بازار املاک / مسکن سازی وین الگویی برای کل شهرهای دنیا

مسکن سازی وین الگویی برای کل شهرهای دنیا

مسکن سازی وین الگویی برای کل شهرهای دنیا

در حالی که وضعیت مسکن در کل دنیا به معضلی اساسی تبدیل شده است، برخی از کشورهای توسعه یافته مانند اتریش به سراغ طرح های خاصی رفته اند که دسترسی شهروندان خود به مسکن های باکیفیت را افزایش بدهند. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد اتریشی ها در خانه های مناسب و مطلوب زندگی می کنند. پایتخت این کشور یعنی وین، از سوی اکونومیست زیست پذیرترین شهر جهان لقب گرفته است. اما چه امتیازات و امکاناتی باعث شده است که این شهر، بهترین محل سکونت در کل دنیا باشد.

بر اساس مطالعه ای که روی نظام شهرسازی و اقتصاد مسکن شهر وین صورت گرفته است


به نظر می آید که کیفیت زندگی ساکنان این شهر با لذت بردن از ساختمان و محله ای که در آن زندگی می کنند.
 رابطه ای مستقیم دارد. همچنین زندگی در خانه ای راحت، منجر به احساس امنیت و بهره وری افراد نیز می شود.
سیاست هایی که از سوی مسئولین شهری وین دنبال می شود، تمام این ویژگی ها را برای شهروندان خود فراهم می کند.

مسکن سازی وین الگویی برای کل شهرهای دنیا


به طور کلی ۶۰ درصد از جمعیت ساکن وین در مسکن های باکیفیت بالا زندگی می کنند.


 لزوما بیشتر این خانه ها متعلق به افراد نیستند. بلکه بیشترشان در خانه های اجاره ای با عنوان مسکن اجتماعی زندگی می کنند.
به طور کلی مسکن اجتماعی یا همان واحدهای مسکونی اجاره ای ارزان در این شهر دارای سه ویژگی اصلی هستند که باعث تفاوت عمده ی آن ها می شود: 
این خانه ها اجاره بهای پایینی دارند و امکاناتشان بالاتر از سطح متعارف هستند. 

همچنین نمای خوبی دارند که تمام این ویژگی ها باعث می شود که برچسب خانه های فقیرنشین به این واحدهای مسکونی نچسبد.
 در عین حال بدون این که شکاف طبقاتی در محله های مسکونی و اجاره ای ایجاد کند، باعث شده که تمام ساکنین این واحدها احساس خوبی برای سکونت در آن ها داشته باشند.
 دفتر اسکان بشر ملل متحد اعلام کرده است که حداکثر هزینه ای که مسکن در سبد خانوار باید داشته باشد، ۳۰ درصد است.


در طول یک صد سال اخیر، سیاست گذاران این شهر توانستند:


 با درآمد حاصل از مالیات ملکی اعتبارات لازم برای ساخت انبوه مسکن اجاره ای را در وین تامین کند. 
این سیاست ها همواره خطوط قرمزی از بابت کیفیت زندگی در تامین مسکن داشته است و تلاش کرده که بر آن ها پایبند بماند.
به طور کلی، متوسط اجاره بهای ماهانه ی آپارتمان یک خوابه با امکانات مناسب در وین، حدود ۶۵ درصد دیگر پایتخت های اروپایی است.


گرچه کشور اتریش را به دلیل کنسرت های بزرگ موسیقی و هنر والای آن می شناسند.
 اما با توجه به این که اخیراً از سوی نشریات معتبر جهان به زیست پذیرترین شهر دنیا معروف شده است.
 مسکن آن می تواند تبدیل به الگویی بسیار مناسب برای دیگر شهرها از جمله تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور شود.

تنوع بی نظیر معماری در این شهر باعث شده که تمام سلایق زیستی پوشش داده شود. 
شما می توانید در خیابانی از این شهر زندگی کنید که قرن نوزدهم را تداعی می کند. 
از سوی دیگر و با کمی جا به جایی در شهر، خیابانی مدرن و شیک را خواهید دید که ساختمان های طراحی شده توسط زاها حدید در آن جلوه می کنند.

به طور کلی امتیازهای زیست پذیری یک شهر توسط چند عامل محاسبه می شود:


مراقبت های بهداشتی، فرهنگی، محیط زیست، آموزش، زیرساخت ها و امنیت
شهر وین در تمام فاکتورهای بالا سرآمد است. کشور اتریش به همراه کشورهای دیگری مثل دانمارک و فرانسه، بالاترین نرخ مالیات بر درآمد شخصی در کل اروپا را داراست. 
بنابراین افرادی که بیشتر از ۹۰ هزار یورو درآمد دارند، باید ۵۰ درصد آن را مالیات بدهند. اما در ازای چنین مالیات هنگفتی، امکانات فراوانی به دست می آورند.

بر اساس تجربیات برخی از نویسنده های بزرگ نشریات دنیا، هزینه ی حمل و نقل عمومی سالانه در شهر وین تنها ۳۶۵ یورو است که معادل یک یورو در روز می باشد.
 این در حالیست که در شهری مثل لندن برای خرید کارت سفر سالانه در بخش داخلی لندن، بیش از ۱۸۰۰ پوند یعنی حدود ۵ پوند در روز باید هزینه کرد.
در کشور ما نیز هزینه های حمل و نقل در سال های اخیر رشد زیادی داشته است. به خصوص در شهری مثل تهران که هزینه های زندگی بسیار بالاست.

مدت زمان انتظار جوان ها برای خانه دار شدن


ذات فرهنگی شهر وین باعث شده که سیاست گذاران شهری به این حوزه توجه بی نظیری نشان بدهند. 
به گفته ی وزیر فرهنگ و علم شهر این کشور، هیچکس در وین به دلیل نداشتن پول نباید از فعالیت های فرهنگی جا بماند. 
فستیوال های موسیقی و هنر رایگان زیادی در وین برگزار می شود تا تمام شهروندان بتوانند از این خدمات بهره ببرند.

در این میان، معقول بودن اجاره بهای مسکن وین در قیاس با دیگر شهرهای اروپایی مثل لندن باعث شگفتی است. 
سیاست های رادیکال خانه سازمانی شورای شهر وین منجر به این قضیه شده است. این شورا، یکی از بزرگ ترین صاحبان املاک در کل اروپاست. 
به همین دلیل ۶۰ درصد ساکنین این شهر در خانه هایی با کیفیت بالا زندگی می کنند.

بیشتر ساکنین این خانه ها، خانواده های طبقات متوسط جامعه و متخصصان جوان هستند. زندگی پرستاران، معلمان و کارمندان دولتی این شهر کاملا مناسب است. بر اساس گزارش شرکت املاک رایت موو، میانگین قیمت اجاره ماهانه در لندن حدود ۲ هزار و ۳۴۳ پوند است که در قیاس با سال گذشته، ۱۶ درصد رشد کرده است.

این در حالیست که وضعیت شهرهای آمریکایی مثل منهتن نیویورک نیز بهتر نیست و اجاره بها به ۵۲۰۰ دلار رسیده است.

اما سیاست گذاری های صحیح در شهر وین باعث شده که چنین مشکلاتی به وجود نیاید. دسترسی گسترده ی ساکنین به مسکن یارانه ای، اجاره بها در بخش خصوصی را تعدیل کرده است. بر اساس شاخص اجاره میچپیگل بررایی سال ۲۰۲۲، متوسط قیمت اجاره ماهانه برای یک آپارتمان ۶۰ متری در این شهر، حدود ۷۶۷ یورو است.

این در حالیست که قیمت اجاره بهای خانه های اجاره ای خیلی کمتر می باشد. دولت و مسئولین شهری نیز حمایت ویژه ای از مستاجرین در برابر افزایش اجاره و تخلیه ی خانه می کنند.

به طور کلی، داشتن یک خانه ی راحت و ارزان قیمت برای احساس امنیت و شادی بسیار حائز اهمیت می باشد. در شهری مثل لندن، افراد ناچارند که ۴۰ درصد درآمد خود را به هزینه های مسکن اختصاص بدهند.

سیاست های صحیح مسکن در شهر وین به پایان جنگ جهانی اول و تولد کشوری به نام اتریش برمی گردد. در آن زمان تعداد آوارگان بسیار بالا بود و یک چهارم جمعیت ساکن این کشور بی خانمان بودند.

بررسی رشد قیمت مصالح ساختمانی تا دی ماه ۱۴۰۱
اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان جهت تخصیص زمین به طرح نهضت ملی مسکن
از همان زمان بود که سیاست های درستی برای جلوگیری از مرگ افراد در اثر بی خانمانی در پیش گرفته شد. حدود ۱۰۰ سال پیش، شورای شهر وین که در آن زمان توسط حزب سوسیال دموکرات اداره می شد، در طی یک تصمیم مبتکرانه ۲۵ هزار واحد خانه ی عمومی برای فقرا ساخت که منابع آن نیز از طریق مالیات های جدید بر زمین، اجاره و کالاهای لوکس تامین می شد.

این قانون که اولین پایه های زیست جدید وینی ها را فراهم آورد، توانست که خیلی زود به کشوری مناسب از لحاظ مسکن سازی تبدیل شود.

علاوه بر این توجه ویژه به بافت های قدیمی شهر و مرمت مداوم آن ها، باعث شده که چهره ی زیبا و تاریخی این شهر همچنان حفظ شود. وجود ساختمان های بسیار قدیمی ۲۰۰ ساله در وین که هنوز هم ساکنانی دارد، نشان از هویت تاریخی این کشور می دهد.

هدف اصلی مسئولین و مقامات وینی این بود که خانه هایی ارزان، بهداشتی و زیبا بسازند. آن ها باور داشتند که زیبایی نباید فقط متعلق به طبقات ثروتمند جامعه باشد. به همین دلیل، بزرگ ترین معماران را استخدام کرده و آثار هنری عمومی زیادی را طراحی و احداث کرد.

به زعم بسیاری از ساکنین آن زمان وین، شهر تبدیل به ورسای کارگران شده بود. در حقیقت خانه های سازمانی به عنوان جاذبه های گردشگری بازدید دارند. مثلا ساختمان هاندرتواسر هاوس یک مجتمع مسکونی رنگارنگ است که پوشیده از موزاییک و گیاهان می باشد.

همین موضوعات باعث شده که زیست ساکنین این شهر از لحاظ مسکن بسیار مناسب باشد. زندگی در خانه هایی ارزان و باکیفیت باعث می شود که کیفیت زندگی نیز بالاتر برود.

در این میان، وضعیت مسکن شهری مثل تهران کاملا برعکس بوده است. در طی این سال ها سیاست های درستی برای ساخت و ساز وجود نداشته است و حالا شاهد بحران های فراوان در این مورد خاص هستیم.

  • خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن با قیمت نجومی

    خریدوفروش غیرقانونی امتیاز نهضت ملی...

    درحالی خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن غیرقانونی است که در شهرهای پردیس و پرند این کار با قیمت‌های نسبتا بالا در حال انجام است.

  • چشم‌انداز اجاره مسکن: آغاز عصر جدید برای اجاره‌نشین‌ها

    چشم‌انداز اجاره مسکن: آغاز عصر جدید...

    اجاره‌بهای مسکن در سال۱۴۰۲ با «صعود تاریخی» در شهر‌ها مواجه شد. بررسی‌ها با استناد به داده‌های رسمی از نبض اجاره نشان می‌دهد رشد ۳۹.۶درصدی اجاره کشوری و ۵۲درصدی اجاره تهران در یک‌سال، «عصر جدیدی در بازار اجاره‌نشین‌ها» رقم زده که مشخصه اصلی آن، «امکان جبران رشد هزینه‌های زندگی موجر از محل اجاره‌داری» است.

  • با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

    با این روش منتظر ریزش نرخ اجاره باشید

    نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: انشااله که سال خوبی خواهد بود. هر سالی که سال خوبی برای مستاجران بوده، سالی بوده که تعداد آپارتمان‌های ساخته و تولید و عرضه شده یک مقدار زیاد بوده است.

  • عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت وام ۵۵۰ میلیونی برای این افراد

    عیدانه دولت برای کمک به مستاجران پرداخت...

    با توجه به آنکه اجاره‌بها بخش قابل توجهی از درآمد اقشار پایین را به خود اختصاص می‌دهد، دولت هفت برنامه را برای کنترل‌بخشی به بازار مسکن و اجاره بها در دستور کار قرار داده است

  • وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می یابد

    وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران افزایش می...

    با توجه به افزایش اجاره بها، یکی از طرح های حمایتی دولت از مستاجران، اعطای وام دیعه مسکن است که در کلانشهرها و سایر شهرهای کشور با مبالغ متغیر پرداخت می شود.

  • پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال ۱۴۰۳

    پیش بینی ارزان شدن مسکن در سال ۱۴۰۳

    بازار مسکن قطعاً از سایر بازار‌های اقتصادی تأثیر پذیر خواهد بود؛ زیرا اگر بازار‌هایی ارزی و طلا در آرامش باشند، بازار مسکن نیز تبعیت کرده و شاهد نوسان هیجانی قیمت نخواهیم بود.

  • ثبت نام وام فوری دو میلیاردی

    ثبت نام وام فوری دو میلیاردی

    اخیراً به درخواست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مصوب شورای پول و اعتبار، وام خرید مسکن اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از مبلغ یک میلیارد تومان به مبلغ دو میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد

  • معاملات خرید و فروش مسکن در روزهای پایانی سال به کدام سو می رود؟

    معاملات خرید و فروش مسکن در روزهای...

    بازار شب عید معاملات مسکن شهر تهران بر اساس مشخصات تازه‌ترین آپارتمان‌های عرضه‌شده به این بازار با تنوع نسبتا مناسبی از فایل فروش همراه است. با این حال، تازه‌ترین تحقیقات میدانی از وضعیت معاملات مسکن در ماه پایانی سال‌جاری- اسفند۱۴۰۲- نشان‌دهنده رکود خریدوفروش در این بازار است.

  • ۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستند

    ۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستند

    ۵۰ درصد پایتخت نشینان مستاجر هستندبر اساس آخرین سرشماری مسکن و خانوار منتشر شده در سال ۱۳۹۴ بدون احتساب خانه های خالی و خانه های دوم و با احتساب حدود ۲۲۸۰۰۰۰۰ واحد مسکونی و ۱۸۱۰۰۰۰۰ خانه نسبت مسکن به خانه ۱٫۶ بوده است. یعنی در سال ۱۳۹۴ تعداد خانه ها کمتر از تعداد خانوار بوده و در برخی واحدهای مسکونی بیش از یک خانوار سکونت داشته اند.

  • سکوت مطلق بازار املاک در آستانه سال جدید

    سکوت مطلق بازار املاک در آستانه سال...

    بازار املاک و مستغلات یکی از مهم ترین بازارهای اقتصادی هر کشور است. این بازار شامل خرید، فروش و اجاره املاکی مانند خانه، آپارتمان، ویلا و مغازه است. بازار املاک و مستغلات تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

  • تعیین سقف اجاره مسکن از ابتدای ۱۴۰۳

    تعیین سقف اجاره مسکن از ابتدای ۱۴۰۳

    طرح کنترل و ساماندهی بازار مسکن و اجاره از سال گذشته در مجلس در دست بررسی قرار گرفت. به اعتقاد فعالان بازار مسکن، این طرح در صورت اجرایی شدن می‌تواند بسیاری از مشکلات مستأجران را حل کند. طرح ساماندهی بازار اجاره و مسکن ۱۴ ماده دارد که ۱۱ ماده آن در شورای نگهبان به تصویب رسیده و چند ماده باقی‌مانده در دست بررسی است.

  • ایست خرید و فروش ملک

    ایست خرید و فروش ملک

    در هفته‌های اخیر فنر قیمت دلار آزاده شده و با فرارفتن از قله تاریخی خود اکنون در کانال ۶۰ هزار تومانی نوسان دارد. به این ترتیب بازار مسکن بار دیگر در اسفندماه، با تردید معامله‌گران روبرو و خریدوفروش حکم تعلیق خورد. منصور غیبی، کارشناس حوزه مسکن درباره وضعیت کنونی و عوامل اثرگذار بر بازار مسکن گفت: «آنچه در حال حاضر برای بازار مسکن مهم است، رفتار بازارهای موازی از جمله دلار و سکه است که هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم با التهابات، تغییر بها و کنترل قیمت از سوی دولت مواجه می‌شود.»

  • خبر داغ درباره وام ودیعه مسکن

    خبر داغ درباره وام ودیعه مسکن

    وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ به تأخیر افتاد و در قالب یک بخشنامه توسط بانک مرکزی به بانک‌های مختلف ابلاغ شد. از امروز به بعد، متقاضیان این تسهیلات می‌توانند بسته به محل سکونت خود، درخواست و ثبت نام برای وام ودیعه مسکن را انجام دهند. جامعه هدف وام مسکن طبق روال سال‌های گذشته مستاجران متاهل هستند، اما آقایان مستاجر بالای ۴۵ سال و خانم‌های مستاجر بالای ۳۵ سال هم در زمره متقاضیان وام قرار می‌گیرند.

  • قیمت مسکن به کدام سمت خواهد رفت؟

    قیمت مسکن به کدام سمت خواهد رفت؟

    بازار ساخت و معاملات مسکن در سال ۱۴۰۲ روند مثبتی نداشت و سیاست‌های انقباضی دولت نیز با وجود ایجاد آرامش موقتی در این عرصه عملا مشکلی بر مشکلات قبلی اضافه کرد.ساخت و ساز مسکن امسال را در رکود گذراند. فعالان این حوزه نیز معتقدند دیگر توانی نزد مردم برای خرید خانه باقی نمانده است. اما با این شرایط چه افقی می‌توان برای بازار معاملات و ساخت مسکن در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفت؟

  • پس از ورود چین به بازار املاک ایران باید منتظر کاهش قیمت ها در بازار مسکن باشیم؟

    پس از ورود چین به بازار املاک ایران...

    ماجرای ساخت خانه توسط چینی ها هنوز بر سر زبان هاست. این داستان اولین بار نیست که درباره آن صحبت می شود. یک بار دو سال پیش، یعنی در پاییز ۱۴۰۰ و همزمان با ساخت مسکن دولتی، گمانه زنی شد که چینی ها وارد ساخت مسکن در ایران می شوند، اما بعد از آن دیگر صحبتی از آن نشد. او تا به حال داستان شکل جدیدی به خود گرفته است.

  • انتظار کاهش قیمت مسکن در سال 1403

    انتظار کاهش قیمت مسکن در سال 1403

    مسکن در روزهای پایانی سال، بازار آرام و باثباتی دارد و آمارهای رسمی و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد اگر مؤلفه‌های تأثیر‌گذار بر قیمت مسکن دچار تغییرات ناگهانی نشود، چشم‌انداز بازار مسکن در سال آینده نیز روند کاهشی قیمت‌‌ها را نشان می‌دهد.

  • این پنج دلیل پیشبینی بازار مسکن را جابه جا کرد

    این پنج دلیل پیشبینی بازار مسکن را جابه...

    بعضی از پژوهشگران با توجه به رشد نقدینگی، وضعیت سایر بازارهای دارایی و انتظارات، نوسانات در بازار مسکن را توجیه می‌کنند. آنها در روایت رسمی این وضعیت را بهبودی و آرامش در بازار مسکن در پایان ماه‌های آخر سال ۱۴۰۲ می‌دانند. با این حال، روند این متغیرها بازارمسکن در سال آینده به گونه‌ای است که ممکن است دوباره این بازار مسکن مهم را به نوسان و تغییر وضعیت بیندازد.

  • سمت‌وسوی بازار مسکن در سال پیش رو

    سمت‌وسوی بازار مسکن در سال پیش رو

    کارشناسان معتقدند حوزه مسکن، سال آینده را هم با رکود در معاملات و نبود تقاضای مصرفی در پی کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان واقعی سپری می‌کند و صرف‌نظر از نوسان‌های احتمالی ارز، به طور بنیادین، زمینه‌ای برای افزایش قیمت در این بازار دیده نمی‌شود.

  • فرمول قسط بندی وام تغییر کرد

    فرمول قسط بندی وام تغییر کرد

    بر اساس فرمول قبلی متقاضیان باید طی ۲۰ سال، ۲۴۰ قسط به مبلغ هشت میلیون و ۴۸۸ هزار تومان پرداخت می‌کردند، اما با تصمیم دولت قرار شد اقساط وام ۵۵۰ میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن با روش پلکانی محاسبه شود.

  • تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن برای مهاجرت معکوس به روستاها

    تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن برای...

    معاون بازسازی بنیاد مسکن گفت: در صورت همکاری بانک‌ها، به متقاضیانی که قصد بازگشت به روستاها را دارند، تسهیلات ساخت ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن پرداخت می‌شود.

  • پیش بینی وضعیت بازار مسکن تا پایان سال

    پیش بینی وضعیت بازار مسکن تا پایان سال

    سال 1402 به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و همین عامل باعث شده است برخی کارشناسان اعتقاد داشته باشند به‌طور سنتی جنب و جوشی در بازار حاکم شده است؛ هیجاناتی نسبی که نوسان قیمت دلار می‌تواند به آن دامن بزند. اما در مقابل برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند شرایط بازار مسکن بحرانی‌تر از آن است که این اتفاقات بتواند محرکی برای آن باشد. مجید گودرزی، کارشناس مسکن وضعیت بازار را تا پایان سال پیش‌بینی کرده است.