بازار املاک / رشد قیمت مسکن در چهارمحال‌وبختیاری

رشد قیمت مسکن در چهارمحال‌وبختیاری

رشد قیمت مسکن در چهارمحال‌وبختیاری

کمبود زمین به‌ویژه در شهرکرد، بروجن و لردگان از مهم‌ترین دلایل گرانی افسارگسیخته مسکن در چهارمحال‌وبختیاری است.


خاطره حسین‌زاده-
مسکن به‌عنوان یک کالای اساسی در زندگی مردم، نه‌تنها نقش مهمی در کیفیت زندگی شهروندان ایفا می‌کند، بلکه ازنظر اقتصادی نیز حائز اهمیت است، به‌گونه‌ای که 2 بخش مسکن و خوراک با سهم 28درصدی در محاسبه تورم، بیشترین ضریب اهمیت را در محاسبه این شاخص دارند و موتورمحرکه اقتصاد کشور نیز به‌شمار می‌روند.  با این وجود بخش مسکن مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور، همواره با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه بوده‌است و این تحولات در سال‌های گذشته با سرعت زیادی به‌وقوع پیوسته و سبب افزایش چند برابری قیمت زمین و مسکن در نقاط مختلف کشور، ازجمله استان چهارمحال‌وبختیاری شده‌است.

اگرچه قیمت مسکن طی سال‌های اخیر در چهارمحال‌وبختیاری مانند دیگر نقاط کشور از رشد قابل‌توجهی برخوردار شده‌است، اما این افزایش قیمت در شهرهای شهرکرد، بروجن و لردگان بیشتر به‌چشم می‌آید و براساس آخرین گزارش‌های حوزه مسکن، با توجه به شاخص‌های درنظرگرفته شده، این استان جزو گران‌ترین استان‌ها در قیمت خانه و زمین به‌شمار می‌رود. درچنین شرایطی کمبود زمین، از مهم‌ترین دلایل گرانی مسکن در شهرکرد در مقایسه با سایر مناطق کشور است، چراکه موقعیت ویژه توپوگرافیک و کوهستانی بودن منطقه، توسعه‌شهری را در مرکز استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده‌است.

چالش زمین در3شهر استان
معاون بازآفرینی‌شهری و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری دراین باره گفت: اکنون می‌توان گفت در شهرهای شهرکرد، بروجن و لردگان دیگر زمینی برای ساخت‌وساز وجود ندارد و با توجه به جمعیت روبه رشد و توسعه این شهرها، باید تصمیم موثری دراین بخش گرفته شود. پ

«ابراهیم علیرضایی» تأخیر در بازنگری در طرح جامع شهرکرد را از چالش‌های موجود درزمینه تأمین زمین دراین شهر عنوان کرد و افزود: به‌نظر می‌رسد با توسعه شهر بتوان بخشی از نیاز مردم به زمین را برطرف کرد. طرح جامع، طرح بلندمدتی است که حاوی اطلاعاتی درباره اوضاع جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی شهر، ضوابط و مقررات کاربری اراضی، شبکه معابر و تأسیسات زیرساختی است. این طرح جامع به سفارش وزارت راه و شهرسازی و ازسوی مهندسان مشاور تهیه می‌شود و تصویب نهایی آن با شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران است.

طرح جامع شهرکرد درمسیر تصویب
معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری نیز درباره انتقادهای مطرح شده درباره تأخیر در ارائه اسناد بازنگری طرح‌جامع شهرکرد که سبب کمبود زمین برای توسعه شهر شده‌است، گفت: مقرر شده اسناد و مدارک پیشنهادی بازنگری طرح جامع شهرکرد به‌زودی ازسوی مشاور ارائه شود. «صغری علیزاده» افزود: بازنگری در طرح جامع شهرکرد به سبب نداشتن نقشه‌های پایه، سال‌هاست به‌طول انجامیده که این نقشه‌ها ازسوی شهرداری تأمین و در اختیار مشاور طرح قرار داده شده‌است.

وی ادامه داد: این طرح پس از ارائه ازسوی مشاور، در شهرداری و شورای‌اسلامی‌شهر بررسی و ارزیابی می‌شود و در مرحله بعد باید در کارگروه زیربنایی و سپس شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب برسد و پس از آن، برای تصویب‌نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در تهران ارسال می‌شود.

علیزاده اظهارکرد: پیش از این، نرخ رشد و جمعیتی که قرار است تا 10سال آینده در شهرکرد ساکن شود، در شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسیده بود. معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال‌وبختیاری اضافه‌کرد: براساس قانون، مقرر شده مشاور اسناد و مدارک پیشنهادی خود برای توسعه شهرکرد را به‌زودی ارائه دهد و اگرچه نمی‌توان درخصوص تصمیم‌های احتمالی تا آن زمان اظهارنظر کرد، اما براساس قوانین موجود پیش‌بینی می‌شود از اراضی ملی داخل محدوده شهرکرد آزادسازی شود.

چرا خانه‌دار شدن رویایی دست‌نیافتنی شد؟
یک کارشناس حوزه مسکن چهارمحال‌وبختیاری نیز دراین باره به خبرنگارهمشهری گفت: افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن دلایل مختلفی دارد، اما آنچه این بازار نابه‌سامان را متلاطم‌ و خانه‌دار شدن را برای بسیاری از مردم استان به رویای دست‌نیافتنی تبدیل کرده، سفته‌سازی و سوداگری در بازار مسکن است. دراین میان کمبود زمین نیز دلیل مهم دیگری برای شکل‌گیری این وضعیت ‌است.

«مجید نیکخو» با تأکید بر اینکه مسکن طی سال‌های اخیر از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده‌است، اظهارکرد: مسکن یکی از نیازهای اولیه انسان‌ها و مکانی برای سکونت است، اما در سال‌های اخیر با تبدیل شدن به کالایی سرمایه‌ای، بسیاری از خانواده‌ها از تأمین این نیاز خود درمانده‌اند و افزایش تقاضا برای خانه‌های استیجاری به‌شدت افزایش پیدا کرده‌است.

وی تصریح کرد: این چالش جدی مردم استان چهارمحال‌وبختیاری، در شهرهای شهرکرد، بروجن و لردگان ابعاد گسترده‌تری دارد و سبب شده این استان در آخرین ارزیابی‌های انجام شده در حوزه مسکن، درجمع گران‌ترین استان‌ها در حوزه قیمت مسکن قرار گیرد.

نیکخو کمبود زمین را از دلایل گرانی مسکن در شهرکرد در مقایسه با سایر مناطق کشور دانست و گفت: علاوه‌بر موقعیت توپوگرافی که توسعه شهر را با مشکل مواجه کرده، طرح‌ تفصیلی و جامع شهرکرد نیز از 10سال گذشته به‌روزرسانی نشده و همین موضوع شهر را با افزایش تقاضا و کمبود عرضه مواجه کرده‌است.

این کارشناس حوزه مسکن ایجاد تحول اساسی در نگاه‌های موجود مدیریتی، تقویت نظارت‌ها و تدوین قوانین موثر برای جلوگیری از رشد سوداگری در اقتصاد را از راهکارهای موجود برای ساماندهی بازار مسکن و سایر بازارهای موازی دانست و اضافه‌کرد: قوانینی مانند مالیات بر عایدی مسکن، بازنگری در طرح‌های تفصیلی و ارائه طرح‌های حمایتی ازسوی دولت برای کاهش قیمت مسکن، می‌تواند نقش موثری در این حوزه ایفا کند.

همشهری آنلاین

  • تحلیل تاثیر فولاد در قیمت مسکن

    تحلیل تاثیر فولاد در قیمت مسکن

    اخیراً توجه زیادی به افزایش قیمت‌ مسکن به خصوص در کلان‌شهرها شده و برخی منابع این افزایش را به قیمت فولاد و سیمان در بورس کالا نسبت داده‌اند. در این گزارش، تلاش شده تا با نگاه تخصصی به این موضوع پاسخ داده شود.اخیراً توجه زیادی به افزایش قیمت‌های مسکن به خصوص در کلان‌شهرها شده و برخی پاین افزایش را به قیمت فولاد در بورس کالا نسبت داده‌اند. در این گزارش، تلاش شده تا با نگاه تخصصی به این موضوع پاسخ داده شود.

  • افزایش ۲۰۰۰ % قیمت سیمان در بورس کالا

    افزایش ۲۰۰۰ % قیمت سیمان در بورس کالا

    مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: طبق گزارش مرکز آمار، از بهار 1391 تا بهار 1401 قیمت سیمان در بورس کالا بیش از 2000 درصد افزایش یافته است حتی با وجود تورم سالیانه، این میزان افزایش قیمت قابل توجه است.سید جواد سادات در گفت‌وگو با اشاره به ضرورت خروج عرضه سیمان و فولاد از سازو کار بورس کالا برای ساخت مسکن حمایتی , قانون جهش تولید مسکن وظایف تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نسبت به ابر پروژه نهضت ملی مسکن را مشخص کرده است

  • ساز و کار بورس برای فروش مصالح

    ساز و کار بورس برای فروش مصالح

    ساز و کار بورس برای فروش مصالح، موجب افزایش قیمت ها می شودخبرگزاری آریا - رئیس کانون انبوه سازان با اشاره به اینکه بورس، سازوکار مناسبی ندارد، با خطاب قرار دادن وزارت اقتصاد و دارایی در افزایش قیمت فولاد سوال کرد که چرا ریسک تولید مسکن را کاهش نمی دهید؟ ساز و کار کشف قیمت بر چه اساسی است؟

  • ۲۷۸ قطعه زمین تحویل بنیاد مسکن

    ۲۷۸ قطعه زمین تحویل بنیاد مسکن

    مدیرکل بنیاد مسکن زنجان: این نهاد ۲۷۸ قطعه زمین از اداره راه و شهرسازی برای احداث یک هزار و ۹۰۴ واحد مسکونی در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن تحویل گرفته است. به پروژه در حال ساخت ۳۶۸ واحدی گلشهر زنجان اشاره کرد . پروژه ۳۶۸ واحدی نهضت ملی مسکن گلشهر در حال حاظر پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارد و مساحت بالغ بر ۵۲ هزار و ۵۴۵ متر مربع، دارای ۴ بلوک ۱۰ طبقه و ۲ بلوک ۹ طبقه می باشد.

  •  اجاره آپارتمان در یافت‌آباد?

    اجاره آپارتمان در یافت‌آباد?

    اگر قصد اجاره یک واحد مسکونی در یافت‌آباد تهران را دارید یک واحد ۴۴ متری ۱۲ ساله که انباری، پارکینگ و یک اتاق خواب دارد را با رهن ۱۳۰ میلیونی و اجاره ۳ میلیون تومانی برای اجاره آگهی شده است. اگر به دنبال واحد دیگری در یافت‌آباد هستید می‌توانید یک خانه ۵۰ متری که یک اتاق خواب دارد را با پول پیش ۱۰۰ میلیونی و اجاره ۴ میلیون تومانی در یافت‌آباد کرایه کنید.

  • ممنوعيت خريد و فروش امتياز مسکن

    ممنوعيت خريد و فروش امتياز مسکن

    ضرورت و لزوم اطلاع رساني درخصوص ممنوعيت خريد و فروش امتياز مسکن مليخبرگزاری آریا - در دهمین جلسه شورای تامین مسکن استان قم بر ضرورت و لزوم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم در خصوص ممنوعیت خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن تاکید شد.

  • خانه بخریم یا نخریم؟

    خانه بخریم یا نخریم؟

    در این فضا چطور می‌شود از کاهش قیمت مسکن گفت؟ قیمت دور از دسترس متری صد میلیون تومان حتی اگر به قیمت دور از دسترس متری هشتاد میلیون تومان نیز تبدیل شود، باز هم بالاست و در نتیجه استفاه از صفت ارزانی برای خانه نوعی شوخی است .یک کارشناس بازار مسکن گفت: وقتی سرمایه‌گذار با حبس نقدینگی‌اش مواجه شود، در دوره‌ای طولانی‌تر دست به ساخت مسکن جدید می‌زند و در نهایت حجم سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش می‌یابد.

  • خبر خوب برای مستاجران

    خبر خوب برای مستاجران

    درباره وام اجاره مسکن بانک مرکزی اعلام کرد: به‌منظور حمایت از مستأجرین و در راستای اجرای مصوبه مورخ ۳‏‏‏/۳‏‏‏/۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، اعطای تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن از محل منابع بانکی موضوع ماده(۴) قانون جهش تولید مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲ تداوم می‌یاب

  • افت قیمت مسکن

    افت قیمت مسکن

    میانه تابستان امسال هر دو شهر جدید حومه تهران مانند سایر شهرها با افت محسوس قیمت مسکن همراه شدند و تحت‌تاثیر ریزش و ثبات قیمت در سایر بازارها قرار گرفتند. در حالی که از میانه تابستان تا ابتدای مهر (مقطع زمانی فعلی) میانگین قیمت مسکن در شهر جدید پردیس کاهش محسوس داشته وبه طور متوسط در هر مترمربع حدود ۳ میلیون تومان کاهش تجربه کرده است (از حدود ۲۷ میلیون تومان به حول و حوش ۲۴ میلیون تومان رسیده است)، اما در پرند میانگین قیمت نسبت به میانه تابستان، تقریبا ثابت بوده است.

  • شهرک سازی و حل بحران مسکن

    شهرک سازی و حل بحران مسکن

    نماینده مجلس با بیان اینکه واگذاری اراضی به مردم در قالب طرح نهضت ملی مسکن به ساخت مسکن با کیفیت منجر نمی شود بر لزوم ساخت مسکن در قالب شهرک سازی و به روش انبوه سازی و صنعتی سازی تاکید کرد.

  • شهرداری‌ها مکلف به شناسایی خانه‌های خالی و اراضی بایر می‌شوند

    شهرداری‌ها مکلف به شناسایی خانه‌های...

    عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در قالب طرح ساماندهی بازار اجاره بها، شهرداری ها مکلف به شناسایی خانه های خالی می شوند در عین پیش بینی کرد تحقق این طرح، آثار مثبتی بر بازار اجاره بها مسکن به جای خواهد گذاشت.

  • ۲ برابر شدن وام اجاره مسکن

    ۲ برابر شدن وام اجاره مسکن

    تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن که در قالب طرح اجاره بهای املاک مسکونی توسط مجلس به تصویب رسیده در انتظار تایید شورای نگهبان است و در صورت تایید شورا ابلاغ خواهد شد.

  • رؤیای خانه‌دار شدن این بار به واسطه بورس

    رؤیای خانه‌دار شدن این بار به واسطه...

    رشد نجومی قیمت خانه طی سال‌های اخیر امکان خرید در بازار مسکن برای دهک‌های پایین و متوسط را شاید برای تمام عمر تبدیل به آرزویی محال کرده است، به همین جهت بود که از سال 1399 بحث فروش متری زمین از سوی مسئولان وزارت و راه و شهرسازی به منظور کنترل بازار مسکن و تقاضا مطرح شد، همچنین دولت می‌گویید با این طرح افراد می‌توانند با هر متراژی که توان پرداخت دارند مسکن تهیه کنند به طوری که بعد از چند سال امکان مالکیت واحد برای متقاضیان فراهم شود.

  • اتفاقی عجیب در بازار مسکن

    اتفاقی عجیب در بازار مسکن

    نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره ماجرای فروش دلاری مسکن توضیح داد.

  • کمبود زمین برای توسعه محدوده تهران

    کمبود زمین برای توسعه محدوده تهران

    استاندار تهران با اشاره به اینکه به شرط تامین زیرساختها، توسعه افقی شهرها می تواند نسخه اثربخشی برای حل مشکل مسکن باشد در عین حال اجرای این سیاست را در استان تهران به دلیل معضل زمین، محدود ارزیابی کرد.

  • نمایشگاه بین المللی، عامل محرکی برای توسعه صنعت ساختمان است

    نمایشگاه بین المللی، عامل محرکی برای...

    دبیر و عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در جریان بازدید از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، آنرا عاملی برای ایجاد انگیزه و تحرک در این صنعت برشمرد.

  • آغاز ثبت‌نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

    آغاز ثبت‌نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای عدالت محوری و شایسته گزینی و به منظور تامین و تکمیل بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز، بر اساس ضوابط، مقررات و آیین نامه داخلی خود، از بین متقاضیان مرد و زن واجد شرایط، پس از کسب موفقیت در آزمون کتبی تخصصی، مصاحبه های تخصصی و عمومی و طی مراحل اداری، با انعقاد قرارداد خرید خدمت با مدت معین و بیمه و بازنشستگی تامین اجتماعی به کارگیری می‌کند.

  • لزوم به صنعتی‌سازی ساختمان توسط کارگروه‌های مسکن

    لزوم به صنعتی‌سازی ساختمان توسط...

    عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه موفقیت طرح نهضت ملی مسکن در گرو بکارگیری شیوه های نوین ساخت است گفت: در ساخت مسکن باید از شرکتهای دانش بنیان و صنعتی سازی ساختمان بهره بگیریم.

  • طرح اجاره ارزان مسکن برای زوج‌های جوان

    طرح اجاره ارزان مسکن برای زوج‌های جوان

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از رایزنی با برخی سازنده های پایتخت با هدف زمینه سازی اجاره برخی واحدها به زوجین در ازای حق توسعه شهر خبر داد و در عین حال تاکید کرد اجرای این سیاست با اخذ مجوز از شورای شهر تهران اجرایی خواهد شد.

  • رهن مسکن با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در تهران

    رهن مسکن با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در...

    با ۱۰۰ میلیون در این محلات تهران خانه رهن کنید. در این گزارش اجاره یک واحد ۵۶ تا ۹۵ متری در تمام منطقه‌های تهران را بررسی کرده ایم.

  • فرآیند تولید مسکن باید صنعتی شود

    فرآیند تولید مسکن باید صنعتی شود

    عضو کمیسیون عمران مجلس بر لزوم تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: مسکن با مشکلات عدیده ای شامل سنتی سازی، معماری بی هویت و ناهمگون، بافتهای ناکارآمد شهری و... مواجه است.