بازار املاک / ویلا‌های ۸ تا ۱۰ میلیارد تومانی

ویلا‌های ۸ تا ۱۰ میلیارد تومانی

ویلا‌های ۸ تا ۱۰ میلیارد تومانی

بر اساس آگهی‌های منتشرشده در پلتفرم‌های مختلف، از ۳ میلیون و ۷۸۲ هزار آگهی خریدوفروش مسکن در دو استان گیلان و مازندران، ۲۱.۸ درصد از آن‌ها زیر ۱۰۰ متر، ۲۵.۷ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر، ۲۰.۷ درصد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر، ۲۸.۹ درصد بالای ۳۰۰ متر و ۲.۹ درصد نیز بدون مشخصات متراژ بوده است. این متراژ بیانگر این موضوع است که سهم ویلا در این استان‌ها نسبتا بالا بوده و آپارتمان‌ها نیز با قواره‌های بیشتر ساخته می‌شود.

به جرات می‌توان گفت تراکم جمعیت و خانه‌سازی در بیشتر استان‌ها و شهر‌های کشور به حداکثر خود رسیده به‌طوری که در برخی مناطق زمین بایر زیادی باقی نمانده است. شهر‌های شمالی نیز از این امر مستثنی نیستند و این ساخت‌وساز‌ها تا جایی پیش رفته که در چندسال اخیر اغلب زمین‌های کشاورزی و باغات موجود در استان‌های شمالی به‌صورت قانونی یا غیرقانونی تخریب و به آپارتمان یا ویلا تبدیل شده‌اند. 

با توجه به ورود حجم بالای سرمایه‌گذاری‌ها به املاک و زمین‌های استان‌های شمالی از دیگر استان‌ها و ازجمله تهران؛ گرچه همچنان ویلاسازی ادامه دارد، اما روند ساخت‌وساز از ویلاسازی به آپارتمان‌سازی تغییر فاز داده است. از همین‌رو در سال‌های اخیر خرید زمین در استان‌های شمال به میزان قابل‌توجهی مورد استقبال قرار گرفته است که علت آن علاوه‌بر پتانسیل رشدپذیری اقتصادی که شهر‌های شمالی دارند، آب‌وهوای مطلوب این شهر‌ها نیز است که موجب شده افراد زیادی تمایل به خرید زمین یا ملک در این منطقه از کشور داشته باشند. آمار‌ها نشان می‌دهد در برخی شهر‌های گیلان و مازندران قیمت‌های ۳۰ میلیون تومان برای آپارتمان و ۳۶ میلیون تومان برای واحد‌های تجاری آگهی می‌شود که چندین‌برابر قیمت سال‌های قبل است.


۳۶ میلیون تومان یک‌متر مغازه در شمال!

افزایش تقاضای سکونت در استان‌های شمالی کشور موجب افزایش قیمت املاک در این منطقه شده است به‌طوری که در شش‌ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان‌های مازندران و گیلان شاهد افزایش متوسط قیمت‌های املاک هستیم؛ اما در همین مدت زمان در استان گلستان افزایش قیمت در این حوزه را داشته‌ایم. قیمت املاک مسکونی گلستان از دو استان دیگر گران‌تر است به‌طوری که براساس آمار اعلام‌شده ازسوی موتور جست‌وجوی ملک‌رادار، گلستان با متوسط قیمتی هر مترمربع ۸ میلیون و ۹۶۱ هزار تومان به گران‌ترین استان میان استان‌های شمالی تبدیل شده است. ازسوی دیگر گیلان با متوسط قیمتی هر مترمربع ۸ میلیون و ۵۰۲ هزار تومان و مازندران با قیمت متوسط هر مترمربع ۸ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان به‌ترتیب در رتبه‌های پایین‌تر از گلستان از نظر قیمتی جای گرفته‌اند.

درمقابل املاک اداری و تجاری استان گیلان با فاصله کمی از استان مازندران در صدر قیمت‌ها قرار دارد. با وجود این، متوسط قیمت‌های ثبت‌شده در آگهی‌های استان مازندران از نیمه اول امسال فاصله خود را با استان گیلان کمتر کرده است. در این حوزه گلستان با قیمت هر مترمربع ۲۴ میلیون و ۴۹۴ هزار تومان پایین‌تر از دو استان شمالی جای گرفته است. مازندران با متوسط قیمتی هر مترمربع ۳۵ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان قرار دارد و گیلان با ۳۶ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان گران‌ترین قیمت هر مترمربع از املاک اداری را به‌خود اختصاص داده است.


خانه متری ۳۰ میلیون تومان!

نگاهی به قیمت‌های آپارتمان و ویلا در استان گیلان نشان می‌دهد بالاترین قیمت ویلا مربوط به لنگرود، اطاقور، شلمان و کومله با ۸.۴ میلیون تومان به‌ازای هر متر و بندرانزلی با ۸.۱ میلیون تومان است. لاهیجان، سیاهکل، دیلمان و رودبنه با ۷.۴ میلیون تومان و رودسر، املش، کلاچای، رانکوه و واجارگاه با ۶.۷ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ارزان‌ترین ویلا‌ها هم مربوط به صومعه‌سرا، ماسال، گوراب‌زرمیخ و مرجقل است که هر متر ویلا ۳/۳ میلیون تومان آگهی شده است. رضوانشهر و پره‌سر با ۳.۵ و فومن، شفت و ماسوله با ۴/۴ میلیون تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. درخصوص قیمت آپارتمان‌ها نیز، بالاترین قیمت آگهی‌های استان گیلان مربوط به لاهیجان، سیاهکل، دیلمان و رودبنه با ۱۸.۱ میلیون تومان و رشت با ۱۵.۱ میلیون تومان است. رودبار با ۸.۵ میلیون تومان و تالش، اسالم و لیساربالاده با ۸.۶ میلیون تومان کمترین قیمت را بین شهر‌های این استان دارند. روند قیمتی املاک در استان گیلان صعودی است و با افزایش قیمت ملک در این استان‌ها نرخ اجاره‌بها نیز دستخوش افزایش شده است. به این ترتیب میانگین خرید هر مترمربع ویلا در استان گیلان ۵ میلیون تومان و میانگین قیمت برای هر مترمربع آپارتمان در این استان ۱۱ میلیون تومان است.

املاک ویلایی موجود در سلمانشهر، کلارآباد و عباس‌آباد با فاصله زیادی از مناطق دیگر این استان، گران‌ترین املاک در شهر‌های استان مازندران محسوب می‌شوند به‌طوری که متوسط قیمت خرید هر مترمربع ویلا در این شهر‌ها که گران‌ترین شهر‌های این استان هستند بیش از ۲۱ میلیون تومان است. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر‌های چاف و چمخاله در این استان نزدیک به ۳۰ میلیون تومان است. ارزان‌قیمت‌ترین ویلا در این استان مربوط به شهر چمستان با متری ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان است. در استان مازندران گران‌ترین آپارتمان‌ها مربوط به چاف و چمخاله با ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. پس از آن سلمان‌شهر، کلارآباد و عباس‌آباد با میانگین متری ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. علاوه‌بر آن ارزان‌ترین آپارتمان‌های این استان در شهر‌های نکا و سورک قرار دارد که متوسط قیمت هر مترمربع در آن‌ها ۷ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان است. با توجه به ارقام اعلامی میانگین قیمت برای خرید ویلا در استان مازندران ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و برای خرید آپارتمان ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است.


افزایش ۹۸ درصدی قیمت زمین

با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم در کشور اغلب افراد تمایل به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف دارند که زمین یکی از آنهاست. در شهر‌های شمالی نیز رایج‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در چندسال اخیر مربوط به خرید باغ و زمین بوده چراکه با چنین سرمایه‌گذاری‌ای نه‌تن‌ها سرمایه‌گذاران کسب سود می‌کنند بلکه می‌توانند برای زمان فراغت نیز از این اماکن استفاده کنند. آمار‌ها نشان می‌دهد حجم خریدوفروش باغ و زمین در استان‌های شمالی کشور در شش‌ماهه ابتدایی سال حدود ۳.۳۳ درصد رشد داشته است. همچنین قیمت خرید باغ و زمین در استان‌های مازندران و گلستان در مقایسه با املاک مسکونی نیز رشد بیشتری را تجربه کرده است درحالی که در استان گیلان، املاک مسکونی نسبت به باغ و زمین دستخوش افزایش قیمت بالاتری بوده و علاوه‌بر آن متوسط افزایش قیمت باغ و زمین در استان گلستان ۸۹ درصد، استان گیلان ۹۴ درصد و استان مازندران ۹۸ درصد در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته رسیده است. با نگاهی به آگهی‌های موجود در برخی پلتفرم‌ها می‌توان دریافت که از هر ٣باغ و زمین آگهی‌شده در شمال کشور، یکی از آن‌ها را می‌توان با ٥٠٠میلیون تومان خریداری کرد.

از همین‌رو مازندران با متوسط قیمت هر مترمربع ۴ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۶۰۰ تومان در رده گران‌ترین و استان گلستان با متوسط قیمت هر مترمربع ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۱۰۰ تومان ارزان‌ترین باغات و زمین را در شهر‌های شمالی عرضه می‌کند. براساس آماری که پلتفرم شیپور از شش‌ماهه ابتدایی سال جاری ارائه کرده، مازندران با ۹۸ درصد رشد قیمتی در هر مترمربع بالاترین رشد قیمت برای سرمایه‌گذاران بین استان‌های شمالی محسوب می‌شود که بیشترین میزان عرضه در شمال کشور (استان‌های گیلان، گلستان و مازندران) نیز در همین استان قرار گرفته است.


ویلا‌های ۸ تا ۱۰ میلیارد تومانی

بر اساس آگهی‌های منتشرشده در پلتفرم‌های مختلف، از ۳ میلیون و ۷۸۲ هزار آگهی خریدوفروش مسکن در دو استان گیلان و مازندران، ۲۱.۸ درصد از آن‌ها زیر ۱۰۰ متر، ۲۵.۷ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر، ۲۰.۷ درصد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر، ۲۸.۹ درصد بالای ۳۰۰ متر و ۲.۹ درصد نیز بدون مشخصات متراژ بوده است. این متراژ بیانگر این موضوع است که سهم ویلا در این استان‌ها نسبتا بالا بوده و آپارتمان‌ها نیز با قواره‌های بیشتر ساخته می‌شود. با احتساب ویلا‌های بالای ۳۰۰ متر، در هر دو استان شمالی آگهی‌های بالای ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان به تعداد زیادی دیده می‌شود؛ ارقامی که در سال‌های قبل نصف این مقدار هم نبود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

  • فرمول تعیین قیمت مسکن اعلام شد

    فرمول تعیین قیمت مسکن اعلام شد

    نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: با بیان اینکه عوامل بسیار زیادی بر تعیین قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران اثر دارد گفت: محل قرارگیری ساختمان و دسترسی آن به نقاط مختلف و مراکز اصلی شهر تاثیر بسیار زیادی بر تعیین قیمت مسکن دارد به طوری که اگر دسترسی واحد‌ها به مناطق مرکز شهر و خطوط ارتباطی مترو و بی آرتی مناسب و سریع باشد زمینه ساز افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

  • پیام بازار مصالح به بازار مسکن

    پیام بازار مصالح به بازار مسکن

    تورم تولید مسکن در پایتخت طی سال گذشته با دو تغییر معنادار برای بازار ساخت‌وساز همراه شد. نرخ رشد هزینه ساخت‌وساز از محل قیمت مصالح‌ساختمانی و خدمات مرتبط، از ۴۰درصد در بهار سال گذشته –تغییرات نقطه‌ای- به ۲۳درصد در فصل آخر کاهش پیدا کرد.

  • سامانه برآورد منطقه‌ای قیمت مسکن ایجاد می‌شود

    سامانه برآورد منطقه‌ای قیمت مسکن ایجاد...

    برای جلوگیری از قیمت‌سازی کاذب در بازار مسکن، طبق قانون قرار شد سامانه‌ای برای برآورد قیمت به صورت منطقه‌ای ایجاد شود و دیگر قیمت سازی توسط مشاوران املاک یا دلالان نخواهد بود.

  • تعیین سقف قیمت اجاره مسکن

    تعیین سقف قیمت اجاره مسکن

    تعیین سقف قیمت اجاره مسکن در استان‌های با نرخ تورم ۳۰ درصد در دستور کار قرار گرفته است.

  • پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی است

    پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی...

    نایب رئیس اتحادیه مشاور املاک با بیان اینکه " پیشگویی بازار اجاره مسکن کار ناپسندی است" گفت: آثار مثبت تصمیمات دولت در سال قبل در حوزه مسکن، احتمالا امسال نمایان می‌شود.

  • خرداد ماه و آغاز مصايب مسکن اجاره‌ای

    خرداد ماه و آغاز مصايب مسکن اجاره‌ای

    هر سال با نزدیک شدن به خرداد ماه، معضلی با عنوان مسکن اجاره‌ای، زندگی بیش از نیمی از خانواده‌های ایرانی را درگیر خود می‌كند.

  • سامانه خودنویس، قیمت‌های اجاره را کاهش می‌دهد

    سامانه خودنویس، قیمت‌های اجاره را کاهش...

    کارشناس بازار مسکن گفت: با اجرایی شدن سامانه خودنویس از سال گذشته، قیمت‌های اجاره در فصل جابه‌جایی کاهش یافته است.

  • فرمول جدید تعیین سقف اجاره‌بها

    فرمول جدید تعیین سقف اجاره‌بها

    طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره با تایید شورای نگهبان به قانون تبدل شد و به‌زودی ابلاغ می‌شود. این قانون حوزه‌های مختلف بازار مسکن را در برمی‌گیرد و هدف نهایی آن، نظارت بر اجرای قوانین بالادستی برای ساماندهی بازار و جلوگیری از التهاب این بازار تحت تأثیر عوامل داخلی و یا خارجی بازار مسکن است و فعالان بازار مسکن معتقد هستند این قانون بخشی از مشکلاتی را که هم‌اکنون در بازار اجاره، زمین و مسکن وجود دارد، رفع می‌کند.

  • شرایط دریافت وام مسکن یک میلیارد تومانی برای مستاجران

    شرایط دریافت وام مسکن یک میلیارد تومانی...

    وام مسکن برای افراد که از مسکن محروم هستند مهم است. رقم جدید وام مسکن بدستور دولت رئیسی در نیمه دوم سال اوج گرفت. وام مسکن از سود کارمزد مناسبی برخوردار است

  • گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه

    گلایه مردم از اقساط سنگین وام خرید خانه

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به گلایه مردم از اقساط سنگین تسهیلات مسکن گفت: بانک ها به دلایل مختلف اقتصادی تمایل چندانی به پرداخت تسهیلات با بازپرداخت طولانی مدت ندارند و ترجیح می دهند در بخش های مختلف زودبازده سرمایه گذاری کنند.

  • پیش‌بینی جدید  از قیمت مسکن در ماه‌های آینده

    پیش‌بینی جدید از قیمت مسکن در ماه‌های...

    رکود در بازار مسکن همچنان حکمفرماست‌ و شرایط به‌گونه‌ای که حتی مشاوران املاک می‌گویند تا حدی خرید و فروش ملک متوقف شده است. این در شرایطی است که مشاوران املاک معتقدند که قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان در تهران نسبت به اسفند حدود ۱۰ درصد تغییر کرده، ولی با این حال به دلیل نبود مشتری، قیمت‌ها هنوز به قطعیت نرسیده‌اند.

  • نحوه دریافت وام اجاره بدون وثیقه

    نحوه دریافت وام اجاره بدون وثیقه

    مبلغ وام در نظر گرفته شده توسط دولت بسته به شهر متفاوت است، به عنوان مثال برای تهران مبلغ وام و سپرده مسکن 200 میلیون تومان، برای شهرهای بزرگ 150 میلیون تومان، برای شهرها 100 میلیون تومان و برای شهرهای کوچک است. و روستاها 40 میلیون تومان.

  • چرا نصف متقاضیان خرید مسکن ملی، منصرف شدند؟

    چرا نصف متقاضیان خرید مسکن ملی، منصرف...

    این افراد همان خانوارهایی هستند که بعد از اتمام ثبت‌نام‌های مسکن مهر از حدود یک دهه قبل، به‌رغم آنکه متقاضی خرید مسکن بوده‌اند اما به دلیل ضعف قدرت خرید و جهش‌های مکرر قیمتی، موفق به خرید مسکن مطابق با سازوکارهای بازار نشده‌اند.

  • دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های نجومی مسکن؟

    دست‌های آلوده بانک‌ها در گرانی‌های...

    یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: این رها شدن قیمت‌ها و وضعیت مسکن می‌تواند بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بزرگی را با خود در پی داشته باشد و همه این شرایط و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است نشان از ضعف عملکردی دولت و مجلس در همه ادوار گذشته دارد. باید جلوی این اقدامات نیز گرفته شود و اکنون نیز ما بازاری، وحشی‌تر از بازار مسکن در کشور نداریم.

  •  بازار مسکن خالی از فروشنده است

    بازار مسکن خالی از فروشنده است

    طی دو هفته اخیر خریدار ملک وجود داشته اما حالا فروشندگان هستند که به دلیل نوسانات بازار عقب نشینی کرده اند .

  • ارزش ودیعه مستاجران

    ارزش ودیعه مستاجران

    در ۳۰ سال گذشته قیمت مسکن بیش از ۱۵۰۰ برابر شده است. این ناشی ازیک رهاشدگی است و یک شکاف جدی بین کاهش ارزش ودیعه مستاجران و افزایش قیمت مسکن ایجاد می‌کند. این موضوع باید با وام‌های بانکی پر شود، اما وام‌های بانکی هم عموما هزینه‌های سنگین مالی به خانواده‌های مستاجر تحمیل می‌کند.

  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن با قیمت نجومی

    خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی...

    درحالی خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن غیرقانونی است که در شهرهای پردیس و پرند این کار با قیمت‌های نسبتا بالا در حال انجام است.

  • چشم‌انداز اجاره مسکن: آغاز عصر جدید برای اجاره‌نشین‌ها

    چشم‌انداز اجاره مسکن: آغاز عصر جدید...

    اجاره‌بهای مسکن در سال۱۴۰۲ با «صعود تاریخی» در شهر‌ها مواجه شد. بررسی‌ها با استناد به داده‌های رسمی از نبض اجاره نشان می‌دهد رشد ۳۹.۶درصدی اجاره کشوری و ۵۲درصدی اجاره تهران در یک‌سال، «عصر جدیدی در بازار اجاره‌نشین‌ها» رقم زده که مشخصه اصلی آن، «امکان جبران رشد هزینه‌های زندگی موجر از محل اجاره‌داری» است.

  • با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

    با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

    نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: انشااله که سال خوبی خواهد بود. هر سالی که سال خوبی برای مستاجران بوده، سالی بوده که تعداد آپارتمان‌های ساخته و تولید و عرضه شده یک مقدار زیاد بوده است.

  • عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت وام ۵۵۰ میلیونی برای این افراد

    عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت...

    با توجه به آنکه اجاره‌بها بخش قابل توجهی از درآمد اقشار پایین را به خود اختصاص می‌دهد، دولت هفت برنامه را برای کنترل‌بخشی به بازار مسکن و اجاره بها در دستور کار قرار داده است

  • وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می یابد

    وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می...

    با توجه به افزایش اجاره بها، یکی از طرح های حمایتی دولت از مستاجران، اعطای وام دیعه مسکن است که در کلانشهرها و سایر شهرهای کشور با مبالغ متغیر پرداخت می شود.