طراحی ودکوراسیون / خانه تاريخي طباطبايي ها

خانه تاريخي طباطبايي ها

خانه تاريخي طباطبايي ها

اين خانه كه از شاهكارهاي هنر معماري قديم بشمار مي رود در نزديكي خانه تاريخي بروجرديها و در جوار بقعه مباركه امامزاده سلطان امير احمد (ع) قرار دارد. به علت آنكه سنگ بناي اين خانه را شخصي به نام حاج سيد جعفر طباطبايي نطنزي بنا نهاده است به خانه طباطبايي ها موسوم و مشهور شده است.

در زميني به مساحت 4 هزار و 730 مترمربع و در حدود سال 1250 قمري با مهارت و هنرمندي معمار معروف كاشاني استاد علي مريم به شيوه معماري حجاب دار، گودال باغچه، متقارن و درون گرا ساخته شده است.

خانه طباطبايي ها كه يكي از جالبترين و زيباترين بناهاي تاريخي كاشان محسوب مي شود مانند ديگر ابنيه تاريخي برخوردار از تزئينات مجلل و باشكوه، اصالت معماري و طراحي متناسب با فرهنگ و اقليم خاص منطقه است.

اين خانه تاريخي مشتمل بر چهار صحن و حياط است كه حياط مركزي متعلق به قسمت بيروني و دو حياط متعلق به اندروني و يك حياط متعلق به خدمه بوده است.

قسمت اندروني خانه شامل اتاق پنج دري ساده در مركز و دو حياط در دو طرف آن و داراي سرداب هائي كه بادگيرها هوا را در آن جريان مي دهند .

خانه طباطبايي داراي پنج درب ورودي است كه ورودي اصلي به دو ورودي اندروني و بيروني در قسمت هشتي تقسيم مي گردد. علت پيچ و خم هاي راهروهاي ورودي براي شكستن اختلاف ارتفاع و نداشتن ديد مستقيم است.

اين خانه تاريخي كه به وسيله هيئت امناي مرمت و احياي ابنيه تاريخي كاشان خريداري و در سال هاي 137٣ تا 1376 با همكاري شهرداري و ميراث فرهنگي كاشان و با پشتيباني مسئولان وقت وزارت معادن و فلزات براساس نقشه اصلي مورد مرمت و بازسازي قرارگرفت در فهرست آثار ملي ايران به شماره 1504 به ثبت رسيده است.