بازار املاک / بازار آجر یزد

بازار آجر یزد

بازار آجر یزد

بازار آجر یزد در دست اتباع بیگانه کیفیت پایین تولید آجر باعث کاهش تقاضا و عرضه در بازار است افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن و نبود شرایط خرید آن از چالش‌های اساسی برای بسیاری از خانواده‌ها و جوانان است که علت بخشی از این گرانی هم افزایش بی‌رویه و خارج از چارچوب قیمت مصالح ساختمانی است.

آجر یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی است 


که در استان یزد تاریخچه‌ای بیش از ۲۰۰ سال دارد و یزدی‌ها از تقریبا دو قرن پیش صنعت آجر را در استان به راه انداختند
 تا توانستند خود را به عنوان یکی از قطب‌های تولید آجر کشور معرفی کنند

 ولی این صنعت که روزی طرفداران بی‌شماری داشت و افراد بسیاری از این طریق امرار معاش می‌کردند
 امروزه حال‌و روز خوشی ندارد و اگر به همین شکل پیش برود تا چند سال آینده هیچ یزدی را در کارگاه‌های آجر نخواهیم دید 

 علت اصلی آن‌هم ورود اتباع خارجی در این صنعت به‌مانند برخی صنایع دیگر در استان یزد است. 
انتقاد از بی‌توجهی مسئولان استانی به صنعت آجر

یکی از فعالان این عرصه با انتقاد از وضعیت کنونی تولید آجر استان 


با اشاره به فعالیت تقریبی ۱۶۰ واحد تولید آجر در استان اظهار داشت: 


مشکل اصلی واحدهای تولید آجر وابستگی به سیستم بانکی است 
 همه مجبوریم در این شرایط سخت برای ادامه فعالیت واحد تولیدی خود وام‌هایی را از بانک‌ها دریافت کنیم که چالشی دیگر را پیش روی ما قرار می‌دهد. 


عدم به‌روزرسانی چرخه تولید و استفاده از اتباع خارجی را از دیگر مشکلات دانست و عنوان کرد: 


نزدیک به صد در صد افرادی که در واحدهای تولیدی آجر یزد فعالیت دارند، افراد غیربومی و عمدتاً اتباع خارجی هستند 
که به استان یزد مهاجرت کرده‌اند و چون این کار با سختی و مشقت همراه است ایرانی‌ها کمتر به این سمت می‌آیند. 


 همواره بدهی‌های بانکی مانع توسعه و پیشرفت ما بوده و هستند:

 این مسئله اجازه استفاده از تکنولوژی روز را به ما نمی‌دهد و اغلب واحدها همیشه به شکل سنتی فعالیت خود را دنبال می‌کنند. 
عضو اتحادیه صنف فخاران یزد با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای رفع مشکل کارگاه‌های سنتی تولید آجر یزد صورت گرفته است 
متأسفانه هیچ یک از این برنامه‌ها تابه‌حال به نتیجه‌ای نرسید. 

 در تشریح فعالیت اتباع خارجی در این صنعت اذعان داشت: 

فعالیت اتباع خارجی در صنعت آجر به سه بخش تقسیم‌شده که بخش اول آن بخش کارگری است 
 کارهای سخت و طاقت‌فرسا را این افراد انجام می‌دهند که بیشتر شان هم به‌صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند. 

مشکلات بیمه‌ای کارگران مانع ورود ایرانی‌ها به این شغل است


بخش دوم آن را دلال‌های آجر و بخش سوم آن از اتباعی تشکیل شده که به تولیدکننده آجر در استان یزد تبدیل شدند 
که از بیست سال گذشته کم‌کم به شکل‌های مختلف با ضعف قوانین و بی‌کفایتی مدیران در این سال‌ها توانستند مراحل مختلف را در دست بگیرند. 
از دیگر مسائل و مشکلات این حوزه را بیمه تامین اجتماعی برشمرد  

 اجرای قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا میزان پنج نفر کارگر برای تولید کنندگان آجر استان هنوز اجرایی نشده است 
 این یکی دیگر از مشکلاتی است که واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند. 
بارها در این باره  با مسئولان مربوط  جلساتی برگزار شده اما تامین اجتماعی زیر بار نرفته و به بهانه‌های واهی از اجرای این قانون سرپیچی می‌کند. 

اجرای حکم دیوان عدالت اداری درخصوص قانون معافیت از پرداخت حق بیمه


حکم دیوان عدالت اداری درخصوص اجرای قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا میزان پنج نفر کارگر برای تولید کنندگان آجر استان اجرایی می‌شود. 
براساس نشست اعضای هیات مدیره انجمن آجر استان یزد با مدیر کل و معاون مالی تامین اجتماعی استان که با پیگیری و هماهنگی خانه صمت استان برگزار شد.


 به درخواست انجمن آجر مبنی بر مشمولیت صنعت آجر از قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما
 تا میزان پنج نفر کارگر و همچنین جلوگیری از تضییع حق ۱۶۲ واحد تولیدکننده آجر استان، رسیدگی و تفاهمات لازم در این خصوص انجام پذیرفت. 


از ابتدای سال ۹۹ شاهد افزایش ورود و خروج اتباع خارجی در یزد هستیم که طی بررسی‌های انجام شده این امر جهت فروش و خرید آجر یزد است.
 بیشتر شدن این ورود و خروج‌ها باعث به صدا در آوردن زنگ خطر در این زمینه شده اما همچنان این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است. 

خرید و فروش ۸۰ درصد آجر یزد توسط اتباع خارجی


از سال ۹۲ وضعیت کوره‌های آجرپزی در یزد تغییر کرد و واحدهایی که در آن‌ها آجر تولید می‌کردند به گاز شهری مجهز شدند. 
کارخانه‌ها برای کشیدن لوله‌های گاز باید هزینه‌هایی بسیار زیادی پرداخت می‌کردند. 
بیش از ۳۰ درصد کارخانه‌های تولید آجر به دلیل روبرو شدن با مشکلات اقتصادی تولید خود را متوقف و کارخانه را تعطیل کردند. 


از آنجایی که کوره‌های آجرپزی با مشکلاتی نظیر مشکلات اقتصادی، کاهش توان مالی، کم بودن کارگر و افزایش دستمزد کارگر مواجه شدند
 بنابراین توانستند تنها با ۵۰ درصد از ظرفیت موجود خود مشغول به کار شوند. 
کاهش پیدا کردن ظرفیت کارخانه‌ها باعث کاهش تولید آجر نیز شد که این امر باعث افزایش قیمت آجر در بازار شد. 


یکی دیگر از عواملی که قیمت آجر را دستخوش تغییرات زیادی کرده است فعالیت اتباع خارجی به بازار تولید آجر است 
به منظور اطلاع از چگونگی ورود کارگران خارجی به بازار تولید آجر در یزد تحقیقاتی صورت گرفته 
که مشخص شده است ۹۰ درصد خرید آجر یزد توسط اتباع خارجی صورت می‌گیرد. 


اکنون یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات موجود در اصناف به ویژه کارخانه‌های تولید آجر یزد، وجود اتباع خارجی است و مسئولان توجهی به این امر ندارند. 
علاوه بر این، اتباع خارجی در سایر مشاغل نظیر تولید کیف و کفش و کشت گلخانه‌ای سهم بالایی دارند که در زمان دیگری به این موضوعات پرداخته خواهد شد.

  • احتمال ثبت نام جدید نهضت ملی مسکن برای متقاضیان

    احتمال ثبت نام جدید نهضت ملی مسکن برای...

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست وزارت راه این است که فعلا افرادی که ثبت نام کرده‌اند ساماندهی شوند و پس از آن، سایت برای متقاضیان جدید باز می‌شود.

  • نوسانات ارزی و احتمال انفجار قیمت ملک در ایران

    نوسانات ارزی و احتمال انفجار قیمت ملک...

    با توجه به گفته مشاوران املاک، تقاضای خریداران و فروشندگان ملک برای گرفتن اطلاعات درباره وضعیت بازار املاک افزایش یافته است. این افزایش تقاضا باعث امیدواری شده است که بازار در زمان محدودی که تا پایان سال باقی مانده است، بهبود یابد.

  • خروج سازندگان از بازار

    خروج سازندگان از بازار

    دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن گفت: بازار مسکن در حال حاضر با افزايش قیمت، صرفه اقتصادی برای سازندگان ندارد.

  • حال خراب بازار مسکن

    حال خراب بازار مسکن

    حال بازار مسکن خوب نیست؛ این تصویری است که این روزها آگاهان به حوزه مسکن عنوان می‌کنند. نمودار تعداد پروانه‌های ساختمانی حاکی از آن است که بازار مسکن از سال ۹۰ تاکنون با ریزش عجیب در صدور تعداد پروانه‌های ساختمانی برای ساخت مسکن روبه‌رو بوده است.

  • رواج اجاره ساعتی خانه‌ها

    رواج اجاره ساعتی خانه‌ها

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: یکی از سایت‌های معروف به وضوح اقدام به درج آگهی خانه‌های ساعتی می‌کند که از مسئولان مربوطه تقاضا داریم این پدیده نوظهور را رصد و ساماندهی کنند.مشاوران املاک به هیچ عنوان در موضوع خانه‌هایی که به شکل ساعتی اجاره داده می‌شود ورود نکرده و صرفا به بحث اجاره سالانه مطابق با شرح وظایفشان در قانون عمل می‌کنند.با این حال، شنیده می‌شود که بعضی مواقع در نقاطی از کشور، خانه‌ها به صورت ساعتی اجاره داده می‌شود که آگهی آنها در اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها درج می‌شود.

  • 1900واحد مسکونی در حال ساخت

    1900واحد مسکونی در حال ساخت

    یک میلیون و 900 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور در حال ساخت است. رییس‌جمهوری در جمع ائمه جمعه سراسر کشور بر اهمیت ساخت مسکن در دولت سیزدهم تاکید کرد و گفت: با تلاش‌های انجام شده هم اکنون یک میلیون و 900 هزار واحد مسکونی نهضت ملی در سراسر کشور در حال ساخت است و کار واگذاری زمین به متقاضیان در شهرهای کوچک نیز در حال انجام است.

  • مهم‌ترین وام‌ها در سال ۱۴۰۳

    مهم‌ترین وام‌ها در سال ۱۴۰۳

    سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه خرید مسکن در سال آینده، برای خانوار‌های دارای سه فرزند و بیشتر که بعد از سال ۱۳۹۹ به دنیا آمده است، ۳۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد.رحیم زارع گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که ۳۱ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی برای حوزه اشتغال اختصاص پیدا کند که هر استان ۷۰ درصد ۳۱ همت را می‌گیرد.

  • تسهیلات حمایتی مسکن

    تسهیلات حمایتی مسکن

    پرداخت بیش از ۲۴۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی در قالب طرح جهش تولید مسکن توسط بانک سپه در راستای اجرای تکالیف ابلاغی بانک مرکزی از محل بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، از بین ۶۵ هزار و ۲۳۴ واحد مسکونی شهری به ارزش ۲۶۵ هزار و ۷۲۳ میلیارد ریال که در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت. بانک در قالب طرح جهش تولید مسکن. سپه معرفی شد، این بانک مبلغ ۱۳۹ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال به ۳۵ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی پرداخت کرد که این تسهیلات همچنان به مشمولان در حال پرداخت است.

  • املاک دولت در بورس کالا

    املاک دولت در بورس کالا

    با معامله ۴ ملک سازمان خصوصی سازی واقع در بابل، فرآیند مولدسازی املاک مازاد دولت از مسیر بورس کالای ایران آغاز شد. از ۶ عرضه املاک سازمان خصوصی که دیروز در تالار املاک و مستغلات بورس کالا عرضه شده بود ۴ واحد آپارتمانی مورد معامله قرار گرفت که همگی این املاک در استان مازندران شهرستان بابل واقع شده اند. آپارتمان های عرضه شده در روز جاری مسکونی بوده و همگی دارای مساحت عرصه ۱۷ هزار و ۵۵۸ متر مربع و اعیان ۱۴۴.۵ مترمربع بودند. از ۴ آپارتمان به فروش رفته، معامله یک ملک با رقابت خریداران مواجه شد.

  • وام مسکن برای زوج‌ها

    وام مسکن برای زوج‌ها

    وام مسکن زوجین آمار‌های عجیب و غریب و البته باورنکردنی دارد. چرا که نحوه پرداخت اقساط و هزینه‌های دریافت این وام به گونه‌ای است که هر متقاضی خرید خانه را در شوک فرو خواهدبرد. آیا واقعا کسی این وام را دریافت می‌کند؟! این روز‌ها بحث تأمین مسکن برای زوجین به یکی از دغدغه‌های مهم تازه عروس و داماد‌ها تبدیل شده، اما شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که تهیه مسکن مناسب بسیار دشوار شده است. زمان انتظار خرید مسکن در کشور‌های توسعه‌یافته بین ۴ تا ۱۰ سال است.

  • کاهش شدید قیمت آپارتمان‌ در تهران

    کاهش شدید قیمت آپارتمان‌ در تهران

    طبق اعلام مرکز آمار ایران، در آذر ماه ١٤٠٢ شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ٢.٩ درصد کاهش داشته است.همچنین این شاخص در بررسی سالانه و نقطه به نقطه نیز کاهش را نشان می‌دهد. شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران با استفاده از اطلاعات ثبتی سامانه املاک و مستغلات کشور و به روش هدانیک محاسبه شده است؛

  • قیمت میلگرد 16 در شهرها

    قیمت میلگرد 16 در شهرها

    میلگرد 16 از محصولات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. در ابتدا این محصول از کشورهای چین و آمریکا وارد ایران می شد. اما در حال حاضر با تاسیس کارخانه های مختلف، کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده توانسته میلگرد های با سایزهای متفاوت را به بازار داخلی و حتی بین المللی عرضه کند.

  • مسکن در بورس

    مسکن در بورس

    مصرف‌کنندگان واقعی و زوج‌های جوان می توانند با استفاده از فروش متری مسکن برای سرمایه‌گذاری و خرید مسکن موردنیاز خود به‌صورت اقساطی استفاده کنند. سخنگوی شهرداری تهران می‌گوید تمام مقدمات عرضه پروژه‌های مسکن به‌صورت «متری» آماده است و مجموعه مدیریت شهری امروز منتظر اخذ مجوزهای لازم از جانب بازار سرمایه است. عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران ، درباره آخرین وضعیت عرضه پروژه‌های مسکن به‌صورت «متری»، بیان داشت:

  • مبلغ وام مسکن افزایش خواهد یافت

    مبلغ وام مسکن افزایش خواهد یافت

    رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: در حال حاضر با مشکل افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها روبرو هستیم که با اجرای «طرح ملی مسکن» امیدوار به کاهش قیمت و اجاره‌بهای آن هستیم. محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل مسکن اقشار مختلف جامعه، راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته، گفت: «قانون جهش تولید مسکن»، به عنوان راهکار بلند مدت برای حل مشکلات زیرساخت این حوزه، به تصویب رسید

  • نگهداشت ساختمان

    نگهداشت ساختمان

    دبیر انجمن مهندسان راه و ساختمان می‌گوید: متاسفانه هم اکنون هیچ‌گونه قانونی برای نگهداشت بناها وجود ندارد و حتی در این زمینه رشته دانشگاهی هم نداریم، به‌‌‌ این ترتیب شاهد هستیم ساختمان‌‌‌ها در پایان کار به حال خود رها می‌‌‌شوند. عباس اکبرپور، دبیر انجمن مهندسان راه و ساختمان در یادداشتی نوشت: در حالی که بنا‌‌‌ها باید بیمه شوند و به صورت ادواری مورد نظارت و بازرسی قرار گیرند و نرخ آن بر اساس این گزارش‌‌‌ها متغیر باشد.

  • انبوه‌سازان و مصالح ساختمانی

    انبوه‌سازان و مصالح ساختمانی

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: از ظرفیت شورای فنی و مسکن استان برای رفع موانع و استفاده ملزومات ساختمانی استفاده می‌کنیم تا انبوه‌سازان موظف به استفاده از منابع داخل استان شوند. علیرضا عباس زاده امروز در آیین اختتامیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان و صنایع وابسته از همت مسوولان متولی در برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان قدر دانی کرد و اظهارداشت: بخش ساختمان از بخش های بزرگ و محرک در اقتصاد و اشتغال کشور است.

  •  شرکت‌های دانش‌بنیان

    شرکت‌های دانش‌بنیان

    وزیر راه و شهرسازی گفت: ما در زمینه تأمین مسکن برای شرکت‌های دانش‌بنیان آماده هستیم‌ و در این زمینه فردی مامور خواهد شد تا به سرعت مسکن شرکت‌های دانش‌بنیان را تأمین کنیم. خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی امروز در رویداد تبادل فناوری در حوزه ساختمان و حمل و نقل از وزارت راه و شهرسازی به عنوان پیشران پیشرفت نام برد و اظهار کرد: نهضت ملی مسکن به عنوان بزرگترین پروزه ساختمان‌سازی در 100 سال اخیر است که در تأمین مالی ساخت، مصالح، صنعتی‌سازی و سرعت ساخت و ساز نیاز داریم.

  • تصویب افزایش قیمت سیمان

    تصویب افزایش قیمت سیمان

    در حال حاضر، مصالح ساختمانی به عنوان یکی از کالاهای مهم در بازار بورس شناخته شده‌ هستند. در این میان، سیمان به عنوان یکی از مصالح اصلی، با مصرف بالا در صدر لیست این کالاها قرار دارد. یکی از دلایل اصلی محبوبیت و استفاده گسترده از سیمان، کیفیت بالا و تنوع آن است. در ادامه، ما قصد داریم به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.علت افزایش قیمت سیمان یکی از عوامل مهمی که بر کم و زیاد شدن قیمت سیمان تأثیر دارد، میزان تولید سیمان است. شرایط آب و هوایی و تغییر فصل

  • تولیدکنندگان مصالح ساختمانی

    تولیدکنندگان مصالح ساختمانی

    تولیدکنندگان مصالح ساختمانی قم در نشست مدیریت مصرف سوخت طی فصل سرد سال در شرکت گاز استان قم بر تعهد اعضای این اتحادیه در روشن نکردن کوره‌های جدید خود با استفاده از گاز طبیعی در زمان‌هایی که احتمال محدودیت در گازرسانی وجود دارد، تأکید کردند. مرتضی خوش‌لهجه، مدیرعامل شرکت گاز استان قم در نشست مدیریت مصرف سوخت طی فصل سرد سال که با حضور مدیران و روسای دستگاه‌های مرتبط و نمایندگان اصناف در سالن شهید سلیمانی شرکت گاز برگزار شد، با اشاره ناترازی جریان گاز طی فصل سرد سال.

  • کاسبان هزینه‌‌زای پروانه‌‏‌ ساختمانی

    کاسبان هزینه‌‌زای پروانه‌‏‌ ساختمانی

    بازار مسکن سرشار از تورم است و هیچ نقطه‌ای از آن نیست که تحت‌تاثیر این اختلال اقتصادی قرار نگرفته باشد. مصالح ساختمانی، زمین، صدور پروانه ساخت و دستمزدها، چهار شاخص هزینه‌بر در ساختمان‌سازی هستند که اتفاقا هر چهار مورد نیز درگیر تورم شدید هستند.در حال حاضر، کمتر زمین‌داری حاضر به فروش است و تمایل به ساخت‌وساز در تهران نیز به پایین‌ترین حد خود رسیده! در واقع قیمت زمین به قدری بالاست که برای سازندگان، صرفه اقتصادی ندارد که درگیر ساختمان‌سازی شوند.

  • طرح اجاره بهای مسکن

    طرح اجاره بهای مسکن

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت. جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست عبدالرضا مصری آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است: