بازار املاک / صاحبخانه‌ها دست بالا را گرفتند

 صاحبخانه‌ها دست بالا را گرفتند

صاحبخانه‌ها دست بالا را گرفتند

خرداد امسال بازار مسکن شهر تهران به‌لحاظ قیمت‌های پیشنهادی با تغییر نسبت به اردیبهشت مواجه شد. داده‌های غیررسمی حاکی از آن است که متوسط قیمت‌های پیشنهادی هر مترمربع مسکن در پایتخت طی یک ماه اخیر ۳ درصد افزایش یافته است. تمایل برای خرید نیز که از بازدید آگهی‌ها استنباط می‌شود، با ۵ درصد رشد مواجه شد.

 تحرک نسبی بازار مسکن شهر تهران در سومین ماه از امسال در شرایطی رقم خورد که اردیبهشت هم نرخ‌های پیشنهادی در مقایسه با فروردین ۵.۲ درصد و قیمت‌های قطعی ۶.۱ درصد بالا رفته بود.
 این تغییرات پس از آن ایجاد شد که نرخ کالاهای اساسی افزایش یافت.

مطابق اطلاعات به‌دست‌آمده از سامانه کیلید در خرداد ۱۴۰۱ متوسط قیمت‌های پیشنهادی مسکن در تهران به ۵۴.۲ میلیون تومان در هر مترمربع رسیده.
 در حالی که این رقم در اردیبهشت امسال ۵۲.۶ میلیون تومان بود که از افزایش ۳ درصدی حکایت دارد.

مروری بر وضعیت بازار مسکن در ایران

با نزدیک شدن به‌ فصل جابه‌جایی و نوسانات اقتصادی، بازار مسکن مقداری با انتظار تورمی مواجه شد و قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد افزایش پیدا کرد.
 طی 3 سال گذشته  تورم سالانه مسکن در کل کشور به‌ترتیب ۲۲.۷، ۲۸.۵ و ۲۷.۲ درصد گزارش شده است.

 درباره بازار اجاره نیز در مدت یادشده نرخ‌ها به‌ترتیب ۲۲.۶، ۲۸.۳ و ۲۶.۹ درصد رشد کرده است.
رشد ۲۷.۲ درصدی نرخ مسکن در ۱۲ماهه منتهی به اردیبهشت امسال در شرایطی رقم خورد که تورم عمومی ۳۸.۷ درصد اعلام شد؛ بنابراین افزایش سالانه نرخ مسکن ۱۱.۵درصد کمتر از شاخص کل بوده است.

از سوی دیگر، بررسی تورم ماهانه مسکن در دومین ماه از ۳ سال اخیر، گویای آن است که اردیبهشت امسال، نرخ رشد ماهانه مسکن ۲.۵ درصد بوده، اردیبهشت ،۱۴۰۰ این عدد ۰.۹ درصد شده و سال ۱۴۰۱ به ۲.۵ درصد رسیده است. 
این آمار که براساس شاخص نرخ کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور از سوی مرکز آمار ارائه شده، حاکی از آن است که بعد از یک دوره افت نرخ رشد اجاره‌بها در سال گذشته، امسال قیمت‌ها دچار افزایش شده است.

دریک ماه گذشته نیز، بازار مسکن کل کشور براساس آمار رسمی با مقداری تغییر نرخ مواجه شد. 
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم مسکن برای خانوارهای کشور نسبت به ماه قبل، ماه مشابه سال قبل و 12 ماهه منتهی به اردیبهشت امسال به‌ترتیب ۲.۵، ۳۰.۵ و ۲۷.۲ درصد افزایش داشته است.

مستاجران در انتظار آزمون و خطای دولت

شهریار شقاقی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: کاهش قدرت خرید مردم دلیل اصلی رکود بازار مسکن در سال‌های اخیر است و هیچ ارتباطی به ثبات قیمت‌ها ندارد. 
همچنین مردم مایل هستند در بازارهایی که سوددهی بیشتری دارند، سرمایه‌گذاری کنند، زیرا خرید و فروش در این بازارها دردسر کمتری دارد. 

شقاقی بااشاره به اینکه نرخ مسکن به‌اندازه تورم رشد نکرده، گفت: 

در حال‌ حاضر فروشندگان مسکن  2 دسته هستند؛ دسته اول افرادی که به‌دلایلی مانند مشکلات مالی و گرفتاری‌های مختلف مجبور به فروش خانه‌های خود و دسته دوم افرادی که برای سرمایه‌گذاری اقدام به خرید مسکن کرده و منتظر کسب سود هستند و به‌راحتی مایل به خرید و فروش واحد خود نیستند. 

درباره راهکار افزایش تولید مسکن در کشور شقاقی خاطرنشان کرد: 

دولت می‌تواند در راستای جبران کمبود فناوری ساخت‌وساز، از کشورهای پیشرفته‌ای مثل چین که روابط دوستانه‌ای با کشور ما دارد.
 کمک بگیرد و با منعقد کردن قراردادهای مختلف با سازندگان و شرکت‌های خارجی به تولید مسکن سرعت ببخشد، در غیر این صورت، دادن وعده‌هایی که با ساختار اقتصادی کشور تناقص دارد.

 باری از دوش مردم برنداشته و به ساماندهی بازار مسکن کمکی نمی‌کند. 
همچنین راه دیگر در راستای تولید مسکن سریع و ارزان این است که کشور با استفاده از فناوری‌های جدید و به‌روز به‌سراغ پیش‌ساختگی برود و با برنامه‌ریزی دقیق و موثر برای تولید گام بردارد.
همچنین کارخانه‌های پیشگام در تولید فناوری و مصالح ساختمانی می‌توانند با احداث کارخانه‌های خود در کشور به فعالیت و ساخت‌وساز بپردازند.


پیش‌بینی افت بازار مسکن در ماه‌های آینده

علیرضا ذوالفقاری، کارشناس بازار مسکن در تشریح وضعیت فعلی این بازار گفت: هم‌اکنون در اقتصاد کشور با شرایط تورمی مواجهیم و مسکن هم از این شرایط متاثر شده است.
قشر متوسط به‌عنوان متقاضی موثر خرید خانه، توان خود را از دست داده و تقاضای مصرفی به‌شدت کاهش یافته است، در حال ‌حاضر معاملات، بیشتر از نوع سرمایه‌گذاری است.

 وی با بیان اینکه بازار اجاره نیز متاثر از نرخ مسکن با رشد مواجه شده است، افزود: 

اجاره بیش از ۶۰ درصد درآمد خانوارها را به خود اختصاص می‌دهد و در شرایط فعلی، سروسامان دادن به بازار اجاره باید اولویت اقدامات دولت باشد، البته برنامه‌هایی مثل تعیین سقف افزایش ۲۵درصد برای قراردادهای اجاره ضمانت اجرایی لازم را ندارد.

دولت باید از طریق عرضه مسکن استیجاری، بازار را کنترل می‌کرد که با کسری در این بخش مواجهیم، اما باید برنامه‌ها به‌سمت عرضه مسکن هدایت شود.
این کارشناس بازار مسکن بااشاره به طرح دولت سیزدهم مبنی بر احداث 4 میلیون واحد مسکونی طی 4 سال گفت:

 این پروژه حتی در صورت توفیق در اجرا، زمانبر خواهد بود. ما تجربه مسکن مهر را پیش‌روی خود داریم که هنوز بعد از گذشت ۱۵سال کامل به‌‎اتمام نرسیده و در بخش‌هایی دولت درگیر آن است.
 بر این اساس و باتوجه به کسری مسکن در کشور، تغییرات قیمتی برای واحدهای موجود دور از انتظار نیست.

ادامه تیره‌روزی‌های مستاجران

جواد خوانساری، کارشناس مسکن نیز در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: 

برای اجرایی کردن طرح اجاره مسکن که به‌تازگی به‌تایید سران قوا هم رسیده است، هیچ برنامه‌ریزی دقیق و موثری در نظر گرفته نشده تا بتواند به‌طرز کارسازی عملی شود. 
قراردادهای اجاره مسکن ممکن است به‌صورت‌های مختلفی منعقد شود و معیار خاصی برای تعیین مبلغ قراردادها وجود ندارد و تا وقتی که معیاری برای نظارت و سنجش این طرح به‌درستی مطرح نشود.

 تاثیری مثبتی بر بازار اجاره مسکن ندارد.  خوانساری بیان کرد:

 این طرح باید با مقررات و شرایط کشور هماهنگ باشد و به‌نحوی تنظیم شود که موجر و مستاجر را به این قانون مقید کند. 
زمانی که فقط از بعد قانونی صحبت شود، به زندگی مردم کمکی نمی‌کند. در ضمن باید دستگاه‌های اجرایی در کنترل و نظارت این امر هدفمند عمل و دستگاه‌های قضایی به‌سرعت با کارشکنی و تخلف مقابله کنند.

بنگاه‌های معاملات ملکی نیز در سال‌های اخیر با رشد افسارگسیخته نرخ مسکن، سود چشمگیری از محل کمیسیون‌ها به‌دست آورده‌اند. 
وی در پایان گفت: یکی از مشکلات بخش مسکن این است که دولت قانون‌گذاری اجرایی در اختیار مردم قرار نمی‌دهد و وعده‌هایی که برای ساماندهی بازار مسکن در نظر گرفته می‌شود، در واقع شفافیت ندارد. 

همچنین تغییرات پی در پی قیمت‌ها نیز پیش‌بینی بازار مسکن را با چالش روبه‌رو می‌کند. دولت باید با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به نیازهای جامعه، بازار مسکن را ساماندهی کند تا مردم از این بیشتر در این بازار پرتلاطم سردرگم نشوند.

سخن پایانی

افزایش نرخ مسکن در خرداد امسال در مقایسه با خرداد سال گذشته برای خانوارهای ایرانی نزدیک به ۳۲ درصد و در یک ماه گذشته ۲.۳ درصد بود که البته آمار از افت ۸ درصدی شتاب تورم ماهانه این بخش حکایت دارد.
اگرچه آمار از حرکت بازار مسکن در محدوده ۱۲ درصد کمتر از نرخ تورم حکایت دارد، اختصاص بخش قابل‌توجهی از هزینه خانوارها به تامین مسکن، آنها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. 

تخمین زده می‌شود که حدود ۶۵ درصد نقدینگی خانواده‌ها در شهر تهران به مسکن اختصاص می‌یابد. 
بر این اساس، هر نوع تغییر نرخ در این بخش، خانوارها به‌ویژه اقشار اجاره‌نشین را دچار چالش‌های اساسی می‌کند. در ظاهر شرایط سایر استان‌ها نیز بهتر از پایتخت نیست و اجاره‌نشین‌ها همه‌جا با مشکلات مشابه مواجهند.

  • روزنامه‌های اقتصادی امروز در یک نگاه؛ ‌مسیر گمشده رشد اقتصادی

    روزنامه‌های اقتصادی امروز در یک نگاه؛...

    روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «متهم نامرئی گرانی مسکن‌» به بررسی مشکلات مسکن در بازار پرداخت و نوشت: رصد بازار مسکن ایران از دوربین جهانی، ضمن تصویر نمای دیگری از ابعاد «فقر مسکن»، هویت متهم نامرئی و عامل ساختگی «گرانی مسکن» را برای سیاست‌گذار مشخص کرد.

  • بورس‌های جهانی نگران از افزایش قیمت مسکن

    بورس‌های جهانی نگران از افزایش قیمت...

    افزایش سریع قیمت مسکن در آمریکا و انگلیس باعث ریزش بیشتر شاخص های مهم بورسی در جهان شد. افزایش سریع قیمت ها به ویژه در بخش مسکن باعث نگرانی سیاست گذاران و فعالان بازارهای مالی شده است. پس از انتشار خبر رکوردشکنی قیمت مسکن در انگلیس، حالا در آمریکا نیز میشل بومان- مدیر بانک مرکزی این کشور- با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مداوم قیمت مسکن گفته است با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در بخش مسکن، تورم می تواند سرکش تر و مهار آن سخت تر شود.

  • نگرانی مدیر بانک مرکزی آمریکا از قیمت مسکن

    نگرانی مدیر بانک مرکزی آمریکا از قیمت...

    مدیر ارشد فدرال رزرو هشدار داد با بالا باقی ماندن قیمت مسکن، کار این نهاد برای مهار تورم دشوار خواهد شد. به نقل از اسپوتنیک، میشل بومان با ابراز نگرانی نسبت به افزایش مداوم قیمت مسکن در آمریکا گفته است با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در بخش مسکن، تورم می تواند سرکش تر و مهار آن سخت تر شود. وی با بیان اینکه شاهد اختلالات کم سابقه ای در بخش مسکن هستیم افزود: در کوتاه مدت انتظار دارم روند قیمت ها کماکان صعودی باشد.

  • قیمت‌‌ها در مسکن مهر رشت میلیاردی شد

    قیمت‌‌ها در مسکن مهر رشت میلیاردی شد

    مسکن مهر رشت کاربری ویلا پیدا کرده و حالا نه تنها گران‌تر از مسکن مهر تهران خرید و فروش می‌شود که با بهای برخی از این واحدها می‌توان در شهر تهران صاحب خانه شد.

  • دفاتر املاک متخلف با همکاری پلیس پلمب می‌شوند

    دفاتر املاک متخلف با همکاری پلیس پلمب...

    رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: برخی دفاتر املاک که تخلفاتی مثل عدم ارایه کد رهگیری، اضافه دریافت یا دریافت بیعانه را مرتکب می‌شوند در همکاری بازرسان اتحادیه و نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌شود که اخیرا ۶۹۳ مورد تذکر به این واحدها داده شده است.

  • دومین فراخوان نام نویسی جهت شرکت در آزمون تخصصی دفاتر مشاور املاک کیش

    دومین فراخوان نام نویسی جهت شرکت در...

    طبق دستور دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در خصوص تسهیل شرایط شرکت در آزمون تخصصی مشاوران املاک و اصلاح شیوه نامه مربوطه، سازمان منطقه آزاد کیش در نظر دارد بر اساس شرایط جدید آزمون تخصصی برگزار کند.

  • معادلات بازار مسکن تغییر پیدا کرده است

    معادلات بازار مسکن تغییر پیدا کرده است

    پس از کاهش ۰.۲ درصدی قیمتهای قطعی مسکن در مهرماه، بررسی آخرین وضعیت بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه از کاهش ۱.۳ درصدی قیمتهای پیشنهادی، افت ۳.۲ درصدی نرخ اجاره و افزایش ۱۲ درصدی تمایل برای فروش حکایت دارد.بازار مسکن شهر تهران در ۳۰ روز منتهی به ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰ با کاهش ۱.۳ درصدی قیمتهای پیشنهادی مواجه شده است. پس از افزایش نسبی نرخهای پیشنهادی در سه ماهه تابستان، قیمتهای قطعی در مهرماه ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد. آخرین وضعیت بازار در نیمه آبان ماه نیز گویای آن است که قیمت آگهی‌ها طی یک ماه اخیر ۱

  • منابع بانک‌ها برای رونق بازار مسکن اندک است

    منابع بانک‌ها برای رونق بازار مسکن اندک...

    حسین‌زاده :چند پیشنهاد برای رونق بازار مسکن رئیس سابق بانک ملی گفت: منابع مالی بانک‌ها در خصوص ارائه تسهیلات مالی به بخش مسکن به‌شدت محدود است.

  • واگذاری خانه‌های خالی به افراد نیازمند

    واگذاری خانه‌های خالی به افراد نیازمند

    یک کارشناس بازار مسکن گفت: باید توجه داشت که کشور با ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه و با میانگین هر واحد ۱۰۰ متر مربع و قیمت هر متر مربع ۱۰ میلیون تومان ، سرمایه ای حدود ۲۵۰۰ تریلیون تومان را بلا استفاده گذاشته است و به دنبال هزینه مجدد به همین میزان و حتی بیشتر در این زمینه است.

  • درس چینی برای بخش مسکن/ راز ورشکستگی احتمالی اورگرند در عدم پیش فروش مسکن بود

    درس چینی برای بخش مسکن/ راز ورشکستگی...

    همه مردم نمی‌توانند مسکن مورد نیاز را خریداری یا اجاره کنند. با وجود بازار رهن (بازار خرید اعتباری بلندمدت مسکن در قبال توثیق مسکن) بزرگ، برای بسیاری از مردم، خرید مسکن، مثل ایران، در استطاعت نیست.

  • غیر قانونی بودن خرید و فروش امتیاز مسکن اقدام ملی

    غیر قانونی بودن خرید و فروش امتیاز مسکن...

    مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: خرید و فروش امتیاز مسکن اقدام ملی غیر قانونی است.

  • چهارمین شهر گران دنیا در مسکن

    چهارمین شهر گران دنیا در مسکن

    مقایسه قیمت مسکن در ۴۸۶ شهر دنیا نشان می‌دهد، تهران با شاخص ۴۸٫۴ چهارمین شهر جهان با کمترین قدرت خرید خانوارها را دارد.

  • در شش ماهه نخست سال جاری عملیات عمرانی بیش از 3 هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد در اصفهان

    در شش ماهه نخست سال جاری عملیات عمرانی...

    مدیر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان اصفهان عملیات عمرانی بیش از 3هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد در اصفهان خبر داد.

  • رستم قاسمی: آورده مردم در قانون جهش تولید مسکن اندک است

    رستم قاسمی: آورده مردم در قانون جهش...

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق وزارتخانه‌های راه و صمت برای پیش‌خرید مصالح ساختمانی، گفت: با اجرای نهضت ملی مسکن، کشور را به کارگاه ساختمان تبدیل می‌کنیم.

  • 80 واحد مسکونی و تجاری بابلسر دچار خسارت آبگرفتگی شد

    80 واحد مسکونی و تجاری بابلسر دچار...

    بخشدار بهنمیر شهرستان بابلسر از خسارت سیل به 50 واحد مسکونی و تجاری حوزه شهری و 30 واحد مسکونی روستایی در این بخش خبر داد.

  • ابرتورم در کمین

    ابرتورم در کمین

    در میان افزایش قیمت کالاهای اساسی، بالا رفتن قیمت مسکن اما همچنان خبرسازترین است و بسیاری از اقشار ضعیف را از تهران راهی شهرستان کرده.

  • جزئیات وام‌هایی که با تولد فرزند سوم به خانوارها تعلق می‌گیرد

    جزئیات وام‌هایی که با تولد فرزند سوم به...

    مجلس برای خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر تسهیلات و امتیازات خاصی در نظر گرفته است. از پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی تا پرداخت ۱۲۰ میلیون تومان وام مازاد خرید خانه در نظر گرفته است.

  • استاندار خراسان شمالی تاکید کرد؛ لزوم اتمام ساخت ۱۴۳ واحد زلزله‌زده خراسان شمالی تا پایان آبان

    استاندار خراسان شمالی تاکید کرد؛ لزوم...

    لزوم اتمام ساخت ۱۴۳ واحد زلزله‌زده خراسان شمالی تا پایان آبان بجنورد- استاندار خراسان شمالی گفت: سکونت در ۱۴۳ واحد مسکونی زلزله زده میسر نیست و اکنون روند بازسازی این واحدها در مرحله سقف زنی قرار دارد که با انسجام بیشتر باید تا پایان آبان تکمیل شود.

  • آِیت الله مدرسی: تامین مسکن مهمترین مطالبه مردم از دولت انقلابی است

    آِیت الله مدرسی: تامین مسکن مهمترین...

    امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به وضعیت آشفته بازار اجاره بها در حوزه مسکن و تامین سرپناه مردم گفت: تامین مسکن انتظار جدی مردم مسئولان است.

  • چند نفر در طرح مسکن ملی ثبت نام کردند

    چند نفر در طرح مسکن ملی ثبت نام کردند

    وزارت راه و شهرسازی تازه‌ترین آمار ثبت‌نام در سامانه نهضت ملی مسکن را اعلام کرد که بر اساس آن ۷۵۱ هزار و ۳۸۵ نفر تا کنون در سامانه ثمن نام نویسی کرده اند.

  • بررسي آرايه‌هاي چوبي با هنر چوتاشي در بيش از 250 بناي آييني و مسکوني شاخص مازندران

    بررسي آرايه‌هاي چوبي با هنر چوتاشي در...

    با سرپرستی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران بررسی آرایه‌های چوبی با هنر چوتاشی در بیش از 250 بنای آیینی و مسکونی شاخص مازندران انجام شد. دفترمازندران درشهرستان بابلسر، آرایه‌های چوبی با هنر چوتاشی در بیش از 250 بنای آیینی و مسکونی شاخص مازندران در یک پروژه تحقیقاتی بنیاد ملی نخبگان با سرپرستی دکتر مصطفی رستمی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران مورد بررسی فنی و هنری قرار گرفت.