بازار املاک / گزارشی از تزریق فایزر در برخی خانه‌های شمال شهر

گزارشی از تزریق فایزر در برخی خانه‌های شمال شهر

گزارشی از تزریق فایزر در برخی خانه‌های شمال شهر

به هر حال واکسن کرونا چیزی نیست که مثلا در لندن به داروخانه بروید و ۱۰ دوز واکسن برای خودتان و بچه‌هایتان بخرید. فروش این واکسن‌ها در مقیاس وسیع صورت می‌گیرد و ساز و کار دیگری دارد. گزارشی از تزریق فایزر در برخی خانه‌های شمال شهر



روز نو :در بازار سیاه و زیرزمینی واکسن کرونا بدون هیچ مجوز و نظارتی بین دو میلیون تا ۷۰ میلیون تومان بهفروش می‌رسد.

رادیو زمانه: تقریبا در همه جای جهان دولت‌ها برای شهروندان واکسن کرونا را رایگان فراهم می‌کنند، اما کمبود واکسن و ناکارآمدی در مدیریت سبب شده برخی به بازار سیاه در ایران روی آورند. در بازار سیاه و زیرزمینی واکسن کرونا را بدون هیچ مجوز و نظارتی بین دو میلیون تا ۷۰ میلیون تومان می‌فروشند و چه کسی می‌داند که اصلا این واکسن است یا چیز دیگری.

حدود ۱۹ ماه از زمانی که نخستین مورد بیماری کووید-۱۹ در ووهان چین گزارش شد می‌گذرد، از آن زمان تا کنون هیچ نقطه‌ای از جهان حتی قطب شمال هم از ویروس کرونا در امان نمانده است. همه‌گیری کرونا بر اساس آمار‌های رسمی در ایران حدود ۵ میلیون نفر (حدود شش درصد جمعیت ایران) را مبتلا کرده و دست‌کم ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشته است. ابتلا به کرونا ممکن است بین ۱۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان برای بیمار هزینه داشته باشد. هزینه‌ها از تست کرونا و آزمایشگاه گرفته تا دارو و بستری شدن در بیمارستان دولتی، خصوصی و یا حتی در خانه را شامل می‌شود.. اما این هزینه‌ها غیر از مبلغی است که امروزه برخی برای دست یافتن به واکسن در بازار سیاه واکسن کرونا می‌پردازند.

بازار عجیب واکسن در ایران
تقریبا در همه جای جهان دولت‌ها برای شهروندان واکسن کرونا را رایگان فراهم می‌کنند، اما واکسن در ایران هم بازاری عجیب و غیر معمول دارد. در بازار سیاه و زیرزمینی واکسن کرونا را بدون هیچ مجوز و نظارتی بین دو میلیون تا ۷۰ میلیون تومان می‌فروشند و چه کسی می‌داند که اصلا این واکسن است یا چیز دیگری. از قضای روزگار مردم به کسانی اعتماد کرده و از آن‌ها واکسن می‌خرند که اساس کارشان بر بی صداقتی، قانون شکنی و دزدی است.

این واکسن‌ها از کجا می‌آیند، چطور قیمت گذاشته می‌شوند و چطور به دست مصرف‌کننده می‌رسند؟

با تعدادی از کسانی که در ایران ناامید از دریافت واکسن دولتی خود دست به کار شده و برای خود یا خانواده‌شان از بازار سیاه واکسن خریده بودند گفتگو کردیم. برخی از اسامی این گزارش مستعار هستند. تبدیل ارز بر اساس دلار ۲۷ هزار تومان صورت گرفته است.

آسترازنکا در ایران
علی همراه با یکی از بستگانش در بازار سیاه واکسن آسترازنکا زده و در گفت‌وگویی به ما می‌گوید:

«برای هر دوز نفری پنج میلیون و نیم دادیم و به ما قول دادند که حدود دو ماه دیگر دوز دوم را با همین قیمت می‌زنیم و بعد به ما گواهینامه‌ای که معتبر باشد می‌دهند.» هیوا برای یک دوز واکسن استرازنکا ۲ میلیون تومان داده است.

اما قیمت واقعی آسترازنکا چقدر است؟
جدا از این که اغلب کشور‌های جهان واکسن را به صورت رایگان در اختیار شهروندانشان می‌گذارند، اما دولت‌ها این واکسن را از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان دارویی می‌خرند. بهای واکسن بسته به این که مصرف کننده چه کسی است متفاوت است. در حالی که کشور‌های اتحادیه اروپا برای هر واحد واکسن آسترازنکا دو دلار و ۱۵ سنت (حدود ۶۰ هزار تومان) پرداخته‌اند، آفریقای جنوبی هر واحد آسترازنکا را حدود پنج دلار (حدود ۱۴۰ هزار تومان) خریده است.

به هر حال واکسن کرونا چیزی نیست که مثلا در لندن به داروخانه بروید و ۱۰ دوز واکسن برای خودتان و بچه‌هایتان بخرید. فروش این واکسن‌ها در مقیاس وسیع صورت می‌گیرد و ساز و کار دیگری دارد.

آنچه مسلم است واکسن‌های آسترازنکا در بازار سیاه ایران اگر تقلبی نباشند، دزدی هستند.

معصومه پاشایی بهرام، یک نماینده مجلس شورای اسلامی پیشتر گفته بود:«تعدادی از واکسن‌ها از زنجیره رسمی توزیع خارج شده و با مبالغ هنگفت در بازار سیاه به فروش رسیده است؛ به طوری که هر واکسن آسترازنکا در بازار سیاه تا ۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد، در حالیکه قیمت این واکسن نهایتاً ۳۰۰هزار تومان است.»

دکتر مهیار سعیدیان، پزشک و فعال صنفی در مشهد به ما گفت که واکسن آسترازنکا که عمده موجودی آن یا از سبد کوواکس یا اهدایی ژاپن بوده و همگی اهدایی است در یکی از مهدکودک‌های سعادت آباد تهران دوزی هفت و نیم میلیون تومان فروخته می‌شد.

فایزر محبوب
اولین سوالی که پس از واکسن زدن پرسیده می‌شود این نیست که حالت چطور است یا عوارضی داشت، بلکه می‌پرسند: چه واکسنی زدی؟

واکسن «فایزر»، درست یا غلط، گل سرسبد واکسن‌هاست، دلیل آن شاید اثربخشی بالای واکسن فایزر باشد که بالای ۹۵ درصد اعلام شده. اما دسترسی به واکس فایزر در بازار سیاه بسیار مشکل به نظر می‌آید. برای نگهداری واکسن فایزر نیاز به یخچال‌هایی مخصوص دارید که دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد را تامین کند.

هومن ۲۵ میلیون تومن برای دو دوز واکسن فایزر داده و واکسن را از طریق آشنایی که خودش زده و تست پادتن داده بود، پیدا کرده است. هومن می‌گوید که واکسن فایزر بازار سیاه در ایران را از کردستان عراق به ایران می‌آوردند.

به هر حال واکسن فایزر را در ماشین و توی کوچه و دم در به شما نمی‌زنند، و همسان با قیمت و درجه اثرگذاری و محبوبیتش، زدن فایزر حتی در بازار سیاه نیز آدابی متفاوت دارد. مریم از تجربه اش از زدن واکسن فایزر می‌گوید:

«به ما آدرس یک خانه را دادند. یک خانه ویلایی اشرافی در شمال تهران بود. سر ساعت مقرر وارد شدم و در فاصله کوتاهی دیگران هم آمدند. مجموعا شش نفر بودیم و هیچ‌کدام همدیگر را نمی‌شناختیم. وقتی همه شش نفر جمع شدیم هر نفرمان برای یک واحد واکسن ۱۱۰۰ دلار دادیم. گفته بودند باید به دلار پرداخت کنیم و دلیلش را نگفتند. شش تا ۱۱۰۰ دلار را خیلی سریع جلویمان شمردند بعد یک محفظه یخ نشانمان دادند و گفتند که فایزر در این محفظه خنک وارد شده، بعد شخص دیگری آمد به هر شش نفر واکسن را پشت سر هم زد و بعد همگی بی‌هیچ حرفی بیرون آمدیم و رفتیم.»

این فقط برای یک دوز بوده و مریم می‌گوید برای دوز دوم هم ظاهرا همین مقدار پول را باید بدهد، اما قول داده‌اند که شش هفته دیگر دوز دوم را هم می‌زنند و ظاهرا واکسن را از عراق می‌آورند.

مریم در پاسخ به این سوال که آیا درجه حرارت یخچال مخصوص را چک کردند گفت:«همانطور که در مورد فایزر بودن واکسن به آن‌ها اعتماد کردیم در مورد درجه حرارت یخچال هم اعتماد کردیم.»

۱۱۰۰ دلار معادل حدودا ۳۰ میلیون تومان است و با این حساب دو دوز واکسن فایزر حدود ۶۰ میلیون تومان در بازار سیاه ایران فروخته می‌شود.

اما قیمت واکسن فایزر در بازار جهانی چقدر است؟
قیمت تمام شده هر واحد واکسن فایزر برای تولید کننده حدود ۱ دلار و ۱۵ سنت (حدود ۳۰ هزار تومان) است، اما برای مصرف کنندگان بسته به آن که از کدام کشور باشید متفاوت است. کمترین قیمت فروخته شده شش دلار و ۷۵ سنت (حدود ۱۸۰ هزار تومان) به اتحادیه آفریقا بوده است. اتحادیه اروپا ابتدا ۱۵،۵ دلار و اکنون ۱۹،۵۰ دلار (حدود نیم میلیون تومان) و اسرائیل هر دوز فایزر را ۲۸ دلار (۷۵۰ هزار تومان) می‌خرند.

در بازار سیاه همه نوع واکسنی موجود است از جانسون و جانسون گرفته تا سینوفارم و اسپوتنیک.

سازندگان واکسن اسپوتنیک وی می‌گویند که این واکسن اثربخشی بالای ۹۰ درصد دارد و هزینه آن کمتر از ده دلار (حدود ۲۵۰ هزار تومان) است. شهریار از کسانی است که در بازار سیاه واکسن اسپوتنیک زده و به ما چنین می‌گوید:

«یکی از اقوام شوهری خواهرم واکسن زده بود و خواهرم به من اطلاع داد، یک واسطه وقت را برای ما هماهنگ کرد. هزینه را به حساب واسطه واریز کردیم و حدود یک هفته بعد، یک روز مانده به تزریق واکسن، تماس گرفت. تصویر کارت ملی را گرفتند، ولی کارت ندادند. گفتند صادر خواهد شد. واسطه گفت که در واقع با پرونده‌سازی (بیماران خاص)، این کار صورت گرفته است.»

همسر شهریار ابتدا با این کار موافق نبوده، اما در نهایت موافقت می‌کند و دو میلیون برای شهریار و سه میلیون بابت یک دوز برای همسرش جداگانه به شماره کارت واسطه واریز می‌کنند.از شهریار سوال کردم که چطور اطمینان کرد. در پاسخ گفت:«اطمینان صد درصد که نبوده و نیست. فقط سوزش و درد بازو هنگام و پس از تزریق و همچنین عوارضی که برای برخی ایجاد کرد، تاحدی مطمئن مان کرد که آب‌مقطر نیست و واکسن است.»

کلکسیونی از خلاف‌ها
داستان واکسن غیر رسمی کرونا در ایران تنها به خرید واکسن از بازار سیاه با مبالغی کلان محدود نمی‌شود. زدن واکسن یک چیز است و داشتن مدرک در این باره یک چیز دیگر، مدرکی که لازم است مثلا برای مسافرت به خارج. مدرک تقلبی هم بازار خود را دارد.

این هم ممکن است که شما به صورت رسمی و قانونی واکسن برکت زده باشید، اما برای سفر به اروپا نیاز به مدرک تزریق فایزر یا آسترازنکا داشته باشید. هیچ مساله‌ای نیست. پول داشته باشید، مشکل به راحتی حل می‌شود. برکت بزن، مدرک فایزر بگیر!

واکسن تقلبی
اما دراین بازار آشفته هر کس پول خرج می‌کند لزوما در برابر ویروس کرونا ایمن نمی‌شود.

خانم جوانی به ما گفت که هفت میلیون برای یک دوز آسترازنکا داده و، ولی بعد از شش هفته وقتی آزمایش و تست پادتن داده میزانش صفر بوده و فکر می‌کند واکسنی که زده تقلبی بوده است.اردیبهشت ماه بود که شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو گفت عرضه واکسن فایزر در بازار غیر ممکن است و بازار سیاهی در خصوص واکسن فایزر در ایران نیست و شایعه است.

در ۱۸۳ کشور جهان بیش از پنج میلیارد واحد واکسن تزریق شده به طوری که میانگین تزریق واکسن در جهان حدود ۳۶ میلیون واحد در روز است. در ایران مجموعا ۲۴ میلیون واحد واکسن زده شده که ۱۷ میلیون دوز اول و هفت میلیون دوز دوم بوده است. در آمریکای شمالی، غرب اروپا و چین تقریبا دو سوم جمعیت به طور کامل واکسینه شده‌اند. در آفریقا و در اغلب کشور‌های مرکز این قاره، کمتر از یک درصد جمعیت واکسینه شده‌اند


منبع قطره

  • تحلیل تاثیر فولاد در قیمت مسکن

    تحلیل تاثیر فولاد در قیمت مسکن

    اخیراً توجه زیادی به افزایش قیمت‌ مسکن به خصوص در کلان‌شهرها شده و برخی منابع این افزایش را به قیمت فولاد و سیمان در بورس کالا نسبت داده‌اند. در این گزارش، تلاش شده تا با نگاه تخصصی به این موضوع پاسخ داده شود.اخیراً توجه زیادی به افزایش قیمت‌های مسکن به خصوص در کلان‌شهرها شده و برخی پاین افزایش را به قیمت فولاد در بورس کالا نسبت داده‌اند. در این گزارش، تلاش شده تا با نگاه تخصصی به این موضوع پاسخ داده شود.

  • افزایش ۲۰۰۰ % قیمت سیمان در بورس کالا

    افزایش ۲۰۰۰ % قیمت سیمان در بورس کالا

    مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: طبق گزارش مرکز آمار، از بهار 1391 تا بهار 1401 قیمت سیمان در بورس کالا بیش از 2000 درصد افزایش یافته است حتی با وجود تورم سالیانه، این میزان افزایش قیمت قابل توجه است.سید جواد سادات در گفت‌وگو با اشاره به ضرورت خروج عرضه سیمان و فولاد از سازو کار بورس کالا برای ساخت مسکن حمایتی , قانون جهش تولید مسکن وظایف تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نسبت به ابر پروژه نهضت ملی مسکن را مشخص کرده است

  • ساز و کار بورس برای فروش مصالح

    ساز و کار بورس برای فروش مصالح

    ساز و کار بورس برای فروش مصالح، موجب افزایش قیمت ها می شودخبرگزاری آریا - رئیس کانون انبوه سازان با اشاره به اینکه بورس، سازوکار مناسبی ندارد، با خطاب قرار دادن وزارت اقتصاد و دارایی در افزایش قیمت فولاد سوال کرد که چرا ریسک تولید مسکن را کاهش نمی دهید؟ ساز و کار کشف قیمت بر چه اساسی است؟

  • ۲۷۸ قطعه زمین تحویل بنیاد مسکن

    ۲۷۸ قطعه زمین تحویل بنیاد مسکن

    مدیرکل بنیاد مسکن زنجان: این نهاد ۲۷۸ قطعه زمین از اداره راه و شهرسازی برای احداث یک هزار و ۹۰۴ واحد مسکونی در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن تحویل گرفته است. به پروژه در حال ساخت ۳۶۸ واحدی گلشهر زنجان اشاره کرد . پروژه ۳۶۸ واحدی نهضت ملی مسکن گلشهر در حال حاظر پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارد و مساحت بالغ بر ۵۲ هزار و ۵۴۵ متر مربع، دارای ۴ بلوک ۱۰ طبقه و ۲ بلوک ۹ طبقه می باشد.

  •  اجاره آپارتمان در یافت‌آباد?

    اجاره آپارتمان در یافت‌آباد?

    اگر قصد اجاره یک واحد مسکونی در یافت‌آباد تهران را دارید یک واحد ۴۴ متری ۱۲ ساله که انباری، پارکینگ و یک اتاق خواب دارد را با رهن ۱۳۰ میلیونی و اجاره ۳ میلیون تومانی برای اجاره آگهی شده است. اگر به دنبال واحد دیگری در یافت‌آباد هستید می‌توانید یک خانه ۵۰ متری که یک اتاق خواب دارد را با پول پیش ۱۰۰ میلیونی و اجاره ۴ میلیون تومانی در یافت‌آباد کرایه کنید.

  • ممنوعيت خريد و فروش امتياز مسکن

    ممنوعيت خريد و فروش امتياز مسکن

    ضرورت و لزوم اطلاع رساني درخصوص ممنوعيت خريد و فروش امتياز مسکن مليخبرگزاری آریا - در دهمین جلسه شورای تامین مسکن استان قم بر ضرورت و لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم در خصوص ممنوعیت خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن تاکید شد.

  • خانه بخریم یا نخریم؟

    خانه بخریم یا نخریم؟

    در این فضا چطور می‌شود از کاهش قیمت مسکن گفت؟ قیمت دور از دسترس متری صد میلیون تومان حتی اگر به قیمت دور از دسترس متری هشتاد میلیون تومان نیز تبدیل شود، باز هم بالاست و در نتیجه استفاه از صفت ارزانی برای خانه نوعی شوخی است .یک کارشناس بازار مسکن گفت: وقتی سرمایه‌گذار با حبس نقدینگی‌اش مواجه شود، در دوره‌ای طولانی‌تر دست به ساخت مسکن جدید می‌زند و در نهایت حجم سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش می‌یابد.

  • خبر خوب برای مستاجران

    خبر خوب برای مستاجران

    درباره وام اجاره مسکن بانک مرکزی اعلام کرد: به‌منظور حمایت از مستأجرین و در راستای اجرای مصوبه مورخ ۳‏‏‏/۳‏‏‏/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده(۴) قانون جهش تولید مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲ تداوم می‌یاب

  • افت قیمت مسکن

    افت قیمت مسکن

    میانه تابستان امسال هر دو شهر جدید حومه تهران مانند سایر شهرها با افت محسوس قیمت مسکن همراه شدند و تحت‌تاثیر ریزش و ثبات قیمت در سایر بازارها قرار گرفتند. در حالی که از میانه تابستان تا ابتدای مهر (مقطع زمانی فعلی) میانگین قیمت مسکن در شهر جدید پردیس کاهش محسوس داشته وبه طور متوسط در هر مترمربع حدود ۳ میلیون تومان کاهش تجربه کرده است (از حدود ۲۷ میلیون تومان به حول و حوش ۲۴ میلیون تومان رسیده است)، اما در پرند میانگین قیمت نسبت به میانه تابستان، تقریبا ثابت بوده است.

  • شهرک سازی و حل بحران مسکن

    شهرک سازی و حل بحران مسکن

    نماینده مجلس با بیان اینکه واگذاری اراضی به مردم در قالب طرح نهضت ملی مسکن به ساخت مسکن با کیفیت منجر نمی شود بر لزوم ساخت مسکن در قالب شهرک سازی و به روش انبوه سازی و صنعتی سازی تاکید کرد.

  • شهرداری‌ها مکلف به شناسایی خانه‌های خالی و اراضی بایر می‌شوند

    شهرداری‌ها مکلف به شناسایی خانه‌های...

    عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در قالب طرح ساماندهی بازار اجاره بها، شهرداری ها مکلف به شناسایی خانه های خالی می شوند در عین پیش بینی کرد تحقق این طرح، آثار مثبتی بر بازار اجاره بها مسکن به جای خواهد گذاشت.

  • ۲ برابر شدن وام اجاره مسکن

    ۲ برابر شدن وام اجاره مسکن

    تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن که در قالب طرح اجاره بهای املاک مسکونی توسط مجلس به تصویب رسیده در انتظار تایید شورای نگهبان است و در صورت تایید شورا ابلاغ خواهد شد.

  • رؤیای خانه‌دار شدن این بار به واسطه بورس

    رؤیای خانه‌دار شدن این بار به واسطه...

    رشد نجومی قیمت خانه طی سال‌های اخیر امکان خرید در بازار مسکن برای دهک‌های پایین و متوسط را شاید برای تمام عمر تبدیل به آرزویی محال کرده است، به همین جهت بود که از سال 1399 بحث فروش متری زمین از سوی مسئولان وزارت و راه و شهرسازی به منظور کنترل بازار مسکن و تقاضا مطرح شد، همچنین دولت می‌گویید با این طرح افراد می‌توانند با هر متراژی که توان پرداخت دارند مسکن تهیه کنند به طوری که بعد از چند سال امکان مالکیت واحد برای متقاضیان فراهم شود.

  • اتفاقی عجیب در بازار مسکن

    اتفاقی عجیب در بازار مسکن

    نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره ماجرای فروش دلاری مسکن توضیح داد.

  • کمبود زمین برای توسعه محدوده تهران

    کمبود زمین برای توسعه محدوده تهران

    استاندار تهران با اشاره به اینکه به شرط تامین زیرساختها، توسعه افقی شهرها می تواند نسخه اثربخشی برای حل مشکل مسکن باشد در عین حال اجرای این سیاست را در استان تهران به دلیل معضل زمین، محدود ارزیابی کرد.

  • نمایشگاه بین المللی، عامل محرکی برای توسعه صنعت ساختمان است

    نمایشگاه بین المللی، عامل محرکی برای...

    دبیر و عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در جریان بازدید از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، آنرا عاملی برای ایجاد انگیزه و تحرک در این صنعت برشمرد.

  • آغاز ثبت‌نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

    آغاز ثبت‌نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای عدالت محوری و شایسته گزینی و به منظور تامین و تکمیل بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز، بر اساس ضوابط، مقررات و آیین نامه داخلی خود، از بین متقاضیان مرد و زن واجد شرایط، پس از کسب موفقیت در آزمون کتبی تخصصی، مصاحبه های تخصصی و عمومی و طی مراحل اداری، با انعقاد قرارداد خرید خدمت با مدت معین و بیمه و بازنشستگی تامین اجتماعی به کارگیری می‌کند.

  • لزوم به صنعتی‌سازی ساختمان توسط کارگروه‌های مسکن

    لزوم به صنعتی‌سازی ساختمان توسط...

    عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه موفقیت طرح نهضت ملی مسکن در گرو بکارگیری شیوه های نوین ساخت است گفت: در ساخت مسکن باید از شرکتهای دانش بنیان و صنعتی سازی ساختمان بهره بگیریم.

  • طرح اجاره ارزان مسکن برای زوج‌های جوان

    طرح اجاره ارزان مسکن برای زوج‌های جوان

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از رایزنی با برخی سازنده های پایتخت با هدف زمینه سازی اجاره برخی واحدها به زوجین در ازای حق توسعه شهر خبر داد و در عین حال تاکید کرد اجرای این سیاست با اخذ مجوز از شورای شهر تهران اجرایی خواهد شد.

  • رهن مسکن با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در تهران

    رهن مسکن با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در...

    با ۱۰۰ میلیون در این محلات تهران خانه رهن کنید. در این گزارش اجاره یک واحد ۵۶ تا ۹۵ متری در تمام منطقه‌های تهران را بررسی کرده ایم.

  • فرآیند تولید مسکن باید صنعتی شود

    فرآیند تولید مسکن باید صنعتی شود

    عضو کمیسیون عمران مجلس بر لزوم تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: مسکن با مشکلات عدیده ای شامل سنتی سازی، معماری بی هویت و ناهمگون، بافتهای ناکارآمد شهری و... مواجه است.