بازار املاک / تاثیر نوسانات قیمت آهن بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

تاثیر نوسانات قیمت آهن بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

تاثیر نوسانات قیمت آهن بر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰

با توجه به اینکه در پروژه‌های ساختمان سازی بخش زیاد و چشمگیری از هزینه‌ها مرتبط با آهن آلات است، نوسانات قیمت آهن طی سال‌های اخیر به خصوص قیمت میلگرد، تیرآهن و پروفیل را بر قیمت مسکن نمی‌توان نادیده گرفت. از آنجایی که قیمت مسکن و آهن آلات رابطه کاملا مستقیم با یکدیگر دارند آگاهی از قیمت محصولات آهنی کمک شایانی در پیش بینی قیمت مسکن می‌کند.

با بالا رفتن قیمت محصولات فولادی قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد و از سویی قیمت خود آهن آلات به عوامل متعددی همچون هزینه حمل و نقل، مواد اولیه و... بستگی دارد. در این مقاله سعی داریم علل این نوسانات را مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

مهم ترین محصولات فولادی مورد استفاده در ساختمان ها
اصلی‌ترین بخش در ساخت و ساز انتخاب درست محصولات فولادی است زیرا باعث استحکام و مقاومت ساختمان می‌شود؛ انتخاب درست و استاندارد این مقاطع علاوه بر بالا بردن سطح مقاومت و استحکام، در برابر تنش‌های مختلف برشی، کششی و فشاری سازه را مقام می‌کند.

 با توجه به زلزله‌های سال‌های اخیر در کشور ایران، دوام و استحکام در برابر عوامل طبیعی بسیار اهمیت دارد. از مهم‌ترین محصولات فولادی مورد استفاده می‌توان به میلگرد، تیرآهن، ورق‌های فولادی و... اشاره کرد که در ادامه به بررسی هرکدام از این موارد به صورت مفصل می‌پردازیم.

انواع میلگرد
میلگرد یا rebar از مهم‌ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی هستند؛ این میله آهنی که برای بتن سازی استفاده می‌شود را می‌توان با توجه به نوع، استاندارد، رده مکانیکی، شکل ظاهری و... دسته‌بندی کرد. به طور کلی این محصول به دو صورت آجدار و ساده در بازار عرضه می‌شود؛ در نوع آجدار بر روی سطح آن برجستگی‌های منظمی وجود دارد در صورتی که سطح نوع ساده صاف و صیقلی است. همچنین می‌توان این مقطع را از لحاظ رده مکانیکی به چهار دسته زیر تقسیم کرد:

A1
A2
A3
A4
انواع ورق فولادی
ورق‌های فلزی را می‌توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

ورق­‌های گرم
شامل ورق سیاه، ورق ST52، ورق اسیدشویی، ورق هاردوکس و...

ورق‌­های سرد
شامل ورق گالوانیزه، عرشه فولادی گالوانیزه و...

انواع تیرآهن
تیرآهن نقش مهمی در استحکام اسکلت ساختمان دارد و تحمل تنش‌های حاصل از نیروی خمشی و برشی وظیفه آن است؛ این محصول دارای سه نوع زیر است:

تیرآهن IPE
تیرآهن IPB
تیرآهن INP
انواع قوطی و پروفیل
پروفیل‌های ساختمانی در انواع متفاوت تولید می‌شوند و نقش مهمی در استحکام و وزن ساختمان دارند؛ این محصولات را می‌توان به لحاظ نحوه ساخت به سه دسته نورد سرد، نورد گرم و مرکب تقسیم‌بندی کرد. اما دسته‌بندی متداول دیگر آن‎‌ها به دو صورت باز و بسته است. پروفیل باز شامل تسمه، چهارپهلو، نبشی، ناودانی، پرلین زد، سپری و پروفیل فرانسوی می‌شود. پروفیل لنگه دری، کلافی، HSS و پروفیل‌هایی با شکل ظاهری مربع و مستطیل در دسته پروفیل بسته قرار می‌گیرند.

انواع لوله
انتخاب لوله در ساختمان‌سازی نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد؛ این محصول به منظور لوله‌کشی شوفاژ و پکیج، فاضلاب، آب سرد و گرم و گاز در ساختمان سازی استفاده می‌شوند.

از انواع پرکاربرد این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوله گاز خانگی
لوله داربست
لوله گالوانیزه
لوله پی وی سی
لوله پلی اتیلن
بررسی نوسانات قیمت میلگرد، تیرآهن و پروفیل در سال 1400
میلگردها بسیار پر تقاضا هستند به خصوص نوع آجدار از فروش و تقاضا بالاتری نیز برخوردار است و همین امر باعث می‌­شود تا سطح رقابت بالاتر رفته و قیمت‌­ها عادلانه‌­تر باشد؛ در این نمودار تغییرات قیمت میلگرد امروز در سال 1400 را مشاهده می‌کنید.

با توجه به نظر کارشناسان آهن پرتال:

"انواع میلگرد، بر اساس برآمدگی‌های روی آن تشخیص داده می‌شود، با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. از آن‌جایی که حجم میلگرد خریداری شده برای پروژه‌های ساخت‌وساز معمولاً زیاد است، پس اطلاع از بهترین و مناسب‌ترین قیمت روز میلگرد موجود در بازار برای مشتریان این محصول از ارزش بالایی برخوردار است. تعیین قیمت میلگرد برای سایزهای 14، 16، 18 و ... انجام می‌شود و وزن آن‌ها نقش زیادی در افزایش یا کاهش آن‌ها دارد."

 

در این تصویر نمودار تغییرات قیمت میلگرد را در سال 1400 مشاهده می کنید.

همانطور که گفته شد از اجزای اصلی ساختمان سازی تیرآهن است؛ این محصول به قدری مهم است که با تغییر کوچکی در قیمت آن تاثیر زیاد زیاد آن بر قیمت مسکن را می­‌توان مشاهده کرد. در ادامه تغییرات قیمت تیرآهن امروز را مشاهده می‌کنید.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد."

 

در این تصویر تغییرات قیمت تیراهن را در سال 1400 مشاهده می کنید.

بررسی نوسانات پروفیل­‌ها کار سخت و دشواری است اما باتوجه به ماده اولیه آن بخش عمده­‌ای از قیمت این محصول فولادی بستگی به ورق سیاه دارد؛ در ادامه تغییرات قیمت پروفیل آهن را مشاهده می‌کنید.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"به‌دلیل کاربرد گسترده پروفیل‌ها در صنعت ساختمان‌ و دیگر سازه‌ها، همواره در برآورد هزینه‌های پروژه، قیمت پروفیل آهن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید این مقطع فولادی و همچنین استفاده از تجهیزات به‌روز، قیمت روز پروفیل آهن نسبت به دیگر مصالح فلزی بیشتر خواهد بود. پروفیل‌های گالوانیزه و کامپوزیت که در ضخامت‌های متداول 20*20، 30*30، 40*40 تولید می‌شوند، از پرکاربردترین پروفیل‌های موجود در بازار هستند."

 

در این تصویر تغییرات قیمت پروفیل آهن را در سال 1400 مشاهده می کنید.

تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم نوسانات قیمت آهن آلات بر قیمت مسکن
تاثیرات بر قیمت آهن آلات به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می­‌گیرد؛ تمامی عللی که تا به اینجا گفته شد تاثیر کاملا مستقیم بر قیمت محصولات فولادی دارد. از طرفی دیگر عوامل غیرمستقیمی نیز وجود دارد که تاثیر آن­ها را نمی­‌توان نادیده گرفت. تاثیر روانی افزایش قیمت این محصولات به صورت غیرمستقیم بر قیمت مصالح ساختمانی دیگری مانند سیمان، آجر و... تاثیر گذاشته است و در نهایت به افزایش قیمت مسکن کمک می‌کند.

قیمت آهن آلات تمام فروشنده های معتبر آهن آلات در آهن پرتال
با توجه به نوسانات قیمت و تغییرات روزانه در کنار تعداد زیاد کارخانه­‌های تولیدکننده، اطلاع از قیمت دقیق آهن آلات برندهای مختلف به شدت سخت شده است. اما در سایت آهن پرتال شما شاهد قیمت­ به روز شده انواع تیرآهن، پروفیل، میلگرد، ورق و.. تمام کارخانه‌­ها و فروشنده­‌های معتبر خواهید بود؛ همچنین نمودار قیمت انواع محصولات فولادی در سال 1400 در این سایت وجود دارد.

  • تا زمانی‌که بافتهای فرسوده وجود دارند نیازی نیست در بیابان خانه بسازیم

    تا زمانی‌که بافتهای فرسوده وجود دارند...

    مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه آمارهای عنوان شده از سوی رسانه ها در خصوص کاهش ساخت وساز در بافت فرسوده صحت ندارد تاکید کرد: با وجود بافتهای فرسوده نیازی نیست در بیابان خانه بسازیم.

  • نظارت شهرداری‌ها بر عملکرد مهندسان ناظر

    نظارت شهرداری‌ها بر عملکرد مهندسان ناظر

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر لزوم بازنگری در قوانین حوزه ساخت و ساز تاکید کرد و خواستار سپردن فرآیند نظارت بر عملکرد مهندسان ناظر به شهرداری شد.

  • صنعتی سازی و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها

    صنعتی سازی و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها

    شهردار تهران با اشاره به اینکه حرکت به سمت صنعتی سازی مسکن از جمله راهکارهای افزایش عمر مفید ساختمان ها است در عین حال پایین بودن سن بناهای ساختمانی را فاجعه بار قلمداد کرد که به گفته وی سبب هدر رفت سرمایه های ملی می شود.

  • امید به خانه دار شدن با فروش متری مسکن در بورس افزایش یافت؟

    امید به خانه دار شدن با فروش متری مسکن...

    در حالی خرید خانه در تهران دیگر رویاست اما فروش متری مسکن در بورس کمی امید ها را بالا برده است.

  • انتقاد معاون وزیر راه از تطویل فرآیند صدور پروانه ساخت

    انتقاد معاون وزیر راه از تطویل فرآیند...

    معاون وزیر راه و شهرسازی برای چندمین بار نسبت به طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی انتقاد کرد و سازمان نظام مهندسی ساختمان را به عنوان یکی از عوامل اطاله زمان صدور مجوزهای ساختمانی عنوان کرد.

  • در نهضت ملی مسکن با عقب افتادگی مواجه هستیم

    در نهضت ملی مسکن با عقب افتادگی مواجه...

    عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن با عقب افتادگی مواجه هستیم در عین حال نسبت به عدم همکاری بانکها با نهضت ملی مسکن انتقاد کرد.

  • راهکارهایی برای ساماندهی بازار اجاره‌بها

    راهکارهایی برای ساماندهی بازار...

    نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه سال گذشته تهرانی‌ها ۴۶ تا ۵۵ درصد افزایش ‌نرخ اجاره‌بها داشتند، گفت: قیمت مسکن در تهران طی ۱۷ سال ۵۲ برابر شده است.

  • مسکن همدان، قیمت‌های نجومی و سربه فلک کشیده

    مسکن همدان، قیمت‌های نجومی و سربه فلک...

    این روزها مردم برای داشتن یک خانه اجاره‌ای، کاری از پیش نمی‌برند وای به حال داشتن یک سقف از همین رو به نظر می‌رسد در این وانفسای قیمت مسکن در همدان نمایندگان مردم و مسئولان ارشد باید بی‌معطلی کاری کنند و ضمن اقدام جهادی نظارت پیشه سازند.

  • تسهیلات نوسازی بافتهای فرسوده

    تسهیلات نوسازی بافتهای فرسوده

    در حالیکه گفته می‌شود بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند در درازمدت به سیاستی پررونق برای تولید مسکن در بافت فرسوده تبدیل شود اما شواهد حاکی از آن است که با گذشت حدود دو ماه و نیم از ابتدای سال جاری هنوز برنامه تسهیلات بانک‌ها در بافت فرسوده ابلاغ نشده است.

  • سکته قیمت در بازار مسکن

    سکته قیمت در بازار مسکن

    بازار معاملات مسکن طی روزهای سپری‌شده از خرداد با «چرخش انتظارات» همراه شد؛ اما این تغییر معنادار با کدام محرک‌ها رقم خورد؟

  • ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن باید پایش شود

    ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن باید پایش...

    رئیس شورای اسلامی شورای شهر تهران در واکنش به حواشی مطرح شده در خصوص اسامی ساختمان های ناایمن گفت: ایمن سازی ساختمانهای ناایمن باید مورد پایش قرار بگیرد.

  • قیمت ساخت مسکن ۱۴۰۲

    قیمت ساخت مسکن ۱۴۰۲

    بررسی‌‌‌های کارشناسی نشان می‌دهد بخش عمده رشد قابل‌توجه هزینه ساخت مسکن در سال‌جاری به تورم بالای مصالح ساختمانی بازمی‌گردد و سهم دستمزد کارگران ساختمانی در این موضوع کمتر است. به این ترتیب دولت باید تمرکز خود را بر مهار تورم مصالح ساختمانی معطوف و به این ترتیب از رشد بیش از پیش هزینه‌‌‌های ساختمانی در فصول آتی سال ۱۴۰۲ جلوگیری کند.

  • طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (هفتم خرداد) خود به ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی خواهند پرداخت.

  • چگونه مسکن در ۱۷ سال، ۵۲ برابر گران شد؟

    چگونه مسکن در ۱۷ سال، ۵۲ برابر گران شد؟

    عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن می‌گوید: با شوآف و شعار و اعلام آمارهای میلیونی، نه مردم صاحب مسکن می‌شوند و نه تولیدی به اسم مسکن خواهیم داشت.

  • آشفتگی بازار مسکن

    آشفتگی بازار مسکن

    در شرایط فعلی بخش عمده خریداران و حتی فروشنده‌هایی که برای خریدوفروش آپارتمان در شهر تهران به دنبال کشف قیمت واقعی برای انجام هر چه سریع‌تر معامله مدنظر خود هستند از معاملات خود بازمانده‌اند.

  • خرید مسکن آسان‌تر می‌شود؟

    خرید مسکن آسان‌تر می‌شود؟

    خبر تازه وزیر اقتصاد درباره فروش متری مسکن وزیر اقتصاد نوسان را ذات و ماهیت بازار سرمایه دانست و گفت: باید تاحد ممکن ابزارهای لازم برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عامه مردم و غیرحرفه‌ای ها را فراهم کنیم. اما برخی در زمان نوسان بازار به دنبال این بودند تا بر طبل واکنش های هیجانی بکوبند.

  • اقساط سنگین وام نهضت‌ملی مسکن

    اقساط سنگین وام نهضت‌ملی مسکن

    در حالی تمرکز برای تامین نیاز مردم به سرپناه در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده که شواهد حاکی از عدم توانایی اقشار میان درآمدی برای تامین آورده و بازپرداخت سود تسهیلات این طرح است. برنامه‌ای که چنانچه در آن اصلاحاتی انجام نشود دولت را برای ادامه این مسیر با چالش مواجه می‌کند.

  • افزایش هزینه عوارض ساختمانی، به گرانی مسکن دامن نمی‌زند

    افزایش هزینه عوارض ساختمانی، به گرانی...

    افزایش هزینه عوارض ساختمانی به گرانی مسکن دامن نمی‌زند. در حالی که بسیاری از سازندگان مسکن، افزایش نرخ عوارض ساختمانی را به عنوان یکی از عناصر اصلی گرانی نهاده های تولید مسکن میدانند. همچنین سلب انگیزه آنها برای سرمایه گذاری در این بازار عنوان می کنند. اما در مقابل مهندس مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران بر این باور است که با توجه به اینکه عوارض ساختمانی تنها بین یک تا دو درصد از هزینه کل ساختمان را شامل می شود. بنابراین افزایش آن تاثیر چندانی بر گرانی مسکن ندارد.

  • اراضی نهضت ملی مسکن به ۳۰‌هزار هکتار رسید

    اراضی نهضت ملی مسکن به ۳۰‌هزار هکتار...

    اراضی نهضت ملی مسکن به ۳۰‌هزار هکتار رسید با توجه به آنکه دولت اعلام کرده بود که در هر سال یک میلیون واحد مسکونی در کشور می‌سازد در حال حاضر بعد از گذشت دو سال میزان اراضی این طرح به ۳۰ هزار هکتار رسید.

  • واگذاری مسکن به کارگران و حداقل بگیران

    واگذاری مسکن به کارگران و حداقل بگیران

    سورپرایز ویژه رئیسی برای کارگران و حداقل بگیران، کارگران صاحبخانه شدند ، جزییات جدید از واگذاری مسکن کارگران پیگیری تامین زمین برای احداث شهرک‌های مسکونی کارگران و تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر توسط وزارت راه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • واگذاری ۴۵۰ واحد مسکونی در راستای جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری

    واگذاری ۴۵۰ واحد مسکونی در راستای جوانی...

    واگذاری ۴۵۰ واحد مسکونی در راستای جوانی جمعیت در چهارمحال و بختیاری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) چهارمحال و بختیاری گفت: ۲ دغدغه مهم خانواده‌ها برای فرزندآوری مسکن و اشتغال است. لذا از ماه آینده تعداد ۴۵۰ منزل مسکونی که توسط شرکت توسعه‌گران عمران ستاد در شهرکرد و بروجن ساخته‌شده‌است، واگذار می‌شود.