طراحی ودکوراسیون / معماری کاخ چهل ستون

معماری  کاخ چهل ستون

معماری کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون یک عمارت با ۶۷هزار مترمربع مساحت است. ماجرای این کاخ با بناکردن کوشکی در میان باغ شروع می‌شود. این کوشک همان مرکز اولیه عمارت چهل ستون است. بعد از آن به‌تدریج ساختمان تکمیل می‌شود و بخش‌های دیگر در مجموعه به‌وجود می‌آیند عمارت چهل ستون بخش‌های مختلفی دارد، تالار ۱۸ ستون و تالار آینه. در اصل ایوان کاخ چهل ستون اصفهان دارای دو بخش است.

یک قسمت که ۱۸ ستون قوی دارد و ۴ ستون هم در وسط ایوان است که روی ۴ شیر سنگی واقع شده‌اند همان طور که از اسم تالار آینه مشخص است.
 در آن با آینه و آینه‌کاری روبه‌رو هستیم. سراسر این بخش از عمارت چهل ستون پُر از آینه‌هایی است که به شکل ریز و درشت در بخش‌های مختلف به کار رفته‌اند.

 بخش‌هایی از این قسمت کاخ چهل ستون با آینه‌های ریز یا ترکیب معرق و آینه ساخته شده و بخش‌هایی هم آینه‌های قدی و خشتی دارد. 
سقف تالار آینه از قاب‌های چوبی در شکل‌های هندسی مختلف تشکیل شده است. 

در میان تزئیناتی که در این بخش از سقف وجود دارد، تصویر حوض مرمرین هم دیده می‌شود. 
نقاشی‌های کاخ چهل ستون یادگار هنرمندان چیره‌دستی است که با امکانات بسیار کم، آثاری بزرگ خلق کرده‌اند. 

یکی از جذاب‌ترین نقاشی‌های موجود در کاخ چهل ستون مربوط به تالار مرکزی است. 
در زمان صفویه، از مهمانان خارجی در این تالار پذیرایی می‌شد.

 به همین سبب روی دیوارهای آن، نقاشی‌هایی وجود دارد که بازگوکننده وقایع و دوره‌های مختلف تاریخی‌اند در دوازدهمین سالی که شاه سلطان حسین بر ایران سلطنت می‌کرد
کاخ چهل ستون اصفهان دچار آتش‌سوزی شد و بعدها در زمان قاجار یا به‌طور دقیق‌تر، زمان سلطنت محمدشاه، باغ و عمارت به حالت قبلی خود بازگشت