بازار املاک / دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی

دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی

دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی

دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی| ۳.۵میلیارد مالیات به مالکان تعلق گرفت بیرجند-درحالی یک هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی شناسایی شده که بسیاری از مردم در زمینه تامین و اجاره مسکن با مشکل مواجه هستند و طرح مالیات برخانه های خالی هنوز گرهی از بازار مسکن باز نکرده است.

طرح مسکن مهر هر چند از بعضی از جهات شاید به نظر خوب بیاید اما مشکلات بسیاری در آن وجود داشت که یکی از آنها ساخت بیش از نیاز واحدهای مسکونی بود که سبب شد افرادی برای سرمایه گزاری تعدادی از آنها را خریداری کنند و چون خانه‌های خالی مانند سیب و سیب زمینی نیستند که بعد از مدتی از بین بروند و خراب شوند لذا صاحبان آنها به دنبال ارزش افزوده این املاک هستند تا در آینده سودی از این طریق به جیب زنند.

 با اعلام دولت دوازدهم مبنی برگرفتن مالیات از خانه‌های خالی آب به دست و پای این افراد و همچنین کسانی که با پول خود یا با تسهیلات صاحب چند خانه شده‌اند، افتاد.
وزارت راه و شهرسازی افراد را به عنوان مالکان خانه‌های خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است این وزارتخانه با تقاطع گیری سامانه‌های اطلاعاتی خود این واحدها را به عنوان خانه‌های خالی معرفی کرد. 
از سوی دیگر سامانه‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی نیز فعال شد تا افرادی که در این سامانه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی شدند بتوانند گزینه عدم پذیرش را درج کنند.

با استفاده از این سامانه‌های اطلاعاتی قرار است آنهایی که عدم پذیرش را ثبت می‌کنند.
 راستی آزمایی شوند که آیا واحد مسکونی آنها خالی از سکنه است یا خیر. 
طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اگر فردی ملک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نکند به عنوان واحد مسکونی خالی شناسایی و مشمول مالیات می‌شود.
 که از این موضوع استقبالی از سوی صاحبان خانه‌های مسکونی نشد و تا این لحظه هم تعداد خانه خالی را وزارت راه و شهرسازی به طور دقیق به ادارات امور مالیاتی اعلام نکرده و هنوز پرداخت مالیاتی برای خانه‌های خالی پرداخت نشده است.

خانه‌های خالی و افزایش اجاره بهاء
یکی از همشهریان خراسان جنوبی در گفتگو با بازار اظهار کرد: با وجود این تعدادی از خانه‌های مسکن مهر و همچنین خانه‌های که انبوه سازان یا افراد احداث کرده‌اند.
خالی می‌باشد اما قیمت اجاره مسکن و خرید مسکن بسیار افزایش یافته است که این موضوع دلایل بسیاری دارد.

اگر صاحبان خانه‌های خالی مجبور شوند که خانه‌های خالی خود را وارد بازار مسکن کنند این موضوع تأثیر زیادی در کاهش قیمت مسکن خواهد داشت که یکی از مواردی که سبب می‌شود .
صاحبان این خانه‌ها آنها را وارد بازار کنند تعلق گرفتن مالیات بر این خانه‌ها می‌باشد.

مدیرکل دفتر فرآیندهای سازمان امور مالیاتی هم پیش از این اعلام کرده بود: 
شناسایی خانه‌های خالی مربوط به وزارت راه و شهرسازی و تکلیف آنهاست. سازمان امور مالیاتی تخصص و تکلیفی در این خصوص ندارد و ما نمی‌توانیم به آنها اعلام کنیم که عدم پذیرش مودیان را قبول کند یا خیر.

 تاکنون ۴۹ هزار نفر عدم پذیرش مالیات تعیین شده برای خانه‌های خالی را ثبت کرده‌اند و ما این اطلاعات را به وزارت راه و شهرسازی دادیم و قرار است ظرف هفته‌های آینده اطلاعات راستی آزمایی شده را به ما بازگردانند.
تاکنون حدود هزار نفر مالیات بر خانه‌های خالی را واریز کردند و برخی نیز آن را پذیرفتند اما هنوز واریزی نداشتند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی رقم پیش بینی شده برای درآمدهای مالیاتی از محل خانه‌های خالی در قانون بودجه سال جاری دو هزار میلیارد تومان است اما تاکنون یک میلیارد تومان به عنوان این پایه مالیاتی واریز شده است.
 همچنین ۷۶ میلیارد تومان نیز مالیات خانه‌های خالی اشخاص حقوقی شناسایی شده است.
دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی| ۳.۵میلیارد مالیات به مالکان تعلق گرفت

ضرایب پرداخت مالیات بر واحدهای مسکونی خالی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار بیان کرد: موضوع مالیات بر خانه‌های خالی برای اولین بار در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴ در قالب ماده ۵۴ مکرر به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید و مطابق این ماده قرار بر این بود واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی شوند، از سال دوم اجرای قانون یعنی سال ۱۳۹۶ به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره شوند.

وی در خصوص شرح این مالیات ها بیان داشت: سال دوم- معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم- معادل مالیات متعلقه، سال چهارم و به بعد- معادل یک و نیم ۱.۵ برابر مالیات متعلقه باید پرداخت شود.

اما با توجه به اینکه پیش نیاز مطالبه مالیات از خانه‌های خالی، تکمیل اطلاعات و شناسایی خانه‌ها بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی بود و این سامانه در مهلت مقرر قانونی به بهره برداری نرسید لذا مطالبه مالیات از خانه‌های خالی عملاً محقق نشد.
در سال ۱۳۹۹ مجدد اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در دستور کار مجلس محترم شورای اسلامی قرار گرفت و در جلسه علنی مورخ ۰۵/‏۰۹/‏۱۳۹۹‬ متن ماده صدرالاشاره اصلاح شد.

وی ادامه داد: بر اساس این اصلاحیه " هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می شود.

وی در خصوص ضرایب این مالیات ها هم گفت: سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه، سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه باید پرداخت شود.
 همچنین مطابق تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر ق. م. م در سال ۱۳۹۹ وزارت راه و شهرسازی مکلف به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات املاک در سامانه ملی املاک و اسکان گردید و مالکان واحدهای مسکونی شهری و روستایی نیز موظف به ثبت اطلاعات کلیه املاک تحت تملک اقدام کنند.

دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی| ۳.۵میلیارد مالیات به مالکان تعلق گرفت

شناسایی هزارو ۶۲ خانه خالی در بیرجند

مدیر کل امور مالیاتی خراسان جنوبی به خبرنگار بازار گفت: از ابتدای اسفند سال ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ماه سال جاری تعداد ۱۰۶۲ ملک خالی از سکنه به عنوان واحد خالی تحت تملک ۹۶۵ مودی در خراسان جنوبی شناسایی شده اند که برای مالکان آنها پیامک ارسال شده است.

 میزان مالیات مربوط به املاک خالی حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که مالکان پس از ارسال پیامک و ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی می توانند نسبت به مشاهده املاک و میزان مالیات متعلقه اقدام و در صورت پذیرش برگ مطالبه، مالیات را پرداخت و در صورتی که نسبت به آن معترض باشند باید نسبت به ثبت عدم پذیرش و اعتراض مبادرت کنند.

اجرای این قانون در بین شهرهای خراسان جنوبی فقط در بیرجند مصداق دارد و با توجه به اینکه اوراق مطالبه مالیات صادره در مراحل اعتراض و دادرسی می باشند و به قطعیت نرسیده اند تا کنون از این محل مالیاتی پرداخت نشده است
با توجه به اینکه مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم (اصلاحیه ۱۳۹۹) هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹مکرر قانون مالیات های مستقیم، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، شامل می شود .

اجرای این قانون در بین شهرهای خراسان جنوبی فقط در بیرجند مصداق دارد و با توجه به اینکه اوراق مطالبه مالیات صادره در مراحل اعتراض و دادرسی می باشند و به قطعیت نرسیده اند تا کنون از این محل مالیاتی پرداخت نشده است.
احسانی مهر تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم افزایش درآمدهای مالیاتی نیست و دولت با اجرای این قانون به دنبال شناسایی املاک خالی از سکونت و کنترل نرخ اجاره بها و جلوگیری از افزایش بی رویه آن است تا با مدیریت عرضه مسکن ایجاد ثبات در بازار مسکن را شاهد باشیم.

قطعاً مالیات بر خانه‌های خالی راهکاری مؤثر جهت بهبود شرایط بازار مسکن خواهد بود، اما باید به این نکته توجه داشت که باوجود مزایای اجرای قانون مالیات از خانه‌های خالی هنوز در استان گرهی از مشکلات مردم در بازار مسکن باز نشده است.

  • افزایش تعهد بیمه نامه مخاطرات طبیعی برای واحدهای مسکونی روستایی

    افزایش تعهد بیمه نامه مخاطرات طبیعی...

    مدیرکل بیمه ایران در گیلان مطرح کرد گیلان مدیرکل بیمه ایران در گیلان، از افزایش حق بیمه تعیین شده در سال جاری خبر داد و بیان کرد: تعهد بیمه ایران در حوزه مخاطرات طبیعی طی امسال ۱۰۰ میلیون تومان شامل ۶۰ میلیون برای ساختمان و ۴۰ میلیون برای اثاثیه است.

  • قیمت مسکن در استرالیا طی ماه اکتبر به بالاترین رقم خود رسید

    قیمت مسکن در استرالیا طی ماه اکتبر به...

    قیمت مسکن در استرالیا طی ماه اکتبر به بالاترین رقم خود رسید و موجب شد فشارها بر بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ بهره افزایش یابد.

  • ریزش برج مسکونی در نیجریه قربانی گرفت/ احتمال افزایش کشته‌شده‌ها

    ریزش برج مسکونی در نیجریه قربانی گرفت/...

    در پی ریزش مرگبار ساختمانی چند طبقه در نیجریه، شش تن جان باخته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر نیز مفقود شده اند. رئیس خدمات اورژانس شهر لاگوس نیجریه، پایتخت اقتصادی این کشور امروز (سه شنبه) اعلام کرد که در پی ریزش ساختمان یک برج مسکونی و در حال ساخت در این شهر، دست کم شش تن جان خود را از دست دادند.

  • معاون راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان: ‌زمین برای احداث واحدهای مسکونی طرح جهش مسکن در زاهدان تامین

    معاون راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان:...

    زاهدان- معاون راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: با تدابیر به عمل آمده و پیگیری های استاندار، با الحاق ۱۱۳ هکتار به محدوده شهر زاهدان زمین احداث واحدهای مسکونی طرح جهش مسکن تامین شد.

  • علت رسوب فایل‌های نوساز در بازار مسکن

    علت رسوب فایل‌های نوساز در بازار مسکن

    اگرچه از تعداد آپارتمان‌های نوساز عرضه شده به بازار مسکن طی حداقل دو ماه اخیر کاسته شده است، اما معدود آپارتمان‌های نوساز که همچنان در بازار فروش باقی مانده‌اند، اتفاقا فایل‌های «خوش قیمت» به شمار می‌آیند.

  • نرخ اجاره مسکن در لرستان افزایش ۲ برابری داشته است

    نرخ اجاره مسکن در لرستان افزایش ۲...

    رئیس اتحادیه نمایشگاه اتومبیل و مشاورین املاک لرستان: لرستان- حسینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه اتومبیل و مشاورین املاک لرستان گفت: امسال قیمت اجاره مسکن در استان نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.

  • مانور امدادی اسکان اضطراری در اهواز برگزار شد

    مانور امدادی اسکان اضطراری در اهواز...

    ایسنا/خوزستان مانور امدادی اسکان اضطراری هلال احمر به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در اهواز برگزار شد.

  • چشم انداز بازار مسکن تا پایان سال

    چشم انداز بازار مسکن تا پایان سال

    در حالی که به دلیل کاهش جابه جایی ها و آغاز نام نویسی طرح نهضت ملی مسکن، تعداد خرید و فروش واحدهای مسکونی کاهش یافته، برخی فروشندگان نیز قیمت ها را به شدت کاهش داده اند. بررسی‌های میدانی حاکی از بازگشت رکود سنگین به بازار خرید و فروش مسکن در روزهای اخیر است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن، آغاز نام نویسی نهضت ملی مسکن است.

  • بنیاد برکت ۵۴ مدرسه و ۴۰۰ خانه زلزله‌زده «اندیکا» را بازسازی می‌کند

    بنیاد برکت ۵۴ مدرسه و ۴۰۰ خانه...

    مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از تعمیر و بازسازی ۵۴ مدرسه و ۴۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده در زلزله اندیکا خبر داد.

  • بیش از ۵۳۴ هزار مسکن ملی در سراسر کشور در حال اجرا است

    بیش از ۵۳۴ هزار مسکن ملی در سراسر کشور...

    معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی با اعلام این مطلب که بیش از ۵۳۴ هزار واحد مسکن ملی در سراسر کشور در حال اجراست از تکمیل و تحویل ۲ میلیون و ۶۱ هزار واحد مسکونی مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون خبر داد و تعداد واحدهای نیمه‌تمام را ۱۴۳ هزار واحد برشمرد.

  • ۱۵۰۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در استان یزد کلنگ زنی می شود

    ۱۵۰۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در...

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد از تحویل خانه های طرح اقدام ملی مسکن در یزد و مهریز در چند هفته آینده و برنامه ریزی کلنگ زنی حدود ۱۵۰۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان در آینده نزدیک خبر داد.

  •  بانک‌ها مسکن را دوست دارند

    بانک‌ها مسکن را دوست دارند

    از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی که وزارت راه و شهرسازی شناسایی کرده بخش قابل توجهی از آنها متعلق به بانکها است که تعداد دقیق آن اعلام نشده اما گفته می‌شود برای کسب سود خریداری یا ساخته شده است. مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند بخش قابل توجهی از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی شناسایی شده مربوط به شرکتهای حقوقی اعم از دستگاههای دولتی و بانکها است.

  • اعلام شرط انبوه‌سازی چینی‌ها در ایران

    اعلام شرط انبوه‌سازی چینی‌ها در ایران

    مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس با اعلام شرط ورود شرکت‌های چینی در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: توقف طرح مسکن مهر قیمت مسکن را چند ۱۰۰ درصد افزایش داد.

  • قیمت‌ها در بازار مسکن شکسته می‌شوند

    قیمت‌ها در بازار مسکن شکسته می‌شوند

    دولت سعی کرده با طرح‌های مسکنی که در دستور کار خود قرار داده بار دیگر گامی در جهت رونق مسکن بردارد که امیدوار هستیم بتواند با همکاری تمامی بخش‌ها این بازار جان دوباره گیرد.

  • چه راهکارهایی برای پیشگیری از سرقت انباری‌ها

    چه راهکارهایی برای پیشگیری از سرقت...

    رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: شهروندان نباید اجناس قیمتی خود را داخل انباری‌ها قرار دهند.

  • ۱۲ کشور اروپایی شهرک سازی های جدید صهیونیست ها را محکوم کردند

    ۱۲ کشور اروپایی شهرک سازی های جدید...

    وزارت خارجه آلمان و ۱۱ کشور اروپایی دیگر در بیانیه ای مشترک خواستار توقف اجرای طرح شهرک سازی های جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شدند. سخنگویان وزارت خارجه ۱۲ کشور اروپایی در بیانیه ای مشترک از رژیم صهیونیستی خواستند تا از طرح ساخت هزاران واحد مسکونی جدید در کرانه باختری صرف نظر کند.

  • سرنوشت قیمت مسکن تا پایان سال

    سرنوشت قیمت مسکن تا پایان سال

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با «بازار» مطرح کرد بانک مرکزی و مرکز آمار در بازار تشنج ایجاد می کنند

  • قیمت خانه ویلایی در کرج

    قیمت خانه ویلایی در کرج

    قیمت خانه ویلایی در کرج بسیار متنوع است و یک خانه نوساز با متراژ ۲۲۰ متر در منطقه حسین اباد با قیمت ۳.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد .

  • زنان در طرح جدید مسکن صاحبخانه می‌شوند

    زنان در طرح جدید مسکن صاحبخانه می‌شوند

    در طرح جدید دولت و مجلس برای بازار مسکن، چند گروه از زنان نیز با داشتن شرایطی می‌توانند در سامانه ثمن وزارت راه ثبت‌نام کنند. چند روزی می‌شود که ثبت‌نام طرح جدید مسکن آغاز شده و متقاضیان با مراجعه به سامانه ثمن به آدرس https://saman.mrud.ir/ می‌توانند در این طرح جدید مسکن درخواست خود را ثبت کنند.

  • دلایل عدم توفیق مصوبه میزان مجاز افزایش اجاره بها

    دلایل عدم توفیق مصوبه میزان مجاز افزایش...

    مستاجران سال به سال مجبور هستند، واحد مسکونی خود را به مناطق ارزان قیمت تر ببرند و این مسئله فشار زیادی را برای آن‌ها به همراه دارد.مسئله بیانگر وضعیت نامناسب بازار مسکن اجاره‌ای است. به هر ترتیب آمارهای رسمی و گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که سال گذشته مصوبه ستاد کرونا چندان جدی گرفته نشده است.

  • حباب مسکن در شهرهای بزرگ جهان

    حباب مسکن در شهرهای بزرگ جهان

    در نتیجه بحران کرونا طی دو سال اخیر، مسکن به عنوان یک مقصد امن سرمایه گذاری به شدت در سراسر جهان محبوب شد و قیمت ها نیز در نتیجه افزایش تقاضا شروع به بالا رفتن کردند. بانک یو بی اس با توجه به متغیرهایی نظیر نرخ تورم، ارزش پول ملی، تعادل بین عرضه و تقاضا و نیز چشم انداز آتی بخش مسکن اقدام به تخمین میزان حباب قیمت مسکن در ۲۵ شهر بزرگ دنیا کرده است.