ایران شناسی / سفر به کاشان

سفر به کاشان

سفر به کاشان

شهر گلاب و خانه‌های تاریخی راهنمای سفر به کاشان؛ شهر گلاب و خانه‌های تاریخی کاشان شهری‌ست که، به قول سهراب سپهری، جور دیگر باید دیدش! شهری که با عنوان‌های شهر گل و گلاب، پایتخت فرش جهان و خانه‌های تاریخی‌اش بر سر زبان‌هاست و با مردم خونگرم و مهمان‌دوستش پذیرای گردشگران و مسافران از هرجای جهان. در هر فصلی از سال، سفر به کاشان لطف و صفای خودش را دارد. تنها چیزی‌که نباید یادتان برود، راهنمای کاشان‌گردی‌ست. در این مطلب از اسنپ‌تریپ برایتان از قصه‌ی کاشان شروع کرده‌ایم، و از دیدنی‌ها و خوردنی‌ها و ه

تاریخچه کاشان

کاشان با اینکه یکی از شهرستان‌های اصفهان محسوب می‌شود و مرکز استان نیست، شهری دیدنی و معروف بوده. و اهمیتش در تاریخ شهر هم پیداست؛ شاهدش هم تمدن ۷۰۰۰ ساله‌ی سیلک است. 
درباره اینکه اسم کاشان از کجا آمده هم اختلاف زیاد است؛ گروهی فکر می‌کنند به‌خاطر سکونت مهاجران کاسی، کاسیان به کاشان تبدیل شده، اما کسانی هم هستند که می‌گویند به‌خاطر ساختن کاشی‌های خوب، اینجا به کاشیان و بعد به کاشان تغییر نام داده. در سفر به کاشان می‌توان ردی از هزاران سال پیش تا تاریخ معاصر را به چشم دید.

زمان گلاب‌گیری در کاشان چه تاریخی است؟

زمان گلابگیری در کاشان چه تاریخی است؟زمان گلابگیری در کاشان چه تاریخی است؟
نام کاشان با گلابش گره خورده است و تماشای مراسم گلاب‌گیری هرساله عده زیادی را به کاشان می‌کشاند. زمان گلاب‌گیری در کاشان از اواسط اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواسط خردادماه (۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خردادماه) ادامه دارد. بوی گل محمدی در شهر می‌پیچد و مستت می‌کند و همه اینها به لطف آمدن بهار است.


تاریخچه‌ی مراسم گلاب‌گیری

مراسم گلابگیری که امروز در کاشان لتان خوانده می‌شود سابقه ای دراز دارد. داستان از این قرار است: از صدها سال قبل (نقوش به جا مانده بر سفالینه های تپه سیلک، شعرها و سفرنامه ها وجود گل سرخ را در زمان‌های دور تصدیق می‌کند)، با شکفتن گل های سرخ محمدی، زن و مرد و بزرگ و کوچک صبح زود از خانه بیرون می‌زنند و مشغول چیدن گل می‌شوند.

آن‌هایی که مزرعه ندارند برای دیگران گل می‌چینند. و آنهایی هم که فاقد وسایل گلابگیری‌اند، گل‌هایشان را به دیگران می‌فروشند. گلابگیرها قسمتی از خانه‌شان را به انبار کردن گلاب اختصاص می‌دهند. و آنچه باعث می‌شود مراسم گلابگیری در شهرهایی مثل قمصر و نیاسر تماشاگران زیادی داشته باشد، شیوه سنتی گلابگیری است.

شیوه سنتی گلاب گیری


به این شکل که وسایلی مثل دیگ، پارچ، قرابه، نی و شیشه در شیوه سنتی به کار می‌آید. در گلاب‌گیری به روش سنتی هر یک کیلو گلبرگ را با یک لیتر آب در دیگی مسی می‌ریزند و دیگ را روی هیزم می‌گذارند.

درپوش دیگ را می‌گذارند و با تعبیه واشر لاستیکی بین دیگ و درپوش از نشست بخارها جلوگیری می‌کنند. روی در دیگ سوراخی است که به لوله‌های استیل و آلومینیومی متصل است. و سر دیگر لوله، به ظرف مسی که پارچ است منتهی می‌شود. بخارهای به وجود آمده از تقطیر، بعد از رد شدن از این لوله در پارچ مسی‌ای که داخلش آب سرد وجود دارد، سرد و گلاب به دست می‌آید. گلابی که بعد از ۵ تا ۷ ساعت زحمت به دست آمده.


زمان گلاب گیری در کاشان چه تاریخی است و در کدام شهرها برگزار می‌شود؟

از اواسط اردیبهشت تا دو سه هفته بعدش، مهمانان زیادی برای تماشای مراسم گلابگیری راهی کاشان می‌شوند.

قمصر:

 قمصر در ۳۰ کیلومتری جنوب کاشان قرار گرفته و هرچند که نام گلاب بیشتر با قمصر گره خورده ولی در سایر شهرهای کاشان مثل نیاسر و روستاهایی همچون ون، سده و وداقان نیز گلابگیری انجام می‌شود. به خصوص در وادقان و ون در ۵۰ کیلومتری شمال کاشان، جایی که باغ‌ های زیادی دارد و گلاب غلیظتری نیز به دست می‌آید.

نیاسر: 

نیاسر که به کهن باغشهر ایران معروف است، در ۳۰ کیلومتری غربی کاشان واقع شده و جدا از مراسم تماشایی گلابگیری،  آبشار نیاسر، بنای چهارطاقی روی تپه های غرب نیاسر و  آتشکده نیاسر از جمله جاهای دیدنی‌اش هستند. جایی که  مختص کاشان است  و نه هیج کجای دیگر دنیا.

  • کاخ خورشید کلات مشهد

    کاخ خورشید کلات مشهد

    " کاخ خورشید " یا " عمارت خورشید " یکی زیباترین کاخ های موجود در کشورمان ایران است که به دستور نادر شاه افشار موسس سلسه افشاریه در اوایل به سلطنتش در سال 1108 خورشیدی بنا نهاده شد که امروزه به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد شناخته می شود. این کاخ در شهر کلات و در 150 کیلومتری شهر مشهد استان خراسان رضوی جای خوش کرده و نیز این کاخ در وسط باغ بزرگی قرار گرفته که شامل یک بنا در سه طبقه مجزا ‌است.

  • معمار ی و طراحی خانه خطیبی قزوین

    معمار ی و طراحی خانه خطیبی قزوین

    خانه خطیبی قزوین یکی از خانه های تاریخی قزوین است. نام کوچه خطیبی در قزوین را از روی نام خانه ای اعیانی درون آن برداشته اند. مالک این بنا معتمد حاج ملا احمد خطیبی نام داشت که یکی از کسبه تکیه ناسار بود.

  • کاخ شهرداری تبریز

    کاخ شهرداری تبریز

    کاخ شهرداری تبریز از بناهای تاریخی شهر تبریز است که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ خورشیدی در محل گورستان متروک و مخروبهٔ کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری حاج ارفع‌الملک جلیلی و با بودجهٔ ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ ریال انجام شد. از این بنا، به عنوان تالار شهر و دفتر اصلی شهرداری تبریز، بهره‌برداری شده‌است. این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

  • بازسازی عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران

    بازسازی عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران

    عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران یک بنای کاملا ایرانی است و معماری آن توسط بهترین معماران ایرانی ارائه شده است. مظفرالدین شاه قاجار در این عمارت شهر تهران، تاجگذاری کرده و این عمارت اتفاقات زیادی را در خود ثبت نموده است. بنای عمارت بادگیر کاخ گلستان تهران

  • سر در عالی قاپو یکی از آثار تاریخی و گردشگری در شهر قزوین است

    سر در عالی قاپو یکی از آثار تاریخی و...

    در ابتدای خیابان سپه – نخستین خیابان ساخته شده در ایران – قرار دارد. این بنا سردر یکی از هفت در ورودی به ارگ سلطنتی صفویان بوده‌است. و در اصلی جنوبی است که به خیابان و میدان شاه باز می‌شده و تنها در از این مجموعه است که اکنون به یادگار مانده است.

  • بنای تاریخی تالار تیموری

    بنای تاریخی تالار تیموری

    ایوان و حیاط تالار تیمیوری که به عنوان موزه تاریخ طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد

  • معرفی بنای عالی قاپو

    معرفی بنای عالی قاپو

  •  خانه زینت الملوک شیراز

    خانه زینت الملوک شیراز

  • ابیانه یکی از روستاهای خاص و دیدنی نطنز در استان اصفهان

    ابیانه یکی از روستاهای خاص و دیدنی نطنز...

  • سوباتان، بهشت ناشناخته در ایران

    سوباتان، بهشت ناشناخته در ایران

  • ماسوله‌ای سرسبز در قلب کویر

    ماسوله‌ای سرسبز در قلب کویر