طراحی ودکوراسیون / معماری منارجنبان

معماری منارجنبان

معماری منارجنبان

منارجنبان با مساحتی حدود ۱۴۶ متر مربع و مناره هایی به ارتفاع هفت و نیم متر از سطح بام، یکی از آثار معماری دوره ایلخانیان به شمار می رود. سقف بنای منارجنبان با کاشی کاری های لاجوردی و فیروزه ای پوشانده شده و چشم هر بیننده ای را بخود خیره می کند. بر فراز منار جنبان که از شاهکارهای معماری ایران است، دو مناره ی زیبا قرار گرفته که ارتفاع هرکدام از سطح زمین ۱۷.۵ متر و پهنایشان هم ۹ متر می باشد.

تزئینات کاشی کاری به شیوه مغولی در ساختمان این بنای تاریخی قابل رویت است. 
زینت دیگر منارجنبان که میتوان به آن اشاره نمود ایوان دوره مغول است که با خط های ظریف و نقش های ستاره ای و کاشی های لاجوردی آراسته شده است. 

ایوان منارجنبان در واقع مقبره عمو عبدالله از عارفان دوران ایلخانی است که در گذشته از یک سنگ بزرگ مرمری و یک پارچه روی قبر تشکیل شده بود.
 ایوان را با آجر ساخته بودند و دور تا دور سنگ قبر هم به خط ثلث و برجسته سوره مبارکه یاسین حجاری شده بود. در واقع زائران برای زیارت قبر عمو عبدالله به این ایوان آجری می آمدند.

 راه صعود به بام و مناره ها هم به وسیله درگاه کوچکی است؛ که با پلکانی مارپیچ به بام مربوط می شود. ولی چیزی که این بنای کوچک را مشهور کرده، تکان خوردن آن است. 
یعنی با تکان دادن یکی از مناره ها مناره دیگر و کل ساختمان نیز تکان می خورد. 

ایوان منارجنبان به سبک مغول ساخته شده؛ ولی شکل مناره ها نشان می دهد که آن ها را اواخر دوره صفویه به ایوان اضافه کرده اند. 
به کاربردن آجرهایی با ویژگی های خاص که ضریب ارتجاعی بالاتری نسبت به آجرهای بکار رفته در قسمت های دیگر دارد .

کاربرد قوانین فیزیکی در منارجنبان نه تنها راز جنبیدن معروف ترین مناره جنبان جهان را آشکار می کند بلکه تبیین گر دانش فنی عمیق سازندگان آن در هفت قرن پیش بوده است.
 سازندگانی که نامی از آن ها بطور مشخص در دست نیست با گذر زمان و افزایش چشمگیر علوم گوناگون، من جمله علم فیزیک

برخی از محققان تکان خوردن مناره های منارجنان اصفهان را پدیده ای ناشی از تغییرات فیزیکی و یا همان پدیده ی زئونانس اعلام نمودند. 
پدیده ای که با اعمال نیرویی کوچک منجر به تکان خوردن و جنب و جوش می شود.

 اگر چه این ها میتواند دلایلی علمی و تا حدودی منطقی باشند.
ولی لازم است بدانید که تمامی این ها فرضیه می باشند و هنوز هم معماری اعجاب انگیز منارجنبان  و حل معمای آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته است .
علت تکان خوردن منارجنبان اصفهان با قطعیت به اثبات نرسیده است.