طرح تولید جهش مسکن باعث ایجاد رکود در بازار مسکن شود می افزاید: اجرای طرح تولید جهش مسکن باعث کاهش تعداد خریداران خانه می شود که در نهایت این مهم سبب می‌شود تا فروشندگان ملک‌شان را با قیمتی ارزان تر به مردم بفروشند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه متاسفانه قیمت مصالح ساختمانی روز به روز در حال افزایش است، ادامه می دهد: اگر قرار است قیمت مسکن کاهش یابد و ارزان شود دولت نباید اجازه گرانی مصالح ساختمانی را بدهد.

ساختمان سازی دیگر برای سازندگان صرفه اقتصادی ندارد

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت بعضی از مصالح ساختمانی بیش از نرخ دلار بوده است می افزاید: تمام این موارد بیانگر این است که با روند وضع موجود دیگر ساختمان سازی برای سازنده ها هم صرفه اقتصادی ندارد.

مسکن 12

ساخت و ساز ها در مناطق لوکس نشین شیراز انجام می شود

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها افراد و ساخت و ساز کاران در مناطق گران قیمت و لوکس شیراز اقدام به ساخت و احداث خانه و آپارتمان می کنند، می گوید: متاسفانه در شرایط فعلی آیین نامه های سنگین و گرانی محصولات و مصالح ساختمانی سبب شده تا قیمت هر متر ساخت مسکن بدون در نظر گرفتن قیمت زمین متری 7 میلیون در آید که تمام این موارد سبب شده تا سازندگان رغبتی برای ساخت مسکن در مناطق کمتر برخوردار شیراز نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تنها سازندگان مسکن از ساخت خانه در مناطق خوب شیراز استقبال می کنند ادامه می دهد: اما این مهم با نیاز مردم و قشر متوسط به پایین جامعه همخوانی ندارد و قشر ضعیف همواره در مناظق کمتر برخوردار شیراز حضور دارند.

بعید می دانم خانه در شیراز ارزان شود

عضو کمیسیون عمران در ادامه با بیان اینکه هرچند امکان دارد که با ایجاد رکود نرخ مسکن ثابت بماند اما این اتفاق که بتواند قیمت مسکن را ارزان کند در شیراز رخ نخواهد داد وبعید می دانم قیمت مسکن در شیراز ارزان شود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه تعداد حاشیه نشینی در شیراز به عنوان یک کلانشهر بزرگ امری قابل درک است می گوید: خشکسالی ها در سال‌های گذشته در استان فارس باعث شد تا کشاورزان و دامداران با مشکلات متعددی مواجه شوند و جوانان پر انرژی در شهر های کوچک و روستاها  به شهر‌ها مهاجرت کنند و با خرید خانه در حاشیه شیراز در این بخش سکنا گزینند.

پاک فطرت با بیان اینکه زمین های مرغوب در حاشیه شهر ها که می تواند مکانی مناسب برای مراکز علمی و دانشگاهی باشند در حال حاضر به صورت شبانه ساخته شوند می افزاید: متاسفانه این ساختمان ها شبانه و به صورت غیر علمی ساخته می شوند که در آینده این مهم مشکلات متعددی  را ایجاد  خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه دولت باید از ایجاد اشتغال در روستاها با پرداخت تسهیلات حمایت کند ، می گوید: متاسفانه زمانی که یک بانک در کشور تمام سپرده های مردم را به 5 نفر و به دلالان می پردازد و این مبلغ را به بخش های طلا، ارز و سکه وارد می کند و در نهایت از کشور هم خارج می کند، طبیعی است که باعث  فقیر شدن شهروندان شهر‌های کوچک و روستاها شده و آنها را   مجبور به مهاجرت وحاشیه نشینی کند.
به گزارش خبرنگار ایلنا 

  • واحد های خالی در ایلام مشمول مالیات شد

    واحد های خالی در ایلام مشمول مالیات شد

    مدیرکل امور مالیاتی ایلام گفت: مطابق آمارها، یک هزار و ۴۱۵ احد مسکونی خالی در ایلام مشمول پرداخت مالیات شده است. سعید کریمی اظهار داشت: بر اساس آمار اعلام شده از طرف وزارت راه و شهرسازی این واحدهای مسکونی در استان ایلام شناسایی شده و مطالبه مالیات آن‌ها در دست اقدام است.

  •  هزینه مسکن تبدیل به ابرهزینه

    هزینه مسکن تبدیل به ابرهزینه

    در سال 90 شهروندان تهرانی قدرت خرید 4 مترمربع از یک خانه را داشتند اما اکنون توانایی خرید حداکثر ۲ متر مربع را دارند. راهکار فرار از فقر مسکن کدام است؟ شاخص اصلی برای بررسی رفاه خانوارها با درآمد سرانه مشخص می‌شود. آمارهای به دست آمده در دهه اخیر حاکی از جایگزینی فقر ملکی به جای رفاه متعارف در زندگی ایرانی‌ها است.

  • وعده جدید وزیر راه

    وعده جدید وزیر راه

    در نهضت ملی مسکن برای ساکنان شهر تهران، ایوانکی استان سمنان که مراکز صنایع است برنامه‌ریزی شده، اراضی به شکل ویلایی واگذار می‌شود. وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین نهضت ملی مسکن به‌صورت ویلایی در برخی شهرهای جدید کشور خبر داد.

  • پول ساخت مسکن را دولت از چه کسی می‌گیرد

    پول ساخت مسکن را دولت از چه کسی می‌گیرد

    با مصوبه مجلس، رقم کل تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌ ها برای ساخت یک‌ میلیون واحد مسکونی در سال آینده افزایش یافت. به گزارش زنهار، در جریان تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس، مصوب شد بانک‌ها برای سال آینده دست‌کم ۴۰۰‌هزار میلیارد تومان برای ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن، پرداخت کنند.

  • خبر مهم برای مستاجران

    خبر مهم برای مستاجران

    افزایش سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن به ۷۰ میلیون تومان، تشکیل نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در همراهی با شرکت‌های خصوصی و همچنین اجرای مالیات بر خانه‌های خالی، سه راهکار وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره عنوان شده است.

  • تخریب ویلاهای مجلل حاشیه رودخانه ها

    تخریب ویلاهای مجلل حاشیه رودخانه ها

    ویلاهای مجلل حاشیه رودخانه ها را تخریب می کنید؛ چرا به کسانی که مجوز ساخت اینها را داده اند کار ندارید؟ یکی از این بناها که پریروز تخریب شد، ویلای بسیار مجللی بود که به گفته یک مسئول قضایی حاضر در محل، ساختمان اولیه آن در سال ۵۴ ساخته شده است و طی سال های گذشته، بازسازی و به طور غیرقانونی با تخلفات ساختمانی، بخش‌هایی به آن اضافه شده است.

  • بالا رفتن آمار اجاره نشینی

    بالا رفتن آمار اجاره نشینی

    آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۰ حدود ۲۶ درصد خانوار کشور اجاره‌نشین بودند. اما تا پایان سال ۹۹ تعداد خانوار مستاجر به بیش از ۳۸ درصد رسیده است. اطلاعات مراکز آماری نشان می‌دهد بیشترین رشد اجاره‌نشینی مربوط به ۴ سال گذشته است. در سال ۹۵، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن، از ٢٣ میلیون و ٥٨٠ هزار و ٢٢١ خانوار در واحد‌های مسکونی کشور، ۶۰،۵ درصد از خانوار‌ها مالک و ۳۰، ۷ درصد خانوار‌ها اجاره‌نشین بودند. اما در پایان سال ۹۹ این عدد با رشد ۸ درصدی به بیش از ۳۸ درصد رسیده است.

  • روند کار پروژه کارخانه سیمان

    روند کار پروژه کارخانه سیمان

    فرماندار ویژه دهلران گفت: به تازگی به همت دولت و پیگیری مجموعه‌های نظارتی و دستگاه قضایی روند کار تسریع شده است و سرمایه گذار پای کار آمده اما از روند کار راضی نیستیم. لطیف صادقی فرماندار ویژه دهلران صبح امروز در گفت‌وگو گفت: اشتغال، ارزآوری و کاهش قیمت سه دستاورد مهم کارخانه سیمان دهلران است؛ این کارخانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال انجام است و با توجه به مشکلات سرمایه گذار شاهد تعلل در تکمیل پروژه هستیم.

  • احداث بیش از ۲۷۰۰۰ واحد مسکونی برای اقشار کم درآمد

    احداث بیش از ۲۷۰۰۰ واحد مسکونی برای...

    مدیر نظارت پروژه های هلدینگ ساختمانی تدبیر مطرح کرد اشتغال زایی برای ۱۳۴۰۰ نفر در ۱۰ استان پیرزاده، مدیر نظارت پروژه های هلدینگ ساختمانی تدبیر به بازار گفت: از ۳۰ هزار واحد مسکونی، تجاری و اداری در دست گروه توسعه ساختمان تدبیر بیش از ۲۷ هزار واحد مربوط به پروژه مسکن ملی است.

  • قیمت خانه‌های ارزان و گران تهران

    قیمت خانه‌های ارزان و گران تهران

    این خانه متری ۱۴۰ میلیون تومان قیمت دارد قیمت آپارتمان در تهران با عمر بنای بین یک تا ۲۵ سال را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  •  ساخت مسکن اجاره‌ای کلید خورد اجاره نشینان دولت

    ساخت مسکن اجاره‌ای کلید خورد اجاره...

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت‌هایی در قالب اجاره داری حرفه‌ای در کنار بازارهای سنتی راه انداری می‌شوند تا از این طریق بتوانیم قیمت‌ها را در بازار اجاره کنترل کنیم. در طرح اجاره‌داری حرفه‌ای، سرمایه‌گذاران می‌توانند در اراضی دولتی اقدام به ساخت‌وساز کنند و سپس واحدهای ساخته‌ شده را با تعرفه‌های در نظر گرفته‌ شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، به اقشار بدون مسکن، خانه اولی‌ها، زوج‌های جوان و… برای مدت معلوم واگذار کنند.

  • خسارت زلزله 4.2 ریشتری  در پارسیان

    خسارت زلزله 4.2 ریشتری در پارسیان

    فرماندار پارسیان گفت: زلزله 4.2 ریشتری روز گذشته در بندرمقام، سبب خسارت به 3 منزل مسکونی مردم در بخش مرکزی این شهرستان شده است. خسارت زلزله 4.2 ریشتری به 3 منزل مسکونی در پارسیان فرهنگ سالمی فرماندار پارسیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پارسیان اظهار کرد: دنبال وقوع زلزله 4.2 ریشتری روز گذشته در بندرمقام، گزارش خسارت در روستاهای دمتیر شمالی و جنوبی دریافت شد که بازدیدی از این دو روستا داشتم.

  • نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران کلید خورد

    نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران کلید...

    شهردار تهران گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده در ۱۳۰ هزار واحد مسکونی شهر تهران کلید خورد. نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران کلید خورد زاکانی گفت: نیار تهران به ساخت وساز بالا است و باید در این بخش توجه ویژه‌ای به آن شود‌.

  • مالیات بر خانه‌های خالی به 60 نفر نرسید!

    مالیات بر خانه‌های خالی به 60 نفر...

    تعداد پرداخت‌کننده‌های مالیات بر خانه‌های خالی به 60 نفر نرسید! اعتماد نوشت:به نظر می‌رسد مالیات بر خانه‌های خالی به بن‌بست رسیده باشد؛ این را می‌توان از پرداخت مالیات تنها 60 نفر از دارندگان ملک خالی فهمید.براساس گفته‌های جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان مالیات «از ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، بین ۵۰ تا ۶۰ مالک مالیات خود را پرداخت کرده‌اند.»

  • محاسبه مالیات خانه‌های خالی

    محاسبه مالیات خانه‌های خالی

    سرپرست تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درخصوص نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی توضیحاتی ارائه داد. مالیات خانه‌های خالی چگونه محاسبه می شود؟ سرپرست تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درخصوص نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی توضیحاتی ارائه داد.

  • ۳ وام بدون ضامن مسکن

    ۳ وام بدون ضامن مسکن

    در حال حاضر سه نوع وام بدون ضامن در بانک مسکن پرداخت می شود که البته سقف این وام ها ۸۰ میلیون تومان است. پریسا شاکری؛ در حال حاضر سه نوع وام بدون ضامن در بانک مسکن پرداخت می شود. اولین مدل وامی که در بانک مسکن پرداخت می شود وام جعاله یا تعمیرات مسکن است که تا سقف ۸۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

  • عرصه‌های ملی کشور سند کاداستری شدند

    عرصه‌های ملی کشور سند کاداستری شدند

    رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از صدور اسناد کاداستری به اراضی کشاورزی و مسکونی خبر داد حسن بابایی، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تبریز با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تعمیم صدور اسناد کاداستری به اراضی کشاورزی و مسکونی اظهار کرد:

  • باید شهردار تهران درباره مسکن به شورای شهر پاسخگو باشد

    باید شهردار تهران درباره مسکن به شورای...

    عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران گفت: یکی از راه حل‌های سریع و عاجل برای حل مشکل بافت‌های فرسوده در تهران همکاری تنگاتنگ و ویژه دولت و شهرداری تهران برای استفاده از ظرفیت بافت‌های فرسوده در طرح مسکن ملی است.

  •  مشمولان مالیات خانه‌های خالی

    مشمولان مالیات خانه‌های خالی

    در شرایطی که براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، صاحبان خانه‌های خالی فقط یک روز دیگر برای پرداخت مالیات متعلقه فرصت دارند، آن دسته از مشمولان که نسبت به مشمولیت خود به دلیل خالی نبودن واحد مسکونی مورد نظر، ثبت نکردن اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان و ... اعتراض دارند، می‌توانند پرداخت این مالیات را با ذکر توضیح قبول نکنند.

  • مشارکت خیرین برای احداث مسکن به نیازمندان

    مشارکت خیرین برای احداث مسکن به...

    ساخت ۱۵۰ واحد مسکونی برای محرومان ماکو امسال برای ۱۵۰ خانوار شهری و روستایی در قالب طرح مسکن محرومان، اماکن مسکونی احداث می‌شود

  •  میلگرد در بازار آهن ایران

    میلگرد در بازار آهن ایران

    کارخانه‌هایی که با یک جستجوی ساده می‌توانید به میزان اعتبار آن‌ها پی ببرید.ملاک شما برای انتخاب میلگرد مناسب چیست؟ برخی بر اساس توصیه همکاران و دوستان متخصص میلگرد می‌خرند، برخی بر اساس توصیه فروشنده و برخی هم بر اساس تحقیق و جستجوی شخصی. اگر جزء دسته سوم هستید، ممکن است در تحقیقات شما بسیار کارآمد باشد. اگر هم جزء دسته اول و دوم هستید، شاید نظر شما را در مورد روش انتخاب میلگرد، عوض کند.