بازار املاک / اجاره بهای مسکن در بیرجند ۱۵ درصد افزایش یافت

اجاره بهای مسکن در بیرجند ۱۵ درصد افزایش یافت

اجاره بهای مسکن در بیرجند ۱۵ درصد افزایش یافت

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند از افزایش اجاره‌های مسکن از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: وضعیت اجاره های مسکن نسبت به ابتدای سال ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته که علت گرانی هم چندان مشخص نیست.

خرید و فروش‌های غیر مجاز در حاشیه رودخانه‌هایی که برخی از آنها غیر قانونی و بدون مجوز و رعایت اصول ساخت است حکایت تکراری این روزهاست.

در حالی که قانون به صراحت بیان کرده هرگونه ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه‌ها ممنوع است اما عده‌ای یا بدون اطلاع قبلی از قانون و یا به صرف اعتماد به برخی مشاوران املاک و یا افراد متخلف قانون را دور می‌زنند و اقدام به خرید زمین در حریم رودخانه‌ها و ساخت و ساز آن می‌کنند.

محمدعلی اربابی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر خرید و فروش این گونه زمین‌ها اظهار داشت: برای معامله زمین یا ملک حتما باید از مشاوره حقوقی املاک بهره ببریم یعنی قبل از خرید و فروش زمین یا ملک در کنار توجه به موضوعات مالی باید به ابعاد حقوقی آن هم توجه کرد.

وی با بیان اینکه اولین گام در خرید اراضی به ویژه در نقاط کوهستانی بیرجند احراز هویت فردی و گواهی اقبال مالکیت فروشنده است گفت: انتهای قولنامه مهر و امضای دهیاری باید ضمیمه شود و استعلام‌های ابتدایی گرفته شود چرا که با توجه به ناگاهی‌های برخی از مردم هنگام خرید، افراد سودجو، زمین‌های حریم رودخانه از طریق سایت دیوار و دیگر سایتها اقدام به خرید و فروش م‌یکنند که این کار کارشناسی شده نیست و بعدها خریدار متضرر می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند با بیان اینکه معاملات مربوط به خرید و فروش مسکن در بیرجند 2 تا 3 درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشته است عنوان کرد: برای این موضوع علت مشخصی را نمی‌توان ذکر کرد و افراد با توجه به نیاز خود برای خرید مسکن اقدام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید
رشد 50 درصدی اجاره بهای مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد/ مصوبه ستاد کرونا خاک می‌خورد

تورم اجاره بهای مسکن خانوارهای شهری استان فارس به 23.3 درصد رسید

وی عنوان کرد: میزان اجاره در بیرجند 30 تا 40 درصد نسبت به مراکز استان‌های دیگر کمتر است به طوری که اجاره واحد 150 متری در خیابان توحید 3 میلیون و 500 هزار تومان است که با توجه به قیمت 2 میلیارد تومانی آن زیاد نمی‌باشد اما به دلیل اینکه توانایی مالی مردم این منطقه با افزایش مشکلات اقتصادی کاهش یافته، میزان اجاره بهای موجود برای آنها زیاد است.

اربابی در زمینه فعالیت بعضی از صاحبان املاک در سایت دیوار اظهار داشت: منع قانونی در این زمینه وجود ندارد ولی به همکاران خود اعلام کرده‌ایم در فضای مجازی فعالیتی نداشته باشند.

وی گفت: هیچ نظارتی در این باره در کشور وجود ندارد و اگر نظارتی در این باره باشد از انجام این کار که معضلی برای گرانی و افزایش دلال بازی است، جلوگیری خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند گفت: هرچند تا پایان آذر ماه دریافت ودیعه مسکن تمدید شد اما اطلاع رسانی درستی به مشاوران املاک نشد بنابراین وقتی افراد برای گرفتن کد رهگیری به مشاوران املاک مراجعه می‌کردند و خواستار راهنمایی در این باره بودند، همکاران ما نمی‌توانستند این افراد را راهنمایی کنند و از طرفی دیگر روش پرداخت آن در بانک‌ها متفاوت است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال بعضی بانک‌ها به فرزندی که مستأجر پدرش است ودیعه پرداخت و بعضی پرداخت نمی‌کنند و این موضوع سبب به وجود آمدن فاجعه‌ای در این زمینه شده که نتیجه آن تنظیم قولنامه‌های صوری است.

اربابی درباره قیمت مسکن در بیرجند گفت: واحدهای مسکونی در مرکز استان از متری 6 میلیون تا 15 میلیون تومان و در واحدهای که همه امکانات را دارند بیش از 20 تا 22 میلیون تومان است.

وی اظهار داشت: نه تنها کمبود مسکن در بیرجند نداریم و حتی واحدهای مسکونی موجود مازاد هستند اما به دلیل رکود بازارهای دیگر و اینکه در استان واحدهای تولیدی بزرگی وجود ندارد که مردم در آنها سرمایه گذاری کنند همه گروه‌های مردم در زمینه مسکن سرمایه گذاری می‌کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند ادامه داد: ثبت نام برای مسکن در دولت‌های قبلی و فعلی تأثیری بر بهبود وضعیت مسکن تا زمانی که این واحدها به افراد واگذار شود، ندارد اما افزایش قیمت مصالح ساختمانی تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده واحدهای مسکونی دارد و افزایش قیمت واحدهای مسکونی و میزان اجاره آنها را به دنبال دارد.

اربابی با اشاره به  افزایش حاشیه نشینی ور روستاهای اطراف شهر بیرجند گفت: اجاره‌های نقاط حاشیه‌ای و روستاهای اطراف شهر مانند حاجی اباد، چهکند، بجد و شکراب گران شده است.

وی از افزایش اجاره‌های مسکن از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: وضعیت اجاره های مسکن نسبت به ابتدای سال 15 تا 20 درصد افزایش یافته که علت گرانی هم چندان مشخص نیست که آیا به دلیل افزایش حاشیه نشینی مردم، پرداخت تسهیلات اجاره مسکن یا کاهش ساخت و سازها است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند با اشاره به تسهیلات دولت به مستاجران گفت: به ازای هر اجاره نامه‌ای که شناسایی شود 25 میلیون تومان وام کم بهره  پرداخت می‌شود.

اربابی ادامه داد: نظارت بر صنف مشاوران املاک همواره انجام می‌شود و این ادعای افزایش اجاره بها توسط مشاوران املاک را به صراحت رد می‌کنم. هیچ وقت یک بنگاه دار معامله‌ای را از دست نمی‌دهد که اجاره افزایش دهد چرا که حق کمیسیون مشخص است و برای او منفعتی ندارد.

وی معتقد است بعد از تخلیه خانه توسط مستاجر، صاحب خانه باید کلی هزینه برای تعمیر و ساماندهی آن داشته باشد و مالیات بدهد که اینجا در حق صاحب خانه‌ها به خاطر مالیات اجحاف می‌شود.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند 

  • وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون شد

    وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون شد

    در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها به ۸۰۰ میلیون تومان موافقت شد.

  • مستاجران از قراردادهای زیرزمینی پرهیز کنند

    مستاجران از قراردادهای زیرزمینی پرهیز...

    نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه در حال بازار مسکن در طی ماه گذشته متوقف شده و بازار وارد دوران رکود شده است گفت: بازار مسکن به گونه ای است که خریدار و فروشنده آپارتمان طی یک ماه گذشته صبر کردند به گونه ای که نه معامله خرید انجام شده و نه معامله فروش انجام شده است.

  • افزایش وام نهضت ملی مسکن

    افزایش وام نهضت ملی مسکن

    یکی از روش‌های کمک به خرید خانه، که زوج‌های جوان از آن استفاده می‌کنند، دریافت تسهیلات وام مسکن است. محاسبه اقساط وام مسکن نیز موضوع مهمی است که ممکن است باعث پیش آمدن سوالات زیادی شود.

  • مسکن در قفس انتخابات!

    مسکن در قفس انتخابات!

    گزارش‌ های میدانی و بررسی گفته‌های مشاوران املاک نشان می‌دهد این انتخابات قریب‌الوقوع و غیرمنتظره، بازار خرید و فروش املاک را به کمایی موقت فرو برده است. فروشندگان و خریداران مسکن در فاز انتظار فرو رفتند.

  • رشد ۴۰ درصدی قیمت مسکن در یک سال

    رشد ۴۰ درصدی قیمت مسکن در یک سال

    نرخ تورم خردادماه، امروز از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بر این اساس، مسکن در بازه ماهانه رشد قیمتی برابر با ۲.۳ درصد داشته و بازار اجاره نیز در این بازه تورمی برابر ۲.۲ درصد رشد داشته است. در این بین تورم سالانه مسکن نیز ۴۰.۷ درصد اعلام شده است.

  • اخطار به املاکی ها

    اخطار به املاکی ها

    در شرایط کنونی اگر مالکی قصد داشت اقدام به انعقاد قرارداد بیش از ۲۶ درصد کند اداره کل راه و شهرسازی ، مشاور املاک را متخلف می‌داند و با آن برخورد خواهد کرد.

  • بازار مسکن در دوره کدام دولت آرام بود؟

    بازار مسکن در دوره کدام دولت آرام بود؟

    مشاوران املاک توقف روند «خرید سرمایه‌ای ملک» را در روزهای گذشته به مراتب بیشتر از ابتدای تیر ماه توصیف می‌کنند و تا حدودی هم این «صبر» را بیش‌از «توقف روند فروش» می‌دانند که همین اثر ثبات یا کاهشی روی قیمت گذاشته است. با این حال، هنوز «داده فراگیر از نبض قیمت فروش آپارتمان در کل شهر تهران» در دسترس نیست و با این تحقیق میدانی از برخی محله‌ها و برخی مناطق، نمی‌توان «تصویر مشخص از اینکه قیمت مسکن در تیرماه نسبت به خرداد کاهش پیدا کرد یا افزایش یافت»، ارائه کرد.

  • وام قرض‌الحسنه ۷۵۰میلیونی برای اجاره‌نشینان

    وام قرض‌الحسنه ۷۵۰میلیونی برای...

    برای همه افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، تسهیلات و وام پیش بینی شده است. مقرر شد در یک ماه و طی سه نوبت به متقاضیانی که بانک‌های آنان مشخص شده، اطلاع رسانی شود و در صورتی که به بانک مراجعه نداشته باشند، در گروه افرادی لحاظ می‌شوند که از گرفتن تسهیلات منصرف شده‌اند.

  • سقف مجاز افزایش اجاره‌بها

    سقف مجاز افزایش اجاره‌بها

    با توجه به قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و تعیین نرخ تورم سقف اجاره بها با نظر شورای عالی مسکن و اعلام نهایی شورای مسکن استان تهران در جلسه صد و هشتم این شورا در محل شهرستان پردیس، افزایش ۲۶ درصدی برای سال جاری اعلام شده است، این مساله کاملاً رسمی و قانونی بوده و اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز موضوع را رسماً اعلام کرده است.

  • نگاه کاندیداهای انتخابات ریاست‌ جمهوری به مسکن

    نگاه کاندیداهای انتخابات ریاست‌ جمهوری...

    نگاه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، به غیر از یک نفر از کاندیداها، نسبت به «یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی خانوارها، یعنی تامین مسکن» از اظهارنظرهای آنها و همچنین اعضای ستادهای انتخاباتی‌شان مشخص شد. بررسی‌های دنیای‌اقتصاد از آنچه محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و همچنین امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی درنظر دارند برای خانه‌اولی‌ها انجام دهند، نشان می‌دهد دو کاندیدا با مداخله مستقیم دولت در مسکن‌سازی به شیوه‌هایی که از دهه ۸۰ روی زمین‌های دولتی پیاده شد، زاویه دارند. یکی از ا

  • واکنش بازار به قیمت‌گذاری دولتی مسکن

    واکنش بازار به قیمت‌گذاری دولتی مسکن

    یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه اعلام سقف اجاره‌بها براساس نرخ تورم موضوع جدیدی در بازار مسکن نیست، گفت: در بحث خرید‌و‌فروش مسکن قیمت‌گذاری برای یک کالای ناهمگن از سوی دولت یک شوخی است.

  • ثبت نام وام ودیعه مسکن

    ثبت نام وام ودیعه مسکن

    به دلیل اینکه وارد فصل تغییر خانه شده ایم تمامی مستاجر ها در فکر افزایش پول پیش هستند و برای همین به دریافت وام ودیعه مسکن فکر میکنند. وام ودیعه مسکن به دلیل سود زیادی که دارد خیلی از افراد را از دریافت آن منصرف میکند چرا که بازپرداختش برای مستاجران سنگین میشود.

  • ساخت مسکن ۲۵ متری آغاز شد

    ساخت مسکن ۲۵ متری آغاز شد

    در طرح مسکن اقتصادی، قیمت زمین صفر در نظر گرفته شده است. با توجه به طراحی این پروژه به صورت مجتمع اقامتی و تجاری از طریق الحاقات زمین، هزینه برای متقاضیان صفر شده است.

  • سقف افزایش اجاره خانه در تهران ۲۶ درصد شد

    سقف افزایش اجاره خانه در تهران ۲۶ درصد...

    در جلسۀ شورای مسکن میزان افزایش اجاره‌ مسکن در سال ۱۴۰۳ برای شهر تهران ۲۶ و برای شهرهای استان ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته تعیین شد.

  • حداقل واریزی مسکن ملی کاهش می یابد؟

    حداقل واریزی مسکن ملی کاهش می یابد؟

    ایرج رهبر با اشاره به آغاز ساخت پروژه‌های طرح اقدام ملی در زمان حضور محمد اسلامی وزیر اسبق راه و شهرسازی، اظهار کرد: همان دوره بارها اعلام کردیم با توجه به تجربه مسکن مهر که گروه هدف آن متقاضیان کم‌توان بود در طرح اقدام ملی تجربه ما می‌گوید آورده متقاضیان زیاد است و آنها توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

  • خانه بخریم یا فعلا صبر کنیم؟!

    خانه بخریم یا فعلا صبر کنیم؟!

    کاهش چشمگیر تعداد معاملات مسکن و شکاف بین قیمت پیشنهادی مالکان با قیمت واقعی املاک، اصلی‌ترین چالش‌هایی‌ست که در حال حاضر بازار مسکن با آنها دست و پنجه نرم می‌کند.

  • بازار مسکن همچنان راکد

    بازار مسکن همچنان راکد

    به گفته واسطه‌گران ملکی ، بازار مسکن هم‌اکنون راکد است اما به دلیل اینکه اکثر مشتریان سرمایه‌گذار هستند اغلب خریدوفروش صورت می‌گیرد هرچند کم باشد.

  • فرصت خانه‌دار شدن محرومین با وام ۴۰۰ میلیونی

    فرصت خانه‌دار شدن محرومین با وام ۴۰۰...

    دولت در راستای تحقق عدالت مسکن وام‌های ۴۰۰ میلیونی با نرخ سود کم را به دهک‌های کم‌درآمد اختصاص داد.طبق تبصره ماده ۱۳ قانون بودجه ۱۴۰۳ بنا شده ۲۰۰ همت به تسهیلات ویژه مسکن محرومین، وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری اختصاص پیدا کند.

  • افغانستانی ها عامل افزایش اجاره در ایران هستند؟

    افغانستانی ها عامل افزایش اجاره در...

    به عقیده کارشناسان یکی از عوامل افزایش اجاره در بازار مسکن، تقاضای گسترده اتباع خارجی به خصوص افغان ها برای اسکان در خانه‌های ارزان‌قیمت است.

  • دلیل ترمز ناگهانی بازار مسکن

    دلیل ترمز ناگهانی بازار مسکن

    بررسی فایلهای فروش آپارتمان نشان می دهد که تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران شده درحالی که در ماه های گذشته با کاهش قیمت ها تعدادخریداران در بازار بیشتر شده بود .

  • در سال ۱۴۰۳ اجاره مسکن چقدر افزایش یافت؟

    در سال ۱۴۰۳ اجاره مسکن چقدر افزایش...

    وزیر راه و شهرسازی گفت: تا به امروز ۴ تا ۵ استان تعیین سقف‌های اجاره خود را اعلام کرده‌اند که تا یک هفته آینده سقف اجاره مسکن تعیین و اعلام می‌شود.