بازار املاک / گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن

گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن

گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن

گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن در دولت سیزدهم؛ کمک به تکمیل۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر| رفع تعرض از هزار و ۳۴۱ هکتار زمین عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا تیرماه سال جاری حاکی از کمک به تکمیل۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر و رفع تعرض از یک هزار و ۳۴۱ هکتار زمین است.

ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن با افزایش تولید و عرضه از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم قرار گرفت تا بتواند ضمن ساماندهی در حوزه مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور علاوه بر اشتغالزایی، از سهم هزینه مسکن در سبد خانوار به ویژه اقشار کم برخوردار بکاهد.

به همین منظور اجرای طرح عظیم نهضت ملی مسکن با تفاوت‌های جدی با مسکن مهر و رفع نواقص آن، در کشور آغاز شد.

از بین زیرمجموعه‌های وزارت راه وشهرسازی سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی اصلی برای تامین زمین وارد عمل شد و با توجه به تاکید رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی بر شهرسازی بجای ساخت مسکن صرف، اقدامات زیربنایی و روبنایی برای سکونت خانوارها، در این سازمان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی شروع شد.

از آنجایی که تکمیل واحدهای باقی‌مانده از مسکن مهر نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داشت، سازمان ملی زمین و مسکن اقداماتی در جهت کمک به تکمیل ۲۰۷ پروژه معادل ۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر از شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت از واحدهای مساکن مهر انجام داد که اعتبار آن به میزان ۶۴۳.۳ میلیارد ریال از محل بند ب تبصره ۸ قانون بودجه کشور سال ۱۴۰۰ بود.

احداث ۵۴ مدرسه در ۴۷ شهر

این سازمان همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا دوازدهم تیرماه سال جاری خدمات روبنایی به مبلغ ۲۴۱.۳ میلیارد ریال را انجام داده که کمک به احداث ۵۴ مدرسه در ۴۷ شهر، کمک به احداث ۲۱ باب کلانتری در ۱۸ شهر و همچنین کمک به احداث ۴۱ پروژه شامل مسجد، کتابخانه و مراکز درمانی و ... در ۳۸ شهر از جمله این خدمات است.

از جمله خدمات زیربنایی این سازمان نیز اجرای ۴۹ پروژه به مبلغ ۹۲ میلیارد ریال برای کمک به تاسیسات زیربنایی(آب، فاضلاب و برق) در اراضی مسکن مهر در ۳۰ شهر بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده است.

سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون طرح ۱۲۸ پروژه مختلف جمعاً به مبلغ ۱۹۸ میلیارد ریال را نیز تهیه کرده است که شامل مطالعات امکان سنجی توسعه اراضی به تعداد ۱۹ پروژه جهت بررسی امکان توسعه اراضی مورد نظر متناسب با سیاست‌های سازمان، وزارت متبوع و دولت، مطالعات رفع خطر سیلاب و آبگرفتگی به تعداد ۳ پروژه جهت بررسی خطرات سیلاب و آبگرفتگی در پروژه های مورد عمل و در معرض خطر و مطالعات ژئوتکنیک اراضی برای ۱۳ پروژه جهت بررسی خطر زلزله و خطرات زمین ساخت، می‌شود.

این سازمان از ابتدای دولت سیزدهم تا زمان یاد شده ۴۵ طرح آماده‌سازی زمین جهت توسعه اراضی، ۴۲ مورد طرح برای پروژه‌های ساخت و ساز و ۶ مورد پروژه‌های تخریب و نوسازی خانه‌های سازمانی را تهیه کرده است.

بررسی و تصویب ۴۰طرح آماده‌سازی زمین، ۳۹طرح ساختمانی و ۱۷ طرح غیر ساختمانی (از جمله دیوار حائل و ...) از اقدامات انجام گرفته توسط کمیته‌های فنی بررسی و تصویب طرح های مورد عمل سازمان ملی زمین و مسکن است.

این سازمان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در زمینه پژوهش نیز طرح‌هایی را تهیه کرده و به مرحله تصویب رسانده است.

طراحی و ارائه مدل ساختمان‌های سبز و پایدار و تهیه شرح خدمات مهندسین مشاور برای آن و همچنین بررسی راهکارها و قوانین تشویقی جهت توسعه ساخت ساختمان‌های سبز و پایدار از جمله این پروژه‌های پژوهشی است.

تعدادی از طرح‌های جاری نیز در دولت دوازدهم آغاز شده و در دولت سیزدهم در حال انجام است که شامل تهیه و تدوین ویرایش پنجم آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) ایران به همراه تفسیر آن می‌شود.

امکان‌سنجی روش‌های اجرای ساختمان‌های مسکونی بتن مسلح پیش ساخته مدولار تا ۱۰ طبقه و با هدف تهیه الگویی مناسب جهت انبوه‌سازی و ارزیابی الگو و شاخص‌های بومی سرزمینی طراحی نما در معماری تاریخی ایران از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است .

که شامل انتشار نتایج حاصل از طرح پژوهشی با عنوان «طراحی و ارائه مدل ساختمان های سبز و پایدار» و تهیه شرح خدمات مهندسین مشاور برای آن و همچنین بررسی راهکارها و قوانین تشویقی جهت توسعه ساخت ساختمان های سبز و پایدار در قالب کتاب با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مجری این طرح، می‌شود.

معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن نیز از ابتدای دولت سیزدهم تا زمان یاد شده به تحصیل ۲,۲۴۲ هکتار اراضی داخل محدوده و ۲۴,۴۲۸ هکتار اراضی داخل حریم اقدام کرده است که واگذاری مسکونی ۹ هزار و ۴۷۴ واحد معادل ۱۴۱ هکتار از دیگر اقدامات این معاونت به شمار می‌آید. همچنین ۳۶۲ قطعه به مساحت ۳۵۵ هکتار نیز واگذاری غیر مسکونی شده است.

واگذاری زمین به ۲ هزار و ۳۵ نفر از اقشار ویژه از دیگر اقدامات معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن طی عمر دولت سیزدهم تا دوازدهم تیرماه ۱۴۰۱ است.

رفع تعرض از هزار و ۳۴۱ هکتار زمین
یگان حفاظت سازمان ملی زمین ومسکن نیز طی این مدت به رفع تعرض از یک هزار و ۳۴۱ هکتار زمین پرداخته که برای ۳۵۰ فقره به مساحت ۴۷۹ هکتار به ارزش ۱۲ هزار و ۱۲ میلیارد تومان اجرای حکم انجام شده است.

  • افزایش تعهد بیمه نامه مخاطرات طبیعی برای واحدهای مسکونی روستایی

    افزایش تعهد بیمه نامه مخاطرات طبیعی...

    مدیرکل بیمه ایران در گیلان مطرح کرد گیلان مدیرکل بیمه ایران در گیلان، از افزایش حق بیمه تعیین شده در سال جاری خبر داد و بیان کرد: تعهد بیمه ایران در حوزه مخاطرات طبیعی طی امسال ۱۰۰ میلیون تومان شامل ۶۰ میلیون برای ساختمان و ۴۰ میلیون برای اثاثیه است.

  • قیمت مسکن در استرالیا طی ماه اکتبر به بالاترین رقم خود رسید

    قیمت مسکن در استرالیا طی ماه اکتبر به...

    قیمت مسکن در استرالیا طی ماه اکتبر به بالاترین رقم خود رسید و موجب شد فشارها بر بانک مرکزی این کشور برای بالا بردن نرخ بهره افزایش یابد.

  • ریزش برج مسکونی در نیجریه قربانی گرفت/ احتمال افزایش کشته‌شده‌ها

    ریزش برج مسکونی در نیجریه قربانی گرفت/...

    در پی ریزش مرگبار ساختمانی چند طبقه در نیجریه، شش تن جان باخته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر نیز مفقود شده اند. رئیس خدمات اورژانس شهر لاگوس نیجریه، پایتخت اقتصادی این کشور امروز (سه شنبه) اعلام کرد که در پی ریزش ساختمان یک برج مسکونی و در حال ساخت در این شهر، دست کم شش تن جان خود را از دست دادند.

  • معاون راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان: ‌زمین برای احداث واحدهای مسکونی طرح جهش مسکن در زاهدان تامین

    معاون راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان:...

    زاهدان- معاون راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: با تدابیر به عمل آمده و پیگیری های استاندار، با الحاق ۱۱۳ هکتار به محدوده شهر زاهدان زمین احداث واحدهای مسکونی طرح جهش مسکن تامین شد.

  • علت رسوب فایل‌های نوساز در بازار مسکن

    علت رسوب فایل‌های نوساز در بازار مسکن

    اگرچه از تعداد آپارتمان‌های نوساز عرضه شده به بازار مسکن طی حداقل دو ماه اخیر کاسته شده است، اما معدود آپارتمان‌های نوساز که همچنان در بازار فروش باقی مانده‌اند، اتفاقا فایل‌های «خوش قیمت» به شمار می‌آیند.

  • نرخ اجاره مسکن در لرستان افزایش ۲ برابری داشته است

    نرخ اجاره مسکن در لرستان افزایش ۲...

    رئیس اتحادیه نمایشگاه اتومبیل و مشاورین املاک لرستان: لرستان- حسینی، رئیس اتحادیه نمایشگاه اتومبیل و مشاورین املاک لرستان گفت: امسال قیمت اجاره مسکن در استان نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.

  • مانور امدادی اسکان اضطراری در اهواز برگزار شد

    مانور امدادی اسکان اضطراری در اهواز...

    ایسنا/خوزستان مانور امدادی اسکان اضطراری هلال احمر به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در اهواز برگزار شد.

  • چشم انداز بازار مسکن تا پایان سال

    چشم انداز بازار مسکن تا پایان سال

    در حالی که به دلیل کاهش جابه جایی ها و آغاز نام نویسی طرح نهضت ملی مسکن، تعداد خرید و فروش واحدهای مسکونی کاهش یافته، برخی فروشندگان نیز قیمت ها را به شدت کاهش داده اند. بررسی‌های میدانی حاکی از بازگشت رکود سنگین به بازار خرید و فروش مسکن در روزهای اخیر است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن، آغاز نام نویسی نهضت ملی مسکن است.

  • بنیاد برکت ۵۴ مدرسه و ۴۰۰ خانه زلزله‌زده «اندیکا» را بازسازی می‌کند

    بنیاد برکت ۵۴ مدرسه و ۴۰۰ خانه...

    مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از تعمیر و بازسازی ۵۴ مدرسه و ۴۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده در زلزله اندیکا خبر داد.

  • بیش از ۵۳۴ هزار مسکن ملی در سراسر کشور در حال اجرا است

    بیش از ۵۳۴ هزار مسکن ملی در سراسر کشور...

    معاونت مسکن و ساختمان در گزارشی با اعلام این مطلب که بیش از ۵۳۴ هزار واحد مسکن ملی در سراسر کشور در حال اجراست از تکمیل و تحویل ۲ میلیون و ۶۱ هزار واحد مسکونی مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون خبر داد و تعداد واحدهای نیمه‌تمام را ۱۴۳ هزار واحد برشمرد.

  • ۱۵۰۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در استان یزد کلنگ زنی می شود

    ۱۵۰۰۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در...

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد از تحویل خانه های طرح اقدام ملی مسکن در یزد و مهریز در چند هفته آینده و برنامه ریزی کلنگ زنی حدود ۱۵۰۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در استان در آینده نزدیک خبر داد.

  •  بانک‌ها مسکن را دوست دارند

    بانک‌ها مسکن را دوست دارند

    از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی که وزارت راه و شهرسازی شناسایی کرده بخش قابل توجهی از آنها متعلق به بانکها است که تعداد دقیق آن اعلام نشده اما گفته می‌شود برای کسب سود خریداری یا ساخته شده است. مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند بخش قابل توجهی از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی شناسایی شده مربوط به شرکتهای حقوقی اعم از دستگاههای دولتی و بانکها است.

  • اعلام شرط انبوه‌سازی چینی‌ها در ایران

    اعلام شرط انبوه‌سازی چینی‌ها در ایران

    مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس با اعلام شرط ورود شرکت‌های چینی در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: توقف طرح مسکن مهر قیمت مسکن را چند ۱۰۰ درصد افزایش داد.

  • قیمت‌ها در بازار مسکن شکسته می‌شوند

    قیمت‌ها در بازار مسکن شکسته می‌شوند

    دولت سعی کرده با طرح‌های مسکنی که در دستور کار خود قرار داده بار دیگر گامی در جهت رونق مسکن بردارد که امیدوار هستیم بتواند با همکاری تمامی بخش‌ها این بازار جان دوباره گیرد.

  • چه راهکارهایی برای پیشگیری از سرقت انباری‌ها

    چه راهکارهایی برای پیشگیری از سرقت...

    رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ گفت: شهروندان نباید اجناس قیمتی خود را داخل انباری‌ها قرار دهند.

  • ۱۲ کشور اروپایی شهرک سازی های جدید صهیونیست ها را محکوم کردند

    ۱۲ کشور اروپایی شهرک سازی های جدید...

    وزارت خارجه آلمان و ۱۱ کشور اروپایی دیگر در بیانیه ای مشترک خواستار توقف اجرای طرح شهرک سازی های جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری شدند. سخنگویان وزارت خارجه ۱۲ کشور اروپایی در بیانیه ای مشترک از رژیم صهیونیستی خواستند تا از طرح ساخت هزاران واحد مسکونی جدید در کرانه باختری صرف نظر کند.

  • سرنوشت قیمت مسکن تا پایان سال

    سرنوشت قیمت مسکن تا پایان سال

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با «بازار» مطرح کرد بانک مرکزی و مرکز آمار در بازار تشنج ایجاد می کنند

  • قیمت خانه ویلایی در کرج

    قیمت خانه ویلایی در کرج

    قیمت خانه ویلایی در کرج بسیار متنوع است و یک خانه نوساز با متراژ ۲۲۰ متر در منطقه حسین اباد با قیمت ۳.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد .

  • زنان در طرح جدید مسکن صاحبخانه می‌شوند

    زنان در طرح جدید مسکن صاحبخانه می‌شوند

    در طرح جدید دولت و مجلس برای بازار مسکن، چند گروه از زنان نیز با داشتن شرایطی می‌توانند در سامانه ثمن وزارت راه ثبت‌نام کنند. چند روزی می‌شود که ثبت‌نام طرح جدید مسکن آغاز شده و متقاضیان با مراجعه به سامانه ثمن به آدرس https://saman.mrud.ir/ می‌توانند در این طرح جدید مسکن درخواست خود را ثبت کنند.

  • دلایل عدم توفیق مصوبه میزان مجاز افزایش اجاره بها

    دلایل عدم توفیق مصوبه میزان مجاز افزایش...

    مستاجران سال به سال مجبور هستند، واحد مسکونی خود را به مناطق ارزان قیمت تر ببرند و این مسئله فشار زیادی را برای آن‌ها به همراه دارد.مسئله بیانگر وضعیت نامناسب بازار مسکن اجاره‌ای است. به هر ترتیب آمارهای رسمی و گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که سال گذشته مصوبه ستاد کرونا چندان جدی گرفته نشده است.

  • حباب مسکن در شهرهای بزرگ جهان

    حباب مسکن در شهرهای بزرگ جهان

    در نتیجه بحران کرونا طی دو سال اخیر، مسکن به عنوان یک مقصد امن سرمایه گذاری به شدت در سراسر جهان محبوب شد و قیمت ها نیز در نتیجه افزایش تقاضا شروع به بالا رفتن کردند. بانک یو بی اس با توجه به متغیرهایی نظیر نرخ تورم، ارزش پول ملی، تعادل بین عرضه و تقاضا و نیز چشم انداز آتی بخش مسکن اقدام به تخمین میزان حباب قیمت مسکن در ۲۵ شهر بزرگ دنیا کرده است.